پایگاه خبری سینمای خانگی
سامانه جامع اخبار، آثار، اشخاص، و نهادهای فیلم و سینمای ایران و جهان

  • خوش آمدیدپایگاه خبری سینمای خانگی
  • خبرهاگنجینه خبرهای منتشر شده در پایگاه خبری سینمای خانگی
  • پیشنهاد ماسردبیر برای مطالعه پیشنهاد می دهد
  • یادداشت سردبیرمطالب و نوشته های سردبیر یا مدیرمسئول پایگاه خبری سینمای خانگی
  • سایه روشنمطالب و نوشته های سردبیر یا مدیرمسئول پایگاه خبری سینمای خانگی
  • سینمای ایرانخبرها و مطالب مربوط به سینمای ایران
  • سینمای جهانخبرها و مطالب مربوط به سینمای جهان
  • تلویزیونخبرها و مطالب مربوط به تلویزیون
  • فیلم کوتاهخبرها و مطالب مربوط به فیلم های کوتاه
  • شبکه خانگیخبرها و مطالب مربوط به شبکه نمایش خانگی
  • مجامعخبرها و مطالب مربوط به جشنواره ها، مجامع، نشست ها و سایر مجامع
  • استان هاخبرها و مطالب مرتبط با موضوعات پایگاه خبری سینمای خانگی در سایر استان ها
  • سایر هنرهاخبرها و مطالب مربوط به سایر هنرها اعم از نمایش، موسیقی، مجسمه سازی، و…
  • هشلهف!طنزهای میرزاننویس که خودش میگوید هشلهف است!
  • ویژه ماخبرها و مطالب مربوط به پایگاه خبری سینمای خانگی
  • تماس با ماتماس با مدیران و مسئولان پایگاه خبری سینمای خانگی
  • انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها

    انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها

  • سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایسته‌سالاری یا تحول؟

    سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایسته‌سالاری یا تحول؟

  • خبرها

    ایجاد ظرفیت‌هایی برای توسعه هنر با افتتاح پردیس تئاتر ایران‌شهر

  • خبرها

    از رشادت تا روایت؛ نمایشگاه مجازی خرمشهر راه اندازی شد

  • خبرها

    سفر ۳ فیلم کوتاه ایرانی به لندن؛ «گل‌های کاغذی» در ایتالیا اکران می‌شود

  • خبرها

    بعد از ۱۲ سال که برگشته‌ام، مثل اصحاب کهف هر روز هاج و واج می‌مانم

  • خبرها, سایه روشن

    کیوان امجدیان: بازتولید سینمای آبگوشتی و تهدید دستاوردهای فرهنگی

  • پیشنهاد سردبیر, خبرها, سینما, مجامع

    انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها

  • خبرها, یادداشت سردبیر

    چوب حراج بر اعتبار جشنواره کن

  • خبرها, سینما, سینمای جهان, مجامع

    جایزه‌ی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه

  • خبرها

    تاریخ «دفاع مقدس» اقیانوسی از ناگفته‌هاست و وظیفه ما حفظ ارتباط نسل جدید با این تاریخ است

  • خبرها

    توصیه‌های مخبر به افزایش بصیرت، وحدت و باور به توان داخلی

  • ایجاد ظرفیت‌هایی برای توسعه هنر با افتتاح پردیس تئاتر ایران‌شهر

    ایجاد ظرفیت‌هایی برای توسعه هنر با افتتاح پردیس تئاتر ایران‌شهر

  • از رشادت تا روایت؛ نمایشگاه مجازی خرمشهر راه اندازی شد

    از رشادت تا روایت؛ نمایشگاه مجازی خرمشهر راه اندازی شد

  • سفر ۳ فیلم کوتاه ایرانی به لندن؛ «گل‌های کاغذی» در ایتالیا اکران می‌شود

    سفر ۳ فیلم کوتاه ایرانی به لندن؛ «گل‌های کاغذی» در ایتالیا اکران می‌شود

  • بعد از ۱۲ سال که برگشته‌ام، مثل اصحاب کهف هر روز هاج و واج می‌مانم

    بعد از ۱۲ سال که برگشته‌ام، مثل اصحاب کهف هر روز هاج و واج می‌مانم

  • کیوان امجدیان: بازتولید سینمای آبگوشتی و تهدید دستاوردهای فرهنگی

    کیوان امجدیان: بازتولید سینمای آبگوشتی و تهدید دستاوردهای فرهنگی


گنجینه اخبار
  • ایجاد ظرفیت‌هایی برای توسعه هنر با افتتاح پردیس تئاتر ایران‌شهر
  • از رشادت تا روایت؛ نمایشگاه مجازی خرمشهر راه اندازی شد
  • سفر ۳ فیلم کوتاه ایرانی به لندن؛ «گل‌های کاغذی» در ایتالیا اکران می‌شود
  • بعد از ۱۲ سال که برگشته‌ام، مثل اصحاب کهف هر روز هاج و واج می‌مانم
  • کیوان امجدیان: بازتولید سینمای آبگوشتی و تهدید دستاوردهای فرهنگی
  • انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
  • چوب حراج بر اعتبار جشنواره کن
  • جایزه‌ی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
  • تاریخ «دفاع مقدس» اقیانوسی از ناگفته‌هاست و وظیفه ما حفظ ارتباط نسل جدید با این تاریخ است
  • توصیه‌های مخبر به افزایش بصیرت، وحدت و باور به توان داخلی
  • « دوبله» باید یک سر و شکل درستی بگیرد/ در «دوبله» هزاران گروه داریم
  • «گل‌های کاغذی» به جشنواره‌ای در ایتالیا می‌رود
  • پخش زنده برنامه چرخ از خوزستان به مناسبت پویش ملی «ایران جان»
  • فیلم ساختن یعنی مواجهه با بحران
  • درگذشت کمال الدین شفیعی
  • برگزاری جشن «عروسی خوبان» در رادیو
  • ۱ عنوان فیلم بلند به همراه ۵ عنوان فیلم کوتاه ساخته می‌شوند
  • اهالی تئاتر مشهد جشن گرفتند +فیلم
  • شش فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
  • غول‌کُشی به سبک کن ۲۰۲۵
  • درسی که «مدیران و مسئولان فرهنگی‌هنری کشور» باید از «جشنواره فیلم کن» بیاموزند
  • نمایش فیلم اعدام طیب‌ حاج‌رضایی در روستای محل تولدش در شهرستان آوج استان قزوین نمایش داده شد.
  • نگاهی به برنامه‌های متنوع از قاب صدا و سیما
  • خرمشهر نماد مقاومت و پیروزی است
  • راهیابی ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره انگلیس
  • دیوارنگاره میدان انقلاب: «هشدار! داریم پیر می‌شویم»
  • معرفی ویژه برنامه‌های رادیویی شهادت امام محمد تقی (ع)
  • نشست هم‌اندیشی مدیریت شهری با هنرمندان برگزار شد/ ایجاد ظرفیت‌هایی برای توسعه هنر با افتتاح پردیس تئاتر ایران‌شهر
  • نگاهی به برنامه‌های رادیو صبا
  • افتخاری تازه برای انیمیشن ایرانی در ایتالیا و انگلستان
  • صدور پروانه‌های غیرسینمایی و چند خبر دیگر
  • مردم خوزستان «اسفند» را ایستاده تماشا کردند
  • اجرای پویش ملی «کارت عروسی» در شبکه دو
  • نمایش «گل‌های کاغذی» در ایتالیا/ دریافت جایزه بهترین طراحی لباس از انگلستان
  • ۶ فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
  • روایت جذاب، مستند و اقناع‌کننده از دفاع مقدس، نیاز امروز جنگ روایت‌هاست
  • سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایسته‌سالاری یا تحول؟
  • اولین جلسه هیئت مدیره جدید «انجمن عکاسان خانه تئاتر» برگزار شد
یادداشت سردبیر
  • چوب حراج بر اعتبار جشنواره کن

    جعفر پناهی، کارگردان ایرانی، در جشنواره کن ۲۰۲۵ برای فیلم «یک تصادف ساده» جایزه نخل طلای بهترین فیلم را دریافت کرد. این جایزه، هرچند ممکن است برای سینمای ایران افتخاری محسوب شود، اما انتقادهایی را نیز برانگیخته است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم.

    برخی منتقدان معتقدند که انتخاب فیلم پناهی بیش از آنکه بر اساس ارزش‌های سینمایی باشد، تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار گرفته است. جشنواره‌های بین‌المللی مانند کن اغلب به فیلم‌هایی با مضامین اعتراضی و انتقادی از جوامع – به اعتقاد آنان با فضای سیاسی بسته – توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. فیلم «یک تصادف ساده» که بر اساس گفته خود پناهی از تجربه‌های زندان اوین الهام گرفته و بدون مجوز رسمی در ایران ساخته شده، به نظر می‌رسد بیش از کیفیت هنری، به دلیل مضمون سیاسی و روایت انتقام‌جویانه‌اش مورد توجه داوران بوده است. این رویکرد شائبه سیاسی‌کاری در انتخاب برنده را تقویت نموده، ارزش‌های احتمالی سینمایی اثر را تحت‌الشعاع قرار داده است.

    دوم، برخی رسانه‌های کشور مثل روزنامه فرهیختگان، فیلم پناهی را سیاه‌نما توصیف کرده و تأکید می­کند چون این فیلم تصویری یک‌جانبه و منفی از جامعه ایران ارائه می‌دهد و البته با واقعیت‌های پیچیده کشور نیز همخوانی چندانی ندارد، مورد توجه واق شده است، ضمن این که جعفر پناهی همواره با تمرکز بر موضوعاتی مانند فقر، نابرابری و سرکوب، صرفاً به دنبال جلب توجه جشنواره‌های غربی است که به چنین روایت‌هایی تمایل دارند.

    سوم، برخی معتقدند که موفقیت‌های مکرر پناهی در جشنواره‌های بین‌المللی، از جمله کن، ونیز و برلین، تا حدی به دلیل «شرق‌شناسی» و نگاه کلیشه‌ای این جشنواره‌ها به سینمای ایران است. این دیدگاه می‌گوید که جشنواره‌های غربی اغلب به دنبال آثاری هستند که با پیش‌فرض‌های آن‌ها درباره جوامع شرقی همخوانی داشته باشد، و این ممکن است باعث شود ارزش واقعی آثار سینمایی کمتر مورد قضاوت قرار گیرد.

    در هر حال، هرچند نمی‌توان بی­باکی و تهور پناهی را در ساخت فیلم تحت شرایط – به قول خودش – دشوار و محدودیت‌های سیاسی نادیده گرفت، اما اعلام نظر وزیر امورخارجه ی فرانسه جایی برای حدس و گمان باقی می­گذارد که آیا جایزه نخل طلا به دلیل کیفیت سینمایی به او اهدا شده یا عوامل سیاسی علیه جمهوری اسلامی در این تصمیم نقش داشته است. این موضوع اعتبار هنری چنین جوایزی را در نگاه مخاطبان و منتقدان خدشه‌دار می­کند.

سینمای ایران
  • انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
  • جایزه‌ی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
  • سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایسته‌سالاری یا تحول؟
  • سینمای ملی در حاشیه؛ علل انحراف سینما از زبان پژمان کریمی
  • نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام»
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • ضرورت پوست‌اندازی در سینمای دفاع مقدس
  • سینمای ایران در چنگال ابتذال؛ هشدار یک پیشکسوت!
  • رهایی سینما از سیاست؛ جنجالی با یک منتقد سرسخت
  • نقد ساختار سینمای ایران و راهکارهای تحول
فیلم کوتاه
  • نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام»
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
  • رونمایی از پوستر ششمین جشنواره «رسام»
  • «فیلم ۱۰۰»، رامبد جوان، خردمندان، و دیگران
استان ها
  • نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام»
  • تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
  • استاد فرهیخته، جلیل عرفان منش به دیار حق شتافت
  • صدا و سیمای جمهوری اسلامی در عمل هم باید صداوسیمای جمهوری اسلامی باشد
  • همت مردم خونگرم «بندرعباس» و همراهی‌شان در ساخت سریال «سلمان فارسی» در خاطراتمان می‌درخشد
  • انتشار فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم آوای صلح
  • اهالی فرهنگ و هنر کنار خانواده‌های آسیب‌دیده بندرعباس ایستاده‌اند
  • اکران‌ سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت
  • جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان تبریز؛هیأت انتخاب و داوری و آثار راه‌یافته بخش عکس جشنواره «سهند» معرفی شدند
پیشنهاد ما
  • انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
  • سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایسته‌سالاری یا تحول؟
  • سینمای ملی در حاشیه؛ علل انحراف سینما از زبان پژمان کریمی
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • ضرورت پوست‌اندازی در سینمای دفاع مقدس
  • سینمای ایران در چنگال ابتذال؛ هشدار یک پیشکسوت!
  • رهایی سینما از سیاست؛ جنجالی با یک منتقد سرسخت
  • نقد ساختار سینمای ایران و راهکارهای تحول
  • استاد فرهیخته، جلیل عرفان منش به دیار حق شتافت
  • سینمای ایران در کشاکش گیشه و رسالت فرهنگی؛ در گفتگو با ابراهیم اصغری
  • خسرو شکیبایی‌ها و ملاقلی‌پورها باز هم پیدا می شوند؟
  • کارگردان سینما و تلویزیون: سینمای فکور در آستانه انقراض؟
  • سینما در محاصره اندیشه‌های سطحی؛ بازگشت به شکوه؟
  • از بحران‌های سینمای ایران تا راهکارهای نجات
  • نقد بی‌پروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
  • در جستجوی راهکار ارتقای آثار تلویزیونی و سینمایی در گفتگو با سید حمید طباطبایی
سایه / روشن

نوشتــه ی مهمــان

  • کیوان امجدیان: بازتولید سینمای آبگوشتی و تهدید دستاوردهای فرهنگی

    در دوره گذشته، سازمان سینمایی با تمرکز بر نجات سینماها از ورشکستگی ناشی از کرونا، سیاست افزایش فروش گیشه را ــ با هر روش قانونی ــ در پیش گرفت. حمایت از فیلمهای کمدی سطحپایین به راهحلی سریع تبدیل شد. آمارهای فروش چشمگیر این فیلمها چنان مدیران را شیفته کرد که گویی مأموریت سازمان، ترویج همین آثار است. در این روند، فیلمهای اجتماعی، سیاسی و تجربی به حاشیه رانده شدند و این آغاز فاجعه بود.

    ریشه‌یابی فاجعه:
    سینمای ایران در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ با عنوان «فیلمفارسی» یا «سینمای آبگوشتی» شناخته می‌شد؛ سرگرمی‌های مبتنی بر رقص و آواز که سودآوری کلانی داشتند. مثلاً فیلم «گنج قارون» در زمانی که قیمت یک خانه اعیانی ۶۰ هزار تومان بود، ۳ میلیون تومان فروخت (معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان امروز). هر کمپانی سالانه ۱۰ فیلم می‌ساخت و درآمدی نجومی کسب می‌کرد.

    ورود فیلمسازانی مثل بیضایی و کیمیایی در دهه ۴۰، جریان نوگرایی را ایجاد کرد که با مقاومت شدید صاحبان سینمای بازاری روبه‌رو شد. فشارها تا حدی بود که بدون وقوع انقلاب، این جریان احتمالاً شکست می‌خورد. پس از انقلاب، فضای فرهنگی تغییر کرد و سینمای فکور رشد یافت، اما از دهه ۷۰، جریان فیلمفارسی با عنوان‌های جدیدی مانند «سینمای گیشه» بازگشت تا ذائقه مخاطب را به سمت سرگرمی‌های سطحی بازگرداند.

    نتیجه:
    سیاست‌های کوتاه‌مدت سازمان سینمایی، تکرار چرخه‌ای خطرناک است که پیش‌ازاین، سینمای ایران را به ورطه ابتذال کشاند. امروز نیز اولویت دادن به گیشه بر کیفیت، تهدیدی برای دستاوردهای فرهنگی دهه‌های اخیر محسوب می‌شود

دسته ها

  • استان ها (110)
  • پیشنهاد سردبیر (78)
  • تلویزیون (29)
  • خبرها (5,210)
  • دسته‌بندی نشده (62)
  • سایر هنرها (5)
  • سایه روشن (8)
  • سینما (2,053)
  • سینمای جهان (16)
  • شبکه خانگی (63)
  • فیلم کوتاه (799)
  • مجامع (1,444)
  • هشلهف (4)
  • ویدئونما (4)
  • ویژه ما (4)
  • یادداشت سردبیر (7)
شبکه خانگی
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • کارگردان سینما و تلویزیون: سینمای فکور در آستانه انقراض؟
  • سینما در محاصره اندیشه‌های سطحی؛ بازگشت به شکوه؟
  • از بحران‌های سینمای ایران تا راهکارهای نجات
  • نقد بی‌پروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
  • در جستجوی راهکار ارتقای آثار تلویزیونی و سینمایی در گفتگو با سید حمید طباطبایی
  • سریال های تازه در شبکه نمایش خانگی
  • پژمان بازغی مهمان پلتفرم رسانه تصویری «آن» می‌شود/ تقدیم بخشی ویژه به قربانیان بندرعباس
  • «کنکل» پنجشنبه به شبکه نمایش خانگی می‌آید/ رونمایی از پوستر
  • بزودی پخش اولین سریال هرشبی شبکه نمایش خانگی آغاز می شود
هشلهف نامه
  • رسانه سینمای خانگی – هشلهف چهارم – زبان سلبریتی جماعت
  • هشلهف سوم؛ بازم کارخرابی مدیرمسئول!
  • هشلهف 2 – دوم که نه، اوّل
  • هشلهف 1: پرستیژ لجبازی
مجامع و جشنواره ها
  • انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
  • جایزه‌ی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
  • نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام»
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • ضرورت پوست‌اندازی در سینمای دفاع مقدس
  • تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
  • نقد بی‌پروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
  • سینماگران ایده های خود را به جشنواره مقاومت بدهند
سینمای جهان
  • جایزه‌ی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
  • دکتر رمضانی: سینمای ایران فطری‌تر شود، جهانی‌تر می درخشد
  • زندان سینما
  • طرح تعرفه سینمایی ترامپ؟
  • فلورنس پیو از فصل جدید یلنا بلووا در «انتقام‌جویان: روز رستاخیز» پرده برداشت
  • ملاقات نمادین جیسون آیزاکس با “نوه داستانی” اش در دنیای جادوگری
  • چرا فیگارو تکذیبیه اصغر فرهادی را منتشر نکرده است؟
  • در میان ستاره‌های فرانسوی، اصغر فرهادی در فیلم جدیدش به حمله باتاکلان می‌پردازد
  • رئیس هیات داوران جشنواره ونیز مشخص شد
ویژه سینمای خانگی
  • چرا از پایگاه خبری سینمای خانگی حمایت کنیم؟
  • فراخوان همکاری 《سینمای خانگی》
  • اطلاعیه دعوت به همکاری در «سینمای خانگی»
  • مجوز سینمای خانگی مجددا صادر شد

لینک های مرتبط

مرکز خدمات یاس فیلم

پایگاه خبری، تحلیلی، و اطلاع رسانی هنر، فیلم، و سینما

«رسانه سینمای خانگی»، در قالب پایگاه خبری، دارای مجوز از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به عنوان سامانه جامع اخبار، نقد، و تحلیل آثار و اشخاص مرتبط با حوزه فیلم و سینمای ایران و جهان فعالیت می نماید. کسب و کار رسانه سینمای خانگی ضمن عضویت در انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تهران، از طریق مركز توسعه تجارت الكترونیكی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز شناسایی شده و دارای نماد تجارت الكترونیكی می باشد. اطلاعات مربوط به این نماد در اینجا قابل مشاهده است.

  • RSS Feed
  • Instagram
  • LinkedIn
  • X
  • Telegram
  • WhatsApp
  • YouTube
  • Threads
  • Facebook

تماس با ما

  • تلفن: 09125436306
  • نشانی
  • تهران، میدان انقلاب اسلامی، خیابان کارگر شمالی، کوچه شهید طباطبایی، شماره 4
  • cinemayekhanegi@chmail.ir

ساعات تماس

  • شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر

مجوزها

logo-samandehi

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به «پایگاه خبری سینمای خانگی» است.

Scroll to Top
به نسخه موبایل بروید