فراخوان جوایز مردمی جشنواره فیلم عمار منتشر شد

فراخوان «جوایز مردمی» سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از خبرگزاری فارس، دیروز 2دی ماه فراخوان «جوایز مردمی» سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد.

متن فراخوان بدین شرح است:

«به نام خدا»

صدایی که باید در سینما و رسانه شنیده شود صدای مردم است ، حال این مردم‌اند که مایه دوام و قدرت جامعه هستند. هنر و سینمادر سال‌های اخیر شاهد رویش‌ جوانه‌هایی از جنس مردم بوده است. فیلمسازهایی از بطن جامعه با درک مسئولیت اجتماعی بطور فعالانه به تولید آثار نمایشی فاخر مشغولند. انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس ، حماسه آفرینی های برزگ و محرم و صفرهای پرشور و حرکت جهانی اربعین و همه‌ی حوادث فاخر در ذهن ملت ما در یک ویژگی مشترک‌اند و آن مردمی بودن است .

اینجا جای خالی اعتماد به اراده مردم برای حضور در هنر و سینمای ایران، بیش از پیشاحساس می‌شود.

جوایزمردمی با تکیه بر تجربه ادوار گذشته جشنواره مردمی فیلم عمار در سپردن کار به دست مردم، قصه‌های ناگفته و واقعیت‌های تلخ و شیرینِ زندگی مردم و قهرمان‌های حقیقیِ این روزگار را به تصویرمی‌کشد.
جوایزمردمی یعنی بگویید چه موضوعی دغدغه شماست و از تولید آثار با موضوع مورد نظرتان حمایت کنید؛فرقی نمی‌کند حمایت مادی یا معنوی باشد.
جایزه می‌تواند یادگاری یک شهید، محصولِ یک باغ، دعای خیرِ مادر یا حمایت مالی با نیت نذر فرهنگی برای تولیدی ک اثر هنری در قالب: فیلم مستند و کلیپ و… باشد.
جوایز مردمی یعنی شما حامی هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب هستید، انگیزه و سفارش می‌دهید و حمایت می‌کنید تا قوت قلب فیلم‌سازهای دغدغه‌مند شوید.

شما شروع کنید:

با مراجعه به تارنمای جشنواره عمار یا کانال «جوایز مردمی» در پیامرسان‌های ایرانی (ایتا، بله، روبیکا)می‌توانید برای مشارکت در این بخش به دو روش زیر اقدام نمایید:

ثبت فراخوان جدید: شما می‌توانید موضوع یا مساله‌ای که برایتان اهمیت دارد یا احساس می‌کنید در سینما و آثار نمایشی مغفول مانده را به جشنواره پیشنهاد دهید و هدیه پیشنهادی خود برای فیلمسازانی که آثارشان با این موضوع برگزیده می‌شود را مشخص نمایید. دبیرخانه جشنواره عمار فراخوان‌ها را بررسی و با هماهنگی فراخوان دهنده، در رسانه‌ها منتشر می‌کند. همچنین شما به عنوان فراخوان دهنده مردمی می‌توانید امکانات موجود خود را برای برگزاری مراسم اهدای جایزه نیز به دبیرخانه جشنواره پیشنهاد دهید.
مشارکت در فراخوان مردمی:با مراجعه به صفحه فراخوان‌های «جوایزمردمی» به آدرس AmmarFilm.ir فراخوان‌های مردمی با موضوعات مختلف را ببینید و فراخوانی را نزدیک به دغدغه‌ی خود و جامعه تلقی کردید، می‌توانید به هدیه آن بیافزایید و در یک حرکت اجتماعی نقش‌آفرین باشید.

کانال اطلاع رسانی:https://eitaa.com/jmammar(پیام‌رسان ایتا)
ثبت فراخوان جدید: شناسه@javavez_ammarدر پیامرسان‌های ایرانی (ایتا، بله، روبیکا)
دبیرخانه جشنواره فیلم عمار( بخش جوایزمردمی):۴۲۷۹۵۳۰۰-۰۲۱

هادی مقدم‌دوست: فیلم 100ثانیه‌ای تجربه فهم وقت است

هادی مقدم‌دوست کارگردان سینما در آستانه برگزاری مجدد جشنواره فیلم‌های صد ثانیه‌ای، در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره فیلم کوتاه گفت: برای بعضی فیلم‌ها ۱۰۰ ثانیه هم زیاد است، شاید باور نکنید اما فیلم‌هایی را دیدم که حتی ممکن بود حوصله آدم از همان فیلم صد ثانیه‌ای هم سر برود. می‌خواهم بگویم صد ثانیه یک فرصت برای کشف استفاده از زمان است.

