در همه جای دنیا دولت‌ها حامی فیلم کوتاه هستند

سعید نجاتی معتقد است: در همه جای دنیا همیشه حامی فیلم کوتاه دولت‌ها هستند چراکه فراهم کردن بودجه برای ساخت فیلم کوتاه کار سختی است و از طرفی درآمدزایی چندانی هم در این عرصه وجود ندارد.

 هم افراد متخصصی فعال هستند و سینما را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند نظر مخاطبان را با آثارشان جلب کنند.

کارگردان «بی‌بی» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: در حال حاضر انجمن سینمای جوان و پلتفرم‌های اینترنتی برای شروع این جریان که فیلم‌های کوتاه هم بتوانند به مخاطبان معرفی شوند و کم‌کم مورد توجه قرار بگیرند و مخاطب پیدا کنند به صورت رایگان چندین فیلم را اکران کرده‌اند که یکی از فیلم‌های من هم جزو این آثار است و فکر می‌کنم اقدام خوبی است و می‌تواند برای رونق گرفتن سینمای کوتاه نتیجه‌بخش باشد.

مدیر کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران افزود: گزینه بعدی برای درآمدزایی فیلم‌های کوتاه اکران هنر و تجربه است، من تجربه اکران فیلمم را دارم، قبلاً اینگونه بود که ما برای اکران درخواست می‌دادیم و دوستان در انجمن سینمای جوان باکس‌های اکران فیلم کوتاه را تعیین می‌کردند و فیلم‌ها اکران می‌شدند، پس از این تجربه خود ما فیلمسازان با کنار هم قرار دادن چند فیلم که از جهاتی به هم مرتبط بودند باکس‌هایی برای اکران می‌بستیم و حمایتی که از هم کردیم باعث شد که فیلم‌ها دیده شوند و بخشی از سرمایه تولید فیلم برگردد. درصد اندکی از فیلم‌سازان فیلم کوتاه هستند که معرفی فیلمشان به جشنواره‌ها و شبکه‌های مختلف خارجی را بلد هستند و به خوبی سرمایه فیلم را برمی‌گردانند اما همچنان اکثریت فیلم‌سازان ما این روش را نمی‌دانند و نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

نجاتی در پایان درباره رشد سینمای کوتاه در ایران گفت: سرمایه نقش مهمی در رشد سینما دارد، زمانی در ایران بنیاد سینمایی فارابی از فیلم‌های حمایت می‌کرد که به سینمای آندری تارکوفسکی نزدیک‌تر بود، به یکباره فیلم‌های معناگرا اوج گرفتند و ما شاهد آثاری بودیم که ریتم‌هایی نسبتاً کند داشتند و در همان زمان هم کتاب‌هایی با این مضمون که سینمای معناگرا چیست یا در تعریف این سینمای خاص به وفور چاپ شدند و شاهد بودیم که چنین فیلم‌هایی در کشور ما رشد کرد. کاملاً مشخص است که سرمایه بسیار تعیین‌کننده است و امروز که سیاست انجمن سینمای جوان و سازمان سینمایی ژنریک کردن سینما است قطعاً شاهد رشد فیلم‌ها در ژانرهای مختلف خواهیم بود اما برای من همیشه فیلم‌سازانی مهم هستند که مسیر خود را می‌روند و به جهت باد نمی‌چرخند. سینمای کوتاه در واقع سینمای اندیشه است، به دلیل زمان کوتاهی که دارد مثل هایکو یا دو بیتی است قرار نیست پرطمطراق شروع به صحبت کردن کند اما به واسطه وجود تکنولوژی تکنیک وارد این سینما شد و بعد جشنواره‌ها نیز به آن اهمیت دادند چراکه در فیلم‌های کوتاه صرفاً بازیگران آماتور ایفای نقش نمی‌کردند یا با دوربین‌های ساده فیلمبرداری نمی‌شد، در فیلم‌های کوتاه شاهد هستیم که بازیگران حرفه‌ای، عوامل حرفه‌ای و تجهیزات پیشرفته وجود دارد ولی معمولاً فیلم‌سازان فیلم کوتاه وقتی فیلمی می‌سازند بازگشت مالی چندانی برای آن متصور نمی‌شوند، قطعاً راه‌های ممکن را امتحان می‌کنند اما بازگشت سرمایه در اولویت نیست چرا که راه‌های چندانی هم برای دستیابی به این هدف وجود ندارد.

پایان فیلمبرداری «تصویر گمشده»

فیلمبرداری فیلم کوتاه «تصویر گمشده» به کارگردانی مشترک سحر جعفری‌زاد و کیانوش عینی به پایان رسید.

به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلمبرداری فیلم کوتاه «تصویر گمشده» به نویسندگی شیرین بنی‌صدر با تهیه‌کنندگی آریا صفاری و کارگردانی مشترک سحر جعفری‌زاد و کیانوش عینی در کرج به پایان رسید.

رامین پرچمی و شیرین بنی‌صدر بازیگران این فیلم هستند.

«تصویر گمشده» درامی اجتماعی است که تنهایی انسان‌ها را به تصویر می‌کشد.

این فیلم کوتاه سه روز در شهرستان شهریار کرج جلوی دوربین رفت.

از دیگر عوامل فیلم کوتاه «تصویر گمشده» عبارتند از مدیر تولید: عسل رضایی، دستیار اول کارگردان: امیرحسین قلیچ، مدیر فیلمبرداری: پوریا پروینی، صدابردار: حمیدرضا دایی‌جانی، طراح صحنه و لباس: روژین رجبی، منشی صحنه: آوا طاهری، گریم: ندا مقدم‌منش، جانشین تهیه: سپیده عینی، مدیر تدارکات: محمد وزیری، دستیاران تدارکات: محمدحسین محبی و رضا پوررحیمی، روابط عمومی و مشاور رسانه: نگار امیری.

جامعه باید حال خود را در جهان فیلم مستند پیدا کند

کارگردان ساعت «۶ به وقت واشنگتن (۱۳۹۵)» گفت: عامل رونق سینمای مستند این است که آثاری ساخته شود که مخاطب با آن موضوع درگیر باشد و جامعه حال خود را در جهان مستند پیدا کند و این تصور را نداشته باشد که همه فیلم‌های مستند در جهانِ ذهنی کارگردان ساخته شده است.

به گزارش سینمای خانگی، امیرحسین نوروزی در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره نقش و تاثیر جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» بر گسترش مخاطب سینمای مستند در کشورمان گفت: باتوجه به نوع اکران و نمایشی که در این جشنواره وجود دارد مسلما تاثیر وجود دارد، البته برای گسترده کردن مخاطب، جشنواره باید در شهرهای مهم دیگر کشور مثل اصفهان، شیراز، یزد و… نیز آثار را نمایش دهد کمااینکه در دوره کرونا وقتی جشنواره به صورت آنلاین برگزار شد گستره مخاطب بسیار بالا رفت.

وی افزود: به نظرم دو مورد وجود دارد؛ یکی گسترش شهرها در دوره جشنواره و دیگری اکران آنلاین در کنار نمایش فیلم‌ها در زمان برگزاری جشنواره که اتفاق خوبی است و می‌تواند مخاطب را بیشتر کند و حتی مخاطب خارج از ایران را هم به خود جذب کند.

کارگردان ساعت ۶ به وقت واشنگتن (۱۳۹۵) ادامه داد: از جمله مخاطب‌های جدی که سینمای مستند می‌تواند داشته باشد بخش دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان دانشگاه است و امیدوارم که برنامه ای مانند زنگ هنر یا زنگ سینما در مدارس به این موضوع اختصاص داده شود. در هر حال باید بگویم به نظرم یکی دیگر از راه‌های گسترش مخاطب که جشنواره سینما حقیقت پتانسیل آن را دارد این است که این جشنواره به جمع‌ها و محفل‌های تخصصی‌تر راه پیدا کند.

نوروزی درباره جشنواره سینماحقیقت تاکید کرد: با آرزوی موفقیت برای فیلمسازان در جشنواره سینما حقیقت، از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره و همه کسانی که در آن سهیم هستند تقاضا دارم این جشنواره را به عنوان یک رویداد و میراث فرهنگی نگاه کنند.

وی افزود: نباید هیچ وقت بگذاریم تغییر و تحولات سیاسی بر رویدادهای فرهنگی اثر بگذارند با وجودی که این جشنواره از سوی یک نهاد دولتی برگزار می‌شود با این حال مسیری که طی کرده است آن را فراتر از جشنواره‌ای که از داخل حاکمیت برگزار می‌شود، قرار داده است و به شدت قابلیت این را پیدا کرده است که یک جشنواره ملی باشد و خواهشم این است که این بضاعت و نعمت از همه طرف‌ها حفظ شود و با همین رویکرد و انرژی پیش برود.

وی در پاسخ به این پرسش که جشنواره سینماحقیقت چگونه می‌تواند تنوع ژانر را در حوزه سینمای مستند ایجاد کند، عنوان کرد: یکی از راه‌ها سفارش‌هایی است که مرکز گسترش و دیگر نهادهای سینمایی در عرصه تولید مستند به فیلمسازان می‌دهد و راه دیگری که جشنواره سینما حقیقت می‌تواند تنوع ژانر را با آن رعایت کند این است که بعد از برگزاری هر دوره جشنواره، یک کار مطالعاتی و پژوهشی انجام دهد و به فیلمسازها و جامعه مستند اعلام کند که از لحاظ آماری چه موضوعی بیشترین و چه موضوعی کم‌ترین آمار فیلم را داشته است. به نظر من این کار آماری باید هرساله در جشنواره سینما حقیقت انجام شود.

کارگردان خاطرات موتورسیکلت (۱۳۹۸) در پاسخ به این پرسش که دلیل رونق سینمای مستند را در این سال ها، آیا صرفا مربوط به افزایش سفارش‌ها و توجه سرمایه‌گذارها می‌داند یا خیر، بیان کرد: این سفارش‌ها همانگونه که شما می‌گویید از لحاظ اقتصادی و تولید آثارِ بیشتر، رونقی را در سینمای مستند به وجود آورده است ولی رونق دیگر، رونق فرهنگی است که به نظرم این افزایش سفارش‌ها نمی‌تواند موجب آن شود.

جمالی گفت: چیزی که می‌تواند مستند را رونق دهد این است که آثاری ساخته شود که مخاطب با آن موضوع درگیر باشد و جامعه حال خود را در جهان مستند پیدا کند و این تصور را نداشته باشد که همه فیلم‌های مستند در جهان ذهنی کارگردان ساخته شده است و انعکاسی از جهان معاصر و اتفاقات پیرامون خود در آن مشاهده نکند.

کارگردان مستند پل (۱۳۹۵) درباره موضوع پروانه نمایش آثار مستند نیز تاکید کرد: من به شخصه با پروانه نمایش مشکلی ندارم و معتقدم باید جایی بر فیلم‌ها نظارت داشته باشد اما به نظرم پروانه نمایش برای فیلم مستند با فیلم داستانی باید فرق داشته باشد. چون اگر جهان مستند ما به ثبت و ضبط واقع گرایانه از جهان پیرامونی ما نپردازد آن زمان تاریخ نگاری ما و مطالعه تاریخی جامعه ما به شدت در آینده دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: به هر حال بخش عمده مطالعه تاریخ در جهان معاصر ما روی مطالعه تصویر و فیلم‌های مستندی است که از هر تاریخ و دهه به جا می‌ماند و اگر این آثار واقع نمایی درستی بر آنچه بر ما می‌گذرد نداشته باشند آن زمان در دهه‌های بعد مطالعات اجتماعی و تاریخی ما دچار خلا می‌شود.

این مستندساز درباره حضور افراد مختلف با هرتخصصی در حوزه مستند در سال‌های اخیر و آفت‌های احتمالی آن نیز گفت: باید بگویم این اتفاقی است که در همه جای دنیا رخ می‌دهد و مختص ایران نیست و دلیل آن هم سهل الوصول بودن دسترسی به وسایل فیلمسازی است. به هر حال چیزی که باید به طور واقعی در سینمای مستند به جا بماند نیازمند یک استمرار و دانش و پژوهش و تخصصی است که به این اصل آسیبی وارد نمی‌شود؛ شاید البته مخاطب برای پیدا کردن کار خوب به دلیل زیاد بودن آثار کمی دچار سردرگمی شود ولی در ماندگاری اثر واقعی مستند تاثیری ندارد، بالاخره اثری ماندگار می‌شود که روی آن زحمت و دانش و هنر واقعی صرف شده باشد.

نوروزی درباره جشنواره سینماحقیقت تاکید کرد: با آرزوی موفقیت برای فیلمسازان در جشنواره سینما حقیقت، از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره و همه کسانی که در آن سهیم هستند تقاضا دارم این جشنواره را به عنوان یک رویداد و میراث فرهنگی نگاه کنند.

وی افزود: نباید هیچ وقت بگذاریم تغییر و تحولات سیاسی بر رویدادهای فرهنگی اثر بگذارند با وجودی که این جشنواره از سوی یک نهاد دولتی برگزار می‌شود با این حال مسیری که طی کرده است آن را فراتر از جشنواره‌ای که از داخل حاکمیت برگزار می‌شود، قرار داده است و به شدت قابلیت این را پیدا کرده است که یک جشنواره ملی باشد و خواهشم این است که این بضاعت و نعمت از همه طرف‌ها حفظ شود و با همین رویکرد و انرژی پیش برود.

حوزه هنری استان تهران دوره‌ تخصصی فیلمسازی برگزار می‌کند

به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان تهران، کارگاه‌های آموزش تخصصی «فیلم طهران» به همت حوزه هنری این استان در دفاتر اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پیشوا، قرچک، ورامین، شهرقدس، رباط کریم، دماوند و شهریار برگزار می‌شود.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از مهر، بهنام بهادری مسئول سینمایی حوزه هنری استان تهران به تشریح ابعاد این رویداد آموزشی پرداخت و با تاکید براینکه فیلمسازی، فیلمنامه‌نویسی، تدوین و تصویربرداری در این دوره‌ها توسط استادان مجرب و باسابقه تدریس خواهد شد، افزود: در انتهای دوره‌هایی که در شهرستان‌های تهران برگزار خواهد شد یک ورک‌شاپ استانی را در شهر تهران خواهیم داشت.
وی درباره شرایط و نحوه حضور علاقه‌مندان در این رویداد گفت: ما برای حضور علاقه‌مندان در این رویداد شرایط دشواری نداریم لذا آشنایی علاقه‌مندان با مقوله نگارش متن و هنر به‌طور کلی برای ثبت‌نام اولیه کافی است و در ادامه پس از تکمیل فرم‌ها از سوی علاقه‌مندان بررسی و ثبت‌نام نهایی صورت خواهد گرفت.
بهادری درباره زمان‌بندی دوره‌های کلاس‌های تخصصی «فیلم طهران» عنوان کرد: به‌طور کلی طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته ما دوره‌های فیلمسازی، فیلمنامه‌نویسی، تدوین و تصویربرداری را در ۸ جلسه به علاقه‌مندان ارائه خواهیم کرد که پس از اتمام دوره علاقه‌مندانی که بتوانند با موفقیت دوره را سپری کنند گواهی پایان دوره دریافت خواهند کرد.
مسئول سینمایی حوزه هنری استان تهران از برگزاری جشنواره و هفته فیلم آثار منتخب تولیدات شهرستان‌های استان تهران حوزه هنری خبر داد و تاکید کرد: فیلمنامه‌های برتر تولید شده در کارگاه‌های این رویداد توسط حوزه هنری برای تولید حمایت خواهند شد.

«لوپتو» را دو روز با تخفیف ویژه ببینید/ قرعه‌کشی برای اقلام جانبی

به مناسبت روز جهانی کودک، انیمیشن سینمایی «لوپتو» در طرح اکرانی ویژه در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان‌ماه به‌صورت تخفیف‌دار برای مخاطبان سراسر کشور اکران می‌شود.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی پروژه، همزمان با فرارسیدن ۲۰ نوامبر برابر با روز جهانی کودک، انیمیشن سینمایی «لوپتو» که با شعار «شادی ساختنی است …» در حال اکران است، با تخفیفی ویژه در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان ماه در سینماهای سراسر کشور عرضه می‌شود. مخاطبان برای استفاده از این تخفیف باید بلیت‌های خود را از سامانه گیشه ۷ خریداری کنند.

انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی و احسان کاوه، تاکنون با استقبال کودکان موفق به جذب ۱۱۸ هزار مخاطب و فروش بیش از سه میلیارد تومان در کمتر از سه هفته اکران شده و توانسته صدرنشین گیشه روزانه سینماها شود.

همزمان با موفقیت «لوپتو» در گیشه سینماهای سراسر کشور، جشنواره بزرگ هدایای لوپتویی مخصوص مخاطبان کودک نیز در حال برگزاری است. در این جشنواره مخاطبانی که بلیت تماشای این اثر را از سامانه فروش بلیت گیشه ۷ تهیه کرده باشند به قید قرعه، پک کامل اقلام جانبی «لوپتو» را برنده می‌شود. تعداد جوایز این قرعه‌کشی به ازای هر یک میلیارد فروش افزایش می‌یابد. این قرعه‌کشی تا انتهای اکران این انیمیشن سینمایی ادامه خواهد داشت.

«لوپتو» نخستین محصول مرکز انیمیشن سوره است که با تکنیک سه بعدی و در استودیوی فراسوی ابعاد توسط هنرمندان کرمانی تولید شده است.

همچنین سینما فلسطین تهران پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۲ تا ۱۹ به عنوان «سینمای لوپتو» در قالب رویداد «فیلم‌بازی» با برنامه‌هایی متنوع میزبان کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان خواهد بود. فیلم‌بازی کودکان یک رویداد مفرح کودکانه است که جهت ایجاد نشاط و شادی برای کودکان در راستای شعار این انیمیشن یعنی «شادی ساختنی است» طراحی شده است.

70درصد بودجه انجمن به تولید اختصاص یافته است

مهدی آذرپندار مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران و هاشم میرزاخانی مدیر عامل مؤسسه سینما شهر از دفتر گناباد، بازدید به عمل آوردند.

به‌گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در حاشیه بازدید از دفتر انجمن سینمای جوانان گناباد و در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: «بطور متوسط در طول یکسال ۷ هزار هنرجو در دفاتر انجمن سراسر کشور، دوره‌های مختلف آموزشی را پشت سر می‌گذارند که با توجه به اتمام کرونا این روند امسال افزایش داشته است.

وی افزود: «یکی از سیاست‌های انجمن سینمای جوانان برای گسترش آموزش در سطح کشور، کاهش شهریه بوده است و هم اکنون این کاهش در ۱۰ استان به انجام رسیده است.»

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان خاطرنشان کرد: «اولویت دفاتر سینمای جوان باید بحث تولید باشد و مسیرآموزش‌های ما در این نهاد فرهنگی هنری باید منتج به تولید آثار شود وگرنه این آموزش‌ها ابتر می‌مانند.»

آذرپندار اضافه کرد: «در راستای افزایش تولیدات، ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوانان به حوزه تولید تخصیص یافته است و امسال جشنواره‌های منطقه‌ای را بعد از ۳ سال مجدد از ‌دی‌ماه راه‌اندازی خواهیم کرد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «پس از مذاکرات و توافقات لازم، تفا‌هم‌نا‌مه‌ای را با استاندار خراسان رضوی امضا خواهیم کرد که به هر دفتر انجمن سینمای جوان استان هم از طرف ستاد مرکزی و هم از طرف استانداری کمک خواهد شد.»

بهترین‌های «مدرسه» جایزه گرفتند

جشنواره فیلم «مدرسه» با برگزاری آیین اختتامیه برگزیدگان دوره هشتم خود را معرفی کرد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از مهر، اختتامیه هشتمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی «مدرسه» شب گذشته ۲۶ آبان ماه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد. این اختتامیه با حضور دانش آموزانی از سراسر کشور همراه بود و همچنین فیلمسازان و بازیگرانی از جمله داریوش یاری، جهانگیر الماسی، عزت الله رمضانی فر و همچنین صادق باطنی مدیر شبکه کودک در آن حضور داشتند.

مصطفی امامی اجرای این مراسم را بر عهده داشت و با دعوت از دبیر جشنواره نوید داد که سخنرانی‌های جشنواره کوتاه خواهد بود.

رویدادی برای استعدادیابی

سپس امیرحسین اخوین دبیر هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی مدرسه پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی عنوان کرد: در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره در جمعی ۷۰۰ نفره از دانش آموزان هستیم. این رویداد یک جشنواره نیست، یک رویداد استعدادیابی است که دانش آموزان برگزیده از کل کشور شناسایی می‌شوند. دانش آموزان از سراسر کشور سه روز مهمان ما در تهران بودند و در کارگاه‌های مختلفی توانمند می‌شوند تا به نقطه بالندگی و رشد برسند.

