آیا نقش «مادر» در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی مخدوش شده است؟

جبار آذین در یادداشتی نوشت: تولیدات هنری سینمایی و تلویزیونی ما پر از تصاویری از زنان بدبخت و ستم‌دیده و مظلوم، رنج‌کشیده، تحقیرشده و ناتوان، عروسک‌های بزم‌آفرین و موجودات منحرف، ظلم‌پیشه  و مخرب زندگی‌هاست و از نمایش سیمای واقعی، زیبا، توانا، قدرتمند، تأثیرگذار، سازنده و تحول‌آفرین و انسان‌ساز، خبر و اثری نیست.

به گزارش سینمای خانگی، جبارآذین در یادداشتی به مناسبت روز مادر نوشت: حاصل تکه و پاره شدن فرهنگ و هنر و به تبع آن امکان مادی ومعنوی کشور توسط سیاست، ثروت و قدرت به دو گونۀ آشتی‌ناپدیر و ضدملی«فرهنگ و هنر رسمی و سفارشی» و«فرهنگ و هنر ملی و مردمی» که پیامد نگاه و زندگی اشرافی و طبقاتی و دور شدن اهداف و برنامه‌های فرهنگی و هنری از فرهنگ، زندگی و خواست و سلیقۀ مردم و ادارۀ امور فرهنگی و هنری، سینما و صداوسیما توسط مجریانِ سیاسیِ دولت‌ها    که فاقد دانش، تخصص و تعهدفرهنگی و اجتماعی‌اند، نابسامانی وآشفتگی، هدررفت بیت‌المال، تهی شدن تولیدات هنریِ سینمایی و سیمایی ازمضامین و محتواهای منطبق بر نیاز و انتظار مردم، از واقعیت‌ها و مسائل، مشکلات و باورهای اجتماعی، گسترش تضادهای طبقاتی و فقر و فساد و انحراف است.

بناداشتم به یاد و احترام و عزت و شرافت و قداست و حرمتِ مقام زن و مادر، یادداشتی بنویسم ولی وقتی قطار لکنتۀ تولیدات هنری و فرهنگی به ویژه سینمایی و تلویزیونی را از نظر گذراندم، باز هم بر این نکتۀ بارها گفته و نوشته‌شده که نتیجۀ فقر آثار هنری شایسته و درخشان دربارۀ منزلت زنان  و مادران است، متوقف شدم؛ چراکه از بدو تولد و راه‌اندازی سینما و تلویزیون در ایران تاکنون، به جز مواردی اندک در میان هزاران فیلم و سریال، از تصاویری واقعی، شفاف و کامل و امیدوارانۀ زنان و مادران، اثری نیافتم و آنچه هم در آثار زن، محور بهرام بیضایی و فیلم‌هایی مانند مادیان و غیره دیدم، همچنان زنان، جنس دوم با چهره‌هایی زخمی از سلطۀ تفکرات زشت پدر و مرد سالاری و تحقیرهای اجتماعی بودند.

 تولیدات هنری سینمایی و تلویزیونی ما پر از تصاویری از زنان بدبخت و ستم‌دیده و مظلوم، رنج‌کشیده، تحقیرشده و ناتوان، عروسک‌های بزم‌آفرین و موجودات منحرف، ظلم‌پیشه  و مخرب زندگی‌هاست و از نمایش سیمای واقعی، زیبا، توانا، قدرتمند، تأثیرگذار، سازنده و تحول‌آفرین و انسان‌ساز، خبر و اثری نیست.

زنانِ فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، کلفت، کارگر، کتک‌خور، منحرف، طماع، تجملگرا و مخرب‌اند؛ برای نمونه نگاه کنید به سریال درحال پخش”تمام رخ”؛ اغلب زنان این سریال، مال‌پرست، بدبخت، فریب‌خورده، نابودگرِ خانواده، هوس‌باز، فریبکار و منحرف اخلاقی و ایمانی و مالی و انسانی هستند.

آیا به راستی تمام زنان و مادرانِ ایرانی اینگونه‌اند یا این فقط نیمی از تمام رخ اندکی از آنهاست؛ نیم رخی نازیبا و ناپسند و نادرست، پسِ نیم رخِ نیک و جذاب و زیبا و توانا و متعالیِ مادرانِ فداکار، همسرانِ وفادار و زنانِ سازنده کجاست؟

البته از آمران و عاملان و مبلغانِ فرهنگ و هنرِ رسمی که به زن، همان نگاه منسوخ کالا را دارند، چنین نگره‌ها و تولیدات عجیب نیست اما غریب و مغفول آثاری است که به همت هنرمندان متعلق به بخش اصلی فرهنگ، یعنی هنر و فرهنگ ملی و مردمی می‌خواهند تصویرگر تمام رخ امیدآفرین انسانها و زنان ایران‌زمین باشند، لیکن مدافعان و ترویجگرانِ نگاه هنر و فرهنگ رسمی، مجال کار و فعالیت را ازآنان سلب کرده و به دست و جیب خودی‌نماها سپرده‌اند.

با این اوصاف، هنرمندان و هنرهای راستین، چه زمانی قادر خواهند بودکه در پاسداشت مقام رفیع زنان و مادران بنویسند و آثار هنری بسازند؟ از زنان و مادران والامقام کشور که بهشت زیرپای آنهاست، برای تمام این کوتاهی‌ها و انحراف‌ها و نابخردی‌ها و ستم‌ها شرمنده‌ام، صادقانه‌ و ارادتمندانه با قلم کوچکم، مقام بلند آنها را ارج می‌نهم و روز زن و مادر را با قلبم به آنها شادباش می‌گویم!

این صفحه از «پایگاه خبری سینمای خانگی» را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

خروج از نسخه موبایل