به گزارش سینمای خانگی این کارگردان سینما گفت: زمان‌بندی فیلم‌های کوتاه و بلند غالباً محدودیتی ندارد. مثلاً شما می‌توانید فیلم ۱۰ دقیقه‌ای و یا ۲۵ دقیقه‌ای بسازید و فیلم‌تان را به جشنواره‌های فیلم کوتاه ارائه دهید. در فیلم بلند هم همینطور است فیلم‌تان می‌تواند ۸۰ دقیقه و یا ۹۰ و ۱۲۰ و حتی بیشتر باشد. یعنی آنجا برای زمان محدودیت زیادی وجود ندارد اما فیلم صد ثانیه‌ای تجربه فهم وقت است. مثل یک خنثی‌کننده بمب که باید در صد ثانیه با تمرکز بالا کار انجام دهد. او از زمان نهایت استفاده می‌کند؛ با قدرت ذهنی خارق‌العاده. فیلم صد ثانیه‌ای محل بروز قدرت خارق‌العاده ذهن برای انجام یک کار کاملاً ظریف مثل مینیاتور است.

کارگردان سریال تلویزیونی «سرباز» در پاسخ به این سوال که ساخت فیلم کوتاه چه کمکی به فیلمسازان در ابتدای راه فیلمسازی‌شان می‌کند، گفت: جواب‌های نو و تکراری برای این پرسش تاکنون زیاد بوده، از اهمیت تجربه کردن و آموختن و ایجاز و کشف قواعد و سیاق‌های فیلمسازی برای یک علاقه‌مند. حالا باید یک حرفی بزنم که به زعم خودم به خواندنش بیارزد و هم باعث شوق خواننده شود و هم حرف واقعی باشد؛ «فیلم ساختن جرأت می‌خواهد». این را در خیلی از افراد دیده‌ام که جرأت فیلم ساختن ندارند اما عاشق فیلم ساختن هستند؛ شاید یکی بگوید این دیگر چه مرضی است؟ اما واقعیت دارد و خیلی هم فراوانی دارد.

فیلمسازی برای یک فیلمساز، شفابخش است

مقدم‌دوست افزود: به عقیده بنده فیلم کوتاه ساختن به فیلمساز جرأت می‌دهد. فیلمسازی برای فیلمساز اصولاً امری شفابخش است و فیلم کوتاه و به ویژه فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای که ساخت آن دنگ و فنگ کمتری دارد و می‌شود سالانه چند تا از آن را ساخت، باعث بهبود حال روحی فیلمساز نسبت به فیلمسازی می‌شود. جمله خلاصه شده من این است؛ هر وقت از فیلم ساختن ترسیدید یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بسازید. مطمئن باشید فیلم درجه یکی از آب در می‌آید.

هادی مقدم‌دوست در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تأثیر جشنواره‌های فیلم کوتاه و حضور در آنها در ادامه مسیر فیلمسازان، با بیان این نکته که جشنواره بر خلاف نظر خیلی‌ها که گمان می‌کنند یک امر زینتی و یا یک اسراف‌کاری محض است یک نیاز واقعی برای فیلمسازان است، اظهار کرد: این واقعاً نیاز به توضیح ندارد که یک فیلمساز لازم است که اسم و رسمی به هم بزند. شاید گفتن این حرف به صراحت قدری باعث سرخ شدن لپ آدم و خجالت‌شان بشود، اما فیلمساز برای موفق شدن نیاز دارد معروف باشد. این سرشت فیلمسازی و عرصه نمایش است. متأسفانه نمی‌شود در این کار از گمنامی لذت برد. فیلمسازی احتیاج به شهرت دارد و جشنواره‌ها این کمک را تا حد زیادی به فیلمسازان می‌کنند. اصطلاح رسمی‌تر این شهرت‌بخشی، واژه معرفی کردن است. اگر مایل باشیم می‌توانیم از لفظ معرفی کردن هم استفاده کنیم. فیلمسازان در جشنواره‌ها معرفی می‌شوند و جایزه، سند با استعداد بودن آنها و باعث اعتبارشان است.

کارگردان فیلم سینمایی «عطرآلود» در ادامه با اشاره به این نکته که امروز در سینمای ایران بیشتر از همیشه مشکل فیلمنامه دارد خودش را نشان می‌دهد گفت: فیلم‌های کوتاه بسیاری را دیده‌ام که از حیث تکنیک و فیلمبرداری درجه یک هستند و این حاصل تکنولوژی جدید در امر فنی تصویر و صدا و جلوه‌های ویژه است. یعنی فیلم‌ها سر و وضع مرتب و شیک و خوبی دارند، خیلی هم خوش‌ساخت هستند، اما داخل فیلم و در داستان فیلم خبر چندانی نیست. از قضا قبل‌ترها که فیلم‌ها آماتوری‌تر بودند، فیلمنامه‌ها قوی‌تر بود. به نظرم مهمترین جایزه جشنواره‌های فیلم کوتاه، جایزه فیلمنامه است، حتی از کارگردانی هم مهم‌تر. واقعاً پیشنهادم این است که جایزه فیلمنامه از همه جایزه‌ها سنگین‌تر باشد.

گفتگو در احترام و امنیت شکل می‌گیرد

مقدم دوست که سابقه حضور در کارگاه‌های آموزشی جشنواره فیلم ۱۰۰ به عنوان استاد در دوره‌های مختلف را داراست در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان فیلم کوتاه را به عنوان مدیومی برای گفتگو در نظر گرفت گفت: گفتگو اشکال و زیرمجموعه‌های متعددی دارد، یکی از این زیرمجموعه‌ها مفاهمه و یکی دیگر پرسش و یکی حتی درددل است و…. اگر فیلم بخواهد گفتگو باشد باید حائز شرایط گفتگو باشد؛ مثلاً تخریب و پرخاش با اینکه از حیث ظاهر شبیه به گفتگوست و از ساختار یک زبان قابل گفتگو تشکیل شده، اما شرایط گفتگو را ندارد، گفتگو در احترام و امنیت باید اتفاق بیفتد. نمی‌شود افراد به هم حمله و بی‌حرمتی کنند و بعد بگویند ما داشتیم گفتگو می‌کردیم. این مقدمه را عرض کردم تا بتوانم پاسخ شما را قدری دقیق‌تر بدهم. فیلم، چه کوتاه صدثانیه‌ای و چه بلند، برای اینکه بتواند یک گفتگو محسوب شود باید بیانی امن داشته باشد، حتی تذکر و بیم دادن هم می‌تواند امن باشد اما اگر فیلمی بیانی امن و حرمت نگه‌دار نداشته باشد نمی‌شود آن را گفتگو حساب کرد. بله! فیلم و فیلم کوتاه می‌تواند مدیومی برای گفتگو محسوب شود اما با بیانی امن و محترمانه.

این کارگردان همچنین درباره اینکه اگر بخواهد فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای بسازد چه سوژه‌ای را انتخاب می‌کند گفت: چه سوال شیرین و شوق‌انگیزی! باید خیلی به جواب این سوال فکر کنم، اما چیزی که بلافاصله می‌توانم بگویم این است که دوست دارم لحن کلی آن فیلم: «طنز محزون» باشد.

پیام نیکیتا میخالکوف به نخستین رویداد روزهای فیلم روسیه در ایران

نیکیتا میخالکوف رئیس اتحادیه سینماگران فدراسیون روسیه همزمان به آغاز روزهای فیلم روسیه در تهران با انتشار پیامی نسبت به گسترش روابط سینمایی ایران و روسیه ابراز امیدواری کرد.

به گزارش سینمای خانگی از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، متن پیام نیکیتا سرگیویچ میخالکوف سینماگر سرشناس روسی و رئیس اتحادیه سینماگران فدراسیون روسیه به شرح ذیل است:

بسیار خرسندیم که می‌توانم به شما در برنامه اکران فیلم‌های روسی در ایران خوش آمد بگویم. شاید برای برخی‌ها این برنامه اولین تماشای سینمای ما نباشد اما برای بقیه نیز این برنامه یک دریچه‌ای به دنیای دیگر خواهد بود.

با این حال ما سعی کردیم فیلم‌هایی را از استودیوهای مناطق مختلف کشور ارائه کنیم، که این موضوع در وهله اول امکان ارزیابی سینمای روسیه را فراهم می‌سازد و همچنین امکان آشنایی نسبی با نحوه زندگی ملت روسیه را ارائه خواهد داد.

ما با اطمینان به فردا نگاه می‌کنیم و به گسترش ارتباطات بین سینماگران روسیه و ایران امیدوار هستیم. این امر باعث آشنایی بیشتر بینندگان دو کشور با همدیگر می‌شود و تنها گسترش روابط بین دو کشور موجب ترویج این روند خواهد شد.

امیدوارم از تماشای فیلم‌ها لذت ببرید.

بازگشت جشنواره بین‌المللی فیلم 100 بعد از 4 سال

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ ثانیه پس از ۴ سال وقفه به خاطر همه‌گیری بیماری کرونا، امسال برگزار می‌شود.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، آخرین بار سال ۹۷ بود که جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه برگزار شد و بعد از آن به خاطر شرایط بوجود آمده ناشی از ویروس کرونا، با وقفه‌ای ۴ ساله روبه‌رو شد.

آبان امسال اما سیزدهمین دوره این جشنواره با برگزاری نشست خبری و رونمایی از پوستر، وارد فاز اجرایی و مهلت ارسال آثار برای حضور در بخش‌های مختلف تا پایان دی‌ماه اعلام شد.

بسیاری بر این عقیده‌اند که جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه، فرصتی برای کشف استعدادهای جوانان و پلی برای ورود به دنیای فیلم‌سازی حرفه‌ای است.

البته کسانی که در حوزه فیلم کوتاه کار می کنند باید به عنوان گونه‌ای مستقل به آن نگاه کنند و نمی‌توان گفت که چون فیلمسازی، ۲۰ تا فیلم کوتاه ساخته است می‌تواند در ساخت فیلم بلند هم موفق خواهد شد.

برگزاری کارگاه‌های مختلف برای آموزش موضوعات گوناگون محور ساخت فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای از دیگر اتفاقاتی است که به بهانه برپایی این جشنواره رخ می‌دهد.

امسال اما با توجه به رویکرد فراتهرانی جشنواره، برخی از این کارگاه‌ها در شهرهایی مثل اصفهان، مشهد، قزوین و زنجان برگزار شد و در ادامه نیز با حضور استادان مطرح سینما با همکاری حوزه هنری مراکز استان‌ها برای علاقمندان برگزار می‌شود.

این جشنواره در سه بخش مسابقه ملی، مسابقه بین‌المللی و مخاطب کودک و نوجوان، نهم تا دوازدهم اسفند ۱۴۰۱ به دبیری یوسف منصوری برگزار خواهد شد.

انجمن سینمای جوانان مشکین‌شهر برگزار می‌کند؛آخرین نشست‌ «داستان‌خوانی و نمایش فیلم‌های کوتاه اقتباسی» با نمایش «پرتاب ناگهانی یک فیل»

دفتر خمینی‌شهر به‌منظور ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و بسترسازی تولید فیلم اقتباسی، آخرین و ششمین سلسله نشست‌های «داستان‌خوانی و نمایش فیلم‌های کوتاه اقتباسی» را برگزار می‌کند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، پنجمین نشست از مجموعه‌ نشست‌های «داستان‌خوانی و نمایش فیلم‌های کوتاه اقتباسی» در دویست‌وشانزدهمین جلسه کانون فیلم و فیلم‌نامه انجمن سینمای جوانان خمینی‌شهر برگزار شد.

همچنین آخرین و ششمین هفته نشست‌ «داستان‌خوانی و نمایش فیلم‌های کوتاه اقتباسی»، دوشنبه 5 دی‌ماه 1401 با خواندن داستان «تقسیم طولانی»، نوشته ری برادبری از کتاب «ساحره سرگردان» و اکران فیلم «پرتاب ناگهانی یک فیل»، فیلم کوتاه اقتباسی نازنین چیت‌ساز برگزار خواهد شد.

در سلسله‌نشست‌های گذشته با محوریت کتاب «این‌سو واقعیت، آن‌سو خیال»برگزار شده بود، به‌ترتیب داستان‌های «حفره مشترک» نوشته محمدرضا زمانی، «ویلاهای آن‌سوی دریاچه» نوشته سیامک گلشیری، «کودکان ابری» نوشته محمد شریفی نعمت‌آباد، «شب گرگ» یا «این جاده لعنتی کی تمام می‌شود؟» نوشته جواد عاطفه و «پسرک چشم‌آبی» نوشته جواد مجابی) خوانده شد و فیلم‌های کوتاه اقتباسی «حفره مشترک» ساخته اسماء ابراهیم‌زادگان،« آن‌سوی دریاچه» ساخته عماد خدابخش، «کودکان ابری» رضا فهیمی، «جاده مسدود است» ساخته وحید حاجیلویی و «چشم‌آبی» ساخته امیرمسعود سهیلی به نمایش در آمد.

تمام نشست‌ها در سالن اجتماعات کتابخانه الغدیر و دفتر انجمن سینمای جوانان دفتر خمینی‌شهر برگزار شد.

رقابت «گرسنگی» در جشنواره لیفت اندیا

فیلم‌کوتاه «گرسنگی» ساخته میثم محمدخانی در جشنواره LiftIndia رقابت می‌کند.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «گرسنگی» به‌کارگردانی میثم محمدخانی و تهیه‌کنندگی کمیل طاهری و زینب حریفی در ششمین دوره جشنواره لیفت ایندیا نامزد بهترین فیلم شد.

این جشنواره در تاریخ ۲۵ دسامبر در پونای هندوستان برندگان خود را معرفی خواهد کرد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «تمام رنج‌هایم برای یک کروموزم بیشتر… »

‎عواملی که در ساخت این فیلم کوتاه همکاری داشته‌اند عبارت‌اند از:

بازیگران:نسیم ادبی، علیرضا مهران، محمد موسوی، شیوا ویسی، جواد زیتونی، پویا عظمتی و…
‎فیلم‌بردار: علی ابپاک
‎تدوین: احسان واثقی
‎نویسنده: فاطیما اباحمزه
‎طراحی و ترکیب صدا: محمدحسین ابراهیمی
‎صدابردار: علیرضا پاکنهاد
‎ طراح گریم: طناز قاسمی
‎طراح پوستر: روژان ایرجی
‎ گروه کارگردانی: علیرضا رضوی، رها طلایی، یاسمن موفق، سعید جعفری
‎برنامه‌ریز: رها طلایی،
‎طراحان صحنه: ،شقایق رازانی، علیرضا رضوی
‎ طراح لباس: سمیه کاظمی
‎مدیرصحنه:الهام واقف
‎جانشین تهیه کننده: احمد سیاحی، مدیر تولید: حسین الماسی
‎ منشی صحنه: غزال غلامی
‎دستیار ١ تصویر: رسول عمرانی‌فر
‎عکاس و فیلم‌بردار پشت صحنه: سحر لطفی
‎مدیر تدارکات: علی‌اصغر بازگشاه
‎مدیر روابط‌عمومی: زهرا دمزآبادی

نخستین مستند صامت ایران به یک قرن پیش برمی‌گردد+ فیلم

مدیر بنیاد ایرانشناسی شعبه استان چهار محال و بختیاری گفت: نخستین مستند صامت سینمای ایران ۹۸ سال پیش در این استان ساخته شد که دومین مستند سینمای جهان محسوب می‌شود.

به گزارش سینمای خانگی، عباس قنبری در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: این مستند با نام «علف» در سال ۱۹۲۴ به کارگردانی مریان کوپر و ارنست بی. شودزاک ساخته شد؛ این دو به مدت ۴۵ روز به استان چهار محال و بختیاری آمدند و مستند خود با موضوع عشایر را ساختند.

به گفته وی، صداگذاری‌های مختلفی روی این مستند تاکنون انجام و بعد از آن هم ده‌ها فیلم مستند کوچ عشایر در استان چهار محال و بختیاری ساخته شده است.

قنبری با اشاره به آغاز فعالیت شعبه ایرانشناسی شعبه چهار محال و بختیاری از سال ۱۳۷۸ در شهرکرد افزود: بر اساس برنامه‌ها، اساسنامه و شیوه‌نامه‌های استانی، این شعبه فعالیت‌های مستمری در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، اداری و اجتماعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز بسیار ارزنده‌ای به نام مرکز اسناد چهار محال و بختیاری داریم که بیش از ۸ هزار کتاب تخصصی از آثار مولفان، نویسندگان، پژوهشگران و اساتید در حوزه استان‌شناسی در این مرکز گردآوری شده است.

قنبری همچنین از گردآوری طرح‌ها و پژوهش‌های علمی و دانشگاهی اعم از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا در شعبه ایرانشناسی شعبه چهار محال و بختیاری خبر داد و گفت اینها منبع بسیار خوبی برای پژوهشگران، مستندسازان و فیلمسازان استان و استان‌های همجوار است.

گردآوری بیش از ۱۲ هزار سند تاریخی در چهار محال و بختیاری

وی در عین حال به گردآوری بیش از ۱۲ هزار سند تاریخی به صورت اصل سند، تصویر یا به صورت الکترونیکی در مرکز اسناد و عکس‌های بنیاد ایرانشناسی شعبه چهار محال و بختیاری اشاره کرد که منبع خوبی برای علاقمندان حوزه اسناد و دست‌نوشته‌های استان محسوب می‌شود.

قنبری اظهار داشت: بسیاری از پژوهشگران برای آثار، کتاب‌ها و نوشته‌های خود از این منابع استفاده می‌کنند. اینها فرصت بسیار خوبی برای کسانی است که می‌خواهند متن اسناد را مطالعه و برابری‌ها و مقایسه های تاریخی را انجام دهند. این اسناد مربوط به دوران معاصر و نهضت‌های یکصد سال اخیر مانند نهضت مشروطه است.

وی همچنین از گردآوری فیلم‌ها و فایل‌های صوتی به صورت مستند در گفت وگو با سالخوردگان، سالمندان، مطلعان، صاحبان حرفه‌ها و پیشه‌ها و افراد صاحب‌نام در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: این گفت و گوها که برخی از مصاحبه‌شوندگان آنها دار فانی را وداع گفته‌اند گنجینه‌ای اطلاعاتی خوبی از استان چهار محال و بختیاری است.

به گفته قنبری، برخی از این اسناد در کتاب‌ها و پایان نامه‌ها منتشر شده است. دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا که قصد دارند کاری انجام دهند باید به بنیاد ایرانشناسی که تخصصی ترین منابع را در اختیار دارد، مراجعه کنند.

وی این را هم گفت که سالانه ۱۲ همایش استانی در موضوع‌های مختلف توسط بنیاد ایرانشناسی در چهار محال و بختیاری برگزار می‌شود که آخرین همایش، همایش تاریخ، فرهنگ و هنر استان بود که ۱۲۰ مقاله در این رویداد پذیرفته و مجموعه مقالات آن نیز منتشر شد. مقالات همایش به صورت دیجیتالی روی سامانه‌ها و پایگاه های اطلاعات کشوری قرار گرفت.

قنبری با بیان این که بنیاد ایرانشناسی شعبه چهار محال و بختیاری اطلاعات خوبی در خصوص اقوام و عشایر این استان در اختیار دارد از تدوین بانک انتخابات، فولکلور، فرهنگ مردم و عکس‌های تاریخی استان خبر داد.

محمد روح الامین: فیلم 100ثانیه ای یک اثر سهل و ممتنع است

محمد روح‌الامین مدیر هنری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 فیلم 100 ثانیه‌ای را اثری سهل و ممتنع دانست و از دشواری‌های طراحی کار با المان ایجاز گفت.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره فیلم 100، محمد روح‌الامین در گفت‌و‌گو با روزنامه قدس از ویژگی‌های طراحی پوستر و المان‌های بصری این جشنواره گفت. این گفتگو را در ادامه بخوانید:

محمد روح‌الامین در خصوص این جشنواره گفت: جشنواره امسال سعی دارد راجع به عظمت و زیبایی‌های ایران صحبت کند و شعار آن هم ایران عزیز است. یکی از دلایلی که من ترغیب شدم با این دوره از جشنواره همکاری کنم؛ همین موضوع پرداختن به زیبایی و عظمت ایران بود که در این سال‌ها، توسط رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی یا اساسا جریان ضد انقلاب، در مجموع مورد تخریب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مسئولین شورای سیاست‌گذاری جشنواره، موضوع ایران، عظمت ایران و ایران‌دوستی و علاقه مردمی که در این سرزمین زندگی می‌کنند به وطنشان را در مقابل با تخریب‌هایی که در این سال‌ها، برای خود تحقیری مردم ایران، توسط رسانه های فارسی زبان خارجی انجام شده است؛ قرار دادند. شاید ما یک نوری بیندازیم روی بخش هایی که تاریک کرده بودند، تا عظمت و شکوهی که در سرزمین مادریمان هست را نبینیم.

مدیر هنری جشنواره فیلم ۱۰۰ در ادامه گفت: قالب فیلم کوتاه و زیر ۱۰۰ ثانیه، به شدت مناسب فضاهای رسانه‌ای جدید است. آیتم‌ها و فیلم‌هایی که در ۱۰۰ ثانیه شروع، پایان و قصه دارند؛ برای تبلیغ چیزی که ما به عنوان وطن می‌شناسیم، مناسب است.

روح‌الامین در ادامه گفت: چه در این دوره و چه دوره‌های دیگر، پرداختن به چیزی تحت عنوان سینمای کوتاه یا فیلم کوتاه یا شکل رسانه‌های جدید، متاثر از نسل جدید و نگاه‌های جدید است؛ بنابراین با نگاه کردن به جنس مخاطب، افکار مخاطب و انسی که مخاطب جوان این نوع جشنواره‌ها با آن درگیر است؛ می‌توانیم ارتباط بهتری با نگاه این جنس از مخاطبین بگیریم؛ یعنی نگاه موجزی که احتمالا در قالب هنر مینیمال واقع می‌شود که در کمترین بعد تصویری و جزئیات تصویری، بیان درستی از گرافیک برای بیان محتوای جشنواره را به سمع ونظر مخاطب می‌رساند.

روح‌الامین در خصوص پوستر جشنواره گفت: پوستر جشنواره، گرافیک محیطی جشنواره و هر آن چه در رابطه با بخش تجسمی، با همین رویکرد طراحی شد و فکر می‌کنم که در قیاس با اتفاقاتی که در گذشته انجام شده و آنها هم زحمت کشیدند؛ شاید این دوره ویژه‌تر باشد. به لطف خدا این کار هم در شکل رسانه‌ای تاثیرگذار و به یاد ماندنی است و هم در شکل ارتباط بصری با مخاطبانش مدرن و مینیمال است.

