رسانه سینمای خانگی- چوب حراج سینما به فرهنگ ایرانی
این روزها شاهد تبلیغات گسترده فیلمهای در حال اکران سینمای ایران در شبکه ماهورهای GEM هستیم.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از فارس، این روزها شاهد تبلیغات گسترده فیلمهای در حال اکران سینمای ایران در شبکه ماهورهای GEM هستیم.
این روند که در ماههای اخیر با فیلم «فسیل» شروع شد حالا دیگر اکثر فیلمهای در حال اکران را در بر گرفته است و حتی این شبکه به مانند پیش پردههای فیلمفارسیهای پیش از انقلاب به پخش تیزر برای اکران فیلم بعدی کارگردان نیز میپردازند. عجیب اینکه وقتی هنوز فیلمی به اکران نرسیده و پخش تیزرهایش به صورت رسمی آغاز نشده، چگونه سر از این شبکههای بیمجوز سرگرمیساز در میآورند.
فیلمهایی چون «آهنگ دو نفره»، «شهر هرت»، «سه کام حبس» و «نگهبان شب» هر شب در چند نوبت از مجموعه شبکههای جم معرفی میشوند و هیچکس هم مسئولیت پرداخت هزینههای پخش این تیزرها را نمیپذیرد.
یا باید گمان کنیم که شبکههایی چون جم که برای جذب مخاطب از زیرپاگذاشتن هیچ خط قرمز اخلاقی ابا ندارند ناگهان به کار فرهنگی بیسود رو آورده و در راه ترویج فرهنگ مورد علاقهشان، به پخش آگهیهای پر شمار برای برخی فیلمهای خاص میپردازند. اگر حتی اینگونه باشد که احتمالش بسیار اندک است، این هم زنگ خطری است که چرا فیلمهای روز سینمای ایران، باید به گونهای باشند که صدا و سیما به خاطر حفظ شئون و اخلاق از پخش تیزر آنها خود داری کند؛ اما شبکههای ضد اخلاقی رایگان به پخش آگهی برای آنها و تلاش برای جذب مخاطبشان بپردازد.
البته طبق شنیدهها فیلم سینمایی «فسیل» نزدیک به 15میلیارد هزینه تبلیغات کرده است (وقتی در تلویزیون و بیلبوردهای شهری چندان خبری از تبلیغات این فیلم نیست، پس یعنی این رقم قابل ملاحظه به شبکه جم پرداخت شده است).
بررسی شبکههای GEM نشان میدهد، بیشترین حجم پخش آگهی در قالب تیزر و میان نویس تبلیغاتی در این مجموعه شبکه به فیلم «فسیل» و «آهنگ دونفره» اختصاص دارد.
دست کم در شبکههای نظیر روبیکس، ریور جم دراما، جم سریز، جم لایف(مستند)، جم بالیوود و جم کلاسیک و که دارای کنداکتورهای یک ساعته هستند، در هر ساعت دوبار تبلیغ فیلم فسیل و آهنگ دونفره پخش میشود و در لابلای پخش هر سریال یک تیزر کوتاه و سه میان نویس پخش میشود. فیلم «سه کام حبس» نیز هر سه ساعت یکبار از مزیت یک تیزر تبلیغاتی بهرهمند است. با این حال برخوردها آنچنان سختگیرانه نیست و واکنشی نسبت به این اتفاقات از سوی نهادهای مسئول وجود ندارد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر تبلیغ برخی تولیدات سینمای خانگی و داخلی کشور در شبکههای ماهوارهای، گفت: تهیهکننده و عوامل فیلم عنوان میکنند که اینها هیچ نسبتی با ما ندارند، دوستان ما این موضوع را بررسی میکنند اگر اثبات شود که چنین نسبتی وجود دارد قطعاً برخورد میشود.
وی بیان کرد: بررسی این موضوع در کمیته حقوقی سازمان سینمایی در دست انجام است. شخصاً به این موضوع حساس هستم و آن را پیگیری میکنم.
در نهایت اینکه این موضوع از زوایای مختلف قابل بررسی است، اینکه چرا این تبلیغات تا این حد در حال گسترش هستند و توسط کدام بخشهای میدان سینما کشور مدیریت میشوند؟
اینگونه به نظر میرسد که در این موضوع، «دفاتر پخش سینمایی» بیشترین تاثیر را داشته باشند، وقتی تهیه کنندهها و کارگردانهای فیلمهای در حال اکران، اعلام میکنند نقشی در این موضوع ندارند، پس به احتمال زیاد نقش اصلی را همین دفاتر بازی میکنند.
بیشک برخورد قاطعانه از سوی سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادستانی میتواند تکلیف این موضوع را برای همیشه روشن کند.