پایگاه خبری سینمای خانگی
پایگاه خبری سینمای خانگی؛ سامانه جامع اخبار، آثار، اشخاص، و نهادهای فیلم و سینمای ایران و جهان

  • خوش آمدیدپایگاه خبری سینمای خانگی
  • خبرهاگنجینه خبرهای منتشر شده در پایگاه خبری سینمای خانگی
  • پیشنهاد ماسردبیر برای مطالعه پیشنهاد می دهد
  • یادداشت سردبیرمطالب و نوشته های سردبیر یا مدیرمسئول پایگاه خبری سینمای خانگی
  • سایه روشنمطالب و نوشته های سردبیر یا مدیرمسئول پایگاه خبری سینمای خانگی
  • سینمای ایرانخبرها و مطالب مربوط به سینمای ایران
  • سینمای جهانخبرها و مطالب مربوط به سینمای جهان
  • تلویزیونخبرها و مطالب مربوط به تلویزیون
  • فیلم کوتاهخبرها و مطالب مربوط به فیلم های کوتاه
  • شبکه خانگیخبرها و مطالب مربوط به شبکه نمایش خانگی
  • مجامعخبرها و مطالب مربوط به جشنواره ها، مجامع، نشست ها و سایر مجامع
  • استان هاخبرها و مطالب مرتبط با موضوعات پایگاه خبری سینمای خانگی در سایر استان ها
  • سایر هنرهاخبرها و مطالب مربوط به سایر هنرها اعم از نمایش، موسیقی، مجسمه سازی، و…
  • هشلهف!طنزهای میرزاننویس که خودش میگوید هشلهف است!
  • ویژه ماخبرها و مطالب مربوط به پایگاه خبری سینمای خانگی
  • تماس با ماتماس با مدیران و مسئولان پایگاه خبری سینمای خانگی
  • رضا اسدی کاشانی: مهم ترین زیرساخت سینما، مدیران، رؤسا، و تصمیم گیرندگان هستند

    رضا اسدی کاشانی: مهم ترین زیرساخت سینما، مدیران، رؤسا، و تصمیم گیرندگان هستند

  • مهدی متولیان: اهمیت سینمای حاتمی‌کیا و واقعیت افول آن

    مهدی متولیان: اهمیت سینمای حاتمی‌کیا و واقعیت افول آن

  • خبرها

    بررسی چند برنامه از لحاظ کاربرد واژه های فرنگی

  • خبرها

    پخش مستند و قرائت ادعیه‌های نورانی از شبکه‌های سیما

  • خبرها

    سینمای ایران در گیشه

  • خبرها

    اعلام برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت دهه ولایت

  • خبرها

    «چرخه اکران» در «سینمای مستند» نداریم چون اصلاً از ابتدا برای آن تعریفی نشده/ در نهادهایی نظیر «مرکز گسترش» هیچ‌گاه نگاهی به مخاطب هدف یا بازار مصرف وجود نداشته است!

  • خبرها

    پشیمانم و رفتارم غیراخلاقی بود

  • خبرها

    استاد تغییر شکل بدن در هالیوود؛ بازیگری که قابل شناختن نیست

  • خبرها

    فیلمبرداری «سووشون» سرگیجه دارد؛ اعتبار منتقدان قربانی تمجیدها می‌شود

  • خبرها

    پرتره‌ای که با خون هنرمند نفس می‌کشد

  • خبرها

    عدالت روی پرده نقره‌ای

  • بررسی چند برنامه از لحاظ کاربرد واژه های فرنگی

    بررسی چند برنامه از لحاظ کاربرد واژه های فرنگی

  • پخش مستند و قرائت ادعیه‌های نورانی از شبکه‌های سیما

    پخش مستند و قرائت ادعیه‌های نورانی از شبکه‌های سیما

  • سینمای ایران در گیشه

    سینمای ایران در گیشه

  • اعلام برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت دهه ولایت

    اعلام برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت دهه ولایت

  • «چرخه اکران» در «سینمای مستند» نداریم چون اصلاً از ابتدا برای آن تعریفی نشده/ در نهادهایی نظیر «مرکز گسترش» هیچ‌گاه نگاهی به مخاطب هدف یا بازار مصرف وجود نداشته است!

    «چرخه اکران» در «سینمای مستند» نداریم چون اصلاً از ابتدا برای آن تعریفی نشده/ در نهادهایی نظیر «مرکز گسترش» هیچ‌گاه نگاهی به مخاطب هدف یا بازار مصرف وجود نداشته است!

تیتر امروز

  • رضا اسدی کاشانی: مهم ترین زیرساخت سینما، مدیران، رؤسا، و تصمیم گیرندگان هستند
آخرین ها…
پیشنهاد ما
  • رضا اسدی کاشانی: مهم ترین زیرساخت سینما، مدیران، رؤسا، و تصمیم گیرندگان هستند
یادداشت سردبیر
  • خط مقدم جبهه فرهنگی: سینمای مستقل و هویت‌ساز از دیدگاه معمار انقلاب
سایه روشن
  • مهدی متولیان: اهمیت سینمای حاتمی‌کیا و واقعیت افول آن
سینمای ایران
  • رضا اسدی کاشانی: مهم ترین زیرساخت سینما، مدیران، رؤسا، و تصمیم گیرندگان هستند
شبکه خانگی
  • تناقض در ساترا: معاون جدید «سووشون» را بی‌مجوز خواند؛ ساترا قبلاً مجوز داده بود!
فیلم کوتاه
  • فیلم کوتاه «بشنو» به تدوین رسید
تلویزیون
  • «ادوارد عزیز» آمریکایی به تلویزیون می‌آید
سینمای جهان
  • اکران فیلمی تحسین شده، با تاثیر روانی فراموش‌نشدنی در خانه هنرمندان
مجامع
  • «علت مرگ: نامعلوم» در اکران آنلاین/ در انتهای شب به اسپانیا می‌رود
استان ها
  • شهرستان اقبالیه از استان قزوین شاهد شکوفایی استعدادهای موسیقی جوانان شد
سایر هنرها
  • ماجرای سرقت تابلوی مونالیزا از موزه لوور
هشلهف
  • هشلهف پنجم؛ میرزاننویس باز می گردد!

گنجینه اخبار
  • بررسی چند برنامه از لحاظ کاربرد واژه های فرنگی
  • پخش مستند و قرائت ادعیه‌های نورانی از شبکه‌های سیما
  • سینمای ایران در گیشه
  • اعلام برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت دهه ولایت
  • «چرخه اکران» در «سینمای مستند» نداریم چون اصلاً از ابتدا برای آن تعریفی نشده/ در نهادهایی نظیر «مرکز گسترش» هیچ‌گاه نگاهی به مخاطب هدف یا بازار مصرف وجود نداشته است!
  • پشیمانم و رفتارم غیراخلاقی بود
  • استاد تغییر شکل بدن در هالیوود؛ بازیگری که قابل شناختن نیست
  • فیلمبرداری «سووشون» سرگیجه دارد؛ اعتبار منتقدان قربانی تمجیدها می‌شود
  • پرتره‌ای که با خون هنرمند نفس می‌کشد
  • عدالت روی پرده نقره‌ای
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره هنری زنان و خانواده
  • رضا اسدی کاشانی: مهم ترین زیرساخت سینما، مدیران، رؤسا، و تصمیم گیرندگان هستند
  • مهدی متولیان: اهمیت سینمای حاتمی‌کیا و واقعیت افول آن
  • آغاز سریال «آرزوهای چپکی» با حضور عموپورنگ
  • «دامجی» برنده جایزه ویژه جشنواره ژاپنی شد
  • آغاز سریال «آرزو‌های چپکی» با حضور عموپورنگ
  • بازیگر «بازی تاج‌وتخت» می‌گوید می‌خواهد محاصره غزه را بشکند
  • برخی علائم ظهور هم‌اکنون در حال وقوع است
  • پخش زنده مراسم دعای عرفه از شبکه قرآن و معارف
  • داوران شاخص در جشنواره ۱۲۰ ثانیه‌ای خلیج فارس معرفی شدند
  • ویژه برنامه «۱۰۰۱» به مناسبت عید قربان
  • تدارک رادیو ویژه عید قربان؛ «در پناه آفتاب» تا «عیار بندگی»
  • پخش چند مستند از قاب شبکه‌های سیما
  • فیلم کوتاه «بشنو» به تدوین رسید
  • بیژن همدرسی: نفوذ فرهنگی در سینما و تلویزیون؛ نفوذ بر مغزهای کوچک زنگ زده (۵)
  • مروری بر چند فیلم و مستند از قاب تلویزیون
  • از اسکار تا زندان نظامی/ ادامه فشارها بر مستندسازان فلسطینی
  • چهره‌ای از امام برای زمانه ما
  • بنیانگذار انقلاب از نگاهِ نزدیکانش؛ ۵ قابی که نزدیکان امام (ره) از زندگی او بستند
  • آشنایی با زندگی دنیای هنرمندان در نمایش «قضیه تفنگ چخوف»
  • خط مقدم جبهه فرهنگی: سینمای مستقل و هویت‌ساز از دیدگاه معمار انقلاب
  • «هفته فیلم‌های پویانمایی ایران» در «سارایوو» افتتاح شد
  • جایزه اژده‌های نقره‌ای کراکف برای «دربند» 
  • ابتکار مهم سیاسی «امام باقر علیه‌السلام» این بود که ده روز در منا «عزاداری» کنند و از این طریق «پیام ایشان» به اکناف دنیای اسلام می‌رسد
  • «مادر ابوالفضل پورعرب» درگذشت
  • دوبله یک سریال از شخصیت «جنگ ستارگان»
  • فیلم کوتاه «خو» در بخش مسابقه جشنواره‌ای در آمریکا
  • مستند «روز واقعه»؛ روایتی تصویری از خرداد ۶۸ از قاب شبکه دو
استان ها
  • شهرستان اقبالیه از استان قزوین شاهد شکوفایی استعدادهای موسیقی جوانان شد
  • نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام»
  • تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
  • استاد فرهیخته، جلیل عرفان منش به دیار حق شتافت
  • صدا و سیمای جمهوری اسلامی در عمل هم باید صداوسیمای جمهوری اسلامی باشد
  • همت مردم خونگرم «بندرعباس» و همراهی‌شان در ساخت سریال «سلمان فارسی» در خاطراتمان می‌درخشد
  • انتشار فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم آوای صلح
  • اهالی فرهنگ و هنر کنار خانواده‌های آسیب‌دیده بندرعباس ایستاده‌اند
  • اکران‌ سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت
  • جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان تبریز؛هیأت انتخاب و داوری و آثار راه‌یافته بخش عکس جشنواره «سهند» معرفی شدند
  • زمان برگزاری هفتاد‌ و یکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد
ویژه سینمای خانگی
  • چرا از پایگاه خبری سینمای خانگی حمایت کنیم؟
  • فراخوان همکاری 《سینمای خانگی》
  • اطلاعیه دعوت به همکاری در «سینمای خانگی»
  • مجوز سینمای خانگی مجددا صادر شد
یادداشت سردبیر
  • خط مقدم جبهه فرهنگی: سینمای مستقل و هویت‌ساز از دیدگاه معمار انقلاب

    جستاری کوتاه در دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) در زمینه فیلم و سینما – مهدی پورسالار

    14 خردادماه 1404 یادآور رحلت بزرگمردی شجاع، حکیم، دانا، عارف، سیاستمدار، عابد، فقیه، و فهیم در 36 سال پیش است که با اتکاء به ایمان و امت، تاریخ جهان را به سمت عدالتخواهی و آزادی جهت داد، و فریاد ظلم ­ستیزی و دفاع از مظلومان را در سال 1357 بر سر نهاد خموده و آسیب­ پذیر عالم کوباند و او را از خواب غفلت بیدار کرد و با جذبه­ ای الهی، قلب پاک و حق­ خواه جوانان دنیا را به سمت ارزش ­های بی­ بدیل اسلام ناب محمدی (ص) متمایل کرد. شاید در روزهای اول انقلاب اسلامی، درک و دریافت عظمت این انفجار نور که شعاع تابانش تخت و باروی شیطان را در تاریکخانه ­ی ستم­گری و تزویر، زیر و زبر می­ کند، چندان به راحتی میسر نبود، اما، امروز که پایه­ های استکبار، استبداد، استعمار، و استحمار آن چنان لرزان شده که سقوط و سرنگونی ستون­ های خیمه­ ی ابلیس بزرگ و نوچه ­های قدرتمندش در قالب امپریالیسم و صهیونیسم و لیبرالیسم به وضوح در دایره­ ی دید هر انسان واقع­ بینی قرار گرفته، نشان از عظمت اقدام بسیار خیره ­کننده­ ی آن روح خدا، در کالبد زمان دارد. در طراحی راهبردی او، فرهنگ جایگاه بی نظیر و غیرقابل ­جایگزینی داشت که هنر، و رسانه، فیلم و سینما از شقوق آن است. نگارنده با کمک گرفتن از هوش مصنوعی (به عنوان یکی دیگر از مظاهر تمدن) با جستجویی سریع و فوری در میان دیدگاه‌ها، سخنرانی‌ها، و مواضع امام خمینی (ره) با استناد به اصول فکری ایشان درباره فرهنگ اسلامی، نقش هنر در تربیت جامعه، و ضرورت حفظ ارزش‌های انقلابی، متن زیر را به دست آورده، تنظیم نموده، و به مشتاقان و علاقمندان (به ویژه مدیران و مسئولان جوان حوزه­ ی فرهنگ، هنر، رسانه، فیلم، و سینما) تقدیم می ­دارد. از خداوند منان مسئلت می نماید تا روح آن عزیز خداوند را در اعلی علیین با حضرت رسول­ الله (ص) محشور فرماید.

    بر اساس نظرات امام خمینی (ره) سینما، به‌عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند فرهنگی، می‌تواند نقش مهمی در تربیت و هدایت جامعه به سمت ارزش‌های متعالی اسلامی ایفا کند. از نظر ایشان، سینمای کشور باید در خدمت آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد و با تولید آثاری که مبتنی بر اخلاق، عدالت، و معنویت هستند، به تعالی روحی و فکری مردم کمک کند. این ابزار باید از هرگونه ابتذال، فساد، و تقلید از فرهنگ بیگانه به دور باشد، زیرا هرگونه انحراف از این مسیر، به تضعیف هویت اسلامی و انقلابی جامعه منجر می‌شود[1]. متأسفانه، در برخی موارد، شاهد تولید آثاری هستیم که از این هدف والا فاصله گرفته و به‌جای تقویت ارزش‌های دینی و انقلابی، به ترویج سرگرمی‌های سطحی یا حتی فرهنگ غربی می‌پردازند. این‌گونه آثار نه‌تنها به نیازهای واقعی جامعه پاسخ نمی‌دهند، بلکه می‌توانند به تخریب فرهنگ اسلامی منجر شوند. آن حضرت بارها تأکید کرده‌اند که رسانه‌ها و ابزارهای فرهنگی باید در خدمت تربیت انسان‌هایی متعهد و آگاه باشند، و سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست[2]. سینمای مطلوب از نظر امام خمینی (ره)، سینمایی است که با حفظ استقلال فرهنگی و هویت اسلامی، بتواند پیام انقلاب را نه‌تنها به مردم ایران، بلکه به جهانیان منتقل کند. این سینما باید از نظر هنری فاخر و از نظر محتوایی غنی باشد تا بتواند هم مخاطبان داخلی را جذب کند و هم در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان مقاومت نماید. چنین سینمایی نیازمند تعهد، نظارت دقیق، و حمایت از هنرمندان متدین و انقلابی است تا بتواند به جایگاه واقعی خود در خدمت به امت اسلامی دست یابد[3].

    بر اساس دیدگاه ­های حضرت امام، سینمای پیش از انقلاب، به دلیل وابستگی به فرهنگ بیگانه و ترویج فساد و ابتذال، از نظر من کاملاً مردود بود، چرا که در آن دوران، سینما غالباً به ابزاری برای تخریب اخلاق و ارزش‌های اسلامی تبدیل شده بود و به‌جای خدمت به مردم، در خدمت اهداف رژیم پهلوی و فرهنگ غربی قرار داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش‌های ارزشمندی برای اصلاح این وضعیت و بازگرداندن سینما به مسیر اسلامی و انقلابی صورت گرفت که نشان‌دهنده تحول مثبت در این حوزه است[4]. با این حال، هرچند سینمای پس از انقلاب در مقایسه با گذشته بهبود قابل‌توجهی یافته و آثاری با محتوای اسلامی و انقلابی تولید شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. برخی آثار سینمایی همچنان از روح انقلابی و ارزش‌های اسلامی فاصله گرفته و تحت تأثیر فرهنگ مادی‌گرای غربی قرار دارند. این انحرافات نشان می‌دهد که باید با دقت بیشتری بر محتوای آثار نظارت شود تا دستاوردهای انقلاب در این حوزه حفظ گردد[5]. مطابق با نظر ایشان، سینمای امروز نسبت به دوران پیش از انقلاب از نظر جهت‌گیری کلی و محتوا بهتر شده، اما این بهبود کافی نیست. سینمای اسلامی باید بتواند به‌عنوان یک ابزار قدرتمند، نه‌تنها در داخل کشور، بلکه در سطح جهانی، پیام انقلاب را گسترش دهد. برای تحقق این هدف، باید از هرگونه نفوذ فرهنگی بیگانه جلوگیری کرد و با تقویت تولیدات متعهد، سینمای ایران را به جایگاهی رساند که مایه افتخار امت اسلامی باشد[6].

    در قاموس امام خمینی (ره) مدیریت سینمای کشور، به‌عنوان متولی هدایت این هنر تأثیرگذار، مسئولیت بزرگی در قبال حفظ و ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی دارد. اگر سینمای کشور در برخی موارد از مسیر صحیح خود منحرف شده، بخش عمده این مسئولیت بر عهده مدیران فرهنگی است که وظیفه نظارت، سیاست‌گذاری، و حمایت از تولیدات ارزشمند را بر عهده دارند. ایشان همواره تأکید کرده‌اند که مسئولان فرهنگی باید با حساسیت و تعهد انقلابی، از نفوذ فرهنگ بیگانه جلوگیری کنند و فضا را برای رشد آثار متعهد فراهم سازند[7]. مدیریت سینما باید با انتخاب افراد متدین، آگاه، و انقلابی، از تولید آثاری که به فرهنگ اسلامی و انقلابی آسیب می‌زنند، جلوگیری کند. عدم نظارت دقیق یا سهل‌انگاری در این حوزه می‌تواند به تضعیف هویت فرهنگی جامعه منجر شود، زیرا سینما تأثیر عمیقی بر افکار و رفتار مردم دارد. حضرت امام (ره) در پیام‌هایی خود به هنرمندان و مسئولان فرهنگی تأکید کرده‌اند که باید با تمام توان در برابر تهاجم فرهنگی دشمن ایستادگی کنند، و این وظیفه در درجه اول بر عهده مدیران است[8]. هرچند عوامل دیگری مانند هنرمندان، نویسندگان، و حتی مخاطبان در شکل‌گیری وضعیت کنونی سینما نقش دارند، اما مسئولیت اصلی بر دوش مدیریت فرهنگی است. این مسئولیت از آن جهت سنگین‌تر است که سینما می‌تواند به ابزاری برای تربیت نسل‌ها یا، در صورت سوءمدیریت، به وسیله‌ای برای انحراف جامعه تبدیل شود. بنابراین، مدیران باید با تمام توان و با تکیه بر اصول اسلامی، این حوزه را به سمت اهداف متعالی انقلاب هدایت کنند[9].

    لذا ادامه روند کنونی مدیریت سینمای کشور، اگر بدون اصلاح و تقویت نظارت انقلابی و اسلامی باشد، نمی‌تواند به‌طور کامل به نفع سینمای ایران، مخاطبان، و عموم مردم باشد. مدیریت سینما باید با قاطعیت در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه و تولید آثار مبتذل ایستادگی کند، زیرا هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه می‌تواند به تضعیف ارزش‌های اسلامی و انقلابی منجر شود. حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی بارها هشدار داده‌اند که تهاجم فرهنگی دشمنان از طریق رسانه‌ها و هنر، خطری جدی برای جامعه اسلامی است[10]. سینمایی که به‌جای تعالی روحی و فکری، به سرگرمی‌های سطحی یا تقلید از فرهنگ غرب بپردازد، نمی‌تواند نیازهای واقعی جامعه اسلامی را برآورده کند. مخاطبان و مردم انتظار دارند که سینما آثاری تولید کند که هم از نظر هنری جذاب باشد و هم ارزش‌های دینی و انقلابی را تقویت کند. اگر مدیریت ­ها نتوانند این انتظار را برآورده سازند، اعتماد عمومی به این هنر کاهش یافته و تأثیرگذاری آن در هدایت جامعه تضعیف خواهد شد[11]. بنابراین برای نفع سینمای کشور و مردم، مدیران باید با برنامه‌ریزی دقیق، حمایت از آثار متعهد، و نظارت بر محتوای تولیدات، مسیر را به سمت سینمایی اسلامی و انقلابی هدایت کنند. این امر مستلزم تقویت زیرساخت‌های فرهنگی، تربیت نیروی انسانی متعهد، و ایجاد فضایی است که هنرمندان بتوانند با آزادی و در عین حال تعهد به ارزش‌ها، آثار فاخر تولید کنند. بدون این اصلاحات، ادامه روند کنونی ممکن است به انحراف بیشتر منجر شود[12].

    برای بهبود وضعیت سینمای ایران، طبق نظر معمار کبیر انقلاب، مدیران فرهنگی باید با تکیه بر اصول اسلامی و انقلابی، سیاست‌گذاری منسجم و دقیقی برای تولید آثار متعهد و فاخر انجام دهند، باید از هنرمندان متدین و انقلابی حمایت مالی و معنوی نمایند تا بتوانند آثاری تولید کنند که هم از نظر هنری جذاب باشند و هم از طریق آن پیام‌های اخلاقی و انسانی را منتقل گردد. ایشان همواره تأکید داشته ­اند که هنر باید در خدمت تربیت و تعالی جامعه باشد، و این هدف تنها با حمایت از هنرمندان متعهد محقق می‌شود[13]. همچنین بر اساس دیدگاه ­های ایشان، برای وصول به سینمای مطلوب انقلاب اسلامی، تقویت نظارت عالمانه و اندیشمندانه بر محتوای آثار سینمایی ضرورت دارد. باید سازوکاری دقیق و شفاف ایجاد شود تا از تولید فیلم‌هایی که به ارزش‌های اسلامی و انقلابی آسیب می‌زنند، جلوگیری شود. این نظارت نباید به معنای محدود کردن خلاقیت باشد، بلکه باید فضایی فراهم کند که هنرمندان در چارچوب ارزش‌های دینی و انقلابی آزادانه فعالیت کنند. ایجاد آموزشگاه‌های تخصصی نیز برای تربیت سینماگران متعهد و آشنا به اصول اسلامی، گامی ضروری برای تضمین آینده سینمای ایران است[14]. در نهایت، سینمای ایران باید به ابزاری برای صدور انقلاب به جهان تبدیل شود. این امر مستلزم تولید آثاری است که بتوانند با زبان هنر، پیام انقلاب اسلامی را به جهانیان منتقل کنند. برای این منظور، باید از تجربه‌های موفق بین‌المللی بهره گرفت و با تقویت زیرساخت‌های تولید و توزیع، سینمای ایران را به جایگاهی رساند که نه‌تنها در داخل، بلکه در سطح جهانی تأثیرگذار باشد. این هدف تنها با وحدت، اخلاص، و تلاش بی‌وقفه در راه خدا ممکن خواهد بود[15].

    به هر روی، سینما، فراتر از یک هنر یا سرگرمی، ابزاری است که می‌تواند در جنگ فرهنگی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کند. دشمنان اسلام و انقلاب از رسانه‌ها و هنر برای ترویج فرهنگ مادی‌گرا و تضعیف ارزش‌های اسلامی استفاده می‌کنند، و ما نیز باید از این ابزار برای دفاع از هویت اسلامی و انقلابی بهره ببریم. امام خمینی (ره) بارها تأکید کرده‌اند که تهاجم فرهنگی دشمنان، خطرناک‌تر از تهاجم نظامی است، و سینما می‌تواند خط مقدم این نبرد باشد[16]. ایشان از همه دست‌اندرکاران سینمای کشور، از مدیران تا هنرمندان، خواسته­ اند با احساس مسئولیت و تعهد به آرمان‌های انقلاب، در مسیر ساخت سینمایی حرکت کنند که مایه افتخار امت اسلامی باشد. این سینما باید بتواند نسل جوان را با ارزش‌های دینی و انقلابی آشنا کند و در عین حال، پیام انقلاب را به جهانیان برساند. چنین هدفی نیازمند همکاری همه‌جانبه و اخلاص در عمل است[17]، و تأکید نموده ­اند که سینمای ایران باید به سمتی حرکت کند که نه‌تنها نیازهای فرهنگی و معنوی مردم را تأمین کند، بلکه به‌عنوان یک الگو در جهان اسلام مطرح شود. این مهم تنها با تکیه بر ایمان، تعهد، و تلاش مستمر ممکن است تا جایی که سینمای کشور با هدایت الهی و در سایه وحدت امت اسلامی، به جایگاهی شایسته دست یابد[18].

    منابع و ارجاعات:

    1. صحیفه امام، جلد ۱۲، ص ۲۷۸ (سخنرانی درباره نقش رسانه‌ها در تربیت جامعه).

    2. صحیفه امام، جلد ۱۵، ص ۱۲۳ (پیام به هنرمندان و تأکید بر هنر متعهد).

    3. استنباط از دیدگاه‌های امام خمینی درباره ضرورت استقلال فرهنگی، صحیفه امام، جلد ۸، ص ۴۵.

    4. صحیفه امام، جلد ۱۰، ص ۳۱۲ (انتقاد از فرهنگ پیش از انقلاب و تأکید بر اصلاح آن).

    5. صحیفه امام، جلد ۱۶، ص ۸۹ (هشدار درباره نفوذ فرهنگ بیگانه).

    6. استنباط از سخنان امام درباره صدور انقلاب، صحیفه امام، جلد ۱۹، ص ۲۱۰.

    7. صحیفه امام، جلد ۱۴، ص ۱۵۶ (تأکید بر مسئولیت مدیران فرهنگی).

    8. صحیفه امام، جلد ۱۵، ص ۱۲۴ (پیام به هنرمندان درباره تهاجم فرهنگی).

    9. استنباط از دیدگاه‌های امام درباره نقش مدیران در هدایت فرهنگ، صحیفه امام، جلد ۱۲، ص ۲۷۹.

    10. صحیفه امام، جلد ۱۷، ص ۴۵ (هشدار درباره تهاجم فرهنگی دشمنان).

    11. استنباط از سخنان امام درباره نقش هنر در تربیت جامعه، صحیفه امام، جلد ۱۵، ص ۱۲۳.

    12. صحیفه امام، جلد ۱۲، ص ۲۸۰ (تأکید بر لزوم نظارت فرهنگی).

    13. صحیفه امام، جلد ۱۵، ص ۱۲۳ (پیام به هنرمندان درباره هنر متعهد).

    14. استنباط از دیدگاه‌های امام درباره تربیت نیروی انسانی متعهد، صحیفه امام، جلد ۱۴، ص ۱۵۵.

    15. صحیفه امام، جلد ۱۹، ص ۲۱۱ (تأکید بر صدور انقلاب از طریق فرهنگ).

    16. صحیفه امام، جلد ۱۷، ص ۴۶ (هشدار درباره خطر تهاجم فرهنگی).

    17. صحیفه امام، جلد ۱۵، ص ۱۲۴ (تأکید بر تعهد هنرمندان به انقلاب).

    18. استنباط از دیدگاه‌های کلی امام درباره نقش فرهنگ در جهان اسلام، صحیفه امام، جلد ۱۹، ص ۲۱۲.

پیشنهاد ما
  • رضا اسدی کاشانی: مهم ترین زیرساخت سینما، مدیران، رؤسا، و تصمیم گیرندگان هستند
  • مهدی متولیان: اهمیت سینمای حاتمی‌کیا و واقعیت افول آن
  • خط مقدم جبهه فرهنگی: سینمای مستقل و هویت‌ساز از دیدگاه معمار انقلاب
  • نوشداری سینمای ایران، به تجویز اورنگ!
  • هشلهف پنجم؛ میرزاننویس باز می گردد!
  • برنده ی سلسله ی سیمرغ‌ها: تجاری‌سازی دارد سینما را می‌بلعد!
  • سینمای ایران و بحران‌های چندبعدی از نگاه آذین
  • نگاهی تحلیلی بر پیام رییس ستاد کل نیروهای مسلح به ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام / مهدی عظیمی میرآبادی
  • سینمای ایران در برزخ: تحول یا سقوط؟ چه کسی پاسخ می‌دهد؟
  • دیدگاه یک منتقد؛ سینمای ایران دیگر آثار ماندگار تولید می‌کند؟
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
  • سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایسته‌سالاری یا تحول؟
  • سینمای ملی در حاشیه؛ علل انحراف سینما از زبان پژمان کریمی
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • ضرورت پوست‌اندازی در سینمای دفاع مقدس
  • سینمای ایران در چنگال ابتذال؛ هشدار یک پیشکسوت!
  • رهایی سینما از سیاست؛ جنجالی با یک منتقد سرسخت
  • نقد ساختار سینمای ایران و راهکارهای تحول
  • استاد فرهیخته، جلیل عرفان منش به دیار حق شتافت
  • سینمای ایران در کشاکش گیشه و رسالت فرهنگی؛ در گفتگو با ابراهیم اصغری
  • خسرو شکیبایی‌ها و ملاقلی‌پورها باز هم پیدا می شوند؟
  • کارگردان سینما و تلویزیون: سینمای فکور در آستانه انقراض؟
  • سینما در محاصره اندیشه‌های سطحی؛ بازگشت به شکوه؟
سایه / روشن

نوشتــه ی مهمــان

  • مهدی متولیان: اهمیت سینمای حاتمی‌کیا و واقعیت افول آن


    به بهانه ی اکران فیلم سینمایی موسی کلیم الله ع

    کسی نمی‌تواند جای حاتمی‌کیا را پر کند. او هنرمند صاحب تفکر است و در بین نسل اول سینماگران انقلاب جایگاهی ممتاز دارد. او پدیده‌ای است که شاید نتوان هیچ نظیری در سینمای ایران برایش پیدا کرد. نمی‌خواهم بی‌جهت در ستایش او غلو کنم. فقط سعی دارم اهمیت وجود او را بیان کنم. و منکر آن هم نیستم که آثار او در نوسان بوده‌اند؛ گاهی بسیار درخشان و گاهی متوسط و گاهی بد. اما این چیزی از اهمیت جهان سینمایی حاتمی‌کیا کم نمی‌کند.
    استعدادهای نوظهور سال‌های اخیر در جریان سینمای انقلاب، در واقع مهندسین خوب سینما هستند. و از این مرتبه تا مرتبه‌ی “هنرمند” – که صاحب اندیشه باشد – هنوز راهی دراز در پیش دارند. اما حاتمی‌کیا در هنر معاصر ایران شأن هنرمندی دارد.
    هیچ نسخه و نمونه‌ای از حاتمی‌کیا در نسل بعد از او بازتکرار نشده است. نه از بین نزدیک‌ترین کسانی که در مقام دست‌یار و… با او کار کرده‌اند و نه حتی فرزند او. یوسف حاتمی‌کیا وقتی نخستین فیلمش را به جشنواره‌ی چهلم فیلم فجر می‌برد، دل‌خوش بود به این‌که دنباله‌ی پدرش نیست و از سینمای او استقلال دارد. می‌گویند گاهی ممکن است انسان آن‌همه به یک بزرگ نزدیک باشد که نتواند بزرگی‌اش را به‌درستی ببیند و درک کند. بله، او از سینمای پدرش استقلال یافت، اما آیا از توانست از سینمای روشنفکرزده‌ی منفی‌باف ایران هم مستقل باشد و چیزی فراتر از آن بیاورد؟ آیا فیلم “شب طلایی” که شباهتی به سینمای ابراهیم حاتمی‌کیا نداشت، شباهتی به سینمای اصغر فرهادی هم نداشت؟!
    بالأخره بت بزرگ سینما همه را مقهور خود می‌کند. اما کسانی مثل حاتمی‌کیا که سینما مقهور آن‌ها شود، بسیار نادرند. او توانست مَرکب سینما را برای معتقدات خود رام کند و فضای خاص خود را بیآفریند. در دست او سینما همان‌قدر موم است که کلمه و شعر در دست حافظ.
    هویت انسان انقلابی، در آثار متقدّم این فیلم‌ساز، نابه‌خود جاری می‌شد و به‌خصوص در نوع شخصیت‌پردازی قهرمانان فیلم‌هایش جلوه می‌کرد. به علاوه طرح داستان‌ها هم به‌طرزی هوش‌مندانه و خلاق، اراده‌ی هنرمندش را بازنمایی می‌کرد. او این قدرت را داشت که وضعیت دراماتیک مستقل خود را بسازد و دنباله‌رو قواعد تاریخی سینما نباشد. با دیدن فیلم‌های او بود که ذهن تماشاگر حرفه‌ای باز می‌شد و درمی‌یافت که سینما الزاماً همان چیزی نیست که در تاریخ سینما محقق شده. درمی‌یافت که سینما می‌تواند صورت‌های تازه‌تری هم بیابد که البته سینما هم باشد. با دیدن فیلم‌های او جهان می‌تواند سینمای انقلاب اسلامی را بشناسد و آن را نشانه‌شناسی کند. سینمایی که از جهانی دیگر است، زبانی دیگر دارد، اما در عین حال ملتزم به بیان نمایشی و قواعد دستوری سینما است؛ بیانیه نمی‌خواند و شعارزده نیست.
    هیچ فیلم‌سازی به‌خوبی او نمی‌توانست در آن سکانس فیلم “از کرخه تا راین” سوگ درگذشت امام، و پیوستگی عمیق یک بسیجی به او را این‌چنین نمایشی کند. هیچ فیلم‌سازی نمی‌توانست و تا به حال هم نتوانسته است.
    اما از آن‌جا که زمانه بازی‌های بسیار دارد و حاتمی‌کیا هم فرزند زمانه‌ی خود است، آن گوهر معنوی حاکم بر سینمای حاتمی‌کیا رفته‌رفته رنگ باخت. با این‌همه هنوز هم حاتمی‌کیا در فرم سینمایی پیش‌روتر از هم‌قطاران خود است.
    اما از بین آثار متأخر او، فیلم “موسی کلیم‌الله” به عنوان اثری از حاتمی‌کیا، بسیار غریب‌تر و ناشناختنی‌تر است. صرف نظر از مضمون آموزنده و معنوی این اثر، ویژگی‌های سینمای حاتمی‌کیا، پیرنگ، فضا، خلاقیت و بداعت در این یکی رنگ باخته‌اند. او تا پیش از این، تجربه‌ی آثار تاریخی بلند را نداشت و همواره دغدغه‌ی شخصی خود را ساخته است. و شاید این میدان، میدان او نباشد. شاید بتوان گفت حاتمی‌کیا به جهت برای وفاداری به متن اصلی، نتوانسته درونیات خود را آن‌چنان که باید بر تصویر بریزد. و از سوی دیگر سایه‌ی سنگین تکنولوژی بر فیلم…
    اما گذشته از این فرضیات، شاید موضوع این است که زمانه و مخاطبان حاتمی‌کیا از او انتظار دیگری داشته‌اند و دیگر درونیات او را خریدار نیستند. درونیات حاتمی‌کیا چیزی شبیه حرف‌های رزمندگان از جنگ برگشته بود که با زندگی شهری و دنیاطلبی‌هایش سرشاخ می‌شدند، بر مشهورات و مقبولات عام می‌تاختند و سطحیت و ظاهرگرایی حاکم بر شهرنشنیان را باد تمسخر می‌گرفتند. جهان سینمایی حاتمی‌کیا جهانی بود که تار مویی پیوسته با عالم غیب داشت و کورسویی از آن سینمای معنوی و عرفانی معهود[1] را به نمایش می‌گذاشت، بی آن‌که ادعایش را داشته باشد.
    اما به هر حال زمانه، رزمندگان از جنگ برگشته را سرزنش کرد و گفتارشان با برچسب‌زنی‌ها و سوء برداشت‌ها به حاشیه راند. تا جایی که دیگر آن‌ها هم دست کشیدند و سر در گریبان، سکوت پیشه کردند. سینمای حاتمی‌کیا هم کمابیش به همین ورطه افتاد و شاید به همین دلیل دیگر کم‌تر نشانی از آن باقی مانده است. بله؛ شاید موضوع این باشد.
    اما حاتمی‌کیا، این شاگرد سیدمرتضی آوینی، تمام سرمایه‌ی جبهه‌ی انقلاب برای یافتن راهی تازه در سینما و شکستن “خاكريزهاى تثبيت‌شده سينماى غرب” است. نباید به سادگی از این سرمایه گذشت و باید راهی برای استفاده و بهره‌برداری درست از آن بیابیم. به نظر نمی‌رسد که درانداختن او به ورطه‌ی سریال‌های بلند تاریخی، آن راه باشد.
    جهان سینمایی حاتمی‌کیا، همان جهانی است که انقلاب اسلامی در سینما جست‌وجو می‌کند و به خلاف آن‌چه که به نظر می‌رسد، زمانه‌اش نگذشته. بلکه تازه در حال شروع شدن است. آن رزمندگان و شهود آنان، مربوط به یک دوره‌ی خاص منسوخ شده نیست؛ بلکه منشأ و الهام‌بخش آغاز دوران جدیدی است که نشانه‌هایش هر روز عیان‌تر می‌شود.
    حاتمی‌کیا مهم‌ترین فیلم‌ساز ایران جدید است. کاش بتوانیم از سینمای حاتمی‌کیا محافظت کنیم و نگذاریم به این سادگی به پایان برسد.


