نماد سایت پایگاه خبری سینمای خانگی

محمد روح الامین: فیلم 100ثانیه ای یک اثر سهل و ممتنع است

محمد روح‌الامین مدیر هنری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 فیلم 100 ثانیه‌ای را اثری سهل و ممتنع دانست و از دشواری‌های طراحی کار با المان ایجاز گفت.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره فیلم 100، محمد روح‌الامین در گفت‌و‌گو با روزنامه قدس از ویژگی‌های طراحی پوستر و المان‌های بصری این جشنواره گفت. این گفتگو را در ادامه بخوانید:

محمد روح‌الامین در خصوص این جشنواره گفت: جشنواره امسال سعی دارد راجع به عظمت و زیبایی‌های ایران صحبت کند و شعار آن هم ایران عزیز است. یکی از دلایلی که من ترغیب شدم با این دوره از جشنواره همکاری کنم؛ همین موضوع پرداختن به زیبایی و عظمت ایران بود که در این سال‌ها، توسط رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی یا اساسا جریان ضد انقلاب، در مجموع مورد تخریب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مسئولین شورای سیاست‌گذاری جشنواره، موضوع ایران، عظمت ایران و ایران‌دوستی و علاقه مردمی که در این سرزمین زندگی می‌کنند به وطنشان را در مقابل با تخریب‌هایی که در این سال‌ها، برای خود تحقیری مردم ایران، توسط رسانه های فارسی زبان خارجی انجام شده است؛ قرار دادند. شاید ما یک نوری بیندازیم روی بخش هایی که تاریک کرده بودند، تا عظمت و شکوهی که در سرزمین مادریمان هست را نبینیم.

مدیر هنری جشنواره فیلم ۱۰۰ در ادامه گفت: قالب فیلم کوتاه و زیر ۱۰۰ ثانیه، به شدت مناسب فضاهای رسانه‌ای جدید است. آیتم‌ها و فیلم‌هایی که در ۱۰۰ ثانیه شروع، پایان و قصه دارند؛ برای تبلیغ چیزی که ما به عنوان وطن می‌شناسیم، مناسب است.

روح‌الامین در ادامه گفت: چه در این دوره و چه دوره‌های دیگر، پرداختن به چیزی تحت عنوان سینمای کوتاه یا فیلم کوتاه یا شکل رسانه‌های جدید، متاثر از نسل جدید و نگاه‌های جدید است؛ بنابراین با نگاه کردن به جنس مخاطب، افکار مخاطب و انسی که مخاطب جوان این نوع جشنواره‌ها با آن درگیر است؛ می‌توانیم ارتباط بهتری با نگاه این جنس از مخاطبین بگیریم؛ یعنی نگاه موجزی که احتمالا در قالب هنر مینیمال واقع می‌شود که در کمترین بعد تصویری و جزئیات تصویری، بیان درستی از گرافیک برای بیان محتوای جشنواره را به سمع ونظر مخاطب می‌رساند.

روح‌الامین در خصوص پوستر جشنواره گفت: پوستر جشنواره، گرافیک محیطی جشنواره و هر آن چه در رابطه با بخش تجسمی، با همین رویکرد طراحی شد و فکر می‌کنم که در قیاس با اتفاقاتی که در گذشته انجام شده و آنها هم زحمت کشیدند؛ شاید این دوره ویژه‌تر باشد. به لطف خدا این کار هم در شکل رسانه‌ای تاثیرگذار و به یاد ماندنی است و هم در شکل ارتباط بصری با مخاطبانش مدرن و مینیمال است.

وی افزود: ما نگاه مینیمال برای معرفی سینما داشتیم؛ البته اینجا شاید سینما بلند نباشد اما به هر حال قواعد زیبایی‌شناسی و مدیای تصویری همان است که در سینما با آن روبه‌رو هستیم. نگاه ما، نگاه صمیمی از یک هنرمندی است که دارد از میان انگشتان دستش، به مثابه یک viewfinder یا منظره‌یاب، اطراف را نگاه می‌کند و از قضا این نوع نگاه کردن، ناظر بر رساندن یا بیان تصویری عدد ۱۰۰ است. انگشتی که بالا ایستاده و دوتا دستی که به صورت دو صفر قرار دارند؛ یک صد در فضای اشنایی ساخته‌اند که به جهت بیان تبلیغی کار، مقابل رنگ قرمز صندلی‌های سینما قرار گرفته است. هم به لحاظ شکل ظاهری دست‌ها، عدد ۱۰۰ را می‌بینیم و هم در بیان سینمایی آن، منظره‌یاب و هم فضای اتمسفر سینما را می‌بینیم.

روح‌الامین در ادامه گفت : فکر می‌کنم در هر شکل دیداری، این اثر دیده می‌شود. در خیابان‌ها و در محافلی که قرار است تبلیغ شود، به جهت رنگ و نگاه شادی که دارد، دیده می‌شود و هم اینکه بیانش دقیق و متاثر از جشنواره فیلم ۱۰۰ است.

مدیر هنری جشنواره فیلم ۱۰۰در خصوص ویژگی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای گفت: فیلم صد ثانیه‌ای، یک اثر سهل و ممتنع است. سهل از این لحاظ که زمانش کوتاه است و بخش سخت و ویژه‌اش این است که شما در یک تایم بسیار کوتاه، باید بیان کامل داشته باشید و این بیان کامل در یک زمان کوتاه، بیان ایجاز است. به هر ترتیب ایجاز، توانایی و ظرفیت‌های خودش را می‌طلبد. شما اگر بخواهی دو بیتی بگویی، سخت‌تر از این است که بخواهی قصیده یا غزل بگویی. ایجاز ویژگی‌ها و سختی‌های خودش را دارد البته جذابیت‌ها و تاثیرگذاری بیشتری هم دارد.

روح‌الامین درباره تاثیر برگزاری این جشنواره‌ها گفت: ما منتظریم تا ببینیم مخاطب به چه شکل از این جشنواره استقبال خواهد کرد؛ ولی به هر ترتیب چه امسال و چه سال‌های گذشته و حتی آینده، پرداختن به این جشنواره‌ها به اعتقاد من، هم از طرف مخاطبان و هم مسئولین و برگزارکنندگان، می‌تواند تامین محتوای خوبی برای رسانه‌های جدید باشد و مخاطب امروزی را در جریان محتوایی قرار بدهد. مخاطبی که مثل گذشته، منتظر شروع و پایان طولانی نیست و علاقه‌مند نیست که وقت زیادی بگذارد. البته بعضی‌ها هم هستند که فیلم بلند را دوست دارند و می‌توانند دنبال علاقه‌شان در سینمای بلند باشند؛ ولی به هرحال برگزاری این جشنواره‌ها موثر است و از این به بعد موثرتر خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل