صراحتِ محبوبیتِ حقیقت

جشنواره سینما حقیقت تا کمتر از یک هفته دیگر آغاز می‌شود؛ جشنواره‌ای که از محبوبیت بالایی در میان مخاطبان عام و خاص سینما برخوردار بوده و همین، یکی از ویژگی‌های بارز این جشنواره در قیاس با دیگر رخدادهای سینمایی کشور است.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از خبرنگار سینمایی ایرنا، از آذر ۱۳۸۶ تا آذر ۱۴۰۱؛ ۱۵ سال از تولد جشنواره‌ای می‌گذرد که بسیاری از سینمادوستان، آن را محبوب‌ترین و حتی اصیل‌ترین جشنواره مرتبط با ذات سینما می‌دانند. این میزان محبوبیت البته اتفاقی نیست؛ نسلی از کارگردانان به‌واسطه رونمایی در این رویداد، امروز به چهره‌های برجسته سینمای کشور تبدیل شده‌اند: از عباس امینی و سامان سالور تا نرگس آبیار، محمدحسین مهدویان، محمد کارت و…

یکی از دلایلی که سبب شد تا این جشنواره به قطب سینمای مستند در ایران و منطقه خاورمیانه تبدیل شود، بها دادن به خلاقیت‌های فردی کارگردانانی است که تلاش کردند تا با استمداد از سوژه‌های بکر و پرداخت‌های بدیع سینمایی، شکل دیگری از مستندنگاری حرفه‌ای را در تاریخ سینمای کشور بنیان‌گذاری نمایند.

همین اتفاق هم افتاد و جشنواره سینما حقیقت علاوه بر استقبال نسل‌های مختلف فیلمساز، توسط مخاطبان عام و خاص نیز با استقبال مواجه شد. در ادوار نخست این جشنواره، مخاطبان خاص، توجه بیشتری به این رویداد داشتند اما در ادامه و با استقبالی که فیلمسازان و رسانه‌ها از این رویداد به عمل آوردند، نام جشنواره سینما حقیقت به گوش مردم نیز آشنا آمد تا نتیجه چنین رویکردی، استقبال مخاطبان عام از این جشنواره و رشد تصاعدی مخاطبان آن در ادوار گذشته باشد.

آنچه سبب این میزان محبوبیت شده، صراحت ویژه آثار مستند است. علی‌الخصوص آن‌که در این جشنواره، آثار پذیرفته، از میان چندصد اثر شرکت‌کننده انتخاب شده و همین فرآیند، سبب می‌شود تا مخاطبان، شاهد مستندهای حرفه‌ای یک‌سال اخیر سینمای ایران باشند. سوژه‌های صریحی که واگویه‌های مختلفی از جامعه روز ایران هستند و در کنار پرداخت‌های سینمایی، حکم نوعی گوشزد به مسئولان را نیز دارند و این برای مخاطب، قابل‌باور و به دور از تکنیک‌های دراماتیک آثار بلند سینمایی است. شاید به همین دلیل است که طرفداران دوآتشه این جشنواره معتقد هستند که سینما حقیقت، اصالت سینمایی بیشتری داشته و به زندگی‌های امروز ما، شباهت بیشتری دارد.

شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران از ۲۰ لغایت ۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برگزار می‌شود.

«کابوس» به پایان رسید/ روایت افکار چند میلیون انسان در جهان

تصویربرداری فیلم کوتاه «کابوس» به کارگردانی فرشاد میری به پایان رسید.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از مهر، فیلم‌برداری فیلم کوتاه «کابوس» به نویسندگی و کارگردانی فرشاد میری و تهیه‌کنندگی احمد ندیمی به پایان رسید و وارد مرحله تدوین شد.

تصویربرداری این فیلم کوتاه را مهدی رحیمی برعهده داشته و در خلاصه داستان آن آمده است: کابوس در جنوب شهر طوفان به پا می‌کند. کابوس روایتگر افکار چند میلیون انسان در جهان است.

خلیل ایزدیار، امیرهوشنگ افشار، فرشاد میری، مجید درویش‌نژاد، ریحانه بشیری، رویا جلیلی، الهه بایرامیان، ارسلان نوروزی، امیر گلشنی، سهیلا کاسب، سولماز مختارزاده، امیرحسین کاکلی، امید هناره، رزگار اسدی، سینا پورصمد، حمید وحیدی، اکبر هوشمند، شیرزاد درویشی، رضا پور صمد، سامان کوهی، ایلیا جعفرلو، مائده نجف‌زاده و پرستو شجاعی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از؛ مشاور کارگردان: حامد عزیزی، بازیگردان: رضا ذاکری، برنامه‌ریز: مجید درویش‌نژاد، دستیار یک کارگردان: پرستو مهاجر شجاعی، دستیار دو کارگردان: شقایق امیر قاسمی، مدیر فیلمبرداری: مهدی رحیمی، دستیار یک فیلمبرداری: مهدی احمدزاده، دستیار دو فیلمبرداری: توحید امیر قاسمی، صدابردار: احسان حسن‌پور، دستیار صدابردار: وحید ناصری، مدیر تولید: بهنام درباسی، دستیار تولید: شهاب بهمرام، منشی صحنه: ریحانه بشیری. نگین لوائی، گریم: امیرهوشنگ افشار، طراح صحنه و لباس: کیومرث گلشنی، مدیر تدارکات: صولت بهمرام، عکاس: مهدی احمدزاده، مدیر هماهنگی: لیلا پروری.

فیلم کوتاه «کابوس» در انجمن سینمای جوان ارومیه تهیه و تولید شده است.

پخش «دورت بگردم ایران» به نیمه رسید

فصل چهارم مستند «دورت بگردم ایران» به تهیه‌کنندگی حسن حبیب‌زاده که پخش آن از ۲۹ مهر در شبکه نهال آغاز شده بود، به نیمه رسید.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از سینماپرس، فصل چهارم مستند «دورت بگردم ایران» به تهیه‌کنندگی حسن حبیب‌زاده، کارگردانی مشترک حسن حبیب‌زاده و نازنین چیت‌ساز و سردبیری مریم اوجاری که از ۲۹ مهرماه روی آنتن شبکه نهال رفته است، به نیمه رسید.

«دورت بگردم ایران» یک ریالیتی شوی سفری خانوادگی است که قصد دارد تا علاوه بر به نمایش گذاشتن شهرها و مناطق جذاب ایران، سفرها را از زاویه نگاه کودکان روایت کند.

«دورت بگردم ایران» در فصل چهارم راهی شهرهای استان آذربایجان شرقی شده است و سعی کرده تا زیبایی‌ها و مناطق بکر این استان را به نمایش بگذارد.

این مستند تهیه شده در مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و شبکه کودک است که روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه نهال می‌رود.

«یک آغوش کوتاه» آماده نمایش شد

همزمان با آماده شدن فیلم «یک آغوش کوتاه» برای نمایش، پوستر این اثر کوتاه رونمایی شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از سینماپرس، فیلم کوتاه «یک آغوش کوتاه» به کارگردانی امیرمهدی صادقی و علی شیخی و تهیه‌کنندگی حمید انجوی آماده نمایش و حضور در جشنواره‌های بین‌المللی شد.

همچنین همزمان با آماده شدن نمایش «یک آغوش کوتاه»، پوستر این فیلم کوتاه، منتشر و رونمایی شده است.

آنیتا باقری، کاوه فرجادمنش و فائزه بختیار در فیلم کوتاه «یک آغوش کوتاه» ایفای نقش داشته‌اند.

فهرست عوامل این فیلم کوتاه نیز عبارتند از نویسنده: علی شیخی، مدیر فیلمبرداری: علی شیخی، طراح صحنه و لباس: ریحانه احمدی، طراح گریم: مسعود سمنانی، مجری گریم: نجمه انصاری، صدابردار و طراح و ترکیب صدا: سامان شهامت، تدوین: امیر مهدی صادقی و علی شیخی، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، عکاس: سینا وحید راوی، طراح تیتراژ: مهیار مهرنوش، مترجم: حسن شرف الدین، زیرنویس: رضا تاریوردی، دستیار کارگردان: امیر صفتی، دستیاران فیلمبرداری: مجتبی نظری و سعید صفایی، دستیار صدا: جابر انصاریان، مجری طرح: امیر مهدی صادقی، مشاور رسانه‌ای: رکسانا قهقرایی.

بسیاری از مشکلات جامعه را در قالب فیلم کوتاه می‌توان حل کرد

محمدرضا خردمندان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما عنوان کرد: بسیاری از مشکلات جامعه را در قالب فیلم کوتاه می‌توان حل کرد.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران،  همزمان با فراخوان سیزدهمین «جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰» حوزه هنری استان اصفهان کارگاه فیلم صد ثانیه‌ای را در اصفهان با حضور سید محمدرضا خردمندان برگزار کرد. آنچه می‌خوانید در خصوص صحبت‌های این هنرمند به عنوان مدرس این کارگاه است.

تفاوت فیلم صد ثانیه‌ای (کوتاه کوتاه) با دیگر فیلم‌ها را در چه می‌بینید؟

به لحاظ ساختار تفاوت زیادی میان فیلم کوتاه کوتاه و فیلم کوتاه و فیلم بلند وجود ندارد، یعنی هر آنچه در فیلم کوتاه وجود دارد در فیلم کوتاه کوتاه هم وجود دارد با این تفاوت که با ایجاز بیشتری همراه است. یعنی نقش اول ایجاز در ساخت یک فیلم کوتاه کوتاه به شدت محسوس است و شما به عنوان یک فیلمساز در ساخت فیلم کوتاه کوتاه باید از ظرافت و هنر و خلاقیت بیشتری برخوردار باشید.

برهمین اساس ایده محور بودن از ویژگی‌های مهم یک فیلم کوتاه کوتاه است که می‌تواند یک فیلم را به یاد ماندنی کند. همچنین عنصر غافلگیری هرچقدر در این نوع فیلم بالاتر باشد و نکته قابل‌تأمل تری را مطرح کند، فیلم موفق تر و تاثیرگذارتر است.

در این کارگاه دو روزه شما به بیان چه مسائلی پرداخت اید؟

در این کارگاه ما نحوه ایده پردازی فیلم کوتاه کوتاه را تدریس می‌کنیم و اینکه چطوری می‌توان اتفاقات ساده را تبدیل به موقعیت‌های دراماتیک کرد. تلاش اصلی ما در این کارگاه این است که حاضرین به اتفاقات روزمره ای که دارند بتوانند به چشم ایده‌های داستانی نگاه کنند و با دراماتیزهرکردن آنها بتوانند فیلم کوتاه کوتاه بسازند و به جای اینکه ایده‌های خاص داشته باشند موقعیت‌های معمولی را به میزانسن‌های خاص تبدیل کنند.

نکات مهمی که در روز اول این کارگاه مطرح شد اهمیت و نقش مضامین در ساخت فیلم کوتاه کوتاه و شروع و پایان یک فیلم کوتاه و لحظات آن در یک فیلم کوتاه کوتاه بود.

در ادامه تلاش می‌کنیم با همکاری بچه‌ها به یک ایده ارزان‌قیمت برسیم که بتوان با توجه به لوکیشن‌های موجود یک تجربه عملی ساخت فیلم را پشت سر گذاشت و ایده‌آل ما این است که با خود بچه‌ها یک فیلم کوتاه کوتاه بسازیم.

تلاش من این است که به ویژه کسانی که تجربه ساخت فیلم نداشته‌اند بتوانند یک تجربه عملی را پشت سر بگذارند.

هدف از برگزاری چنین کارگاه‌هایی چیست؟

انتقال تجربه از کسانی که سال‌ها در این زمینه کار کرده‌اند به نسل جوان‌تر در واقع راه میانبر است و شاید اگر خود من در یک کارگاه اینچنینی شرکت کرده بودم مسیری را که طی ۱۰ سال با آزمون و خطا رفتم خیلی زودتر به نتیجه می‌رسیدم.

نکته مهمی که در خصوص فیلم کوتاه کوتاه وجود دارد چیست؟

بسیاری از مشکلات جامعه را در قالب فیلم کوتاه کوتاه می‌توان حل کرد. ظرفیت فیلم‌های کوتاه کوتاه ظرفیت بسیار بالایی در حل خرده مشکلات فرهنگی است، از مسائل شهری مانند ترافیک و بی توجهی به حقوق دیگران گرفته تا مسائل اخلاقی و اجتماعی مانند فقر و طلاق و بیکاری و همه مشکلات را می‌تواند بیان و حل کند و همه موضوعات می‌تواند دستمایه اساسی برای ساخت این گونه فیلم باشد.

نکته مهم در فیلم کوتاه کوتاه این است که به شدت یک قالب پربیننده و وایرال شونده است و به دلیل کوتاه بودن خوراک خوبی برای فضای مجازی است و چون زمان زیادی برای دیدن از بیننده نمی‌گیرد زود دیده می‌شود و بسیار تأثیر گذار است.

مرور زندگی کارگردان اسکاری فیلم «انگل» در مستند «درِ زرد»

شبکه نت‌فیلیکس با تولید مستندی با عنوان «درِ زرد: در جستجوی فیلم کوتاه اکران نشده کارگردان بونگ جون‌هو»، به مرور نخستین فیلم اکران نشده بونگ‌جون هو کارگردان موفق سینمای کره‌جنوبی که با فیلم «انگل» اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را ربود، می‌پردازد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از خبرنگار سینمایی ایرنا از ورایتی، لی هیوک رائه کارگردان مستند «درِ زرد: در جستجوی فیلم کوتاه اکران نشده کارگردان بونگ جون‌هو» به تهیه‌کنندگی نت‌فیلیکس است که تلاش می‌کند در قالب این اثر مستند با محوریت قرار دادن زندگی بونگ‌جون هو کارگردان موفق سینمای کره‌جنوبی که با فیلم «انگل» اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را از آن خود کرد، تلاش می‌کند تا تاملی بر پیدایش نسل نوین کارگردانان کره‌جنوبی داشته باشد.

در این فیلم اولین فیلم کوتاه اکران نشده بونگ‌جون هو با عنوان «در جستجوی بهشت» که وی در دوران دانشجویی ساخته بود، دنبال می‌شود. فیلمی که البته اکران نشد و تنها به سبب تولید در دوران دانشجویی یونگ‌جون هو توسط تعدادی از همکلاسی‌ها و دانشجویان آن زمان در اکرانی خصوصی دیده شده است.

در حالیکه بسیاری معتقدند «مرد سفید» محصول ۱۹۹۴ اولین فیلم است که بونگ جون هو ساخته، اما در واقع آن فیلم کوتاه که با تکنیک استاپ موشن فیلمبرداری شده، اولین تجربه وی در ساخت فیلم است. در نهایت فیلم کوتاه «در جستجوی بهشت» در ۲۲ دقیقه برای حدود ۱۰ نفر نمایش داده شد.

گفته شده این فیلم اولین بار در باشگاه «یلو دور» یا «در زرد» در کریسمس ۱۹۹۲ نمایش داده شد و دیگر جایی امکان اکران نیافت.

در فیلم مستند نتفلیکس با همان ۱۰ نفری که این فیلم را دیده‌اند صحبت شده و خاطراتی که از بونگ جوان داشتند را بیان می‌کنند.

بونگ جون هو در تاریخ سینمای کره از جایگاه مهمی برخوردار است و نه تنها سازنده فیلم‌های پیشگامی چون «خاطرات قتل»، «برف شکن» و «انگل» بوده بلکه به عنوان اولین کارگردان مولف کره‌ای است که با پلتفرم پخش آنلاین موافقت کرد.

این سینماگر کره ای سال ۲۰۱۷ فیلم «اوکجا» را ساخت و نتفلیکس را برای بودجه سخاوتمندانه‌ای که برای تولید آزادانه فیلم در اختیار وی گذاشت، تحسین کرد.

۷ مسترکلاس با فیلمسازان ایرانی و خارجی در جشنواره «سینما حقیقت»

هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایسنا، جشنواره «سینماحقیقت» در شانزدهمین دوره خود قرار است مسترکلاس‌های «انتقال تجربه» را به عنوان یکی از بخش‌های ویژه هم‌زمان با آغاز جشنواره در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. براساس پیگیری‌ها و طبق برنامه‌ریزی اولیه، در این دوره از جشنواره هفت مستر کلاس انتقال تجربه با حضور فیلمسازانی ایرانی و بین‌المللی به صورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد.

این مسترکلاس‌ها قرار است به صورت حضوری در خانه جشنواره برگزار شود و شامل «مستندسازی تک نفره»، «طراحی ساختار در مستند بحران»، «نریشن در مستند»، «تکنیک‌های مصاحبه در مستند و «توسعه طرح مستند» است. در بخش بین الملل مسترکلاس «تولید مشترک در سینمای مستند» و مسترکلاس «اصول بنیادین هنر» برگزار خواهد شد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم اواخر  آذرماه ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

«لوپتو» راهی بولیوی می‌شود/ حضور در هشتمین جشنواره فیلم سیه‌را

انیمیشن سینمایی «لوپتو» در سومین حضور جهانی خود، در هشتمین جشنواره فیلم سیه‌را کشور بولیوی حضور خواهد داشت.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی سوره، انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی و احسان کاوه محصول مرکز انیمیشن سوره به بخش رقابتی هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سیه‌را راه یافت.

این جشنواره از دوم تا چهارم دسامبر ۲۰۲۲ برابر با یازده تا سیزده آذرماه ۱۴۰۱ در شهر سانتاکروز کشور بولیوی برگزار خواهد شد.

«لوپتو» که هم اکنون در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است؛ با تکنیک سه بعدی و برگرفته از قصه و فضایی کاملاً ایرانی، در استودیوی فراسوی ابعاد توسط هنرمندان جوان کرمانی تولید شده است.

این انیمیشن در طول یک ماه اکران خود با استقبال کودکان و خانواده‌ها، توانسته صدرنشین گیشه ماهانه سینماهای ایران شود و هم‌اکنون با جذب ۲۴۰ هزار مخاطب، در مرز فروش ۶ میلیارد تومانی قرار دارد.

پخش بین‌الملل این انیمیشن برعهده مرکز بین‌الملل سوره است.

برنامه هفته جشنواره فیلم رشد اعلام شد

برنامه هفته جشنواره در پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد اعلام شد.

برنامه هفته جشنواره پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد اعلام شد. بر این اساس نوبت بعدازظهر برای اکران فیلم‎‌های مخصوص نوجوانان و فیلم‌های مناسب خانواده‌ها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این در روزهای برگزاری جشنواره، قرار است کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی نیز بر پا شود.

معرفی داوران بخش «مجموعه مستند» جشنواره تلویزیونی مستند

ابوالقاسم ناصری، مصطفی رزاق کریمی و مریم مؤمن‌زاده به عنوان داوران بخش «مجموعه مستند» ششمین جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از شبکه مستند، ابوالقاسم ناصری مدیر تولید شبکه مستند سیما و از مدیران باسابقه تلویزیون است که تهیه‌کنندگی و کارگردانی آثار مستند زیادی را برعهده داشته است. وی بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ مدیر گروه انقلاب و دفاع مقدس مرکز مستندسازی سیما بود؛ سپس در سال ۱۳۸۷ به عنوان مدیر گروه فرهنگ و تاریخ شبکه دو فعالیت کرد.

مدیریت گروه مستند شبکه دو در سال ۱۳۸۸ در کارنامه ناصری ثبت شده و سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ نیز به عنوان مدیر گروه مستند شبکه یک فعالیت داشته است. ناصری تهیه مجموعه مستندهای پژواک، سپید و سیاه، فصل هفتم، جنون و جنایت و کارگردانی پرچین‌های بی‌حصار و روایت حماسه را برعهده داشته است.

مصطفی رزاق کریمی از چهره‌های نامدار و شناخته شده سینمای مستند ایران است که مجموعه مستندهای زیادی را تولید کرده است. مستند چونان سرو جدیدترین اثر اوست که ضمن معرفی مفاخر معاصر ایرانی این روزها از تلویزیون پخش می‌شود. رزاق کریمی ساخت مستندهای ماندگار دیگری نظیر بانو قدس ایران، خاطراتی برای تمام فصول، یاد و یادگار و حس پنهان را برعهده داشته است.

مریم مؤمن‌زاده بانوی کارگردان، نویسنده و مستندساز است که تجربه ساخت مجموعه مستندهای متعددی را داشته است. یک خانم محترم، قصه دو زن، جام جم فصلی دیگر، نشان ملی، شمال یا جنوب و … از جمله آثاری است که به کارگردانی او تولید شده است.
ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در بخش‌های فیلم مستند، مجموعه مستند، عکس مستند و مستندنگاری به‌دبیری محسن یزدی، مدیر شبکه مستند سیما برگزار می‌شود. زمان برگزاری اختتامیه این جشنواره به زودی اعلام خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل