مقصر حال آشفتۀ سینما کیست؟/ علی‌اکبری: قطعاً مدیران ارشد!

تهیه کننده سینما گفت: نسل های بعدی باید بدانند که این کشور با چه قیمتی حفظ شده و برای حفظ سانت به سانت این کشور چه خون های پاکی روی زمین ریخته شده است؛ این اتفاق محقق نمی شود مگر آنکه حوزه فرهنگی و هنری کشور با جدیت تمام وارد میدان شود و آثاری در این راستا تولید کند.

به گزارش سینمای خانگی، تهیه کننده فیلم های سینمایی «کتاب قانون» و «پاداش سکوت در مصاحبه با سینماپرس، گفت: ما در دوران دفاع مقدس بر این باور بودیم که به دلیل مظلومیت رزمندگان وظیفه داریم لحظات قهرمانانه آن ها را در فیلم ها به تصویر بکشیم. هدف تولید این قبیل فیلم ها ضمن تجلیل از مقام شامخ رزمندگان و شهدا این بود که بتوانیم آیندگان را با نسل غیوری که از مام میهن جانانه دفاع می کردند آشنا کنیم.

وی ادامه داد: بنده شخصاً از بانیان و آغازکنندگان تولید فیلم های ارزشی بودم و آثاری همچون «بلمی به سوی ساحل»، «پرواز در شب»، «گورکن» و… را در دوران دفاع مقدس و سال های آغازین پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولید کردم اما متأسفانه به مرور زمان حمایت از این قبیل تولیدات از دستور مدیران فرهنگی خارج شد و بنده معتقدم مدیران ارشد فرهنگی از دهه ۷۰ به بعد مقصر اصلی کمرنگ شدن سینمای متعهد و ارزشی هستند.

علی اکبری سپس با بیان اینکه هرچه می کشیم از سمت ناآگاهی و کم کاری مدیران فرهنگی دهه ۷۰ است یادآور شد: در آن روزگار ما با بی رغبتی از سوی مدیران ارشد فرهنگی به خصوص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید آثار ارزشی مواجه شدیم؛ این اتفاق سبب شد تا این قطاری که راه افتاده بود متوقف شد و ادامه مسیر ندهد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: البته کسانی بودند ماننده زنده یاد رسول ملاقلی پور و ابراهیم حاتمی کیا که فیلم هایی تولید می کردند اما خوب این ها برای سینمای ما کافی نبود. این اتفاق سبب شد تا فاصله بین نسل های بعدی و قبلی زیاد شود تا جایی که نسل جوان واژه هایی همچون شهید و جانباز و ایثار بیگانه شدند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «استرداد» و «جنگ کودکانه» تصریح کرد: کم کاری مدیران فرهنگی در حالی است که مقام معظم رهبری بارها نسبت به کم کاری در حوزه فرهنگی تذکر دادند و تأکید فرمودند که ما با تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی روبرو هستیم اما افسوس که گوش شنوایی در دولت ها وجود نداشت.

علی اکبری تأکید کرد: همین اهمال کاری مدیران فرهنگی باعث شد دشمنان از خلاء موجود استفاده کنند و داعش به وجود آید؛ داعشی ها خود را دولت اسلامی نامیدند و در همین شرایط دیدیم فرمانده ای مثل حاج قاسم بروز کرد و مقاومت در برابر مشرکان و کافران را بر عهده گرفت و تا لحظه آخر حیاتش تنها دغدغه اش حفظ دین و ولایت بود و در لحظه آخر به خواسته خودش که چیزی جز شهادت نبود رسید.

این تهیه کننده متذکر شد: ما باید در راستای عملی کردن جهاد تبیین تا می توانیم فیلم ها و سریال هایی در مورد شهدا و رزمندگان بسازیم؛ باید دست دشمنان را رو کرده و باعث ایجاد بصیرت در جامعه به ویژه در نسل جوان شویم. ما باید جوانان و نوجوان را با مفاهیم ارزشمندی همچون ایثارگری و شهادت و رشادت همراه کنیم و در پی برافراشته تر شدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در سراسر گیتی باشیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: تولید فیلم و سریال های متعدد در خصوص سرداران بزرگی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی جزو ضروریات جامعه امروز است و باعث می شود تا علاوه بر جلوگیری از نفوذ فرهنگی دشمن، تعهد و بصیرت در نسل جوان افزایش پیدا کند.

امضا تفاهم‌نامه «100» با «مستند»

نشست امضای تفاهم‌نامه میان جشنواره بین‌المللی «فیلم ۱۰۰» و شبکه تلویزیونی مستند صبح امروز در محل سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم ۱۰۰، نشست امضای تفاهم‌نامه میان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم ۱۰۰» و شبکه مستند سیما با حضور حمیدرضا جعفریان رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره و رئیس سازمان سینمایی سوره، محسن یزدی مدیر شبکه مستند و یوسف منصوری دبیر جشنواره «فیلم ۱۰۰» روز شنبه هفدهم دی ماه در سالن کنفرانس سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

یوسف منصوری دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ در ابتدای این مراسم درباره مفاد تفاهم‌نامه گفت: براساس این تفاهم‌نامه، شبکه مستند به کارگردان یک اثر برگزیده از میان آثار مستند راه یافته به سیزدهمین جشنواره فیلم «۱۰۰» به انتخاب خود، لوح تقدیر و اعتبارنامه به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت اثر بعدی اهدا خواهد کرد.

منصوری در ادامه با بیان این نکته که فارغ از عدد و رقم امضای این تفاهم‌نامه اتفاق مبارکی است که می‌تواند در سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد، بیان کرد: به‌ویژه برای جوان‌هایی که در گام‌های شروع کار خود هستند، امضای این تفاهم‌نامه به دیده شدن و انگیزه بیشترشان کمک می‌کند و همچنین این قسم حمایت‌ها از جشنواره باعث می‌شود روند این سیاست‌گذاری‌ها در طول سال‌های بعد هم ادامه پیدا کند و ما از این بابت از آقای یزدی به خاطر اعتمادشان به این جشنواره و همچنین از آقای جعفریان برای مدیریت این سیاست‌ها تشکر می‌کنیم.

در ادامه محسن یزدی مدیر شبکه مستند با بیان اینکه ما جشنواره در ایران زیاد داریم اما اینکه این جشنواره به معنای واقعی جشنواره باشد، تعدادشان زیاد نیست، گفت: جشنواره فیلم «۱۰۰» جشنواره آبروداری است و امیدوارم بتواند ادامه پیدا کند و به هدف اصلی‌اش که کشف نیروهای مستعد و پرورش و معرفی آنها به مراکز تولید است، برسد. این اتفاق امروز و امضای این تفاهم‌نامه برای حمایت از فیلمسازان هم وظیفه ما است و ان‌شالله وظیفه‌مان را انجام خواهیم داد.

حمیدرضا جعفریان رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم «۱۰۰» در ادامه این نشست با تاکید بر ارتباط خوب سازمان سینمایی سوره با شبکه مستند مطرح کرد: ما تلاش کردیم با زحمت و همراهی آقای یزدی ارتباطمان با این شبکه را گسترش بدهیم و خوشبختانه تا امروز این اتفاق خیلی خوب پیش رفته است.

جعفریان در ادامه افزود: فکر می‌کنم بخش مظلوم جشنواره فیلم «۱۰۰»، بخش مستند آن باشد. آقای یزدی خودشان چند دوره در هیات داوران و یا شورای سیاست‌گذاری این جشنواره بودند و در جریان پیش‌رفت‌های آن هستند اما من فکر می‌کنم بخش مغفول جشنواره فیلم «۱۰۰» در دوره‌های پیش، قالب مستند بود که چه در بخش‌های تبلیغ و فراخوان و چه در حمایت و پشتیبانی و تقدیر از مستندسازهای حاضر در این جشنواره باید بیشتر به آن پرداخت.

رئیس سازمان سینمایی سوره در ادامه با بیان این نکته که شاید ساختن مستند ۱۰۰ ثانیه‌ای سخت‌تر از فیلم‌های داستانی باشد اظهار کرد: در مستند کمتر از فضای داستانی با حس یا نمایش مواجه هستیم و باید پیام و حرف به شکل مستند دربیاید، به همین دلیل در مستند طراحی روایت و درآوردن یک اثر کوتاه کار سختی است و شاید یکی از دلایلی که مستندسازها کمتر به سراغ ساخت مستند کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای می‌روند همین باشد که امیدوارم ان‌شالله در این دوره بخش مستند رونق بیشتری داشته باشد.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه میان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «۱۰۰» و شبکه مستند سیما امضا شد و همچنین محسن یزدی از بخش‌های مختلف سازمان سینمایی سوره بازدید انجام داد.

مجیدی: سینمای کودک، قصه‌گو می‌خواهد/ کودک امروز، از بزرگترها جلوتر است

مجید مجیدی، کارگردان سرشناس سینمای ایران و عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر مخاطب‌شناسی در کودکان، آن‌ها را پیشرو دانست که در خیلی از موضوعات از نسل پیشین خود جلوتر هستند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از سینما پرس، طبق اعلام روابط عمومی و بین‌الملل کانون، نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عوامل اجرایی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شد.

این نشست با حضور حامد علامتی (مدیرعامل کانون)، مهدی ارگانی، مجید مجیدی، افشین علا، علی زرفشان (اعضای هیئت مدیره)، محمود مروج (رئیس جشنواره)، محمد گودرزی دهریزی (دبیر جشنواره)، عالیه قوامی (مدیر اجرایی جشنواره) و دیگر عوامل این رویداد فرهنگی برگزار شد.

محمود مروج، رئیس جشنواره در آغاز این نشست گفت: «یکی از اولین فعالیت‌های موثری که همه مربیان کانون اجرا می‌کنند، قصه‌گویی است و این کار از ابتدای تاسیس کانون انجام می‌شده است. اولین طرحی که به‌دست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سوی شکل‌گیری جشنواره رفت، طرح «کتاب‌خوان‌هایِ دوست» بود. در این طرح، مربیان یک مرکز به مراکز دیگر می‌رفتند و آنجا قصه‌گویی می‌کردند. اولین جشنواره درون سازمانی در سال ۷۶ در زمان آقای محسن چینی‌فروشان (مدیرعامل وقت کانون) شکل گرفت. هدفش هم این بود که قصه‌گویان کنار هم جمع شوند و قصه‌گویی کنند و این فعالیت تقویت شود. مربیان تجربیات خود را با هم رد و بدل می‌کردند و قصه‌های یکدیگر را گوش می‌کردند. بعد از مدتی اهداف برون سازمانی هم برای جشنواره پیش‌بینی شد و در شیوه‌نامه، بحث قصه‌گویی در سطح جامعه مطرح و بخش‌های جنبی به مرور زمان اضافه شد.

همکاری استانداری و دستگاه‌های دولتی یزد با جشنواره قصه‌گویی

در ادامه، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره بخش‌های مختلف جشنواره توضیح داد و در تکمیل سخنان او، عالیه قوامی (مدیر اجرایی) با ابراز خوشبختی از برگزاری جشنواره در شهر یزد گفت: «تعداد ۳۰ کمیته در حال پیگیری مقدمات هرچه بهتر برگزارشدن جشنواره هستند که اعضای کمیته‌های مرتبط در قالب نشست‌ها و وبینارهای مختلف با هم در ارتباط هستند. از لحاظ اقدام‌های انجام شده در استان هم جلساتی که باید صورت می‌گرفته از یک ماه پیش برپا شده و ما در جلسه‌ای با آقای مهران فاطمی، استان‌دار یزد، درخواست‌هایی را مطرح کردیم که ایشان امکانات مالی و پشتیبانی خوبی در اختیار ما قرار دادند. همچنین همه دستگاه‌های دولتی و عمومی از جمله شهرداری یزد و صداوسیمای استان با ما در حال همکاری هستند.»

اجرای بیش از ۱۰۰ اثر در جشنواره قصه‌گویی

پس از آن، محمد گودرزی دهریزی (دبیر جشنواره)، در توضیحاتی به دوره پیشین این رویداد اشاره کرد و افزود: «جشنواره امسال، به نوعی روی ریل‌گذاری دوره بیست‌وسوم حرکت کرده است و تمام محتوا سازی‌های سال گذشته که ساعت‌ها روی آن کار کارشناسی شده بود، در آن اعمال شده است. امسال بر خلاف سال گذشته، تمام مراحل جشنواره از استانی، منطقه‌ای و غیره به صورت حضوری برگزار می‌شود چرا که سال گذشته به خاطر فراگیری کرونا، بعضی مراحل مجازی بود. ضمن اینکه امسال داورهای منطقه استانی به تهران آمدند و مورد آموزش قرار گرفتند.»

او درباره آثار شرکت‌کننده در بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی توضیح داد: «در بخش بین الملل ۳۲ اثر، در بخش ملی ۳۷ اثر، در بخش آئینی ۳۲ اثر، در بخش زبان اشاره ۶ اثر، در بخش برگزیدگان ۹ اثر به همراه دو پدربزرگ و مادربزرگ در جشنواره امسال حضور دارند.»

شرکت قصه‌گویانی از کشورهای کانادا، آرژانتین، هند و…

سپس، الهام دارابی، مسئول دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی گفت: «رویداد قصه‌گویی امسال فرایندی است از مرکز استان‌ها تا صحنه بزرگ کشوری به میزبانی یزد. از سوی مسئولان شهر یزد پیشنهاد شده است که جشنواره قصه‌گویی، دبیرخانه‌ای دائمی در این شهر داشته باشد.»

او درباره شرکت‌کنندگان در دو بخش ملی و بین‌الملل توضیح داد: «در جشنواره امسال بیشترین شرکت‌کنندگان در بخش ملی، از مربیان مراکز هستند. در بخش بین‌الملل هم که به صورت آفلاین برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگانی از کشورهای هند، کنیا، کلمبیا، کانادا، آرژانتین و ترکیه حضور دارند.»

هنر قصه‌گویی ایرانی را به جهان معرفی کنیم

در ادامه این نشست، علی زرفشان، عضو هیئت مدیره کانون با تاکید بر وجود جشنواره‌های معتبر قصه‌گویی در سایر کشورها گفت: «باید وضعیت جشنواره‌های بین‌المللی دنیا را رصد کنیم و دنبال آن باشیم ما هم در جشنواره‌های معتبر جهان، حضوری پُر رنگ داشته باشیم. ما اگر در زمینه قصه‌گویی هنری داریم، خوب است که آن را به دنیا عرضه کنیم و تاثیر فرهنگی خود را بگذاریم.»

مهدی ارگانی، دیگر عضو هیئت مدیره کانون هم نکاتی را درباره قصه‌گویی یادآوری کرد و افزود: «ما در کانون در مورد قصه و قصه‌گویی باید به یک تصویر مشترک برسیم. ببینیم به چه چیزی قصه می‌گوییم و منظور ما از قصه‌گویی چیست؟ باید بدانیم قصه‌گویی، دکلمه، شمایل‌خوانی یا نقالی نیست. گویندگی در قصه‌گویی مهم است. باید اول زبان، بعد میمیک صورت و دست باشد و چیز دیگری نباید در این میان نقش داشته باشد. بخش اصلی جشنواره، قصه‌گویی است و دکور و سایر چیزها نباید جلوه‌گری کنند.»

سپس، افشین اعلا، شاعر و عضو هیئت مدیره کانون در سخنانی گفت: «ما نباید در قصه‌گویی برای جلب کودکان با ادا و حرکات دست و غیره حرف بزنیم. قصه‌گو باید برای بچه‌ها جاذبه ایجاد کند. مضمون و اوج و فرود دادن مهم است. باید قصه‌گویی را به عنوان یک امر مستقل از نمایش‌دادن ببینیم.»

کارگردانی که با قصه بزرگ شده است

مجید مجیدی، از دیگر اعضای هیئت مدیره کانون هم در ادامه این نشست گفت: «قطعا قصه، ریشه در فرهنگ ما دارد. نکته جذاب آن بحث محتواست. همه می‌دانیم که قصه جزوی از فرهنگ هر کشور است و یادآور آغوش مادربزرگ‌هاست. خود من با قصه بزرگ شدم، بدون آنکه بفهمم بعدها قصه چه نقش بزرگی در زندگی من خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «چه مفاهیم و موضوع‌هایی که از طریق مادربزرگ‌ها به ما منتقل نشده است. کودکان در این روزها به فضای مجازی خیلی وابسته هستند و خیلی سخت است که آن‌ها را از این فضا جدا کنیم. موضوع قصه‌گویی می‌تواند تاثیر زیادی بر جامعه امروز ما داشته باشد. دغدغه شخصی من این است که از این طریق چه‌قدر محتوا را به زندگی بچه‌ها بیاوریم. در این زمینه، باید به سن مخاطب هم حتما توجه کنیم. کودک هرچه که بزرگ‌تر می‌شود، پذیرشش هم سخت‌تر می‌شود؛ به‌ویژه کودکانی که مدام با گوشی و اینترنت سرو کار دارند. باید مخاطب را شناخت. گاهی کودکان خیلی از ما جلوتر هستند و ما باید بحث مخاطب را در قصه‌گویی جدی بگیریم.»

روز جهانی قصه‌گویی ثبت شود

پایان بخش این نشست، سخنان حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که مباحث کلان در عرصه قصه‌گویی را جمع‌بندی کرد و گفت: «اصل ساده‌گویی در قصه‌گویی باید رعایت شود. همچنین مبانی دینی و روایی ما باید مورد توجه قرار گیرد. باید روز جهانی قصه‌گویی داشته باشیم و آن را از طریق سازمان میراث فرهنگی پیگیری کنیم. ارتباط بحث قصه‌گویی با نسل جدید مستلزم یک کار پژوهشی است. مخاطب‌شناسی جشنواره باید صورت بگیرد. همین‌طور بحث مستندسازی محتوای جشنواره باید انجام شود. همچنین با صدا و سیما رایزنی شود تا قصه‌های ما در آن برای کودکان پخش شود.»

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱ در شهر یزد برگزار خواهد شد.

راهی برای احیای سینمای کودک و نوجوان هست؟

مدیر عامل فارابی گفت: دوسالانه شدن جشنواره کودک و نوجوان به احیای این حوزه کمک نخواهد کرد و ممکن است اندک چراغی که در سینمای کودک روشن مانده است، بی‌فروغ‌تر شود و رو به خاموشی برود.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، دومین نشست هم‌اندیشی «سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» با حضور سیدمهدی جوادی مدیر عامل فارابی و دبیر جشنواره سی و پنجم و جمعی از اهالی سینمای کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

سیدمهدی جوادی در ابتدای این نشست، با قدردانی از حضور اهالی سینمای کودک، گفت: پیش از این در تیرماه نخستین نشست هم‌اندیشی جشنواره با سینماگران حوزه کودکان و نوجوانان را با هدف مشخص کردن شیوه برگزاری جشنواره و راهکارهای احیای مجدد سینمای حوزه کودک برگزار کردیم و تصمیم گرفتیم این جلسات هم‌اندیشی را برای تشریح تصمیمات اتخاذ شده و مشارکت بیشتر دوستان در جمع‌های محدودتری ادامه دهیم.

دبیر جشنواره سی و پنجم توضیح داد: برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با این نیت است تا نظرات اهالی فعال در حوزه سینما را بشنویم و دوست داریم از نظرات و پیشنهادات شما در این حوزه استفاده کنیم. دوسالانه شدن جشنواره از جمله نکاتی بود که تاکیدات بسیاری بر آن وجود داشت اما پس از جلسات هم‌اندیشی و مطالعاتی که در این حوزه انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که دوسالانه شدن جشنواره کودک و نوجوان به احیای این حوزه کمک نخواهد کرد و ممکن است اندک چراغی که در سینمای کودک روشن مانده است، بی‌فروغ‌تر شود و رو به خاموشی برود.

او ادامه داد: در نهایت پس از مشورت با همکاران به این نتیجه رسیدیم که ادامه روند قبلی جشنواره نیز کمکی به احیای سینمای کودکان و نوجوان نخواهد کرد و در نتیجه ما به بازبینی سازوکارهای جشنواره پرداختیم و این روند را در خدمت تولید آثار فاخر برای کودکان قرار دادیم. همین مساله موجب شد که در حوزه تولیدات، امسال با یک ملاحظه‌ای در انتخاب آثار حوزه کودک ورود کنیم تا بتوانیم به احیای مجدد سینمای کودک و نوجوان کمک کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تشریح صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان و سازوکارهای حمایتی آن تاکید کرد: کارکرد این صندوق موجب می‌شود که بودجه سینمای کودک و نوجوان افزایش پیدا کند. در واقع صندوق این کمک را خواهد کرد که ما مشارکت‌کنندگان و همیارانی را در این حوزه پیدا کنیم که این افراد در حوزه سینمای کودک و نوجوان به طور مشارکتی در کنار بنیاد سینمایی فارابی به سرمایه‌گذاری پرداخته و مکانیزم صندوق بر مبنای حمایت از سینمای کودک و نوجوان مبدل شود. این مساله می‌تواند میزان سرمایه‌گذاری در حوزه کودک را سه تا چهار برابر کند که دستاورد قابل قبولی است.

دبیر «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» عنوان کرد: یکی از تاکیدات دیگری که ما بر احیای سینمای کودک و نوجوان داریم این است که صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان، تولیدات در این حوزه را از جنس فنی، مضمونی، ساختاری و اقتصادی از یکدیگر متمایز می‌کند تا همه آثار در یک استانداردی با یکدیگر مقایسه شوند که موجب حرفه‌ای‌تر شدن حوزه سینمای کودک می‌شود چراکه همیشه حمایت جدی از سینمای کودک و نوجوان به عنوان یک ژانر مستقل و جدی اتفاق نمی‌افتاد و امیدواریم که این اقدام بتواند تسهیلگری خوبی را در این زمینه انجام دهد.

او ادامه داد: برنامه ما بر این است که ۲۷ دی ماه فراخوان جشنواره و صندوق را اعلام کنیم و در اردیبهشت ماه آثار نهایی برای حمایت صندوق از آنان چه از حیث نگارش فیلمنامه و چه از حیث تولید و اکران اعلام می‌شوند و جشنواره هم طبق برنامه سالانه خود در مهرماه برگزار می‌شود که در اختتامیه جشنواره فراخوان صندوق برای سال آینده را اعلام خواهیم کرد تا بتوانیم جشنواره به صورت سالانه کار خود را به پیش ببرد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تشریح روند انتخاب شهر میزبان جشنواره تاکید کرد: یکی از مواردی که در این دوره به صورت جدی آن را پیگیری کردیم، این بود که شهر میزبان نیز آورده مشخصی برای جشنواره و سینمای کودک داشته باشد و با رایزنی‌های بسیاری که انجام دادیم درنهایت شهردار اصفهان تمامی شروط ما را در این زمینه پذیرفت؛ در عین اینکه خود ما نیز دوست داشتیم، اصفهان به عنوان شهر میزبان جشنواره انتخاب شود. این نکته مهم است که اگر بنا را بر تغییر سازوکارها قرار نمی‌دادیم و این مکانیزم را نمی‌پذیرفتیم، بودجه‌ای که در اختیارمان قرار می‌گرفت، یک چهارم بودجه فعلی بود.

دبیر «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» در پایان تاکید کرد: سینمای کودک تنها راهی است که بدون دردسر می‌توانیم از این راه در حوزه بین الملل حاضر شویم، بنابراین باید از این امکان استفاده خوبی داشته باشیم.

در این نشست درباره موضوعات مختلفی چون تمایز سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با دوره‌های گذشته، راه‌اندازی صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان، چالش‌های موجود در حوزه سینمای کودک و راهکارهای برای احیای آن بحث و تبادل نظر شد.

مسعود احمدیان قائم مقام جشنواره، احسان هوشیارگر رئیس کمیته ارتباطات، اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره، سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه جشنواره، فاطمه آذری مدیر روابط عمومی جشنواره و سینماگرانی نظیر وحید نیکخواه‌آزاد، مهدی احمدی، رهبر قنبری، مهین جواهریان، عباس مرادیان، هادی انباردار، میثم معراجی، بهروز نشان، صالح دلدم، بابک نبی زاده، بیژن شیرمرز و ابراهیم ایرج زاد از جمله حاضران در این نشست بودند.

نشست‌های هم‌اندیشی «سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به منظور تبادل‌نظر دبیر این رویداد با اهالی سینما در زمینه راهکارهای احیای سینمای کودک و تشریح برنامه‌های جشنواره تداوم خواهد داشت.

«زنانِ لَجمَن» به جشنواره‌های بین‌المللی راه می یابد؟

فیلم کوتاه «زنانِ لَجمَن» به نویسندگی و کارگردانی زیور حجتی در ماه‌های ابتدایی سال 2023 برای نمایش و رقابت در دو جشنواره بین‌المللی انتخاب شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «زنانِ لَجمَن» به نویسندگی و کارگردانی زیور حجتی منتخب بخش مسابقه بیست‌وهشتمین جشنواره James River Short Film آمریکا شد که در ژانویه ۲۰۲۳ در ایالت ویرجینیا برگزار می‌شود.

«زنانِ لَجمَن» به بخش مسابقه چهاردهمین  World Music&Independent Film Festival آمریکا راه یافت که مجتبی اسپنانی نامزد بهترین فیلمبرداری شده است و این جشنواره در مارس 2023 مصادف با اسفند 1401 برگزار خواهد شد.

فیلم کوتاه «زنانِ لَجمَن» پیشتر نیز به بخش مسابقه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی Route 66 Film Festival آمریکا، پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم TREASURE COAST INTERNATIONAL FILM FESTIVAL آمریکا که نامزد بهترین فیلم در بخش آگاهی اجتماعی این جشنواره شد و همچنین به دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم Chania Film Festival and Chania Film  Festival Edu یونان در شهر چاینا راه یافته بود.

این فیلم با رویکردی متفاوت و مستقل در مورد جنگ و با حمایت انجمن سینمای جوان اصفهان و تهران به مدت ۱۳ روز فیلمبرداری شده است.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: زیور حجتی، مدیرفیلمبرداری: مجتبی اسپنانی، دستیاران فیلمبردار: امیر مهدی خادم، محسن میناییان، محمد قربانی، علیرضا طبر اصفهانی و کیوان منصوری، تدوین: عماد خدابخش، دستیار تدوین: سمیه فرازی، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، صدابردار: اسماعیل سلطانی، طراح گریم: محمد توکل، دستیار گریم: فاطمه زاهدیان، طراح صحنه و لباس: زیور حجتی، مدیر صحنه: مژده معلمی، اجرا صحنه: معین صفری، اصلاح رنگ و نور: مهران دوستی، منشی صحنه: نفیسه ضیائی، دستیاران کارگردان: امیر خوشاوی و فاطمه وحیدیان، آهنگساز: کارنگ کرباسی، ویولن‌سل: مسیح مردی‌ها، صدابردار موسیقی: سینا صالحی، مترجم: حسن شرف‌الدین، مدیر تولید: نورینا احمدی، دستیاران تولید: حیدر علی رحمانی و علیرضا اکبری، هماهنگی تولید: نرگس علیزاده، حمل و نقل: محمود رستمی، پشتیبانی فنی: متین فروزمند، تدارکات: رایحه مرتضایی، پوستر و تیزر: مسعود ایران فدا، تیتراژ: محمد شجره طوبی، سایر بازیگران: مریم رحیمی، سارینا احمدی، محسن محمدی، فرهاد مهدوی، لیلا بحرینی و مهسا مختاری و تهیه کننده: زیور حجتی و  انجمن سینمای جوانان ایران (اصفهان و تهران).

«عمار» برای هنرمندان شهرستانی چه آورده ای دارد؟

داور بخش تولیدات تلویزیونی سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: تنوع آثار در این جشنواره قابل توجه بود و اینکه آثار متعلق به نقاط مختلف کشور بودند؛ استان‌ها، حضور قابل توجه و تحسین برانگیزی داشتند.

به گزارش سینمای خانگی، مهدی لسانی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح تولیدات تلویزیونی سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: در حوزه برنامه‌های ترکیبی تلویزیونی، تعداد حاضرین و برنامه‌های شرکت کننده، بالاتر از انتظار من بود و ما آثار خیلی خوبی از برنامه‌های ترکیبی تلویزیونی داشتیم.

وی افزود: در حوزه‌های آیتم و کلیپ، موشن گرافی و گزارش‌های خبری نیز، تنوع آثار قابل توجه بود. اینکه آثار متعلق به نقاط مختلف کشور بودند و استان‌ها، حضور خیلی خوبی داشتند، قابل توجه و تحسین برانگیز است.

مدیر پایگاه جریان‌شناسی دیدبان ادامه داد: به نظرم «عمار» در فراخوان ها و ارتباط گیری های خود می‌تواند در حوزه رسانه قوی‌تر عمل کند. در جشنواره عمار ظرفیت کشف نشده ای هست که امکان کشف آن وجود دارد و به واسطه آن وقتی در حوزه مردمی داریم صحبت می‌کنیم اینکه آثار ارائه شده چندین برابر شود هم ممکن می‌شود.

وی با اشاره به جوان بودن جشنواره مردمی عمار تاکید کرد: توجه به حوزه های خلاقانه مهم است. باید برای هر دوره طراحی لوگو و پوستر انجام شود. درج و رونمایی از لوگو و پوستر اختصاصی در هر دوره از این جشنواره امر مهمی است و مناسب است که عمار هر هر دوره یک هویت رسانه‌ای خاص داشته باشد.

داور بخش تولیدات تلویزیونی سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، در ادامه افزود: این هویت رسانه ای خاص شامل، رنگ، فونت و المان است. از طرف دیگر، عمار می‌تواند برای هر دوره سفرایی را در حوزه اجتماعی مشخص کند که این ها، بُرد رسانه‌ای و اجتماعی به پیام عمار بدهند.

لسانی با بیان اینکه ما اگر در حوزه تبلیغ و ترویج در عمار کار بیشتری بکنیم، برد کرده‌ایم، گفت: این برد به جهت این است که جشنواره عمار، جایگاه خودش را در بین مردم دیده، نه در میان سازمان ها و انجام این کار در شرایط فعلی کشور و مسائلی که اتفاق افتاده به اهمیت عمار ضریب و وزن می‌دهد.

وی در توضیح زن ایرانی؛ شعار محوری این دوره از جشنواره بیان داشت: وقتی فضای رسانه ای و فضای ذهنی را نگاه می کنیم. فضای ذهنی افراد عموما توسط رسانه‌ها ایجاد و جهت‌دهی می‌شود. نگاه به زن ایرانی از بعد تاریخی، که قدیمی ترین تصویرها و نگاره ها از آن وجود دارد، پوشیدگی است. این پوشیدگی در سنت ایرانی هم بوده است. حتی در فضای کنونی، در اقوام، فرهنگ‌ها و بوم‌های فرهنگی مان، این مبحث نیاز به کشف و ترویج دارد. بنابراین باید در گام اول خیلی از خرده فرهنگ‌ها، توسط افراد مختلف کشف و بعد ترویج و تقویت شود.

این هنرمند در پایان گفت: ما در منطقه ای قرار گرفتیم که یک زن، عملا خلاق، موثر، الهام بخش به تمام جامعه است. این مساله خیلی مهم است که بتوان آن پبام را به کلیت جامعه منتقل کرد و در پویایی جامعه نقش آفرین بود.

افتتاحیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، ۱۴ دی ماه در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ، برگزار شد. آثار جشنواره نیز از ۱۵ تا ۲۱ دی‌ماه در سینمافلسطین تهران به نمایش درآمده است. همانند دوره پیشین، علاقمندان می‌توانند با مراجعه به تارنمای عماریار AmmarYar.ir به صورت مجازی به تماشای آثار این دوره جشنواره بنشینند.

اکران فیلم خارجی، چه نسبتی با سینمای ایران پیدا می کند؟

بحث نمایش آثار روز خارجی در سینماهای کشور، اتفاق بزرگی است که از هر سویی که به آن بنگریم، فواید بی‌شمارش، نصیب سینمای ایران و سیاست‌های میان‌مدت و بلندمدت آن می‌شود.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، محمد خزاعی؛ رئیس سازمان سینمایی در خبری مسرت‌بخش و البته غافلگیرکننده، از اکران فیلم‌های روز خارجی در سینماهای ایران سخن گفت.

اتفاقی که قرار است به شکلی محدود، از سال آینده رخ داده تا سینمای ایران پس از بیش از ۴ دهه، پذیرای فیلم‌های روز جهان باشد.

در وهله اول، همین که عالی‌ترین مقام سینمایی کشور، از قطعی‌شدن این اتفاق سخن بگوید، خود یک گام رو به جلو محسوب می‌شود. در بیش از ۴ دهه، اکران فیلم‌های روز جهانی، همواره به محلی برای مناقشه بدنه سینما و دوستداران آن با مدیریت‌های سینمایی مختلف بوده است و حالا که رئیس سازمان سینمایی، از اجرایی شدن این اتفاق سخن می‌گوید، یعنی آن‌که، مناقشه فرسایشی این دهه‌ها پایان یافته و دو طرف، بالاخره بر سر یک میز، به توافق رسیده‌اند.

حدود ۷۵ روز تا پایان سال باقی‌ مانده و این فرصت، زمان بسیار خوبی را برای تدوین آئین‌نامه مرتبط فراهم می‌آوردحالا اما باید به نیمه دیگر این جریان پرداخت که این اکران قرار است به چه ترتیبی باشد. هم‌اکنون حدود ۷۵ روز تا پایان سال باقی‌ مانده و این فرصت، زمان بسیار خوبی را برای تدوین آئین‌نامه مرتبط فراهم می‌آورد. اگرچه رئیس سازمان از اجرایی شدن این اقدام برای سال آینده سخن به میان آورده اما نباید اکران آثار خارجی در سینمای ایران را با همین نقل‌قول، تمام‌شده فرض کنیم چراکه انتخاب فیلم و شیوه اجرایی نمایش آن، از ضروریاتی است که اگر بر مشی حرفه‌ای‌گری صورت نپذیرد، عایدی خاصی برای سینمادوستان و کلیت سینمایی کشور به همراه نخواهد داشت.

چرا فیلم خارجی باید بیاید؟

ضرورت نمایش فیلم خارجی در سینماهای کشور، اکنون بیش از هر دوره دیگری احساس می‌شود. اکنون، معدود کشورهایی در جهان هستند که به جز تولیدات خود، تمایلی برای پذیرش فیلم‌های بین‌المللی ندارند.

این رویکرد طبیعتا سبب تنزل کیفیت تولیدات داخل و البته منکوب شدن فضای رقابتی در میان آثار می‌شود. ضمن آن‌که یک ملت از تماشای فیلم‌های روز جهان بر روی پرده عریض محروم مانده و چرخه‌های صنعت سینمایی در آن کشور، به شکل مطلوب و استانداردی، به حرکت درنمی‌آید.

چطور می‌توان برای سینمایی که گردش سالانه آن کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان است، عنوان صنعت را به کار برد؟اکنون سال‌هاست که برخی دلسوزان، از صنعت سینمای ایران سخن به میان می‌آورند اما چطور می‌توان برای سینمایی که گردش سالانه آن کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان است، عنوان صنعت را به کار برد؟ چطور برای کشوری که آثارش، در سینماهای کشورهای دیگر نمایش داده نمی‌شوند، می‌توان واژه صنعت را اطلاق کرد و وقتی تمام سینماهای آن کشور، پذیرای تولیدات داخلی هستند، آیا می‌توان از لفظ صنعت برای آن سینما استفاده کرد؟

طبیعتا اکران فیلم‌های روز خارجی، امتیازات فراوانی را برای سینمای ایران به همراه دارد که سبب تقارن بیشتر این سینما با فرآیند صنعتی‌شدن می‌شود. مثلا در صورت یک اکران هدفمند، رقابت خوبی به‌لحاظ کیفی در میان تولیدات رخ می‌دهد. گیشه، پروارتر شده و آن مخاطبان خاکستری که اصولا اعتقادی به سینمای ایران ندارند و البته که تعدادشان هم اندک نیست، به سمت سینماها گسیل داشته می‌شوند.

البته که این رویکرد، یک امتیاز بزرگ دیگر نیز دارد و آن، باز شدن پای کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی به ایران است و این یعنی آن‌که سینمای ایران، علاوه بر پذیرش آثار روز خارجی، از هر زمان دیگری به نمایش تولیدات خود در سالن‌های سینمایی کشورهای دیگر نزدیک می‌شود و تمام اینها یعنی آن‌که سینما به فرآیند صنعتی‌شدن نزدیک‌تر می‌شود.

این اتفاق برای سینمایی که در آستانه رسیدن سالن‌هایش به عدد ۸۰۰ است، دامنه اجرایی بالایی دارد. می‌بینیم که یک تصمیم قاطع و سودمند برای سینمای ایران تا چه اندازه می‌تواند تاثیرات مطلوبی در نقشه‌راه آتی آن ایفا کند.

نباید خیلی سخت‌گیرانه برخورد شود

البته هنوز مشخص نیست که منظور ریاست سازمان سینمایی از اکران محدود آثار روز خارجی، دقیقا بر کدام بعد از محدودیت تکیه دارد؟ آیا تولیدات هالیوودی، اروپایی و بالیوودی، در این محدودیت، محلی از اعراب دارند و یا قرار است تعداد اندکی از این فیلم‌ها در سینماهای ما نمایش داده شوند. آیا پای بلاک‌باسترها و انیمه‌ها به سینمای ما باز می‌شود یا محدودیت‌هایی در حوزه تریلرهای اکشن و وحشت قرار است اعمال شود.

اما این چرخه به هر شیوه‌ای که می‌خواهد اجرایی شود، باید به یک نکته ایمان داشت و آن اینکه نباید جلوی فرآیند طبیعی اکران یک اثر جهانی را گرفت. به‌عنوان مثال چندی پیش فیلم آر.آر.آر به فاصله اندکی نسبت به اکران جهانی آن، در سینماهای کشور نمایش داده شد اما عدم‌تعهد به پارادایم حیات طبیعی سبب شد تا استقبالی از این فیلم مهم که جاپایش حتی به فصل جوایز و اسکار نیز رسیده است، صورت نگیرد.

بنابراین ضرورت دارد که در آئین‌نامه‌ای که برای اکران فیلم‌های روز خارجی تدوین می‌شود، به این نکات توجه شود:

۱.حتما تمام یا بخش انبوهی از انتخاب آثار، از میان تولیدات مهم هالیوودی باشد.

۲.گونه‌های مختلف سینمایی در چیدمان اکران سالانه لحاظ شود و هیچ محدودیتی برای گونه خاصی لحاظ نشود.

۳.بحث ممیزی، متمرکز بر حذف صحنه‌های اروتیک باشد و در مواردی که مربوط به فرهنگ سرزمینی یک ملت است و بیشتر دایرمدار خشونت‌های آثار اسلشر و خون‌ریزی است، سخت‌گیری چندانی صورت نگیرد تا محتوا از حیز انتفاع ساقط نشود.

۴.فیلم روز، یعنی فیلمی که هم‌زمان با اکران آمریکای شمالی، در سینماهای کشورهای دیگر هم نمایش داده شود. حتی یک تاخیر چندهفته‌ای نیز سبب می‌شود تا نسخه‌های باکیفیت فیلم در اینترنت پخش شده و آن تاثیرگذاری مطلوب را بر روی پرده سینماهای داخل کشور نداشته باشد.

۵.طبیعی است که بیشترین میزان توجه در انتخاب فیلم‌ها، باید بر روی برندها و اسپین‌آف‌هایی باشد که شهرت جهانی دارند.

۶.بحث تخصیص سالن به آثار خارجی نیز دیگر بحث مهمی است که اگر بخواهد بر ریل صنعت سوار شود، باید ظرفیتی حداقل ۲۰درصدی از منابع داخلی را به خود اختصاص دهد.

نبود خوراک کافی برای علاقمندان به سینمای جهان، اقبالی را برای گیشه ما به همراه نخواهد آورد۷.به لحاظ کمی و با توجه به مشخص بودن تقویم سینمایی اکران ۲۰۲۳، باید به چیدمانی رسید که طی آن، برای هر فصل، محصولات متنوعی به روی پرده بیاید. نبود خوراک کافی برای علاقمندان به سینمای جهان، اقبالی را برای گیشه ما به همراه نخواهد آورد.

با توجه به اینکه سیاست کلی سینمایی کشور، هم‌اکنون راضی به نمایش آثار روز خارجی است و با توجه به اینکه سازمان سینمایی در اکران آر.آر.آر، نهایت همکاری را با پخش‌کننده داخلی به عمل آورد، این انتظار وجود دارد که به ضروریات یک اکران هوشمند، توجه بیشتری شود تا تمام این قاعده بدون ریسک، برای سینمای ایران تبدیل به سود و سرمایه شود و از این رهگذار، مسیری باز شود تا ایران نیز خیلی زود، به جمع کشورهایی بپیوندد که بسیاری از فیلم‌های روز را به نمایش درمی‌آورد.

این امکان برای سینمایی که در سودای رسیدن سالن‌هایش به عدد ۱۰۰۰ است، تنها با یک همت عالی و البته اختصاص تنها ۲۰ درصد از سالن‌هایش، کاملا امکان‌پذیر است.

چه فیلمی در ترکیه جایزه گرفت؟

فیلم کوتاه «باغ وحش» به نویسندگی و کارگردانی نفیسه زارع که در ادامه حضور جهانی خود، در سه جشنواره حضور یافت از جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دیاربکر ترکیه جایزه گرفت.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم کوتاه «باغ وحش» به کارگردانی و نویسندگی نفیسه زارع و تهیه‌کنندگی کاوه مظاهری و سورنا اکباتانی در ادامه حضور بین‌المللی خود به دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم پکن (BISFF)، دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دیاربکر ترکیه و نوزدهمین جشنواره فیلم زنان ارمنستان (KIN) راه یافت و به رقابت پرداخت.

این فیلم کوتاه در دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دیاربکر ترکیه به همراه یک فیلم کوتاه دیگر، جایزه بهترین فیلم کوتاه را در این رقابت بین المللی که در ماه اکتبر در بزرگترین شهر کردنشین ترکیه برگزار شد، دریافت کرد.

فیلم کوتاه «باغ وحش» در دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پکن در بخش Nova به رقابت پرداخت. Nova بخش جدیدی است که امسال در جشنواره پکن برای رقابت فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های کوتاه برجسته که متمرکز بر مضامین دوران بلوغ هستند، ایجاد شد. دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم پکن از ۲۷ آبان تا ۷ آذرماه مصادف با ۱۸ تا ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ در شهر پکن برگزار شد.

«باغ وحش» همچنین به بخش رقابتی نوزدهمین جشنواره فیلم زنان ارمنستان (KIN) که ۱۰ تا ۱۴ آذرماه مصادف با اول تا ۵ دسامبر ۲۰۲۲ در شهر ایروان برگزار شد، راه یافت. جشنواره فیلم زنان ارمنستان (KIN) در افزایش خلاقیت زنان، ایجاد شبکه ارتباطی میان فیلمسازان زن نقاط مختلف جهان و کمک به درک بهتر یکدیگر و فرهنگ های مختلف، اهداف آن به شمار می آید. این رویداد برای گردهم آوردن زنان فیلمساز برگزار می شود تا آنچه را که در این زمینه انجام شده بررسی کنند، اهداف و مقاصد فعلی را تحلیل کنند و شیوه های تحقق این اهداف را بیابند.

در خلاصه داستان «باغ وحش» آمده است: «میان حیوان‌های باغ‌وحش، رعنا به‌دنبال گوزنی‌ست که در خواب دیده، و مادرش به‌دنبال فرصتی تا خبر مهمی را به او بگوید.» سونیا سنجری، ترنم آهنگر و داریوش رشادت در این فیلم کوتاه ایفای نقش دارند.

فهرست عوامل «باغ وحش» عبارتند از نویسنده و کارگردان: نفیسه زارع، مدیر فیلمبرداری: سروش علیزاده، تدوینگر: پویان شعله‌ور، آهنگساز: مهدی وکیلی، صدابردار: هادی معنوی‌پور، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، طراح صحنه: محمد موسوی، طراح لباس: اسما احمدی، طراح گریم: بابک کشن فلاح، رنگ‌آمیزی تصاویر: نیما دبیر زاده، مدیران تولید: علیرضا میرانجم و میلاد ابراهیمی، دستیار اول کارگردان: رضا باستانی، دستیار دوم کارگردان: ترانه اسماعیلیان، منشی صحنه: ناهید پورمراد، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: حسن نجفی، دستیار تدوین: فروغ عزیزی، دستیار صدا: اشکان مُزین‌فر، عکاس: علی نصیری، استوری‌بورد: مهدی شمعی، طراح پوستر: آرمین رنگانی، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، تهیه‌کننده: کاوه مظاهری و سورنا اکباتانی.

بالأخره فیلم‌های سودای سیمرغ کِی معرفی می‌شوند؟

دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تعویق در اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره خبر داد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از سینماپرس، در حالی که بر اساس گاه‌شمار مندرج در فراخوان این دوره از جشنواره، قرار بود پنجشنبه ۱۵ دی ماه اسامی فیلم‌های بخش رقابتی سودای سیمرغ جشنواره اعلام شود، این امر به تعویق افتاد.

دبیرخانه جشنواره چهل و یکم اعلام کرد با توجه به شرایط کشور در ماه‌های گذشته که روند تولید آثار سینمایی را با تأخیر همراه کرد، بنابر درخواست برخی از صاحبان آثار مبنی بر اختصاص زمان بیشتر جهت تحویل نسخه نهایی فیلم، با موافقت دبیر جشنواره این زمان تمدید شد.

با پایان کار هیأت انتخاب جشنواره، اسامی اعضای این هیأت به همراه فیلم‌های بخش سودای سیمرغ اعلام خواهد شد.

آیا اسطورۀ فوتبال، روی پردۀ نقره‌ای هم می‌رود؟

مهدی مطهر تهیه‌کننده سینما و مستندساز از تلاش برای ساخت یک فیلم سینمایی درباره پرویز دهداری سرمربی فقید تیم ملی فوتبال ایران خبر داد.

به گزارش سینمای خانگی، مهدی مطهر تهیه‌کننده سینما که عمدتاً سابقه ساخت آثار مستند را دارد و پس از تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «آگوست» و حضور در فیلم سینمایی «منصور» به‌عنوان مجری طرح، حالا سراغ سومین تجربه سینمایی خود رفته است و در گفتگو با مهر دربارۀ تازه‌ترین فیلم سینمایی که در دست دارد، گفت: این روزها مشغول فراهم آوردن مقدمات ساخت یک فیلم سینمایی درباره پرویز دهداری سرمربی فقید تیم ملی هستیم که نتیجه دو سال پژوهش و تحقیق مداوم است و در حال حاضر در مرحله فیلمنامه قرار دارد. نکته مهم درباره این اثر تلاش برای روایت زندگی دهداری به‌عنوان یک بازیکن فوتبال و سرمربی تیم ملی به عنوان یک الگوی ورزشی و اخلاقی در ورزش ایران است.

وی ادامه داد: دهداری در دو مقطع مربی تیم ملی فوتبال بوده که دوره دوم حضور او در تیم ملی ایران همزمان با سال‌های دفاع مقدس است که دقیقاً همین دوران درام قصه و فیلم ما را می‌سازد. روزهایی که بازیکنان اصلی و ستاره‌های فوتبال ایران همگی از حضور در تیم استعفا دادند و دهداری با همراهی دستیارانش علی‌رغم زمان کمی که داشتند به بازسازی تیم ملی می‌پردازند. من معتقدم این فیلم در مقطع زمانی فعلی می‌تواند معنادار و راهگشا باشد. ضمن اینکه به دنبال جذب سرمایه گذار برای این فیلم سینمایی هستیم.

این مستندساز در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره ساخت ۲ مجموعه مستند در فضای بین‌الملل عنوان کرد: مجموعه مستندی با نام «ذائقه» را در دست تولید داریم که درباره تنوع ذائقه غذایی در ایران و همچنین در میان همسایگان ایران است و تا امروز ضبط آن در کشورهای عراق و سوریه به پایان رسیده است و به زودی تصویربرداری آن در لبنان آغاز می‌شود.

تهیه‌کننده مستند «مهین» افزود: همچنین مجموعه مستند دیگری با عنوان «اهل قبور» در میانه‌های تولید است و در آن به آداب سوگواری در کشورهای همسایه ایران و قبرستان‌های جهان اسلام می‌پردازیم. شاید ساخت مستندی با چنین موضوعی کمی عجیب به نظر برسد ولی زمانی که با شیوه‌های گوناگون سوگواری و حتی آداب خاص دفن درگذشتگان در کشورها و مناطق مختلف مواجه می‌شویم، پرداخت به آن و به تصویر کشیدن آن‌ها می‌تواند برای مخاطب جالب و یا قابل تامل باشد.

مطهر در پایان از ساخت مستند دیگری پس از «۷۲ ساعت» و درباره ترور سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ و شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خبر داد و گفت: این مستند برخلاف «۷۲ ساعت» که روایت سه روز پایانی زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی بود، نگاهی جزیی و دقیق به ماه‌های منتهی به شهادت ابومهدی المهندس دارد و در حال حاضر در روزهای پایانی تولید است و به زودی آماده نمایش خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل