سینماگر مطرح روس با اشاره به آثار مجید مجیدی گفت: به عنوان یک فرد مسیحی پاسخ بسیاری از سوالهایم را از فیلم «محمد رسولالله» این کارگردان گرفتم و مهمترین چیزی که از این فیلم برداشت کردم عشق بود.
به گزارش سینمای خانگی از ستاد خبری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، مستر کلاس «سینمای حقیقت جویان» از نشستهای تخصصی «۴۰-۲۰» جشنواره در ارتباط تصویری با نیکیتا میخالکوف کارگردان مطرح سینمای روسیه شامگاه دوشنبه- یکم آبان ماه- در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدای این نشستنیکیتا میخالکوف اظهارداشت: در ابتدا بگویم اگر نسبت به متریال فیلمتان سخت گیر باشد فیلم ساختن سخت میشود اما باعث میشود شما هم همراه با آن بزرگ شوید. در غیر اینصورت گاهی ممکن است سینما، اتفاقاتی را ناشی کم کاری شما بداند و برای شما جای جبران باقی نگذارد.
وی گفت: فیلم کوتاه مانند مکتبی است که در آن یاد می گیرید در زمان کوتاه چگونه یک داستان بگویید و آن را تمام کنید. این را هم در نظر داشته باشید همه کارگردانهایی که توانایی ساخت فیلم بلند دارند نمیتوانند فیلم کوتاه بسازند مخصوصا کسانی که سریال میسازند.
میخالکوف افزود: برای برخی فیلمسازی، فقط شغل و محل درآمد است اما برای برخی هنر است و به هنر باید طور دیگری نگاه کرد. میتوان گفت سینما یک موجود زنده است و وقتی به سینما به عنوان یک موجود زنده و با عشق و محبت نگاه کنید در ادامه آن هم به شما اینگونه جواب میدهد.
این کارگردان روسی بیان کرد: شرایط بسیاری برایم پیش آمده که همزمان کارگردان یک کار هستم، سناریوی آن را نوشته و در آن بازی کردهام. در این موقعیت از همه چیز مهمتر این است که شما بتوانید این انرژی را کادر بندی کنید و بدانید این انرژی از کجا میآید. معتقدم انرژی را میتوان از هر چیزی گرفت، حتی از متن.
وی درباره سینمای ایران گفت: اگر بخواهم درباره سینمای ایران صحبت کنم، میتوانم بگویم بهترین کادربندیها در سینمای ایران اتفاق میافتد و این عشق نسبت به صحنههای فیلمها را نشان میدهد. میتوانم بگویم سینمای ایران تقریبا شبیه سینمای روسیه است.
میخالکوف درباره سینمای مجید مجیدی اظهارداشت: مجیدی کارگردانی است که با قرار دادن صحنههای خیلی جزیی در فیلمش «بچههای آسمان» و با امکانات و پول کم توانست یک کار خوب بسازد. معتقدم همین کارگردان میتواند در سبکهای دیگری هم کار کند و در نهایت فیلمسازان اینگونه میتوانند در دنیا مطرح شوند. از مجیدی صحبت کردم چون میدانم او با چه شرایطی فیلم ساخته است و خودم هم در موقعیت مشابه او قرار داشتهام.
این کارگردان روسی گفت: نمیدانم چه دیدگاهی نسبت به فیلم «محمد رسول الله» مجیدی در ایران وجود دارد و نمیدانم مردم نسبت به این فیلم چه عکس العملی نشان دادهاند اما من به عنوان یک فرد مسیحی جواب خیلی از سوالهایم را از این فیلم گرفتهام و مهمترین چیزی که از این فیلم برداشت کردم عشق بود؛ اینکه اگر عشق بدون ایمان باشد اصلا دیگر آن عشق وجود ندارد.
وی افزود: درحال حاضر اعتقادات مسلمانان و مسیحیها در خیلی از چیزها تقریبا یکی شده است. اگر بخواهم خلاصه بگویم؛ تعداد چیزهایی ما را به یکدیگر وصل میکند خیلی بیشتر از نقاط تفاوت ماست و به همین دلیل فکر میکنم میتوانیم حرفهای بسیاری بزنیم و ارتباط خوبی داشته باشیم.
میخالکوف بیان کرد: سینما پدیدهای با میلیونها نفر مخاطب است. معتقدم اگر سینما راه و روش یک ملت را تغییر دهد باید سانسور شود. من مخالف سانسور نیستم اما مخالف این هستم که چه کسی سانسور میکند و میترسم روزی این اتفاق دست افراد نادان بیافتد.
چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار امشب- دوم آبان ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان میدهد.