فیلم کوتاه «بابایی مدرسه» به نویسندگی و کارگردانی متین پاکزاد و تهیهکنندگی حامد مهربانی در مدرسهای در تهران جلوی دوربین رفت.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از باشگاه فیلم سوره داستان این فیلم برداشتی از دوران دانشآموزی یک قهرمان ملی است که در اواخر دهه چهل شمسی رخ میدهد.
در خلاصه این فیلم کوتاه آمده است: «سرایدار به دلیل کثیفی بیشازحد مدرسه و تکرار اشتباهاتش باید از مدرسه اخراج شود.»
متین پاکزاد نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه از هنرجویان تربیت فیلمسازی کاتینو در باشگاه فیلم سوره است که پیشازاین تجربهی بازیگری در چند اثر کوتاه و بلند را داشته و برای بازی در فیلم سینمایی منطقه پروازممنوع جوایز متعددی را کسب کرده است.
حامد مهربانی، تهیهکننده این فیلم نیز از مجریان و تهیهکنندگان رادیو و تلویزیون است که با اجرای برنامه در انتهای الوند در شبکه دو سیما شناخته شد.
سایر عوامل این فیلم کوتاه عبارتاند از: بازیگران: محسن سبز علی، اکبر مددی مهر، یونس کریمی، مشاور کارگردان: سامان غنائمی، مدیر تولید: محمدامین مسعودی، مدیر فیلمبرداری: مهدی محسنی، برنامهریز و منشی صحنه: زهرا ناجی، دستیار کارگردان: محمدعلی صدیقی، بازیگردان: متین کرمانی، طراح صحنه و لباس: الهام موسوی، طراح چهرهپرداز: محمدجواد امراللهی، روابط عمومی: مینا دهقان، تهیهشده در باشگاه فیلم سوره.
سازمان سینمایی در کنار سیاستهای حمایتی از جریان فیلم کوتاه تهران و شهرستانها با اختصاص بسته حمایتی ویژه (فاند) از ۳۰ کارگردان این حوزه حمایت میکند.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: این سازمان پس از بررسی آثار آخرین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران علاوه بر ادامه روند حمایتی از جریان فیلم کوتاه در سراسر کشور طبق روال معمول انجمن سینمای جوانان از ۳۰ کارگردان جوان که آثارشان در بخش مسابقه پذیرفته نشده است، در ساخت اثر جدیدشان حمایت میکند.
رئیس سازمان سینمایی افزود: بسته حمایتی ویژه (فاند) به منظور حمایت از متقاضیان حضور در آخرین دوره جشنواره فیلم کوتاه در نظر گرفته شده است و در عین حال فیلمسازان این حوزه بر طبق روند متداول حمایتی و تسهیلاتی از طریق مراکز انجمن سینمای جوانان ایران و یا از محل تفاهمنامههای استانی مورد حمایت قرار میگیرند.
وی با اشاره به روال معمول برخی جشنوارههای بینالمللی در کشورها مبنی بر اختصاص فاند به فیلمسازان مختلف خاطرنشان کرد: به دلیل علاقه خودم به فیلمهای کوتاه و مستند اغلب آثار متقاضی این دوره جشنواره را با هماهنگی همکارانم در سینمای جوان به شخصه همه آثاری که به جشنواره راهیافته و یا شانس حضور در جشنواره را نداشتهاند، دیدهام. از این رو با توجه به استقبال گسترده سینماگران جوان از جشنواره و حجم بالای آثاری که به دلیل محدویت ظرفیت جشنواره پشت در ماندهاند، بنده را بر آن داشت تا با حمایتی ویژه فرصتی را برای فیلمسازان واجد شرایط از میان این آثار فراهم آوریم.
خزاعی ادامه داد: به این منظور از بین واجدین شرایط ۳۰ فیلمساز را انتخاب و مورد حمایت مالی سازمان شامل کمک هزینه با سقف ۱۰۰ میلیون تومان و سهولت در پیشبرد فرآیند تولید اثر از طریق انجمن سینمای جوانان قرار دادهایم.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به جایگاه و اهمیت سینمای کوتاه در ساختار و شاکله آینده سینمایی ایران و لزوم توجه به نسل جدید فیلمسازی با اهتمام به گونهها و تنوع مضامین تاکید کرد: خوشبختانه در این دوره جشنواره شاهد یک تنوع و گوناگونی ژانرها در جشنواره بودهایم و دهها اثر در ژانرهای درام، کمدی، فانتزی، ملودرام، رازآلود، وحشت، دفاع مقدس، معمایی و علمی و تخیلی داشتهایم. نگاهی که در ادوار گذشته چندان روی آن تاکید نمیشد.
خزاعی با بیان اینکه شاهد یک جریان جدید فیلمسازی در حوزه سینمای استانها هستیم اینگونه رویکردها و حمایتهای تشویقی را در کنار ساختارهای حمایتی موجود موثر خواند و خاطرنشان کرد: همین نگاه و رویه را نسبت به آثار مستند و جشنواره سینما حقیقت نیز داشتهایم که در آیندهای نزدیک پس از دیدن فیلمهای مسابقه و خارج از مسابقه این دوره جشنواره سینما حقیقت اعلام خواهیم کرد.
در ادامه خزاعی اسامی ۳۰ فیلم مورد حمایت سازمان سینمایی را به شرح زیر اعلام کرد:
«آقا مهدی زینالدین» به کارگردانی سجاد معارفی _ تهران، «باشه برای فردا» به کارگردانی علی رحیمی _ تهران، «به رنگ بی رنگ» به کارگردانی ابوالفضل ساعی مهربانی_تهران، «بعد از نیمه شب» به کارگردانی محمد باقری_ تهران، «به نام مادر» به کارگردانی کمیل ارجمندی_ تهران، «برف سراسری» به کارگردانی پارسا دهقانیان _سیستان و بلوچستان، «بزمجه» به کارگردانی کیارش بکائیان – خراسان رضوی، «پرماس» به کارگردانی ابوالفضل فرهادی _ فارس، «تشک» به کارگردانی آرش حسنپور _ تهران، «چوپان» به کارگردانی رحمان پولادیان _ فارس، «حوض خون» به کارگردانی محمد دیماسی _ تهران، «در پناه خاک» به کارگردانی حسن انگشتریخاتمی _ اصفهان، «رخپوش» به کارگردانی مسعود دهنوی _ خراسان رضوی، «زمانی برای از دست دادن» به کارگردانی محمدرضا بهشتی _ فارس، «ژابیز» به کارگردانی مهدی باقری _ تهران، «سامپو» به کارگردانی مرضیه ریاحی _ تهران، «شب جهان» به کارگردانی رامین فرزانه و پریسا صداییآذر _ اردبیل، «شکار» به کارگردانی رامین محمدیار _ آذربایجان غربی، «نشنیدن» به کارگردانی احمد صمیمی _ اصفهان، «کورتیزول» به کارگردانی دانیال نوروش_ تهران، «کروکی شکار»؛ به کارگردانی محسن کریمیان _ چهار محال و بختیاری، «محاکمه پاپیون» به کارگردانی سیدهادی مهدوی _ کرمان، «مرگ فروشنده»؛ به کارگردانی امین گودرزیپور _ فارس، «مطلع فجر» به کارگردانی محمدمهدی فکریان _ اصفهان، «میز هفت» به کارگردانی سبحان بیرانوند _ لرستان، «نچرال» به کارگردانی مهدی یزدانی و محمدحسین اثنیعشری _ کرمان، «وادار» به کارگردانی سیاوش زندیقشقایی _ اصفهان، «هاکاتی» به کارگردانی مژگان آقاداوودیان _ اصفهان، «همدرد» به کارگردانی حجت احمدیزر _ خراسان رضوی و «۹ دقیقه بامداد» به کارگردانی عمار خطی _ مازندران
انجمن سینمای جوانان ایران با معرفی برترین مقالههای «چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران»، «بومیگرایی در ژانر» را به عنوان محوریت «پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» اعلام کرد.
بهگزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» در ادامه فعالیتهای پژوهشی انجمن سینمای جوانان ایران و با هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلمسازان فعال در حوزه فیلم کوتاه، روز گذشته، شنبه 26 آذرماه 1401 در «خانا» یا خانه اندیشهورزان برگزار شد.
این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران که بر ژانر در سینمای کوتاه تمرکز داشت، با ارائه شش مقاله علمی همراه بود و منصور براهیمی پژوهشگر، مدرس، نویسنده و مترجم سینما و تئاتر، به عنوان دبیر علمی با همراهی جمعی از اعضای هیات علمی که شامل مجید شیخانصاری تهیهکننده و مدرس سینما، فرزاد موتمن نویسنده و کارگردان سینما، رامتین شهبازی منتقد، پژوهشگر و استاد دانشگاه و حسن حسینی منتقد، پژوهشگر و نویسنده بود، 6 مقاله برتر را از میان 71 مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش، ارزیابی کردند و در نهایت به سه عنوان مقاله پس از ارائه توسط پژوهشگران جوایزی به همراه مراسم قدردانی اهدا کردند.
در چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، ابتدا منصور براهیمی با ابراز امیدواری نسبت به کیفیت آثار ارسال شده و تشکر از همکاری اعضای هیات علمی گفت: بالغ بر یک سال است که برای این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران تلاش کردیم و من به عنوان دبیر علمی این همایش سعی کردم بهترین کارشناسهای سینمایی را به عنوان اعضای هیات علمی انتخاب کنم و خداراشکر بهترین فیلمسازان و استادان حوزه ژانر در این دوره از همایش همراه ما بودند.
وی افزود: بالغ بر 70 عنوان مقاله برای ارزیابی برای ما ارسال شده بود که در نهایت با بررسیهای انجام شده به 21 عنوان و در نتیجه به 6 عنوان نهایی که در این مراسم توسط پژوهشگران ارائه خواهد شد، رسیدیم.
براهیمی با عنوان این نکته که پژوهشهای علمی به ویژه در حوزه سینما باید مولد باشد و با تولید ارتباط مستقیم داشته باشد، تصریح کرد: معتقد هستم که همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، کمترین اثربخشی که میتواند از خود به جای بگذارد، متمرکز کردن کانون توجه فیلمسازان و پژوهشگران سینما به ابعاد علمی فیلم کوتاه است و مطمئن هستم که این مقدمهای برای تقویت بدنه علمی و پژوهشی سینمای کوتاه در سالهای آینده است.
در ادامه پژوهشگران به ترتیب مقالههای خود را در مدت 15 دقیقه ارائه کردند و سپس به مدت 15 دقیقه به پرسشهای اعضای هیات علمی پاسخ دادند.
پس از ارائه 6 عنوان مقاله راهیافته به مرحله نهایی، اعضای هیات علمی با جمعبندی نهایی نتیجه نهایی را اعلام کردند و با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، به ترتیب از مقالههای برتر «چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» قدردانی شد.
نفرات برتر «چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» به این شرح معرفی شدند:
عنوان اول: «مطالعه تطبیقی تنوع ژانری در فیلمهای کوتاه سالهای اخیر جهان و تولیدات مورد حمایت انجمن سینمای جوانان ایران به مثابه حامی راهبردی فیلم کوتاه در ایران» پژوهشگر: مجید کیانیان
عنوان دوم: «مکان به مثابه کاراکتر در فیلم کوتاه ژانر وحشت با مطالعه موردی آثار دهه اخیر ایران و جهان» پژوهشگر: فرناز قرهداغی
عنوان سوم: «عجایبنگاری و فیلم کوتاه؛ بررسی ظرفیتهای نمایشی عجایبنامههای ایرانی جهت اقتباس سینمایی در ژانر وحشت» پژوهشگر: سام ایزدی
پس از مشخص شدن برگزیدگان «چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران»، مهدی آذرپندار از تلاشهای صورت گرفته در راه پژوهش در سینمای کوتاه و ژانر در فیلم کوتاه قدردانی کرد و تلاش در این حوزه را راهکاری اصولی برای پیشبرد اهداف انجمن سینمای جوانان ایران در توجه به تولیدات سینمایی در حوزه ژانر دانست.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پایان با تاکید بر ضرورت فعالیت علمی و پژوهشی در حوزه ژانر، محوریت «پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» را با موضوع «بومیگرایی در ژانر» اعلام و ابراز امیدواری کرد که این پژوهشها بتواند از جایگاه ایده و بستر محتوایی به فضای اجرایی و تولید فیلمهای کوتاه باکیفیت با محوریت ژانر برسد.
قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی و امیررضا مافی دبیر پنجمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران، مهمانان ویژه این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه بودند.
«چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» به دبیری علمی منصور براهیمی و با محوریت مقالههای علمی با موضوع ژانر شنبه 26 آذرماه 1401 خانه اندیشه ورزان برگزار شد.
دو فیلم کوتاه «گناه» و «گجو» با هماهنگی انجمن سینمای جوانان ایران و صاحبان آثار در جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی تونس به نمایندگی از ایران حضور یافتند.
بهگزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلمهای کوتاه «گناه» بهکارگردانی ابوالفضل عزیزی و «گجو» بهکارگردانی سینا محمدیان بهعنوان مهمان ویژه از کشور ایران در هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی تونس شرکت کردند.
در این جشنواره که یکی از مهمترین جشنوارههای فیلم کوتاه در تونس محسوب میشود، تعداد 24 فیلم کوتاه مستند و داستانی از 17 کشور حضور داشتند. اخبار پیرامون این جشنواره در بخشهای خبری اصلی شبکه ملی تونس منتشر شد که بخشی از آن، پخش مصاحبه تلویزیونی با رایزن فرهنگی ایران در تونس بهعنوان مهمان ویژه جشنواره بود. همچنین برخی از بازیگران، کارگردانان و منتقدین سرشناس سینمای تونس در این رویداد حضور یافتند.
در افتتاحیه این رویداد، سه فیلم برگزیده دوره قبلی جشنواره «ساختمان شماره 13» به کارگردانی امیر غلامی (ایران)، «ایستگاه 49» به کارگردانی عمر بیومی (اردن)، «تشییع جنازه گرم» به کارگردانی محمد محمود (مصر) نمایش داده شدند و همچنین والیِ شهر مدنین لوح یادبود و تقدیرنامهای به رایزن فرهنگی ایران، به عنوان تنها کشور خارجی مهمان در این جشنواره اهدا کرد.
مهلت ارسال اثر به ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور برای دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران تا ۱۰ دی ۱۴۰۱ تمدید شد.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور تا دهم دی ماه ۱۴۰۱ فرصت دارند تا آثار فیلمسازان نوجوان ۱۲ تا ۱۸ سال خود را جهت شرکت در ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.
تمدید این مهلت تا دهم دی ماه صرفا برای دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در نظر گرفته شده و سایر علاقهمندان تنها تا ۳۰ آذر ۱۴۰۱ میتوانند آثار خود را در دو بخش «فیلم» و «ایده» به المپیاد ششم ارسال کنند.
ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور به همت بنیاد سینمایی فارابی ۳۰ دی تا ۳ بهمن ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
علاقهمندان برای اطلاع از جزییات و فراخوان المپیاد میتوانند به نشانی http://portal.icff.ir/ و https://rubika.ir/farabiolympiad مراجعه کنند.
انجمن سینمای جوانان ایران به میزبانی دفتر اردبیل، سومین دوره فیلمسازی «ایده تا تولید» را به مدت یک هفته برگزار میکند.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از سینماپرس، دوره سوم اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» با دعوت از ۱۵ فیلمساز ویژه از دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در منطقه شمال غرب کشور، به میزبانی انجمن سینمای جوانان اردبیل و در شهر پارس آباد «دشت مغان»، بهمدت یک هفته از تاریخ ۲۸ آذر تا ۵ دیماه ۱۴۰۱ برگزار میشود. این اردوی تخصصی فیلمسازی فیلم کوتاه، با محوریت سه ژانر «معمایی، پلیسی»، «کمدی» و «ملودرام» برگزار شده و قصد دارد فیلمسازان شرکتکننده را به شکل کارگاهی با حضور سه مربی هدایت کند تا ایدهها و طرحهای این ۱۵ فیلمساز مورد بررسی و کار تخصصی قرار گرفته و به فیلمنامه کوتاه تبدیل شوند. در پایان این اردو، فیلمسازان در گروههای ۵ نفره که هر گروه زیر نظر یک مربی و با محوریت یک ژانر فعالیت میکند، اقدام به ساخت سه فیلم کوتاه به صورت گروهی، خواهند کرد. انجمن سینمای جوانان ایران از تولید این سه فیلم کوتاه تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای هر فیلم، حمایت مالی میکند. دارا بودن ۲۰ تا ۳۵ سال سن، ساخت حداقل یک فیلم کوتاه و گذراندن دوره فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران و ارائه یک طرح چند خطی (لاگ لاین و سیناپس فیلمنامه) در یکی از این سه ژانر «معمایی، پلیسی»، «کمدی» و «ملودرام» که قابلیت اجرای دو روزه در شهر اردبیل را داشته باشد به عنوان شروط شرکت در این دوره تخصصی عنوان شده است. این اردو با حضور ۶ استان اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین و گیلان برپا خواهد شد و ۱۵ فیلمساز شرکتکننده در این اردو از انجمن سینمای جوانان شهرهای اردبیل، ارومیه، انزلی، تالش، تبریز، رشت، رودبار، زنجان، قزوین، لاهیجان، مراغه، مشکینشهر و مهاباد دعوت میشوند. سه مربی این دوره فیلمسازی که قرار است همراه فیلمسازان باشند، متعاقبا معرفی خواهند شد و لازم به ذکر است که پیش از این کارگردانهایی چون مهدی جعفری، ارسلان امیری و عادل تبریزی به عنوان مربیهای اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» بوشهر و شهرام مکری، داریوش غریبزاده و علی ملاقلیپور به عنوان مربیهای اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» همدان حضور داشته و همراه فیلمسازان بودند. سومین اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» بهمیزبانی انجمن سینمای جوانان اردبیل با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و با حمایت فرمانداری پارسآباد مغان، شرکت و صنعت و دامپروری مغان و شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارسآباد ۲۸ آذر تا ۵ دیماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
کارگردان مستند کوتاه «آنجلینا» از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران که در جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، گفت شرایط زندگی زنان نسلهای قدیم ایلات و عشایر زیرمتن فیلم او است.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از پانا، رضا دانشپژوه کارگردان مستند کوتاه «آنجلبنا» از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران که در شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» حضور داشت، در گفتگو با پانا درباره این اثر بیان کرد: داستان این فیلم در یکی از روستاهای دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد میگذرد و درباره دختری است که همزمان پنج خواستگار دارد و این خواستگارها برای ازدواج با او، با یکدیگر درگیری دارند. «آنجلینا» تاکنون دو اکران در جشنواره بینالمللی سینماحقیقت داشته و وقتی از مخاطبان بعد از تماشای فیلم در سالن پرسیدم که آیا دو سال دیگر هم حاضر هستند این مستند را دوباره ببینند، به جهت موضوع وپرداخت فیلم عمدتا جوابشان مثبت بود.
وی درباره شکل گیری ایده این مستند نیز عنوان کرد: این که یک دختر در ایلات و عشایر همزمان چند خواستگار داشته باشد، چیز پیچیدهای نیست اما در فیلم من چند زن حضور دارند که خود را در برابر شرایط دختران نسل جدید خوشبخت نمیبینند زیرا آنها شرایط رفاهی و حق انتخاب دختران و زنان امروز را در ارتباط با انتخاب شریک زندگیشان نداشته اند و این ماجرا زیرمتن این فیلم است.
دانشپژوه ادامه داد: این ایده به جهت اینکه خودم اهل این منطقه هستم همیشه پیش چشمم بوده است و در واقع هدفم از ساخت «آنجلینا» این بود که بیشتر شرایژ زنان نسل قدیم را مطرح کنم. مرحله فیلمبرداری در دو مقطع اتفاق افتاد، یک بار پنج روز و دیگری هشت روز و فیلم ۳۷ دقیقه دارد. «آنجلینا» به تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و دفتر یاسوج ساخته شده و اتفاقا برای حضور در بخش بینالملل جشنواره سینماحقیقت نیز انتخاب شده بود اما زیرنویس آن آماده نبود.
وی ادامه داد: من از سال ۹۷ تهیه کنندگی و کارگردانی بسیاری از فیلمها را برعهده داشتهام که در «سینماحقیقت» شرکت داشتند و از آن سال تاکنون در هر دوره از جشنواره بوده ام البته صرفا مستند نمیسازم اما از دوران کرونا تاکنون وضعیت مناسبی بر سینمای داستانی حاکم نیست.
دانشپژوه توضیح داد: سال ۹۸ فیلم «ایران وود» را در جشنواره داشتم که داستان یک جوان اهل شهرستان است که با مشکلات عدیده ای برای فیلمسازی در شهر خود رو به رو میشود و مسئولان جشنواره هم آن سال تصمیم گرفتند مبلغی را برای فیلمسازی او در اختیارش قرار بدهند. به نظرم وقتی انسان شرایط اجرایی از دستش خارج میشود و نمیتواند بر آن احاطه داشته باشد، این فیلم و سینما است ایمان او را نسبت به خیلی از کارها تقویت میکند، بنابراین اگر سینماحقیقت درگاه حقیقت شود ایمان بسیاری از مسئولان و افراد عادی نسبت به بسیاری از امور تقویت میشود.
منصور براهیمی پژوهشگر، مدرس، نویسنده و مترجم و دبیر علمی چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران معتقد است ذهن پرسشگری که همواره در پی پاسخهایی برای حل مشکلات خود باشد، اساس پژوهش است و در چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به این نکته توجه کردیم.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از خبر آنلاین، منصور براهیمی دبیر علمی چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در آستانه برگزاری این رویداد درباره ارزیابیاش از سطح علمی بیان کرد: در این دوره بیش از آنچه من انتظار داشتم، مقالات جدی و درخوری در حوزه «ژانر در سینما» به دستم رسید. اگرچه بعضی از آنها به مرحله نهایی راه پیدا نکردند اما موضوعات شان به خودی خود درخور بود. برای مثال اگر بخواهیم آن را با سینمای بلند مقایسه کنیم، فکر میکنم این نوع گسترش مباحث و توجه به موضوعات خاص در حوزه ژانر را حتی در فیلم بلند هم دست کم در سینمای ایران پیش از این ندیده بودم. به نظرم همین که فیلم کوتاه توانست به طور مستقل و بدون این که به اصطلاح به طفیلی نظریه ها و چشم انداز تولید در فیلم بلند تبدیل شود، خود اتفاق مهمی است.
وی افزود: به نظرم میآید فیلم کوتاه به موقعیتی رسیده است که بتواند خود را به صورت یک جریان مستقل پیش ببرد و البته همین اتفاق هم افتاده است. اگر این رویکرد همزمان در تولید و پژوهش نیز مدنظر باشد دریچههای امید باز خواهد شد.
براهیمی در پاسخ به این که همزمانی تمرکز بر رویکرد «ژانر» در سینمای کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران و چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه چقدر به تنوع آثار این سینما منجر خواهد شد، عنوان کرد: قطعا اگر چشم انداز نظری ما تغییر کند در تولید وی افزود: به نظرم میآید فیلم کوتاه به موقعیتی رسیده است که بتواند خود را به صورت یک جریان مستقل پیش ببرد و البته همین اتفاق هم افتاده است. اگر این رویکرد همزمان در تولید و پژوهش نیز مدنظر باشد دریچههای امید باز خواهد شد.
براهیمی در پاسخ به این که همزمانی تمرکز بر رویکرد «ژانر» در سینمای کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران و چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه چقدر به تنوع آثار این سینما منجر خواهد شد، عنوان کرد: قطعا اگر چشم انداز نظری ما تغییر کند در تولید هم تغییراتی حاصل میشود. شاید یکی از انسدادها یا موانعی که سینما در پیوند با تماشاگر خود در امر تولید و سرمایه گذاری دارد، فقدان ژانر است.
وی ادامه داد: به نظرم سینما، بدون ژانر سینمای بدون چهره است به این معنا که سینمای ایران ژانرهایی ندارد که پیوند طبیعی آن را با تماشاگر تامین کند. اگر نویسندگان و کارگردانان بر این موضوع تمرکز کنند، تغییرات نگرشی و ژنریک جانشین محتواگرایی خاص آثار میشود. البته ژانری که موسوم به ژانر اجتماعی است و بخش عمده ای از تولیدات را دربرمیگیرد، هم به نوعی یک ژانر است اما تاکید بر این که من می خواهم در اثر این نکته را بگویم، محتوا و خاصگرایی است و شاید متعلق به سینمای ایران در دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ بوده است اما متاسفانه تغییر بر سر اینکه در فیلم چه بگویم، همیشه بوده است. فیلم یک نوع داد و ستد فکری میان فرم هنری و اندیشه کارگردان، نویسنده و عواملی است که هرکدام به نوعی درگیر تولید هستند. در این فرآیند هم اندیشه تغییر یافته و سینما متحول میشود و برمخاطب نیز تغییر دارد. باید امیدوار باشیم این الگو که به همت همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رقم خورده است، ادامه دار باشد.
این استاد دانشگاه درباره اهمیت همراهی حوزه نظر و عمل با محوریت ژانر در سینما گفت: تاکید بر موضوع ژانر در سینما در همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران کمک کرد تا آنچه اصولیتر نوشته شده و ظرفیت پر کردن خلاها و فقر پژوهشی را در نسل جوان را دارد، میدان پیدا کند. چراکه به نظرم یکی از ضعفهای اصلی حوزه فرهنگ ضعف پژوهش است. ما در چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران پژوهش را به این سمت نبردیم که به اصطلاح با ۴ فرمول و طرح پرسش حل شود. بلکه به ذهن پرسشگری که همواره در پی پاسخهایی برای حل مشکلات خود باشد، فکر کردیم و این اساس پژوهش است. افرادی که به مرحله نهایی راه یافتند نیز نه تنها این پرسش را داشتند که توانستند به آن نظم پژوهشی هم بدهند که هر دو عامل شرط بود و البته دیگر دوستان هم پرسش داشتند و شاید در مرحله دوم چندان موفق نبودند.
وی همچنین از همراهی هیات علمی این رویداد تقدیر کرده و گفت: جمع بسیار خوبی برای هیات علمی چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران انتخاب شد که هریک از اعضا از نظر سوابق دانشگاهی، تولید و نقد و تخصص بهترین هستند.
چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با ارائه شش مقاله تخصصی و علمی با محوریت ژانر در سینما روز شنبه ۲۶ آذر از ساعت ۱۵ در خانه اندیشه ورزان به کار خود پایان میدهد.
پس از آنکه هیات مدیره انجمن منتقدان از شرکت و پذیرش مسئولیت در جشنواره فیلم فجر کنارهگیری کرد، روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در فراخوان ثبت نام اهالی رسانه نام انجمن را حذف کرد.
به گزارش سینمای خانگی، روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام کرده است که ثبتنام اصحاب رسانه برای حضور در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از دوشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز میشود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.
در این فراخوان اشاره شده که با هدف تکریم اصحاب رسانه و ممانعت از تضییع حقوق ایشان، مقررات صدور کارت جشنواره را به شرح ذیل اعلام میشود:
«علاقهمندان میتوانند از روز دوشنبه ۲۸ آذرماه تا ساعت ۲۴ روز یک شنبه ۴ دی ماه با مراجعه به سامانه جشنواره به آدرس fajrfilmfestival.com ثبت نام و مدارک لازم را بارگذاری کنند. این زمان برای تمام متقاضیان حضور در سینمای رسانه جشنواره بین المللی فیلم فجر غیرقابل تمدید است و به تقاضاهایی که بعد از تاریخ مقرر یا خارج از سامانه جشنواره ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
۱_ برای خبرنگاران، معرفینامه با امضای مدیرمسئول رسانه نیاز است. معرفینامه از رسانههایی پذیرش میشوند که واجد شرایط زیر باشند:
الف_ موجود در فهرست رسانههای دارای مجوز و در حال انتشار (قابل مشاهده در وبگاه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
ب_ برخوردار از گستره توزیع کشوری- ارتباط مستمر رسانه با رویدادهای سینمای ایران به نحوی که از اسفندماه ۱۴۰۰ تا آذرماه ۱۴۰۱، هرماه حداقل سه گزارش، خبر یا تحلیل اختصاصی مرتبط با سینمای ایران منتشر شده باشد.
۲_ برای خبرنگاران رسانه های خارجی مقیم در تهران بارگذاری کارت خبرنگاری الزامی است.
۳_ ارائه معرفینامه با امضای مدیر رسانه برای رسانههای اینترنتی الزامی است. معرفینامه از رسانههایی پذیرش می شود که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. همچنین درگاه پخش برنامههای اینترنتی حتما میبایست در نامه رسمی ارسالی، درج شده باشد.
۴_ برنامههای رادیویی و تلویزیونی میبایست مصوبه پخش شبکههای مورد نظر را دارا باشند و زمان پخش و مدت زمان برنامههای رادیویی و تلویزیونی باید در نامه ارسالی قید شود. در هر زمان که روابط عمومی جشنواره از عدم پخش برنامه اعلامی مطلع شود، مجاز به ممانعت از ادامه فعالیت در سینمای رسانه خواهد بود. همچنین درصورتیکه برنامه در سال قبل نیز پخش شده است، حتما باید نمونه برنامه در یک لوح فشرده به همراه نامه به روابط عمومی جشنواره ارسال شود. بدیهی است که دریافت کارت و عدم پخش برنامه در سال گذشته از جمله ملاکهای بررسی خواهد بود.
۵_ در نامه معرفی همه برنامههای رادیو، تلویزیونی و اینترنتی، میبایست عنوان شغلی دقیق درخواستکننده ( خبرنگار، گزارشگر، مجری، تصویربردار، صدابردار، عوامل فنی ، تهیه کننده و …) قید شود.
۶_ بدیهی است که به معرفیشدگان هر رسانه، بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده و سابقه حرفهای به ترتیب اولویت مندرج در نامه، کارت خبرنگاری، عکاسی، تصویربرداری و عوامل فنی تعلق میگیرد و اصلاح بعدی اولویتها پذیرفته نخواهد شد.
۷_ برای عکاسان متقاضی، معرفینامه از خبرگزاری معتبر ضروری است.
۸_ صرفاً شماره خودرویی که در کارت درج میشود امکان استفاده از پارکینگ را دارد.
۹_ برای خبرنگاران سینمایی و منتقدان پیشکسوت، سهمیه محدود و جداگانهای توسط روابط عمومی جشنواره منظور میشود؛ اما لازم است در ثبت نام شرکت کنند.
۱۰_ میزان حضور در سالن رسانههای دوره قبلی جشنواره فیلم فجر و کیفیت فعالیت آنها، یکی از ملاکهای ارزیابی درخواستها خواهد بود.»
این فراخوان در حالی منتشر شده که در سالهای گذشته بخشی جداگانه با اعلام «شرایط اختصاصی ثبت نام اعضای انجمن منتقدان» درج و تاکید میشد که «منتقدین باید نامشان در فهرست رسمی اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، قیده شده باشد. همچنین باید سه نمونه از مطالبشان که مرتبط با دورههای قبلی جشنواره فیلم فجر است و در یکی از رسانههای معتبر منتشر شده ارائه شود.»
حذف شرایط ثبت نام منتقدان از سوی جشنواره فیلم فجر در شرایطی رخ داده که چند هفته قبل، هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با انتشار بیانیهای اعلام کرد که با توجه به شرایط اجتماعی اخیر و بیتوجهیها به اوضاع عمومی سینما و… اعضای هیات مدیره در هیچ رویداد سینمایی پیشرو مشارکتی نخواهند داشت و مسئولیتی را هم نمیپذیرند.
جمعی از پزشکان و پرستاران با حضور در نخستین نشست انتقال تجربه رویداد «سینماسلامت» خاطرات خود را از روزهای مبارزه با کرونا در بیمارستانها، با نویسندگان و فیلمنامهنویسان جهت تبدیل به ایده، طرح و فیلمنامه در میان گذاشتند.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از برنا، نشست انتقال تجربه پزشکان و کادر درمان از کرونا با نویسندگان و ایدهپردازان جهت نگارش ایده و شرکت در پروژه سینما سلامت در ساختمان شماره سه بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
دکتر علی گنجعلیخان مدیر درمان مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) و دبیر علمی، زهرا شاهینفر دبیر رویداد، مصطفی نظریزاده فیلمنامه نویس، کارگردان و دبیر هنری به همراهی جمعی از پرستاران و اعضای کادر سلامت و درمان، فیلمنامهنویسان و هنرمندان در نشست رویداد «سینماسلامت» حضور داشتند.
شاهین فر که اجرای این جلسه را نیز برعهده داشت، در ابتدا از حاضران خواست تا به معرفی خود و حیطه فعالیتشان بپردازند و در ادامه از گنجعلیخان دبیر علمی همایش سینماسلامت دعوت به سخنرانی کرد.
*ماجرای مبارزه با احتکار ماسک مرور شد
دکتر علی گنجعلیخان مدیر درمان مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) در این نشست گفت: در ایام کرونا اصل کار را دوستان پزشک و پرستار من در بیمارستانها انجام دادند، از ابتدا کرونا امری ناشناخته بود و داستانهای بسیاری درباره آن ایجاد شد. خاطرات تلخ و شیرین زیادی در ایام درگیری با این ویروس برایم ثبت شده است اما اگر بخواهم یک خاطره بگویم این است که در روزهای اول کرونا، ماسک پیدا نمیشد و قوه قضاییه در اقدامی جالب توجه انبارهای احتکار ماسک را مصادره و بین بیمارستانها توزیع میکرد. یک بار یکی از کامیونها که مورد تعقیب قرار گرفته بود به داخل بیمارستان امام خمینی (ره) آمده بود و ورودش را به من اطلاع دادند. با عجله گفتم آن را بگیرند و درگیریهایی رقم خورد که در نهایت توانستیم یک چهارم بار را از آنها بگیریم.
او افزود: اتفاق فرخنده در رویداد سینماسلامت این است که این خاطرات قرار است به فیلم تبدیل شود. خاطرات دوستان و همکاران ما از روزهای درگیری با کرونا بسیار زیاد است و تبلیغات زیادی در رسانهها داشتهایم و میخواهیم شور دوبارهای در دانشگاهها برای ثبت این خاطرات ایجاد کنیم.
دکتر علی گنجعلی خان خاطرنشان کرد: امیدواریم که این موضوع به سرعت بسط پیدا کند و اطلاعات از میان کادر درمان استخراج و به فیلمنامه تبدیل شود.
*کادر درمان روزهای بسیار سختی را گذراندند
سیمین رنجبران مدیر پرستاری دانشگاه تهران بیان کرد: بیمارستان امیراعلم، مرکز تخصصی گوش و حلق و بینی است. اوایل شیوع کرونا با داوطلب شدن کادر درمان، همکاران ما در بیمارستانهای مختلف تحت فشار بودند و چون من خودم پیش از کرونا در بیمارستان امام خمینی(ره) فعال بودم، به بیماریهای واگیر و شرایط بیمارانشان عادت داشتم اما در بیمارستان امیراعلم اینطور نبود و عادت دادن همکاران به این وضعیت کار سختی بود.
او افزود: اولین بیمار کرونا را خودم دیدم تا به همکارانم بگویم مبارزه با کرونا ترسی ندارد. این ماجرا ادامه یافت تا اینکه خیلی زود حتی بخشهای بیمارستانها به آیسییو تبدیل شدند؛ باید گفت بهترین اخلاص را در دوران اوج کرونا در وجود پزشک، پرستار، کارگر و منشی و سایر کارکنان بیمارستانها میدیدیم. یادم است یک روز ۸ آمبولانس به بیمارستان وارد شد که هریک ۵ یا ۶ بیمار را بدون حتی یک نفر همراه تحویل میداد و ما باید فرآیند جابهجایی شان را نیز خودمان انجام میدادیم.
مدیر پرستاری دانشگاه تهران افزود: بهخاطر دارم در آن روزها یک نفر مبتلا به کرونا شده و در و در سیسییو بستری شده بود و میگفت من صد در صد خوب میشوم و رمز بهبودیام این است که هر چیز را که میخورم، حمدی بر آن میخوانم و واقعا هم این اتفاق رخ داد و او بهبود یافت.
رنجبران تصریح کرد: در آن ایام نیاز به اکسیژن در بیمارستانها شدید بود و هر لحظه با کمبودی رو به رو میشدیم اما هیات امام رضا(ع) با استقرار در بیمارستان سعی میکرد بخشی را جبران کند و به لحاظ روحی از همکاران و بیماران حمایت میکرد مثلا روزهای تولدشان را گرامی میداشت و…
او ضمن ارائه خاطراتی در حالی که اشک میریخت، گفت: چند سال بعد همه این خاطرات به فراموشی سپرده میشود و زحمت کادر سلامت نیز همین طور و چه خوب است که در رویداد سینماسلامت ثبت و ضبط شود.
زهرا شاهینفر دبیر رویداد نیز عنوان کرد: برای درمان بعضی از بیماریها بهکارگیری یک تخصص کافی نیست و بیمار در حین درمان به یک روانشناس، فلوشیپ درد و… نیاز دارد. در کرونا این نوع درمان اهمیت زیادی داشت. افراد زیادی به سراغ درمانهای مختلف طب سنتی و … هم رفتند. از گروه امام رضا(ع) یاد شد؛ این گروه برای حفظ روحیه کادر درمان مدت زیادی در بیمارستان امیراعلم ماندند تا امید را در کادر درمان زنده نگه دارند و این کار اهمیت زیادی در آن دوران داشت.
*حریف رو به روی ما نبود
مژده صیادی از پرستاران باسابقه و دارای ۳۱ سال سابقه فعالیت در این حوزه نیز در بخش دیگری از نشست انتقال تجربه گفت: پرستاران افرادی انتخابشده هستند نه انتخاب کننده و این حرفه بسیار مقدس است و روحیه لطیفی میخواهد.
مترون (مدیر خدمات پرستاری) بیمارستان مدائن ادامه داد: در جنگ با کرونا حریف رو به روی ما نبود و نسبت به آن شناختی نداشتیم. در ابتدا که اعلام شد بیمارستان مدائن در کرونا بیمارستان معین شده است، ناگهان دیدیم جمعیت زیادی به بیمارستان مراجعه کردهاند و از سویی دیگر بخشی از خانواده پرسنل نیز دم در بیمارستان مدائن ایستادهاند تا عضو خانواده خود را خارج کنند و بخشی از پرسنل را به این شکل از دست دادیم. شرایط بسیار سختی را گذراندیم و لحظه به لحظه آن را به یاد دارم. حتی ابتدا که ماسک پیدا نمیشد خودمان دست به کار شدیم و ماسک دوختیم. تحمل لباسهای مخصوص کادر درمان نیز بسیار سخت بود که خاطرات تلخ و شیرین زیادی را کرونا ثبت کرد.
شاهینفر نیز در این جلسه گفت: امید، تجهیزات، واکسن و قرنطینه و… از سرفصلهای مورد تاکید در رویداد سینماسلامت است. ما در بحران کرونا به سراغ ساخت دستگاههای اکسیژن با توان پژوهشگران داخلی پرداختیم و کمبود امکانات، ما را در امور بسیاری به خودکفایی رساند.
لیلا ساعدی مشاور ارشد آموزشی و بالینی دانشکده در مجتمع بیمارستانی امیراعلم نیز در این نشست عنوان کرد: کووید یک رزمایش با دشمنی ناشناخته بود و ترسی در وجود همه مان بود اما باید به مردم خدمت میکردیم. ایثار را میان کادر درمان برجسته دیدیم. اگرچه همکاران ما نگران ابتلا به کرونا بودند اما خدمت کردند و ما پانسیونهایی را برای ماندن کادر درمان در بیمارستانها برای پرهیز از رفتن به خانه ومبتلا شدن احتمالی خانوادههایشان در نظر گرفتیم.
او افزود: نیروهای داوطلب نیز جان دوبارهای به کادر درمان ما بخشید. در ایام کرونا عملهای غیرضروری مثل عملهای زیبایی برای مدتی متوقف شد تا تمرکز کادر درمان بر کرونا باشد و به تدریج مشکلات برطرف شد.
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان امیراعلم در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان کرد: کرونا اثرات مخربی بر روح و روان کادر درمان گذاشت. وقتی ماسکها را برای لحظهای برمیداشتیم رد ماسک روی صورت، اشکمان را درمیآورد.
در ادامه پرستاری دیگر پشت تریبون حاضر شد و به نقل خاطراتی از روزهای درگیری کادر درمان با کرونا پرداخت.
سوپروایزر (معاون خدمات پرستاری) بیمارستان امام خمینی(ره) نیز خاطرات خود را در ارتباط با کمبود نیرو و چگونگی اداره کادر پرستاری با شرایط سخت در دوران مبارزه با کرونا مرور کرد.
در ادامه گنجعلیخان دبیر علمی رویداد «سینماسلامت» گفت: رفع نیازهای روزانه یک بیمارستان ۱۲۰۰ تخت خوابه مثل امام خمینی(ره) به میلیاردها تومان بودجه نیاز دارد و من باید از همراهی مدیر خرید بیمارستان و همچنین خیرین برای تامین این نیازها یاد کنم و ما خوشبختانه با حمایت خیرین این دوران را پشت سر گذاشتیم.
*سینماسلامت اتفاقی تازه و بی بدیل است
«مصطفی نظریزاده» دبیر هنری رویداد سینماسلامت سخنران پایانی این نشست انتقال تجربه بود. او بیان کرد: به واسطه رویداد خلق ایده جریان جدیدی برای رسیدن از ایده به طرح و بعد به فیلمنامه قرار شد نوشتن از کرونا را آغاز کنیم. این جلسه در نوع خود خیلی تازه است و در خارج از ایران نیز شاید تنها در کمپانیهای بزرگ فیلمسازی اتفاق بیافتد.
نظریزاده خطاب به نویسندگان حاضر در نشست افزود: اگرچه موضوع در این رویداد کرونا است اما بهترین فیلمنامهها براساس شخصیتها ساخته میشوند. ما میتوانیم در ارتباط با کرونا به تعداد تجربههای زیسته کادر درمان، بیماران و از دست رفتگان کرونا ایده و فیلمنامه داشته باشیم و پیشنهاد من به دوستان نویسندهام این است که به این قصهها توجه ویژه کنند.
در ادامه این نشست، جمعی از پرستاران پشت تریبون رفتند و به نقل خاطرات تلخ و شیرین خود از روزهای مبارزه با کرونا در حین انجام خدمت پرداختند.
نخستین رویداد سینماسلامت (روایتهای یک همهگیری) با محوریت نگارش فیلمنامه با موضوع کرونا ۲۱ و ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.