بخت عکاس مستند از مستندساز کمتر است/ عکاس مستند، ثبت کننده تاریخ است

سینمای خانگی: زینب کریمی عکاس معتقد است دشواری‌های عکاسی مستند، انگیزه فعالیت در این حوزه را کمرنگ می‌کند.

زینب کریمی عکاس درباره عکاسی مستند به سینمای خانگی گفت: ژانرهای مختلفی برای عکاسی وجود دارد اما عکس مستند یکی از صادقانه ترین اشکال این هنر است. عکاسی مستند شاخه ای از عکاسی است که در آن عکاس رخدادهای پیرامون خود را به طور واقعیت گرا، بی طرفانه و بدون دخل و تصرف ثبت می کند. عکاسی مستند نوعی از عکاسی است که عکاس از تصاویر برای بیان یک داستان تاثیرگذار استفاده می کند و یک رویداد مهم را در زمان واقعی توصیف می کند تا مخاطب را در مورد آن آگاه کند .

وی درباره اهمیت این شاخه از عکاسی بیان کرد: عکاسی مستند اهمیت بالایی دارد و در طولانی مدت تاثیرگذاری بیشتری دارد. چرا که با ثبت عکس ها از زمان حال، با گذشت زمان بیننده متوجه تغییرات زیادی در سبک زندگی، فرهنگ، پوشش، فقر، پیشرفت، کهنسالی و … می شود. عکاسی مستند، ثبت تاریخ است و با نگاه کردن به عکس های قدیمی در یک لحظه متوجه تمام تغییراتی که از زمان ثبت آن عکس تا لحظه حال شده است، می شوید .

کریمی درباره لزوم توجه ویژه به عکاسی مستند مطرح کرد: توجه و بها دادن به این شاخه از عکاسی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که عکس های به جا مانده از گذشته خود شواهدی گویا از راه و رسم سنتی مردم آن دوران است و ثبت تصاویر سبب شده تا به درک رویدادهای تاریخی، جنبه های زندگی و معیشت مردم، مراسم مختلف اعم از جشن های آیینی و مذهبی، آداب و رسوم و … کمک کند .

این عکاس در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: به حوزه فیلم توجه بیشتری شده است. فیلم مستند در کنار سختی‌هایی که برای ساخت و تولیدش دارد، نسبت به فیلم‌های داستانی و سینمایی بیننده کمتری دارد ولی با این حال با برگزاری جشنواره هایی که در سطح حرفه‌ای سالانه در کشور برگزار می شود، حمایت می‌شود و باعث دیده شدن در سطح ملی و بین الملل می شود و رسانه های عمومی و حتی مردم توجه بیشتری به حوزه فیلم دارند.

کریمی درباره اوضاع عکاسی مستند ایران توضیح داد: اوضاع عکاسی مستند ضعیف است. چرا که هر کسی که این شاخه از عکاسی را دنبال می کند کاملا دلی این کار را انجام می دهد. این شاخه از هنر درآمد قابل توجه ای ندارد و در کنارش خیلی هم هزینه ساز است، نیاز به سفر رفتن و پیدا کردن و دنبال کردن سوژه دارد. شانس مطرح شدن عکاس با توجه به زحماتی که می کشد به نسبت یک فیلمساز در این حوزه بسیار کم است.

زینب کریمی در پایان درباره وجود بخش ویژه و توجه به عکاسی مستند در جشنواره  «سینماحقیقت» گفت: قطعا این امر باعث خوشحالی جامعه عکاسی است که جشنواره مهمی مانند «سینماحقیقت» به این بخش از هنرهای تجسمی توجه کرده است و مطمئنا مورد استقبال خیلی از عکاسان قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید