رسانه سینمای خانگی- «بازسازی» آمادۀ نمایش شد

کارگردان فیلم کوتاه «بازسازی» گفت: این فیلم روایت یک موقعیت پیچیده است و در نهایت نیز قضاوت با مخاطب است تا در ذهن خودش اتفاقات را پردازش کند و بداند واقعیت چیست.

به گزارش سینمای خانگی، علی توکلی در گفت وگو با ایرنا درباره ایده ساخت فیلم‌ کوتاه «بازسازی» که در بخش رقابتی چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد اظهار کرد: در گذشته شنیده بودم کسی که در حال خفگی است، در مرحله آخر با ایجاد یک سوراخ در دیواره نای برای باز کردن راه تنفسی، او را به صورت اورژانسی نجات می‌دهند که در اصطلاح پزشکی به این کار تراکوتومی گفته می‌شود.

وی افزود: چنین صحنه‌ای را نیز به صورت سینمایی در فیلم سینمایی «پرنسس و جنگجو» ساخته تام کیک برگ دیده بودم. همین موضوع برای من دستاویز و دغدغه نوشتن یک فیلمنامه و ساخت آن شد. تقریبا اوایل ۱۴۰۱ نسخه اولیه را نوشتم و تا همین ۲-۳ ماه پیش هم درگیر اصلاحات رنگ، نور و تصویر بودیم. حدود یک سال و نیم طول کشید تا این فیلم از نقطه صفر به ۱۰۰ برسد.

توکلی با اشاره به نحوه روایت فیلم کوتاه «بازسازی» افزود: داستان بعد از اتفاقات شروع می‌شود و در صحنه بازسازی و دادگاه مخاطب متوجه ماجراهایی که ندیده است خواهد شد که چرا شخصیت اول به دنبال اثبات بیگناهی است. موضوع فیلمنامه کاملا برآمده از تصورات خودم است و پرونده قضایی در این زمینه وجود نداشت. برای همین تلاش شد موقعیت را به گونه‌ای ترسیم کنم که تصمیم گیری درباره‌اش دشوار باشد. موقعیتی است که نه تکنولوژی، نه قوانین و نه حدود عرفی و شاهد نمی‌تواند درباره آن داوری کند و یک موقعیت پیچیده را به وجود آورده است. در نهایت نیز قضاوت با مخاطب است تا در ذهن خودش پردازش کند و ببیند واقعیت چیست.

«بازسازی» مخاطب را با موقعیتی پیچیده روبرو می‌کند/ امیدواری به جشنواره فیلم کوتاه تهران
علی توکلی

وی با تاکید بر تحقیقات برای ساخت فیلم، گفت: تحقیقات و موضوعات قضایی با کمک مشاور حقوقی انجام گرفت و چگونگی تشکیل شدن دادگاه و جایگاه فردی که حکم اعدام دارد به چه صورت باید باشد از این طریق مورد بررسی قرار گرفت. اما در نهایت چندان خودم را درگیر منطق‌های رئالیستی نکردم. چون بیشتر برای من فضای سینمایی کار مهم بود.

توکلی درباره دغدغه اصلی و هدف ساخت فیلم کوتاه «بازسازی» بیان کرد: برایم مهم نبود در قانون چه اتفاقاتی در جریان است. خودم را درگیر این جزییات حقوقی نکردم. برای من منطق تصویر، منطق روایت و منطق فیلم مهم بود. چون خود فیلم تا حدودی دارای سبک پردازی است و از جنس درام‌های اجتماعی و رئالیستی نیست. در واقع چه نحوه فیلمبرداری، چه نحوه بازیگری و چه نحوه روایت همه یک سبک پردازی سینمایی دارد. برای من در این فیلم، سینما مهم بوده تا یک اثر کاملا سینمایی در قالب فیلم کوتاه تولید شود.

کارگردان فیلم‌ کوتاه «بازسازی» انتخاب لوکیشن مورد نظر را یکی از مهم‌ترین مسائل ساخت آن دانست گفت: انتخاب لوکیشن‌ها خیلی اهمیت داشت تا بر اساس آن بتوان تصویری باورپذیر ترسیم کرد. مثلا فضایی که در آن سلف بازسازی شد، در واقع سلف نبود. خودمان یک سلف درست کردیم در حالی که همانجا یک سلف معمولی وجود داشت؛ اما آن را نمی‌خواستم. چون برای من منظر نمایش و منظر تصویر اهمیت داشت. برای فضای دادگاه هم از لوکیشنی استفاده کردم که اصلا دادگاه نبود؛ اما شکل فضا، پنجره‌ها و … به صورتی بود که مد نظر داشتیم. چون قرار نبود درگیر شباهت‌ها با واقعیت شوم.

وی در پاسخ به این سوال که بازیگران فیلم کوتاه «بازسازی» چگونه و بر چه اساسی انتخاب شدند گفت: چون در کار تولید فیلم کوتاه هستم به عنوان مخاطب نیز این فیلم‌ها را دنبال می‌کنم. محمدرضا سامیان که در فیلم به عنوان بازیگر نقش اول حضور دارد، چهره ای شناخته شده از منظر عام نیست اما کار او را در دو فیلم کوتاه دیدم و متوجه شدم در بازیگری بسیار مستعد است. از این انتخاب خیلی خوشحال هستم چون از پس نقشی که به او محول شد برآمد.

توکلی گفت: کار دیگر بازیگران را در فیلم‌های مختلف دیده بودم. با میلاد کفایی و محمد اشکانفر هم از قبل تجربه همکاری داشتم. امین میری هم جزو بازیگران بسیار خوب است و وقتی متن را خواند گفتم او می‌تواند در نقش بازپرس خیلی خوب باشد. جلسات تمرین طولانی بود و همه توانستند به نقش‌های‌شان نزدیک شوند. برای همین شخصا از بازی‌ها راضی هستم.

وی همچنین بیان کرد: برای من شهرت داشتن یا نداشتن بازیگر اهمیت ندارد و بیشتر توانایی او برای ارائه نقش مهم است. در نتیجه بیشتر از کسانی که شناخت دارم و کارشان را دیده‌ام دعوت به همکاری می‌کنم و دیگر خیالم راحت است به آنچه در ذهنم ساخته‌ام نزدیک خواهند شد.

توکلی درباره حضور جشنواره ای «بازسازی» و موفقیت احتمالی آن گفت: «بازسازی» فیلمی نیست که برای جشنواره‌های خارجی ساخته شده و موضوع محور باشد. این فیلم، فیلم برند محور هم نیست. همچنین این فیلم، تاثیرپذیری آشکار شکلی از فیلمسازی هم ندارد. اینطور نیست که فیلمساز با دیدن یکسری فیلم، اثری ساخته باشد. به نظر من اگر معیارهای داوری یک جشنواره ارزش‌های زیباشناسی و سینمایی باشد فیلم کوتاه «بازسازی» شانس خوبی برای جایزه خواهد داشت.

کارگردان فیلم کوتاه «بازسازی» گفت: اما اگر موضوعات محتوایی و نکات دیگر مبنا قرار گیرد نمی‌دانم در جشنواره چه اتفاقاتی برایش رقم بخورد. به جشنواره فیلم کوتاه تهران امیداورم چون جزو معدود جشنواره‌ها در دنیاست که هنوز سینما برایش موضوعیت دارد و فقط به دنبال محتوای خاصی نیست.

وی افزود: امیدوارم همه جشنواره‌ها و همه عواملی که به فیلم کوتاه توجه دارند اسیر محتوا محور بودن و دست گذاشتن بر روی یکسری موضوعات خاص نباشند. اینکه‌ موضوعات مبنا نباشد و با توجه به موضوع امتیاز داده نشود و سینما و زیباشناسی مبنا باشد، می‌تواند ارزش گذاری فیلم‌ها را بالا ببرد. اگر چنین نکاتی حاکم شود آن وقت فیلم‌هایی همچون «بازسازی» می‌توانند جزو فیلم‌های موفق در جشنواره‌ها باشند.

«بازسازی» محصول باشگاه فیلم رویاد است و محمدرضا سامیان، امین میری، محمد اشکان‌فر، میلاد کفایی، نگین تهمتن، سعید نادری، محمد حاجی‌زاده و زهرا برومند در آن بازی کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید