محمدرضا اسلاملو فیلمساز پیشکسوت میگوید محسن مخملباف سینماگر برجستهای بود که از آثاری چون «عروسی خوبان» شروع کرد اما با استفاده از سلاح زن و پول، دیگر برای سینمای ایران تمام شد.
به گزارش سینمای خانگی، محمدرضا اسلاملو در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، گفت: حوادث اخیر در کشور به خوبی نشان داد که بسیاری از سلبریتیهایی که موضع گیریهای بعضا غیر حرفهای در قبال جریانهای روز داشتند از تفکر غربی خط گرفتند. البته این حادثه محدود به برهه کنونی نمیشود و رد پای این گونه جریانسازیها را میتوان در دورههای مختلف مشاهده کرد.
وی افزود: شاید اگر بخواهیم به نخستین مورد از این موارد اغفال بپردازیم به محسن مخملباف برسیم؛ کارگردانی که با حوزه هنری شروع کرد و توانست فیلمهای قابل توجهی به لحاظ ساختار و مضمون تولید کند اما از یک جایی به بعد تحت تاثیر این جریان، چرخشی ۱۸۰ درجه ای پیدا کرد و به کارگردانی گمنام با طرز فکری قبلی خود تبدیل شد.
کارگردان فیلم «شهابی از جنس نور» تاکیدکرد: آنها که می خواستند جهان را تغییر دهند عاقبت جهان خودشان تغییر کرد. شاید این تعبیر برای شخصیت پر تناقض و پرتنش محسن مخملباف باشد.
اسلاملو با بیان خاطرهای در خصوص محسن مخملباف گفت: ۱۵ سال پیش شاید هم بیشتر که مسوولیت مهمانهای خارجی جشنواره فیلم فجر را به من سپرده بودند، تعدادی از اروپا آمده بودند و من چند روزی با آنها بودم.
وی افزود: اینها به اسم مسوول جشنواره و تهیه کننده آمده بودند و دنبال مخملباف بودند که در آن زمان فیلمهای خوبی چون «عروسی خوبان» و «بایسیکل ران» را ساخته بود و میدانستند که اگر مخملبافها زیاد شوند بیچارهاند و به دنبال دزدیدن او بودند که به آنها گفتم زیر کاسه شما نیم کاسهای است.
اسلاملو گفت: چند سال بعد مخملباف روانه آن سوی مرزها شد و با استفاده از سلاح زن و پول او را به تاجیکستان و افغانستان بردند و به او گفتند هجویات بسازد. او را به اسرائیل بردند و مخملباف دیگر تمام شد. این همان غرب است و باید از اینها درس بگیریم.
این پیشکسوت سینما اظهار داشت: غرب به خوبی به سلاح سینما آگاه هست و ما باید از اینها درس بگیریم.