رسانه سینمای خانگی- فیلم کوتاه باید شجاعت تجربه کردن داشته باشد

رضا سبحانی فیلم‌ساز و عضو‌ هیات انتخاب و داوری شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین شهر-ساوالان معتقد است سینماگران فیلم کوتاه خوب یا بد باید از نگاه و سلیقه خود متاثر از جغرافیا و شرایط زیسته‌ در آثارشان بهره بگیرند تا به قدر لازم در‌عرصه فیلمسازی تجربه‌اندوزی کنند.

به گزارش سینمای خانگی از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، رضا سبحانی فیلم‌ساز و عضو هیات انتخاب و داوری شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین‌شهر-ساوالان با ارزیابی آثار راه‌یافته به این رویداد بیان کرد: من فیلم کوتاه را اساسا یک سینمای مستقل می‌دانم به همین دلیل نه همه آثار جشنواره ساوالان که خیلی از آن‌ها تحت تاثیر سینمای حرفه‌ای بودند و گویی نگاهشان به سینمای بلند بود. فیلمساز سینمای کوتاه باید به جغرافیای زیستی و ویژگی‌های زندگی و پیرامون خود توجه جدی داشته باشد. اگرچه گریزی هم به سینمای بلند باید بزند اما اگر صرفا سینمای بلند را درنظر بگیرد شاید تجربه لازم ‌را کسب نکند البته به ویژه در میان فیلمسازان شهرستان ها شاهد حضور بروز و ظهور استعدادها و فیلم‌های خوبی بودیم و فیلم‌های شاخصی در جشنواره ساوالان دیدیم.
وی افزود: تاکید بر ژانر اتفاق خوبی در انجمن سینمای جوانان ایران است و البته باید تقسیم بندی درستی در تولیدات مرتبط با ژانرهای مختلف صورت بگیرد که این توجه خود را بیشتر نشان بدهد.
وی ادامه داد: سینمای کوتاه و فیلمسازان این عرصه خوب یا بد باید از دانش و تجربه و سلیقه خود بهره بگیرند، در این صورت خود را بهتر محک خواهند زد.
سبحانی در این باره خاطر نشان کرد: اینکه فیلمسازان خود بدانند در چه ژانری می‌توانند خلاق باشند، نیز مهم است. به نظرم آن‌ها به ژانر هم باید به چشم تجربه نگاه کنند اما اگر بخواهیم در ژانر هم از مدیوم سینمای بلند وام بگیریم، باید عمیق تر‌ و‌ تجربی تر‌ به آن‌ نگاه کنیم. سینمای بلند در‌ ژانر ‌تجربه‌های ارزنده‌ای داشته اما باید نگاه تازه‌ای به ژانر در فیلم‌کوتاه نیز داشته باشیم تا آثاری بدیع و‌ تازه شکل بگیرد.

سبحانی با اشاره به اهمیت جذب مخاطبان عام به سینمای کوتاه عنوان کرد: سینمای کوتاه ما بیشتر دارای مخاطبانی خاص است و اگر بتوانیم سانس‌های سینمایی گسترده‌تری را به فیلم کوتاه اختصاص بدهیم یا در پیش درآمد نمایش فیلم‌های بلند در سالن‌ها، آثار کوتاه اکران شوند، این سینما در دل مخاطبان عام هم جا باز خواهد کرد و مردم ارتباط بهتری با فیلم کوتاه برقرار می‌کنند. چه بسا سینمای کوتاه تنوع و رنگی را در سینمای بدنه ایجاد کند و فرم ها و اشکال و قصه‌های مختلف این جنس سینما‌، شرایط اکران را به نفع خود تغییر دهد.
وی که اهل اهواز است، درباره وضعیت سینمای کوتاه در جنوب ایران بیان کرد: به طور کلی جنوب ایران فیلمسازان بزرگی را به سینما تحویل داده است و جغرافیای آن هنرپرور است. در ارتباط با همه استان‌ها و به ویژه مناطق کم‌برخوردار اگر امکانات گسترده تری اختصاص داده شود، شاهد درخشش ادامه‌دار سینماگرانی جدید خواهیم بود. در پایان باید بگویم سینمای کوتاه نیازمند برنامه و سیاست‌های ویژه و بلندمدتی است و باید علاوه بر وضعیت کنونی و خوب آن، به رونق اقتصاد آن و افزایش مخاطبانش بیاندیشیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشگین شهر-ساوالان ۲ تا ۵ بهمن برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید