ششمین همایش سواد فضای مجازی آبان‌ماه برگزار می‌شود

سینمای خانگی: رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری ششمین همایش سواد فضای مجازی با محوریت فرهنگ در عصر هوش مصنوعی در ۲۳ آبان امسال خبر داد.

به گزارش سینمای خانگی و طبق اعلام روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید پورابوالقاسم اظهار داشت: همایش سواد فضای مجازی با محوریت سواد فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی با همکاری دانشگاه‌های ارتباطات و رسانه کشور برگزار می‌شود.

وی توضیح داد: رسالت همایش افزایش مسؤولیت‌پذیری عمومی در حوزه سواد فضای مجازی و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان‌های مسؤول و افراد آگاه» است.

پورابوالقاسم افزود: محور‌ها مورد نظر همایش در یازده سر فصل از سوی هیات علمی همایش و با تایید نهایی دبیرعلمی همایش سیدمحسن بنی‌هاشمی تعیین شده است.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله محور‌های یازده گانه این همایش را ساختار‌ها و تکنیک‌های آموزش سواد فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی، ظرفیت‌های فرهنگ و هنر در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی، کودکان و نوجوانان و هوش مصنوعی عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس مصوبات و ابلاغیه‌های مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی، متولی اصلی توسعه سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی در کشور است، خاطرنشان کرد: متخصصان، پژوهشگران و فعالان حوزه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی علاقمند به شرکت در این همایش می‌توانند مقالات و تحقیقات خود را بر اساس محور‌های فراخوان همایش که در سامانه اینترنتی ششمین همایش سواد رسانه‌ای به نشانی https://mil.farhang.gov.ir/fa/info اعلام شد است، چکیده مقالات را تا یکشنبه ۱۵ مهرماه و متن کامل مقالات را تا شنبه ۵ آبان ماه در سایت همایش بارگزاری کنند.

فراخوان ششمین همایش سواد فضای مجازی

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دانشگاه‌های ارتباطات و رسانه کشور؛ برگزارکننده همایش سواد فضای مجازی با محوریت سواد فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی؛ با رسالت افزایش مسؤولیت‌پذیری عمومی در حوزه‌ی سواد فضای مجازی و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان‌های مسؤول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد فضای مجازی و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی پژوهشی و ترویجی کاربردی در سه شنبه ۲۲ و چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

موضوع

سواد فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی

اهداف

ارتقای حس مسئولیت پذیری نخبگان، دانشگاه، دانشجویان و فعالان اجتماعی در حوزه تولید دانش سواد فضای مجازی به شکل بومی و تبدیل آن به یک مهارت عمومی.
معرفی فرصت‌ها و تهدید‌های رسانه‌های جمعی، رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای از طریق آگاهی بخشی و توانمندسازی برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌ها و مخاطرات.
ارائه راهکار‌های علمی و عملیاتی بومی برای افزایش مهارت‌های عمومی در زمینه استفاده از رسانه‌های جمعی، رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای.

محور‌ها مورد نظر همایش

۱) ساختار‌ها و تکنیک‌های آموزش سواد فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی
– شناخت ماهیت و چیستی سواد فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی
– آینده‌پژوهی دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی برای ارتقاء سواد فضای مجازی و هوش مصنوعی
– چالش‌ها و تحولات تربیت و نگهداشت تفکر انتقادی در عصر آلودگی اطلاعات و هوش مصنوعی
– قابلیت‌ها و ابزار‌های هوش مصنوعی برای ارتقا سواد فضای مجازی
– ماهیت و شکل گیری تفکر انتقادی در عصر هوش مصنوعی
– تفاوت‌ها و مشترکات سواد فضای مجازی و سواد رسانه‌ای

۲) ظرفیت‌های فرهنگ و هنر در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی

– تهدید‌ها و فرصت‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزه‌های فرهنگی و هنری، سبک زندگی، ارتباطات انسانی و نظام خانواده
– تهدید‌ها و فرصت‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزه‌های تنوع قومی، مذهبی و زبانی
– تهدید‌ها و فرصت‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزه‌های غذا، پوشش و آداب و رسوم

۳) کودکان و نوجوانان و هوش مصنوعی

– کاربرد‌های هوش مصنوعی در زندگی کودکان و نوجوانان
– هوش مصنوعی، مدرسه و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان
– چالش‌های آموزش و پرورش در توسعه سواد فضای مجازی
– تربیت معلم در عصر هوش مصنوعی و فضای مجازی
– لغوگرایی و اتلاف منابع انسانی و اندیشه‌ای در اثر اعتیاد به فضای مجازی و هوش مصنوعی

۴) شناخت و کارکرد‌های اخلاق نظری و عملی در فضای مجازی و هوش مصنوعی

– معنا و مفهوم اخلاق و نسبت آن با هوش مصنوعی و فضای مجازی
– کاربردی‌سازی منابع اخلاق ایرانی- اسلامی برای فضای مجازی و هوش مصنوعی
– اخلاق فضای مجازی و هوش¬مصنوعی و مسئولیت‌های اجتماعی
– تحولات فرهنگی و اخلاقی ناشی از تاثیرات فضای مجازی و هوش مصنوعی
– هوش مصنوعی مولد و هرزنگاری
– نگاهی به معنا و مفهوم اخلاق و مسئولیت‌های اجتماعی، ملی و جهانی در فضای مجازی

۵) تهدید‌ها و فرصت‌های کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش‌های علمی

– استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات، نگارش پایان نامه و گزارش‌های علمی
– چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در مقابل پژوهش‌های انسان مدار راهکار‌های اخلاقی، تاب‌آوری شناختی و اطمینان‌بخشی به کاربران در مواجه با فضای مجازی و هوش مصنوعی
– علم، شبه علم و آلودگی اطلاعات در فضای مجازی و هوش مصنوعی

۶) اقتصاد، عملیات مالی و کسب و کار در عصر سواد فضای مجازی و هوش مصنوعی

– تهدید‌ها و فرصت‌های فردی و جمعی رمز ارز‌ها
– تهدید‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی رمز ارز‌ها
– نقش دولت‌های در مدیریت و نظارت بر اقتصاد رمز ارز‌ها
– بازار سازی و بازاریابی در عصر هوش مصنوعی
– استراتژی‌های رقابت پلتفرم‌های کسب و کار و فروش در عصر هوش مصنوعی
– تغییر معنا و مفهوم مشتری، بازار و محصول در عصر هوش مصنوعی

۷) استفاده از هوش مصنوعی در جنگ‌های شناختی- ترکیبی

– کاربرد‌ها و تکنیک‌های استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات سیاسی و عملیات روانی
– کاربرد‌ها و تکنیک‌های استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت درست و نادرست جامعه
– کاربرد‌ها و تکنیک‌های استفاده از هوش مصنوعی در جعل واقعیت اخبار و اطلاعات
– افکار عمومی و پوپولیسم فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی

۸) حقوق فضای مجازی و هوش مصنوعی

– نگاهی به انواع جرائم هوش مصنوعی در فضای مجازی
-قوانین و مقررات هوش مصنوعی و فضای مجازی در ایران وسایر کشور‌ها
-هوش مصنوعی و حریم خصوصی کاربران

۹) نظارت و کنترل فضای مجازی و هوش مصنوعی

– تنظیم مقررات قوانین در خصوص فضای مجازی و هوش مصنوعی در راستای منافع سرزمینی
– شیوه‌های ارتقاء تاب‌آوری شناختی و اطمینان‌بخشی به کاربران با استفاده از سواد فضای مجازی
– چالش‌ها و شیوه‌های سلبی و ایجابی نظارت و کنترل بر فضای مجازی

۱۰) هوش مصنوعی و نقش آن در حکمرانی کشور‌ها

– تجربیات بخش خصوصی در حکمرانی
– تجربیات کشور‌های دیگر در حکمرانی و بهره گیری از فضای مجازی و هوش مصنوعی
– چالش‌های امنیتی کردن هوش مصنوعی و فضای مجازی
– نگاهی به تحولات و پیشرفت‌های نسل اول تا سوم هوش مصنوعی (از آغاز تا امروز)
– تکنیک‌های نوین اخبار جعلی و جعل عمیق در عصر هوش مصنوعی

۱۱) سایر موضوعات وابسته به هوش مصنوعی وفضای مجازی

ساختار نگارش مقالات و بیان ایده‌ها و گزارش‌ها

الف: بخش علمی – پژوهشی (ارائه نتایج مطالعات، تحقیقات و بررسی ها):

در مرحله اول چکیده مقالات متناسب با محور‌های معرفی شده در ۲۵۰ تا ۳۵۰ کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، مقاله اصلی در قالب علمی پژوهشی در ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کلمه نگاشته می‌شود.

ب: ترویجی – کاربردی (گزارش ایده ها، دستاورد‌ها و تجارب):

در مرحله اول چکیده گزارش ایده ها، دستاورد‌ها و تجارب مشارکت‌کنندگان در ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، گزارش ایده ها، دستاورد‌ها و تجارب در قالب مقاله‌ی علمی تخصصی در ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلمه نگاشته می‌شود.

معرفی و انتشار آثار برتر و برگزیده

– مقالات برتر ضمن ارائه در پانل‌های تخصصی، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن در نشریات علمی – پژوهشی منتشر خواهد شد.
– تمامی مقالات و گزارش‌های علمی برگزیده در کتاب مقالات و گزارش‌های علمی همایش چاپ می‌شود.

جوایز

متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان لوح تقدیر و جوایز ارزشمند نقدی اهداء خواهد شد.

مهلت ارسال آثار:

ارسال چکیده مقالات تا یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳
ارسال متن کامل مقالات تا شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳
برگزاری آیین پایانی و تجلیل از منتخبان همایش چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۳.

نحوه‌ی ارسال آثار

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق سامانه همایش سواد فضای مجازی به آدرس https://mil.farhang.gov.ir/ ارسال کنند. برای اطلاعات تکمیلی یا هر پرسش با تلفن ۰۲۱۴۵۲۶۸ داخلی ۱۳۸ در تماس باشید.

این صفحه از «پایگاه خبری سینمای خانگی» را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

خروج از نسخه موبایل