وزیر فرهنگ از کدام تغییر ریل می‌گوید؟

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به رویکرد اصلی وزارت فرهنگ دولت مردمی مبنی بر تغییر مسیر ریل حوزه فرهنگ به سوی ارزش‌های انقلاب اسلامی گفت: بخش مهم تغییر ریل حوزه سینما نیز از مسیر بنیاد سینمایی فارابی طی خواهد شد و این بنیاد گام‌های بلندی در این راستا برداشته است.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی پیش از ظهر امروز یکشنبه بیست و پنجم دی ماه در جلسه هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حمایت از حوزه سینما در دوره جدید وزارت فرهنگ گفت: چندی پیش نخستین جلسه شورای عالی سینما در دوره جدید پس از سال‌ها وقفه برگزار و تصمیمات خوبی برای کمک به سینمای کشور اتخاد شد و دومین جلسه این شورا نیز بزودی برگزار می‌شود تا توجه به سینما در سطح کلان تصمیم گیری تداوم پیدا کند.

وزیر فرهنگ با یادآوری اقدامات و حمایت‌های دولت مردمی در حوزه سینما گفت: سیاست‌گذاری واحد در هزینه کرد بودجه‌های دستگاه‌های مختلف در حوزه فرهنگ در پی تصویب آیین نامه بند ز تبصره ۹  لایحه بودجه یکی از اتفاقات مهم ستاد فرهنگی دولت محسوب می‌شود و امیدواریم از این طریق  بتوان حمایت های بیشتری از حوزه فرهنگ به ویژه سینما انجام داد.

او در ادامه در خصوص جزئیات این آیین‌نامه گفت: براساس بند ز تبصره ۹ قانون بودجه، دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند تا ۲ درصد از بودجه هزینه‌ای خود را در راستای هم افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری و صنایع دستی هزینه کنند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم حاکمیت فرهنگی به معنای جهت‌دهی به فرهنگ کشور در اختیار حاکمیت باشد باید به سهم فرهنگ از منابع توجه ویژه داشته باشیم؛ موضوعی که مورد تاکید مسئولان بخش‌های مختلف دولت مردمی است.

اسماعیلی با اشاره شعار اصلی وزارت فرهنگ درباره تغییر ریل حوزه فرهنگ به سوی ارزش‌های انقلاب اسلامی گفت: بخش مهم تغییر ریل حوزه سینما از مسیر بنیاد سینمایی فارابی می‌گذرد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه تحولی وزارت فرهنگ اشاره کرد و گفت: در ابتدای حضور در وزارت فرهنگ برنامه تحولی وزارتخانه را در قالب صد و بیست اقدام شفاف تدوین کردیم که بخشی از آن ها به حوزه سینما اختصاص دارد.

او افزود: بنیاد فارابی در مسیر ایجاد تحول بنیادین در سینمای ملی، گام های بلندی برداشته است و وفاق، امیدآفرینی، نشاط، و تبیین پیشرفت های ایران اسلامی، شاخص‌های اصلی تولید و حمایت در فارابی است.

وزیر فرهنگ در پایان با تقدیر از فعالیت های بنیاد سینمایی فارابی، ابراز امیدواری کرد این بنیاد بتواند نقش خود در فضای کلی سینمای ایران را به طور کامل و موثر ایفا کند.

گفتنی است، پیش از سخنان وزیر فرهنگ، مهدی جوادی مدیر عامل بنیاد فارابی به ارائه گزارشی از فعالیت های این نهاد سینمایی پرداخت و اعضای هیئت امنای بنیاد، دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

کدام سینماها میزبان جشنواره فجر خواهند بود؟

مدیر امور سینماهای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آخرین وضعیت سینماهای این دوره از جشنواره را تشریح کرد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام کرد: پس از ارسال شیوه‌نامه مصوب ستاد برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر توسط انجمن سینماداران به سینماها، ثبت‌نام سینماهای متقاضی آغاز و مراحل بررسی توسط کمیته نمایش در حال انجام است.

وی افزود: کیفیت مطلوب صدا و تصویر، شرایط سالن نمایش فیلم و دیگر امکانات رفاهی سینما از جمله معیارهایی هستند که در انتخاب سالن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و اسامی سینماهای مردمی حداکثر تا ۴ بهمن ماه اعلام خواهد شد.

فرجی اظهار کرد: خوشبختانه حضور در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مورد توجه و استقبال سینمادارها قرار گرفته است.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود.

کدام کارگاه‌ها در جشنواره فیلم فجر برگزار خواهند شد؟

فراخوان ثبت نام برای شرکت در کارگاه‌های چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منتشر شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، کارگاه‌های آموزشی و تخصصی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور استادان بین‌المللی با موضوعات صدا، موسیقی، تولید مشترک، فاند بین‌المللی و فیلمنامه‌نویسی از ۱۶ الی ۲۱ بهمن برگزار خواهد شد.

متقاضیان می‌توانند از تاریخ ۲۶ دی الی ۶ بهمن با مراجعه به سامانه جشنواره fajrfilmfestival.com ثبت نام و پس از تکمیل فرم ثبت نام نسبت به ارسال آن از طریق سامانه مذکور اقدام کنند.

زن ایرانی مسلمان چه جایگاهی در سینما دارد؟

تعدادی از کارشناسان فرهنگی، سینماگران و هنرمندان کشور به بهانه زادروز خجسته بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) در خصوص جایگاه زن در سینمای ایران متذکر شدند: به دلیل فقدان مدیریت هوشمند در سینما برخی اوقات شاهد تولید فیلم هایی هستیم که به شخصیت زن ایرانی توهین می کنند تا در جشنواره های غربی جایزه بگیرند؛ این افراد تأکید کردند: متأسفانه زنان اثرگذار در حوزه های علمی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و… جایی در آثار سینمایی ندارند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از سینما پرس، بی تردید یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، هویت‌ بخشی به زنان است که توانسته‌ اند با اتکا به نفس و توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و ورزشی بدرخشند اما افسوس که جای نشان دادن این دستاوردها در سینمای ایران به شدت خالی است! ما در سینمای ایران اغلب با زنان ضعیفی روبرو هستیم که یا درگیر مثلث های عشقی شده اند، یا شکست عاطفی خورده اند یا درگیر حواشی زائد در زندگی روزمره شان هستند.

در همین راستا با ۵ تن از بانوان فعال در حوزه های فرهنگی و علمی کشور، سینماگران و هنرمندان خانم ها: آفرین عبیسی، فرحناز منافی ظاهر، دکتر لاله افتخاری، صبا رادمان و دکتر مینو اصلانی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

آفرین عبیسی بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه زادروز خجسته بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) در خصوص جایگاه زن در سینمای ایران گفت: من متأسفم که فرصت ایفای نقش مادر در سینما به افرادی داده می شود که چون شناختی از جایگاه مادر ندارند تصویری مخدوش از مادر ایرانی را در آثار ارائه می کنند؛ خیلی از بازیگران نقش مادر را خراب کردند و به بدترین شکل آن را در فیلم ها و سریال ها به تصویر کشیدند و این مسأله به عدم شناخت فیلمسازان برای انتخاب درست بازیگران باز می گردد. من اگر بخواهم کمی صریح تر بگویم باید عنوان کنم همه بازیگران نقش مادر را خراب کردند به جز خودم! من این باور و یقین را دارم که کارم را درست انجام دادم چون از سن ۱۷ سالگی تجربه مادر بودن را دارم و هر نقشی به من پیشنهاد شد بر اساس تجربه زیستی خودم با فرزندانم آن را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیدم.

فرحناز منافی ظاهر بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: جایگاه مادر آنقدر رفیع است که حدی بر آن نمی توان متصور شد اما خوشبختانه ما فیلم های خوبی در سینمای کشورمان شاهد بودیم که در آن ها تلاش شده تصویری واقعی از چهره مادر ایرانی نشان داده شود؛ «میم مثل مادر»، «مادر» و «شیار۱۴۳» از نظر بنده بهترین آثاری است که چهره مادر ایرانی در آن بازنمایی شده است و بازیگران این فیلم ها توانستند به خوبی از پس ایفای نقش مادر برآیند. اگر ما بخواهیم نسبت بگیریم جایگاه زن و مادر در سینمای ایران به نسبت جایگاه پدران و مردان بسیار کمتر مورد توجه قرار گرفته و این اتفاق در حالی است که هم سینمای ایران پتانسیل تولید آثار بیشتری در مورد مادران را دارد و هم در سطح جامعه آنقدر سرشار از مادران نمونه و فداکار مثل مادران شهدا هستیم که هریک از آن ها می توانند دستمایه تولید یک فیلم قرار گیرند.

