۳۶ هزار دانش‌آموز به تماشای «لوپتو» نشستند

انیمیشن «لوپتو» در کمتر از یک ماه اکران، توانست با جذب ۱۸۵ هزار مخاطب کودک و نوجوان در سینماهای سراسر کشور به فروش چهار میلیارد و هفتصد میلیون تومانی دست یابد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از تسنیم، گذشت قریب به یک ماه از آغاز اکران انیمیشن سینمایی «لوپتو»، فروش این انیمیشن با تکیه بر جذب 185 هزار مخاطب کودک و دانش‌آموز از سراسر کشور، به مرز فروش 5 میلیارد تومان رسیده است.

«لوپتو» همزمان با شروع سال تحصیلی تمرکز ویژه‌ای بر اکران‌های مدارس کرد و طبق آمار سهم دانش‌آموزان سراسر کشور از فروش این انیمیشن 36 هزار مخاطب و 7 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده که به عبارتی برابر با 20% مخاطبان و 16% فروش آن است.

این انیمیشن به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی و احسان کاوه، تاکنون 1500 سانس اکران دانش‌آموزی در سراسر کشور داشته است. استان‌های تهران، مشهد، اصفهان و شهرکرد پیشتاز میزان استقبال مدارس از این انیمیشن بوده‌اند.

برگزاری رویداد ایده‌پردازی «سینما سلامت» با محوریت کرونا

نخستین رویداد ایده‌پردازی «سینما سلامت» با محوریت کرونا اواخر دی‌ماه به همت بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود.

به نقل از روابط‌عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نخستین رویداد ایده‌پردازی «سینما سلامت» با موضوع کرونا و دستاوردهای نظام پزشکی کشور در مهار این اپیدمی برگزار می‌شود.

محورهای این رویداد عبارتند از مواجهه علمی و عملی با کرونا (دستاوردهای علمی و تخصصی مانند تولید واکسن، تولید تجهیزات پزشکی مرتبط با درمان کرونا، کرونا و قرنطینه، تربیت متخصصان و تداوم آموزش پزشکی و…)؛ خدمات ارائه شده توسط کادر درمان (کووید ۱۹ و مادرانگی، ارتباط والدین کادر درمان و فرزندان در کرونا)؛ نمایش قدرت پزشکی و جایگاه مطلوب ایران در منطقه (نقش بانوان متخصص، محدودیت پیوند اعضا در همه‌گیری کرونا، درمان ناباروری در کرونا) و همچنین فعالیت‌های مردمی و جهادی در حوزه سلامت (بازنمایی فعالیت‌های جهادی و بسیج مردمی در کمک به کادر در زمان کرونا).

علاقه‌مندان به حضور در این رویداد باید طرح یک صفحه‌ای خود را حداکثر تا ۲۵ آذر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

داوری اولیه نخستین رویداد سینما سلامت ۲۶ آذر تا ۲ دی‌ و منتورینگ آثار ۳ تا ۹ دی‌ انجام می‌شود.

شرکت کنندگان باید طرح نهایی (۷ صفحه‌ای) خود را حد فاصل ۱۰ تا ۱۶ دی‌ در اختیار دبیرخانه قرار دهند.

بررسی طرح‌های نهایی ۱۷ تا ۲۱ دی‌ماه خواهد بود و نخستین رویداد سینما سلامت ۲۲ و ۲۳ دی‌ ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

جشنواره بین المللی فیلم رشد؛ آغاز پنجاه و دومین دوره

به گزارش رسانه سینمای خانگی به نقل از ایلنا؛ صادق یزدانی، دبیر پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد با بیان این که افتتاحیه این دوره پیش از ظهر دوشنبه هفتم آذرماه در مدرسه دارالفنون برگزار خواهد شد، اظهار کرد: قرار است در این مراسم زنگ آغاز جشنواره به دست مسئولان عالی وزارت آموزش و پرورش به صدا درآید.

وی ادامه داد: معرفی اعضای هیات داوران، سخنرانی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره و سخنرانی وزیر محترم آموزش و پرورش از جمله برنامه‌های افتتاحیه خواهد بود.

دبیر پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد درباره تمایزهای این دوره با دوره‌های پیشین عنوان کرد: امسال دو بخش «فیلمنامه» و «وب‌سری» برای حمایت از فیلمنامه‌های آموزشی و آثار دنباله‌دار آموزشی که در بستر اینترنت منتشر می‌شود، به وجود آمده است.

یزدانی به ارسال سه هزار و ۴۶۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: هیات‌های انتخاب، آثار برتر ارسالی را برگزیده‌اند و برنامه اکران این آثار در حال تدوین است.

پنجاه ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد از هفتم تا سیزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار خواهد شد. اطلاع‌رسانی خبرها و رویدادهای مربوط به این دوره جشنواره در پایگاه اینترنتی به نشانی eff.roshd.ir صورت خواهد گرفت.

بخش ویژه سینمای ایران در جشنواره «مونته‌کاتینی» ایتالیا

هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «مونته‌کاتینی» ایتالیا بخش ویژه‌ای را به سینمای ایران اختصاص داده است.

به‌نقل از «پایگاه خبری فیلم کوتاه»، جشنواره بین‌المللی فیلم «مونته‌کاتینی» ایتالیا که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم کوتاه در جهان است؛ در این هفتاد و سومین دوره خود در بخش ویژه‌ای فیلم‌های ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

فیلم کوتاه بلوغ ساخته نازنین قنبری محمدی در بخش مسابقه اصلی جشنواره رقابت می‌کند و ۱۹ فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن ایرانی در بخش ویژه سینمای ایران به نمایش درمی‌آیند.

کَت‌وُمَن (هادی شیبانی)، رد و بدل (برزان رستمی)، بخش سی (مهرشاد خردمندی)، یک، نیم (جاوید فراهانی)، ماسک (نوا رضوانی)، هلو (مهدی حسین خانی)، ماهکان (حسام حسینی و عباس حسین‌زاده)، آیدنتی بای (سجاد شاه حاتمی)، بی فرزندی (سارا بهرام جهان)، آب باد خاک نان (مهدی زمانپور کیاسری)، سمپاش (فرنوش عابدی)، برای پاکسازی (محمد مروج)، برنده (مهدی مهایی)، سایه‌های نیاکان فراموش‌شده (مصطفی داوطلب)، سایکو (مصطفی داوطلب)، هرگز، گاهی، همیشه (شادی کرم رودی)، فا مرگ (علی ویلان)، چرخ خیاطی (نجمه هاشم الحسینی) و رویا (محمدرضا محمدی) در این بخش حضور دارند.

هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «مونته‌کاتینی» ایتالیا ۲ تا ۶ نوامبر برگزار می‌شود.

مراسم رونمایی از ۳ فیلم کوتاه در مشهد

سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی رونمایی و تحلیل و بررسی شدند.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم‌های کوتاه «انگشتر» به نویسندگی و کارگردانی «سیدرهام رسولی»، «کت‌وُمَن» به نویسندگی و کارگردانی «هادی شیبانی» و «رویا» به نویسندگی و کارگردانی «محمدرضا محمدی» در مشهد

همراه با جلسه تحلیل و بررسی  در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی اطلس از ساعت ۱۸ تا ۲۰ با حضور علاقه‌مندان به فیلم کوتاه برگزار شد.

در این برنامه جواد علیزاده از اساتید و اعضای قدیمی انجمن سینمای جوانان ایران_دفتر مشهد به‌عنوان کارشناس حضور داشت.

گفتنی است هادی شیبانی و محمدرضا محمدی از هنرجویان دوره فیلم‌سازی پاییز ۱۳۹۳ و سید رهام رسولی از هنرجویان دوره فیلم‌سازی پاییز ۱۳۹۷ دفتر مشهد هستند.

سینمای خصوصی ایران به تنهایی توان حضور در عرصه‌های جهانی را ندارد

رئیس سازمان سینمایی گفت: بخش خصوصی سینمای ایران به تنهایی توان حضور در عرصه‌های جهانی و بین‌الملل را ندارد و ضروری است از طریق تعاملات بین بخشی با کمک وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و سازمان سینمایی در این زمینه ظرفیت‌سازی و بسترسازی‌های لازم صورت گیرد.

به گزارش سینمای خانگی از اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی در نشست مشترک رؤسای سازمان سینمایی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه با گسترش دامنه فعالیت‌های سینما حوزه بین‌الملل و تشکیل شورای بین‌الملل سینما و بهره‌گیری از مؤسسات سینمایی به عنوان بازوهای اجرایی و عملیاتی، اقدامات جدی را بر اساس استراتژی جدید آغاز کرده‌ایم اظهار کرد: در تفاهم‌نامه‌های منطقه‌ای، پیگیر بازیابی و زمینه‌سازی برای اکران فیلم‌های ایرانی هستیم.

وی در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی‌ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حمید مصطفوی سرپرست اداره کل مبادلات فرهنگی و سازمان‌های بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سید صادق موسوی مدیر کل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی و در چارچوب گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حوزه سینما برگزار شد، با اشاره به جایگاه سینمای ایران در منطقه و جهان گفت: سینمای ایران مهمترین دستاورد فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از مرزهاست و بسیاری از ملت‌ها و جوامع، ایران را با سینمای ما می‌شناسند.

خزاعی تصریح کرد: با وجود درخشش فرهنگی سینمای ایران در عرصه‌های جهانی متأسفانه در زمینه تجاری‌سازی محصولات سینما موفق عمل نکرده‌ایم.

رئیس سازمان سینمایی گسترش ظرفیت‌های بین‌المللی سینما، تجاری‌سازی و بازاریابی محصولات آن را مهم خواند و با تأکید بر نقش سینما در همدل کردن ملت‌ها و تقویت پیوندهای عاطفی و اجتماعی افزود: در دنیا، دیپلماسی عمومی از مجاری فرهنگی، به‌ویژه سینما محقق می‌شود. می‌توان از کارکرد سینما برای تقویت و توسعه روابط ملت‌ها و فرهنگ‌ها استفاده کرد و در کنار توجه به دیپلماسی عمومی و فرهنگی، سینما برای داشتن اقتصاد بهتر نیازمند حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی است.

خزاعی با اشاره به اهمیت و لزوم تقویت اقتصاد سینما، گفت: در دوره جدید، برنامه‌ریزی متفاوتی را مبتنی بر اشتراکات فرهنگی، آیینی و آرمانی برای گسترش مراودات و همکاری‌های بین‌المللی با ۳۵ کشور هدف آغاز کرده‌ایم. در کنار تعیین کشورهای هدف در راهبرد بین‌الملل سازمان سینمایی، سعی کردیم این حضور فعال در کشورها را در راستای تأمین منافع فرهنگی_سینمایی و اقتصاد سینما توسعه دهیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به دستاوردهای سفر هیأت ایرانی به روسیه و نشست‌های متعدد با سفرا و رایزنان فرهنگی کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: در سفر به روسیه و نشست با مسوولان فرهنگی و سینمایی، موضوع تعاملات جدید در حوزه کشورهای خزر و شانگ‌های در دستور کار قرار گرفت.

خزاعی همچنین با تأکید بر اینکه مهمترین دغدغه ما در تعاملات بین‌المللی، چگونگی تأمین اقتصاد سینمای ایران در کشورهای همسو است، ادامه داد: زبان تصویر در نزدیکی فرهنگ‌ها و ملت‌ها بسیار تأثیر دارد.

وی اظهار داشت: به دلیل اهمیت فعالیت‌های مشترک بین‌المللی در اولین جلسه شورای عالی سینما، بودجه‌ای را به منظور تولیدات مشترک تصویب کرده و بنا داریم با کمک سینماگران دیگر کشورها و استفاده از منابع و ظرفیت‌های مشترک محصولاتی را تولید کنیم.

خزاعی همکاری مستمر دو سازمان سینمایی و فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای برگزاری هفته‌ها و روزهای فیلم مهم خواند و اضافه کرد: مهمترین مشکل ما عدم ارتباط رایزنان فرهنگی با دبیران جشنواره‌های بین‌المللی در دنیاست. عدم ارتباط دو سویه در این بخش، به ضعف بزرگی در حوزه جشنواره‌های بین‌المللی تبدیل شده و همیشه از این نقاط آسیب دیده‌ایم. چرا که تعاملات و مراودات کمک می‌کند تا حضور قدرتمندتری در جشنواره‌ها داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: نیاز به بازطراحی فضا در حوزه بین‌الملل سینما، تغییر مدل حضور و بازاریابی در عرصه بین‌الملل، شناخت ظرفیت‌ها و ذائقه‌شناسی از کشورهای هدف بویژه، کشورهای منطقه داریم.

مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل نیز در این نشست با اشاره به عدم وجود تفاهمنامه مشترکی میان این دو سازمان گفت: خوشبختانه در دولت جدید تفاهمنامه‌های متعددی با روسیه عراق آفریقای جنوبی بلاروس، پرتغال، عمان، سوریه، صربستان، پاکستان و غیره به امضا رسیده است و امیدواریم که به نتایج علمی و ملموسی منجر شود

فیلم کوتاه «انگشتر» بهترین فیلمِ حقوق بشرِ هندوستان شد

فیلم کوتاه «انگشتر» به‌کارگردانی و تهیه‌کنندگی رهام رسولی، به‌عنوان بهترین فیلم حقوق بشر جشنواره هندوستان انتخاب شد.

به‌ گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط‌ عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «انگشتر» به‌کارگردانی و تهیه‌کنندگی رهام رسولی در چهارمین حضور جهانی خود، موفق به کسب عنوان بهترین فیلم کوتاه حقوق بشر از نهمین دوره جشنواره ‌Pink City هندوستان شد.

این جشنواره هر ساله در ماه سپتامبر با هدف معرفی فیلم‌سازان کوتاه در سراسر جهان و ایجاد بستری برای استعدادهای نوپا و به نمایش گذاشتن خلاقیت و شناخت آثار آن‌ها، در شهر جیپور هندوستان برگزار می‌‌شود.

فیلم کوتاه «انگشتر» که پیش از این نشان ویژه شایستگی Award of Merit را در بخش بهترین فیلم کوتاه از بیستمین دوره جوایز جهانی Accolade دریافت کرده بود؛ به اثرات مخرب جنگ و بازماندگان آن می‌پردازد. رهام رسولی فارغ‌التحصیل فیلم‌سازی از انجمن سینمای جوانان ایران و پیش از کارگردانی این فیلم، مدیر تولید چندین فیلم کوتاه بوده است.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «زندگی پیرمردی تنها، تحت‌تأثیر انگشتر گمشده‌اش قرار می‌گیرد.»

عوامل ساخت فیلم کوتاه «انگشتر»:

نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: رهام رسولی، مدیر فیلم‌برداری: یوسف صفایی، تدوین: هادی شیبانی، طراحی و ترکیب صدا: سلمان ابوذر، بازیگران: محمد جهانپا، سپیده مذهب، طراح صحنه و لباس: محبوبه سلطانی، مدیر صدابرداری: احمد محمدی، مدیر تولید: رهام رسولی، طراح چهره‌پردازی: آناهیتا موسوی، اصلاح رنگ: مهران دوستی، دستیار کارگردان: امیرحسین امینی‌یزدی، سجاد نیکو، برنامه‌ریز: ریحانه مرتضایی‌نیا، منشی صحنه: ملیحه کوروش‌زاده، مدیر تدارکات: حسین عربی، مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز، مجری طرح: انجمن سینمای جوانان ایران_دفتر مشهد

جایزه کره جنوبی برای خروپف

مستند کوتاه «خروپف» ساخته سارا عابدی جایزه بهترین فیلم جشنواره GIMPO کره جنوبی را دریافت کرد.

به‌ گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مستند کوتاه «خروپف»  به کارگردانی سارا عابدی  در هشتمین حضور بین‌المللی خود موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم به همراه جایزه 200 یورویی  در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و جوانان گیمپو (GIMPO) کره جنوبی شد.

این جشنواره که به موضوع اکولوژی، صلح و حقوق بشر می‌پردازد، در دو رده سنی کودک و نوجوان 9 تا 12 سال و 13 تا 18 سال و دو رده سنی بزرگسال 19 تا 24 سال و بالای 25 سال، از تاریخ  19 تا 27 نوامبر در کره جنوبی برگزار شد.

گفتنی‌است پیش از این نیز «خروپف» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم و جایزه 200 یورویی  از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اسلوونیایی ENIMATION در ماه نوامبر شده بود.

این جشنواره  ز تاریخ 13 تا 20 نوامبر 2022  در اسلونیا برگزار شد.

همچنین در هشتمین دوره جشنواره ملی مدرسه نیز مستند کوتاه «روزی روزگاری پدربزرگ، مادر بزرگ» ساخته سارا عابدی، موفق به دریافت نشان ویژه بهترین فیلم از بخش مسابقه این جشنواره شده بود.

نمک هنری مستندها کم شده است!

مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری با تاکید بر اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» تأکید کرد که فضای رقابتی در این رویداد بسیار جدی است.

امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری با تاکید بر اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» تأکید کرد که فضای رقابتی در این رویداد بسیار جدی است.
امیر مهر یزدان مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری در گفتگو با مهر درباره جشنواره «سینماحقیقت» و تأثیر آن بر جریان سینمای مستند گفت: جشنواره سینماحقیقت را از این جنبه مغتنم می‌دانم که تبدیل به یک رویداد هنری در فضای مستند شده که حضور و کسب جایزه در آن اتفاقی مهم برای مستندسازان بوده و رقابت در آن بحثی جدی است. بنابراین این رویداد برای ما هم به عنوان کسانی که دوست داریم در این عرصه به تولید اثر بپردازیم، مورد توجه است.
وی با بیان اینکه ملاحظاتی هم نسبت به جشنواره سینماحقیقت دارد، ادامه داد: گاهی ممکن است مجموعه آثاری که در جشنواره سینماحقیقت حائز جایزه و رتبه می‌شوند، فضایی داشته باشند که به لحاظ محتوایی خیلی با آن فضایی که ما در جبهه فرهنگی انقلاب دنبال می‌کنیم، نزدیکی نداشته باشد. البته این موضوع مربوط به جشنواره نبوده و بیشتر به سفارش‌دهنده‌ها و سازنده‌ها مرتبط است. اتفاقاً (به همین دلیل) معتقدیم که به عنوان مرکز مستند سوره باید بایستیم و اینجای آن را خوب کنیم؛ یعنی وقتی محتوای خوبی داریم، آنچنان که باید آن را هنری و خوب بسازیم که در جشنواره قابلیت رقابت با آثار هنری درجه یک و خوب را داشته باشد. بنابراین حتماً حضور و وجود جشنواره سینماحقیقت را مثبت می‌دانیم و امیدوارم که بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که آثار کیفی محتوایی خوبی در این حوزه تولید کنیم.
مهریزدان همچنین درباره تعداد آثاری که از مرکز مستند سوره در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شرکت کرده است، بیان کرد: واقعیت اینکه با توجه به سختگیری‌هایی کیفی که داشتیم، مستند فاخری که احساس کنیم می‌تواند در جشنواره سینماحقیقت باشد خیلی کم در مجموعه ما تولید شد. بنابراین در جشنواره امسال تنها یک مستند در بخش نیمه‌بلند داریم که در حد خود اثر شریف، گرانقدر و ارزشمندی است و ویژگی‌هایی که ما می‌خواهیم را دارد. انشالله به زودی اسم آن نیز اعلام می‌شود.
وجه هنری آثار مستند در حال فراموشی است!
مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اولویت‌های مرکز مستند سوره در سینمای مستند گفت: اولویت ما در حوزه سینمای مستند این است که به بخش هنری آن توجه بیشتری داشته باشیم. اتفاقی که شاید بتوان درباره آن گفت که کمی در حال به فراموشی سپرده شدن است. چراکه اکنون شاهد کم بودن نمک هنری تیپ کارهایی هستیم که در فضای مستند تولید می‌شود. بنابراین ما خودمان را مقید می‌دانیم که در این ماجرا نقش‌آفرین باشیم. بر همین اساس از تست کردن گونه‌ها، شیوه‌های جدید برای تولید کارهای خوب و فاخر ترسی نداریم.
وقتی ما از هنر حرف می‌زنیم، طبیعی است که منظورمان هنر برای هنر نیست؛ در واقع حتماً به محتوای آثار هم باید توجه کرد. بنابراین باید بگویم محتوا هم برای ما حائز اهمیت است. اتفاقاً از این جنبه است که می‌گوئیم توجه ما به هنر است. چون معتقدیم محتوای خوبی که در اختیار جبهه انقلاب بوده، با مسئله نبود هنر مواجه است
وی افزود: وقتی ما از هنر حرف می‌زنیم، طبیعی است که منظورمان هنر برای هنر نیست؛ در واقع حتماً به محتوای آثار هم باید توجه کرد. بنابراین باید بگویم محتوا هم برای ما حائز اهمیت است. اتفاقاً از این جنبه است که می‌گوئیم توجه ما به هنر است. چون معتقدیم محتوای خوبی که در اختیار جبهه انقلاب بوده، با مسئله نبود هنر مواجه است. به طوری که بعضاً مستندهایی داریم که به لحاظ محتوایی خیلی خوب، سرحال و درجه یک هستند اما به لحاظ هنری خیلی قابل ارائه نیستند. ما به نقطه مشترک این دو فکر می‌کنیم و این مسئله الویتمان است.
این مدیر سینمایی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر متناقض بودن استفاده از فیلمسازان جوان و تولید اثر با کیفیت هنری توضیح داد: وقتی از سینمای حرفه‌ای حرف می‌زنیم، جایگاه تازه‌کارها در آن به وضعیت مبهمی دچار می‌شود. چون آنها خیلی انگیزه و علاقه برای کار کردن دارند ولی تولید اثر خوب هنری با آنها باعث متناقض شدن ماجرا می‌شود. البته نه اینکه محال باشد ولی کمی سخت است.
وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که ما در این حوزه داریم، تهران زده بودن فضای سینمای مستند است. به طوری که شاهدیم همه فعالیت‌های این حوزه در تهران شکل می‌گیرد. بنای ما بر این است که از استعدادهای این حوزه (به خصوص غیر تهرانی‌ها) که بچه‌های تازه نفس و با انگیزه‌ای هستند حمایت کنیم. بنابراین در حال تلاشیم تا باب تازه‌ای را برای این دوستان باز کنیم.

کمک کردنمان هم فقط کمک فکری نیست، بلکه می‌خواهیم مشاوران هنری، تیم تولید خوب و تهیه‌کنندگان کار بلد را در کنار آنها بگذاریم تا آنها نیز بتوانند وارد این عرصه شوند. به این ترتیب چهره‌ها و نیروهای جدیدی به جبهه مستندسازی ما اضافه می‌شود.
برنامه‌ریزی برای معرفی «مستند» به «مخاطب هدف»
مهریزدان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برنامه‌ریزی برای عرضه و اکران مستندهای تولید شده نیز گفت: ما در فضای عرضه و اکران مستند، دو سیاست داشته و اکنون نیز داریم. اول سیاستی است که در آن دوستان جریان‌سازی به ما کمک می‌کنند تا اکران‌های غیرتلویزیونی و تخصصی داشته باشیم. این بخش از آن جهت اهمیت داشته و مؤثر است که فیلم به مخاطب هدف خود معرفی می‌شود. چراکه با آمدن مخاطب هدف، فیلم هم به لحاظ دیده شدن و هم اثر گذاری شانس خوبی پیدا می‌کند.
مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری در ادامه عنوان کرد: در حقیقت ما چه در اکران خصوصی و چه اکران سینمایی به این سمت می‌رویم که کاری که برای آن زحمت کشیده شده تا تولید شود، بتواند در مجامع تخصصی دیده شود. البته علاوه بر مخاطبان هدف، بخش دیگر مخاطبان مستندبین هستند که خوب است در یک فضای سینمایی بیایند و آثار سینمایی ما را ببینند. در واقع اگر ما هم دغدغه تولید اثر هنری فاخر داریم، به خاطر ایجاد چنین امکانی است.
مهریزدان در ادامه صحبت‌هایش گفت: سیاست دوم ما در فضای عرضه و اکران، مربوط به بخش بین‌الملل کار است. یعنی از روز اول که طرحی به سازمان می‌آید، واقعاً به جنبه‌های بین‌المللی آن هم فکر می‌کنیم و می‌پرسیم که این کار چقدر قابلیت چرخیدن در فضای خارج از کشور در عرصه‌های مختلف از جهان عرب تا کشورهای همسایه، منطقه و حتی اروپا و آمریکا را دارد؟ شکر خدا این موضوع در حوزه هنری موضوعی جدی است و تیم متخصص خاص خود را دارد و تاکنون دستاوردهای خوبی نیز برایمان داشته است. از این جنبه گردش خارج از کشور نیز برایمان موضوعیت دارد.
این مدیر سینمایی ادامه داد: البته در مورد اینکه ما سینمای مستند را منحصر به سینمای هنری مخاطب خاص نکنیم هم یک سیاست سومی داریم که معطوف به تولید آثاری است که در عین برخورداری از ویژگی هنر از ویژگی عام‌پسند بودن هم برخوردار باشند. بنابراین خیلی مشخص و معلوم به سمت تولید مستندهایی می‌رویم که هدف آنها پخش در تلویزیون است. گرچه تولیدات تلویزیونی برآوردی پایین‌تر داشته و به لحاظ کیفی آن میزان حساسیت سینمایی برایش در نظر گرفته نمی‌شود ولی سعی ما بر این است که در تولید این آثار نیز ویژگی‌های هنری را نادیده نگیریم.

کدام فیلم سینما در ۷ روز گذشته تماشاگر بیشتری داشت؟

اگرچه آمار گیشه در دو ماه اخیر نشان می‌دهد سالن‌های سینما با افت شدید تماشاگر مواجه شده‌اند اما در میان همین فیلم‌های در حال اکران، رقابت اصلی بین فیلم‌های کمدی و انیمیشن است و به نظر می‌رسد بچه‌ها مخاطب جدی‌تر این روزهای سینما هستند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایسنا، در هفته‌های گذشته دست‌اندرکاران سینما در تلاش برای اکران فیلم‌هایی بودند که با جذب مخاطب، گیشه را از رکوردی که دچارش شده نجات دهند؛ در همین راستا سازندگان فیلم سینمایی «بخارست» راضی به اکران شدند اما آن طور که برخی پیش‌بینی می‌کردند، استقبال از این فیلم کمدی چشمگیر نبوده و به همین دلیل در جلسه اخیر شورای صنفی نمایش فیلم دیگری متقاضی اکران نشد.
بررسی آمار فروش فیلم‌ها نشان می‌دهد در هفت روز گذشته تعداد مخاطبان سینما اندکی بیشتر شده و تا ظهر روز جمعه، چهارم آذر ماه فیلم «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی نزدیک به ۵۸ هزار بلیت فروخته و در مجموع به فروش کل دو میلیارد و ۲۲۷ میلیون تومان رسیده است.
نکته قابل توجه فروش انیمشین «لوپتو» است که در همین بازه زمانی ۶۵ هزار و ۸۰۰ بلیت فروخته و فروش کلی آن از چهار میلیارد تومان گذر کرده است.
در چند وقت اخیر برخی صاحبان سینما امید داشتند با پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در سینماها میزان فروش در گیشه برای یک مدت کوتاه هم که شده، اندکی رونق  بگیرد اما با منتفی شدن این ماجرا فعلاً چشم امید به فیلم‌های سینمایی است که بتوانند مخاطب را به سینما برگردانند. در این بین عده‌ای معتقدند اکران فیلم‌هایی که با مشکلاتی در گرفتن پروانه نمایش روبرو بودند ‌می‌تواند وضعیت را کمی تغییر دهد اما برخی دیگر هم معتقدند گذر از این بحران به زمان نیاز دارد و تا مدتی دیگر شرایط ادامه خواهد داشت.
با این حال آنچه در سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران) ثبت شده، در یک هفته گذشته تعداد تماشاگر فیلم‌های در حال اکران کمتر از ۲۰۰ هزار نفر بوده (۱۸۷هزار نفر) و فروش کل در این هفته نیز پنج میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان بوده است.  
در ادامه به آمار تقریبی فروش برخی فیلم‌های روی پرده در یک هفته گذشته اشاره می شود.
«ابلق» : ۴۲۵۰ بلیت و ۱۳۴ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان فروش
 «انفرادی» : ۱۳ هزار و ۸۹۰ بلیت و ۴۲۳ میلیون تومان فروش
«بخارست» : ۵۷ هزار و ۸۰۰ بلیت و یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان فروش 
«بازیوو» : ۱۰۸۴ بلیت و ۲۳ میلیون تومان فروش
«بام بالا» :  ۱۰ هزار و ۴۰۰ بلیت و ۲۵۸ میلیون تومان فروش
«بیرو» :  ۴۵۱ بلیت و ۱۱ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان فروش
«پسر دلفینی» : ۲۰هزار و ۴۷۰ بلیت و ۵۲۱ میلیون تومان فروش
«تی تی» :  ۲۲۸۰ بلیت و ۷۶ میلیون تومان فروش
«دوزیست» : ۳۵۴۰ بلیت و ۱۱۳ میلیون تومان فروش
«شین» : ۱۸۹ بلیت و ۶ میلیون تومان فروش
«طبقه یک و نیم» : ۱۶۶۰ بلیت و ۴۴ میلیون تومان فروش
«علف‌زار» :  ۱۹۴۰ بلیت و ۶۶ میلیون تومان فروش
«لوپتو» : ۶۵ هزار و ۶۵۰ بلیت و یک میلیارد و ۶۱۲ میلیون تومان فروش
«بانک زده‌ها» : ۳۹۱ بلیت و حدود ۱۰ میلیون تومان فروش
در حال حاضر تعداد کل مخاطبان سینما از ابتدای سال ۹ میلیون و ۵۹۱ هزار نفر بوده و فروش کل فیلم‌های اکران شده هم به ۲۹۷ میلیارد تومان رسیده است.

خروج از نسخه موبایل