آخرین ها…
یادداشت سردبیر
- فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
یادداشت مدیر مسئول
محمد مهدی عسگرپور در یادداشتی طنازانه در پاسخ به یادداشت دیگری گفته: «آنها که باد کاشتند، مجبورند طوفان درو کنند»! و بعد نتیجه گرفته که «هرچیزی درکشورمان از جمله سینمای ایران بینصیب از تناقضات سیستماتیک جاری در ایران نیست و اگر فکر میکنیم یک سازمان یا یک نهاد صنفی، بیهمگرایی ساختاری با سایر نهادها میتواند توازن جدیدی که برخلاف جهت وجه غالب و رایج کشور است، برقرارکند، گمانم شیپور را از سرگشادش نواختهایم.» و با دلسوزی ساده دلانه ای نخست به خودش و دیگران توصیه کرده که با این بلبشو کنار بیایند. هیچ کس نداند، خودش میداند که هیچ یک از حرف هایش را قبول ندارم و بلکه او را همانند بازیکنی می دانم که توپ را از انتهای زمین تا دم دروازه به سختی دریبل می کند و وقتی به دروازه ی حریف می رسد، به خارج از زمین می فرستد! و از فحش و ناسزای هواداران لذت می برد! علت واکنش به مطلب غیرمنصفانه ی او، برخورد ساده لوحانه اش با موضوع است. من اساساً تعبیر «تناقضات سیستماتیک جاری در ایران» را قبول ندارم. اما علی رغم این حرف سر تا پا غلط و ناجوانمردانه، فرض محال را بر این می گذارم که درست می گوید و موقتاً با تصویری که از لولوها میسازد کنار می آیم؛ لولوهایی که شیپور را از سر گشادش می زنند، باد کاشته اند و حالا باید طوفان درو کنند، و حقشان هم هست!
آنان را که از او شناختی ندارند، به جستجوی مختصری در اینترنت ارجاع می دهم که فقط بر اساس اطلاعات منتشر شده (نه مسئولیت های مخفی و محرمانه اش!) به فهرست عریض و طویل مسئولیت های دولتی، غیردولتی، حکومتی، خصوصی، عمومی، و صنفیِ داخلی و خارجی اش دست خواهند یافت که نشان میدهد حداقل در 40 سال از 45 سال گذشته، به طور لاینقطع و مستمر، در طیف وسیعی از سمتها در سازمانهای کلیدی سینمایی و تلویزیونی حضور و نقش پررنگی داشته و همچنان دارد؛ و با خستگی ناپذیریِ مثال زدنی همزمان بار چندین مسئولیت را به دوش می کشد و باز هم اگر بار بخورد بدش نمی آید که پشتش را به مسئولیتی جدید بدهد! گر چه همزمان فیلم و سریال هم بسازد! البته ناگفته پیداست که خودش اعتبار چندانی ندارد، بلکه او نماینده جریانی است که همیشه بوده و هست و خواهد بود و همانند هم باندی هایش در تمام دوره های چپ، راست، بالا، پایین، انقلابی، غیرانقلابی، و ضدانقلابی همچنان از رانت های گوناگون اعتباری، مالی، صنفی، شغلی، اطلاعاتی، امنیتی، و… برخوردار بوده و هست. حالا او با این سابقه ادعا می کند هیچ مسئولیتی در این «باد کاشتن و باد درو کردن» نداشته است! این «اصل تناقض» است؟! این همه سوابق ریز و درشت، و ادعای بیتقصیری؟!
تناقض آشکار در اینجاست که یک نفر (به عنوان نمونه ای از یک باند) با این حجم از سابقه و نفوذ در سطوح بالای مدیریت و تصمیمگیری در ساختار سینما و تلویزیون ایران، خود را صرفاً ناظر یا قربانی «فساد سیستماتیک» و «تناقضات عمیق» معرفی و از مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم در شکلگیری و تداوم وضع موجود در سینما و تلویزیون شانه خالی کند؛ در حالی که نه تنها همواره عضوی از این «سیستم» بوده، بلکه از معماران اصلی آن محسوب میشود. اگر واقعاً «فساد سیستماتیک» وجود دارد، آیا هیچ یک از اعضای این باند به عنوان بخشی از معمارانِ سیاستگذاریِ فرهنگیِ چهار دههی اخیر، حتی یک سند از تلاشهای اصلاحیِ ناموفقِ خود ارائه داده اند؟ قطعاً نه! پس مشخص است که تصمیمات، سیاستگذاریها، و رویکردهای این باند در جایگاههای مدیریتی، قطعاً در شکلگیری یا تثبیت همان «تناقضات سیستماتیک» و «فساد سیستماتیک» (که او و هم باندی هایش می گویند) نقش داشته است.
بهرهمندیِ «حتی بلغ الحلقوم» از «سفره گسترده و بی دغدغه ی رانت های حرام سیاسی و اقتصادی، و…» این پرسش را پررنگتر میکند که امثال او چگونه بدون این که خنده شان بگیرد متوهّمانه، بی آنکه سهم خود را در این مشکلات بپذیرند، دیگران را به خاطر وجود آن «لولوی خیالی» سرزنش کرده، با فرافکنی برای پاک کردن صورتمسئله تلاش نمایند. ضمن آن که آمرانش از او بخواهند تا تنور داغ است، نان را بچسباند و پا را از گلیم خود درازتر کرده، به جای آنکه به نقش خود در این فرآیند بپردازند، با استفاده از همان رانت هایی که اشاره شد، مسئولیت را به گردن دیگران، بخصوص «مسئولان بلندپایه» بیاندازند، در حالی که خودشان نیز به نوعی جزو همان «مسئولان بلندپایه» محسوب میشوند.
فرافکنی ناجوانمردانه آنها که سابقه ای طولانی و پرنفوذ در قدرت دارند و از مزایای آن بهره برده اند، در حالی که خود بخشی جداییناپذیر از آن «سیستم» بوده و همچنان هستند، به این معناست که یا از درک عمیق ساختارها و نقش خود در آنها عاجزند، یا به شکل آگاهانهای این مسئولیت را انکار میکنند. آنان در این سناریوی خودنوشته، قطعاً نمی توانند نقش «ناظر منفعل» را بازی کنند، بلکه به واقع، نقش اصلی قهرمان داستان به عهده ی آنهاست و نمیتوانند خود را از تبعات «بادهایی که کاشته اند» مبرّا بدانند.
بی تردید می بایست به صورتی کارشناسانه، عمیق، و عالمانه در فرصتی وسیع، ریشه ها و آثار مسائل و مشکلات تو در توی سینما و تلویزیون را مورد بررسی و مداقّه قرار داد و صد البته اکنون بنایی بر آن ندارم، بلکه مطابق معمای راسل که در گفتمان انتقادی اش میگوید: «چگونه عضوی از یک سیستم میتواند کل سیستم را نقد کند، بیآنکه موقعیت خود را به عنوان جزئی از مسئله بپذیرد؟» تنها قصدم از این نوشته بیان این «تناقض» در جهت روشنکردنِ این مکانیسمِ خودفریبکارانه است که صداقت نویسنده ی آن «یادداشت عاری از حقیقت» را هم زیر سوال برده، این فرضیه را تقویت میکند که او در حال فرافکنی مسئولیت از خود و جریانی است که به آن تعلق دارد؛ از جنس همانهایی که با استفاده از مکانیسم «تطهیرِ خودِ نخبهگرایانه» خودشان صبح جمعه فهمیدند بنزین گران شده است!
پیشنهاد ما
- فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
- انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
- سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایستهسالاری یا تحول؟
- سینمای ملی در حاشیه؛ علل انحراف سینما از زبان پژمان کریمی
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- ضرورت پوستاندازی در سینمای دفاع مقدس
- سینمای ایران در چنگال ابتذال؛ هشدار یک پیشکسوت!
- رهایی سینما از سیاست؛ جنجالی با یک منتقد سرسخت
- نقد ساختار سینمای ایران و راهکارهای تحول
- استاد فرهیخته، جلیل عرفان منش به دیار حق شتافت
- سینمای ایران در کشاکش گیشه و رسالت فرهنگی؛ در گفتگو با ابراهیم اصغری
- خسرو شکیباییها و ملاقلیپورها باز هم پیدا می شوند؟
- کارگردان سینما و تلویزیون: سینمای فکور در آستانه انقراض؟
- سینما در محاصره اندیشههای سطحی؛ بازگشت به شکوه؟
- از بحرانهای سینمای ایران تا راهکارهای نجات
- نقد بیپروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
- در جستجوی راهکار ارتقای آثار تلویزیونی و سینمایی در گفتگو با سید حمید طباطبایی
- نگاهی به «کورالاین»؛ نمایشی سرشار از شور و شکوه!
- اختصاصی- کریمی راد: ساخت آثار عدالت خواهانه می تواند باعث ایجاد امنیت در جامعه شود
- تقویت خودباوری ملی، تقویت هویت ملی و قومی؛ نیاز اصلی امروز سینمای کشور
- مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران: اهتمام ساترا به مأموریتهای قانونی امری لازم است
- اختصاصی- مهتاب ناصری: ما باید حرف اول را در زمینه جشنوارههای فرهنگی در جهان بزنیم
شبکه خانگی
- فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- کارگردان سینما و تلویزیون: سینمای فکور در آستانه انقراض؟
- سینما در محاصره اندیشههای سطحی؛ بازگشت به شکوه؟
- از بحرانهای سینمای ایران تا راهکارهای نجات
- نقد بیپروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
- در جستجوی راهکار ارتقای آثار تلویزیونی و سینمایی در گفتگو با سید حمید طباطبایی
- سریال های تازه در شبکه نمایش خانگی
- پژمان بازغی مهمان پلتفرم رسانه تصویری «آن» میشود/ تقدیم بخشی ویژه به قربانیان بندرعباس
- «کنکل» پنجشنبه به شبکه نمایش خانگی میآید/ رونمایی از پوستر
هشلهف نامه
- رسانه سینمای خانگی – هشلهف چهارم – زبان سلبریتی جماعت
- هشلهف سوم؛ بازم کارخرابی مدیرمسئول!
- هشلهف 2 – دوم که نه، اوّل
- هشلهف 1: پرستیژ لجبازی
مجامع و جشنواره ها
- فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
- انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
- جایزهی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
- نشست خبری ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «رسام»
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- ضرورت پوستاندازی در سینمای دفاع مقدس
- تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
- نقد بیپروا به سینمای ایران: اقتصاد بیمار به جان هنر افتاده است
سینمای جهان
- فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
- جایزهی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- زندان سینما
- طرح تعرفه سینمایی ترامپ؟
- فلورنس پیو از فصل جدید یلنا بلووا در «انتقامجویان: روز رستاخیز» پرده برداشت
- ملاقات نمادین جیسون آیزاکس با “نوه داستانی” اش در دنیای جادوگری
- چرا فیگارو تکذیبیه اصغر فرهادی را منتشر نکرده است؟
- در میان ستارههای فرانسوی، اصغر فرهادی در فیلم جدیدش به حمله باتاکلان میپردازد
سینمای ایران
- فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
- انقلاب اسلامی و سینمای ایران؛ چالش ها و دستاوردها
- جایزهی ضد ایرانی، باعث احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه
- سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایستهسالاری یا تحول؟
- سینمای ملی در حاشیه؛ علل انحراف سینما از زبان پژمان کریمی
- نشست خبری ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «رسام»
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- ضرورت پوستاندازی در سینمای دفاع مقدس
- سینمای ایران در چنگال ابتذال؛ هشدار یک پیشکسوت!
- رهایی سینما از سیاست؛ جنجالی با یک منتقد سرسخت
فیلم کوتاه
- فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
- نشست خبری ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «رسام»
- دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشد
- تبیین نظریه مقاومت هدف جشنواره رسام
- رونمایی از پوستر ششمین جشنواره «رسام»
- «فیلم ۱۰۰»، رامبد جوان، خردمندان، و دیگران
- روحانی مبارز «شیخ میرزاعلی نجفی» در قاب مستند
- ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه رسام برگزار می شود
- در آستانه اولین سالگرد شهدای خدمت؛پوستر مستند «موتور سواران» رونمایی شد/ آغاز ثبت نام اکران دانشگاهی و اکران سیار از 13 اردیبهشت
- فیلم کوتاه «118» در پنج جشنواره معتبر جهانی خوش درخشید