به گزارش رسانه سینمای خانگی به نقل از آناپرس؛ شفیع آقامحمدیان رئیس هیئت داوران این دوره از جشنواره فیلم رشد با اشاره به ارسال بیش از ۲ هزار و چهارصد اثر خارجی و ۹۸۷ اثر داخلی در قالبهای مختلف به دبیرخانه جشنواره افزود: این نشان میدهد که جشنواره فیلم رشد یک رویداد شناخته شده و باسابقه است و ظرفیتهای فراوانی برای جریانسازی دارد. ضمن این که مخاطبان اصلی آن دانشآموزان و خانوادههای آنان هستند که میتوانند یک ظرفیت بالقوه و پیگیربرای سینمای ایران باشند. اما این که چرا این جشنواره با توجه به این پیشینه نتوانسته رویدادی تأثیرگذار باشد را باید در شیوه برگزاری و برخورد مدیران با آن جستجو کرد.
این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: وقتی یک رویداد هنری یک یا دو سال تعطیل شود، به تدریج اعتبار آن نزد هنرمندان و اهالی رسانه پایین میآید. یکی از ویژگیهای هر رویداد فرهنگی، تداوم و نظم برگزاری است. این موضوعی است که متاسفانه جشنواره فیم رشد و البته جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان از آن محروم بودند.
رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم رشد عنوان کرد: اگر مدیران آموزش و پرورش، سیاست و ریلگذاری درستی برای جشنواره نداشته باشند، نباید توقع تأثیرگذاری از این رویداد هنری را داشته باشیم.
** جشنوارهای که امسال جدی گرفته شد
آقامحمدیان افزود: یکی از دلایلی که باعث شد من در این دوره از جشنواره فیلم رشد مسئولیت داوری را بپذیرم همین است که احساس کردم متولیان، آن را جدی گرفتهاند و صرفاً به عنوان رفع تکلیف به آن نگاه نمیکنند.
وی گفت: این نکتهای بود که در صحبتهای وزیر آموزش و پروش در مراسم افتتاحیه جشنواره هم نمود داشت. آقای نوری بر این نکته تأکید داشت که دبیرخانه صرفاً به شناسایی و تقدیر از فیلمسازان برگزیده اکتفا نکند، بلکه در یک فرایند اصولی به آموزش و تعامل با آنها (فیلمسازان حرفهای و معلمان و دانش آموزان فلیمساز) برسیم. در کنار این تداوم ارتباط، تأکیدی که ایشان بر اهمیت سوژهیابی و فیلمنامهنویسی برای فیلمسازان دانشآموز داشتند نیز نشان میداد که جشنواره فیلم رشد در این دوره به دنبال این بود تا گامی هرچند کوچک رو به جلو بردارد.
کارگردان فیلم سینمایی «فرار از جهنم» افزود: احساس من این بود که این دوره متفاوت است و آموزش و پرورش واقعاً پای کارآمده است. انصافاً جوایز خوبی هم برای منتخبان درنظر گرفتهاند که باعث میشود انگیزه آنها بیشتر شود.
** وزارت آموزش و پرورش آموزشگاه سینمایی تأسیس کند
رئیس هیئت داوران پنجاه و دومین جشنواره فیلم رشد عنوان کرد: من در صحبتهایی که با آقای لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی و آقای یزدانی دبیر جشنواره داشتم، گفتم که چه اشکالی دارد که وزارت آموزش و پرورش یک آموزشگاه سینمایی تأسیس کند؟ در این آموزشگاه و با استفاده از اساتید مجرب دانشآموزان از همان سن پایین برای حضور در عرصه فیلمسازی آماده شده و بازیگر، کارگردان و به ویژه فیلمنامهنویس تربیت میشوند.
آقامحمدیان اظهار کرد: از سوی دیگر گفتم آموزش و پروش چند بار با فیلمسازان جلسات جدی گفتگو و تبادل نظر داشته است؟ چقدر پای صحبت فیلمسازان به ویژه در حوزه اجتماعی نشستهاید؟ چرا آموزش و پرورش وارد فرایند تولید فیلم نمیشود؟ البت تولید به این مفهوم نیست که شما صرفاً چهل پنجاه فیلم بسازید و در گزارشها به آنها بپردازید. خیر، دو یا سه فیلم باکیفیت و جذاب در قالبهای مختلف داستانی، مستند و انیمیشن که بتواند مخاطبان را جذب کند، برای خط دهی به فیلمسازان و جریانسازی فرهنگی کافی است.
وی افزود: پرسش و خواسته دیگر من این بود که چرا آثار برگزیده جشنواره در ادوار قبلی در تلویزیون انعکاس مناسبی نداشته است؟ آیا نمیتوانیم برای آموزش فیلمسازی به دانشآموزان از تلویزیون و مثلاً شبکه آموزش بهره ببریم.
کارگردان فیلم سینمایی «چشم عقاب» گفت: این شکاف میان بدنه فیلمسازان و ساختار آموزش و پرورش کشور که البته مربوط به یک سال و دوسال نیست و پیشینه زیادی دارد، زیانهایی فراوانی را در پی خواهد داشت. بخشی از آن را هم در قالب همین اتفاقات چند ماه اخیر میتوان دید. ما در حوزه تولید محتوای سینمایی برای نوجوانان کاری نکردهایم و آموزش و پرورش هم به سمت ابزار سینما نیامده است؛ در نهایت دیدیم که نوجوانان و جوانان ما چگونه از شیوههای نامألوف و نامطلوب ابراز نظر و اعتراض استفاده کردند.
** بیثباتی سیاستها و مدیران؛ آفت بزرگ سینما و جشنوارههای سینمایی
رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم رشد افزود: فقدان ثبات مدیریتی هم آفت دیگر جشنوارههای سینمایی در کشور ما است که در جشنواره فیلم رشد هم دیده میشود. مدیران این حوزه نباید با تغییر دولت یا وزیر، به صورت اتوبوسی عوض شوند. کاش اصلاً قانونی تصویب میشد که بر مبنای آن اگر مثلاً وزیری تغییر کرد، مدیران زیرمجموعه آن برای مدت مشخصی مثلاً ۱۰ سال ثابت بمانند؛ مگر این که عملکردشان به تشخیص نهادهای تخصصی خیلی ضعیف باشد.
نویسنده و کارگردان فیلم «مروارید سیاه» عنوان کرد: شما «جشنواره فیلم کن» را ببینید پیش از انتخاب رئیس جدی این جشنواره که امسال انتخاب شد، «پیر لسکور» و «ژیل ژاکوب» به ترتیب هشت و سیزده سال رئیس این جشنواره بودند و روسای قبلی هم دوران مدیریت زیادی داشتهاند، اما در کشور ما جشنواره فیلم فجر هرسال و یا نهایتاً دو سال یک بار، مدیر جدید به خود میبیند. یعنی مدیر تا بخواهد نتایج برنامهریزیها و کارهایش را ببیند، به او میگویند خوش آمدی و مدیر بعدی میآید! در این شرایط بی ثبات، چه انتظاری میتوان از فیلمسازان جوان داشت.
رئیس هیئت داوران پنجاه و دومین جشنواره فیلم رشد گفت:از نگاه من آثار بخش مسابقه امسال اگرچه عالی نبودند، اما تعدادی اثر خوب در آنها وجود داشت که بخش عمده آن هم متعلق به فیلمسازان ایرانی بود که انصافاً استعداد خوبی دارند. اگر آموزش و پرروش پای کار باشد وراهبرد مشخصی را درقبال جشنواره فیلم رشد اتخاذ کند، فکر میکنم اتفاقات خوبی برای این رویداد سینمایی بیفتد. خواهش من این است که آموزش و پرورش ثبات مدیریتی و داشتن راهبرد برای جشنواره را جدی بگیرد.
** جشنواره فیلم رشد؛ رویدادی در مسیر جهاد تبیین
آقامحمدیان افزود: اگر فرمایش مقام معظم رهبری برای ما ملاک است، باید بدانیم که جشنواره علمی و آموزشی فیلم رشد مصداق همان جهاد تبیین مورد تأکید ایشان است. نباید به سادگی از آن عبور کنیم. من صریح و روشن حرفم را میزنم چراکه معتقدم مدیران ما نباید سکوت برخی هنرمندان را نشانه رضایت بدانند. در بدنه فیلمسازان ما نقدهای فراوانی به مدیران درعرصههای مختلف وجود دارد، اما چون بخشی از این سینماگران به اصول و ارزشهایی پایبند هستند، کوتاه میآیند، اما نباید از این مأخوذ به حیا بودن آنها سوءاستفاده شود.