رسانه سینمای خانگی- سینمای کودک نیاز به جذابیت دارد؛ مانع نتراشید!
سیدجواد هاشمی با اشاره به کم شدن فیلمهایی برای کودکان و نوجوانان و انتقاد از نوع طرحهایی که برای ساخت فیلم کودک پیشنهاد میشود، گفت: نوع نگاه حاکم در دستگاههای دولتی برای ساخت فیلم در سینمای کودک ویژگیهای لازم را برای جذب مخاطب ندارد.
به گزارش سینمای خانگی از ایسنا، تابستان از راه رسیده و سینما به عنوان یکی از محبوبترین و در دسترسترین سرگرمی خانوادهها، فعلا فیلم جذابی برای کودکان و نوجوانان عرضه نکرده است.
سال گذشته چند فیلم و انیمیشن به طور متوالی روی پرده سینماها رفتند و توانستند موفقیتی هم در گیشه داشته باشند اما در حال حاضر به نظر میرسد با توجه افزایش هزینههای تولید و نگرانیها بابت وضعیت اکران، فیلمسازان فعال و باسابقه در سینمای کودک رغبت چندانی برای کار در این حوزه ندارند.
سیدجواد هاشمی که تقریبا از زمستان سال گذشته، فیلم «جزیره فضایی» (تورنادو ۲) را روی پرده داشت و الان در پلتفرمهای اینترنتی آن را به صورت آنلاین اکران میکند، در گفتوگویی با ایسنا درباره وضعیت فروش فیلمش در اکران آنلاین و اینکه آیا قصد ساخت فیلم جدیدی دارد یا خیر، بیان کرد: اکران آنلاین «جزیره فضایی» در مقایسه با اکران در سینما تا به امروز وضعیت بهتری داشته چون در سینما فقط ۳۰ درصد فروش به تهیهکننده میرسد و برای فیلمی که سال ۱۳۹۸ با دو میلیارد تومان ساخته شده و پس از حدود پنج سال، پنج میلیارد تومان بلیت میفروشد، فقط یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به سرمایهگذار فیلم برمیگردد و این رقم بسیار خندهدار است. نکته جالبتر اینجاست این رقم مشمول مالیات هم میشود و ما نه تنها حتی پول تولید را درنیاوردهایم و زمین خوردهایم، بلکه باید مالیات هم بدهیم. بنابراین با چنین شرایطی، به نظر میرسد در مسیری هستیم که فیلمساز مستقل نتواند فیلم بسازد و سینمای خصوصی شکست بخورد. من دیگر نمیتوانم به این ماجراها نگاه مثبتی داشته باشم.
این بازیگر که فیلم «فسیل» را هم روی پرده دارد، درباره ارزیابیاش از وضعیت امروز اکران سینما که در قبضه کامل فیلمهای کمدی است و اینکه آیا او هم ترغیب شده تا فیلم کمدی بسازد؟ گفت: فیلمهای کمدی به این دلیل نیاز مردم به خنده و روحیه شاد، بیشتر فروش دارند اما نکته اینجاست که در بین فیلمهای کمدی هم فقط برخی فیلمها موفق به فروش میشوند که سازندگانشان بیشتر شناخته شده باشند؛ مثلا در حوزه سینمای کودک من تقریباً میدانم که هر فیلمی بسازم پنج تا شش میلیارد تومان میفروشد چون خانوادهها فیلمهای قبلی مرا را دیدهاند و سبک کارم را میشناسند پس معمولا با بچههای خود به تماشا میروند. در سینمای کمدی هم بهجز چند فیلم مثل «دینامیت»، «انفرادی» و «فسیل»، بقیه نتوانستند پول تولید خود را برگردانند و به نظرم مسئولان باید توجه داشته باشند که نباید نسبت به فروش فعلی «فسیل» در این چند ماه خوشحال باشند و آن را به حساب کلی سینما بگذارند چون شاید مسئولان سینمایی بر این باور باشند که وقتی «فسیل» بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان فروخته، پس وضع سینما خوب است در حالی که آنها نباید این رقم فروش را به عنوان چوبخطی برای رونق سینما از سوی مدیریت در نظر بگیرند. «فسیل» یک فیلم خصوصی بود که توانست فروش کند در حالیکه فیلم «غریب» که من آن را بسیار دوست داشتم و همین الان هزینه ساخت آن به ۳۰ میلیارد تومان میرسد، نتوانسته در گیشه موفق باشد.
هاشمی ادامه داد: سینما وضعیت بسامانی ندارد و یکی از مهمترین دلایل آن مسئله قیمت بلیت است. این روزها قیمت یک آدامس از قیمت بلیت سینما بیشتر است یعنی به هر چه دست بزنید قیمت آن ۱۰ برابر شده در حالی که افزایش قیمت بلیت سینما خیلی کمتر از اینها بود. برخی میگویند اگر بلیت سینما گران شود، مردم به سینما نمیروند، اگر اینطور باشد پس چرا تئاتر با بلیت ۳۵۰ و ۷۰۰ هزار تومان و کنسرت با قیمت ۸۰۰ هزار تومان خوب فروخته میشود؟
او با بیان اینکه وضع سینما خراب است و باید آن را نجات داد، گفت: در شرایط فعلی من اصلا امکان ساخت فیلم را ندارم، بخصوص آنکه مخارج مراحل پس از تولید فیلم «شهر گربهها ۲» حدود یک میلیارد تومان شده و حتی آنقدر پول ندارم که آن را اکران کنم. آیا کسی درک میکند که مفهوم برگشت سرمایه در سینما یعنی چه و ما با چه مشکلاتی روبهرو هستیم؟ همین فیلم «شهر گربهها ۲» مدتها در انتظار مجوز نمایش بود تا به طور کامل بر وفق مراد وزارت ارشاد باشد. ایرادهایی را به فیلم وارد کردند که برای یک فیلم کودک و نوجوان عجیب بود. البته فیلمهای من به گونهای هستند که خانوادهها نیز بتوانند تماشا کنند ولی ایراد به محتوا از جنبههای مختلف سیاسی و اقتصادی عجیب است. برای من این پرسش به وجود آمد که آیا مسئولین متوجه نیستند در چهار سال اخیر در حوزه سینمای کودک فقط پنج فیلم فروش کرده و بقیه حتی هزینههای تولید خود را برنگرداندند؟
او اضافه کرد: با ادامه این وضعیت فقط فیلمهای دولتی باقی میمانند و بچهها هم اگر چنین محصولاتی را دوست داشتند، همان تلویزیون را تماشا میکردند. واقعیت این است که نوع نگاه حاکم در دستگاههای دولتی برای ساخت فیلم در سینمای کودک ویژگیهای لازم را برای جذب مخاطب ندارد. من خودم طرحی داشتم با نام «شهر الاغها» که به بنیاد فارابی ارائه کردم، ولی به من گفتند به جای چنین طرحی، سراغ ساخت فیلمی درباره کودکان سرطانی بروم.
جواد هاشمی که این روزها مشغول بازی در سریال «زخم کاری ۲» محمدحسین مهدویان است، در پایان این گفتوگو درباره پروژههای جدیدش برای بازیگری گفت: بهجز «زخم کاری»، سریال «بازپرس» را هم کار کردهام ولی فعلا بازیگری را خیلی دوست ندارم و برای گذران زندگی گاهی مجبور به بازی میشوم چون از تهیهکنندگی در سینما خیلی لطمه خوردم. البته در انتخاب نقش هم در کنار تلاش برای شکستن تابوها، مراقبتهای زیادی باید انجام دهم.