مراسم رونمایی از ۳ فیلم کوتاه در مشهد

سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی رونمایی و تحلیل و بررسی شدند.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم‌های کوتاه «انگشتر» به نویسندگی و کارگردانی «سیدرهام رسولی»، «کت‌وُمَن» به نویسندگی و کارگردانی «هادی شیبانی» و «رویا» به نویسندگی و کارگردانی «محمدرضا محمدی» در مشهد

همراه با جلسه تحلیل و بررسی  در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی اطلس از ساعت ۱۸ تا ۲۰ با حضور علاقه‌مندان به فیلم کوتاه برگزار شد.

در این برنامه جواد علیزاده از اساتید و اعضای قدیمی انجمن سینمای جوانان ایران_دفتر مشهد به‌عنوان کارشناس حضور داشت.

گفتنی است هادی شیبانی و محمدرضا محمدی از هنرجویان دوره فیلم‌سازی پاییز ۱۳۹۳ و سید رهام رسولی از هنرجویان دوره فیلم‌سازی پاییز ۱۳۹۷ دفتر مشهد هستند.

سینمای خصوصی ایران به تنهایی توان حضور در عرصه‌های جهانی را ندارد

رئیس سازمان سینمایی گفت: بخش خصوصی سینمای ایران به تنهایی توان حضور در عرصه‌های جهانی و بین‌الملل را ندارد و ضروری است از طریق تعاملات بین بخشی با کمک وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و سازمان سینمایی در این زمینه ظرفیت‌سازی و بسترسازی‌های لازم صورت گیرد.

به گزارش سینمای خانگی از اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی در نشست مشترک رؤسای سازمان سینمایی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه با گسترش دامنه فعالیت‌های سینما حوزه بین‌الملل و تشکیل شورای بین‌الملل سینما و بهره‌گیری از مؤسسات سینمایی به عنوان بازوهای اجرایی و عملیاتی، اقدامات جدی را بر اساس استراتژی جدید آغاز کرده‌ایم اظهار کرد: در تفاهم‌نامه‌های منطقه‌ای، پیگیر بازیابی و زمینه‌سازی برای اکران فیلم‌های ایرانی هستیم.

وی در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی‌ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حمید مصطفوی سرپرست اداره کل مبادلات فرهنگی و سازمان‌های بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سید صادق موسوی مدیر کل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی و در چارچوب گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حوزه سینما برگزار شد، با اشاره به جایگاه سینمای ایران در منطقه و جهان گفت: سینمای ایران مهمترین دستاورد فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از مرزهاست و بسیاری از ملت‌ها و جوامع، ایران را با سینمای ما می‌شناسند.

خزاعی تصریح کرد: با وجود درخشش فرهنگی سینمای ایران در عرصه‌های جهانی متأسفانه در زمینه تجاری‌سازی محصولات سینما موفق عمل نکرده‌ایم.

رئیس سازمان سینمایی گسترش ظرفیت‌های بین‌المللی سینما، تجاری‌سازی و بازاریابی محصولات آن را مهم خواند و با تأکید بر نقش سینما در همدل کردن ملت‌ها و تقویت پیوندهای عاطفی و اجتماعی افزود: در دنیا، دیپلماسی عمومی از مجاری فرهنگی، به‌ویژه سینما محقق می‌شود. می‌توان از کارکرد سینما برای تقویت و توسعه روابط ملت‌ها و فرهنگ‌ها استفاده کرد و در کنار توجه به دیپلماسی عمومی و فرهنگی، سینما برای داشتن اقتصاد بهتر نیازمند حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی است.

خزاعی با اشاره به اهمیت و لزوم تقویت اقتصاد سینما، گفت: در دوره جدید، برنامه‌ریزی متفاوتی را مبتنی بر اشتراکات فرهنگی، آیینی و آرمانی برای گسترش مراودات و همکاری‌های بین‌المللی با ۳۵ کشور هدف آغاز کرده‌ایم. در کنار تعیین کشورهای هدف در راهبرد بین‌الملل سازمان سینمایی، سعی کردیم این حضور فعال در کشورها را در راستای تأمین منافع فرهنگی_سینمایی و اقتصاد سینما توسعه دهیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به دستاوردهای سفر هیأت ایرانی به روسیه و نشست‌های متعدد با سفرا و رایزنان فرهنگی کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: در سفر به روسیه و نشست با مسوولان فرهنگی و سینمایی، موضوع تعاملات جدید در حوزه کشورهای خزر و شانگ‌های در دستور کار قرار گرفت.

