سید حمید طباطبایی چهره ای پیشکسوت در عرصه فرهنگ و رسانه، با تحصیلات سینمایی و با سابقه ای درخشان به عنوان تهیهکننده ارشد صدا و سیمای خراسان رضوی شناخته می شود. طراحی و اجرای برنامه پرمخاطب «تا نیایش» در شبکه تهران، که بیش از دو دهه با همان ساختار اولیه تداوم یافته و جایگاه نخست را در جذب مخاطب کسب کرد، از برجستهتر ین دستاوردهای اوست. وی در نقشهای مدیریتی متنوعی همچون معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، قائممقام جشنواره های ملی نظیر امام رضا (ع) و فیلم فجر، و دبیری جشنوارههای تئاتر و کودکان مشهد ظاهر شده است. به عنوان نویسنده، منتقد ادبی و خالق ده ها داستان کوتاه و بلندِ منتشرشده در رسانه ها، تأثیری ماندگار بر زیست فرهنگی ایران گذاشته است. فعالیت های او در شوراهای فنی موسیقی، بازبینی فیلم ها و همکاری با جراید سراسری، گواهی بر عمق حضورش در لایههای مختلف هنر معاصر است. در مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری سینمای خانگی با ایشان در جستجوی راهکار ارتقای آثار تلویزیونی و سینمایی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری سینمای خانگی، آقای سید حمید طباطبایی در گفتگو با این رسانه در پاسخ به این سؤال که به نظر شما به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه تولید، چرا در سالهای اخیر شاهد کاهش آثار فاخر تلویزیونی و سینمایی بودهایم؟ گفت:
طباطبایی: واقعیت این است که تولید اثر فاخر مانند باغبانی است که نیاز به خاک مناسب، آب کافی و نور کافی دارد. متأسفانه در سالهای اخیر، برخی از این ارکان دچار ضعف شدهاند. از یک سو، عجله برای تولید سریع و ارزان، کیفیت را قربانی کمیت کرده است. از سوی دیگر، فاصله گرفتن از پژوهش عمیق و توجه صرف به فرم بدون محتوای غنی، آثار ما را از اصالت لازم دور نگه داشته است.این ضعف بخصوص در آثار سینمایی بیشتر دیده می شود
سینمای خانگی: درباره مشکل فیلمنامهها بیشتر توضیح میفرمایید؟
طباطبایی: فیلمنامه ستون فقرات هر تولیدی است. وقتی این ستون سست باشد، هر چقدر هم که در سایر بخشها هزینه کنیم، نتیجه مطلوب حاصل نمیشود. مشکل اصلی اینجاست که گاهی فیلمنامهها بدون مطالعه کافی و شناخت واقعی از مخاطب نوشته میشوند. باید بپذیریم که مخاطب امروز بسیار هوشمندتر از گذشته است و به سادگی نمیتوان او را با کلیشههای تکراری راضی نگه داشت.شما ببینید در سالهای اخیر کدام محصول سینمایی نفیس و با شکوه اکران شده که مایه مباهات باشد.
سینمای خانگی: در مورد کیفیت فنی تولیدات نظرتان چیست؟
طباطبایی: تکنولوژی در حال پیشرفت است و مخاطبان ما از طریق شبکههای مختلف با استانداردهای جهانی آشنا هستند. وقتی کیفیت تصویر، صدا و جلوههای ویژه ما با این استانداردها فاصله داشته باشد، ناخودآگاه اعتماد مخاطب را از دست میدهیم. البته این به معنای تقلید کورکورانه نیست، بلکه باید با حفظ هویت ایرانی-اسلامی، از تکنیکهای روز جهان برای بیان بهتر مفاهیم خود استفاده کنیم.
پ
سینمای خانگی: به نظر شما مدیران تولید چه تغییراتی باید ایجاد کنند؟
طباطبایی: مدیریت تولید نیاز به نگاهی بلندمدت دارد. گاهی اوقات تصمیمهای کوتاهمدت و مقطعی، آسیبهای بلندمدتی به کیفیت آثار وارد میکند. باید شجاعت داشته باشیم که به برخی تولیدات زمان بیشتری بدهیم، بودجه مناسبتری اختصاص دهیم و مهمتر از همه، به تیمهای خلاق اعتماد کنیم. تجربه نشان داده است که آثار ماندگار، حاصل همین صبر و حوصله و دقت نظر بودهاند.
سینمای خانگی: آیا نمونههای موفقی وجود دارد که بتوان از آنها الگو گرفت؟
طباطبایی: بله، اگر به خاطر داشته باشید، تولیداتی مانند “مختارنامه” یا “شهرزاد” و اخیرا” هم می شود از مینی سریال “در انتهای شب” نام برد که نشان دادند وقتی تمام عوامل یک تولید هماهنگ و باانگیزه کار کنند، چه نتایج درخشانی میتوان گرفت. این آثار ثابت کردند که میتوان هم مخاطب را جذب کرد، هم کیفیت فنی بالایی داشت و هم محتوای ارزشمند ارائه داد. رمز موفقیت آنها در هماهنگی بین پژوهش، فیلمنامه قوی، کارگردانی خلاق و اجرای حرفهای بود.
سینمای خانگی: برای آینده چه پیشنهادی دارید؟
طباطبایی: معتقدم باید با تشکیل اتاقهای فکر تخصصی، آسیبشناسی دقیقی از وضعیت فعلی داشته باشیم. سپس با برنامهریزی بلندمدت و استفاده از تمام ظرفیتهای موجود، گامهای عملی برداریم. مهم این است که بدانیم تولید اثر فاخر اتفاقی نیست، بلکه نتیجه یک فرآیند حساب شده و علمی است. اگر این مسیر را با صبر و حوصله طی کنیم، بدون شک شاهد تحولی چشمگیر در کیفیت تولیدات خواهیم بود. در این خصوص سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه ای خطیر و سنگین دارد.
سینمای خانگی: از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.