آیا اسطورۀ فوتبال، روی پردۀ نقره‌ای هم می‌رود؟

مهدی مطهر تهیه‌کننده سینما و مستندساز از تلاش برای ساخت یک فیلم سینمایی درباره پرویز دهداری سرمربی فقید تیم ملی فوتبال ایران خبر داد.

به گزارش سینمای خانگی، مهدی مطهر تهیه‌کننده سینما که عمدتاً سابقه ساخت آثار مستند را دارد و پس از تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «آگوست» و حضور در فیلم سینمایی «منصور» به‌عنوان مجری طرح، حالا سراغ سومین تجربه سینمایی خود رفته است و در گفتگو با مهر دربارۀ تازه‌ترین فیلم سینمایی که در دست دارد، گفت: این روزها مشغول فراهم آوردن مقدمات ساخت یک فیلم سینمایی درباره پرویز دهداری سرمربی فقید تیم ملی هستیم که نتیجه دو سال پژوهش و تحقیق مداوم است و در حال حاضر در مرحله فیلمنامه قرار دارد. نکته مهم درباره این اثر تلاش برای روایت زندگی دهداری به‌عنوان یک بازیکن فوتبال و سرمربی تیم ملی به عنوان یک الگوی ورزشی و اخلاقی در ورزش ایران است.

وی ادامه داد: دهداری در دو مقطع مربی تیم ملی فوتبال بوده که دوره دوم حضور او در تیم ملی ایران همزمان با سال‌های دفاع مقدس است که دقیقاً همین دوران درام قصه و فیلم ما را می‌سازد. روزهایی که بازیکنان اصلی و ستاره‌های فوتبال ایران همگی از حضور در تیم استعفا دادند و دهداری با همراهی دستیارانش علی‌رغم زمان کمی که داشتند به بازسازی تیم ملی می‌پردازند. من معتقدم این فیلم در مقطع زمانی فعلی می‌تواند معنادار و راهگشا باشد. ضمن اینکه به دنبال جذب سرمایه گذار برای این فیلم سینمایی هستیم.

این مستندساز در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره ساخت ۲ مجموعه مستند در فضای بین‌الملل عنوان کرد: مجموعه مستندی با نام «ذائقه» را در دست تولید داریم که درباره تنوع ذائقه غذایی در ایران و همچنین در میان همسایگان ایران است و تا امروز ضبط آن در کشورهای عراق و سوریه به پایان رسیده است و به زودی تصویربرداری آن در لبنان آغاز می‌شود.

تهیه‌کننده مستند «مهین» افزود: همچنین مجموعه مستند دیگری با عنوان «اهل قبور» در میانه‌های تولید است و در آن به آداب سوگواری در کشورهای همسایه ایران و قبرستان‌های جهان اسلام می‌پردازیم. شاید ساخت مستندی با چنین موضوعی کمی عجیب به نظر برسد ولی زمانی که با شیوه‌های گوناگون سوگواری و حتی آداب خاص دفن درگذشتگان در کشورها و مناطق مختلف مواجه می‌شویم، پرداخت به آن و به تصویر کشیدن آن‌ها می‌تواند برای مخاطب جالب و یا قابل تامل باشد.

مطهر در پایان از ساخت مستند دیگری پس از «۷۲ ساعت» و درباره ترور سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ و شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خبر داد و گفت: این مستند برخلاف «۷۲ ساعت» که روایت سه روز پایانی زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی بود، نگاهی جزیی و دقیق به ماه‌های منتهی به شهادت ابومهدی المهندس دارد و در حال حاضر در روزهای پایانی تولید است و به زودی آماده نمایش خواهد شد.

فیلم کوتاه «تاسیان» کجا نمایش داده می‌شود؟

تدوین فیلم داستانی «تاسیان» به کارگردانی مهرداد عزیزی پارسا و تهیه کنندگی فاطمه باقری به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، تدوین فیلم کوتاه داستانی «تاسیان» به کارگردانی مهرداد عزیزی پارسا و تهیه کنندگی فاطمه باقری که به قلم لاله قهرمانی نگارش و مرجان شکیبا نیکو آن را بازنویسی کرده است، به پایان رسید و برای حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی  آماده شد.

فیلم داستانی «تاسیان» در لوکیشن‌هایی واقع در شهر تهران و شهرستان الموت فیلم‌برداری شده است.

در خلاصه داستان فیلم کوتاه «تاسیان» آمده است: «مادر و دختری به نام هورا و یلدا درگیر جهالت اعضای روستا و خانواده خود شده‌اند و در این راه با چالش‌هایی مواجه می‌شوند و… .»