وی با اشاره به اینکه برگزیدگان این جشنواره از دل مدارس استعدادهای درخشان انتخاب شده‌اند، یادآور شد: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای جشنواره زحمت بسیاری کشید. شبکه امید هم در این سال‌ها همواره همراه ما بود. حوزه هنری، شهرداری تهران، تشکل‌های دانش آموزی و در راس آن سازمان هلال احمر از حامیان برگزاری جشنواره بودند و در راستای شناسایی این دانش آموزان کمک بسیاری کردند.

دبیر جشنواره همچنین از زنده یاد رحیم‌پور از اعضای سابق جشنواره یاد کرد و گفت: جای حامد رحیم‌پور عزیز بسیار خالی است اگر این سال‌ها اتفاقی برای جشنواره مدرسه افتاده است به خواست و همت او بوده است. او در سال‌های پیش همیشه همراه و هم قدم بود.

سه‌گانه‌ای که جشنواره دنبال آن است

الهام یاوری معاون وزیر و رییس سمپاد نیز در بخش بعدی در سخنانی عنوان کرد: می‌خواهم تاکید کنم هنرمند کسی است که حرف‌ها و دریافت‌های خود را از واقعیت‌های جامعه و حقیقتی که پشت آن است برای مردم ارائه می‌کند. فهم هنر، نقد هنر و توانایی تولید هنری سه‌گانه‌ای است که این جشنواره به دنبال آن است.

همچنین علی جانباز که به نمایندگی از حوزه هنری در این اختتامیه حضور داشت ابتدا از زنده یاد رحیم پور یاد کرد و گفت: او یک سال شبانه روزی دوید تا دانش آموزان بتوانند آثار خودشان را به تولید رسانده و به رقابت بگذارند.

وی با اشاره به یکی از دیدارهای رهبر انقلاب با دانش آموزان در آبان ماه یادآور شد: در آبان ماه یک اتفاق مهم دیدار رهبر انقلاب با دانش آموزان بود. این دیدار برای من خیلی عجیب بود نکات مهمی داشت که حتماً آن را ببینید و جزییاتش را بخوانید. رهبر انقلاب در این دیدار خطاب به دانش آموزان می‌فرمایند که در این اوضاع کسی که روایت می‌کند شمایید و از دانش آموزان می‌خواهند صادقانه روایت کنند.

بزرگداشت اندیشه‌های نسلی نو

جهانگیر الماسی نیز در سخنانی خطاب به دانش آموزان عنوان کرد که این رویداد، بزرگداشت اندیشه‌های نسلی نو است که ایران فردا را خواهند ساخت.

وی با اشاره به حامیان جشنواره اضافه کرد: از تک تک اینها که سازمان‌هایی که پشتیبان برگزاری جشنواره بودند تبریک می‌گویم چون جای درستی را برای سرمایه گذاری انتخاب کردند هم خاطره‌ای در ذهن نوجوانان می‌ماند و هم تلنگری به ماست که ما برای سرزمین یا تاریخ خود چه کاری انجام دادیم.

الماسی بیان کرد: تک تک ما می‌توانیم به راحتی زندگی کنیم اما جمعی زندگی می‌کنیم چون به دنبال رفاه بیشتر و درک بیشتر از زندگی هستیم و همچنین راز بودن را بفهمیم.

وی اضافه کرد: درود بر کسانی که در این سرزمین پاک زندگی خواهند کرد و دزد نخواهند بود. دست همه این عزیزان را می‌بوسم و خوشحالم که من هم با افتخار معلم بودم و هستم.

محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک پیش از این اعلام کرده بود که برگزیدگان این جشنواره به باشگاه امید می‌روند و همچنین آثارشان در شبکه کودک به نمایش گذاشته می‌شود.

بلاتکلیفی سینما در جام جهانی

در حالی که در پنج روز گذشته کمتر از ۱۰۰ هزار نفر به سینما رفته‌اند، صاحبان سالن‌ها و نیز فیلم‌های در نوبت نمایش منتظرند تا ببینند فیلم «بخارست» که اکرانش از امروز به طور رسمی آغاز شده، چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایسنا، فیلم کمدی «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی پس از چند هفته که فیلم جدیدی ریسک اکران را قبول نمی‌کرد، سرانجام از روز سه شنبه، ۲۴ آبان‌ماه به چرخه اکران اضافه شد اما دقیقاً در سه روز ابتدایی اکران این فیلم شرایط جامعه به گونه‌ای پیش رفت که طبق اعلام کارگردان باید امروز، جمعه را آغاز اکران رسمی این فیلم دانست.
اطیابی چند روز قبل به ایسنا گفت: با توجه به اینکه برخی سینماها در روزهای گذشته تعطیل شدند و نیز به دلیل آماده نبودن مواد تبلیغاتی و تکمیل نبودن سالن‌ها قرار بر این است که از ۲۷ آبان ماه «بخارست» اکران جدی خود را شروع کند.
فروش فیلم در این سه روز و در سینماهایی که «بخارست» را نمایش دادند تاکنون به ۴۶۰ میلیون تومان رسیده است و حدود ۱۵ هزار نفر برای تماشای این فیلم بلیت خریده‌اند.
در حال حاضر تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده این فیلم نیز به ۲۰۰ سالن رسیده و سانس‌های نمایش‌دهنده آن هم اضافه شده است.
«بخارست» در حالی روی پرده رفته که ناآرامی‌های اخیر جامعه سبب کاهش مخاطبان سینما شده و نگرانی‌هایی برای وضعیت سینما به ویژه معیشت کارکنان و فعالان آن مطرح می‌شود. ‌طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در تابستان انجام می‌شد قرار بود سینما در پاییز امسال با نمایش فیلم‌های مخاطب‌پسند همراه باشد و همزمان با جام جهانی اکران فیلم‌ها ادامه داشته باشد اما تمام فیلم‌هایی که قرار بود روی پرده بروند فعلا برنامه‌ریزی برای اکران را متوقف کرده‌اند و گفت‌وگو با بسیاری از صاحبان آن‌ها نشان می‌دهد که همگی در انتظارند تا سرنوشت فیلم «بخارست» و میزان استقبال مردم از اکران آن را ببینند؛ حتی برخی سینماگران معتقدند میزان فروش این فیلم می‌تواند بر وضعیت تولید فیلم‌های جدید هم تاثیرگذار باشد.
علاوه بر این، سینمادارها نیز در حالی نسبت به افت فروش گیشه سینماها نگرانی دارند که امیدوار بودند پخش مسابقات فوتبال در سینماها به طور موقت مُسکنی برای رفع رکود این روزهای سینما باشد اما در حالی‌که تنها دو روز به شروع جام‌جهانی باقی مانده، هنوز تکلیف نهایی پخش مسابقات در سینماها مشخص نشده است.
در حال حاضر فیلم‌هایی همچون «ابلق»، «انفرادی»، «بیرو»، «شین»، «طبقه یک و نیم»، «دوزیست» و انیمیشن‌های «لوپتو»، «بام بالا» و «پسر دلفینی» در سینماها اکران می‌شوند.
آخرین آمار فروش کل سینما از ابتدای سال تاکنون طبق اطلاعات سامانه سمفا، ۲۹۲ میلیارد تومان است و تعداد کل مخاطبان هم به ۹ میلیون و ۴۰۷ هزار نفر رسیده که مقایسه این آمار تا پایان ۲۲ آبان نشان می‌دهد در پنج روز گذشته فقط حدود ۹۶ هزار نفر به سینما رفته‌اند.

رقابت پابه‌پای «دوآل‌پا» در آمریکا

فیلم کوتاه «دوآل‌پا» به پنجمین دوره از جشنواره Desmond District Demons آمریکا راه یافت

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، این جشنواره رقابت وحشتناکی از فیلم‌ها است که در مرکز شهر تاریخی (و خالی از سکنه) پورت هورون، میشیگان اتفاق می‌افتد. اولین جشنواره فیلم شیاطین منطقه دزموند در سال 2016 موفقیت چشمگیری داشت و هر صندلی در خانه اشغال شد. هدف این جشنواره گسترش و بهبود برای شرکت کنندگان و فیلمسازان است.

در خلاصه داستان «دوآل‌پا»  آمده است: «جوانی در بیابان‌های ایران به دنبال موجودی افسانه‌ای‌ست که با پیرمردی عجیب روبه‌رو می‌شود. او قبول می‌کند که در قبال دریافت گنجی به پیرمرد کمک کند که کتاب مقدس قبیله‌شان را پیدا کنند. سختی این مسیر آن است که جوان باید مرکب پیرمرد باشد!»

عوامل تولید این فیلم کوتاه عبارت‌اند از:

نویسنده و کارگردان: محمدرضا مرادی، بازیگران: آرش رضایی و آرش اشاداد، مدیر فیلم‌برداری: مهدی رضایی، استدی‌کم: شاهین شیرزادی، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، دستیار فیلم‌بردار: عباس شیرمحمدی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: امیر رونقی، تدوین: مهیار بهمنش و ریحانه اسماعیلیان، صدابردار: علیرضا نیازی، دستیار صدا: کیوان امرالهی، آهنگ‌ساز: احسان افشاریان و بنیامین مرادی، چهره پرداز: محمد اعرابی، عکاس: ایمان پروین، طراح پوستر: حامد کاظمی، طراح صحنه: محمدرضا مرادی، طراح لباس: رقیه تقی‌نژاد، مدیر تولید: گلسا غفاری، تصاویر هوایی: محسن زینل‌زاده، صداگذار: احسان افشاریان، جلوه‌های ویژه: نیما شاعری، تهیه‌کنندگان: محمدرضا مرادی و انجمن سینمای جوانان ایران دفتر اراک.

آخرین نقش‌آفرینی زنده‌یاد علی سلیمانی/ این آخرین بار بود

فیلم سینمایی «سوییپر» هم‌زمان با نزدیک شدن به مسابقات جام جهانی فوتبال برای نخستین بار توسط سامانه اکران مردمی عمار عرضه خواهد شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از مهر، فیلم سینمایی «سوییپر» به تهیه‌کنندگی مشترک امین شجاعی و علی میرزاده و کارگردانی امین شجاعی، در آستانه جام جهانی فوتبال برای نخستین بار توسط سامانه اکران مردمی عمار اکران خواهد شد.

«سوییپر» که در ژانر کودک و نوجوان تولید شده، در استان کرمان جلوی دوربین رفته است و چهار بازیگر اصلی نوجوان فیلم از بین ۴۰۰ بازیگر نوجوان در این استان کشف و استعدادیابی شده‌اند.

این فیلم که تم فوتبالی دارد به موضوع حمایت از تولید ملی می‌پردازد.

در خلاصه داستان فیلم «سوییپر» آمده: محمدرضا بازیکن تیم فوتسال نوجوانان یکی از شهرستان‌های استان کرمان است. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های ورزشی، تیمشان از بین می‌رود. در همین ایام مشکلی برای برادر یکی از دوستانش که کشاورز است، پیش می‌آید. محمدرضا با کمک هم‌تیمی‌های خود تلاش می‌کنند تا چالش به وجود آمده را حل کند.

همزمان با آغاز اکران این فیلم سینمایی از پوستر آن نیز رونمایی شد.

فیلم سینمایی «سوییپر» آخرین نقش آفرینی مرحوم علی سلیمانی در مقام بازیگر است و عزت‌الله رمضانی، علی‌محمد رادمنش، صالح شجاعی، پارسا کاربخش، مهرشاد قادری، یاسین علیزاده از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«سوییپر» از آثار منتخب سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان و یکی از نامزدهای فانوس بهترین فیلم بلند داستانی دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار است.

سایر عوامل فیلم عبارت‌اند از؛ نویسندگان: خلیل اسماعیلی و امین شجاعی، سرمایه‌گذاران: علیرضا ارشادی و علی میرزاده، مدیر تصویربرداری: علیرضا نجیب زاده، مدیر صدابرداری: جمال دهقان، مدیر تولید: محمد جعفری، مدیر هنری: محمد فلاحیان، تدوین: امین شجاعی، طراح صحنه: مصطفی پاکزاد، طراح لباس: مهدی هدایتی، طراح گریم: حجت بابایی، موسیقی: سامان مهدوی، مجری طرح: باشگاه فیلم آیینه.

علاقه‌مندان جهت اکران مردمی فیلم سینمایی «سوییپر» می‌توانند به سایت عماریار مراجعه و با کمترین امکانات آن را در مدارس، مساجد، حسینیه‌ها، فرهنگسراها و … اکران کنند. جهت ثبت درخواست اکران و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس EkranMardomi.ir مراجعه یا اینجا کلیک کنید.

خروج از نسخه موبایل