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه با انتقاد از برخی تولیدات سینمایی متذکر شد: به دلیل فقدان مدیریت هوشمند در سینما برخی اوقات شاهد تولید فیلم هایی هستیم که به شخصیت زن ایرانی توهین می کنند تا در جشنواره های غربی جایزه بگیرند! این اتفاق که قطعاً غرض ورزی و برخی اهداف شوم در ورای آن نهفته است بسیار شوم و نامبارک بوده و باید جلوی استمرار آن گرفته شود. متأسفانه فقدان مدیریت جدی و دقیق در سینمای کشور و عدم نیازسنجی و برنامه ریزی های درازمدت از سوی آن ها باعث شده تا زنان ایرانی آنطور که شایسته جایگاه و شخصیت شان است در فیلم ها نشان داده نشوند.

صبا رادمان منتقد سینما خاطرنشان کرد: متأسفانه زنان اثرگذار در حوزه های علمی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و… جایی در آثار سینمایی ندارند این در حالی است که ما در حوزه های مختلف کشور و همینطور در تاریخ کشورمان شاهد حضور زنان قدرتمند و اثرگذاری بوده و هستیم که زندگی هریک از آن ها می تواند دستمایه تولید فیلم های سینمایی شود. در سینمای قبل انقلاب هم وقتی جایگاه زنان را بررسی می کنیم می بینیم یا زنان روسپی بودند یا مادران خانه دار و هیچ گاه هیچ تصویری از زنان اثرگذار جامعه در فیلم ها نشان داده نمی شد؛ این اتفاق شاید برآمده از نگاه مردسالاری است که در بطن جامعه ما وجود دارد و مانع از دیده شدن دستاوردها و پیشرفت زنان می شود.

دکتر مینو اصلانی رئیس سابق بسیج جامعه زنان و مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی در آستانه زادروز خجسته بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) در خصوص جایگاه زن در سینمای ایران گفت: باعث تأسف است که در خیلی از موارد شاهد تأسی گرفتن از فیلمفارسی های سخیف و آثار سینمای غرب و فرهنگ منحط غربی برای به تصویر کشیدن جایگاه زنان در سینما هستیم؛ این اتفاق نشان از آن دارد که بسیاری از مدیران فرهنگی و سینمایی و فیلمسازان ما جایگاه زنان در جامعه اسلامی و نقش سازنده آن ها را به فراموشی سپرده اند. حضور زنان در سینما باید با نگاه متعالی همراه باشد؛ متأسفانه به جای اینکه با این نگاه از این هنر استفاده کرده و موضوع زنان را مغتنم بشماریم به نوعی شاهد استفاده ابزاری از برخی زنان در فیلم ها هستیم که این اتفاق شایسته سینمای ایران اسلامی نیست و این روند باید هرچه سریع تر اصلاح شود.

سیفی مطرح کرد: اکران فیلم های خارجی از بین بردن زمان است یا دستاورد؟!

حجت الله سیفی کارگردان سینما در پی اعلام اکران فیلم های خارجی گفت: مدیران سینمایی باید قبل از انجام هر کار و تصمیمی رایزنی کنند تا انبوه آثار پشت در اکران توسط تلویزیون خریداری و پخش شوند تا انبار پشت در اکران صفر شود و فیلم ها پشت سر هم انباشته نشوند و سپس در خصوص نحوه اکران آثار و… برنامه ریزی داشته باشند.

به گزارش سینمای خانگی، کارگردان فیلم های سینمایی «جستو در شهر» و «ماه عسل» در گفتگو با سینما پرس، گفت: بنده معتقدم اگر آقای خزاعی طرح اکران فیلم های خارجی را ارائه کرده اند به زعم خودشان با این کار می توانند تعامل فرهنگی و سینمایی بین کشورها برقرار کنند اما باید دید آیا اکران فیلم های خارجی در سینمای ایران این امکان را به وجود خواهد آورد تا فیلم های ما نیز در سایر کشورهای دنیا اکران و دیده شود؟

وی ادامه داد: نکته مهمتر این است که اگر قرار است فیلم هایی از سینمای ایران در دنیا اکران شوند نباید فیلم های برخی افراد خاص باشند و عموم سینماگرانی که تمایل به اکران آثارشان در خارج از کشور دارند باید توسط مدیران سینمایی حمایت شوند.

سیفی سپس با بیان اینکه منتظر هستیم ببینیم اکران فیلم های خارجی از بین بردن زمان است یا دستاورد؟! اظهار داشت: بنده معتقدم امروز و در شرایط فعلی سینما که با بحران در حال دست و پنجه نرم کردن است باید با شهرداری و تلویزیون تعاملات اساسی صورت گیرد تا کمی وضعیت سینما و بالاخص زندگی سینماگران بهبود پیدا کند.

این سینماگر متذکر شد: مدیران سینمایی و فرهنگی باید کاری کنند که وقتی از پشت میزهای شان کنار رفتند جامعه فرهنگی برای آن ها کف بزند و عملکرد آن ها را تحسین کند. بدیهی است امروزه ما در زمینه سینما نیازمند دگرگونی اساسی هستیم تا بتوانیم بخش کثیری از آحاد افراد جامعه که سال ها است با هنرهفتم قهر کرده اند را به سالن های سینما بکشانیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «بچه های جسور» و «سهم من از زندگی» تصریح کرد: بنده معتقدم بهترین عملکردی که آقای خزاعی در حال حاضر می توانند داشته باشند این است که همانند سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای هزینه تولیدات آثار سینمایی سقفی تعیین کنند تا هزینه تولید فیلم بالا نرود.

وی خاطرنشان کرد: سینمای ما از زمانی که هزینه تولیدش بالا رفت دچار آسیب شد. بازیگر نباید نرخ سینما و دستمزدش را تعیین کند، کارگردان نباید عروسک خیمه شب بازی باشد. سلبریتی ها نباید برای سینما تعیین تکلیف کنند؛ ما باید در سینما پهلوان سازی کنیم نه قهرمان سازی چرا که پهلوان به فرهنگ نگاه می کند و قهرمان دنبال پول است! ما در سینما به شرافت انسانی نیاز داریم و اگر هزینه تولید فیلم ها عاقلانه نشود و مانند امروز انبوه فیلم ها پشت در اکران باشند ضرر زیادی به سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سینما می خورد.

سیفی در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم هرچه در سینما اتفاق می افتد به نفع اهالی سینما و جامعه باشد؛ همچنان امیدوارم اگر فیلم های خارجی اکران می شوند موجب تضعیف تولید فیلم های داخلی نشوند.

چرا باید جشنوارۀ فیلم فجر را برگزار کرد؟

جشنواره فیلم فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، تعهدات و زمینه‌هایی را برای نسل‌های مختلف فیلمساز و هنرمندان شاغل در سینما فراهم می‌آورد که سبب می‌شود تا در هیچ شرایطی، به فکر تحریم یا تعطیلی آن نباشیم.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از خبرنگار سینمایی ایرنا، تا 15روز دیگر، بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور آغاز به کار می‌کند. جشنواره‌ای که هم در میان بدنه سینما، اهالی رسانه و منتقدان، طرفداران بسیاری دارد و هم مخاطبان، استقبال بسیار خوبی از هر دوره آن به عمل آورده‌اند.

این جشنواره اما از دهه ۶۰ که آغاز به کار کرد، تا به امروز، در برخی سال‌ها، به بهانه‌های مختلف، مشمول تحریم‌هایی داخلی واقع شده است اما این تحریم‌ها هیچ‌گاه نتوانست جلوی حرکت این قطار پرشتاب را بگیرد. در سال‌هایی، اعتراض به سیاست‌های فرهنگی و سینمایی دولت، در برخی از ادوار، جنبش‌های سیاسی و اجتماعی شکل‌گرفته در کشور، در دوره‌ای، ماجرای هواپیمای اوکراینی و… زمینه‌هایی را برای تحریم جشنواره فجر رقم زده بودند. برای امسال اما ناآرامی‌ها، فرصت خوبی را برای تحریم جشنواره پدید آورد اما استقبال صاحبان آثار در سالی که تولید، رونق همیشگی را نداشت و سینماداران برای میزبانی این رویداد، استقبال خوبی داشته‌اند، نشان می‌دهد که تحریم جشنواره امسال نیز بی‌اثر بوده است.

البته طبق اخبار غیررسمی که به خبرنگار سینمایی ایرنا رسیده، یکی از دلایلی که اسامی فیلم‌های بخش مسابقه، در ۱۵ دی‌ماه اعلام نشد، افزایش درخواست‌ها از سوی صاحبان آثاری بوده که نتوانسته بودند فرم ثبت‌نام در جشنواره را پر کنند. بدین‌ترتیب باید این‌طور در نظر گرفت که تعداد آثار متقاضی جشنواره امسال، به‌مراتب بیشتر از آن ۷۵ فیلمی است که در مهلت قانونی، نسبت به پر کردن فرم جشنواره اقدام کرده بودند.

