رسانه سینمای خانگی- «اکبر عبدی» و تکرار یک اشتباه تکراری
«اکبر عبدی» مصداق بارز بازیگر توانمندی است که متاسفانه با انتخابهایی اشتباه و استمرار این وضعیت، عملا در حال تجربه دوران متفاوتی از کارنامهاش است که احتمالا هیچکس ولو خود او، از این وضعیت راضی نیست.
به گزارش سینمای خانگی از ایرنا، تاریخ سینما نشان داده که یکی از پارامترهای میزان موفقیت و ماندگاری یک بازیگر، انتخابهایی است که وی در برهههای مختلف فعالیت خود، انجام داده است؛ گاهی یک بازیگر با معدود انتخابهای درست، توانسته نام خود را در تاریخ سینما ماندگار کند و بازیگری دیگر، با انتخابهایی اشتباه، مسیری دیگر را پیموده که برخلاف توانمندیهای وی، هیچ حاصلی را برایش به همراه نداشته است.
در چنین ساحتی، اکبر عبدی یکی از بازیگرانی است که برخلاف توانمندیها و ظرفیتهای پیدا و پنهان بسیار که در بازیگری دارد، بیشترین ضربه را از ناحیه انتخابهای اشتباه خورده است و متاسفانه جایگاه و تراز حرفهای خود را با این قبیل انتخابها، به طرز قابلتوجهی تنزل داده است.
البته عبدی، بازیگر زیرکی است و خود او نیز میداند که تا چه اندازه از این بابت متضرر شده است. او همچنین یکبار در یک برنامه تلویزیونی، با پذیرش تلویحی این انتخابهای اشتباه، گفت که: ما بعضی وقتها، در یک فیلمی بازی میکنیم که خوب هم نیست اما به دلیل گذران زندگی مجبور هستیم که چنین کارهایی را بپذیریم و مردم، خیلی از ما خرده نگیرند.
البته که این سخن عبدی، یک حقیقت درست است که سبب شده تا بسیاری از بازیگران، در برهههای مختلف فعالیت خود، دست به چنین انتخابهایی بزنند اما مورد متفاوت عبدی این است که این برهه برای وی، به چندین سال رسیده است و ساحت حرفهای او را نشانه گرفته است. بهطوریکه وی هماکنون حدود ۱ دهه است که در کار هیچ کارگردان جریانسازی ظاهر نشده و ترجیح داده تا در آثاری با بنیه ضعیف که میداند گیشه چندانی هم ندارد، حضور یابد.
حالا اینجا ۲ سوال به ذهن خطور میکند: نخست آنکه: آیا اکبر عبدی، همچنان به دلیل مسائل مالی، بازی در کمدی نازل را میپذیرد؟ و دوم آنکه آیا بهترین پیشنهادهایی که به عبدی در طول سال میشود، همین فیلمنامهها است و آیا فیلمنامه بهتر از آن چیزی که میبینیم، به وی پیشنهاد نمیشود؟
بر روی کاغذ، پاسخ به هیچ یک از این دو سوال، نمیتواند مثبت باشد. اکبر عبدی، اکنون قطعا تنگناهای مالی زمان جوانی خود را ندارد و از سوی دیگر، هنوز هم بهعنوان یک بازیگر حرفهای در چشم کارگردانان، تهیهکنندگان و نویسندگان سینمایی مطرح است بنابراین انتخابهای این سالهای او، نمیتواند لااقل از حیث این ۲ پرسش، محلی از پاسخ منطقی و قانعکننده داشته باشد.
عبدی چندی پیش در ویدئویی، با انتقاد از عنوان پرفروش فیلم نوستالژیک تاریخ سینمای کمدی که به فسیل تعلق گرفته بود، گفت که آیا وی و دیگر امپراطورانی که فیلم کمدی ساخته و یا بازی میکردهاند، تا حالا کاهگل لگد میکردند که حالا این فیلم بخواهد عنوان بهترین را از آن خود کند؟
این حرف عبدی، از یک منظر، کاملا درست است اما این بازیگر در همان ویدئو، به شکلی تلویحی پذیرفته که عمده موفقیت دوران کمدی، مربوط به سالیان قبل است و حرف ایشان، ربطی به فعالیتهای این سالهای وی ندارد.
خیلی سخت است که بخواهیم این سخنان را در مورد بازیگر کارهای چون محله بروبیا، بازم مدرسم دیر شد، مردی که موش شد، ماموریت، اجارهنشینها، ای ایران، سفر جادوئی، ناصرالدین شاه آکتور سینما، مدرسه پیرمردها و آدم برفی بزنیم. شاید نخستین دلیلی که برای پذیرش چنین مسیری از سوی عبدی بخواهیم عنوان کنیم،؛ اصرار او بر پرکاری باشد چرا که این بازیگر در بیش از ۴ دهه فعالیت جدی در سینما و تلویزیون، در بیش از ۱۷۰ فیلم، سریال و تئاتر حضور داشته است که یک آمار خیرکننده به لحاظ پرکاری برای یک بازیگر محسوب شده و طبیعی است که در این عملکرد، کارهای ضعیف بسیاری به چشم بخورد.
اکبر عبدی در یک دورهای به دلیل بازی در سریال زیر آسمان شهر، از مردم عذرخواهی کرد و این عذرخواهی زمانی اتفاق افتاد که وی هنوز به ورطه حضور در هر کاری نیفتاده بود حال آنکه پس از آن عذرخواهی، عبدی، در کارهای ضعیفی ظاهر شد که بهمراتب، کممخاطبتر از زیر آسمان شهر بودند اما وی برای آنها هیچگاه عذرخواهی نکرد چرا که عملا در این ورطه افتاد و پس از آن نیز حساسیتی برای پذیرش فیلمنامهها، از خود نشان نداد.
اینکه در میان انبوه بازیگرانی که دست به انتخابهای اشتباه میزنند، اکبر عبدی را سوژه قرار دادیم، قطعا به دلیل ظرفیتهای بسیار او در این زمینه است. عبدی، بازیگری منحصر در سینمای کمدی نیست؛ او بازیگر مورد وثوق کارگردانان جریانساز و مولفی چون داریوش مهرجویی، علی حاتمی، ناصر تقوایی، مسعود جعفری جوزانی، داوود میرباقری، محمدرضا هنرمند، کیومرث پوراحمد و فریدون جیرانی است بنابراین نمیتوانیم چنین بازیگری که در درام و کمدی، تجارب گرانسنگی دارد را در انبوه کمدیهای نازل مشاهده کنیم که با استقبال بسیار اندکی، در زمانی کوتاه، از پرده پائین کشیده شده و هیچ رهاوردی برای بازیگر شاخص تاریخ سینمای ایران ندارند.
اکبر عبدی اما همواه جنبده و آکنده از ایدههای بکر است. درست در دورهای که همه فکر میکردند، دوره زنپوشی به سر رسیده او با حضور در فیلم خوابم میاد، همه را انگشت به دهان گذاشت یا در دورهای که خیلیها تصور میکردند دوره اکبر عبدی به پایان رسیده، وی با یک بازی قدرتمند در فیلم رسوایی، نقش حاج یوسف را به یکی از نقشهای ماندگار تاریخ سینمای ایران تبدیل کرد. این روحیه و پتانسیل بالای عبدی،سبب میشود تا ما همواره به او امید داشته باشیم که با انتخابهایی درست، ظرفیتهای دیگری از هنر خود را به رخ کشیده و همچون آب زلال چشمه، نوآوریهای خود را مستمرا در پیشگاه مخاطبان انبوه و تاریخ سینمای ایران قرار دهد.