داوود مرادیان، منتقد سینما، نویسنده و مدرس دانشگاه و سینما با نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه دهمین جلسه فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه، به نقاط ضعف و قوت آنها پرداخت.
به گزارش روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران، پاتوق فیلم کوتاه تهران که هر هفته با حضور بیش از 250 نفر هنرجو انجمن سینمای جوانان ایران، دانشجویان دانشگاههای هنری و علاقهمندان به سینمای کوتاه در سالن شماره دو پردیس سینمایی بهمن، سازمان سینمایی سوره در میدان انقلاب برگزار میشود تا مخاطبان بعد از تماشای فیلم کوتاه پای نقد و بررسی آنها و گفتگو با فیلمسازان بنشینند.
دهمین جلسه از هشتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه تهران، روز گذشته دوشنبه 8 خردادماه 1402، با نمایش فیلمهایکوتاه داستانی فیلمهایکوتاه داستانی «استارلت» به کارگردانی جواد حکمی، «زنی که میخندد» به کارگردانی آرمین اعتمادی، «از اینجا باز شود» به کارگردانی محسن اصدقپور و امیرحسین طالبی و «خرگوشت» به کارگردانی حسام رحمانی، در پردیس سینمایی بهمن تهران برگزار شد.
این جلسه مانند تمام جلسههای پاتوق فیلم کوتاه با اکران و نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه همراه بود و پس از نمایش و در ابتدای شروع جلسه نقد و بررسی محمد قاسمی، مجری این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه تهران ضمن خوشآمدگویی به حاضران در سالن، داوود مرادیان، مستندساز، منتقد، مدرس و نویسنده کتابهای «لنزبازی» و «دوربین بازی» کارشناس ویژه دهمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه تهران را برای حضور روی سن دعوت کرد.
ابتدا با نگاهی مختصر به نقدهایی که در جلسه مطرح شد، به دهمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه نگاه میکنیم و در ادامه گزارش به نکات مطرح شده در جلسه، به صورتی مصداقی میپردازیم.
مواجهه داوود مرادیان با فیلمها جلسه دهم پاتوق فیلم کوتاه تهران، نگاهی ساختاری و فنی بود و نقدهایی که به آثار 5 کارگردان حاضر در سالن وارد میکرد، بیشتر معطوف به فضای تکنیکال آنها مانند نوع طراحی صحنه، نورپردازی، نحوه دکوپاژ، تصویربرداری و خط روایت فیلمنامهها بود.
مرادیان در بین کارگردانها بیشتر از فرم و ساختار زوج کارگردان فیلم کوتاه «از اینجا باز شود»، محسن اصدقپور و امیرحسین طالبی، راضی بود و استفاده درست از نور و رنگ در شکل دهی بُعد و پرسپکتیو و شکلدهی منطق داستانی این فیلم را تمجید کرد و همچنین در نقد فیلم «زنی که میخندد» حضور موضوعات عمیق روانشناسی و حلاجی آن در بازه زمانی ده دقیقهای فیلم کوتاه را الکن کردن انتقال موضوع دانست.