رسانه سینمای خانگی- در تبیین نظریه سینمای اسلامی عجله نداریم
رئییس سازمان سینمایی در اختتامیه چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه « باید تلاش کنیم سینمای اسلامی داشته باشیم»، در عین حال گفت: دوستان در تبیین نظریه سینمای اسلامی عجله نکنند، الان دوستان روشنفکر موضع میگیرند اما سینمای اسلامی یعنی سینمای پیشرو و عدالتخواهانه و ستم ستیز، اسلام دین مترقی است.
به گزارش سینمای خانگی از ایسنا، جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران پس از یک هفته به پایان رسید و برگزیدگان این جشنواره به دبیری مهدی آذرپندار در آیین پایانی که عصر سهشنبه، دوم آبانماه در برج میلاد در حال برگزاری است، در حال معرفی هستند.
در ابتدای این مراسم بعد از پخش تصاویری از حمله وحشیانه صهیونیستها به مردم مظلوم فلسطین، مهدی سلوکی روی صحنه آمد و گفت: از آنچه که دیدم و شنیدم متوجه شدم استقبال خوبی از این رویداد شده است. آنچه که برای بچهها در دنیا رقم میخورد اصلا دوست داشتنی نیست. آرزوی پایان ظلم و سیاهی و هر آنچه معنای غیرانسانی دارد را دارم و امیدوارم ندای پایان ظلم و پیروزی مظلوم به گوش همه برسد.
وی افزود: امشب کار سختی دارم تعداد زیادی برنده و جایزه داریم، امشب شب شماست، شب برندگان، فیلمسازان و به معنای واقعی عاشقان سینما. خیلیها ادعای عشق به سینما را دارند. خیلی ها دوست دارند دیده شوند و… اما حقیقت این است که عاشق واقعی سینما کسی است که برایش زحمت بکشد و در گرما و سرما کار کند.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، غلامرضا منتظری نماینده مجلس و تعدادی از فعالان سینمای کوتاه از حاضرین هستند.
مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در سخنانی ضمن تشکر و قدردانی از حاضران گفت: قصد ندارم گزارش بدهم، چون فکر میکنم همه یک بالا سری داریم که گزارش کار ما را میداند. یک گزارش فقط باید به مدیران بدهیم که ارائه میشود و البته مهم تر از همه، گزارش به علاقهمندان سینما و فیلمسازان است که هم آمدند و دیدند.
وی افزود: امیدوارم اگر خواستند روزگاری از دوره چهلم یاد کنند، از این دوره با استقبال یاد کنند، برای من مهمتر از همه همین بود. امیدوارم سالهای سال جشنواره را در شرایطی برگزار کنیم که هیچجنگی نباشد و این ظلم ۷۵ ساله صهیونیستها برطرف شود.
آذرپندار در پایان سخنانش گفت: امیدوارم جشنوارهها را سالهای سال در شرایطی که فلسطین آزاد شده و هیچ ظلمی در دنیا نیست، برگزار کنیم.
سپس محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در اختتامیه جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران که سخنانش را با تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان و علی الخصوص مهدی آذرپندار (دبیر جشنواره فیلم کوتاه و مدیرعامل انجمن سینمای جوان) آغاز کرد، در ادامه یادآور شد:از فیلمسازانی که از مردم مظلوم فلسطین حمایت کردند، تشکر میکنم. امسال شاهد جشنوارهای متفاوت بودیم، دوره چهلم نقطه عطفی بود در میان جشنوارههای پیشین بود.
وی اذعان داشت: در بررسی اجمالی که در جشنوارههای داخلی و خارجی داشتیم، چنین استقبال و ارسال آثار بی سابقه بود. تنوع ژانرها که سیاستگذاری سازمان سینمایی بود امسال به بار نشست، ژانرهای خوب، کارگردانان خوب و فیلمهای خوبی داشتیم. نگاه جدی به شهرستانها داشتیم که نسبت به دوره گذشته ارتقا پیدا کرده بود.
خزاعی خاطرنشان کرد: توجه به مسائل جدی کشور مثل جمعیت و فرزندآوری در جشنواره دیده میشد. در تفاوت این دوره باید بگویم نسلی جوان و امیدوار دیدیم که آثار قابل اعتنایی خلق کرده بودند.من اکثر فیلمها را دیدم و بر خود بالیدم که چنین نسلی در کشور پرورش پیدا کردند.
رییس سازمان سینمایی در عین حال گفت: اما دو نکته میگویم، یکی از مهمترین کشورهای جهان اسلام در حوزه سینما، جمهوری اسلامی است. ما در دنیا صاحب سینما هستیم و در کشورهای تمام مکاتب دینی جمهوری اسلامی جزو کشورهای معتبر است. طبیعتاً انتظار از سینمای ما در دنیا متفاوت است. واژگان متعددی در سینما مطرح بوده است. یک زمان سینمای دینی، یک زمان سینمای معناگرا، یک زمان سینمای ملی بر آن گذاشته شده است اما امروز همه این واژهها در نظریه سینمای اسلامی است و باید تلاش کنیم سینمای اسلامی داشته باشیم. دوستان در تبیین نظریه سینمای اسلامی عجله نکنند الان دوستان روشنفکر موضع میگیرند اما سینمای اسلامی یعنی سینمای پیشرو و عدالتخواهانه و ستم ستیز، اسلام دین مترقی است.
خزاعی عنوان کرد: اگر ما قرائت درستی نداشتیم این یک بحث دیگر است. سینمای اسلامی هم میتواند سینمای مترقی باشد نه بازدارنده. اگر نظریه سینمای اسلامی در کشور شروع شود که ما مقدمات آن را فراهم کردهایم خیلی از مشکلات حل میشود. جهان اسلام منتظر این نوع سینماست. امروز سینمای اسلامی میتواند برندی برای کشورهای مسلمان باشد و شاخصهای خود را داشته باشد پس تلاش میکنیم این سینما محقق شود و بازدارنده نباشد و دستورالعملهایی برای آن داشته باشیم. یکی از مشکلات جوامع بشری امروز فاصله گرفتن از دین است. امروز خیلی از ماها دچار پریشان احوالی و گرفتاری هستیم. بحث، صرفا اقتصادی نیست بلکه حالمان خوش نیست. به این دلیل است که از خدا فاصله گرفتهایم. در تلاش هستیم گامی برای این امر برداریم. امیدوارم روزهای خوبی برای سینمای ایران رقم بخورد.
در ادامه یادبود شهید امیراسکندر یکه تاز از شهدای عضو انجمن سینمای جوانان ایران در اختتامیه چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.
در ادامه جوایز بخش بینالملل چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اهدا شدند.
جایزه حقیقت جویان به سمیح ساغمان برای مستند «گلاب گل» از افغانستان اهدا شد. (این جایزه، تقدیری است از تلاش، ایثار و شجاعت هنرمندان فیلمساز برای جستجوی حقیقت.)
در بیانیه هیات داوران برای جایزه دیگر با عنوان راه ابریشم آمده بود: امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران دو جایزه حقیقت جویان و راه ابریشم را به جوایز اضافه کرده است. جایزه حقیقت جویان به کسانی اهدا میشود که برای یافتن حقیقت تلاش کردند و با سختی فیلم ساختند. جایزه بزرگ راه ابریشم به فیلمسازانی تعلق میگیرد که تلاش میکنند ظرفیتهای پنهان راه ابریشم را نشان بدهند.
جایزه راه ابریشم تعلق میگیرد به فیلمی که داستان مستندگونه دارد و پیام انسانی را میرساند و به «میراث باد» به کارگردانی نسیم سهیلی اهدا شد.
نسیم سهیلی بعد از دریافت جایزهاش گفت: این جایزه خیلی برای من ارزشمند است. چون تازه اول کار هستم شادی این جایزه را به تمام کودکان جنگ به ویژه کودکان غزه تقدیم میکنم و آرزوی صلح دارم.
جایزه بهترین فیلم تجربی هم به یه یوان برای فیلم «اکنون» از چین تعلق گرفت.
در ادامه نقی نعمتی کارگردان سینما و از داوران بخش بینالملل جشنوارهی فیلم کوتاه تهران گفت: دوست دارم یادی از داریوش مهرجویی نازنین داشته باشیم. وقتی این خبر (قتل داریوش مهرجویی) را شنیدم یکی از بدترین روزهای زندگیام بود.
او یادآور شد: وقتی «مهمان مامان» را میبینید متوجه میشوید چقدر یک فیلمساز میتواند سفره ایرانی را به خوبی نشان میدهد. با دیدن «نارنجی پوش» متوجه میشوید چقدر یک فیلمساز میتواند مسأله محیط زیست را بهخوبی نشان بدهد.
نقی نعمتی در پایان سخنانش با اشاره به فیلمهای که در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیده است، یادآور شد: من فستیوالهای زیادی رفتهام و دیدهام و به نظرم فیلمهای حاضر در این رویداد هر کدام میتوانستند تکتک جوایزی را بگیرند.
جایزه بهترین فیلم مستند هم به کیت مک مولتن برای فیلم «برلین کوچک» از فرانسه رسید.
جایزه بهترین پویانمایی این بخش هم به سیمونه ماسی برای فیلم «وقتی جنگ تمام شود» از ایتالیا اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم داستانی بخش بینالملل جشنواره فیلم کوتاه تهران به خاطر ایجاز در بیان، به حسن حکمت روش برای فیلم «همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» از ایران اهدا شد. (دارنده این جایزه به طور مستقیم به آکادمی اسکار معرفی میشود.)
در بخشی از مراسم پایانی جشنواره فیلم کوتاه تهران، جوایز نهادها و سازمانهااهدا شد که جایزه سوم بنیاد بینالمللی ۱۵ خرداد به «باشه برای فردا» به کارگردانی علی رحیمی رسید.
جایزه دوم این بنیاد به «زاک» ساخته علی خسروی اهدا شد و جایزه اول هم به مهدی برجیان برای «فیل سفید» تعلق گرفت.
جایزه سازمان تبلیغات هم به محمد علیزاده برای «شریف» تعلق گرفت.
علیزاده بعد از دریافت جایزهاش گفت: همه مردم دنیا دنبال شرافت هستند و هیچ انسان باشرفی نمیتواند نسبت به کشته شدن بچههای غزه بی تفاوت باشد.
در بخش دیگری از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران ، محمدامین توکلی زاده معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران روی سن رفت و گفت: ما فراموش نمیکنیم که طفل نوجوانی بودیم و تلویزیون هشدار میداد که میخواهیم تصاویری پخش کنیم که آنهایی که ناراحتی قلبی دارند نباید نگاه کنند. موضوع این بود که بازوی یک نوجوانی که به سمت صهیونیستها سنگ پرتاب کرده بود را شکستند. این تصاویر متاثر کننده بود اما الان هر روز غزه بمباران میشود. انگار تصمیم گرفته شده است ظلم عادی شود. اسراییل از ابتدا شروع به مظلوم نمایی کرد مثلا گفت که حماس کودکان آنها را سر بریده اما نتوانست تصویری ارائه کند اما حتما تصویرسازی و حتما یک هولوکاست دیگر را جعل میکنند.
وی افزود: حتما سینمایی که رگ معیشت آن به نظام ظلم بسته است به یک جعل هلوکاست دیگر دست میزند اما اینبار جلوی آنها ایستادگی میشود. یک گروه کوچک فلسطینی نه یک دولت نه یک ارتش گروهی که هواپیمای جنگی ندارد، نظام اطلاعاتی ندارد، 70 سال است که در محاصره است. تلفنهایش در شنود است اما به ناگاه طوفانی بر پا میشود که هرچه تلاش میکنند این آبروریزی را پنهان کنند نمیشود. از بزرگترین دیوار آهنی رد میشوند گرچه لحظه به لحظه شهید میشوند اما موفق شدند. ما از سینمای کشورهای سلطه انتظاری نداریم اما شاید زمانش رسیده یک سینمای دیگر شروع به کار کند و آن سینمایی است که انتقال دهنده فریاد مظلومان باشد و نگذارد یک هلوکاست دیگر جعل شود. باید سمت مظلوم ایستاد. صدای مظلومیت مردم غزه از گوشه گوشه دنیا بلند میشود. همان دانشگاهها و تیمهای فوتبال که خودشان درست کرده بودند صدای غزه شدند خوشحالیم سینمایی داریم که میتواند ندای مظلومان باشد.
در مراسم پایانی جشنواره فیلم کوتاه تهران ، بزرگداشت داریوش یاری کارگردان پیشکسوت سینما با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و مهدی آذرپندار دبیر جشنواره چهلم در اختتامیه برگزار شد.
داریوش یاری با حضور روی سن گفت: بزرگ شمایید که امروز من را به یاد داشتید. دم همه مدیران بامعرفتی که هر وقت پشت در اتاقشان نشستم من را دست خالی نگذاشتند. دم همه دوستانم گرم. غزه یک نوار باریک بین ظالم و مظلوم است. نوار باریک غزه هیچوقت پاره نمیشود.
در این برنامه همچنین جایزه کتاب و سینما هم به مرتضی علیزاده برای «خوانا بنویسید» اهدا شد.
جایزه شهرداری تهران نیز به «خوانا بنویسید» و «شورشی» اهدا شد.
وزیر ارشاد یاد هنرمندان فقید را گرامی داشت
وزیر ارشاد در اختتامیه فیلم کوتاه تهران چه گفت؟
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که با تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان و فیلم سازان سخنانش را آغاز کرد، گفت: ایام خاصی را پشت سر میگذاریم ایام اندوه باری است به واسطه جنایات صهیونیستها.
وی افزود: کودکان مظلوم و بی پناه توسط رژیمی که اساسش قتل و غارت بوده کشته میشوند و امیدوارم به زودی اضمحلال آن را ببینیم.
او در ادامه به دوره چهلم جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و ادامه داد: جشنواره به دوره چهلم رسیده و چهل در ادبیات دینی ما یک عدد مقدس است. هر چیزی میخواهد به تکامل برسد از این عدد یاد میشود وقتی موسی به کوه طور برای گفتگو با پرودگار میرود به عدد چهل ختم میشود. پیامبر در چهل سالگی به بعثت مبعوث شد. امیدواریم چهلمین دوره جشنواره آغاز یک حرکت تکاملی جدید مبتنی بر شناخت از نیازهای جامعه ایرانی باشد.
وزیر ارشاد عنوان کرد: بسیار امیدوار شدیم با دیدن صفهای طولانی، با دیدن ذوق و شوق بچهها که این موضوعات ما را شادمان کرد. امیدواریم ریلگذاری که شده به ثمرات دلنشینی منجر شود. ما رسالتهای مختلف در سینما داریم و امیدوارم سینمای ما بازتابی از این رسالت باشد و صدای مظلومان شنیده شود. ما از سینما چنین جایگاهی را انتظار داریم و مطمئنیم این مسیر شکل میگیرد.
اسماعیلی گفت: من افتخار داشتم در یکی از جشنوارههای منطقهای انجمن به نام دنا دریاسوج باشم؛ در شهرستانی که از حداقلهای زیر ساختی محروم بود. حتی سینمای چندانی در این استان وجود ندارد. ما البته چند پروژه سینمایی را در این استان افتتاح میکنیم اما پسران و دختران یاسوجی درعرصه سینما فعال بودند از سیاستهای خوب ما توجه به دفاتر انجمن در شهرستانهای مختلف است. ما با ارائه تجهیزاتی همه دفاتر را نوسازی میکنیم برای اینکه این بودجه به دست دفاتر برسد به آقای آذرپندار و خزاعی گفتیم شماره حساب دفاتر را بدهند تا این بودجه مستقیم به حسابشان واریز شود. ما به سینمای امیدبخش معناگرا توجه میکنیم.
وزیر ارشاد سخنانش را اینگونه به پایان برد: جا دارد از مرحوم آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی و همسر گرامی او یاد کنیم و علو درجات را برایشان نزد پروردگار بخواهیم. امیدوارم شما سینماگران جوان افتخارات بیشتری نسبت به گذشته برای آینده این سرزمین به یادگار بگذارید.
در ادامه جوایز بخش مسابقه سینمای ایران اهدا شد:
جایزه بهترین فیلم پویانمایی به فاطمه جعفری برای «ده سالگی» اهدا شد.
دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به احمد صراف یزد برای «تا بادها یادها را نبرند» تعلق گرفت.
دیپلم افتخار بهترین مستند به هادی شریعتی برای «سایه سلطان» تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلم مستند به فاطمه مرزبانی برای «دیوارههای مرز» اهدا شد.
هادی شریعتی بعد از دریافت جایزهاش بیان کرد: جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران جشنواره پرشوری بود، از تکتک عواملم تشکر میکنم. من هنرجوی انجمن سینمای جوانان نجف آباد بودم. وقتی وارد این عرصه شدم یک حامی همیشگی داشتم البته ۶ سال است که آن حامی همیشگی را از دست دادم. این لحظه را به او تقدیم میکنم و میگویم مامان من بالاخره این جایزه را گرفتم.
جایزه بهترین فیلم تجربی به محمد کچویی برای فیلم «پا د بوره» رسید.
دیپلم افتخار بهترین کارگردان فیلم تجربی نیز در بخش تجربی به رضا دانش پژوه برای فیلم «حجم تراکم» رسید.
دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری به امین جهانی برای طراحی صحنه و لباس «خودکشی به سبک نیچه» تعلق گرفت.
جایزه این بخش نیز به محمدرضا سامیان برای بازی در فیلم «بازسازی» رسید.
جایزه بهترین صدای فیلم به سامان شهامت و بهنیا یوسفی برای فیلم «تاکسیدرمیست» رسید.
دیپلم افتخار بهترین تدوین به مصطفی ربانی برای فیلم «روزی روزگاری سینما» رسید.
جایزه این بخش به حمید نجفی راد برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» اهدا شد.
نجفی راد بعد از دریافت جایزهاش بیان کرد: من سال ۷۹ وارد انجمن شدم. این جایزه از آن جهت برای من جذاب است که اولین کسی که به من اعتماد کرد تا تدوین فیلمش را انجام دهم، زهره زمانی بود و آخرین نفری هم که به من اعتماد کرد آقای محمود کلاری هستند.
جایزه بهترین فیلمبرداری به علی طالبی برای فیلم «یوفو» تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به پیام کردستانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» رسید.
جایزه بهترین فیلمنامه به محمد منصوبی برای فیلم «مدیر مدرسه» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم کوتاه از نگاه ملی به محسن مجیدپور و محمد علیزادهفرد برای فیلم «شریف» تعلق گرفت.
جایزه ویژه دبیر به زهره صباغیان برای «اذان صبح به افق یزد» اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران به علی علیزاده برای «قوتار» رسید.
جایزه بهترین کارگردان فیلم داستانی به حمید حسینی و مهدی حسینی برای فیلم «یوفو» رسید.
جایزه بخش شاخه زیتون از نگاه رییس سازمان سینمایی به هاشم مسعودی و مجتبی احسانی برای فیلم «شورشی» رسید .
جایزه دیگر این بخش از نگاه رییس سازمان سینمایی به زهرا ترکمنلو برای «صونا» به جهت نگاه زنانه به موضوع رسید.
جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران به پیام کردستانی و بهمن رضائی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» تعلق گرفت.
جایزه بزرگ چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به عنوان بهترین فیلم به علی علیزاده برای فیلم داستانی «قوتار» از ایران اهدا شد.
علی علیزاده بعد از دریافت این جایزه گفت: در این فیلم دوستان زیادی داشتم که همراه من بودند چه بسا بیشتر از من تلاش کردند از همین جا از آنان تشکر میکنم.