خزاعی همچنین با تأکید بر اینکه مهمترین دغدغه ما در تعاملات بین‌المللی، چگونگی تأمین اقتصاد سینمای ایران در کشورهای همسو است، ادامه داد: زبان تصویر در نزدیکی فرهنگ‌ها و ملت‌ها بسیار تأثیر دارد.

وی اظهار داشت: به دلیل اهمیت فعالیت‌های مشترک بین‌المللی در اولین جلسه شورای عالی سینما، بودجه‌ای را به منظور تولیدات مشترک تصویب کرده و بنا داریم با کمک سینماگران دیگر کشورها و استفاده از منابع و ظرفیت‌های مشترک محصولاتی را تولید کنیم.

خزاعی همکاری مستمر دو سازمان سینمایی و فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای برگزاری هفته‌ها و روزهای فیلم مهم خواند و اضافه کرد: مهمترین مشکل ما عدم ارتباط رایزنان فرهنگی با دبیران جشنواره‌های بین‌المللی در دنیاست. عدم ارتباط دو سویه در این بخش، به ضعف بزرگی در حوزه جشنواره‌های بین‌المللی تبدیل شده و همیشه از این نقاط آسیب دیده‌ایم. چرا که تعاملات و مراودات کمک می‌کند تا حضور قدرتمندتری در جشنواره‌ها داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: نیاز به بازطراحی فضا در حوزه بین‌الملل سینما، تغییر مدل حضور و بازاریابی در عرصه بین‌الملل، شناخت ظرفیت‌ها و ذائقه‌شناسی از کشورهای هدف بویژه، کشورهای منطقه داریم.

مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل نیز در این نشست با اشاره به عدم وجود تفاهمنامه مشترکی میان این دو سازمان گفت: خوشبختانه در دولت جدید تفاهمنامه‌های متعددی با روسیه عراق آفریقای جنوبی بلاروس، پرتغال، عمان، سوریه، صربستان، پاکستان و غیره به امضا رسیده است و امیدواریم که به نتایج علمی و ملموسی منجر شود

فیلم کوتاه «انگشتر» بهترین فیلمِ حقوق بشرِ هندوستان شد

فیلم کوتاه «انگشتر» به‌کارگردانی و تهیه‌کنندگی رهام رسولی، به‌عنوان بهترین فیلم حقوق بشر جشنواره هندوستان انتخاب شد.

به‌ گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط‌ عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «انگشتر» به‌کارگردانی و تهیه‌کنندگی رهام رسولی در چهارمین حضور جهانی خود، موفق به کسب عنوان بهترین فیلم کوتاه حقوق بشر از نهمین دوره جشنواره ‌Pink City هندوستان شد.

این جشنواره هر ساله در ماه سپتامبر با هدف معرفی فیلم‌سازان کوتاه در سراسر جهان و ایجاد بستری برای استعدادهای نوپا و به نمایش گذاشتن خلاقیت و شناخت آثار آن‌ها، در شهر جیپور هندوستان برگزار می‌‌شود.

فیلم کوتاه «انگشتر» که پیش از این نشان ویژه شایستگی Award of Merit را در بخش بهترین فیلم کوتاه از بیستمین دوره جوایز جهانی Accolade دریافت کرده بود؛ به اثرات مخرب جنگ و بازماندگان آن می‌پردازد. رهام رسولی فارغ‌التحصیل فیلم‌سازی از انجمن سینمای جوانان ایران و پیش از کارگردانی این فیلم، مدیر تولید چندین فیلم کوتاه بوده است.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «زندگی پیرمردی تنها، تحت‌تأثیر انگشتر گمشده‌اش قرار می‌گیرد.»

عوامل ساخت فیلم کوتاه «انگشتر»:

نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: رهام رسولی، مدیر فیلم‌برداری: یوسف صفایی، تدوین: هادی شیبانی، طراحی و ترکیب صدا: سلمان ابوذر، بازیگران: محمد جهانپا، سپیده مذهب، طراح صحنه و لباس: محبوبه سلطانی، مدیر صدابرداری: احمد محمدی، مدیر تولید: رهام رسولی، طراح چهره‌پردازی: آناهیتا موسوی، اصلاح رنگ: مهران دوستی، دستیار کارگردان: امیرحسین امینی‌یزدی، سجاد نیکو، برنامه‌ریز: ریحانه مرتضایی‌نیا، منشی صحنه: ملیحه کوروش‌زاده، مدیر تدارکات: حسین عربی، مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز، مجری طرح: انجمن سینمای جوانان ایران_دفتر مشهد

جایزه کره جنوبی برای خروپف

مستند کوتاه «خروپف» ساخته سارا عابدی جایزه بهترین فیلم جشنواره GIMPO کره جنوبی را دریافت کرد.

به‌ گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مستند کوتاه «خروپف»  به کارگردانی سارا عابدی  در هشتمین حضور بین‌المللی خود موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم به همراه جایزه 200 یورویی  در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و جوانان گیمپو (GIMPO) کره جنوبی شد.

این جشنواره که به موضوع اکولوژی، صلح و حقوق بشر می‌پردازد، در دو رده سنی کودک و نوجوان 9 تا 12 سال و 13 تا 18 سال و دو رده سنی بزرگسال 19 تا 24 سال و بالای 25 سال، از تاریخ  19 تا 27 نوامبر در کره جنوبی برگزار شد.

گفتنی‌است پیش از این نیز «خروپف» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم و جایزه 200 یورویی  از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اسلوونیایی ENIMATION در ماه نوامبر شده بود.

این جشنواره  ز تاریخ 13 تا 20 نوامبر 2022  در اسلونیا برگزار شد.

همچنین در هشتمین دوره جشنواره ملی مدرسه نیز مستند کوتاه «روزی روزگاری پدربزرگ، مادر بزرگ» ساخته سارا عابدی، موفق به دریافت نشان ویژه بهترین فیلم از بخش مسابقه این جشنواره شده بود.

نمک هنری مستندها کم شده است!

مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری با تاکید بر اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» تأکید کرد که فضای رقابتی در این رویداد بسیار جدی است.

امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری با تاکید بر اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» تأکید کرد که فضای رقابتی در این رویداد بسیار جدی است.
امیر مهر یزدان مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری در گفتگو با مهر درباره جشنواره «سینماحقیقت» و تأثیر آن بر جریان سینمای مستند گفت: جشنواره سینماحقیقت را از این جنبه مغتنم می‌دانم که تبدیل به یک رویداد هنری در فضای مستند شده که حضور و کسب جایزه در آن اتفاقی مهم برای مستندسازان بوده و رقابت در آن بحثی جدی است. بنابراین این رویداد برای ما هم به عنوان کسانی که دوست داریم در این عرصه به تولید اثر بپردازیم، مورد توجه است.
وی با بیان اینکه ملاحظاتی هم نسبت به جشنواره سینماحقیقت دارد، ادامه داد: گاهی ممکن است مجموعه آثاری که در جشنواره سینماحقیقت حائز جایزه و رتبه می‌شوند، فضایی داشته باشند که به لحاظ محتوایی خیلی با آن فضایی که ما در جبهه فرهنگی انقلاب دنبال می‌کنیم، نزدیکی نداشته باشد. البته این موضوع مربوط به جشنواره نبوده و بیشتر به سفارش‌دهنده‌ها و سازنده‌ها مرتبط است. اتفاقاً (به همین دلیل) معتقدیم که به عنوان مرکز مستند سوره باید بایستیم و اینجای آن را خوب کنیم؛ یعنی وقتی محتوای خوبی داریم، آنچنان که باید آن را هنری و خوب بسازیم که در جشنواره قابلیت رقابت با آثار هنری درجه یک و خوب را داشته باشد. بنابراین حتماً حضور و وجود جشنواره سینماحقیقت را مثبت می‌دانیم و امیدوارم که بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که آثار کیفی محتوایی خوبی در این حوزه تولید کنیم.
مهریزدان همچنین درباره تعداد آثاری که از مرکز مستند سوره در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شرکت کرده است، بیان کرد: واقعیت اینکه با توجه به سختگیری‌هایی کیفی که داشتیم، مستند فاخری که احساس کنیم می‌تواند در جشنواره سینماحقیقت باشد خیلی کم در مجموعه ما تولید شد. بنابراین در جشنواره امسال تنها یک مستند در بخش نیمه‌بلند داریم که در حد خود اثر شریف، گرانقدر و ارزشمندی است و ویژگی‌هایی که ما می‌خواهیم را دارد. انشالله به زودی اسم آن نیز اعلام می‌شود.
وجه هنری آثار مستند در حال فراموشی است!
مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اولویت‌های مرکز مستند سوره در سینمای مستند گفت: اولویت ما در حوزه سینمای مستند این است که به بخش هنری آن توجه بیشتری داشته باشیم. اتفاقی که شاید بتوان درباره آن گفت که کمی در حال به فراموشی سپرده شدن است. چراکه اکنون شاهد کم بودن نمک هنری تیپ کارهایی هستیم که در فضای مستند تولید می‌شود. بنابراین ما خودمان را مقید می‌دانیم که در این ماجرا نقش‌آفرین باشیم. بر همین اساس از تست کردن گونه‌ها، شیوه‌های جدید برای تولید کارهای خوب و فاخر ترسی نداریم.
وقتی ما از هنر حرف می‌زنیم، طبیعی است که منظورمان هنر برای هنر نیست؛ در واقع حتماً به محتوای آثار هم باید توجه کرد. بنابراین باید بگویم محتوا هم برای ما حائز اهمیت است. اتفاقاً از این جنبه است که می‌گوئیم توجه ما به هنر است. چون معتقدیم محتوای خوبی که در اختیار جبهه انقلاب بوده، با مسئله نبود هنر مواجه است
وی افزود: وقتی ما از هنر حرف می‌زنیم، طبیعی است که منظورمان هنر برای هنر نیست؛ در واقع حتماً به محتوای آثار هم باید توجه کرد. بنابراین باید بگویم محتوا هم برای ما حائز اهمیت است. اتفاقاً از این جنبه است که می‌گوئیم توجه ما به هنر است. چون معتقدیم محتوای خوبی که در اختیار جبهه انقلاب بوده، با مسئله نبود هنر مواجه است. به طوری که بعضاً مستندهایی داریم که به لحاظ محتوایی خیلی خوب، سرحال و درجه یک هستند اما به لحاظ هنری خیلی قابل ارائه نیستند. ما به نقطه مشترک این دو فکر می‌کنیم و این مسئله الویتمان است.
این مدیر سینمایی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر متناقض بودن استفاده از فیلمسازان جوان و تولید اثر با کیفیت هنری توضیح داد: وقتی از سینمای حرفه‌ای حرف می‌زنیم، جایگاه تازه‌کارها در آن به وضعیت مبهمی دچار می‌شود. چون آنها خیلی انگیزه و علاقه برای کار کردن دارند ولی تولید اثر خوب هنری با آنها باعث متناقض شدن ماجرا می‌شود. البته نه اینکه محال باشد ولی کمی سخت است.
وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که ما در این حوزه داریم، تهران زده بودن فضای سینمای مستند است. به طوری که شاهدیم همه فعالیت‌های این حوزه در تهران شکل می‌گیرد. بنای ما بر این است که از استعدادهای این حوزه (به خصوص غیر تهرانی‌ها) که بچه‌های تازه نفس و با انگیزه‌ای هستند حمایت کنیم. بنابراین در حال تلاشیم تا باب تازه‌ای را برای این دوستان باز کنیم.

کمک کردنمان هم فقط کمک فکری نیست، بلکه می‌خواهیم مشاوران هنری، تیم تولید خوب و تهیه‌کنندگان کار بلد را در کنار آنها بگذاریم تا آنها نیز بتوانند وارد این عرصه شوند. به این ترتیب چهره‌ها و نیروهای جدیدی به جبهه مستندسازی ما اضافه می‌شود.
برنامه‌ریزی برای معرفی «مستند» به «مخاطب هدف»
مهریزدان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برنامه‌ریزی برای عرضه و اکران مستندهای تولید شده نیز گفت: ما در فضای عرضه و اکران مستند، دو سیاست داشته و اکنون نیز داریم. اول سیاستی است که در آن دوستان جریان‌سازی به ما کمک می‌کنند تا اکران‌های غیرتلویزیونی و تخصصی داشته باشیم. این بخش از آن جهت اهمیت داشته و مؤثر است که فیلم به مخاطب هدف خود معرفی می‌شود. چراکه با آمدن مخاطب هدف، فیلم هم به لحاظ دیده شدن و هم اثر گذاری شانس خوبی پیدا می‌کند.
مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری در ادامه عنوان کرد: در حقیقت ما چه در اکران خصوصی و چه اکران سینمایی به این سمت می‌رویم که کاری که برای آن زحمت کشیده شده تا تولید شود، بتواند در مجامع تخصصی دیده شود. البته علاوه بر مخاطبان هدف، بخش دیگر مخاطبان مستندبین هستند که خوب است در یک فضای سینمایی بیایند و آثار سینمایی ما را ببینند. در واقع اگر ما هم دغدغه تولید اثر هنری فاخر داریم، به خاطر ایجاد چنین امکانی است.
مهریزدان در ادامه صحبت‌هایش گفت: سیاست دوم ما در فضای عرضه و اکران، مربوط به بخش بین‌الملل کار است. یعنی از روز اول که طرحی به سازمان می‌آید، واقعاً به جنبه‌های بین‌المللی آن هم فکر می‌کنیم و می‌پرسیم که این کار چقدر قابلیت چرخیدن در فضای خارج از کشور در عرصه‌های مختلف از جهان عرب تا کشورهای همسایه، منطقه و حتی اروپا و آمریکا را دارد؟ شکر خدا این موضوع در حوزه هنری موضوعی جدی است و تیم متخصص خاص خود را دارد و تاکنون دستاوردهای خوبی نیز برایمان داشته است. از این جنبه گردش خارج از کشور نیز برایمان موضوعیت دارد.
این مدیر سینمایی ادامه داد: البته در مورد اینکه ما سینمای مستند را منحصر به سینمای هنری مخاطب خاص نکنیم هم یک سیاست سومی داریم که معطوف به تولید آثاری است که در عین برخورداری از ویژگی هنر از ویژگی عام‌پسند بودن هم برخوردار باشند. بنابراین خیلی مشخص و معلوم به سمت تولید مستندهایی می‌رویم که هدف آنها پخش در تلویزیون است. گرچه تولیدات تلویزیونی برآوردی پایین‌تر داشته و به لحاظ کیفی آن میزان حساسیت سینمایی برایش در نظر گرفته نمی‌شود ولی سعی ما بر این است که در تولید این آثار نیز ویژگی‌های هنری را نادیده نگیریم.

کدام فیلم سینما در ۷ روز گذشته تماشاگر بیشتری داشت؟

اگرچه آمار گیشه در دو ماه اخیر نشان می‌دهد سالن‌های سینما با افت شدید تماشاگر مواجه شده‌اند اما در میان همین فیلم‌های در حال اکران، رقابت اصلی بین فیلم‌های کمدی و انیمیشن است و به نظر می‌رسد بچه‌ها مخاطب جدی‌تر این روزهای سینما هستند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایسنا، در هفته‌های گذشته دست‌اندرکاران سینما در تلاش برای اکران فیلم‌هایی بودند که با جذب مخاطب، گیشه را از رکوردی که دچارش شده نجات دهند؛ در همین راستا سازندگان فیلم سینمایی «بخارست» راضی به اکران شدند اما آن طور که برخی پیش‌بینی می‌کردند، استقبال از این فیلم کمدی چشمگیر نبوده و به همین دلیل در جلسه اخیر شورای صنفی نمایش فیلم دیگری متقاضی اکران نشد.
بررسی آمار فروش فیلم‌ها نشان می‌دهد در هفت روز گذشته تعداد مخاطبان سینما اندکی بیشتر شده و تا ظهر روز جمعه، چهارم آذر ماه فیلم «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی نزدیک به ۵۸ هزار بلیت فروخته و در مجموع به فروش کل دو میلیارد و ۲۲۷ میلیون تومان رسیده است.
نکته قابل توجه فروش انیمشین «لوپتو» است که در همین بازه زمانی ۶۵ هزار و ۸۰۰ بلیت فروخته و فروش کلی آن از چهار میلیارد تومان گذر کرده است.
در چند وقت اخیر برخی صاحبان سینما امید داشتند با پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در سینماها میزان فروش در گیشه برای یک مدت کوتاه هم که شده، اندکی رونق  بگیرد اما با منتفی شدن این ماجرا فعلاً چشم امید به فیلم‌های سینمایی است که بتوانند مخاطب را به سینما برگردانند. در این بین عده‌ای معتقدند اکران فیلم‌هایی که با مشکلاتی در گرفتن پروانه نمایش روبرو بودند ‌می‌تواند وضعیت را کمی تغییر دهد اما برخی دیگر هم معتقدند گذر از این بحران به زمان نیاز دارد و تا مدتی دیگر شرایط ادامه خواهد داشت.
با این حال آنچه در سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران) ثبت شده، در یک هفته گذشته تعداد تماشاگر فیلم‌های در حال اکران کمتر از ۲۰۰ هزار نفر بوده (۱۸۷هزار نفر) و فروش کل در این هفته نیز پنج میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان بوده است.  
در ادامه به آمار تقریبی فروش برخی فیلم‌های روی پرده در یک هفته گذشته اشاره می شود.
«ابلق» : ۴۲۵۰ بلیت و ۱۳۴ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان فروش
 «انفرادی» : ۱۳ هزار و ۸۹۰ بلیت و ۴۲۳ میلیون تومان فروش
«بخارست» : ۵۷ هزار و ۸۰۰ بلیت و یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان فروش 
«بازیوو» : ۱۰۸۴ بلیت و ۲۳ میلیون تومان فروش
«بام بالا» :  ۱۰ هزار و ۴۰۰ بلیت و ۲۵۸ میلیون تومان فروش
«بیرو» :  ۴۵۱ بلیت و ۱۱ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان فروش
«پسر دلفینی» : ۲۰هزار و ۴۷۰ بلیت و ۵۲۱ میلیون تومان فروش
«تی تی» :  ۲۲۸۰ بلیت و ۷۶ میلیون تومان فروش
«دوزیست» : ۳۵۴۰ بلیت و ۱۱۳ میلیون تومان فروش
«شین» : ۱۸۹ بلیت و ۶ میلیون تومان فروش
«طبقه یک و نیم» : ۱۶۶۰ بلیت و ۴۴ میلیون تومان فروش
«علف‌زار» :  ۱۹۴۰ بلیت و ۶۶ میلیون تومان فروش
«لوپتو» : ۶۵ هزار و ۶۵۰ بلیت و یک میلیارد و ۶۱۲ میلیون تومان فروش
«بانک زده‌ها» : ۳۹۱ بلیت و حدود ۱۰ میلیون تومان فروش
در حال حاضر تعداد کل مخاطبان سینما از ابتدای سال ۹ میلیون و ۵۹۱ هزار نفر بوده و فروش کل فیلم‌های اکران شده هم به ۲۹۷ میلیارد تومان رسیده است.

«آرام‌گاه» کاندیدای دریافت جایزه از جشنواره «رحمت» ترکیه شد

فیلم کوتاه «آرام‌گاه» به کارگردانی علی دارایی که در هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه «رحمت» ترکیه کاندیدای دریافت جایزه بهترین فیلم شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از مهر، فیلم کوتاه «آرام‌گاه» به کارگردانی علی دارایی در ادامه حضورهای جهانی خود، در هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه رحمت ترکیه حضور دارد و به رقابت می‌پردازد.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رحمت با هدف گرد هم آوردن کارگردانان و تهیه‌کنندگان در زمینه فیلم کوتاه با متخصصان صنعت و جشنواره‌های سینمای ترکیه و جهان و حمایت از پروژه‌ها در مرحله تولید برگزار می‌شود. جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رحمت به کیهان که برای هشتمین بار در سال ۲۰۲۲ زیر نظر بنیاد هنری فیدان برگزار می‌شود.

نرگس آبیار در ترکیب داوران این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رحمت حضور دارد.

«آرام‌گاه» پیش از این، جایزه بهترین فیلم کوتاه از بیست و پنجمین جشنواره مذهب امروز ایتالیا، جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره نهال، جایزه بهترین فیلم، بهترین طراحی صحنه و بهترین طراحی لباس جشنواره استانی قم را در کارنامه دارد. همچنین کاندید بهترین فیلمنامه جشنواره نهال و حضور در جشنواره سایه را نیز تجربه کرده است.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «ریحانه باعث مرگ نوزادش شده است. اکنون در غیاب همسر فراری‌اش در جستجوی راهی برای خاکسپاری نوزاد است و با مصائبی روبرو می‌شود ولی … .»

فاطمه صفت زاده، بهادر محمد نژاد، احمد شریفی، علی فرقدانی، سید علی یزدیان، مسعود مشعوف، مجید رنگی، حسن پوریا، صبا عزیزپور، گلناز زجاجی، محمد کریمی، محیا طیبی، ریحانه عباسی، آراد محمدی، سیدپارسا میر، هدیه احمدی و آیه بیگدلی بازیگران «آرام‌گاه» هستند.

فهرست عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: علی دارایی، نویسنده: مجید حلوایی، مدیر فیلمبرداری: وحید بیوته، صدابردار: هادی معنوی پور، تدوین: شیدا گرجی، صداگذار: محمدمهدی جواهری زاده، طراح صحنه: علی دارایی، طراح لباس: الهام ارجمند، اصلاح رنگ: مهران دوستی، طراح چهره پردازی: محمد نعمت، آهنگساز: محمد امین ابراهیمی، سرپرست گروه کارگردانی: مسعود مشعوف، برنامه ریز: فاطمه حسینی فر، منشی صحنه: الهام مهربان، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: حسنیه قاضی عسگر، دستیار دوم کارگردان: علی حیدری، مدیر تولید: وحید جهانشاهلو، طراح پوستر: محمدرضا حبیبی، زیر نویس: مهدی ابراهیمی، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، تهیه‌کننده: علی دارایی و گلناز زجاجی.

آقای سوپراستار در بیمارستان بستری است

بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون از چندی پیش به‌دلیل بروز یک حادثه در فرآیند تولید پروژه‌ای مستند در بیمارستان بستری شده است.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، ابوالفضل پورعرب بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون از چندی پیش به‌دلیل بروز یک حادثه در فرآیند تولید پروژه‌ای مستند در بیمارستان بستری شده است.وی مدتی قبل مشغول کارگردانی یک مستند داستانی به نام سگ بود که از ناحیه‌ پا دچار مشکل و در ادامه آن عفونتی ایجاد شده که باید روند درمانی آن تا بهبودی کامل طی شود.حالا چند روزی است که این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاترو تلویزیون در بیمارستانی در تهران بستری است تا شورای پزشکی برای روند معالجه وی تصمیم‌گیری کند.

ابوالفضل پورعرب بازیگر ۶۱ ساله سینما بیش از چهار دهه است که در عرصه بازیگری فعالیت می‌کند و فیلم های ماندگاری همچون عروس، نرگس،‌چهره، دستهای آلوده ، غریبانه و مردی شبیه باران را در کارنامه کاری و فعالیت هنری خود به ثبت رسانده است.

جشنواره ملی فیلم کوتاه رشت برگزار می‌شود

فراخوان اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه رشت با موضوع شهروندی منتشر شد.

به گزارش سینمای خانگی از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه رشت (100 ثانیه‌ای) با هدف فرهنگ‌سازی و تعالی فرهنگی جامعه و نیز پرداختن به موضوعات مختلف آموزش شهروندی، توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت و همکاری انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر رشت برگزار می‌شود.

این جشنواره در 4 بخش داستانی، مستند، پویانمایی و موبایلی آماده دریافت فیلم‌های کوتاه 100 ثانیه‌ای است و موضوعات آن طیفی از مسائل شهروندی از جمله رعایت حقوق شهری، آسیب‌های اجتماعی، زیبایی‌های شهری و … را دربرمی‌گیرد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نقد و بررسی آثار حاضر در جشنواره و برگزاری وبینارهای آموزش فیلم‌سازی کوتاه، برنامه‌های جنبی اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه رشت را تشکیل می‌دهد.

آخرین مهلت ثبت‌نام در این رویداد 25 آذر 1401 اعلام شده و جشنواره از نهم تا یازدهم دی‌ماه 1401 در رشت برگزار خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این جشنواره می‌توانید با دبیرخانه جشنواره به شماره 33737210-013 تماس بگیرید و یا به وب‌سایت جشنواره به آدرس: www.sobheghalam.ir مراجعه نمایید.

جشنواره فیلم رشد باید در جهت تامین محتوای بسته‌های تربیت و یادگیری تعریف شود

نشست تخصصی «سینما و آموزش» در آستانه برگزاری پنجاه‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد با حضور کارشناسان آموزشی و مؤلفان کتاب‌های درسی برگزار شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از سینماپرس، نشست تخصصی «سینما چگونه به کمک آموزش می‌آید؟ نقش تدوین محتوای کتاب‌های درسی در کمک به تولید محتوای آموزشی نمایشی» با حضور کارشناسان آموزشی و مؤلفان کتاب‌های درسی در محل دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد برگزار شد.

* تربیت و یادگیری یک «بسته» است*
احمد احمدی، رئیس گروه علوم دفتر تألیف کتاب‌های ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه جشنواره‌ها بخشی قابل توجهی از انرژی و امکانات سازمان پژوهش را به خود معطوف می‌کنند، عنوان کرد: کارشناسان و مسئولان دفتر تالیف کتاب‌های درسی به صورت جزئی با جشنواره‌ درگیر می‌شوند و این موضوع تا حدی دلیل مشاهده نشدن اثر جشنواره در متون درسی است.
وی با تأکید بر تحول در شیوه برگزاری جشنواره، اضافه کرد: برنامه‌های درسی کارآمد یک «بسته تربیت و یادگیری» است و با وجود تمام تحولات در ابزارهای آموزشی، فیلم هرگز جایگاه خود را از دست نداده است.
احمدی ضرورت تغییر در جشنواره فیلم رشد را گوشزد کرد و ادامه داد: کارویژه جشنواره فیلم رشد باید در جهت تامین محتوای بسته‌های تربیت و یادگیری تعریف شود تا بتوان از خروجی‌ آن برای تهیه بسته‌های آموزشی به‌روز استفاده کرد.

* نقش مهم دبیر جشنواره*
روح‌الله خلیلی، رئیس گروه کار و فناوری دفتر تألیف نیز با تأکید بر کارآمدی فیلم در تمام گونه‌های خود در انتقال مفاهیم آموزشی، خاطرنشان کرد: با استفاده از فیلم می‌توان ابزارهایی مثل بازیگر، تصویر و قصه را به کار گرفت و مفاهیم را به خوبی منتقل کرد.
وی نقش دبیر جشنواره در بالا بردن بازدهی جشنواره را یادآور شد و ادامه داد: دبیر جشنواره باید به آموزش و نیازهای کودکان و نوجوانان آگاه بوده و در ساخت فیلم‌های آموزشی صاحب تجربه باشد.

* نقش فیلم در زبان‌آموزی*
رضا خیرآبادی، رئیس گروه زبان‌های خارجی دفتر تألیف کتاب‌های ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم استفاده از رسانه و تولیدات رسانه‌ای به دلیل نیاز به تربیت مترجم در زبان‌های مختلف محسوس بود، عنوان کرد: آموزش زبان‌های خارجی همواره در به‌کارگیری ابزارها و روش‌های نوین آموزشی پیش‌قدم بوده‌ است، همان طور که روش‌های آموزش شنیداری به صورت گسترده در آموزش زبان رواج پیدا کرد و امروز نیز یکی از عرصه‌ها که به صورت گسترده از ظرفیت فیلم برای آموزش استفاده می‌کند، حوزه آموزش زبان خارجی است.
وی دسترسی به داده‌های دارای اصالت را در زبان‌آموزی مهم توصیف کرد و افزود: ارائه درون‌دادهای دارای اصالت که از سوی یک گویش‌ور اصیل زبان ارائه شده باشد، در آموزش زبان بسیار مهم است، این موضوع در دنیای امروز به خوبی مورد توجه قرار گرفته و در تولیدات رسانه‌ای خارجی نمونه‌های زیادی پیدا کرده است.

* کتاب درسی به تنهایی نمی‌تواند مفاهیم درسی را منتقل کند*
احمد احمدی، رئیس گروه علوم دفتر تالیف کتاب‌های درسی با اشاره به این که فیلم می‌تواند به صورت مستقیم نگرش‌های مورد نظر مولفان کتاب‌های درسی را به دانش‌آموزان منتقل کند اظهار کرد: مساله گرفتاری جامعه به «شبه‌علم» بسیار جدی است و در صورتی که ارتباط مستقیم صاحبان دانش با مخاطبان شکل گیرد، تا حد زیادی می‌توان از آن فاصله گرفت.
وی با تاکید به این که کتاب‌های درسی نمی‌توانند به تنهایی مفاهیم درسی را منتقل کنند، اضافه کرد: در بسیاری نقاط کشور وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای آزمایش‌های فنی وجود ندارد، ولی با فیلم می‌توان بدون نیاز به این تجهیزات، مفاهیم را به دانش‌آموزان آموزش داد.

* ضرورت تربیت سینماگر آموزشی*
روح‌الله خلیلی رئیس گروه کار و فناوری دفتر تألیف کتاب‌های درسی با اشاره به اینکه ساخت یک فیلم آموزشی کاری تخصصی و فنی محسوب می‌شود، بیان کرد: کارشناسان دفتر تالیف فیلم‌نامه‌نویس یا فیلم‌ساز نیستند و برای جبران این خلأ باید از دانشگاه کمک گرفت.
وی پیشنهاد تربیت فیلمنامه‌نویس و فیلم‌ساز آموزشی را مطرح کرد و گفت: معلمان و مولفان می‌توانند با فیلم‌سازان و فیلمنامه‌نویسان ارتباط برقرار کنند و به آنان متناسب با نیاز خود، سفارش محصول ارائه دهند.

وی هدایت تحصیلی و شغلی، محیط زیست و نقش طبیعت در مدرسه، رفتار دانش‌آموزان در منزل و مدرسه، برگزاری اردو، نقش هنر در فرایند آموزشی، حذف برخی دروس از برنامه درسی، استفاده از وسایل دورریز و زباله‌ها، کارآفرینی، نقش خانواده در آموزش درسی و ویژگی‌های محیط آموزشی را از جمله چالش‌های قابل طرح در فیلم‌های آموزشی معرفی کرد.

پنجاه ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد از هفتم تا سیزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار خواهد شد. اطلاع‌رسانی خبرها و رویدادهای مربوط به این دوره جشنواره در پایگاه اینترنتی به نشانی eff.roshd.ir صورت خواهد گرفت.

خروج از نسخه موبایل