روستاپور: از بین ۵۳۰ نمایشی که به دست کانون رسید ۱۷ نمایش به مرحله نهایی رسید‌ند!

سینمای خانگی: نشست خبری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پویش بین المللی به سوی قبله صبح امروز با حضور مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اهالی رسانه در سالن کنفرانس این نهاد برگزار شد.

به گزارش سینمای خانگی در این نشست خبری فرهاد فلاح و سارا روستاپور رئیس و دبیر نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی، برنامه‌های این رویداد هنری را تشریح کردند.

فرهاد فلاح درباره دومین دوره جشنواره سرود آفرینش به اهالی رسانه گفت: اختتامیه این جشنواره هفته گذشته پس از پنج سال در استان مرکزی برگزار شد و اتفاقات خوبی در این دوره رقم خورد.

وی سپس در خصوص نوزدهمین جشنواره نمایشی کانون گفت: این جشنواره هم یک کار گروهی است که کار زیادی می‌برد، از متن تا تهیه و نور، صدا و سایر عوامل برای خلق اثر فاخر مهم هستند. هدف ما شناسایی استعداد‌های کودک و نوجوان از فرهنگ تا علم بوده است و سرمایه انسانی اینده هنر نمایشی را تقویت کنیم. اگر در عرصه تئاتر سرمایه گذاری بشود اتفاقات خوبی می‌افتد، ما در عرصه نمایش کودک با فقر جدی روبه رو هستیم کمتر نهادی به این عرصه ورود می‌کند، کانون این ماموریت را متوجه خود می‌داند.

فلاح اظهار داشت: تمام عوامل این جشنواره خود کودک و نوجوان هستند و این تمرکز و توجه ما در عرصه جشنواره هنر‌های نمایشی است شعار این دوره «این صحنه خانه ماست» انتخاب شده و ما از بیست و ششم شهریور ورود گروه‌های نمایشی را به شهر تهران خواهیم داشت و اجرا‌ها از بیست و هفتم اغاز می‌شود و تا سی ام هم ادامه دارد. هرگروهی حداقل دو اجرا خواهد داشت و این اجرا‌ها مردمی و داوری دارد. در حاشیه هم کارگاه‌های اموزشی و پژوهشی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: بخش های جشنواره نمایشی صحنه، عروسکی و زنده عروسکی هستند، اتفاق خوب امسال این است که از عروسک‌های نمایشی «دارا» و «سارا» رونمایی می‌کنیم.البته این دو عروسک جدید نیستند اما ظهور و بروز آنها در سال‌های قبل استمرار نداشت و تصمیم گرفتیم اینها را احیا کنیم، اما این عروسک‌ها با پیوست‌های فرهنگی و تجاری همراه خواهند بود و تلاش میشود که صامت نباشند. برنامه‌های دیگر نمایشی، تولید و … برای این عروسک‌ها داریم. همچنین کارگاه‌های علمی آموزشی در عرصه عروسک‌های غول پیکر و نمایشی و … نیز خواهیم داشت.

سارا روستا پور دبیر نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی با اشاره به اهمیت هنر ارزنده تئاتر اظهار داشت: با توجه به نحوه حضور یک فرد در جامعه، هنر بازیگری اهمیت خود را پیدا می‌کند.

دبیر این رویداد فرهنگی و هنری سپس از درخواست ۵۳۰ نمایش برای حضور در این رویداد خبر داد و متذکر شد: از بین ۵۳۰ نمایشی که به دست کانون رسید ۱۷ نمایش به مرحله نهایی رسید‌. داوری این نمایش‌ها ۳۰ شهریورماه برگزار خواهد شد. 

روستاپور با اشاره به حضور ۳ داور نوجوان به منظور یادگیری شیوه نقد گفت: داوران همه عضو خانه تئاتر کودک هستند و دو تن از دبیران ما دبیران جشنواره تئاتر کودک و تئاتر مبارک هستند. همچنین امیرسلطان احمدی و آقای مشهدی عباس، حسن دادشکر، مینا صدری نیز در تیم داوری هستند. یک فراخوان قرار است برای شادپیمایی بیست و هفتم در خیابان حجاب داشته باشیم تا بچه‌ها در کنار خانواده همراه با عروسک‌های در جشن ما شرکت کنند و تئاتر در سبد خانوار قرار بگیرد.

 در خاتمه این نشست خبری ابراهیمی مدیرکل روابط عمومی کانون هم درباره پویش «به سمت قبله» گفت: موضوع فلسطین این روزها مسئله اول جهان اسلام و بستر مناسبی برای این است که نوجوانان ما کنشورزی در عرصه بین الملل کندد، شعارسال کانون هم درباره نوجوانان است، وظیفه ماست که صدای مظلومیت نوجوانان را به سراسر جهان برسانیم. 

دیدگاهتان را بنویسید