سینمای خانگی: دویست و شصت ویکمین شماره ماهنامه فیلمنامه نویسی فیلمنگار ویژه آبان ۱۴۰۳ در یکصد صفحه منتشر شد.
به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در صفحات آغازین این شماره و به مناسبت برگزاری سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، گزارشی پیرامون 15 دوره ابتدایی جشنواره کودک در دهه 60 و 70 که به دهه طلایی سینمای کودک مشهور است را میخوانیم.
صفحات بخش سینمای ایران، با سیناپس فیلمهای «آغوش باز» و «استاد» و نقد و تحلیلهایی که نویسندگان مجله درباره این آثار نوشتهاند به پایان میرسد.
پرونده موضوعی این شماره به مفاهیم تخصصی فیلمنامه؛ «فیلم ملودرام» اختصاص دارد. بایدها و نبایدهای نگارش فیلمنامه ملودرام، ملودرام چیست، چگونه کار میکند و چطور از شرش خلاص شویم؟، تفاوت اصلی بین فیلم درام و ملودرام، هشت فیلمی که ملودرام را تعریف میکنند، نگاهی به سریالهای منتخب ژانر ملودرام در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و گفتوگویی درباره فیلمنامه نویسی برای ملودرام از جمله مطالب این بخش هستند.
بخش سینمای جهان با سیناپس تماس، دیدی و لنگ دراز آغاز میشود و با نقد و گفتوگوهایی با خالقان این آثار ادامه مییابد.
در پروندهای که برای «کلود سوته» کارگردان و نویسنده سینمای فرانسه تهیه شده نیز مطالب متنوعی مانند راوی بحرانهای میان سالی، راوی مهربان آدمهای تک افتاده یا بحرانزده، عاشقانههای طبقه متوسط در سینمای «کلود سوته» و یک مصاحبه با وی دیده میشود.
فیلمنامه کامل این شماره به «غلاف تمام فلزی» نوشته استنلی کوبریک، مایکل هر و گوستاو هسفورد اختصاص دارد که توسط اشکان راد به فارسی برگردانده شده است. سکانس برگزیده، یک نقد و گفتوگویی درباره ساختار این فیلمنامه، مطالب پایانی شمارۀ آبان است.
«فیلمنگار» به صاحب امتیازی بنیاد سینمایی فارابی منتشر میشود. علاقهمندان میتوانند برای تهیه این شماره و استفاده از مطالب شمارههای قبلی مجله به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.