مقیسه جزئیات سومین نمایشگاه «رصتا» را تشریح کرد/ برخی محتواها در شبکه نمایش خانگی مضر است!

سعید مقیسه رئیس سازمان ساترا به توضیح جزئیات برگزاری سومین نمایشگاه «رصتا» پرداخت.

به گزارش سینمای خانگی، نشست خبری سومین نمایشگاه ملی «رصتا» امروز یکشنبه ۲۱ مرداد با حضور سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در محل این سازمان برگزار شد.

سعید مقیسه در ابتدای این نشست با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه «رصتا» گفت: این نمایشگاه از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود که روز ۲۶ شهریورماه ساعت ۱۰ صبح افتتاحیه مراسم خواهد بود.

وی درباره اهداف نمایشگاه عنوان کرد: هم افزایی بین سکوها، حمایت های مادی و معنوی از سکوها، فرصتی برای شناخت سکوها و ایجاد فرصت برای توسعه این سکوها و صنایع کوچک از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه «رصتا» است. جلب حمایت های دولتی، ارتباط با متخصصان رسانه، شناسایی ظرفیت های بالقوه و بالفعل زنجیره ارزش آفرینی رسانه ها و اطلاع رسانی از آخرین دستاوردهای حوزه از دیگر اهداف این نمایشگاه خواهد بود.

مقیسه اضافه کرد: جریان سازی و بسترسازی برای محتوای سالم و مفید، فضای رقابتی سالم، تبیین افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران و بازاریابی و بازارسازی از دیگر اهدافی است که در نمایشگاه پیگیری می شود.

وی با اشاره به حضور نهادها در این نمایشگاه گفت: برخی شرکت های مرتبط، خود سکوها، بخش هایی از صداوسیما، بخش هایی از سازمان تبلیغات اسلامی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

مقیسه درباره دیگر رویدادهای نمایشگاه عنوان کرد: نشست های سازمانی صداوسیما، نشست های کمیسیون های «رصتا»، نشست های شورای راهبری هوش مصنوعی صداوسیما و نشست هایی برای مردم در این نمایشگاه برگزار می شود.

رئیس ساترا درباره اتفاق ویژه امسال در نمایشگاه بیان کرد: امسال برخی آثار تولید شده توسط سکوها یا آثاری که هنوز منتشر نشده اند در نمایشگاه نمایش داده خواهند شد که در این دوره رخ می دهد.

رئیس سازمان ساترا درباره جشنواره نیز اظهار کرد: جشنواره‌ای در این نمایشگاه برگزار می‌شود که برگزیدگان در موضوعات مختلف داوری می‌شود و از بهترین غرفه تشکیل‌شده در نمایشگاه گرفته تا سکویی که بالاترین رتبه در نظام رتبه‌بندی ساترا را داشته باشد به عنوان برگزیدگان این رویداد معرفی می‌شوند و نتایج را در اختتامیه خواهیم دید.

وی افزود: اکران یک کار جدید در این نمایشگاه است که اکران برخی از کارهای تولید شده سکوهای صوت و تصویر یا اکران آثار به نمایش در نیامده از جمله آن‌ها خواهد بود. علاوه بر این تعدادی هم رویداد داریم، تعدادی از سکوها ارتقا داده می‌شوند و امیدواریم سامانه رتبه‌بندی و سامانه نقشه بازار هم در این نمایشگاه رونمایی شود.

مقیسه در ادامه تأکید کرد: سکوها مدل‌هایی پیشنهاد داده‌اند که مربوط به اکران آثار نمایش داده نشده است و سکوها برای تبلیغات پیشنهاد داده‌اند، اکران تیزرهای تبلیغاتی، آثار پر مخاطبی که قبلا نمایش داده شده، مروری بر تولیدات دیگر سکوها از جمله اکران‌ها خواهد بود.

مقیسه درباره بخش بین‌الملل سومین نمایشگاه رصتا اظهار کرد: امسال بخش بین‌الملل داریم، مثل سالهای گذشته که یک کانتر در نظر گرفته‌ایم که فعالیت‌های ساترا را در این عرصه اعلام می‌کنند، اینکه در دنیا تنظیم‌گری چگونه است و ما چه تعاملی با آنها داریم از جمله این مسائل است. ما از تنظیم‌گر یا شرکت خارجی در این نمایشگاه دعوت نکرده‌ایم و باید ببینیم این حضور برای مردم چقدر مفید است و این موضوع باید بررسی شود ولی به نظر نمی‌آید که حضور سکوهای بین‌المللی برای مردم فایده‌ای نداشته باشد.

وی افزود: برخی نشست‌ها مثل نشست کانون تهیه‌کنندگان ثبت‌نامی است و کاملا یک کارگاه است اما ما یک سری دوره‌های عام هم داریم. فضای حداقلی از غرفه‌ها توسط ساترا تامین می‌شود و اگر یک سکو فضای بیشتری بخواهد باید هزینه‌اش را پرداخت کند.

رئیس سازمان ساترا درباره حضور هنرمندان در این رویداد گفت: حضور هنرمندان امسال پرشورتر خواهد بود، تعدادی از هنرمندان دعوت شده‌اند و  قسمتی از اکران آثار هم با عوامل آن اثر همراه خواهد بود و علاوه بر آن در غرفه مجامع صنفی مربوطه از عوامل تولید و هنرمندان دعوت می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست پرسش جنجالی یکی از اهالی رسانه در خصوص محتوای نامناسب برخی تولیدات پلتفرم ها باعث شد تا مقیسه در این خصوص توضیحاتی ارائه کند.

مقیسه گفت: همه عملکرد ساترا نشان می‌دهد که بیش از فعالیت‌های نظارت، فعالیتهای مربوط به تنظیم گری را انجام می دهد. حرکتهای نمایشی و اقتضایی اگر چه میتواند بعد رسانه‌ای داشته باشد اما آنچه که برای کشور توسعه پایدار را به ارمغان می آورد این است که تولید محتوای سالم یک مزیت شود. همه محتوای در حال انتشار حتما از ساترا مجوز ندارند و تفاوت مهم تلویزیون با فضای مجازی و پیام رسان‌ها همین مسئله است. اما این به معنای این نیست که ما از ارزش‌های خانواده و ارزش‌های اسلامی کوتاه می‌آییم، اگر سیگار کشیدن یک امر ناپسند است به این معنا نیست که در کشور ما کسی سیگار نمی‌کشد و اگر بکشد او را اعدام کنند، طبیعتاً طبق قانون و مقررات مجازات‌هایی برای متخلفین در نظر گرفته می‌شود؛ همانطور که عبور از چراغ قرمز امر ناپسندی است اما با وجود قانون‌گذاری و سختگیری‌ها قطعاً در کشور ما خیلی‌ها از چراغ قرمز عبور می‌کنند. تنظیم‌گری تنها مربوط به محتوا نمی‌شود و ما تنظیم‌گری اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، سکومحور و… هم داریم.

او در بخشی از اظهارات خود گفت: برخی محتواها در شبکه نمایش خانگی مضر است و حتما ما با فرزندان مان به تماشای آن ها نمی نشینیم و اقدام قضایی هم می کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید