سینمای ایران در سال گذشته چقدر فروخت؟

پرونده اکران سینما در سال ۱۴۰۱ را در حالی با فروش ۴۱۵ میلیارد تومان و تعداد مخاطب ۱۳ و نیم میلیون نفر می‌توان بست که چند فیلم در اکران سال جدید روی پرده می‌مانند و آمار امسال را می‌توانند باز هم افزایش دهند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایسنا، سینمای ایران و بخصوص اکران در سال ۱۴۰۱ روزهای دشوار و عجیبی را پشت سر گذاشت و درست در زمانی که تصور می‌شد سینما پس از فشار کمرشکن کرونا می‌تواند دوباره قد علم کند، اتفاق‌هایی افتاد که امید سینماداران و صاحبان فیلم‌ها را ناامید کرد. ناآرامی‌هایی که از اواخر شهریور شروع شد سینما را به سمتی برد که بسیاری از کارشناسان این حوزه نسبت به سرنوشت کلی سینما ابراز نگرانی و تاکید کردند که باید راه چاره‌ای اندیشیده شود تا مخاطبانی که حضورشان در سالن‌های سینما از دوران پاندمی کاهش یافته، با سینما آشتی کنند.

البته در این اوضاع برخی امیدوار بودند که اگر شرایط ساخت و اکران فیلم‌هایی باکیفیت که مخاطب آن‌ها را می‌پسندد، فراهم شود سینما می‌تواند به روزهای خوب خودش بازگردد یا دست‌کم به آن روزها نزدیک شود.

بررسی آمار فیلم‌ها در ماه‌های مختلف امسال که تحت تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی روی پرده رفتند، تحلیل‌های دقیق‌تری را می‌تواند ارائه کند ولی نگاهی گذرا به اکران سال ۱۴۰۱ با نمایش حدود ۵۰ فیلم نشان می‌دهد در سالی که به روزهای پایانی آن رسیده‌ایم، مخاطب روی خوش خود را بیش از همه به فیلم‌های کمدی نشان داده است.

اکران امسال سینماها در ماه‌های ابتدایی ۱۴۰۱ شروع موفقیت‌آمیزی نداشت و هنوز عادت سینما رفتن بین خیلی از تماشاگران برنگشته بود، تا اینکه از میانه‌های تابستان اوضاع بهتر شد و سینمادارها امیدوار بودند که رونق سالن‌ها با برنامه‌ریزی‌هایی که برای نمایش فیلم‌ها صورت گرفته بود، به روزهای پیش از شیوع کرونا برگردد اما از اوایل پاییز با تغییر شرایط اجتماعی اوضاع سینما هم تغییر کرد و سالن‌های سینما گرفتار قهر و تلخ‌کامی مردم شدند، گرچه هیچ فیلم جذابی هم روی پرده نبود تا انگیزه‌ای برای سینما رفتن به وجود آید.  

 در این میان صاحبان فیلم «بخارست» سرانجام راضی شدند تا فیلمشان در مقطعی حساس و با ریسک فراوان روی پره رود و اگرچه اکرانشان در روزهای ابتدایی با افت و خیز زیاد همراه شد ولی در نهایت این فیلم کمدی توانست فروش فیلم «سگ‌بند» را که از نوروز ۱۴۰۱ روی پرده بود پشت سر بگذارد. البته برخی کارشناسان سینمایی معتقدند که فروش این فیلم با توجه به هزینه‌های خرج‌شده برای تولید و قیمت بلیت موفقیت‌آمیز نیست و فقط در بستر اوضاع و احوال روز سینما شاید بتوان آن را موفق توصیف کرد.

با این وجود بررسی کلی فروش فیلم‌های اکران‌شده در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که سه فیلم پرفروش سال صرفا کمدی هستند که در مجموع حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را به سینماها کشاندند. در این بین مسعود اطیابی با ساخت و اکران دو فیلم کمدی – که در رتبه‌های اول و دوم جدول فروش قرار دارند – رکورددار در فروش و جذب تماشاگر است.

در نقطه مقابل افشین هاشمی قرار دارد که فیلمش با نام «پسران دریا» با وجود انتخاب به عنوان بهترین فیلم جشنواره کودک و نوجوان، در گیشه شکست خورد و شاید اگر در زمانی دیگر روی پره می‌رفت با بدشانسی و استقبال کم مخاطب مواجه نمی‌شد.   

 یک نکته قابل تامل جدول فروش امسال این است که از بین ۴۸ فیلم اکران‌شده، تعداد مخاطبان ۱۰ فیلم حتی به ۱۰ هزار نفر هم نرسیده است.

در ادامه این گزارش، جدول فروش فیلم‌های اکران‌شده  در سال ۱۴۰۱ منتشر می‌شود با این یادآوری که مدتی قبل یک کارشناس ذکر کرده بود که «میزان مخاطب در سال ۱۴۰۱ بازگشت به سال ۱۳۹۴ است. ضمن این‌که فروش سینما در سال ۱۴۰۱ به مدد افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بلیت نسبت به سال ۱۳۹۸ (قبل از کرونا) ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش داشته، هر چند افزایش قیمت بلیت طی این سال‌ها، نگاه از عارضه‌ جدی اقتصاد فرهنگ دارد.»

براساس آمار ثبت‌شده در سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) تا ساعت ۱۰ صبح دوشنبه ۲۹ اسفندماه، تعداد مخاطبان فیلم‌های اکران‌شده در سال ۱۴۰۱، ۱۳ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۹۳ نفر است و میزان فروش هم به رقم ۴۱۵ میلیاد و ۴۶۶ میلیون و ۶۹۲ هزار تومان رسیده است. البته این آمار با توجه به ادامه اکران چند فیلم از جمله «ملاقات خصوصی»، «بخارست»، «چپ راست» و برخی فیلم‌های کودک در تعطیلات عید، پس از پایان اکران نوروزی تغییر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید