پایگاه خبری سینمای خانگی
سامانه جامع اخبار، آثار، اشخاص، و نهادهای فیلم و سینمای ایران و جهان

  • خوش آمدیدپایگاه خبری سینمای خانگی
  • خبرهاگنجینه خبرهای منتشر شده در پایگاه خبری سینمای خانگی
  • پیشنهاد ماسردبیر برای مطالعه پیشنهاد می دهد
  • یادداشت سردبیرمطالب و نوشته های سردبیر یا مدیرمسئول پایگاه خبری سینمای خانگی
  • سایه روشنمطالب و نوشته های سردبیر یا مدیرمسئول پایگاه خبری سینمای خانگی
  • سینمای ایرانخبرها و مطالب مربوط به سینمای ایران
  • سینمای جهانخبرها و مطالب مربوط به سینمای جهان
  • تلویزیونخبرها و مطالب مربوط به تلویزیون
  • فیلم کوتاهخبرها و مطالب مربوط به فیلم های کوتاه
  • شبکه خانگیخبرها و مطالب مربوط به شبکه نمایش خانگی
  • مجامعخبرها و مطالب مربوط به جشنواره ها، مجامع، نشست ها و سایر مجامع
  • استان هاخبرها و مطالب مرتبط با موضوعات پایگاه خبری سینمای خانگی در سایر استان ها
  • سایر هنرهاخبرها و مطالب مربوط به سایر هنرها اعم از نمایش، موسیقی، مجسمه سازی، و…
  • هشلهف!طنزهای میرزاننویس که خودش میگوید هشلهف است!
  • ویژه ماخبرها و مطالب مربوط به پایگاه خبری سینمای خانگی
  • تماس با ماتماس با مدیران و مسئولان پایگاه خبری سینمای خانگی
  • دیدگاه یک منتقد؛ سینمای ایران دیگر آثار ماندگار تولید می‌کند؟

    دیدگاه یک منتقد؛ سینمای ایران دیگر آثار ماندگار تولید می‌کند؟

  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند

    فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند

  • خبرها, سایه روشن

    سید امین جواهری: نقش پژوهش در قوت و استحکام شخصیت پردازی فیلمنامه

  • تلویزیون, خبرها

    پخش آزمایشی شبکه آبادان با کیفیت HD آغاز شد

  • خبرها, مجامع

    توسعه فرهنگ مقاومت در اقصی نقاط دنیا توسط انقلاب اسلامی

  • خبرها

    آغاز زندگی مشترک یک زوج با «عروسی خوبان» رادیو صبا

  • خبرها

    خاطره دریادار ایرانی از نگرانی غربی‌ها درباره کشتی‌های تجاری و پاسخش به آنها

  • خبرها

    کسی که می‌خواهد «جامعه» را اصلاح کند، ابتدا باید «درون خود» را اصلاح کند

  • خبرها

    «عروسی خوبان»، تبلور پیوندی آسمانی در آیینه‌ای زمینی

  • خبرها

    کارگردان سرشناس الجزایری درگذشت

  • خبرها

    «اجل معلق»؛ همراهی رضا عطاران در یک کمدی تلخ و دردمند

  • خبرها

    رئیس هیات داوران جشنواره شانگهای مشخص شد

  • سید امین جواهری: نقش پژوهش در قوت و استحکام شخصیت پردازی فیلمنامه

    سید امین جواهری: نقش پژوهش در قوت و استحکام شخصیت پردازی فیلمنامه

  • پخش آزمایشی شبکه آبادان با کیفیت HD آغاز شد

    پخش آزمایشی شبکه آبادان با کیفیت HD آغاز شد

  • توسعه فرهنگ مقاومت در اقصی نقاط دنیا توسط انقلاب اسلامی

    توسعه فرهنگ مقاومت در اقصی نقاط دنیا توسط انقلاب اسلامی

  • آغاز زندگی مشترک یک زوج با «عروسی خوبان» رادیو صبا

    آغاز زندگی مشترک یک زوج با «عروسی خوبان» رادیو صبا

  • خاطره دریادار ایرانی از نگرانی غربی‌ها درباره کشتی‌های تجاری و پاسخش به آنها

    خاطره دریادار ایرانی از نگرانی غربی‌ها درباره کشتی‌های تجاری و پاسخش به آنها

آخرین ها…
پیشنهاد ما
  • دیدگاه یک منتقد؛ سینمای ایران دیگر آثار ماندگار تولید می‌کند؟
یادداشت سردبیر
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
سایه روشن
  • سید امین جواهری: نقش پژوهش در قوت و استحکام شخصیت پردازی فیلمنامه
سینمای ایران
  • بنیاد سینمایی فارابی پشت «چشمهایش»
شبکه خانگی
  • آیین نامه و مقررات جشن «نگاه» برترین‌های شبکه خانگی اعلام شد
فیلم کوتاه
  • آغاز تدوین فیلم کوتاه «خلاء»
تلویزیون
  • پخش آزمایشی شبکه آبادان با کیفیت HD آغاز شد
سینمای جهان
  • کارگردان سرشناس الجزایری درگذشت
مجامع
  • توسعه فرهنگ مقاومت در اقصی نقاط دنیا توسط انقلاب اسلامی
استان ها
  • شهرستان اقبالیه از استان قزوین شاهد شکوفایی استعدادهای موسیقی جوانان شد
سایر هنرها
  • هفته آینده تئاتر ۴ شب تعطیل است
هشلهف
  • رسانه سینمای خانگی – هشلهف چهارم – زبان سلبریتی جماعت

گنجینه اخبار
  • سید امین جواهری: نقش پژوهش در قوت و استحکام شخصیت پردازی فیلمنامه
  • پخش آزمایشی شبکه آبادان با کیفیت HD آغاز شد
  • توسعه فرهنگ مقاومت در اقصی نقاط دنیا توسط انقلاب اسلامی
  • آغاز زندگی مشترک یک زوج با «عروسی خوبان» رادیو صبا
  • خاطره دریادار ایرانی از نگرانی غربی‌ها درباره کشتی‌های تجاری و پاسخش به آنها
  • کسی که می‌خواهد «جامعه» را اصلاح کند، ابتدا باید «درون خود» را اصلاح کند
  • «عروسی خوبان»، تبلور پیوندی آسمانی در آیینه‌ای زمینی
  • کارگردان سرشناس الجزایری درگذشت
  • «اجل معلق»؛ همراهی رضا عطاران در یک کمدی تلخ و دردمند
  • رئیس هیات داوران جشنواره شانگهای مشخص شد
  • بنیاد سینمایی فارابی پشت «چشمهایش»
  • آیین نامه و مقررات جشن «نگاه» برترین‌های شبکه خانگی اعلام شد
  • آغاز تدوین فیلم کوتاه «خلاء»
  • نمایشگاه انفرادی آثار هنری “سفری به دنیای خلاقیت و احساس ” در قزوین
  • اولین تجربه کارگردانیِ بازیگری که در لیست سیاه بود
  • ساعد سهیلی و کاظم سیاحی روی پرده سینمایی در فرانسه
  • تندیس ققنوس حقیقت در جشنواره «رسام»
  • هفته آینده تئاتر ۴ شب تعطیل است
  • کارگردان سرشناس الجزایری درگذشت
  • شهرستان اقبالیه از استان قزوین شاهد شکوفایی استعدادهای موسیقی جوانان شد
  • روایتی تازه در مورد مهربانو ثقفی همسر امام خمینی‌(ره)
  • روایت فرهنگ، هنر و ادب خوزستان در قاب «نَقل و نُقل»
  • به دلیل ایام سوگواری، نمایش‌ها ۴ شب روی صحنه نمی‌رود
  • پاسداشت زبان فارسی در دستور کار «ماجرا‌های نوید» قرار گرفت
  • «نوروز» به لهستان می‌رود
  • «سرزمین قرآنی» را از «خوزستان ایران» بشنوید
  • «رایزنی فرهنگی ایران در اتریش» به عضویت فعال «آکادمی اروپایی دین» درآمد
  • برنامه‌های متنوع از قاب شبکه‌های سیما
  • بازآرایی و انتشار کتاب «ریشه» پس از گذشت ۱۴ سال
  • قدرت نوستالژی نسل زد، گیشه را فتح کرد
  • نمایش “شکل سوم”
  • نخستین دورهمی خوشنویسان قزوین در سال ۱۴۰۴
  • بی‌بی‌سی هم به رژیم صهیونیستی قربانی داد
  • سفر هنرمندان روس به ایران برای تولید یک مجموعه تلویزیونی
  • دیدگاه یک منتقد؛ سینمای ایران دیگر آثار ماندگار تولید می‌کند؟
  • درخشش جهانی هنرمندان ایرانی و تصمیمات تازه در خانه تئاتر
  • آغاز اکران «در آغوش درخت» در لبنان
  • مشاهیر خوزستان از ناخدای رامهرمزی تا شهید جهان‌آرا + فیلم
استان ها
  • شهرستان اقبالیه از استان قزوین شاهد شکوفایی استعدادهای موسیقی جوانان شد
  • نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام»
  • تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
  • استاد فرهیخته، جلیل عرفان منش به دیار حق شتافت
  • صدا و سیمای جمهوری اسلامی در عمل هم باید صداوسیمای جمهوری اسلامی باشد
  • همت مردم خونگرم «بندرعباس» و همراهی‌شان در ساخت سریال «سلمان فارسی» در خاطراتمان می‌درخشد
  • انتشار فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم آوای صلح
  • اهالی فرهنگ و هنر کنار خانواده‌های آسیب‌دیده بندرعباس ایستاده‌اند
  • اکران‌ سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت
  • جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان تبریز؛هیأت انتخاب و داوری و آثار راه‌یافته بخش عکس جشنواره «سهند» معرفی شدند
  • زمان برگزاری هفتاد‌ و یکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد
ویژه سینمای خانگی
  • چرا از پایگاه خبری سینمای خانگی حمایت کنیم؟
  • فراخوان همکاری 《سینمای خانگی》
  • اطلاعیه دعوت به همکاری در «سینمای خانگی»
  • مجوز سینمای خانگی مجددا صادر شد
یادداشت سردبیر
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند

    یادداشت مدیر مسئول

    محمد مهدی عسگرپور در یادداشتی طنازانه در پاسخ به یادداشت دیگری گفته: «آن‌ها که باد کاشتند، مجبورند طوفان درو کنند»! و بعد نتیجه گرفته که «هرچیزی درکشورمان از جمله سینمای ایران بی‌نصیب از تناقضات سیستماتیک جاری در ایران نیست و اگر فکر می‌کنیم یک سازمان یا یک نهاد صنفی، بی‌همگرایی ساختاری با سایر نهادها می‌تواند توازن جدیدی که برخلاف جهت وجه غالب و رایج کشور است، برقرارکند، گمانم شیپور را از سرگشادش نواخته‌ایم.» و با دلسوزی ساده­ دلانه­ ای نخست به خودش و دیگران توصیه کرده که با این بلبشو کنار بیایند. هیچ کس نداند، خودش می­داند که هیچ یک از حرف­ هایش را قبول ندارم و بلکه او را همانند بازیکنی می­ دانم که توپ را از انتهای زمین تا دم دروازه به سختی دریبل می ­کند و وقتی به دروازه ­ی حریف می ­رسد، به خارج از زمین می ­فرستد! و از فحش و ناسزای هواداران لذت می ­برد! علت واکنش به مطلب غیرمنصفانه­ ی او، برخورد ساده ­لوحانه­­ اش با موضوع است. من اساساً تعبیر «تناقضات سیستماتیک جاری در ایران» را قبول ندارم. اما علی­ رغم این حرف سر تا پا غلط و ناجوانمردانه، فرض محال را بر این می ­گذارم که درست می­ گوید و موقتاً با تصویری که از لولوها می­سازد کنار می­ آیم؛ لولوهایی که شیپور را از سر گشادش می­ زنند، باد کاشته ­اند و حالا باید طوفان درو کنند، و حقشان هم هست!

    آنان را که از او شناختی ندارند، به جستجوی مختصری در اینترنت ارجاع می­ دهم که فقط بر اساس اطلاعات منتشر شده (نه مسئولیت­ های مخفی و محرمانه ­اش!) به فهرست عریض و طویل مسئولیت­ های دولتی، غیردولتی، حکومتی، خصوصی، عمومی، و صنفیِ داخلی و خارجی­ اش دست خواهند یافت که نشان می‌دهد حداقل در 40 سال از 45 سال گذشته، به طور لاینقطع و مستمر، در طیف وسیعی از سمت‌ها در سازمان‌های کلیدی سینمایی و تلویزیونی حضور و نقش پررنگی داشته و همچنان دارد؛ و با خستگی­ ناپذیریِ مثال زدنی هم­زمان بار چندین مسئولیت را به دوش می­ کشد و باز هم اگر بار بخورد بدش نمی ­آید که پشتش را به مسئولیتی جدید بدهد! گر چه همزمان فیلم و سریال هم بسازد! البته ناگفته پیداست که خودش اعتبار چندانی ندارد، بلکه او نماینده جریانی است که همیشه بوده و هست و خواهد بود و همانند هم ­باندی ­هایش در تمام دوره ­های چپ، راست، بالا، پایین، انقلابی، غیرانقلابی، و ضدانقلابی همچنان از رانت ­های گوناگون اعتباری، مالی، صنفی، شغلی، اطلاعاتی، امنیتی، و… برخوردار بوده و هست. حالا او با این سابقه ادعا می ­کند هیچ مسئولیتی در این «باد کاشتن و باد درو کردن» نداشته است! این «اصل تناقض» است؟! این همه سوابق ریز و درشت، و ادعای بی‌تقصیری؟!

    تناقض آشکار در اینجاست که یک نفر (به عنوان نمونه ­ای از یک باند) با این حجم از سابقه و نفوذ در سطوح بالای مدیریت و تصمیم‌گیری در ساختار سینما و تلویزیون ایران، خود را صرفاً ناظر یا قربانی «فساد سیستماتیک» و «تناقضات عمیق» معرفی و از مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم در شکل‌گیری و تداوم وضع موجود در سینما و تلویزیون شانه خالی کند؛ در حالی که نه تنها همواره عضوی از این «سیستم» بوده‌، بلکه از معماران اصلی آن محسوب می‌شود. اگر واقعاً «فساد سیستماتیک» وجود دارد، آیا هیچ یک از اعضای این باند به عنوان بخشی از معمارانِ سیاست‌گذاریِ فرهنگیِ چهار دهه‌ی اخیر، حتی یک سند از تلاش‌های اصلاحیِ ناموفقِ خود ارائه داده ­اند؟ قطعاً نه! پس مشخص است که تصمیمات، سیاست‌گذاری‌ها، و رویکردهای این باند در جایگاه‌های مدیریتی، قطعاً در شکل‌گیری یا تثبیت همان «تناقضات سیستماتیک» و «فساد سیستماتیک» (که او و هم­ باندی­ هایش می­ گویند) نقش داشته است.

    بهره‌مندیِ «حتی بلغ الحلقوم»  از «سفره گسترده و بی­ دغدغه­ ی رانت­ های حرام سیاسی و اقتصادی، و…» این پرسش را پررنگ‌تر می‌کند که امثال او چگونه بدون این که خنده­ شان بگیرد متوهّمانه، بی آنکه سهم خود را در این مشکلات بپذیرند، دیگران را به خاطر وجود آن «لولوی خیالی» سرزنش کرده، با فرافکنی برای پاک کردن صورت‌مسئله تلاش نمایند. ضمن آن که آمرانش از او بخواهند تا تنور داغ است، نان را بچسباند و پا را از گلیم خود درازتر کرده، به جای آنکه به نقش خود در این فرآیند بپردازند، با استفاده از همان رانت ­هایی که اشاره شد، مسئولیت را به گردن دیگران، بخصوص «مسئولان بلندپایه» بیاندازند، در حالی که خودشان نیز به نوعی جزو همان «مسئولان بلندپایه» محسوب می‌شوند.

    فرافکنی ناجوانمردانه آن­ها که سابقه­ ای طولانی و پرنفوذ در قدرت دارند و از مزایای آن بهره برده­ اند، در حالی که خود بخشی جدایی‌ناپذیر از آن «سیستم» بوده و همچنان هستند، به این معناست که یا از درک عمیق ساختارها و نقش خود در آن‌ها عاجزند، یا به شکل آگاهانه‌ای این مسئولیت را انکار می­کنند. آنان در این سناریوی خودنوشته، قطعاً نمی توانند نقش «ناظر منفعل» را بازی کنند، بلکه به واقع، نقش اصلی قهرمان داستان به عهده ­ی آن­هاست و نمی‌توانند خود را از تبعات «بادهایی که کاشته ­اند» مبرّا بدانند.

    بی­ تردید می ­بایست به صورتی کارشناسانه، عمیق، و عالمانه در فرصتی وسیع، ریشه­ ها و آثار مسائل و مشکلات تو در توی سینما و تلویزیون را مورد بررسی و مداقّه قرار داد و صد البته اکنون بنایی بر آن ندارم، بلکه مطابق معمای راسل که در گفتمان انتقادی­ اش می­گوید: «چگونه عضوی از یک سیستم می‌تواند کل سیستم را نقد کند، بی‌آنکه موقعیت خود را به عنوان جزئی از مسئله بپذیرد؟» تنها قصدم از این نوشته بیان این «تناقض» در جهت روشن‌کردنِ این مکانیسمِ خودفریب‌کارانه است که صداقت نویسنده ­ی آن «یادداشت عاری از حقیقت» را هم زیر سوال برده، این فرضیه را تقویت می‌کند که او در حال فرافکنی مسئولیت از خود و جریانی است که به آن تعلق دارد؛ از جنس همان­هایی که با استفاده از مکانیسم «تطهیرِ خودِ نخبه‌گرایانه» خودشان صبح جمعه فهمیدند بنزین گران شده است!

پیشنهاد ما
  • دیدگاه یک منتقد؛ سینمای ایران دیگر آثار ماندگار تولید می‌کند؟
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
  • سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایسته‌سالاری یا تحول؟
  • سینمای ملی در حاشیه؛ علل انحراف سینما از زبان پژمان کریمی
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • ضرورت پوست‌اندازی در سینمای دفاع مقدس
  • سینمای ایران در چنگال ابتذال؛ هشدار یک پیشکسوت!
  • رهایی سینما از سیاست؛ جنجالی با یک منتقد سرسخت
  • نقد ساختار سینمای ایران و راهکارهای تحول
  • استاد فرهیخته، جلیل عرفان منش به دیار حق شتافت
  • سینمای ایران در کشاکش گیشه و رسالت فرهنگی؛ در گفتگو با ابراهیم اصغری
  • خسرو شکیبایی‌ها و ملاقلی‌پورها باز هم پیدا می شوند؟
  • کارگردان سینما و تلویزیون: سینمای فکور در آستانه انقراض؟
  • سینما در محاصره اندیشه‌های سطحی؛ بازگشت به شکوه؟
  • از بحران‌های سینمای ایران تا راهکارهای نجات
  • نقد بی‌پروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
  • در جستجوی راهکار ارتقای آثار تلویزیونی و سینمایی در گفتگو با سید حمید طباطبایی
  • نگاهی به «کورالاین»؛ نمایشی سرشار از شور و شکوه!
  • اختصاصی- کریمی راد: ساخت آثار عدالت خواهانه می تواند باعث ایجاد امنیت در جامعه شود
  • تقویت خودباوری ملی، تقویت هویت ملی و قومی؛ نیاز اصلی امروز سینمای کشور
  • مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران: اهتمام ساترا به مأموریت‌های قانونی امری لازم است
  • اختصاصی- مهتاب ناصری: ما باید حرف اول را در زمینه جشنواره‌های فرهنگی در جهان بزنیم
  • اختصاصی- پاسداشت و حراست از میراث فرهنگی؛ وظیفه هر ایرانی/ سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی گامی در راستای تحقق وفاق ملی
سایه / روشن

نوشتــه ی مهمــان

  • سید امین جواهری: نقش پژوهش در قوت و استحکام شخصیت پردازی فیلمنامه

    شخصیت‌پردازی یکی از حساس‌ترین و مهم ترین لایه‌های نگارش فیلمنامه است که بدون پژوهش دقیق، به سطحی‌نگری می‌انجامد. به عبارتی، شخصیت‌پردازی چیزی فراتر از دادن چند ویژگی سطحی یا برچسب‌های رفتاری به یک کاراکتر است. شخصیت باید پویا، چندبعدی، و قابل حس باشد؛ موجودی با گذشته، جهان‌بینی، خواسته‌ها، و ترس‌هایی خاص. اما برای خلق چنین شخصیتی، نویسنده نمی‌تواند تنها به تخیل یا تجربه شخصی خود بسنده کند. اینجاست که پژوهش وارد عمل می‌شود، پایه‌ای که در نظام آموزش فیلمنامه‌نویسی دانشگاه‌های طراز اول به‌ عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از خلق شخصیت آموزش داده می‌شود. نویسندگان حرفه‌ای پیش از نوشتن حتی یک سطر دیالوگ، به طراحی دقیق پروفایل روان‌شناختی و اجتماعی شخصیت می‌پردازند؛ آن هم نه از روی حدس و گمانه زنی، بلکه بر اساس داده‌های عینی. آن‌ها با استفاده از منابع متنوع از مقالات علمی و مطالعات روان‌شناسی گرفته تا مصاحبه با افراد حقیقی، اسناد تاریخی، گزارش‌های بالینی، یا حتی مشاهده مستقیم، شخصیت را در دل یک بافت فرهنگی، طبقاتی، جنسیتی و زبانی خاص قرار می‌دهند. برای مثال، اگر شخصیت اصلی زن جوانی‌ست که در حاشیه‌ی یک شهر صنعتی زندگی می‌کند، نویسنده باید بفهمد این زن چه می‌بیند، چگونه و از چه چیزی هراس دارد، چطور حرف می‌زند و چه چیزی را نادیده می‌گیرد. در فضاهای دانشگاهی حتی ابزارهایی مانند تحلیل شخصیت، زبان بدن، نظریه‌های انگیزش، و … برای تکمیل طراحی شخصیت به کار گرفته می‌شود. این نوع پژوهش، نه تنها از کلیشه‌سازی جلوگیری می‌کند، بلکه باعث می‌شود شخصیت در موقعیت‌های بحرانی رفتارهایی انجام دهد که از درون او سرچشمه گرفته‌اند، نه از میل نویسنده جهت پیشبرد داستان. در واقع، تضاد، کشمکش درونی، انتخاب‌های سخت و قوس شخصیتی، همه از این درک پژوهش‌محور زاده می‌شوند. در نتیجه، پژوهش، شخصیت را از یک نقش صرف به یک انسان تبدیل می‌کند. در نگاهی علمی، شخصیت‌پردازی  خوب حاصل تخیل  نیست، بلکه نتیجه‌ی درک ساختاریافته‌ی یک جهان روانی-اجتماعی است. به همین دلیل است که در سطح جهانی، پژوهش نه یک مرحله فرعی، بلکه یکی از ارکان فیلمنامه‌نویسی تلقی می‌شود به ویژه زمانی که هدف خلق اثری ماندگار، با شخصیت‌هایی فراموش‌نشدنی باشد. بنابراین شخصیت فقط آن چیزی نیست که می‌بینی یا می‌شنوی. او آن چیزی‌ست که در سکوت و پسِ دیدگانش زندگی می‌کند؛ و فقط پژوهش است که می‌تواند آن را آشکار کند.

    در مواجهه با سینما، ما نه صرفاً با مجموعه‌ای از تصاویر متحرک، بلکه با ساحت پیچیده‌ای از تجربه انسانی، بازنمایی فرهنگی و شکل‌دهی به آگاهی روبه‌رو هستیم. در چنین بستری، پژوهش زیرساختی بنیادین در شکل گیری جهان روایی نظام معنایی و قدرت تاثیرکذاری اثر سینمایی به شمار می رود  و فهم و خلاقیت با پژوهش امکان پذیر است. از نخستین ایده و سیناپس تا  شخصیت پردازی، از ساختار روایت تا چگونگی دریافت توسط مخاطب و نظام معنایی فیلم. سینما، در این معنا، دیگر صرفاً هنری برای بازنمایی جهان نیست؛ بلکه ابزاری‌ست برای ساختن شیوه‌های خاص فهم، ادراک و بودن. پژوهش، زبان خاموش همین ساختن است زبان دومی که پشت هر قاب، هر دیالوگ، و هر سکوت، حضور دارد.و شاید دقیقاً به همین دلیل است که در سینمایی ماندگار، تصویر، پیش از آن‌که دیده شود، فهمیده شده است.یه همین دلیل، در جهان امروز سینما  بیش از هر زمان، نیازمند نگاهی پژوهش‌محور است؛ نگاهی که بتواند به جای اتکا بر شهود خام یا کلیشه‌های روایی، از بافت‌های روانی، اجتماعی، تاریخی و زیبایی‌شناختی تغذیه شود. این نوع پژوهش، نه تنها اثر را از سطح‌گرایی  و کلیشه سازی نجات می‌دهد، بلکه به آن عمقی می‌بخشد که در حافظه‌ی فرهنگی ماندگار می‌شود.

    اگر بخواهیم داستانی عمیق بنویسیم که درک آن بیشتر از شنیده های آن باشد باید بیاموزیم که قبل از نوشتن،خوب ببینیم؛و قبل از خلق شخصیت، واقعاً بشناسیم…

دسته ها

  • استان ها (111)
  • پیشنهاد سردبیر (80)
  • تلویزیون (33)
  • خبرها (5,285)
  • دسته‌بندی نشده (62)
  • سایر هنرها (7)
  • سایه روشن (10)
  • سینما (2,056)
  • سینمای جهان (19)
  • شبکه خانگی (65)
  • فیلم کوتاه (801)
  • مجامع (1,447)
  • هشلهف (4)
  • ویدئونما (4)
  • ویژه ما (4)
  • یادداشت سردبیر (8)
شبکه خانگی
  • آیین نامه و مقررات جشن «نگاه» برترین‌های شبکه خانگی اعلام شد
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • کارگردان سینما و تلویزیون: سینمای فکور در آستانه انقراض؟
  • سینما در محاصره اندیشه‌های سطحی؛ بازگشت به شکوه؟
  • از بحران‌های سینمای ایران تا راهکارهای نجات
  • نقد بی‌پروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
  • در جستجوی راهکار ارتقای آثار تلویزیونی و سینمایی در گفتگو با سید حمید طباطبایی
  • سریال های تازه در شبکه نمایش خانگی
  • پژمان بازغی مهمان پلتفرم رسانه تصویری «آن» می‌شود/ تقدیم بخشی ویژه به قربانیان بندرعباس
هشلهف نامه
  • رسانه سینمای خانگی – هشلهف چهارم – زبان سلبریتی جماعت
  • هشلهف سوم؛ بازم کارخرابی مدیرمسئول!
  • هشلهف 2 – دوم که نه، اوّل
  • هشلهف 1: پرستیژ لجبازی
مجامع و جشنواره ها
  • توسعه فرهنگ مقاومت در اقصی نقاط دنیا توسط انقلاب اسلامی
  • تندیس ققنوس حقیقت در جشنواره «رسام»
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
  • جایزه‌ی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
  • نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام»
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • ضرورت پوست‌اندازی در سینمای دفاع مقدس
سینمای جهان
  • کارگردان سرشناس الجزایری درگذشت
  • سفر هنرمندان روس به ایران برای تولید یک مجموعه تلویزیونی
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • جایزه‌ی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • زندان سینما
  • طرح تعرفه سینمایی ترامپ؟
  • فلورنس پیو از فصل جدید یلنا بلووا در «انتقام‌جویان: روز رستاخیز» پرده برداشت
  • ملاقات نمادین جیسون آیزاکس با “نوه داستانی” اش در دنیای جادوگری
سینمای ایران
  • بنیاد سینمایی فارابی پشت «چشمهایش»
  • دیدگاه یک منتقد؛ سینمای ایران دیگر آثار ماندگار تولید می‌کند؟
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
  • جایزه‌ی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
  • سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایسته‌سالاری یا تحول؟
  • سینمای ملی در حاشیه؛ علل انحراف سینما از زبان پژمان کریمی
  • نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام»
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • ضرورت پوست‌اندازی در سینمای دفاع مقدس
فیلم کوتاه
  • آغاز تدوین فیلم کوتاه «خلاء»
  • فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
  • نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام»
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
  • رونمایی از پوستر ششمین جشنواره «رسام»
  • «فیلم ۱۰۰»، رامبد جوان، خردمندان، و دیگران
  • روحانی مبارز «شیخ میرزاعلی نجفی» در قاب مستند
  • ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه رسام برگزار می شود

لینک های مرتبط

مرکز خدمات یاس فیلم

پایگاه خبری، تحلیلی، و اطلاع رسانی هنر، فیلم، و سینما

«رسانه سینمای خانگی»، در قالب پایگاه خبری، دارای مجوز از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به عنوان سامانه جامع اخبار، نقد، و تحلیل آثار و اشخاص مرتبط با حوزه فیلم و سینمای ایران و جهان فعالیت می نماید. کسب و کار رسانه سینمای خانگی ضمن عضویت در انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تهران، از طریق مركز توسعه تجارت الكترونیكی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز شناسایی شده و دارای نماد تجارت الكترونیكی می باشد. اطلاعات مربوط به این نماد در اینجا قابل مشاهده است.

  • RSS Feed
  • Instagram
  • LinkedIn
  • X
  • Telegram
  • WhatsApp
  • YouTube
  • Threads
  • Facebook

تماس با ما

  • تلفن: 09125436306
  • نشانی
  • تهران، میدان انقلاب اسلامی، خیابان کارگر شمالی، کوچه شهید طباطبایی، شماره 4
  • cinemayekhanegi@chmail.ir

ساعات تماس

  • شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر

مجوزها

logo-samandehi

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به «پایگاه خبری سینمای خانگی» است.

Scroll to Top
به نسخه موبایل بروید