مریم بحرالعلومی داور جشنواره زنان ترکیه شد

مریم بحرالعلومی، از اعضای کانون کارگردانان و جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، که تاکنون افتخارات جهانی بسیاری کسب کرده ، داور جشنواره زنان ترکیه شد.
به گزارش پایگاه خبری سینمای خانگی به نقل از سایت جشنواره زنان ترکیه؛ «مریم بحرالعلومی» کارگردان و تهیه‌کننده سینما، به عنوان داور در آن جشنواره حضور دارد.
جشنواره بین‌المللی فیلمسازان زن، یکی از فستیوال‌های مهم و پر طرفدار آسیایی است که توسط انجمن کارگردانان زن‌ ترکیه از سال ۲۰۱۵ با تمرکز بر آثار سینمایی، کوتاه، انیمیشن، مستند ساخته شده توسط زنان، در شهر ازمیر برگزار می‌شود.
این کارگردان ایرانی به همراه سینماگرانی از کشورهای آلمان، فرانسه و ترکیه، تاریخ پنجم تا دهم می ۲۰۲۵ داوری فیلم‌های سینمایی حاضر در هشتمین جشنواره بین‌المللی Kadin Yönetmenler Festivali را نیز بر عهده دارند.

رییس و دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز به “آن” رفتند

سینمای خانگی: سیاوش چراغی‌پور دبیر نخستین جشنواره ملی فیلم فضای باز با حضور در برنامه “سینمان” از رسانه تصویری “آن” گفت: امیدوارم این رویداد را هر سال در منطقه متفاوتی از جغرافیای زیبای ایران را برگزار کنیم و سینما را ارج بگذاریم.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره ملی فیلم فضای باز؛ سعید نجاتی موسس و رییس و سیاوش چراغی‌پور دبیر نخستین جشنواره ملی فیلم فضای باز با حضور در استودیو برنامه “سینمان” در رسانه تصویری “آن” درباره این رویداد نکاتی را مطرح کردند.

نجاتی در ابتدای این برنامه که تهیه‌کنندگی و اجرای آن را میثم کریمی برعهده دارد، درباره شکل‌گیری ایده جشنواره گفت: من سال ۲۰۱۶ در یک جشنواره در آلمان شرکت کردم که در فضای باز برگزار می‌شد و برایم جدید بود که در چنین حال و هوایی را فارغ از تشریفات و فرش قرمز و… مرتبط با سینما تجربه می‌کردم. حتی باران می‌آمد اما همچنان زیر باران فیلم می‌دیدیم و همان زمان ایده این جشنواره برایم شکل گرفت و ویدیویی منتشر کردم به امید اینکه روزی شبیه به این رویداد را در ایران برگزار کنیم.

وی افزود: طبق تحقیقات ما این پنجمین یا ششمین رویداد سینمایی در کل دنیاست که در فضای باز برگزار می‌شود. با این تفاوت که همه چیز در کمپ برگزار می‌شود. از غذاها و پذیرایی و… همه، محلی است. متاسفانه گاهی برخی دوستان تصورشان از یک رویداد سینمایی مواجهه با تشریفات خیلی عجیب و غریب است در حالیکه ما با ذات سینما سروکار داریم و لذت فیلم دیدن را نباید با هیچ تشریفاتی جا به جا کنیم.

نجاتی درباره ثبت این رویداد در سازمان سینمایی عنوان کرد: ما از طریق موسسه ملی فرهنگی هنری “موج فاخته” اقدام به دریافت مجوز رویداد کردیم. جلساتی با معاونت جشنواره‌های سازمان سینمایی برگزار کردیم و اگرچه دلم می‌خواست رویداد، جشنواره ملی فیلم فضای باز ایران نام بگیرد اما با واژه ایران مخالفت شد و علتش را نمی‌دانم!

سیاوش چراغی‌پور دبیر نخستین جشنواره ملی فیلم فضای باز درباره علت حضورش در این کسوت عنوان کرد: من قبلا تجربه کار اجرایی جشنواره‌ای را نداشتم. وقتی سعید به من پیشنهاد دبیری این جشنواره را داد برایم هیجان انگیز بود که فرم و ساختار برگزاری هم خیلی مرتبط با فیلم کوتاه و هم طبیعت است و عرق من به فیلم کوتاه هم باعث پذیرفتن این عنوان شد. حتی یکی دو پروژه تصویری را برای حضورم در جشنواره رد کردم، زیرا کارهای اجرایی جشنواره در فروردین و اردیبهشت ماه فشرده است و جلسات متعددی را این روزها برگزار می‌کنیم. خوشحالم که همراه این جشنواره هستم و دغدغه‌مان این است که به صورت آبرومند این رویداد را برگزار کنیم.

نجاتی نیز در ادامه درباره بنیان‌گذاری استاندارد ساختار این رویداد توضیح داد: متاسفانه در جشنواره‌‌های سینمایی کشورمان وقتی دبیر یک رویداد تغییر می‌کند سیاست‌های آن نیز طی سالی به سال دیگر تغییر می‌کند اما در رویدادهای سینمایی معتبر دنیا گاهی یک فرد سال‌ها دبیری یک رویداد را برعهده دارد. بنابراین ما تلاش‌مان این بود که ساختار جشنواره فیلم فضای باز را درست بچینیم و این ساختار سال‌ها اصولی و استاندارد پیش برود. علاوه بر رفاقت و صمیمیت سیاوش چراغی‌پور که برای همه اهالی فیلم کوتاه ثابت شده است، همراهی او با ما بدور از تشریفات خیلی برایمان مهم بود. شادی و نشاط جشنواره فیلم فضای باز را شاید هیچ رویداد دیگری نداشته باشد. مخاطبان سینما به این نشاط نیاز دارند که گاهی در برخی رویدادهای سینمایی به دلیل تنیده شدن با تشریفات پیچیده فراموش می‌شود.

چراغی‌پور نیز در این باره گفت: ذات سینما این است که مردم با آن رو در رو مواجه شوند. مدل سینمای تابستانی که سال‌های دور در میان خانواده در فضای باز رواج داشت همیشه برایم خاطره‌ای خوشایند است. یادم است مردم فیلم‌هایی را روی پشت بام‌ها کنار هم می‌دیدند یا من تجربه تماشای فیلم کنار رودخانه خروشان الوند را دارم و حالا قرار است در فستیوال اپن ایر در منطقه زیبای لاهیجان و اقامتگاه بومگردی هفت محل دیلمون کنار هم فیلم ببینیم و اساسا امتیاز این جشنواره همین است. امیدوارم هر سال در منطقه متفاوتی از جغرافیای زیبای ایران این رویداد را برگزار کنیم و سینما را ارج بگذاریم.

این هنرمند خاطر نشان کرد: آمار ثبت‌نام حدود ۱۰۰۰ اثر در دو بخش فیلمنامه و فیلم آمار قابل توجهی برای دوره‌ اول جشنواره بوده است که با دست خالی ما در دوره اول ثبت شده و با این روند دور از ذهن نیست که در سال‌های بعد با حمایت‌هایی که انشالله صورت بگیرد این رویداد بین‌المللی شود و قطعا آورده‌های مالی و فرهنگی‌اش برای سینمای کشورمان بسیار قابل توجه خواهد بود.

وی با طرح یک انتقاد ادامه داد: صحبت من این است مگر وزیر فرهنگ و ارشاد و دیگر مسئولان سینمایی ما نمی‌دانند ایجاز سینما چه تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد؟! من توقع داشتم وقتی خبرهای جشنواره منتشر شد عزیزان مدیر و مسئول ما حمایت کنند و پای کار بیایند و حداقل یک تماسی بگیرند و جلسه‌ای بگذارند و به ما دلگرمی بدهند. چرا چنین رویدادی با این تاثیر شگرف باید لنگ یک میلیارد تومان پول باشد که بتواند هزینه پذیرایی از مهمانان و هنرمندان خود را تامین کند؟!

نجاتی در ادامه درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌ها بر پویا شدن روند فیلمسازی در یک استان بیان کرد: یادم است برگزاری جشنواره ملی فیلم رضوی در استان گلستان بر حضور سه فیلم از این استان در جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های بعد از آن بی تاثیر نبود. همه سرمایه فیلم کوتاه، رفاقتش است و نخستین دوره همیشه سخت ترین است. این رویداد انشالله سال‌های بعد راه خود را باز می‌کند اما مرور خاطره اینکه چه کسانی در دوره اول همراهش بودند لذت ویژه‌ای دارد.

گفتنی است نخستین جشنواره ملی فیلم فضای باز به همت موسسه ملی فرهنگی هنری “موج فاخته” ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ در استان گیلان برگزار می‌شود.

میزبانی محسن کیایی از نادر سلیمانی

سینمای خانگی: محسن کیایی در برنامه «۱۰۰۱» امشب میزبان نادر سلیمانی است.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از مشاور رسانه‌ای، پنجاه و هفتمین قسمت از «۱۰۰۱» امشب، پنجشنبه ۴ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و به عدد ۲۸ اختصاص دارد.

در این قسمت از برنامه متناسب با عدد انتخاب شده، محسن کیایی گفتگویی متفاوت با نادر سلیمانی خواهد داشت.

نادر سلیمانی، ۲۸ سال پس از اولین ایفای نقشش، سیمرغ جشنواره فیلم فجر را گرفت.

جناب‌خان نیز در بخش‌هایی از این برنامه آنان را همراهی می‌کند.

«۱۰۰۱» برنامه‌ای در قالب گفتگو-سرگرمی است که با محوریت اعداد در زندگی تهیه و پخش می‌شود.

هر قسمت از «۱۰۰۱» حول محور یک عدد خاص می‌چرخد که سوژه‌ها و موضوعات مرتبط با آن عدد در برنامه مطرح می‌شود.

این برنامه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فریدالدین نیکجو ساخته شده و ‌طراح و مدیر هنری آن محمد بحرانی است.

به دنبال صلح پایداریم/برگزاری جشنواره های فرهنگی آوای صلح در سال 1404

سینمای خانگی: گردهمایی سربازان صلح کشور با حضور رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای ارتش، مدیرعامل خانه سرباز صلح ایران، فریده اولادقباد معاون تعاون و اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مدیرکل دفتر دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و جمعی از کهنه سربازان کشور برگزار شد.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی خانه سرباز صلح ایران، امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی، رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: امروز سالروز تاسیس سپاه است؛ چند روز پیش روز ارتش بود؛ حضرت امام با نگرش عمیق در سال ۵۸، چهار نهاد را پایه گذاری کردند. ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نام نهاده شد. دوم اردیبهشت بنام سپاه انقلاب، ۲۷ خرداد روز جهاد سازندگی و ۵ آذر هم سالروز تشکیل بسیج. این چهار ارگان، ارکان رسمی دفاع مقدس شدند و برای صلح باید نیروهای مسلح مقتدر داشته باشیم.‌

وی با بیان اینکه اگر حمایت مردم نبود در جنگ هشت ساله موفق نمی شدیم عنوان کرد: خداوند می فرماید در برابر دشمنان تا جایی که امکان دارید آماده باشید. همه ارتش ها به فکر آماده سازی هستند و تفاوت اساسی ما این است که آنها دنبال منافع خود هستند و ما برای بازدارندگی دشمن از هر فکر تعرض به کشور است. ما به دنبال صلح پایداریم و جلوی تعرض دیگران می ایستیم و اندیشه ما دفاعی و سلطه ستیز است و اگر ضعیف باشیم هیچ صلحی بر ما پایدار نخواهد بود. ارتش و سپاه همزاد هستند و همواره باهم بودند.

وی با اشاره به شهید سپهبد قرنی به عنوان اولین شهید ترور نظام توضیح داد: او انسان بزرگی بود و حق زیادی بر گردن نظام و انقلاب دارد و متاسفانه شناخته نشد.در سال ۱۳۳۶ وی سرلشگر و رئیس اطلاعات ارتش بوده است. 

او رتبه های ممتاز را طی کرده و سال ۱۳۳۶ نامه به دربار می زند و از ارتش اخراج می شود و ۳ سال به زندان می رود و ارتباطش را با زندانیان سیاسی ادامه می دهد و در سال ۵۷، به پیشنهاد آیت الله مطهری عضو شورای انقلاب شد و از ۲۳ بهمن رئیس ستاد ارتش شد و در ۴۳ روز تصمیمات بزرگی گرفت که از جمله آن اخراج مستشاران آمریکایی و جمع آوری سلاح های به غارت رفته بود.

فولادی تاکید کرد: او نقش اساسی در جلوگیری از تجزیه طلبی ها در کردستان داشت و سرانجام توسط گروه فرقان به شهادت رسید.

قاسم رحیمی مدیرعامل خانه سرباز صلح ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: دکترین ما دفاعی است هرچه در این کشور درباره صلح حرف بزنیم کم است. باید گفت وگو کنیم و آرامش را برای ملت ایران حفظ کنیم و امیدوارم تیم مذاکره کننده موفق باشد. فعالیت ما در راستای صلح است و تلاش می کنیم اگر کسانی به سمت جنگ طلبی رفتند نکوهش شوند. شرایط آمریکا به نحوی است که آنها مجبورند با ما کنار بیایند و امروز بهترین شرایط مذاکره است.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم کلماتی مثل صلح، مذاکره و سازش کلمات مثبتی در دنیا باشد و به‌ خود می بالیم چند سال در این راه تلاش می کنیم. امروز طرفداران درگیری نظامی خائن به این کشور هستند چه نتانیاهو باشد چه کسانی دیگر. ما درد جنگ را می دانیم بنابراین از صلح حرف می زنیم و ایرانیان شایسته هستند از صلح حرف بزنند.

مدیرعامل خانه سرباز صلح ایران با بیان اینکه از منظر تمدن، مذهبی و ادبی شایسته حرف زدن از صلح هستیم توضیح داد: 

سطح فعالیت های ما بین المللی است و در لرستان قم کاشان و آذربایجان شرقی دفاترمان فعالیت خود را آغاز کردند. همچنین کمیته اصناف، هنرمندان، ورزشکاران در خانه سرباز صلح ایران فعال شده و با همراهی معاونت فرهنگی شورای عالی مناطق آزاد کشور جشنواره های آوای صبح را در بخش های فیلم، تئاتر، عکس، هنرهای تجسمی و موسیقی برگزار می کنیم. 

رحیمی در ادامه گزارشی درباره خانه سرباز صلح ایران و ساختار این سازمان مردم نهاد توضیحاتی ارائه کرد.

نیاکان رئیس کمیته ایثارگران خانه سرباز صلح ایران اظهار کرد: این کمیته مطالبات ایثارگران در زمینه‌های مختلف را پیگیری می کند.

وی در ادامه مواردی که در دستور پیگیری کمیته ایثارگران خانه سرباز صلح ایران قرار دارد تشریح کرد.

یاوند عباسی، مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: در اسلام صلح همواره بر جنگ مقدم بوده است. صلح گرچه دستاوردهای زیادی داشته و آبادانی در پی و خیرات و برکات بسیار دارد اما به راحتی به دست نمی آید.

وی ادامه داد: استکبار جهانی خوی خود را به وضوح نشان می دهد و کشورهای ضعیف همواره در معرض استعمار هستند و باید قوی باشیم و دنیا این را می داند.

این پژوهشگر و فعال حوزه ایثارگری تاکید کرد: اگر آمادگی داشته باشیم صلح در دسترس است. عزیزان ایثارگر خون داده اند تا امروز اینجا باشیم. آمریکایی ها می دانند ملت، ارتش، سپاه و بسیج و نیروهای مدافع وطن زمانی که دستشان خالی بود جلوی بعث ایستادند اما امروز ایران اسلامی قدرت منطقه ای است. 

عباسی تاکید کرد: نتانیاهو در کتاب خاطراتش نوشته تلاش کردم روسای جمهور آمریکا را در ادوار مختلف متقاعد کنم با ایران بجنگند و موفق نشدم. امروز جنگ ها ترکیبی و یکی صور آن بحث نظامی است؛ دشمن حریف ایران اسلامی نمی شود و باید به روح شهدا و جانبازان و ایثارگران درود بفرستیم و در بحث نظامی مقتدر هستیم. ابعاد دیگر این جنگ اقتصادی و روانی است و ناامید کردن و سست کردن باورهای ملی و دینی خود جنگ است.

وی گفت: امیدواریم همانطور که نیروهای ایثارگر ما صلح را به ارمغان آوردند در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی هم پیروز باشیم.

رحیم نریمانی مدیرکل دفتر دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید نیز با گرامیداشت ۴۸ هزار شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: صلح واژه ای مقدس است که ریشه در فطرت الهی دارد و یکی از رسالت های سازمان های مردم نهاد در عرصه ملی و بین المللی این است که به عنوان سفیران صلح فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اهمیت قدرت بازدارندگی عنوان کرد: صلح همراه اقتدار از اهمیت بسزایی برخوردار است و کارکرد تشکل ها مسئله حکمرانی خوب و بهترکردن حال جامعه است و این سمن ها می توانند به همدلی بیشتر مردمی کمک کنند.

مدیرکل دفتر دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید تاکید کرد: ایجاد تفاهم ملی و بین المللی و تقویت ارزش های مشترک و کاهش تعارض ها از طریق مهارت گفت وگو از جمله کارکردهای سازمان های مردم نهاد است و دوران مهارت گفت وگو باید در عرصه های مختلف تقویت شود و همه اقشار بتوانند در نقطه ای مشترک به تفاهم برسند.

تقاضای ما از سمن ها این است که برای فراهم آوری زمینه توسعه کشور، مشارکت آفرینی داشته باشند. اعتماد از دیگر مولفه های مهم است و امیدوارم زمینه جریان‌سازی در کشور رخ دهد‌‌.

پوستر جدید «کوکتل مولوتف» رونمایی شد

سینمای خانگی: دومین پوستر فیلم سینمایی کمدی «کوکتل مولوتف» با طراحی امین شفیعی رونمایی شد.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از مشاور رسانه‌‌ای فیلم، دومین پوستر فیلم سینمایی «کوکتل مولوتف» به کارگردانی حسین دوماری و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور منتشر شد.

«کوکتل مولوتف» از ۱۵ اسفندماه به سرگروهی پردیس سینمایی کورش در سراسر کشور روی پرده رفته و جزو سه فیلم پرفروش اکران نوروز ۱۴۰۴ است.

پوستر جدید «کوکتل مولوتف» را امین شفیعی و لوگوی آن را محمد روح‌الامین طراحی کرده است.

امین حیایی، احمد مهرانفر، ستاره پسیانی و پژمان جمشیدی با حضور یکتا ناصر، نیلوفر کوخانی، سیاوش چراغی‌پور، علیرضا استادی، کمند امیرسلیمانی، علی مسعودی و سعید امیرسلیمانی بازیگران این فیلم کمدی هستند.

عوامل اصلی «کوکتل مولوتف» عبارتند از: 

تهیه‌کننده: محمد کمالی‌پور، مشاور فیلمنامه و کارگردان: حسین دوماری، نویسنده: احمد رفیع‌زاده، سرمایه‌گذاران: علی مجیدی و علی طاهریان، مدیر فیلمبرداری: میلاد پرتوی، تدوین: پویان شعله‌ور، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، موسیقی: سروش انتظامی، طراح صحنه: محمدرضا شجاعی، طراح لباس: مجید لیلاجی، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، دستیار اول کارگردان: هانیه بساتینی، مدیر برنامه‌ریزی: رضا بختیاری نیک، مدیر صدابرداری: سعید زند، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، طراح جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار، رضا انصارین، منشی صحنه: مرجان تاجیک، عکاس: احمدرضا شجاعی، اصلاح رنگ: مهران دوستی، تصویربردار پشت صحنه: نرگس سلاح‌ورزی، طراح لوگو: محمد روح‌الامین، نورپرداز: حسن لشگری، برنامه‌ریز: مهران شهرآشوب، مجری طرح: علی مجیدی، مشاور حقوقی: توحید بختیاری، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا.

بازیگران فرانسوی فیلم اصغر فرهادی معرفی شدند

سینمای خانگی: روز گذشته اعلام شد اصغر فرهادی به زودی فیلمی را در فرانسه خواهد ساخت و حالا بازیگران فرانسوی این فیلم هم معرفی شده اند.

به گزارش سینمای خانگی پیش از این فرهادی اعلام کرده بود فیلمی را در لس آنجلس خواهد ساخت و حالا مشخص نیست فیلمی که در فرانسه کار خواهد کرد، همان فیلمی است که قرار بود در لس آنجلس ساخته شود یا پروژه جدیدی است. 

اما به هر حال اعلام شده که بازیگران مطرح فرانسوی ایزابل هوپر بازیگر فیلم معلم پیانو کار میشاییل هانکه و ونسان کسل بازیگر فیلم های نفرت، آپارتمان و کفن ها در این فیلم حضور دارند. این فیلم در واقع محصول مشترک آمریکا و فرانسه است و هزینه ساخت آن ۱۲ میلیون دلار خواهد بود.

فیلم جدید اصغر فرهادی در پاریس

سینمای خانگی: اصغر فرهادی، فیلمساز سرشناس ایرانی، اعلام کرد که پروژه سینمایی جدید خود را با حضور بازیگران برجسته فرانسوی در پاریس کلید خواهد زد.

به گزارش سینمای خانگی تاکنون جزئیاتی از داستان یا ترکیب بازیگران این پروژه منتشر نشده است.

وضع مقررات جدید برای آکادمی و اعلام زمان‌بندی مراحل مختلف اسکار ۲۰۲۶

سینمای خانگی: آکادمی با انتشار تاریخ‌های کلیدی برگزاری اسکار ۲۰۲۶، اعلام کرد رای دهندگان اسکار دیگر نمی‌توانند در یک دسته رای دهند مگر اینکه همه نامزدها را دیده باشند.

به گزارش سینمای خانگی باوجود اینکه تازه ۷ هفته از برگزای هفتادوهفتمین مراسم آکادمی اسکار گذشته، آکادمی توجه خود را معطوف به اسکار نودوهشتم کرده که یکشنبه ۱۵ مارس ۲۰۲۶ برگزار می‌شود. دیروز هیئت مدیره آکادمی با اعلام تاریخ‌های برگزاری روند انتخابات برای فصل آینده، مقررات جدیدی هم وضع کرد که نحوه رقابت رقبا را تعیین می‌کنند و می‌توانند تأثیر زیادی بر روند انتخاب داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، با عبور از سنتی ۹۷ ساله، هیئت مدیره اکنون به مسئله‌ای توجه کرده که می‌توان آن را «قانون دایان وارن» نامید. دایان وارن ترانه‌سرای تحسین شده‌ای که ۱۶ نامزدی اسکار در بخش بهترین آهنگ اصلی دریافت کرده اما هرگز برنده نشده است، احتمالا برای وضع کننده قانون جدید اسکار تعیین کننده بوده است. گفته می شود بخشی از کسب نکردن جایزه توسط این ترانه سرا به این دلیل است که در رای گیری نهایی که برای اعضا ارسال می‌شود، هرگز نام افرادی که نامزد شده‌اند (به غیر از بازیگران) در کنار پروژه نامزد شده آنها ذکر نشده است و پس از این باید این امر انجام شود.

همچنین آکادمی کار رای دادن اعضا را در حالی که همه نامزدهای یک رشته را تماشا نکرده‌اند، سخت‌تر می‌کند (و این کاری است که بفتا چندین سال است که انجام داده است). از آنجا که آکادمی در سال‌های اخیر اعضای خود را گسترش داده است، این امر داشت به معضلی بدل می شد. همیشه از رای دهندگان درخواست می‌شد حتما همه نامزدها را تماشا کنند و بعد رای بدهند، اما این روند کاملاً آزاد بود. اکنون سیستم رای‌گیری الکترونیکی آکادمی، در دور نهایی رای گیری، به اعضا اجازه دسترسی به برگه رای برای دسته هایی که در آن همه نامزدها را تماشا نکرده‌اند، نخواهد داد. به این ترتیب که آکادمی امکان مشاهده را از طریق پخش در اتاق نمایش آکادمی برای اعضا دنبال می‌کند و برای فیلم‌هایی که در جاهای دیگر مانند جشنواره‌های فیلم و … پخش شده‌اند، اعضا باید فرمی را پر کنند که زمان و مکان تماشای فیلم را اعلام کنند.

علاوه بر این آکادمی اجازه می‌دهد تا آثار فیلمسازان پناهنده برای بخش اسکار بین‌المللی از سوی کشوری که به آنجا گریخته‌اند به آکادمی ارائه شود. تاکنون فیلمساز باید مقیم یک کشور می‌بود تا بتواند اثر خود را ارسال کند.

برای انتخاب بهترین بازیگر نیز روش جدیدی برای اولین بار در سال ۲۰۲۶ انجام می شود که برمبنای آن یک دور مقدماتی رای‌گیری برای تعیین فهرست نهایی شامل ۱۰ فیلم وجود خواهد داشت. سپس، قبل از رای‌گیری نامزدها، برنامه پرسش و پاسخ با نامزدهای تعیین‌شده در اختیار رای دهندگان قرار می گیرد.

در بخش بهترین فیلمبرداری نیز از این پس پیش از رای‌گیری، اعضای شاخه سینماگران فهرستی از ۱۰ تا ۲۰ فیلم را تعیین خواهند کرد.

در سال‌های پیش اعضای همه شاخه‌های آکادمی می‌توانستند برای کمک به انتخاب نامزدها در دسته‌های فیلم کوتاه بین‌المللی، فیلم بلند انیمیشن هم رای بدهند، از این به بعد انیمیشن کوتاه هم شامل این وضعیت می شود.

پس از سروصدای استفاده از هوش مصنوعی در فیلم های «بروتالیست» و «امیلیا پرز» در دوره اخیر، اکنون آکادمی می گوید: هوش مصنوعی مولد و سایر ابزارهای دیجیتالی که در ساخت فیلم استفاده می‌شوند، نه کمکی می کنند و نه آسیبی به شانس دستیابی به یک نامزدی دارند. آکادمی و هر شعبه با در نظر گرفتن درجه ای که نویسنده فیلم انتخاب می کند، دستاورد را قضاوت می کند.

تاریخ‌های کلیدی فصل اسکار ۲۰۲۵-۲۰۲۶:

سه شنبه ۱۴ آگوست ۲۰۲۵؛ شروع ثبت نام فیلم انیمیشن کوتاه، مستند بلند، مستند کوتاه و فیلم کوتاه

چهارشنبه، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۵؛ شروع زمان ثبت نام برای همه ورودی‌های اصلی، انیمیشن بلند و بهترین فیلم

چهارشنبه یکم اکتبر ۲۰۲۵؛ شروع ثبت‌نام برای فیلم بلند بین‌المللی

دوشنبه ۶ اکتبر ۲۰۲۵؛ جوایز دانشجویی آکادمی

پنجشنبه ۹ اکتبر ۲۰۲۵؛ فرصت نهایی برای ثبت نام فیلم کوتاه انیمیشن، فیلم کوتاه مستند و فیلم کوتاه

پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۲۵؛ مهلت نهایی برای معرفی فیلم بلند مستند

دوشنبه ۳ نوامبر ۲۰۲۵؛ مهلت نهایی برای موسیقی اصلی فیلم

پنجشنبه ۱۳ نوامبر ۲۰۲۵؛ مهلت نهایی برای همه ورودی‌های اصلی، فیلم بلند انیمیشن، بهترین فیلم

شنبه ۱۶ نوامبر ۲۰۲۵؛ جوایز مدیران آکادمی

دوشنبه، ۸ دسامبر ۲۰۲۵؛ آغاز دور اول رای گیری

جمعه، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۴؛ پایان دور اول رای گیری

سه شنبه ۱۶ دسامبر ۲۰۲۵؛ فهرست کوتاه اسکار اعلام می شود

شنبه ۱۰ ژانویه/یکشنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۶؛ اعلام نامزدهای بازیگران، گریم و آرایش مو، صدا و جلوه‌های ویژه تصویری

دوشنبه، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۶؛ شروع رای گیری نامزدهای از ساعت ۹ صبح

جمعه، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۶؛ پایان مهلت رای گیری در ساعت ۵ بعداز ظهر

پنجشنبه، ۲۲ ژانویه ۲۰۲۶؛ اعلام نامزدهای اسکار

سه شنبه، ۱۰ فوریه ۲۰۲۶؛ برنامه اعلام نامزدهای اسکار

پنجشنبه، ۲۶فوریه ۲۰۲۶؛ شروع رای گیری نهایی از ۹ صبح

پنجشنبه ، ۵ مارس ۲۰۲۶؛ پایان رای گیری نهایی در ساعت ۵ بعدازظهر

یکشنبه، ۱۵ مارس ۲۰۲۶؛ مراسم نودو هشتمین دوره اسکار

سه شنبه ۲۸ آوریل ۲۰۲۶؛ اهدای جوایز علمی و تکنیکی

مقیسه از ساترا رفت

سینمای خانگی: رئیس رسانه ملی با صدور حکمی جواد رمضان‌نژاد را به‌‌ عنوان معاون رئیس سازمان صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی(ساترا) منصوب کرد.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط‌عمومی رسانه ملی، رئیس رسانه ملی با صدور حکمی «جواد رمضان‌نژاد» را به‌‌ عنوان معاون رئیس سازمان صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی(ساترا) منصوب کرد.

متن حکم پیمان جبلی برای جواد رمضان‌نژاد به این شرح است: 

«هدایت، نظارت و حمایت از رسانه‌‏های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به‌ منظور ایجاد نهضت تولید و انتشار محتوا و خدمات صوت و تصویر مبتنی بر اخلاق رسانه‌‏ای و فرهنگ اسلامی – ایرانی در فضای مجازی از مهم‏‌ترین مأموریت‌‏های ساترا است.

انتظار می‌‏رود اهداف اساسی تأسیس این نهاد تنظیم‌‏گری را که قانون برعهده سازمان صداوسیما قرار داده است سرلوحه همه اقدامات آن نهاد در هدایت و نظارت مؤثر در فرآیند تولید و انتشار محتوا و خدمات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، صدور مجوزهای لازم به ارائه‌دهندگان خدمات در این عرصه، تهیه و تنظیم نظام‌‏نامه‌‏ها، روش‏‌های اجرایی و دستورالعمل‏‌های کاربردی و ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر قرار دهید.

بدیهی است حمایت هم‏‌زمان از خدمات‌دهندگان و مخاطبان و کاربران این حوزه و تهیه دستورالعمل‌‏های نظارتی و آیین‏‌نامه‌‏های مکمل چرخه تنظیم‏‌گری و نظارت طبق قانون، پشتیبانی اصولی از حوزه تولید محتوا و خدمات و ایجاد نشاط اجتماعی برای افزایش سهم مصرف محتوای سالم صوت ‏و تصویر فراگیر و ایجاد ابزارهای تشویقی و حمایتی در این راستا با هدف تقویت رویکرد خط سبزی و پرداختن بیشتر فعالان تولید محتوا در این عرصه به حوزه‏‌های مغفول‌مانده اولویت‌‏دار فرهنگی موردنیاز جامعه اصیل و فهیم ایرانی به‌جای تمرکز صرف‏ بر تنظیم‌‏گری خط‌‏‏قرمزی ازجمله وظایف مهم و دارای اولویت ساترا است.

به ‏‌منظور تحقق مأموریت‌‏ها و وظایف محوله،‌ تعامل و همکاری و استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌‏های مسئول دولتی و حاکمیتی که در قوانین مشخص شده لازم و ضروری است.»

رئیس رسانه ملی همچنین، از تلاش‌ها و خدمات سعید مقیسه در طول تصدی این مسئولیت قدردانی و با صدور حکم جداگانه‌ای وی را به‌ عنوان مشاور رئیس سازمان صداوسیما منصوب کرده است.

جواد رمضان‌نژاد که پیش‌ازاین عهده‌دار ریاست مرکز بسیج سازمان صداوسیما بود، دارای مدرک دکترای ارتباطات است و مدیریت شبکه‌های پنج، افق و ریاست مرکز سیمافیلم در کارنامه کاری‌اش به ثبت رسیده است.

سینمایی«ناگهان تنها» را از شبکه چهار ببینید

سینمای خانگی: فیلم سینمایی «ناگهان تنها» با گویندگی 4 نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیما دوبله شد.


به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی و رسانه های نوین معاونت سیما؛ این سینمایی در گونه ماجراجویی، درام و مهیج محصولفرانسه، ایسلند و بلژیک در سال 2023 قرار است از شبکه چهار سیما پخش شود.

مدیر دوبله این سینمایی شراره حضرتی و صدابردار آن روژین جشن سده است. ارغوان حضرتی، علی همت مومیوند،نازنین یاری و شراره حضرتی صداپیشه های این اثر بوده اند.

در این فیلم خواهیم دید: لوراو بن با قایق بادبانی خودشان در حال قایقرانی هستند. مقصد آنها بندر ادن است، اماتصمیم می گیرند برای بازدید از یک جزیره متروک در نزدیکی قطب جنوب، مسیر طولانی را طی کنند. آنها قبل از
رسیدن آب و هوا را بررسی می کنند، پیش بینی می شود برای آینده نزدیک خوب باشد.

هر عمل ماجراجویانه که باهدف کسب دانشی یا کشف ناشناخته ای انجام می شود، لاجرم مخاطراتی نیز به همراه دارد. هرچند در انتهای این سفرهای ماجراجویانه، انسان با پر شدن از دانشی که می طلبید، یا شناخت ناشناخته ای که در پی اش بود، به آرمان خویش از این سفرها نائل می گردد، اما طی این سفرها، ممکن استمجبور به تحمل خطرهایی گاه، بسیار خطیر و مهیب شود که همچون هزینه هایی معقول و لازم برای دسترسی به فایده های حاصل از آن سفر محسوب می شوند. فیلم سینمایی «ناگهان تنها»،جذابیت خود را از نمایش داستانی پرتعلیق و غافلگیری از همین هزینه ها و فایده ها در سفر ماجراجویانه قهرمانانش به دست می آورد.

شبکه‌ چهار، مسئولیت رصد این اثر را بر عهده داشته است و پس از طی مراحل تایید و روندهای ترجمه، ویراستاری و سپس دوبله این عنوان برای مخاطبان این شبکه پخش خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل