از تیرانا تا تهران؛ داغی چهل ساله بر دل مادران سرزمین

مستند «از تیرانا تا تهران» با روایت ناگفته‌هایی از اعضای رهاشده از بند «منافقین» با حضور جمعی از افراد خانواده این رهاشدگان، رونمایی شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از مستند «از تیرانا تا تهران» با موضوع رهایی یافتگان از دام منافقان، به همت انجمن نجات‌یافتگان از فرقه مجاهدین خلق (انجمن نجات) با حضور جمعی از اعضای نجات‌یافته و خانواده‌های‌شان عصر امروز پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه در مجتمع فرهنگی آبفای تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ابراهیم خدابنده مدیرعامل انجمن نجات گفت: مستند «از تیرانا تا تهران» توسط انجمن «نجات» تهیه شده و اثری است که صحبت‌های نجات یافتگان را به نمایش می‌گذارد. به نظرم نمایش این مستند در فضای امروز ضروری است به ویژه اینکه امروز سازمان مجاهدین خلق در فضای مجازی در ناآرامی‌ها نقش دارد، به این شکل که هر کدام از اعضای این فرقه با ده‌ها اکانت فیک، امنیت روانی ایرانیان را هدف قرار داده‌اند.

فرزندانی که در حصار یک فرقه ظالم مانده‌اند

در ادامه خانم عبداللهی مادر یکی از اعضای دربند که بیست سال است فرزندش را ندیده است روی صحنه آمد و گفت: درود می‌فرستم به مادران تلاشگر، خواهران و برادران. ما خانواده‌ای دردمندیم، چهل سال تمام است فرزندان ما در حصار این فرقه ظالم هستند. ما مادران نزدیک به چهار سال، تنها برای لحظه‌ای دیدار با عزیزانمان تحصن کردیم. فقط برای لحظه‌ای بوییدن بچه‌های‌مان. اما به ما اجازه داده نشد. خوشحالیم که در این چهار سال عده‌ای فرار کردند و به آغوش خانواده خود برگشتند و حتی ازدواج کردند.

وی افزود: باز هم خیلی از بچه‌ها از جمله فرزند خودم و تنها پسرم یعنی امیر اصلان، بیست سال است در این فرقه اسیر است. در این چهار سال خانواده‌ها تلاش زیادی کردند و نامه‌ای به نهادهای حقوق بشری نوشتند، اما دریغ از یک جواب. باز هم ما همچنان چون کوه ایستاده‌ایم و برای آزادی تک تک اسیران، برای آزادی تمام نفرات که رها شوند و به دنیای آزاد بیایند تلاش می‌کنیم. به همین دلیل گروهی را به نام «تشکل مادران» تشکیل دادیم که تمامی مادران افراد اسیر در این فرقه، از سراسر ایران در این گروه شرکت دارند. برای تمام نهادهای بین‌المللی نامه می‌نویسند و درخواست کمک دارند.

عبداللهی با اشاره به برخی افراد رهاشده حاضر در مراسم، ادامه داد: من تمام عزیزانی که اینجا نشسته‌اند را می‌شناسم، عزیزانی که در عراق برای ما تلاش کردند. تشکر می‌کنم از عزیزان جداشده که چندین سال در کنار ما بودند و همچنان برای ما تلاش می‌کنند. به عنوان یک مادر از طرف تمامی مادران تشکر می‌کنم. مادر درد ویژه‌ای در دل خود دارد. بچه‌های ما جایی گرفتار هستند که نمی‌توانیم بگوییم آن‌ها کجا هستند و این درد بی‌درمان ماست. خیلی از مادران چشم انتظار از دنیا رفتند، مثل مادر آتابای که فرزندش بعد از ۳۵ سال بازگشت. الان آن مادر دیگر نیست. خیلی از مادران همینطور چشم انتظار از دنیا رفتند این درد بزرگی بر دل ما مادران است که هیچوقت نتوانستیم در عرض این ۴۵ سال آشکار کنیم. شاید هم آشکار کردیم و گوش شنوایی نبوده است. کسی فکر نکرده تا درد ما را درمان کند. با توجه به رسانه‌های فعلی نهادهای حقوق بشری چگونه از این دردها عبور می‌کنند؟ برخی پدران و مادران را می‌بینم که واقعاً پیر شده‌اند، این درد همه ما را پیر کرده است. بچه‌های ما در کشور آلبانی هستند، برخی جدا شده‌اند اما در آن کشور مشغول فعالیت هستند.

۱۵ سالی که به اشک و آه گذشت

سپس مادر یکی دیگر از اسیران آلبانی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من فاطمه حسینی مادر حسن حیرانی هستم. از زمانی که پسر من در دام این سازمان افتاده است، ۱۵ سال می‌گذرد؛ ۱۵ سالی که در اشک و آه گذشته است، سازمان گفته خانواده پسر من تروریست است. اما ما درخواستی فرستادیم که در حضور ماموران امنیتی آلبانی چند لحظه پسرم را ببینیم اما نشد، پسرم گاهی مخفیانه به ما زنگ می‌زد. پسرم بعد از جدایی از این سازمان، نهاد «آسیلا» را راه‌اندازی کرد اما سازمان بر سر کار آن‌ها سنگ‌اندازی کرد. این نهاد می‌خواهد عده‌ای دیگر را از این فرقه نجات دهند.

نرگس بهشتی در ادامه روی صحنه آمد و گفت: دو برادر من سال ۸۰ اسیر این فرقه شدند. برادر بزرگ من سال ۹۰ در سازمان کشته شد. برادر دیگرم با نام مصطفی بالاخره از این سازمان جدا شد و الان در خدمت نهاد آسیلاست. امیدوارم این آزادی نصیب تک تک بچه‌ها شود. در این شرایط اقتصادی می‌دانم خیلی سخت است با این حال ما به گونه‌ای مبالغی را جمع می‌کنیم و به آلبانی می‌فرستیم تا دوستان کمی راحت‌تر باشند ما تا آخرین نفس پشت یکدیگر هستیم گرچه برادر من رها شده اما کنار دیگران هستیم.

خانم سعادت دیگر مادر چند عضو دربند منافقین هم در سخنانی بیان کرد: من مادر سه فرزند هستم. ۳۵ سال است که آنها را ندیده‌ام که این خود یک عمر است. من با مصیبتی آن‌ها را بزرگ کردم. آنها را بزرگ کردم و تحصیل کردند. ولی حالا نه نامه‌ای می‌نویسند و نه تلفنی به من می‌زنند! روی صحبت من با مریم رجوی است، آیا اسلام تو، اسلام دیگری است؟ تو باید سه بار ازدواج کنی اما بچه‌های ما را از پدر و مادر شدن محروم کنی؟ می‌گویی آنها نفوذی هستند، در حالی که آنها در ایران زندانی شده بودند؟ من یک مادر رنج دیده‌ام. سن من بالا رفته و شاید بمیرم و دیگر فرزندانم را نبینم. از آنها عاجزانه می‌خواهم کمک کنند تا یکبار فرزندانم را ببینم. از انجمن نجات هم می‌خواهم کمک کند و یک نوبت ملاقات بگیرد تا ذره‌ای درد ما آرام بگیرد.

در این بخش هم عبدالهی اظهار کرد: درد دل ما را به گوش همه برسانید. چهل سال است فرزندان خود را ندیده‌ایم این بزرگترین درد است که مادران فقط یک نوبت ملاقات می‌خواهند. این جرم است؟ این جنایت است؟ این مادران چهل سال اسیر مانده‌اند و چشم گریان داشته‌اند. به چه قیمتی؟ این یک جنایت بزرگ است.

۲۷ سال از عمرم در این سازمان هدر رفت

سپس بخشعلی علیزاده یکی از جداشدگان از فرقه منافقین روی صحنه آمد و گفت: مدت ۲۷ سال از عمرم در این سازمان گذشت و به نوعی هدر رفت. در کشور آلبانی در سال ۲۰۱۵ از سازمان مجاهدین جدا شدم، خودم تلاش کردم خودم را به خانواده‌ام وصل کنم، به کمک بخشی از جداشدگان ارتباطم برقرار شد و از آن روز تلاش کردم به کشورم برگردم. در این مدت سازمان منافقین طبق معمول و سنت‌های شیطانی با هر کدام از افرادی که جدا می‌شود، برخی رفتارهایی بد دارد و آن‌ها را خائن می‌دانند با هرکسی که بخواهد خانواده خود را ببینند برخورد بدی می‌شود.

وی ادامه داد: در این مدت هم برخی تلاش کردند با نقشه و اهداف از پیش تعیین شده به هدف خود برسند. اطلاعات دقیق دارم نزدیک به ۲۰۰ نفر از اعضایی که الان در سازمان هستند درخواست خروج داده‌اند، اما با آن‌ها برخورد می‌شود و در جاهای جداگانه نگهداری می‌شود اما در روزهای آینده اخبار خوشی به خانواده‌ها می‌رسد. روابط درون تشکیلاتی داخل سازمان اینگونه است که اذیت و آزار به قدری زیاد است که شاهد خودکشی‌های زیادی بودیم که گاهی به دروغ می‌گفتند این افراد مریض بودند.

این عضو رها شده از بند منافقین ادامه داد: اگر کسی هم خیلی مقاومت می‌کرد سرش را زیر آب می‌کردند. الان بچه‌هایی که جدا شده‌اند به هر طریقی تهدید می‌شوند. مثلاً خودم در فضاهای مجازی پیامک‌ها و تلفن‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کنم. آن‌ها به هیچ ارزشی پایبند نیستند تا زمانی که برای آن‌ها کارایی دارید، هستند ولی وقتی جدا می‌شوید دشمن تلقی می‌شوید و بلافاصله به دروغ می‌گویند او مأمور بوده است! در حالی که آن فرد چهل سال در آن سازمان بوده است. برای من هم موانع زیادی ایجاد می‌کردند که نتوانم به ایران بیایم اما شکر خدا من توانستم برگردم آن‌ها مدام این را القا می‌کنند که خانواده‌ها، شما را فراموش کرده‌اند و هیچکس به فکر شما نیست. مستمر این فضای مسموم پمپاژ می‌شود تا افراد نتوانند جدا شوند!

در ادامه با حسن حیرانی از اعضای جدا شده از دام منافقین ارتباط اینترنتی برقرار شد که وی بیان کرد: من الان در یک کمپ هستم، درواقع ده روزی است که ما را بدون هیچ ادله و مجوزی به این‌جا آورده‌اند. هیچ جوابی هم به ما داده نمی‌شود. متاسفانه به دلیل کارنامه موفق آسیلا چنین برخوردی با ما می‌شود، البته به دلیل القائات رجوی به دولت این کشور و هژمونی آمریکا، حالا وضعیت بدی ایجاد شده است. باید بگویم زمانی که رجوی در اشرف بود می‌گفت سازمان از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند که دیگران را به زانو دربیاور، اما حالا در سازمان فرقه رجوی نزدیک به ۲۰۰ نفری هستند که قصد خروج دارند.

وی در پایان گفت: حالا ما را در کمپ بسته نگه داشته‌اند. هدف فرقه رجوی این است که افراد را به زانو دربیاورد و افراد را وادار به وطن فروشی کند، فشارهای مختلفی به ما می‌آورند. انجمن ما یک انجمن قانونی است برای همین می‌خواهند آسیلا را شکننده کنند.

این مراسم با نمایش بخش‌هایی از مستند «از تیرانا تا تهران» به پایان رسید.

یاسوج میزبان شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان

شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان توسط انجمن سینمای جوانان یاسوج و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.

 به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، شصت‌و‌هفتمین جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان یکی از مقوله‌های مهم فرهنگی با رویکرد ایجاد تنوع و تکثر در انواع فیلم کوتاه از طریق تاکید بر ژانرهای سینمایی، به مدت ۴ روز از ۲ الی ۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.

در این دوره از جشنواره توجه به سینمای بومی و فیلم‌های ژنریک در اولویت انتخاب و داوری خواهند بود و هنرمندان ۱۰ استان فارس، خوزستان، خراسان شمالی، کرمانشاه، آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، مرکزی، همدان و کهگیلویه و بویراحمد در شصت‌و‌هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان – یاسوج حضور خواهند داشت.

نام‌نویسی در این دوره از جشنواره از روز ۲۸ آبان ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا ۱۴ دی ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت و مهلت ثبت‌نام و بارگذاری آثار به هیچ عنوان تمدید نشده و در تاریخ اعلام شده، سایت ثبت‌نام بسته خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت به‌نشانی www.iycs.ir  / www.festival.iycs.ir نسبت به نام‌نویسی در شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- یاسوج اقدام کنند:

نشانی دبیرخانه: تهران، میدان ونک، خیابان گاندی جنوبی، خیابان نوزدهم، شماره ۲۰، دبیرخانه شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- یاسوج

کدپستی: ۱۵۱۷۸۷۳۸۱۱

شماره تماس: ۸۶۰۸۷۶۰۳ – ۸۶۰۸۴۸۶۳

پست الکترونیک:  iycs.fest@gmail.com

پایان پیام/

«لوپتو» برای کودکان بدسرپرست اکران می‌شود

پردیس سینمایی مهر شاهد تهران پس از بازسازی، ۲۹ آبان ماه با برگزاری برنامه ویژه انیمیشن «لوپتو» به شکل رسمی به چرخه اکران افزوده می‌شود.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی سوره، در ادامه افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های طرح توسعه سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور با شعار «دوباره سینما»، سینما مهر شاهد تهران به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و هنری شرق تهران روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

پردیس سینمایی مهر شاهد پس از سال‌ها فرسودگی، به همت موسسه بهمن سبز در طول مدت ۱۸ ماه بازسازی شده و با ۶ سالن نمایش، از شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری آزمایشی رسیده است. دسترسی محدود اهالی شرق تهران به زیرساخت‌های فرهنگی و تراکم بالای جمعیت آن منطقه، در کنار بازسازی اخیر، موجب استقبال خانواده‌ها از اولین هفته‌های شروع به کار مجدد سینما شده است.

این سینما با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران و سازمان سینمایی کشور و با اکران ویژه انیمیشن «لوپتو» برای کودکان و دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد و بدسرپرست به شکل رسمی افتتاح خواهد شد.

سینما مهر شاهد در این طرح بازسازی به پردیسی مجهز با ظرفیت ۶۵۷ صندلی و ۶ سالن با کیفیت تصاویر 4K و صدای DOLBY DIGITAL در همه سالن‌ها با درجه مدرن سینمایی تبدیل شده است. سالن اصلی این سینما با نام سبلان با ظرفیت ۳۸۰ صندلی، سالن شقایق ۱۰۴ صندلی، سالن شیدا ۹۰ صندلی، سالن رنگین کمان ۲۹ صندلی، کافه سکانس ۴۴ صندلی و در نهایت سالن موناکو با ظرفیت ۱۰ نفر به شکل VIP و مجموع ۶۵۷ صندلی در خدمت علاقه‌مندان به سینما قرار می‌گیرد.

«دستمال سرخ‌ها» جمعه به شبکه دو می‌رسند

مستند سینمایی «دستمال سرخ‌ها» جمعه ۲۷ آبان ساعت ۲۱:۲۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

به گزارش ایرنا از معاونت سیما، مستند سینمایی دستمال سرخ‌ها به کارگردانی و نویسندگی حنظله تاج‌الدینی و تهیه‌کنندگی حسین اسدی‌زاده به روایت چگونگی شکل‌گیری گردان دستمال سرخ‌ها ، شهادت شهید اصغر وصالی و شهید علی تیموری از فرماندهان این گردان ، جنایات گروهک تروریستی منافقین پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اشاره دارد.

اصغر وصالی فرمانده شجاع گردان دستمال سرخ‌ها است. او در منطقه پاوه برای سرکوب منافقین و کوموله‌ها با وجود کمبودها تلاش می‌کند. جنایات گروهگ تروریستی منافقین آنقدر زیاد است که شهید چمران نیز در کنار او به آزادی پاوه و کردستان مشغول می‌شود.  پس از چندی جنگ ایران و عراق آغاز شده و اصغر وصالی شهید می‌شود. پس از او جوانی ۲۰ ساله به نام علی تیموری فرماندهی گردان چریکی دستمال سرخ‌ها را به دست می‌گیرد و با نبوغ نظامی خود این گردان را حفظ کرده و به شهادت می‌رسد.

دستمال سرخ‌ها در سازمان هنری رسانه‌ای اوج و خانه مستند تهیه شده و جمعه ۲۷ آبان ساعت ۲۱:۲۰ در جدول پخش برنامه‌های این شبکه قرار دارد.

انیمیشن «خانه» نامزد جشنواره قهرمانان ایتالیا شد

انیمیشن «خانه» به تهیه کنندگی و کارگردانی حامد عزیزی، نامزد کسب جایزه در جشنواره بین المللی فیلم قهرمانان ایتالیا شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، پویانمایی خانه به نویسندگی حامد عزیزی، در ژانر درام و علمی تخیلی ساخته شده است که به موضوع حفاظت از محیط زیست می پردازد و مدت زمان آن یک دقیقه است.

خانه، با نگاه آینده نگرانه و هشدار به انسانها تولید شده است و در خلاصه داستان آن آمده است: خیلی دور خیلی نزدیک، همه به دنبال بازگشت به اصالت خود هستند و دلشان در خانه آرام می گیرد. از خانه خود محافظت کنیم.

این انیمیشن محصول سینمای مستقل و تجربی است و تنها نماینده ایران در این جشنواره است. پخش بین المللی پویانمایی خانه را استودیو چهار و هرنان اورتیز بر عهده دارد. 

پویانمایی خانه، پیش از این نامزد بهترین انیمیشن کوتاه از فستیوال فیلم مکمینویل امریکا شده است و همچنین جایزه بهترین جلوه های بصری آینده نگر را از فستیوال پورتو سزارئو و جایزه بهترین انیمیشن با نگاه خلاقه به معماری شهری آینده از جشنواره فیلم عجمان امارات، را کسب کرد.

این جشنواره در سه بخش فیلم و سریال های بین المللی، تلویزیون و پخش آنلاین (با تمرکز بر علمی تخیلی، فانتزی، ترسناک، هیجان‌انگیز، اکشن ماجراجویی، سینمای کمیک) و فیلم‌ کوتاه و سریال برگزار می‌شود که بر ژانرهای واقعی و خارق العاده تمرکز دارد.

سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم قهرمانان ایتالیا، در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ نوامبر در شهر رم برگزار می‌شود. آثار راه یافته به این جشنواره در بخش‌های انیمیشن، فیلم کوتاه، آکادمی ها، مستند و موزیک ویدئو با هم رقابت می‌کنند و در هر بخش جوایزی به برگزیدگان اهدا می‌شود.

عوامل ساخت این فیلم انیمیشن که بدون دیالوگ است، عبارت از نویسنده ، کارگردان و تهیه کننده،حامد عزیزی،جلوه های ویژه و انیمیشن و تدوین :حامد عزیزی، صدا گذاری و موسیقی: ایوان (infraction) ، مجری طرح :استودیو چهار، روابط عمومی:فاطمه آذری است.

«لوپتو» با استقبال کودکان دو میلیاردی شد

انیمیشن سینمایی «لوپتو» در مدت کمتر از دوهفته اکران توانست به فروش بیش از دو میلیارد تومانی در گیشه سینماها دست یابد. همزمان با دو میلیاردی شدن این فیلم به پاس توجه مخاطبان کودک به این اثر، جشنواره جوایز لوپتویی آغاز شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از تسنیم، انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی و احسان کاوه که اکران خود را از 11 آبان در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد، توانست در دو هفته اکران، با استقبال خانواده‌ها و دانش‌آموزان با جذب نود هزار مخاطب به فروش دو میلیارد و سیصد میلیون تومانی دست یابد.

همزمان با ثبت رکورد دو میلیاردی توسط «لوپتو» در شرایط سخت فروش سینمای ایران، به پاس قدردانی از توجه ویژه مخاطبان کودک به این انیمیشن، جشنوار بزرگ جوایز لوپتویی برای مخاطبان کودک این انیمیشن آغاز شد. در این جشنواره، به ازای هر میلیارد فروش به تعدادی از مخاطبان پک‌های هدیه لوپتویی اهدا می‌شود. برای شرکت در این جشنواره مخاطبان می‌توانند از طریق سامانه گیشه 7 اقدام به خرید بلیت نمایند.

«لوپتو» نخستین محصول مرکز انیمیشن سوره است که با تکنیک سه بعدی در استودیوی فراسوی ابعاد توسط هنرمندان کرمانی تولید شده است.

سینما فلسطین تهران پنجشنبه هر هفته از ساعت 12 تا 19 به عنوان «سینمای لوپتو» در قالب رویداد «فیلم‌بازی» با برنامه‌هایی متنوع میزبان کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان خواهد بود. فیلم‌بازی کودکان یک رویداد مفرح کودکانه است که جهت ایجاد نشاط و شادی برای کودکان در راستای شعار این انیمیشن یعنی “شادی ساختنی است” طراحی شده است.

خلا اثری در شان شهید زین‌الدین من را راغب به تولید کرد

سجاد معارفی، کارگردان فیلم کوتاه «آقا مهدی زین الدین» در گفت و گو با خبرگزاری ایبنا عنوان کرد: در ابتدا قرار بود فیلمی از زندگی شهید «ابراهیم هادی» بسازم، اما به من پیشنهاد دادند که فیلمی با محوریت زندگی شهید «مهدی زین الدین» تولید کنم.

 

به نقل از ایبنا، فیلم کوتاه «آقا مهدی زین الدین» از سوی گروه داوری خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان اثر برگزیده در سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران انتخاب شد. این فیلم برداشتی آزاد و به یاد ماندنی از دو کتاب «تنها زیر باران» و «نیمه پنهان ماه» است.

ایبنا هفته گذشته گزارشی را با هدف مرور و بررسی دو کتاب مذکور منتشر کرد اما این بار به سراغ «سجاد معارفی» کارگردان این اثر رفتیم تا به بهانه اکران این فیلم گفت‌و‌گویی در مورد مشکلات و موانع ساخت فیلم کوتاه در ایران و روند تولید «اقا مهدی زین الدین» داشته باشیم.

از ابتدا بنا بود که خودتان تهیه‌کنندگی اثر را بر عهده بگیرید یا همسرتان؟

من تمام کارهای هنری را با همسرم انجام می‌دهم، ایشان سابقه فعالیت در عرصه تئاتر دارند و حتی موفق به کسب جوایز متعدد نیز شده‌اند خودم نیز از سال 78 به مدت 10 سال عکاس خبری بودم و از سال 97 شروع به ساخت فیلم کوتاه کردم اما به دلیل تسلط بیشتر همسرم در پروسه تولید، بنا شد که ایشان تهیه‌کنندگی اثر را بر عهده گیرند.

چرا شهید زین الدین؟

در ابتدا قرار بود فیلمی از زندگی شهید «ابراهیم هادی» بسازم، اما در جلسه ای که با دکتر «مهدی رحمتی» و دکتر «حسین فرزندی» در بسیج صدا و سیما داشتم، به من پیشنهاد دادند که فیلمی با محوریت زندگی شهید «مهدی زین الدین» بسازم که تا آن زمان فیلم و سریالی از این شهید با صلابت ساخته نشده بود. نیت کردم اثر را طوری بسازم که در وهله اول مادر شهید «زین الدین» هم فیلم را ببیند و بپسندد. بعد از آن با مطالعه کتاب‌های «نیمه پنهان ماه»، «تنها زیر باران» و مصاحبه با همرزمان و خانواده شهید «زین الدین» و اجازه از آن‌ها به سراغ تولید فیلم رفتیم، اما به خاطر خاص بودن چهره شهید «مهدی زین الدین» و پیدا نکردن بازیگر مناسب با چهره ایشان و مشکلات بودجه 7 ماه تولید فیلم به تعویق افتاد.

شاخصه شجاعت در شخصیت شهید «زین الدین» را بیش از از پیش برایم محرز ساخت و تصمیم گرفتم که این صفت به تصویر بکشم. به طور مثال چند خاطره از این صفت پسندیده را در این دو کتاب خواندم و تصمیم به ادغام این خاطرات در قالب فیلم کوتاه گرفتم.

در یکی از این خاطرات شهید «زین الدین» برای شناسایی افسران ارشد حزب بعث و توطئه‌های طرف عراقی لباس سربازان عراقی را به تن کرد و وارد سنگر دشمن شد. در این خاطره یکی از افسران ارشد وارد اردوگاه می‌شود و «زین الدین» را کاملا خونسرد و در حال نوشیدن چای می‌بیند اما مشکوک نمی‌شود.در خاطره دیگر وقتی سربازان ایران به سنگر رژیم بعث حمله می کنند و سربازان عراقی را گروگان می‌گیرند، همان افسری که در اردوگاه شهید«زین الدین» را دیده بود او را در قامت فرمانده خط مقدم می‌بیند و تعجب می‌کند.

این دو خاطره در دو داستان مجزا در دو کتاب بودند که ما این دو خاطره را در فیلم به یکدیگر مرتبط ساختیم.

به نظر شما فرهنگ اقتباس در سینما ایران چقدر شکل گرفته است؟ کدام ژانر سینمایی را مناسب اقتباس می‌دانید؟

روایت درست از یک قصه مهم است چه اقتباس باشد چه غیر اقتباس، در بحث اقتباس یک سری مشکلات وجود دارد یک اینکه مفهوم اقتباس در جامعه ما درست جا نیافتاده است و اقتباس از یک اثر وابسته به این است که کارگردانان و نویسندگان ما چقدر کتاب می‌خوانند و چقدر می‌توانند داستان‌های جذاب را شناسایی کنند.
در ژانر های مختلف روایت‌های قابل قبولی داریم و انتخاب صرفا یک ژانر صحیح نیست؛ با این حال سینمای ما در ژانر اجتماعی و دفاع مقدس حرف های بیشتری نسبت به ژانر فانتزی و سورئال دارد. سینما و جامعه به وضوح بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند و فارغ از خطوط فکری گوناگون اندیشه ها و دغدغه های فکری اجتماعی در ژانر فانتزی نمی گنجد.

چه موانعی را بر سر راه خود و سایر فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه در سینما ایران می بینید؟

از زمان ساخت اولین فیلم کوتاهم تا به امروز بزرگترین مانع ساخت فیلم کوتاه  در جمهوری اسلامی بعضی از بچه های انقلابی هستند که بدون تخصص و دانش کافی و فقط با تکیه بر رابطه بر صندلی مدیریت نشسته اند.حق بچه های انقلاب این نیست که مسئولی بدون دانش و داشتن تخصص بگوید چون فیلمنامه در راستای تفکراتش نیست از اختصاص بودجه به کار ما سر باز زند. فیلم کوتاه را باید تشویق کرد نه این که در شهرک دفاع مقدس به خاطر فیلمبرداری فلان سریال یا فیلم که شاید حتی جواز پخش هم نگیرد، لوکیشن مورد نیاز ما را تامین نکند و هزینه هنگفتی هم از ما بگیرد. این در حالی است که خودسانسوری و اینگونه موانع در فضای بچه های غیر حزب اللهی کمتر است و درک هنری و سینمایی بیشتری دارند. اهالی سینما ایران این نکته را باید به خود گوش زد کنند که خیلی ها با اینکه شبیه ما نیستند اما دشمن ماهم نیستند.

۹ فیلم کوتاه، ۱۱ مستند و ۱۲ فیلم بلند به چرخه نمایش وارد می‌شوند

شورای صدور پروانه نمایش آثار غیرسینمایی با نمایش ۱۲ عنوان فیلم بلند داستانی، ۱۱ عنوان مستند و ۹ عنوان فیلم کوتاه داستانی موافقت کرد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از سینماپرس، شورای پروانه نمایش فیلم‌های غیرسینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش ۱۲ عنوان فیلم بلند داستانی: «خانه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا خطائی و شاهرخ پناهی، «هارمونیکا» به تهیه‌کنندگی مشترک ارسلان حسینی، مجید صادقی و کارگردانی امید حسینی، «کوچه باغ انار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا اشکیانی، «کشمات» به تهیه‌کنندگی مازیار محمدی نژاد و کارگردانی علی صادق زاده، «گرم ترین روز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس داوودی، «فرانکفورت ۸ صبح» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد رضا یکانی، «ده سال جدایی» به تهیه‌کنندگی فرهنگی هنری سینما رسانه آسیا و کارگردانی امین کاظم زاده، «۷۶۰۰» به تهیه‌کنندگی علیرضا اوسیوند و کارگردانی بهروز باقری، «آفتاب گرگ و میش» به تهیه‌کنندگی مشترک محسن دانشور، لیلا اشرفی و کارگردانی محسن دانشور، «ماه پیشونی و مادر بزرگ» و «شب روشن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ناصر عباسی و داستانی بلند «وقتی خروس خواند» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مژگان ترانه موافقت کرد.

همچنین ۱۱ عنوان فیلم مستند: «قمرتاج» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هادی و مهدی زارعی، «چشم ها و دست‌ها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی پنابرخدا رضایی، «رنج زیر پوست» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی محسن جعفری راد، «با آخرین نفس‌ها» به تهیه‌کنندگی فرشاد فدائیان و کارگردانی فراز فدائیان، «عمو سعید» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد حسین باقری و محمد جواد مزروعی، «آقا نعمت» به تهیه‌کنندگی مریم نقیبی و کارگردانی علی تک روستا، «همچون پرندگان ابراهیم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی بیگدلی، مجموعه مستند «شرح حق، تاریخ شفاهی حقوق ایران» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی وحید آگاه، «سفر بهانه تو بود»، «سهم ما از زندگی» و «دست‌هایی از جنس آسمان» به تهیه‌کنندگی شهرام مقصودی و کارگردانی ناصر طاهریان پروانه نمایش آثار غیرسینمایی سازمان سینمایی را اخذ کردند.

در این شورا برای ۹ اثر کوتاه‌ داستانی: «واداشته» به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی و کارگردانی سیاوش گرجستانی، «مرد و پرنده» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی امیدی نژاد، «تو را می‌شناسم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید رضا اطیابی، «آخرین زنگ» و «ایلدا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جعفر مهیاری، «مارپله» به تهیه‌کنندگی مصطفی رستم پور و کارگردانی مشترک مصطفی رستم پور و عاطفه رضایان، «باقری» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی بیگدلی، «پزشک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ایمانی و «اتاق ماساژ» به تهیه‌کنندگی محمد قدس و کارگردانی صحرا فاطمه اسدالهی پروانه نمایش صادر شد.

حضور ۹۵ کشور در جشنواره حقیقت

تعداد آثار متقاضی برای حضور در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت اعلام شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مجموع آثار ثبت‌نام شده در بخش بین‌الملل شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت یک هزار و 348 مستند از ۹۵ کشور است که از این تعداد ۸۹۳ اثر در بخش فیلم‌های کوتاه قرار می‌گیرند.

همچنین در میان آثار ارسال شده برای حضور در بخش بین‌الملل جشنواره، ۱۹۵ اثر در بخش فیلم‌های نیمه بلند و ۲۶۰ اثر در بخش فیلم‌های بلند ثبت‌نام کرده‌اند.

به زودی آثار منتخب برای حضور در جشنواره «سینماحقیقت» اعلام می‌شود.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم اواخر آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

«کوهستان بی‌صدا» قصۀ مرد، سکوت و طبیعت

مستند «کوهستان بی صدا» به کارگردانی فرود عوض‌پور درباره مردی است که زندگی پر فراز و نشیب و ارتباطی ویژه با جهان اطرافش دارد.

به گزارش سینمای خانگی از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فرود عوض‌پور گفت: پاییز سال ۹۸ تصویربرداری این مستند کوهستان بی صدا در لرستان حوالی خرم‌آباد و الشتر آغاز شد. متاسفانه شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های رفت و آمد و سفر و شرایط دشوار اقلیمی باعث شد، کار بسیار سخت پیش برود. ما نیاز به چهار فصل تصویربرداری و همراهی با شخصیت اصلی فیلم، آقای حجت داشتیم.آن سال زمستان، برف نبارید و به همین دلیل تصویربرداری زمستان را به سال بعد موکول کردیم.

وی ادامه داد: شخصیت اصلی این فیلم یک ناشنواست که در طبیعت،دور از شهر و در شرایطی خاص زندگی می کند. زندگی خانوادگی، زیست او، همراهی اش با طبیعت، ارتباطش با جهان اطراف و شرایط خاص و استقلالی که دارد، بسیار جذاب و ویژه است. من در این مستند تلاش کردم این شخصیت و جهان اطرافش را آنگونه که هست به تصویر بکشم.

عوض پور افزود: به دلیل شرایط خاص طبیعت، صعب العبور بودن منطقه و دور بودن از نقاط شهری، تصویربرداری و همراهی با آقای حجت دشوار بود. ما مقاطعی مثل برداشت محصول یا سفرهای کوتاه و بلند او به کوهستان یا مناطق مختلف را تصویربرداری می کردیم و در کنارش بودیم. این جریان باعث طولانی شدن فیلم شد و بلاخره در سال ۱۴۰۰ تصویربرداری به پایان رسید.

این کارگردان گفت: اشین شخصیت به سینما نرفته بود اما بسیار باهوش بود. زمانی که می خواستیم فیلم را شروع کنیم، با او ارتباط گرفتیم و درباره آن توضیح دادیم. حضور و همراهی‌اش غافلگیرکننده بود. او اگرچه فکر نمی‌کرد پروسه تولید این قدر طولانی شود، چند سال در کنار ما بود و خوشبختانه جز شرایط اقلیمی سخت و کرونا، مشکلی بر سر راه تولید فیلم نداشتیم.

عوض پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: کوهستان بی صدا پرتره نیست. یک فیلم اجتماعی است. حجت، در دل شرایط زندگی، اقلیمی که در آن رشد کرده و اجتماعی که با آن معنا پیدا می‌کند، تعریف می‌شود. آنچه او تجربه می‌کند با توجه به محدودیت‌هایی که دارد، جالب و به نظر من برای هر تماشاگری دیدنی است. این که مردی ۸۰ ساله، در دل طبیعت و دور از مناسبات شهری و رفاه زندگی مدرن، با مهارت و استقلال علی رغم ناتوانی که دارد، روزگار بگذراند، دیدنی است.

مستند کوهستان بی صدا متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است. عوامل این پروژه عبارتند از تهیه‌کننده: پژمان لشگری‌پور، کارگردان، نویسنده و تصویربردار: فرود عوض‌پور، تدوین: حسین گلستان، صداگذاری: حسین قورچیان، صدابرداران: سیدغلامرضا نعمت‌پور، سهیل قاسم‌لو،مدیر تولید: جمشید رحیمی. با حضور حجت رستمی

خروج از نسخه موبایل