یادداشت سردبیر
- چوب حراج بر اعتبار جشنواره کن
جعفر پناهی، کارگردان ایرانی، در جشنواره کن ۲۰۲۵ برای فیلم «یک تصادف ساده» جایزه نخل طلای بهترین فیلم را دریافت کرد. این جایزه، هرچند ممکن است برای سینمای ایران افتخاری محسوب شود، اما انتقادهایی را نیز برانگیخته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنم.
برخی منتقدان معتقدند که انتخاب فیلم پناهی بیش از آنکه بر اساس ارزشهای سینمایی باشد، تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار گرفته است. جشنوارههای بینالمللی مانند کن اغلب به فیلمهایی با مضامین اعتراضی و انتقادی از جوامع – به اعتقاد آنان با فضای سیاسی بسته – توجه ویژهای نشان میدهند. فیلم «یک تصادف ساده» که بر اساس گفته خود پناهی از تجربههای زندان اوین الهام گرفته و بدون مجوز رسمی در ایران ساخته شده، به نظر میرسد بیش از کیفیت هنری، به دلیل مضمون سیاسی و روایت انتقامجویانهاش مورد توجه داوران بوده است. این رویکرد شائبه سیاسیکاری در انتخاب برنده را تقویت نموده، ارزشهای احتمالی سینمایی اثر را تحتالشعاع قرار داده است.
دوم، برخی رسانههای کشور مثل روزنامه فرهیختگان، فیلم پناهی را سیاهنما توصیف کرده و تأکید میکند چون این فیلم تصویری یکجانبه و منفی از جامعه ایران ارائه میدهد و البته با واقعیتهای پیچیده کشور نیز همخوانی چندانی ندارد، مورد توجه واق شده است، ضمن این که جعفر پناهی همواره با تمرکز بر موضوعاتی مانند فقر، نابرابری و سرکوب، صرفاً به دنبال جلب توجه جشنوارههای غربی است که به چنین روایتهایی تمایل دارند.
سوم، برخی معتقدند که موفقیتهای مکرر پناهی در جشنوارههای بینالمللی، از جمله کن، ونیز و برلین، تا حدی به دلیل «شرقشناسی» و نگاه کلیشهای این جشنوارهها به سینمای ایران است. این دیدگاه میگوید که جشنوارههای غربی اغلب به دنبال آثاری هستند که با پیشفرضهای آنها درباره جوامع شرقی همخوانی داشته باشد، و این ممکن است باعث شود ارزش واقعی آثار سینمایی کمتر مورد قضاوت قرار گیرد.
در هر حال، هرچند نمیتوان بیباکی و تهور پناهی را در ساخت فیلم تحت شرایط – به قول خودش – دشوار و محدودیتهای سیاسی نادیده گرفت، اما اعلام نظر وزیر امورخارجه ی فرانسه جایی برای حدس و گمان باقی میگذارد که آیا جایزه نخل طلا به دلیل کیفیت سینمایی به او اهدا شده یا عوامل سیاسی علیه جمهوری اسلامی در این تصمیم نقش داشته است. این موضوع اعتبار هنری چنین جوایزی را در نگاه مخاطبان و منتقدان خدشهدار میکند.
سینمای ایران
- انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
- جایزهی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
- سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایستهسالاری یا تحول؟
- سینمای ملی در حاشیه؛ علل انحراف سینما از زبان پژمان کریمی
- نشست خبری ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «رسام»
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- ضرورت پوستاندازی در سینمای دفاع مقدس
- سینمای ایران در چنگال ابتذال؛ هشدار یک پیشکسوت!
- رهایی سینما از سیاست؛ جنجالی با یک منتقد سرسخت
- نقد ساختار سینمای ایران و راهکارهای تحول
فیلم کوتاه
- نشست خبری ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «رسام»
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
- رونمایی از پوستر ششمین جشنواره «رسام»
- «فیلم ۱۰۰»، رامبد جوان، خردمندان، و دیگران
استان ها
- نشست خبری ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «رسام»
- تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
- استاد فرهیخته، جلیل عرفان منش به دیار حق شتافت
- صدا و سیمای جمهوری اسلامی در عمل هم باید صداوسیمای جمهوری اسلامی باشد
- همت مردم خونگرم «بندرعباس» و همراهیشان در ساخت سریال «سلمان فارسی» در خاطراتمان میدرخشد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره بینالمللی فیلم آوای صلح
- اهالی فرهنگ و هنر کنار خانوادههای آسیبدیده بندرعباس ایستادهاند
- اکران سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت
- جشنواره منطقهای سینمای جوان تبریز؛هیأت انتخاب و داوری و آثار راهیافته بخش عکس جشنواره «سهند» معرفی شدند
پیشنهاد ما
- انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
- سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایستهسالاری یا تحول؟
- سینمای ملی در حاشیه؛ علل انحراف سینما از زبان پژمان کریمی
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- ضرورت پوستاندازی در سینمای دفاع مقدس
- سینمای ایران در چنگال ابتذال؛ هشدار یک پیشکسوت!
- رهایی سینما از سیاست؛ جنجالی با یک منتقد سرسخت
- نقد ساختار سینمای ایران و راهکارهای تحول
- استاد فرهیخته، جلیل عرفان منش به دیار حق شتافت
- سینمای ایران در کشاکش گیشه و رسالت فرهنگی؛ در گفتگو با ابراهیم اصغری
- خسرو شکیباییها و ملاقلیپورها باز هم پیدا می شوند؟
- کارگردان سینما و تلویزیون: سینمای فکور در آستانه انقراض؟
- سینما در محاصره اندیشههای سطحی؛ بازگشت به شکوه؟
- از بحرانهای سینمای ایران تا راهکارهای نجات
- نقد بیپروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
- در جستجوی راهکار ارتقای آثار تلویزیونی و سینمایی در گفتگو با سید حمید طباطبایی
شبکه خانگی
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- کارگردان سینما و تلویزیون: سینمای فکور در آستانه انقراض؟
- سینما در محاصره اندیشههای سطحی؛ بازگشت به شکوه؟
- از بحرانهای سینمای ایران تا راهکارهای نجات
- نقد بیپروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
- در جستجوی راهکار ارتقای آثار تلویزیونی و سینمایی در گفتگو با سید حمید طباطبایی
- سریال های تازه در شبکه نمایش خانگی
- پژمان بازغی مهمان پلتفرم رسانه تصویری «آن» میشود/ تقدیم بخشی ویژه به قربانیان بندرعباس
- «کنکل» پنجشنبه به شبکه نمایش خانگی میآید/ رونمایی از پوستر
- بزودی پخش اولین سریال هرشبی شبکه نمایش خانگی آغاز می شود
هشلهف نامه
- رسانه سینمای خانگی – هشلهف چهارم – زبان سلبریتی جماعت
- هشلهف سوم؛ بازم کارخرابی مدیرمسئول!
- هشلهف 2 – دوم که نه، اوّل
- هشلهف 1: پرستیژ لجبازی
مجامع و جشنواره ها
- انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
- جایزهی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
- نشست خبری ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «رسام»
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- ضرورت پوستاندازی در سینمای دفاع مقدس
- تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
- نقد بیپروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
- سینماگران ایده های خود را به جشنواره مقاومت بدهند
سینمای جهان
- جایزهی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- زندان سینما
- طرح تعرفه سینمایی ترامپ؟
- فلورنس پیو از فصل جدید یلنا بلووا در «انتقامجویان: روز رستاخیز» پرده برداشت
- ملاقات نمادین جیسون آیزاکس با “نوه داستانی” اش در دنیای جادوگری
- چرا فیگارو تکذیبیه اصغر فرهادی را منتشر نکرده است؟
- در میان ستارههای فرانسوی، اصغر فرهادی در فیلم جدیدش به حمله باتاکلان میپردازد
- رئیس هیات داوران جشنواره ونیز مشخص شد