رسانه سینمای خانگی- مرضیه از کدام برومند سخن گفت؟

مدیرعامل خانه سینما گفت: درخت تنومند خانه سینما امروز برومند شده است؛ درختی که گاهی از بحرانها لرزیده است و حتی گاهی برخی به ظاهر دوستان، کمر به تخریب این نهاد بستند که به لطف مسئولان و دلسوزان نجات یافت.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، مرضیه برومند امروز، سه شنبه نهم خرداد در نشست مطبوعاتی خانه سینما گفت: از همان زمان که به خانه سینما آمدم هیجان داشتم با اهالی رسانه دیدار کنم و بسیار عجله داشتم اما به دلیل عدمآگاهی من از پیچیدگی های مناسبت های خانه سینما این موضوع به تعویق افتاد. در روزهایی که گذشت یکروز بیکار نبودم حتی در روزهای تعطیل درگیر آشنایی و ملاقات با اعضای صنوف بودهام.
وی افزود: در این مدت با مسئولان سازمان سینمایی دیدار و گفت و گو کردم و تلاشم این بود که مسائل رفاهی خانه سینما را حل و فصل کنم.خانه سینما امروز 30 ساله شده است و به فال نیک می گیرم این اولین نشست با اهالی رسانه را. بخشی از امور سینماگران از سال ۶۸ به خودشان واگذار شد و زمانی سپری شد که انجمن ها و صنوف شکل بگیرند. خانه سینما از تشکلهای صنفی و بزرگ اثرگذار بوده که تاکنون دوام آورده و بین پنج تا شش هزار عضو دارد. البته رقم، دقیق نیست و آمار جدید را اعلام خواهیم کرد.
برومند افزود: ما حضور در شوراهای مختلف پروانه ساخت و نمایش را داریم. درخت تنومند خانه سینما امروز برومند هم شده است.درختی که گاهی از بحرانها لرزیده است.حتی گاهی برخی به ظاهر دوستان کمر به تخریب این نهاد بستند که به لطف مسئولان و دلسوزان نجات یافت. در سالیان گذشته بحران کرونا بر تولید و اکران اثرگذاشت و بحرانها پس از آن به ضعف سینما افزود. البته پلتفرم ها (پلتفرم ها) چرخه تولید را زنده نگه داشت و کمک کننده بود. الان اوضاع روبه روال شده است. طبیعی بود که شروع سینما با فیلمهای سرگرمکننده باشد، به دلیل نیاز مردم به شادی و خنده اما این پررنگی سینمای سرگرمی متاسفانه دیگر ژانرهای (گونه) چون خانواده، کودک و اجتماعی را کمرنگ ساخت.
وی افزود: ۵۰ درصد فروش بلیت افزایش داشته اما این کافی نیست و نیاز به مدیریت هماهنگ و کاهش سختگیری اعتماد به توسعه فیلمسازان اجتماعی داریم. اگر سینما، برنامه توسعه داشته باشد و اگر سرانه حضور مردم به سینما به سالی دو بار برای هر فرد باشد.
برومند با بیان این که حمایت دولتی حق ما و سینماست، افزود: تأمین اجتماعی از هر پروژه (طرح) سهم بزرگی میگیرد که سهم خانه سینما و سینماگران نمیشود. من برنامههای زیادی دارم که مهمترین آنها ارتباط دائمی با اهالی رسانه است و عهد کردم اخبار را با شما درارتباط بگذارم و من به شما نظرات و حرفهایی که میگویید نیاز دارم.
شب ها کابوس می بینم
وی تصویری کلی از خانه سینما ارائه کرد و گفت: مشکلات ساختاری، تشکیلاتی و اداری از مهمترین مشکلات ماست. بیکاری و عدم امنیت شغلی که از قبل بوده و بهدلیل شرایط کنونی بدتر هم شدهاست؛ عدم ارتباط و انسجام انجمنهای عضو خانه سینما با یکدیگر، انجمنهای خانه سینما مانندجزیرههای جدا ازهم شدهاند کهاین هم مشکل کوچکی نیست؛ عدم ارتباط دوسویه میان اعضا و خانه سینما؛ مشکلات مالی و بلاتکلیفی و ناتمام ماندن برنامههای خانه سینما از مهمترین مشکلات است که در تلاش هستیم این مشکلات داخلی مرتفع شود و باید بگویم که بورکراسی این نهاد بسیار خسته کننده است. گاهی شب ها کابوس میبینم و به تازگی آرامبخش میخورم که پیشتر هرگز نخورده بودم. چون بحث های مالی بسیار آزاردهنده شده و حقوق ماه پیش کارمندان مان را هنوز ندادهایم.
برومند ادامه داد: ساختمان های ما نیاز به تعمیر دارد و بسیاری خرج و مخارج داریم و بودجه نصف شده ما در مقابل تورم کار مارا به دشواری و نگرانی کشانده است. اگر خانه سینما دچار روزمرگی شده دلیلش بیپولی ماست. بدهی زیاد داریم که فقط ۷۰۰ میلیون مربوط به تأمین اجتماعی است. چون بیمه نداشتیم، جریمه هم زیاد داریم و این موجب هزینههای ماست.
محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما به مسائل بیرونی این خانه اشاره کرد و گفت: ما در مورد ماهیت خانه سینما به عنوان تشکل مستقل و صنفی با سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختلاف نظر داریم. وزارت فرهنگ باید قوانین خود را بهروز رسانی کند و ما را به عنوان بخش خصوصی سینمای ایران در کنار خودشان به عنوان بخش دولتی بپذیرند. از سوی دیگر در ارتباطات مالی و بودجهای باید بازنگری شود. شغل ما شبیه دیگر مشاغل نیست. ما ماه های طولانی بیکاری را داریم که در قوانین بیمهای نادیده گرفته میشود. اگر سهم ما را بدهند اوضاع بهتر خواهدشد.
وی افزود: هیئت مدیره شانزدهم از زمانی که شروع به کار کرد ما برای دوسال پیش را بر اساس تجربیات سالهای گذشته برنامه ریزی کردیم و به مفروضات مشترک رسیدیم. اتفاقات نیمه دوم سال گذشته اختلالی را در کار ما ایجاد کرد. اختلاط موضوعات سیاسی با موضوعات فرهنگی و هنری که بعضا به ما اعمال شد کار را حتی سختتر هم کرد.
عسگرپور ادامه داد: دولتهای قبلی تجمیع عوارضی کردند که مشکلات ما را بیش از پیش کرد. این موضوع باعث شد که ما دائم دنبال مسائل معیشتی و دریافت پول باشیم. پیشنهاد ما این است که به شرایط قبل بگردانند. شرایطی که خانه سینما بتواند از فروش سینمایی شرایط خودش را سامان دهد.
وی افزود: بهبود ساختار سازمانی و اداری خانه سینما از طریق تغییرات لازم در اساسنامه خانه سینما نیاز مهم امروز ماست. راهاندازی و کارآمدی انجمن هنرها و فنون سینمایی موضوع دیگری است که ما دنبال ترفیع آن هستیم و طراحی بازآفرینی و اعتباربخشی به جشن سینمای ایران از طریق تفویض اجرای آن به انجمن هنرها و فنون سینمایی مورد دیگری است که دنبال آن هستیم تغییر اساسنامه خانه سینما توطئه و تحول عجیب و غریبی نیست و موضوعی بسیار ساده است. موضوعی که شاید برخی موارد آن شامل تغییر ادرس است.انگار جنسی از نگاه توهم توطئه به ان وجود دارد.
وی افزود: جریان سندیکای در ایران شکل نگرفته و ما نوعی از مرامنامه را در عمل داریم که گاهی ارشاد با ان همراهی میکند و گاهی نمیکند. به فرجام رساندن طراحی قراردهای تیپ و نگارش و تصویب آن. نیاز است که سازوکارهای لازم برای جذب حمایت همه اعضای خانه سینما اعمال شود.