البته که قطعا نباید یک‌طرفه به قاضی رفته و ساحت جشنواره فجر را از نقدهایی که نسبت به آن صورت می‌گیرد، مبرا دانست. جشنواره فجر، پس از ۴۰ دوره برگزاری، هم‌چنان بر مداری از آزمون و خطا حرکت کرده و باید از نقدهای سازنده در مسیر تکامل بیشتر و رسیدن به وجوه حرفه‌ای، استفاده کرد.

اما این را هم باید پذیرفت که تعطیلی یا تحریم جشنواره، هیچ منفعتی برای هیچ‌یک از طرف‌های ذیربط ندارد. اینکه بگوئیم جشنواره فجر برای امسال تعطیل شود، چه امتیاز یا مزیتی برای سینمای کشور یا فعالان شاعل در آن دارد؟

کدام جشنواره سینمایی در جهان وجود دارد که به دلایل مختلف، تعطیل شده باشد؟ تنها جنگ جهانی دوم توانست برخی جشنواره‌های سینمایی جهان را برای چند دوره محدود تعطیل کند که آن هم دلیل فنی داشت و به این علت بود که میزان تولیدات سینمایی کشورهای اروپائی، به پائین‌ترین حد خود رسیده بود که مایه کافی را برای برگزاری یک جشنواره جهانی نداشت. اینکه جشنواره سینمایی در یک کشور، به دلیل مسائل ملتهب داخل کشور تعطیل شود، موردی است که تاکنون به آن صورت دیده نشده است. وقتی ویروس مرگبار کرونا، نتوانست جشنواره‌ای را تعطیل کند، آن‌وقت آیا باید برای اعتراضات یا نارضایتی مدنی از سوی طیفی، حکم به تعطیلی یا تحریم جشنواره دهیم؟

و اینکه آیا خواست آن طیف دوست‌دار تحریم، خواست تمامی بدنه سینما، شاعلان در آن و علاقه‌مندان به این رویداد است؟ اهمیت یک جشنواره‌ای در تراز فجر به آن است که فارغ از تمامی اتفاق‌ها، تقویم سالیانه خود را با دقت به جلو پیش ببرد. در این تقویم است که حتی شهادت مهره کلیدی نظام یعنی سردار سلیمانی نیز نتوانست سبب تعطیلی آن شود. بنابراین بحث تحریم یا تعطیلی جشنواره، از آن جمله بحث‌های مطرودی است که هیج منفعتی در پی ندارد.

طرفداران تحریم و تعطیلی جشنواره، به‌جای برجسته کردن بحث‌هایی از این دست، باید با نقدهایی سازنده، زمینه اعتلای بیشتر این رویداد و کارآمدی آن را فراهم کنند. بسیاری از افرادی که اکنون از تحریم و تعطیلی جشنواره فجر حمایت می‌کنند، در دوره یا دوره‌هایی، مدیون جشنواره هستند. کسانی که آثارشان در جشنواره دیده شده یا به سکویی برای شهرت و محبوبیت آنها تبدیل شده است. چهره‌هایی که با مطرح شدن در جشنواره، بر اعتبار و حتی دستمزد آنها افزوده شده و…

بنابراین جشنواره هم‌چنان برای تمامی طرف‌های سینمای ایران، یک بازی برد – برد است. هم‌چنان سکویی است برای دیده شدن تمامی نسل‌های موجود در آن علی‌الخصوص برای جوانان. بنابراین نه انصاف است و نه حرفه‌ای است که اکنون بخواهیم بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور را با گل‌به‌خودی، مشمول تحریم کنیم.

شاید این‌گونه مطرح کنیم بهتر است؛ هیچ ضمیر پاک و دلسوزی در سینمای ایران نیست که قلبا دوستدار تحریم این سینما باشد. روا نیست سینمایی که به‌خودی‌خود، نحیف و مظلوم است، حال با تحریم داخلی، فرصت دیده‌شدن را از استعدادها و نسل‌های مختلف بگیرد. جشنواره فیلم فجر، فرزند همین آب و خاک است که باید همواره مغتنم شمرده شود.

از جشنوارۀ بین‌المللی فیلم فجر چه خبر؟

بعد از دو سالی که جشنواره جهانی فیلم فجر به دلیل شیوع کرونا فرصت برپایی پیدا نکرد و بعد هم با تصمیم مدیران جدید سازمان سینمایی با بخش ملی ادغام شد، قرار است تا دو هفته دیگر و پس از نزدیک به یک دهه بار دیگر جشنواره فیلم فجر با عنوان بین‌الملل برگزار شود که البته جزئیات رسمی زیادی از آن در دسترس نیست.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایسنا، ۲۴ شهریور سال ۱۳۹۳ علیرضا رضاداد -دبیر جشنواره فیلم فجر- که همزمان مشاور رئیس وقت سازمان سینمایی (حجت‌الله ایوبی) هم بود خبر داد که بعد از حدود یک دهه قرار است تغییراتی در این رویداد مهم هنری رخ دهد و آن هم استقلال بخش بین‌الملل از بخش ملی بود. حالا پس از گذشت هشت سال از جداسازی اولیه و پنج سال تجربه برگزاری مستقل این دو بخش، جشنواره فجر همزمان شاهد نمایش فیلم‌های ایرانی و خارجی و برگزاری بازار فیلم خواهد بود که به همین بهانه بر آنچه تاکنون در این زمینه رخ داده مروری خواهیم داشت و به بعضی اطلاعات غیررسمی درباره بخش بین‌الملل هم اشاره می‌شود.  

سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر با یک تغییر مهم یعنی جدا شدن بخش بین‌الملل از جشنواره‌ همراه بود آن هم در حالی که نزدیک دو دهه از بین‌المللی شدن جشنواره می‌گذشت. با این تصمیم قرار بود این بخش به صورت رقابتی و مستقل در اردیبهشت‌ماه سال بعدش برگزار شود که در آن مقطع انتقادهایی نسبت به این تصمیم وجود داشت و در طول چند دوره برگزاری آن هم ادامه پیدا کرد. پس از چهار دوره برگزاری جشنواره به دبیری رضا میرکریمی و یک دوره به دبیری محمدمهدی عسگرپور، شیوع کرونا در روند برپایی مداوم «جشنواره جهانی فجر» اخلال ایجاد کرد و در نهایت تغییر دولت و حضور مدیران جدید آن را به طور کلی حذف کرد تا بار دیگر بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فجر با یکدیگر ادغام شوند.

آبان سال ۱۴۰۰ و در شرایطی که کمتر از یک سال از ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان یکی از جشنواره‌های «الف» دنیا در کنفدراسیون بین‌المللی تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) می‌گذشت، محمد خزاعی – رییس سازمان سینمایی – اعلام کرد: «جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر پس از پنج دوره برگزاری مجزا از سال آینده (۱۴۰۱) به صورت یکپارچه و واحد برگزار می‌شوند و برگزاری همزمان این رویداد مهم و راهبردی سینمای ایران در سالگرد جشن‌های فجر انقلاب اسلامی با هم‌افزایی ظرفیت‌ها، قطعا فرصت‌های کاربردی مضاعفی را برای بهره‌مندی جامعه سینمایی، اقشار مختلف مردم، سینماگران و میهمانان خارجی فراهم می‌آورد.»

اعلام این خبر نیز همانند زمانی که خبر جداسازی جشنواره منتشر شده بود، بازتاب‌های فراوانی داشت و عده‌ای معتقد بودند که این تصمیم براساس نظر کارشناسی نیست و به اعتبار بخش جهانی جشنواره فجر خدشه وارد می‌کند. با این حال اکنون مجالی برای بررسی این بحث که بارها به آن اشاره شده نیست و طبیعتا کارشناسان پس از برگزاری جشنواره‌ی امسال ارزیابی بهتری خواهند داشت.

فعلا قرار است بخش بین‌المللی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی از ۱۲ بهمن‌ماه برگزار شود که البته همانند بخش ملی اطلاعات چندان زیادی از آن منتشر نشده و همانطور که در بخش داخلی اسامی متقاضیان و فیلم‌ها و هیأت انتخاب مشخص نیست، در بخش هم بین‌الملل هم به جز چند خبر کوتاه اطلاعات دیگری تاکنون مخابره نشده است.

در حال حاضر آنچه به طور رسمی مشخص شده این است که جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر در برج میلاد و پردیس ملت برگزار خواهد شد و برج میلاد به عنوان «خانه جشنواره» میزبان بخش بین‌الملل، بازار فیلم، مهمانان داخلی و خارجی و صاحبان آثار است و پردیس سینمایی ملت هم «خانه رسانه» نام گرفته تا میزبان اهالی رسانه و منتقدان باشد.

براساس پیگیری‌های ایسنا برای کسب جزئیات بیشتر از بخش بین‌الملل جشنواره، فیلم‌های این بخش همزمان با بخش ملی قرار است در برج میلاد نمایش داده شوند ولی گفته می‌شود که سانس‌هایی هم در پردیس ملت برای نمایش آن‌ها درنظر گرفته خواهد شد.

همچنین همانند دورانی که جشنواره فجر به صورت ادغام شده برگزار می‌شد، سه بخش سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و جشنواره جشنواره‌ها با حدود ۱۱ فیلم در هر بخش برپا می‌شود. در این بخش چند فیلم هستند که نخستین نمایش خود را در جشنواره فجر خواهند داشت و فیلم‌ها -بجز برخی گمانه‌زنی‌ها- از چند کشور اروپایی و امریکای شمالی نیز در جشنواره شرکت می‌کنند.

بخش بازار فیلم هم قرار است به سیاق گذشته برگزار شود و مهمان‌های خارجی هم دعوت شده‌اند که دفتر جشنواره بنابه حساسیت‌هایی فعلا قصد ندارد اسامی آن‌ها را اعلام کند.

در این بخش چند روز قبل خبر فراخوان کارگاه‌های آموزشی و تخصصی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرنیز منتشر شد که قرار است با حضور اساتید بین‌المللی با موضوعات صدا، موسیقی، تولید مشترک، فاند بین‌المللی و فیلمنامه‌نویسی از ۱۶ الی ۲۱ بهمن ماه برگزار شود و در این مورد هم اسامی کسانی که کارگاه‌ها را برگزار می‌کنند، منتشر نشده است.

پیش‌نیاز جشنوارۀ فیلم کودک چیست؟

یک نویسنده و کارگردان سینما با بیان اینکه جشنواره کودک باید به‌طور استاندارد برگزار شود و نه‌ برای اشتغال به لفظ و صرف برگزاری یک جشنواره، گفت: برای  رسیدن به این هدف، مقدمات و پیش‌نیازهایی وجود دارد که تولید آثار باکیفیت از مهم‌ترین آن‌ها است.

به گزارش سینمای خانگی، مجید صدیقی در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان اینکه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رویدادی بین سازمانی است که فرصت مغتنمی را برای هر دو سازمان برگزارکننده فراهم می‌کند، اظهار کرد: سازمان سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، با برگزاری این جشنواره فرصت ارزشمندی را برای استفاده و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی اصفهان به دست می‌آورند.

او ادامه داد: مسلماً برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در استان‌های دیگر با برگزاری آن در اصفهان تفاوت بسیاری دارد و این جشنواره در استان‌های دیگر غنا و رنگ و بوی اصفهان را نخواهد داشت؛ به همین دلیل مسئولین نباید از ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری و اجتماعی اصفهان غافل شوند.

این کارگردان افزود: ارتقاء ظرفیت گردشگری اصفهان و شناساندن اصفهان به سایر شهرهای فرهنگی در داخل و خارج از کشور، می‌تواند از آورده‌های این جشنواره برای اصفهان باشد و در طول سال‌های گذشته به‌تبع مدیریت‌های مختلف در دو سازمان برگزارکننده و رویکردهای آن‌ها، کیفیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از نوساناتی برخوردار بوده و دوره‌هایی با رنگ و آب و غنای بیشتر و دوره‌هایی با غنای کمتر برگزارشده است.

 صدیقی با بیان اینکه ذیل رابطه تعاملیِ بخش‌های مختلف، برگزاری جشنواره تأثیراتی را بر  فضای فیلم‌سازی گذاشته و یکی از آن‌ها پرداختن فیلم‌سازان اصفهانی به حوزه سینمای کودک بوده است، گفت: در ادوار پیشین جشنواره، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تشکیل کارگروه تولید، باعث تولید فیلم‌های کوتاه توسط فیلم‌سازان اصفهانی شد که قسمت اعظم آن علاوه بر نمایش در جشنواره در رویدادهای هنری داخلی و خارجی شرت کرده و درخشیدند.

این کارگردان افزود: این فضا باعث شد که سینمای کودک و نوجوان جزو دغدغه‌های فیلم‌سازان اصفهانی شده و در ۳ یا ۴ سالی که این حمایت به‌صورت مستمر و پررنگ انجام می‌شد، حضور و فعالیت سینماگران اصفهانی در این بخش از سینما یعنی کودک و نوجوان، پرشور باشد و این دغدغه‎مندی و این فعالیت یکی از آورده‌های جشنواره برای اصفهان بوده است.

او تصریح کرد: متأسفانه در یک یا ۲ سال اخیر، پرداختن به سینمای کودک با بی‌اعتنایی و یکنواختی مواجه شده است، درحالی‌که این رویکرد و توجه، اتفاق خوبی بود و توانست چرخ‌های ازکارافتاده فیلم‌سازی در اصفهان را به راه بیندازد و به آن گرما و حرارتی ببخشد.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه امیدواریم مراجع ذی‌ربط و سازمان‌های مسئول، این دغدغه و نیاز را مجدداً احساس کنند، گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان باید طبق هر آنچه در آیین‌نامه و اساسنامه آمده به‌طور استاندارد برگزار شود و تنها برای اشتغال به لفظ و صرف برگزاری جشنواره به هر شکل و صورت نباشد، بلکه با شکل و کیفیتی درست برگزار شود و برای این هدف به مقدمات و پیش‌نیازهایی نیاز دارد.

صدیقی با تأکید بر اینکه پیش‌نیاز برگزاری جشنواره‌ای باکیفیت، وجود آثار باکیفیت است، اضافه کرد: مادامی‌که ما در حوزه کودک و نوجوان تولیدات باکیفیت نداشته باشیم، جشنواره خوبی نخواهیم داشت. هرچقدر هم جشنواره به لحاظ اجرایی قوی باشد، اما درصورتی‌که ویترین آن از فیلم‌ها و آثار خوب خالی باشد، کیفیتی نخواهد داشت. اگرچه این رابطه دوسویه است و شکل اجرا و نحوه برگزاری هم مهم است، اما مهم‌ترین پارامتری که کیفیت برگزاری جشنواره را تضمین می‌کند علاوه بر شکل برگزاری، آثار خوب و قوی است؛ بنابراین حمایت از سینماگران برای تولید آثار خوب برای حضور در جشنواره، کیفیت آن را ارتقاء می‌‎دهد.

او ابراز امیدواری کرد: مسئولین استان به استعداد و دغدغه جوانان اصفهانی برای تولید آثار خوب در حوزه سینمای کودک توجه و از آن‌ها حمایت کنند تا به‌تبع تولید آثار باکیفیت، جشنواره‌ای غنی را در اصفهان شاهد باشیم.

یک تولد دوباره کوچک؛ یک استاپ‌موشن جذاب

انیمیشن (استاپ موشن) «یک تولد دوباره کوچک» به‌کارگردانی سیدمرتضی حسینی در انجمن سینمای جوانان تالش تولید شد.

به‌گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سیدمرتضی حسینی نویسنده و کارگردان انیمیشن (استاپ موشن) «یک تولد دوباره کوچک» دانش‌آموخته رشته انیمیشن و سینماست و در کارنامه وی انیمیشن «کک و مک» در ۱۲ قسمت و همچنین چند فیلم کوتاه، اجرای ده‌ها تأتر و تولید آثار تجسمی به‌چشم می‌خورد.

عوامل تولید انیمیشن «یک تولد دوباره کوچک»:

نویسنده و کارگردان: سید مرتضی حسینی
فیلم‌نامه:پریسا دادایی
انیماتورها:سمیه تواضع، سیدمرتضی حسینی
دستیار کارگردان:دریا ضیائی
نورپردازی: عسل همتی‌نژاد، آیدا حق‌پرست
دکور: فاطمه سبحانی، راشین دشتیاری، فریماه رفاهی
تظیم موسیقی: محمدرضا صدیقی
استوری بورد: سیدمرتضی حسینی
تهیه‌شده در انجمن سینمای جوانان تالش

آخرین مهلت ارسال اثر به جشنوارۀ 100 چه زمانی است؟

مهلت ارسال آثار فیلمسازان به سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ تا دهم بهمن ماه تمدید شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم ۱۰۰، با تصمیم شورای سیاستگذاری و در پی استقبال فیلمسازان جوان و علاقمندان به سینمای کوتاه، مهلت ثبت و ارسال آثار در سایت جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰، با ۱۰ روز افزایش تا دهم بهمن ماه سال جاری تمدید شد.

پیش از این مهلت فراخوان سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ برای دریافت آثار فیلمسازان در سه بخش رقابتی ملی، بین‌المللی و مخاطب کودک و نوجوان، پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ اعلام شده بود.
فیلمسازان علاقمند می‌توانند آثار خود را برای حضور در بخش‌های ملی و بین‌المللی در قالب‌های داستانی، مستند و انیمیشن و در قالب دلخواه برای شرکت در بخش مخاطب کودک و نوجوان در سایت جشنواره ثبت کنند.

جزئیات فراخوان و جوایز بخش‌های مختلف این دوره نیز در سایت جشنواره در دسترس است.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره اوایل اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل