به گزارش پایگاه خبری سینمای خانگی به نقل از ایلنا؛ مهدی عظیمیمیرآبادی، تهیهکننده سینما، درباره برگزاری مجدد جشنواره بینالمللی فیلم فجر در گفتوگو با ایلنا گفت: این تصمیم که جشنواره بینالمللی فجر دوباره برگزار شود، آنهم در شهر شیراز، نگاه قابل احترامی است و باید از برگزارکنندگان آن تشکر کرد.
او افزود: اینکه این رویداد در شهری برگزار میشود که در سطح جهانی بهعنوان مرکز فرهنگی شناخته میشود، نکته مثبتی است. انتخاب شیراز تصمیم درست و هوشمندانهای بوده و امیدوارم در بخش آثار، داوریها و کیفیت برگزاری، شاهد نتایج خوبی باشیم.
عظیمیمیرآبادی گفت: حضور آقای حسینی بهعنوان مدیران مسئول این رویداد، میتواند نویدبخش اتفاقات مثبتی باشد. با توجه به شناختی که از آقای حسینی دارم و آشنایی او با سینمای بینالملل و ارتباطات خارجیاش، میتوان امیدوار بود جشنوارهای مؤثر و حرفهای برگزار شود.
او با تأکید بر لزوم آسیبشناسی این رویداد گفت: باید مراقب بود جشنواره به محفل خصوصی یا محفلی بیثمر برای سینمای کشور تبدیل نشود. هدف اصلی باید ایجاد آوردهای واقعی برای سینمای ایران باشد، نه صرفاً برگزاری یک مراسم نمایشی.
عظیمیمیرآبادی با اشاره به وقفه چندساله در برگزاری بخش بینالمللی جشنواره فجر ادامه داد: اینعدم برگزاری به ساختار جشنواره آسیب زده است. در سالهای اخیر، بخش بینالمللی عملاً به انگشت ششمی در کنار جشنواره ملی تبدیل شده بود و انسجام و هویت مستقل خود را از دست داده بود. اگر امسال با حساسیت و برنامهریزی دقیق برگزار شود، میتواند به جایگاه واقعی خود بازگردد.
این تهیهکننده درباره ضرورت استمرار و ثبات جشنوارهها بیان کرد: جشنوارههای مهم جهان به دلیل تداوم و ثبات در برگزاری، هویت خود را پیدا کردهاند. جوایز در آنها بر اساس مانیفستی مشخص و ثابت اعطا میشود. اگر هر دوره از نو آغاز کنیم و ارتباطی با دورههای قبل نداشته باشیم، هیچ آوردهای برای سینما، فیلمها و کشور نخواهد داشت.
او افزود: جشنواره زنده جشنوارهای است که بتواند برای آثار در حال ساخت و تولید مسیر و جهت تعیین کند. اگر به جایی برسیم که فیلمسازان بدانند جشنواره فجر به روند طراحی و ساخت آثارشان جهت میدهد، آنوقت جشنواره به هدف خود نزدیک شده است.
عظیمیمیرآبادی گفت: اگر تنها به تعریف و تمجید بسنده کنیم و ایرادها را نادیده بگیریم، پیشرفتی حاصل نخواهد شد. باید ضعفها را شناسایی و اصلاح کرد تا جشنواره به جایگاه شایسته خود بازگردد.
او اظهار کرد: هرچند بخش بینالمللی جشنواره فجر در سالهای اخیر از بخش اصلی جدا شده و من اطلاع دقیقی از ساختار جدید ندارم، اما در صورت برنامهریزی صحیح، میتوان امیدوار بود که فجر هم به جایگاهی برسد که فیلمسازان جهانی بخواهند آثارشان را برای حضور در آن بسازند. همانطور که امروز بسیاری از فیلمسازان ایرانی آرزو دارند آثارشان در کن، برلین یا اسکار دیده شود، دور از ذهن نیست که جشنواره فجر نیز به چنین جایگاهی برسد.


دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.