سینمای خانگی: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «شهر خاموش» به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی با حضور کارگردان و سازندگان اثر و منتقد سینما سحر عصر آزاد شامگاه دوشنبه 16 مهر ماه در پردیس چارسو و توسط گروه سینمایی هنر و تجربه برگزار شد.
به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه در ابتدای این نشست سحر عصرآزاد روزنامه نگار و منتقد سینما با ابراز خشنودی از اکران فیلمهای همچون شهر خاموش در گروه سینمایی هنرو تجربه گفت: وقتی که در کارنامه یک فیلم ساز، دوگانهها، سهگانه ها و یا موتیفها را دنبال میکنم توجهم به این جلب میشود که آن ساختار فرمی اصلی برای فیلمساز مهم بوده است و قصد داشته یک پکیج شکیل تدارک ببیند. در مورد سهگانه خاموش احمد بهرامی نیز شاید این به ذهن بیاید ولی من که چندمین بار بود فیلم را میدیدم به نظرم آمد که این خاموشی به عنوان یک مفهوم، تم و یک دغدغهبندی مضمونی چقدر در این اثر ریشهدار است
وی ادامه داد: اهمیت شهر خاموش برای من این بود که یک الگوی روایی کلیشهای آشنا و شناخته شده را انتخاب کرده و با یک خوانش کاملاً مدرن آن را به درام خودش تبدیل کرده است. ما این قصه آشنایی که مردی از زندان آزاد میشود و برای انتقام شخصی باز میگردد و سلسله اتفاقاتی در این راه میافتد و در پایانش نیز معمولاً ناکامی و نیستی هست را در آثار زیادی دیدهایم و با آن آشنا هستیم. اما کاری که احمد بهرامی در این فیلم انجام داده و من آن را رویکرد مدرن میخوانم این است که آمده و در همین قالب، کاراکتر و قهرمانش را یک زن انتخاب کرده و در واقع آن تم انتقام جویی را نیز به موازات مادرانگی و زنانگی پیش برده است.
عصر آزاد فیلم شهر خاموش را دردسته فیلمهای هشدار دهنده قرار داد و افزود: در فیلمهایی مانند شهر خاموش سازنده اثر پیش از آنکه در جامعه اتفاقی بیفتد نبض جامعه و آن چیزی که زیر پوست جامعه بوده را احساس کرده و در مورد شکل دراماتیک اثر خودش به آن پرداخته است و ما میبینیم که فیلم به امروز و در روزگار ما نیز همچنان قابل ارجاع است و میتوان زیر لایههایش را کشف کرد و باز رویکردی را یافت که میتواند به زمان حال و وضعیت امروز ما و جامعمان برگردد.
وی ادامه داد: اینکه در ساختار روایی فیلم دشت خاموش احمد بهرامی از بازیهای زمانی استفاده کرده اما در این فیلم کاملا خطی پیش رفته که به نظرم ساختار و فرم متناسبی با قصهای که انتخاب کرده بود، یک رویکرد مهم در شهر خاموش محسوب میشود. صداهای فیلم بسیار زنده است که گویی همه چیز جلوی ما اتفاق میافتد و صدا در این فیلم با توجه به دیالوگهای بسیار کم آن نقش مهمی دارد.
احمد بهرامی کارگردان فیلم شهر خاموش نیز در مورد ایده پیدایش این سهگانه و مفهوم خاموشی گفت:
من این سه فیلم را فقط بر اساس اینکه شکل هم باشند یا ساختارشان یکی باشد نساختم از همان ابتدا که دشت خاموش را شروع کردم میدانستم که قرار است یک سهگانه درباره آدمهای حاشیه یک شهر بزرگ بسازم در قصه و داستان هر سه فیلم با هم مشترک هستند و تم خاموشی و تکرار هم در هر سه وجود دارد.
وی با تشکر از همه عوامل فیلم شهر خاموش گفت: در مدل سینمای من که البته من هم از افراد دیگری یاد گرفتهام واقعاً آن معنای قهرمان به آن عنوانی که در سینمای کلاسیک وجود دارد، نیست و من به دنبال این نبودم که در فیلم یک مرد قهرمان یا زن قهرمان داشته باشد. من زمان ساخت فیلم دشت خاموش به این طرح رسیدم که فیلم بعدیم در مورد آن پسر و دختر یعنی گوهر و ابراهیم دشت خاموش باشد که صبح زود بر خلاف نظر خانواده آن کوره آجرپزی را ترک میکردند و به شهر میآیند و چنین سرنوشتی پیدا میکنند.
احمد بهرامی در مورد رویکرد خطی داستان گفت: در شهر خاموش آن حالت تکرار مثل دشت خاموش وجود ندارد و تکرار را در پلانها و میزانسنهایی که آقای مسعود امینی تیرانی نیز سهم زیادی در طراحی آنها داشته، میبینیم. در شهر خاموش ما با میزانسنهای تقریباً ۲۷۰ تا گاهاً ۳۶۰ درجه آن تکرارها را آوردیم تا به نوعی به دشت خاموش نیز نزدیک شویم
کارگردان این سهگانه در مورد موسیقی شهر خاموش گفت: ما اولین باری که فیلم را در جشنواره شبهای سیاه تالین دیدیم جایزه موسیقی در این جشنواره نبود و به این فکر میکردند که به نوعی تقدیری از فواد قهرمانی داشته باشند اما قوانینشان اجازه نمیداد و بعدها نیز در هر جشنوارهای که برای نمایش شرکت کردیم یکی از چیزهایی که خیلی راجع به آن صحبت میشد موسیقی و همینطور صداگذاری کار بود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.