    [1] سینمای معنوی و عرفانی دغدغه‌ای بود که در دهه‌های گذشته از آن سخن می‌رفت. در برهه‌ای سینمای ایران را به سمت فیلم‌های هنری گریزان از مخاطب کشاند و در برهه‌ای دیگر داعیه‌ی سینمای معناگرا را شکل داد و امروز هم به کل فراموش شده است.

دسته ها

  • استان ها (111)
  • پیشنهاد سردبیر (89)
  • تلویزیون (36)
  • تیتر امروز (2)
  • خبرها (5,475)
  • دسته‌بندی نشده (62)
  • سایر هنرها (9)
  • سایه روشن (16)
  • سینما (2,061)
  • سینمای جهان (20)
  • شبکه خانگی (68)
  • فیلم کوتاه (804)
  • مجامع (1,450)
  • هشلهف (5)
  • ویدئونما (4)
  • ویژه ما (4)
  • یادداشت سردبیر (9)
شبکه خانگی
  • تناقض در ساترا: معاون جدید «سووشون» را بی‌مجوز خواند؛ ساترا قبلاً مجوز داده بود!
  • بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون»
  • سووشون؛ نداشتن مجوز، تمکین نکردن از قانون، توقیف!
  • آیین نامه و مقررات جشن «نگاه» برترین‌های شبکه خانگی اعلام شد
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • کارگردان سینما و تلویزیون: سینمای فکور در آستانه انقراض؟
  • سینما در محاصره اندیشه‌های سطحی؛ بازگشت به شکوه؟
  • از بحران‌های سینمای ایران تا راهکارهای نجات
  • نقد بی‌پروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
هشلهف نامه
  • هشلهف پنجم؛ میرزاننویس باز می گردد!
  • هشلهف چهارم؛ زبان سلبریتی جماعت
  • هشلهف سوم؛ بازم کارخرابی مدیرمسئول!
  • هشلهف دوم؛ دوم که نه، اوّل
  • هشلهف اول؛ پرستیژ لجبازی
مجامع و جشنواره ها
  • «علت مرگ: نامعلوم» در اکران آنلاین/ در انتهای شب به اسپانیا می‌رود
  • نگاهی تحلیلی بر پیام رییس ستاد کل نیروهای مسلح به ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام / مهدی عظیمی میرآبادی
  • متن پیام رییس ستاد فرماندهی کل قوا به جشنواره رسام
  • توسعه فرهنگ مقاومت در اقصی نقاط دنیا توسط انقلاب اسلامی
  • تندیس ققنوس حقیقت در جشنواره «رسام»
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
  • جایزه‌ی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
سینمای جهان
  • اکران فیلمی تحسین شده، با تاثیر روانی فراموش‌نشدنی در خانه هنرمندان
  • کارگردان سرشناس الجزایری درگذشت
  • سفر هنرمندان روس به ایران برای تولید یک مجموعه تلویزیونی
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • جایزه‌ی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • زندان سینما
  • طرح تعرفه سینمایی ترامپ؟
  • فلورنس پیو از فصل جدید یلنا بلووا در «انتقام‌جویان: روز رستاخیز» پرده برداشت
سینمای ایران
  • رضا اسدی کاشانی: مهم ترین زیرساخت سینما، مدیران، رؤسا، و تصمیم گیرندگان هستند
  • برنده ی سلسله ی سیمرغ‌ها: تجاری‌سازی دارد سینما را می‌بلعد!
  • سینمای ایران و بحران‌های چندبعدی از نگاه آذین
  • نگاهی تحلیلی بر پیام رییس ستاد کل نیروهای مسلح به ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام / مهدی عظیمی میرآبادی
  • سینمای ایران در برزخ: تحول یا سقوط؟ چه کسی پاسخ می‌دهد؟
  • بنیاد سینمایی فارابی پشت «چشمهایش»
  • دیدگاه یک منتقد؛ سینمای ایران دیگر آثار ماندگار تولید می‌کند؟
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
  • جایزه‌ی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
فیلم کوتاه
  • فیلم کوتاه «بشنو» به تدوین رسید
  • شعیبی: ظرفیت‌های بومی قم در تولید فیلم کوتاه فعال شود
  • نگاهی تحلیلی بر پیام رییس ستاد کل نیروهای مسلح به ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام / مهدی عظیمی میرآبادی
  • آغاز تدوین فیلم کوتاه «خلاء»
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام»
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
  • رونمایی از پوستر ششمین جشنواره «رسام»

لینک های مرتبط

مرکز خدمات یاس فیلم

پایگاه خبری، تحلیلی، و اطلاع رسانی هنر، فیلم، و سینما

«رسانه سینمای خانگی»، در قالب پایگاه خبری، دارای مجوز از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به عنوان سامانه جامع اخبار، نقد، و تحلیل آثار و اشخاص مرتبط با حوزه فیلم و سینمای ایران و جهان فعالیت می نماید. کسب و کار رسانه سینمای خانگی ضمن عضویت در انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تهران، از طریق مركز توسعه تجارت الكترونیكی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز شناسایی شده و دارای نماد تجارت الكترونیكی می باشد. اطلاعات مربوط به این نماد در اینجا قابل مشاهده است.

  • RSS Feed
  • Instagram
  • LinkedIn
  • X
  • Telegram
  • WhatsApp
  • YouTube
  • Threads
  • Facebook

تماس با ما

  • تلفن: 09125436306
  • نشانی
  • تهران، میدان انقلاب اسلامی، خیابان کارگر شمالی، کوچه شهید طباطبایی، شماره 4
  • cinemayekhanegi@chmail.ir

ساعات تماس

  • شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر

مجوزها

logo-samandehi

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به «پایگاه خبری سینمای خانگی» است.

Scroll to Top
به نسخه موبایل بروید