در این «تاسیان» بازیگرانی چون فاطمه شکری، نازنین کیوانی، ریحانه فولادی، اسدلله دوستی، سعید چگینی، قربان شعبانی، آوا محمدی و مهرسانا خلیلی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از:

تهیه کننده: فاطمه باقری، کارگردان: مهرداد عزیزی پارسا، نویسنده: لاله قهرمانی، بازنویس: مرجان شکیبا نیکو، تدوین: مرجان طبسی، مدیر فیلمبرداری: ادریس محمودی، دستیار یک فیلمبردار: مرتضی قره گزلو، گروه فیلمبرداری: بهنام عطایی، محمدجواد رستگار و علی رضایی، مدیر صدابرداری: مجید امینی، دستیار صدا: ایمان مولایی، جانشین تهیه‌کننده: علیرضا بهرامی، طراح صحنه و لباس: پروا نریمانی، دستیار صحنه و لباس: پویا کابینی مقدم، عکاس: سجاد قلی پور، طراح چهره پردازی: حسین محمد حسن پور، دستیار کارگردان و منشی صحنه: بهارک همتی، دستیارکارگردان: امیررضا حمید راد، جانشین تولید: سمیه پارسایی،  مدیر تدارکات: امیررضا فاطمی کیا، دستیار تدارکات:امیر مهدی شعبانی و سرمایه گذاران: سایت سانس هفت، شرکت بِه بُن و شرکت کیت الکترونیک.

افق چه تدارکی برای «عمار» دیده است؟

سینمامردم، ویژه‌برنامه سیزدهمین جشنواره فیلم عمار از امروز ۱۵ دی‌ماه شروع به فعالیت می‌کند و تا ۲۲ دی‌ماه همزمان با جشنواره عمار به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش سینمای خانگی از پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم عمار، سینما مردم به کارگردانی محمدحسین برزگر و با اجرای علیرضا مرتضایی‌راد و سردبیری حجت‌الله عدالت‌پناه، در حالی هر روز از ساعت ۱۸:۰۰ به صورت زنده از شبکه افق پخش خواهد شد که قرار است فیلم سازان و عوامل برگزیدگان سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار و همچنین داوران بخش های مختلف این رویداد در برنامه حضور پیدا کنند.

همچنین در این برنامه گزارش‌های روز و برخط از حواشی و اتفاقات جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

دبیرخانه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار همچنین روز گذشته جدول روزانه نمایش (اکران) فیلم‌های این جشنواره در سینما فلسطین تهران را اعلام کرد.

نمایش فیلم‌های این دوره این جشنواره از روز پنج‌شنبه ۱۵ دی‌ در سینما فلسطین شروع شده و تا ۲۱ دی از ساعت ۱۰ تا ۲۲:۴۵ ادامه خواهد داشت.

علاوه بر این نمایش ها، همانند دوره پیشین، علاقمندان با مراجعه به تارنمای عماریار می‌توانند به صورت مجازی به تماشای آثار این دوره بنشینند.

برنامه‌های جنبی سیزدهمین جشنواره فیلم عمار در خبر مجزا اعلام خواهد شد و همچنین نوبت (سانس)های پرمخاطب به صورت روزانه از طریق تارنمای عمار فیلم اطلاع رسانی می‌شود.

فیلم اولی ها چه زمانی می توانند اثر خود را کلید بزنند؟

اواخر بهار امسال بود که سازمان سینمایی با معرفی سامانه‌ای، از علاقمندان به فیلمسازی خواست تا در آن ثبت‎ نام کنند. این فراخوان سبب شد تا در مدتی کوتاه، ۵۳۲ فیلمساز ثبت‌نام کنند که آماری فراتر از انتظار بود.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، سازمان سینمایی در رویکرد مهم خود طی یک سال اخیر، توجه بسیاری نسبت به علاقمندان فیلمسازی در شهرستان‌ها داشته است. فیلمسازانی که به دلایلی چون نداشتن سرمایه کافی یا عدم‌دسترسی به کانون‌های تولید و . . . تاکنون نتوانسته‌اند به چرخه سینمای حرفه‌ای ورود کنند. این رویکرد سبب شد تا سازمان سینمایی با طراحی سامانه‌ای، زمینه برای ثبت‌نام این افراد را فراهم کند. سامانه‌ای که در تابستان امسال فعال بود و حالا حبیب ایل‌بیگی، نخستین آمارها از این اتفاق مهم را با ایرنا در میان گذاشته است.

حبیب ایل‌بیگی در این باره به ایرنا گفت: با همکاری سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی، کارگردانان سینمای ایران و انجمن سینمای جوانان ایران، موضوع حمایت از باشگاه فیلم اولی‌ها به شکل جدی در اواخر بهار امسال اعلام شد و خوشبختانه با استقبال بسیارخوبی نیز از سوی سینماگران جوان و علاقمندانی که می‌خواستند وارد سینمای حرفه‌ای شوند، مواجه شد. ما ۵۳۲ متقاضی داشتیم که در طول مهلت مجاز ثبت‌نام کردند که از این تعداد، ۳۵۱ پرونده به شکلی کامل به شورا ارائه شد.

نکته‌ مهمی که در این حوزه وجود دارد اینکه سازمان سینمایی در یک سال گذشته، با سیاست‌ توجه به استان‌ها و توجه به فیلمسازانی که در شهرهای مختلف حضور دارند و افراد مستعدی که توانایی ساخت فیلم سینمایی را دارند، در سفرها فیلم‌سازان را دعوت کرده تا در این سامانه که طراحی شده، ثبت‌نام کنند

وی افزود: از مجموع ۳۵۱ پرونده، ۳۰۲ پرونده بررسی شد که طی این مدت، ۴۴ فیلمساز اول، انتخاب و به سازمان سینمایی معرفی شدند. بنده به‌عنوان معاون ارزشیابی و نظارت، اسامی را دریافت کردم و به بخش مربوطه در شورای پروانه ساخت دادم. از این تعداد ۴۴ فیلمساز معرفی‌شده، ۱۲ فیلمساز اول موفق شدند از شورا، پروانه ساخت دریافت کنند. سامانه برای ثبت‌نام افراد جدید تا زمان بررسی باقی‌مانده متقاضیان بسته است.

ایل‌بیگی درخصوص زمان بازگشایی مجدد سامانه گفت: ما جلسات مربوط به این موضوع را به‌صورت منظم ادامه می‌دهیم. فکر می‌کنم به محض اینکه بررسی مابقی پرونده‌ها انجام شود و ما بتوانیم کار پرونده‌ها را به آخر برسانیم، در پایان سال، دوباره سامانه طی فراخوانی، با توجه به بازخوردهایی که گرفتیم، با یک بازنگری در شیوه برگزاری این جلسات و تماشای فیلم‌ها و گفت‌وگو با فیلمسازان و انتخاب کارگردان اول، شرایط جدید را اعلام می‌کنیم تا علاقمندان بتوانند ثبت‌نام کنند.

معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ادامه داد: نکته‌ مهمی که در این حوزه وجود دارد اینکه سازمان سینمایی در یک سال گذشته، با سیاست‌ توجه به استان‌ها و توجه به فیلمسازانی که در شهرهای مختلف حضور دارند و افراد مستعدی که توانایی ساخت فیلم سینمایی را دارند، در سفرها فیلم‌سازان را دعوت کرده تا در این سامانه که طراحی شده، ثبت‌نام کنند. خوشبختانه چندین فیلمساز خوب غیرتهرانی در فهرست انتخاب‌شده‌ها حضور دارند.

وی گفت: فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران تقبل کرده‌‍‌اند که به‌نوعی، این فیلمسازها را تحت حمایت خودشان قرار دهند تا بتوانند ان‌شاءالله فیلم سینمایی‌شان را بسازند. فکر می‌کنم مهم‌ترین بخش کار فیلم اولی که ما انجام می‌دهیم، این است که ما بتوانیم برای فیلمسازانی که واقعا امکان دسترسی به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار برای ساخت فیلم سینمایی‌شان ندارند را فراهم کنیم و این اتفاق دارد می‌افتد.

مهم‌ترین بخش کار فیلم اولی که ما انجام می‌دهیم، این است که ما بتوانیم برای فیلمسازانی که واقعا امکان دسترسی به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار برای ساخت فیلم سینمایی‌شان ندارند را فراهم کنیم و این اتفاق دارد می‌افتدایل‌بیگی افزود: البته خیلی تعجب کردیم که تعداد زیادی، متقاضی ساخت فیلم اول هستند چون می‌دانید به‌هرحال در میان ۱۱۰، ۱۲۰ فیلمی که هر سال پروانه ساخت می‌گیرند، ما نمی‌توانیم ظرفیتی مثلا بیش از ۳۰ درصد را به فیلم اولی اختصاص دهیم. فکر می‌کنم که باید یک نگاه دوباره‌ای را به این موضوع داشته باشیم یا امکان دیگری را برای فیلمسازان در سراسر کشور فراهم کنیم تا همه نخواهند بیایند فقط فیلم سینمایی بسازند بلکه بتوانند در حوزه‌های دیگر تصویر نیز کار کنند.

وی ادامه داد: فیلم‌های غیرسینمایی، فیلم‌های بلند داستانی، فیلم کوتاه، فیلم مستند و . . . ولی این همه، نشان‌دهنده‌ آن است که ما در کشورمان، در حوزه‌ سینما و تربیت نیروی انسانی برای حوزه‌ فیلم و سینما داریم نیروی زیادی را تربیت می‌کنیم. البته این بخش، حسن ماجراست؛ از آن طرف هم البته اینها همه شغل می‌خواهند و علاقمند هستند وارد سینما شوند که این هم چالش‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند. نباید سرخورده و ناامید شوند. طبیعی هم است که رقابت سختی است و ما هم تلاش می‌کنیم در گزینش‌ها و بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم، فیلمسازانی که انتخاب می‌کنیم، به سراغ باکیفیت‌ترین آنها یعنی کسانی که می‌توانند واقعا در سینمای ایران بدرخشند، برویم. فکر می‌کنم در همین دوره از جشنواره هم با چند نمونه از این استعدادها مواجه باشیم.

عرصۀ فرهنگ، کودکستان است؟ جوانگرایی فرصت یا تهدید؟ سیدزاده پاسخ می دهد

تهیه کننده سینما به مناسبت سالروز نهم دی ماه روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» و سالگرد شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی گفت: عرصه فرهنگ بچه بازی شده و به بهانه جوانگرایی در عرصه فرهنگ و هنر کودکستان باز کرده اند؛ ای کاش کودکستانی بود که در آن اشعار انقلابی یاد می دادند، کودکستانی است که در آن به جای اهداف و آرمان های انقلاب به کودکان درس آواز می دهند و آن ها را از مسیر درست انسانی منحرف می کنند!

به گزارش سینمای خانگی، تهیه کننده فیلم های سینمایی «خداحافظ رفیق» و «مرزی برای زندگی» در مصاحبه با سینماپرس، گفت: برای ما اسلام و انقلاب اسلامی اصل است. برای ما مهم است افراد چگونه تکلیفی که به گردن شان است را انجام می دهند. در چنین شرایطی بصیرت و تعهد و شهادت محقق نمی شود مگر اینکه همه مسئولان و مدیران کمر همت را محکم ببندند و تفکر کنند و برنامه ریزی کنند تا به این اصل اساسی برسند.

وی ادامه داد: به خدا اگر فرهنگ درست نشود ما اگر در اقتصاد به اوج هم برسیم انقلاب به اصل خودش نمی رسد. اول و آخر فرهنگ مهم است؛ باید فرهنگ جامعه درست شود. درست شدن فرهنگ هم مدیران انقلابی و دلسوز می خواهد و سپس هنرمندانی متعهد که بتوانند جامعه با بصیرت به وجود آوردند.

سیدزاده سپس با بیان اینکه اگر قرار باشد دولت انقلابی به ولی امر مسلمین جهان کمک کند باید چیدمان فرهنگی درستی به کار بگیرد تصریح کرد: چیدمان کنونی مدیرت فرهنگی دولت آن نیست که باید باشد. اینکه مدیران فرهنگی و هنری بیایند و بگویند فلان بودجه را بالا بردیم، فلان میزان فروش داشتیم و… هیچ اهمیتی ندارد. باید با صدای بلند به این افراد گفت نفهم! بفهم درد ما این ها نیست!

این سینماگر متذکر شد: مسئولان فرهنگی به جای آنکه فهم شان را بالا ببرند قشنگ حرف زدن شان را تقویت می کنند در صورتی که باید اول فرهنگ را بفهمند و سپس راجع به فرهنگ صحبت کنند. مسئولان فرهنگی چه کردند که ما شاد شویم؟ چه گفتند که ما به آینده فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران دلخوش باشیم؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب به خیر فرمانده» و «زیباتر از زندگی» خاطرنشان کرد: البته بنده قطع به یقین می گویم که منظور من به هیچ عنوان شخص آقای رئیسی نیست! آقای رئیسی درست مانند سردار حاج قاسم سلیمانی هستند که یار و یاور حضرت آقا بود و هیچ وقت اسلام و انقلاب را تنها نگذاشت. آقای رئیسی یار و یاور درست می خواهد تا بتواند کشور را از وضعیت کنونی نجات دهد و فرهنگ انسانی و اسلامی را جاری و ساری سازد.

وی تأکید کرد: امروزه ما به کرات با مدیرانی در حوزه های مختلف فرهنگی و سینمایی روبرو هستیم که شعارهای زیبای انقلابی می دهند و ظاهر و لباس پوشیدن شان را انقلابی جلوه می دهند اما عملاً هیچ قدمی برای تبیین مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی ندارند و برعکس آن عمل می کنند! این همان پدیده نفوذی است که بارها و بارها حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نسبت به آن هشدار داده اند اما هیچ گاه گوش شنوایی برای درک این نکات وجود نداشت.

یدزاده در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه مدیران نوک بینی شان را می بینند و به مسائل مهم و ارزشمندی همچون فرهنگ و آرمان انقلاب اسلامی بی توجهند اظهار داشت: نفوذی های کنار دست آقای رئیسی کاری می کنند که عمق نگاه و دید نسبت به انقلاب کمرنگ شود. آن ها ادای مدیران انقلابی را در می آورند اما در عمل انقلابی نیستند. من شخصاً آدم هایی را دیدم که جلوی حضرت آقا نشستند اما آمار دروغ دادند برای آنکه میزشان را نگه دارند. پس جای این افراد نباید در حوزه های مدیریتی فرهنگی و هنری کشور باشد و باید آدم هایی که می توانند به انقلاب نگاه کنند و نگاه شان خدمت به جامعه اسلامی است در میدان باشند.

این تهیه کننده سینما افزود: ما در هر امر و موضوعی که بخواهیم ورود کنیم قاعدتاً باید شناخت لازم از آن موضوع را داشته باشیم و نسبت به آن موضوع علم و آگاهی لازم را داشته باشیم. این برای تمامی موضوعات است نه فقط برای سینما. در سینما ما با دو محور اساسی روبرو هستیم؛ یک هنرمندانی که باید بصیرت و تعهد داشته باشند و دوم مخاطبانی که باید با همین نسبت با سینما برخورد کنند.

وی یادآور شد: سینمای ما از ابتدا سینمایی بود که به هیچ وجه در راستای ارزش های انقلاب اسلامی و کرامت انسانی نبود اما سینمایی بود که مردم با آن ارتباط برقرار می کردند چرا که با فطرت مردم سر و کار داشت؛ جوانمردی و شرافت و انسان دوستی را دستمایه موضوعات خود قرار می داد و فیلم هایی می ساخت که بصیرت اخلاقی را نداشتند. در واقع فیلم های پیش از انقلاب متعهد بودند اما به دلیل اینکه بصیرت لازم و شناخت لازم نداشتند و بی اخلاقی می کردند و به نوعی فساد را ترویج می کردند باید تغییر پیدا می کرد.

سیدزاده در بخش دیگری از این گفتگو گفت: در کشور ما اولین جایی که نفوذ وارد آن شد عرصه فرهنگ بود. کسانی در عرصه فرهنگ قد علم کردند و خودنمایی کردند و برنامه ریزی کردند که به شکل نظام مندی تکلیف داشتند نسل های بعدی کشور را نسبت به انقلاب بی بصیرت کنند. آن ها عملاً ابزارهای کاربردی در عرصه اشاعه فرهنگ و تبیین ارزش ها و دادن بصیرت به جامعه را از فرهنگ گرفتند و کاری کردند که افراد کار غیز وظیفه شان را انجام دهند.

این سینماگر تصریح کرد: باعث شرمساری است که ما بارها اظهارنظرهایی از سوی برخی مدیران شنیدیم که می گفتند سینما و تلویزیون وسیله ای برای سرگرمی است و هنر برای هنر است و اصلاً و ابداً تکلیف دیگری ندارد. آن ها در تئاتر و کتاب هم نظر را داشتند. بنده یادم می آید در دولت قبل به فلان وزیر ارشاد گفتند تئاتر غرق در فساد شده و او پاسخ داد تئاتر گردش مالی خوبی داشته! تا وقتی چنین تفکراتی سر کار هستند عرصه فرهنگ و هنر به شدت تضعیف می شود و دیگر نه تنها مخاطب که هنرمند هم بصیرت و تعهد ندارد و وقتی بصیرت و تعهد نباشد روحیه شهادت هم در جامعه شکل نمی گیرد.

سیدزاده خاطرنشان کرد: وقتی بصیرت و تعهد در مدیر و هنرمند شکل نگیرد و وجود نداشته باشد نتیجه می شود نسل جدید که اصلاً نمی فهمد کجا حیات می کند. برای همین است هم کلام با دشمن می گوید رضا شاه روحت شاد! رضا شاهی که همه می دانند چه کثافتی بوده و چه کثافت کاری هایی در کشور کرده؛ بصیرت وجود ندارد که جوانان ما بدانند او راه آهن کشید برای جنگ جهانی و تردد آن ها! بصیرت وجود ندارد که بدانند او چقدر به کشور آسیب وارد کرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: مسئولین و هنرمندان نفوذی در قاب انقلاب باعث این اتفاقات شوم هستند. کسانی که ارزش های انقلاب و دفاع مقدس را تبیین نکردند. البته من به فردا امیدوارم؛ امید دارم چون حضرت آقا امید دارد. امید دارم چون خدا را دارم. امید دارم چون منتظر ظهور امام زمان (عج) هستم که دست ما را بگیرد و ما را از این وضعیت نجات دهد؛ ان شاالله …

تور جشنواره‌گردی «نفس نکش»

فیلم کوتاه «نفس نکش» به کارگردانی میلاد نسیم سبحان همزمان در شش جشنواره بین‌المللی حضور خواهد داشت.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از انجمن سینمای جوانان ایران، «نفس نکش» ساخته میلاد نسیم سبحان و با بازی علی باقری و علیرضا مهران داستان مردی است که موقع نفس کشیدن از دهانش دود بیرون می‌آید و این ویژگی برای خودش و اطرافیانش مشکلاتی به وجود می‌آورد.

شش جشنواره جهانی که «نفس نکش» در آنها شرکت کرده، عبارتند از:

پانزدهمین جشنواره‌ جهانی سانتو دومینگو (Festival de Cine Global de Santo Domingo) در جمهوری دومینیکن، چهل‌ودومین جشنواره توماس ادیسون (Thomas Edison Film Festival) در کشور آمریکا، مورد تایید آکادمی کانادین، دوازدهمین جشنواره جهانی آرگو (Argo film festival) در کشور یونان، پانزدهمین جشنواره باتومی (BIAFF Film Festival) در کشور گرجستان، اولین جشنواره دانشگاه بورکینافاسو (FESTIVAL INTERNATIONAL DE COURT METRAGE DE OUAGADOUGOU) در آفریقای جنوبی و در بیست‌ویکمین جشنواره میامی (MIAMI short FILM FESTIVAL) در کشور آمریکا که سه نمایش در جشنواره ۲۰۲۳ خواهد داشت.

«نفس نکش» تاکنون در جشنواره‌های مسکو، بوچئون کره جنوبی و …حضوری داشته و موفق به کسب ۳ جایزه فیلمبرداری، بهترین فیلم و بهترین فیلم ژانر شده است.

نارنجی؛ آمادۀ نمایش شد

فیلم کوتاه «نارنجی» ساخته ارمیا ربانی آماده نمایش شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه داستانی «نارنجی» به نویسندگی و کارگردانی ارمیا ربانی پس از اتمام مراحل تدوین و صداگذاری، آماده نمایش شد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «حالا که رفته‌ای چه بگویم به آن همه نارنجی که در پاییز یکی یکی از شاخه‌ها می‌افتند و سراغ تو را می‌گیرند.»

اشکان فاتح، ستایش دلقی، مرضیه انوری‌پور و سیما خان‌وکیلی از جمله بازیگران فیلم کوتاه ربانی هستند.

عوامل فیلم کوتاه «نارنجی» عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: ارمیا ربانی، تهیه کننده: محمدرضا حسین‌نیا، تصویربردار: یوسف صفایی، برنامه ریز : محمدرضا حسین‌نیا، دستیار کارگردان: امیرحسین امینی یزدی و علی محمد طاهری، دستیاران تصویر: امیرحسین شیرپور، علیرضا اسماعیلی و جعفر امیری، صدابردار: علیرضا صفدری، مدیر تولید: فاطمه حسینی، گریم: مهوش کاظمی، عکاس: فهیمه دانشی، مجید کاظمی و حسن ربانی، منشی صحنه: مطهره فاروقی، طراح صحنه و لباس: ارمیا ربانی، دستیاران: حامد اسماعیلی و فاطمه قربانی، تدارکات: مهلا مقصودی، سرمایه گذار: محمدرضا حسین‌نیا و اعظم ربانی، پشتیبانی فنی تصویر: شرکت سینمایی رنتال کندل لایت، پشتیبانی فنی صدا: شرکت آریا صوت شرق، مجری طرح: انجمن سینمای جوان مشهد و مجموعه هنری کلوزآپ.

پایان فیلمبرداری متفورمین

فیلم کوتاه «متفورمین» ساخته فرنام مرادی‌نژاد در انجمن سینمای جوانان خمینی‌شهر تولید شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «متفورمین» به نویسندگی و کارگردانی فرنام مرادی‌نژاد و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان خمینی شهر و فرنام مرادی‌نژاد، مراحل تولید و پس تولید خود را ه پایان رساند و آماده نمایش شد.

داستان فیلم کوتاه «متفورمین» درباره مردی است که در دفتر سینمایی کار می‌کند و دیابت دارد، او که با قرص ضدقند و عرق بوقناق و کلاهک‌ بادنجان روزگار می‌گذراند و مورد انتقاد خرگوش خود که عاشق قند است قرار دارد، این روند تا جایی ادامه دارد که سروکله دختر بچه‌ای که از کیک تولد خود ناراضی است، پیدا می‌شود.

محسن رحمانی، دلسا داوری دولت‌آبادی، فرنام مرادی‌نژاد و فاطمه موسوی‌نسب از جمله بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

عوامل این فیلم کوتاه عبارت‌اند از:

نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: فرنام مرادی‌نژاد، تصویربردار و نورپرداز: میلاد داوری دولت‌آبادی، صدابردار: محمدحسین مسیبی برزی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: علی ابراهیمی، مدیر تولید و تدارکات: صادق اشجر، منشی صحنه، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: مژگان میرعباسی، گریمور: فاطمه موسوی‌نسب و مهرسا امیرسادات، دستیار تصویربردار و نورپرداز: رامین قدیریان، تدوین، اصلاح رنگ و نور، VFX و صداگذاری: سیدهادی مهدوی، موشن‌گرافی، انیماتور کامپوزیت، کانسپت، تدوینگر و کالریست بخش انیمیشن: صدرا بهارزاده، پشتیبانی فنی: صادق داوری دولت‌آبادی (تصویر سازان اسپادانا) و مجری طرح: انجمن سینمای جوانان خمینی‌شهر.

قانعی: عمار؛ رسانۀ انقلاب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه جشنواره عمار یک جشنواره مردمی است که تلاش کرده وجهه مردمی خود را حفظ کند و ارتباطات خود را با موضوعات روز از دست ندهد، گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های جشنواره عمار رسانه انقلاب شدن است.

به گزارش سینمای خانگی حمیدرضا قانعی شامگاه چهارشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مردمی عمار که با هدف بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ به میزبانی شیراز برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مردمی عمار پس از سالها که در تهران برگزار می‌شد امسال با هدف گرامیداشت یاد و نام خاطره شهدای مظلوم حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) به شیراز منتقل شد تا به این بهانه از این شهدا و خانواده‌های آنها یادی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: جشنواره مردمی فیلم عمار موجب شد اذهان عمومی جامعه بار دیگر متوجه مظلومیت جامعه ایران که ۱۷ هزار شهید دارد شود؛ این جشنواره پس از ۱۴ سال به بلوغ رسیده و هنرمندان در بخش‌های مختلف دست به تولید آثاری می‌زنند.

قانعی اضافه کرد: جشنواره عمار فرصت مغتنمی برای شنیده شدن صدای مخاطبان و علاقمندان به حوزه فیلم را فراهم کرده است. فرصتی برای بخشی از مخاطبین جشنواره‌های مرسوم در کشور که هیچ گاه صدایشان شنیده نمی‌شد.

وی یادآور شد: عمده موضوعات ویژه برنامه‌های جشنواره عمار حول محور آرمان‌های انقلاب اسلامی است؛ موضوعاتی که شاید در جشنواره‌های دیگر کم‌رنگ شده است.

قانعی بیان داشت: هنرمندان استان فارس معمولا در جشنواره‌های عمار خوش درخشیدند و در دوره‌های گذشته کارهای بسیاری از هنرمندان فارس موفق به دریافت جایزه از این جشنواره شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه مستندی از شهرستان جهرم دیپلم افتخار جشنواره را از آن خود کرده است، گفت: هنرمندان فارس امسال با سه یا چهار کار خوب در بخش‌های مختلف این جشنواره حضور دارند؛ مستندی از زندگی‌نامه شهید فقیهی از شهدای شهرستان استهبان کار خوش ساختی است‌ که در این جشنواره شرکت کرده است.

مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه ساعت ۱۸ در حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) با حضور گروه‌های مختلف مردمی و فیلمسازان این عرصه برگزار شد.

در این مراسم، از برگزیدگان بخش‌های اعلام شده تقدیر شد. آثار جشنواره نیز از ۱۵ تا ۲۱ دی‌ماه در سینمافلسطین تهران به نمایش درمی‌آیند. همچنین همانند دوره پیشین، علاقمندان می‌توانند با مراجعه به تارنمای عماریار AmmarYar.ir به صورت مجازی به تماشای آثار این دوره جشنواره بنشینند.


اکران مردمی آثار جشنواره سیزدهم با موضوع حاج قاسم
مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در ۱۴ نقطه کشور برگزار شد و به مناسبت سومین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی آثار تولید شده با موضوع حاج قاسم اکران می شود.

اهالی فرهنگ و هنر در این دوره از جشنواره در بخش‌های مختلف نماهنگ، فیلمنامه، فیلم ما، پویانمایی، موشن گرافیک، تولیدات تلویزیونی و گزارش خبری باهم رقابت می‌کنند و برگزیدگان هر بخش در اختتامیه سیزدهمین دوره از جشنواره عمار معرفی خواهند شد.

عمار؛ سینمای بدون مرز

سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مردمی عمار در سومین حرم اهل بیت (ع) آغاز شد.

به گزتارش سینمای خانگی به نقل از مهر، افتتاحیه سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مردمی عمار در سومین حرم اهل بیت با قرائت قرآن توسط متین جعفری فرزند شهید داوود جعفری و اجرای محمد رضا شهبازی مجری برنامه تلویزیونی رخداد برگزار شد.

سهیل اسعد دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: ای کاش «حاج نادر» اینجا بود و ما مثل هرسال در افتتاحیه جشنواره عمار مستمع کلامش بودیم. رحمت خدا بر او باد.

وی با اشاره به روایت امیرالمؤمنین (ع) «سه سوال ازکجا آمدیم، در کجا هستیم و به‌سمت کجا می‌رویم» را حلال مشکلات انسان دانست و گفت: من جشنواره را با این سه سوال معرفی می‌کنم.

اسعد ادامه داد: عمار بعنوان دغدغه بچه‌های انقلاب بعداز فتنه ۸۸ با ۳۰ اثر از یک احساس نیاز شروع شد در حال حاضر در جشنواره عمار هم مردم مبین هستند و هم مردم مخاطب و استفاده کننده تبیین حقیقت هستند.

او حرکت مردمی عمار را در جهت تلاش برای تحقق لیقوم الناس بالقسط عنوان کرد و اظهار کرد: عمار سینمای بدون مرز است این جشنواره مرزها را حذف کرده و همه می‌توانند فعال سینمایی باشند.

اسعد ادامه داد: عمار مثل طبیب دوار عمل کرده و سینما به سمت مردم می‌رود منتظر نیست تا مردم به سینما بروند علاوه بر آن عمار سینمای آسان و ساده است با یک موبایل در بخش فیلم ما می‌توان فعال سینمایی شد.

وی تاکید کرد: مهمترین نکته این است که در جشنواره عمار «مردم» اصالت دارند.

بنابراین گزارش، افتتاحیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» ۱۴ دی در شیراز، حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ برگزار شد.

آثار جشنواره نیز از ۱۵ تا ۲۱ دی در سینما فلسطین تهران به نمایش درمی‌آیند. همچنین همانند دوره پیشین، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت عماریار AmmarYar.ir به صورت مجازی به تماشای آثار این دوره جشنواره بنشینند.

آئین اختتامیه جشنواره «عمار» نیز ۲۲ دی با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مسابقه «مستند» و «فیلم داستانی» برگزار می‌شود. در این دوره بیش از ۳۴۰۰ اثر برای رقابت به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» ارسال شده است.

بر همین اساس ۲۷۸۱ اثر در قالب «فیلم» و ۶۴۱ اثر در بخش «فیلمنامه» با یکدیگر رقابت خواهند کرد که در بخش «فیلم» ۹۲۲ مستند، ۱۶۱ «پویانمایی»، ۱۲۸ اثر در قالب «تولیدات تلویزیونی»، ۶۶۰ اثر «داستانی»، ۶۴۳ اثر در بخش «فیلم ما» و ۲۷۳ اثر در قالب نماهنگ به دبیرخانه ارسال شده است. در عین حال از ۶۴۱ اثر ارسالی در بخش فیلمنامه ۳۴۷ فیلمنامه کامل، ۱۹ سیناپس و ۲۷۵ طرح فیلمنامه در قالب‌های بلند، نیمه‌بلند، کوتاه و سریال است.

از بین ۹۲۲ اثر مستند ۷۹ اثر در بخش نهضت جهانی، ۴۶ اثر در قالب مستند جنگ اقتصادی و رؤیای ایرانی، ۲۰۸ اثر در قالب جنگ نرم، ۱۲۳ اثر در بخش تاریخ سیاسی، ۲۶۱ اثر در بخش تاریخ فرهنگی، ۱۶۴ اثر در بخش ملت قهرمان و ۴۱ اثر در بخش نقد درون گفتمانی به دبیرخانه ارسال شده‌اند.

در سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» پس از تهران بیشترین اثر به ترتیب از استان‌های قم، گلستان، خراسان رضوی، یزد، فارس، فارس، البرز، کردستان، قزوین، گیلان، زنجان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اردبیل بوده است.

خروج از نسخه موبایل