وی افزود: ما نگاه مینیمال برای معرفی سینما داشتیم؛ البته اینجا شاید سینما بلند نباشد اما به هر حال قواعد زیبایی‌شناسی و مدیای تصویری همان است که در سینما با آن روبه‌رو هستیم. نگاه ما، نگاه صمیمی از یک هنرمندی است که دارد از میان انگشتان دستش، به مثابه یک viewfinder یا منظره‌یاب، اطراف را نگاه می‌کند و از قضا این نوع نگاه کردن، ناظر بر رساندن یا بیان تصویری عدد ۱۰۰ است. انگشتی که بالا ایستاده و دوتا دستی که به صورت دو صفر قرار دارند؛ یک صد در فضای اشنایی ساخته‌اند که به جهت بیان تبلیغی کار، مقابل رنگ قرمز صندلی‌های سینما قرار گرفته است. هم به لحاظ شکل ظاهری دست‌ها، عدد ۱۰۰ را می‌بینیم و هم در بیان سینمایی آن، منظره‌یاب و هم فضای اتمسفر سینما را می‌بینیم.

روح‌الامین در ادامه گفت : فکر می‌کنم در هر شکل دیداری، این اثر دیده می‌شود. در خیابان‌ها و در محافلی که قرار است تبلیغ شود، به جهت رنگ و نگاه شادی که دارد، دیده می‌شود و هم اینکه بیانش دقیق و متاثر از جشنواره فیلم ۱۰۰ است.

مدیر هنری جشنواره فیلم ۱۰۰در خصوص ویژگی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای گفت: فیلم صد ثانیه‌ای، یک اثر سهل و ممتنع است. سهل از این لحاظ که زمانش کوتاه است و بخش سخت و ویژه‌اش این است که شما در یک تایم بسیار کوتاه، باید بیان کامل داشته باشید و این بیان کامل در یک زمان کوتاه، بیان ایجاز است. به هر ترتیب ایجاز، توانایی و ظرفیت‌های خودش را می‌طلبد. شما اگر بخواهی دو بیتی بگویی، سخت‌تر از این است که بخواهی قصیده یا غزل بگویی. ایجاز ویژگی‌ها و سختی‌های خودش را دارد البته جذابیت‌ها و تاثیرگذاری بیشتری هم دارد.

روح‌الامین درباره تاثیر برگزاری این جشنواره‌ها گفت: ما منتظریم تا ببینیم مخاطب به چه شکل از این جشنواره استقبال خواهد کرد؛ ولی به هر ترتیب چه امسال و چه سال‌های گذشته و حتی آینده، پرداختن به این جشنواره‌ها به اعتقاد من، هم از طرف مخاطبان و هم مسئولین و برگزارکنندگان، می‌تواند تامین محتوای خوبی برای رسانه‌های جدید باشد و مخاطب امروزی را در جریان محتوایی قرار بدهد. مخاطبی که مثل گذشته، منتظر شروع و پایان طولانی نیست و علاقه‌مند نیست که وقت زیادی بگذارد. البته بعضی‌ها هم هستند که فیلم بلند را دوست دارند و می‌توانند دنبال علاقه‌شان در سینمای بلند باشند؛ ولی به هرحال برگزاری این جشنواره‌ها موثر است و از این به بعد موثرتر خواهد بود.

برنامه تعطیلی سینماها به مناسبت ایام فاطمیه

سینماهای سراسر کشور به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، از اذان مغرب دوشنبه تا پایان سه‌شنبه شب تعطیل می‌شوند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، سینماهای سراسر کشور از اذان مغرب دوشنبه تعطیل و این تعطیلی تا پایان سه‌شنبه شب ادامه دارد.

سینماها از صبح چهارشنبه و با اکران فیلم‌هایی جدید، فعالیت خود را مجددا آغاز می‌کنند.

کاوه صباغ‌زاده: فیلم 100ثانیه ای مصداق کامل ایجاز است

کارگردان فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» گفت: فیلم صد ثانیه‌ای، مصداق کامل ایجاز و یک تخصص است؛ اینکه یک فیلمساز بتواند در این زمان محدود، بدون حتی یک ثانیه اضافه‌تر مفهوم مدنظر خود را به مخاطب برساند، کار بسیار دشواری است.

به گزارش سینمای خانگی، کاوه صباغ‌زاده فیلمساز، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایرنا در آستانه برگزاری جشنواره فیلم «۱۰۰»، درباره تأثیر برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه بر جریان تولیدات این حوزه گفت:واقعیت این است که چه زمانی که فیلم کوتاه می‌ساختم و چه امروز که فیلم بلند می‌سازم، هیچ‌وقت حضور در یک جشنواره، دغدغه اصلی‌ام نبوده است بلکه بیشتر مخاطب و مردم برایم اهمیت داشته‌اند. تصور من از سینما این است که پدیده‌ای برای مردم است، نه برای منتقدان و جشنواره‌ها. البته که آن‌ها هم اهمیت خود را دارند.

وی ادامه داد: ترجیح شخصی من این است که مردم فیلم‌هایم را ببینند، حالا اگر همزمان فیلمم در جشنواره‌ای هم دیده شد که چه بهتر چرا که به تبلیغات فیلمم کمک می‌شود. این برایم اهمیت دارد که مخاطبان بتوانند با تماشای فیلم من چیزی را تجربه کنند که شاید در زندگی روزمره امکان تجربه آن را نداشته باشند.

صباغ‌زاده در عین حال با تأکید بر تأثیرگذاری جشنواره‌ها گفت: جشنواره‌ها برای من بیشتر از جنبه تأثیر تبلیغی که برای یک فیلم می‌توانند به همراه داشته باشند، مهم هستند. حضور در جشنواره‌ها قطعا برای مسیر حرکت بچه‌های فیلم کوتاه موثر است و آنچه مطرح می‌کنم صرفاً زاویه نگاه خودم نسبت به این رویدادهاست. به‌طور کلی نمی‌توان تأثیرگذاری جشنواره‌ها را نادیده گرفت و حضور در یک رویداد سینمایی، صددرصد در مسیر آینده یک فیلمساز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

این کارگردان در عین حال گفت: توفیق در یک جشنواره تا حدودی می‌تواند متأثر از شانس هم باشد. به این معنا که ممکن است شما فیلم خوبی ساخته باشید که با سلیقه داوران یک جشنواره منطبق نباشد و به همین دلیل نادیده گرفته شود اما در یک جشنواره دیگر و با سلیقه متفاوت داوران، همان فیلم قدر ببیند و تحسین شود. به همین دلیل اگر فیلمسازی در یک جشنواره مطرح می‌َشود، شانس هم در این فرآیند دخیل بوده؛ شانس از این نظر که چقدر سلیقه و نظر هیأت داوران با آن فیلمساز همراستا بوده یا نبوده است. به همین دلیل هم اگر فیلمی در یک جشنواره دیده نشود و یا رد شود، الزاما به معنای بد بودن آن نیست.

کارگردان فیلم سینمایی ایتالیا ایتالیا درباره نسبت خود با سینمای کوتاه هم گفت: زمانی که اولین دوره‌های جشنواره فیلم «۱۰۰» برگزار می‌شد، من هم علاقه‌مند بودم فیلم کوتاه بسازم و در این زمینه تلاش‌هایی هم کردم.

وی افزود: ساخت فیلم کوتاه به معنای فیلمسازی بر مبنای ایجاز است اما فیلم صد ثانیه‌ای، مصداق کامل ایجاز است. ساخت چنین فیلمی یک تخصص است. اینکه یک فیلمساز بتواند در این زمان محدود، بدون حتی یک ثانیه اضافه‌تر مفهوم مدنظر خود را به مخاطب برساند، کار بسیار دشواری است.

صباغ‌زاده درباره معضل فیلم‌نامه در سینمای کوتاه و بلند ایران هم گفت: در اینکه سینمای ایران به‌شدت ضعف فیلمنامه دارد، هیچ شکی نیست و من این مسئله را کاملا قبول دارم اما به نظرم برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه و یا حتی تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه، نمی‌تواند تأثیری بر رفع این مشکل در سینمای حرفه‌ای بلند داشته باشد. فیلم کوتاه به‌خصوص در سینمای حرفه‌ای دنیا،‌ تعریف خاص خودش را دارد. در خیلی از کشورهای دنیا که سینمای حرفه‌ای دارند، ساخت فیلم کوتاه خودش یک تخصص و حرفه محسوب می‌شود و چنین فیلمسازی نسبت به فیلمسازی که فیلم بلند می‌سازد، در دو دنیای کاملا متفاوت هستند. فضا در آنجا به‌گونه‌ای است که افراد با ساخت فیلم کوتاه می‌توانند امرار معاش کنند و این اتفاقی است که در ایران بسیار کم رخ می‌دهد.

وی افزود: در ایران معمولا افراد فیلم کوتاه می‌سازند تا پلکانی برای ورود آن به سینمای بلند شود اما همچنان این دو دنیا کاملا متفاوت از هم هستند. حتی مخاطب سینمای بلند، متفاوت از مخاطب سینمای کوتاه است.

این کارگردان تأکید کرد: در اینکه فیلمنامه‌های ما به‌شدت ضعیف شده‌اند شکی نیست و متأسفانه بخشی از آن به این مسئله بازمی‌گردد که هم مدیران سینمایی و هم اهالی سینما و فیلمسازان، علاقه‌مند به ساخت فیلم اورجینال و روایت قصه اورجینال هستند. این اصرار، دارد لطمه زیادی را به سینمای ما وارد می‌کند. شما وقتی تیتراژ فیلم‌های خارجی را نگاه می‌کنید، می‌بینید که اکثر این آثار در قالب اقتباس ادبی ساخته شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل