مستندسازان بازگوکننده درد جامعه هستند

مرجان خسروی مستندساز درباره سه مستند خود «مسیرهای زنانه»، «رویای یک اسب» و «شوهر ایران خانم»، اوضاع سینمای مستند و جشنواره «سینماحقیقت» صحبت کرد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، مرجان خسروی مستندساز درباره مستند «مسیرهای زنانه» گفت: این مستند بعد از اینکه فاند جشنواره هات داکس را کسب کرد، دومین فاند خود را از جشنواره دی ام زد کره جنوبی دریافت کرد.وی ادامه داد: هنوز صداگذاری این مستند انجام نشده اما «مسیرهای زنانه» مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و تا حدود ۴ ماه آینده آماده خواهد بود. برخی از مراحل پست پروداکشن مانند موسیقی و اصلاح رنگ آن در اروپا انجام خواهد شد و از آنجا چند تهیه کننده خارجی دارد و تولید مشترک میان ایران و اسپانیا است، باید ببینیم آن‌ها هم چه رویکردی دارند تا در نهایت بتوانیم برای اولین بار در یک جشنواره بزرگ از آن رونمایی کنیم.کارگردان «مسیرهای زنانه» درباره موضوع این مستند مطرح کرد: این مستند درباره کوچ عشایر بختیاری است. «مسیرهای زنانه»یک مستند شخصیت محور و مردم‌نگارانه است و در آن به اقلیم چهارمحال و بختیاری که زیست خودم در آنجا اتفاق افتاده است،می‌پردازم. شخصیت اصلی این مستند یک زن است که تصمیم به کوچ می‌گیرد. تلاش کرده‌ام تا در این مستند علاوه بر نشان دادن تمام اتفاقات کوچ به بعضی از آداب و رسوم قبیله‌ای نیز بپردازم.

وی درباره مستند دیگر خود با نام «رویای یک اسب» توضیح داد: این مستند نیز درباره رویای یک دختری است که در منطقه عشایری زندگی می‌کند و باتوجه به تمام محدودیت‌ها به نویسندگی علاقه دارد و توانسته است در این حوزه مقام هم کسب کند وآرزو دارد که بتواند مطرح و معروف شود.خسروی افزود: مدتی برای فیلمبرداری به روستای سرآقاسید سفر می‌کردم و در این رفت‌وآمدها به صورت اتفاقی با یک دختر ۱۵ساله عشایری به نام شهناز آشنا شدم و در لابه‌لای صحبتی که با هم داشتیم، این دختر به من گفت که آرزو دارد تا روزی مشغول به درس خواندن شود اما پدرش این اجازه را به او نمی‌دهد چرا که در آنجا رسم نبود که دخترها تحصیل کنند و یا حتی به دانشگاه بروند اما با این وجود دلیل اصلی و به بیان دیگر ایده اولیه که منجر شد تا من پس از آشنایی با شهناز به ساخت این مستند بپردازم این بود که مادرم همانند شهناز از کودکی آرزوی درس خواندن داشت اما به دلیل شرایطی که در روستاهای مناطق بختیاری وجود داشت هرگز موفق به درس خواندن نشد و به سبب پیوند عاطفی بسیار قوی که میان من و مادرم وجود دارد، دیدار با شهناز این انگیزه را به من داد تا مستند «رویای یک اسب» را تولید کنم و این فیلم را به عنوان ادای دِینی به مادرم تقدیم کنم. به زبان دیگر شهناز خاطرات کودکی من و مادرم است.این مستندساز ادامه داد: کسانی که در طبیعت زندگی می‌کنند با وجود تمام محدودیت‌ها، آرزوهای بزرگ در سر دارند. مانند خودم
که آرزو داشتم روزی یک کارگردان بزرگ شوم.این مستندساز افزود: «رویای یک اسب» تا به همین‌جا هم موفقیت‌های بین‌المللی کسب کرده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به جشنواره کراکوف لهستان، نانسی فرانسه، سائوپائولوی برزیل، بلگراد صربستان، شارجه امارات و مذهب امروز ایتالیا اشاره کرد.این مستند مصداق آن شعر است که می‌گوید «هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند». کاراکتر دختر که شهناز نام دارد کودکی خودمن است. شهناز دختری عشایری است که آرزوهای بزرگ در سر دارد با این تفاوت که از یک دهه دیگر است و حتی فشارهایی بیشتر از من را تجربه کرده است. این مستند رویای یک دختر سرکش است که دوست ندارد با تفکرهای مردانه موجود خود رامحصور کند و دوست دارد اولین زن دانشگاه رفته و تحصیل‌کرده آنجا باشد.

کارگردان «رویای یک اسب» ادامه داد: این مستند را برای حضور در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» ثبت‌نام کرده‌ایم.خسروی درباره مستند دیگر خود که درباره چالش‌های زنان و کودکان عشایر است، توضیح داد: مستند دیگری با عنوان «شوهرایران خانم» روی میز تدوین دارم. این مستند به نوعی اقتباس ادبی از داستان «شوهر آهو خانم» علی محمد افغان است و به زعم خودم بهترین فیلم من تا این لحظه همین مستند است.

این مستندساز درباره جشنواره‌های تخصصی داخل کشور مانند «سینماحقیقت» و «فیلم کوتاه تهران» مطرح کرد: جشنواره«سینماحقیقت» و «فیلم کوتاه تهران» زمانی می‌توانند موفق و تاثیرگذار باشند که اجازه بدهند فیلم‌های جسوری که حال و احوال جامعه و اجتماع را نشان می‌دهد، به نمایش دربیایند. هنرمند نمی‌تواند سکوت کند و درست است که انتقادش را با هنری که دارد نشان بدهد و این جشنواره‌ها نیز باید صدای همه مردم باشد و در آن تک‌صدایی وجود نداشته باشد. یک جشنواره زمانی خوب،حرفه‌ای و تخصصی می‌شود که صدای تمام طیف‌های جامعه را در بر بگیرد. خصوصا درباره مستند و فیلم کوتاه باید اینطور باشد زیرا این دو حوزه و به خصوص مستند، جزو پیشروترین و منتقدترین حوزه‌ها هستند و بسیاری از فیلم‌های بلند سینمایی ایده‌های خود را از همین مستندها و فیلم کوتاه‌ها می‌گیرند.مرجان خسروی در پایان گفت: مستندسازان رسالتشان بیان درد جامعه است و همواره پیشرو هستند. کسانی که سوژه خود را دراخبار داغ روز پیدا می‌کنند و اساس کارشان نشان دادن ضعف‌های جامعه و بیان اعتراض خود با زبان هنر خود است. مستند دردنیا به قدری جایگاه رفیعی دارد که برنده جشنواره ونیز مستند «همه زیبایی و خونریزی» انتخاب می‌شود که درباره یک شرکت متقلب دارویی است. تمام حرف این است که نباید دست به سانسور حرف‌ها بزنیم و این مستندسازان که بیان کننده درد جامعه هستند، را ببینیم و حرف‌هایشان را بشنویم.

اعلام فهرست کامل فیلم‌های مسابقه بخش‌های معلمان و دانش‌آموزان فیلم رشد

فهرست کامل فیلم‌های مسابقه بخش معلمان فیلمساز و بخش دانش‌آموزان فیلمساز جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

به گزارش روابط عمومی پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد، فهرست کامل فیلم‌های برگزیده بخش معلمان فیلمساز و بخش دانش‌آموزی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد منتشر شد. بر این اساس هفت فیلم از هفت استان در بخش مسابقه معلمان فیلمساز و 18 فیلم از 10 استان در بخش مسابقه دانش‌آموزی پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد حضور خواهند داشت.

گفتنی است در بخش مسابقه بین‌الملل این دوره از جشنواره نیز 104 فیلم مستند، پویانمایی و داستانی پذیرفته شده‌اند.

اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره بر اساس برنامه‌ ارائه‌شده در دو نوبت صبح (مخصوص مدارس) و بعدازظهر صورت خواهد گرفت. همچنین کارگاه‌ها و نشست‌هایی تخصصی با موضوعات مرتبط با حوزه آموزش و سینما، به صورت روزانه در این جشنواره برپا می‌شود.

امسال سه هزار و 460 فیلم از ایران و بیش از 100 کشور جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود. جشنواره فیلم رشد از هفتم آذرماه آغاز به کار کرده و قرار است تا 13 آذرماه ادامه داشته باشد. اطلاع‌رسانی خبرها و رویدادهای مربوط به این دوره جشنواره در پایگاه اینترنتی به نشانی eff.roshd.ir صورت می‌گیرد.

فیلم‌های بخش مسابقه معلمان فیلمساز پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

پرنده كاغذی (پویانمایی)/ راضیه محمدی- فارس

این پایان راه نیست (مستند)/ همایون رضائی‌زاده- گیلان

فن‌پیج (مستند)/ ریحانه مشهدی ابراهیم- تهران

مورفین (مستند)/ محمدرضا افتخای، امیر كمالی‌الموتی- قزوین

كا (داستانی)/ محمد مقیم‌پور بیژنی- مازندران

گُلِر (داستانی)/ محمدرضا گنج‌خانلو- زنجان

دای (داستانی)/ سیده فاطمه حسینی- خراسان رضوی

فیلم‌های بخش مسابقه دانش‌آموزان فیلمساز پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

پازل (داستانی)/ پریناز پورتراب- خوزستان

هم‌مسیر (داستانی)/ یاسمین باقری- تهران

بیگانه (داستانی)/ امیررضا مبینی- اصفهان

حضور (داستانی)/ حسین خدادادی- ایلام

کلکسیون (داستانی)/ سید امیرحسین راستی- یزد

اتصال (پویانمایی)/ یاسمن باباخانی- قزوین

بالاتر (پویانمایی)/ ستایش رضوی- سمنان

جو (پویانمایی)/ آناهیتا سفالی- زنجان

چهارگوش (پویانمایی)/ حامی رسولی- تهران

گل (پویانمایی)/ علی راسخی نژاد- یزد

بالا و پایین (پویانمایی)/ امیرحسین اله بخش- تهران

قطره زندگي (پويانمايي)/ ايليا رمضاني- بوشهر

سیکاها (مستند)/ پارمیدا شباب زاده- خوزستان

تَکَر (مستند)/ فاطمه حسنلو- زنجان

یار نامهربان (مستند)/ نگار زهرایی- تهران

رؤیای همیشگی (مستند)/ امیرحسین بینش- آذربایجان‌شرقی

بازی‌ران (مستند)/ محمدحسن هوشنگی- تهران

چابکسوار (مستند)/ مهدی عظیم‌زاده- گلستان

سینمای مستند، فراتر از سرگرمی است

مهران نعمت‌اللهی می‌گوید: آثار مستند بستری برای آگاهی و‌ شفافیت هستند و برای دیده شدن توسط طیف گسترده‌ای از مخاطبان نیاز به حمایت دارند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، مهران نعمت‌الهی، تهیه‌کننده مستند «مشق آن شب» که در‌ پانزدهمین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت، درباره اهمیت پرداختن به مستند کودک و نوجوان گفت: اکثر مستندهایی که من تاکنون کار کرده‌ام درباره کودکان و نوجوانان بوده است و همواره دغدغه این ژانر و موضوع را دارم. من اعتقاد دارم که اگر از نسل کودک مراقبت کنیم از آینده مراقبت کرده‌ایم و بهترین راه برای پیش‌بینی آینده ساختن آن است. از همین رو کار کردن و مستندسازی برای کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد.
 

او ادامه داد: من دوست دارم آثاری بسازم که کودک را مخاطب قرار می‌دهد. فکر می‌کنم نسل ما بچه‌های این دوره و زمانه را هنوز به خوبی نمی‌شناسد و به قابلیت‌های آن‌ها شک دارد. به همین علت برنامه‌ریزی‌هایمان برای کار درباره آن‌ها هنوز به اندازه سطح درک بالای کودکان نیست. درنتیجه برای شکوفایی کامل نیازمند طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی متناسب داریم.
 

نعمت‌اللهی درباره اهمیت آثار مستند در ارائه چشم‌اندازی از مسائل و دغدغه‌های کودکان گفت: محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از این اهمیت سخن به میان آورد و گفت از آنجا که مسئولان اغلب وقتشان را در اتاق‌های جلسه هستند، متاسفانه قابلیت این را ندارند که همه مسائل و‌ معضلات جامعه و کشور را ببینید از همین رو مستندسازان چشم‌ آن‌ها شده و با پرداختن به مسائل مختلف ایجاد آگاهی می‌کنند. در نتیجه، من فکر می‌کنم در بحث اکران آثار مستند نیز خود مسئولان باید پیگیر باشند. برای مثال فیلم «مشق آن شب» در بهترین جشنواره‌های بین‌المللی سراسر دنیا اکران شده یا جایزه گرفته است. حتی در همین جشنواره «سینماحقیقت» نیز برنده جایزه «بهترین فیلم از نگاه تماشاگر» شد. اما هیچ مسئولی در ایران از این فیلم مستند حمایت نکرد.
 

وی گفت: این مستند برای بچه‌های همین مرز و بوم ساخته شده و من دوست دارم آن‌ها به تماشای اثر بنشینند. «مشق آن شب» از نگاه خود دانش‌آموزان به مسائل تربیتی و آموزشی نگاه می‌کند و طیف مخاطبانش می‌تواند بسیار گستره باشد. یعنی از خود دانش‌آموز گرفته تا خانواده‌ها، معلم‌ها و همه کسانی که با بچه‌ها سر و کار دارند.
 

این مستندساز گفت: برای مثال جشنواره «سینماحقیقت» بهترین محفل برای تماشا و اکران آثار مستند به حساب می‌آید ولی نکته این‌جا است که صرفا چند نمایش محدود نمی‌تواند زمینه آگاهی را درباره اثر و موضوع آن در مخاطب ایجاد کند. به عبارتی این نیاز حس می‌شود که از آثار پس از اکران در جشنواره نیز حمایت صورت بگیرد تا حداقل هزینه تولید اثر به صاحبانش برگردد. بسیاری از مستندهایی که به صورت مستقل ساخته می‌شوند نمی‌توانند برای صاحبانشان بازگشت مالی داشته باشند. در صورتی که اگر هزینه تولید بازگردد فیلمساز دوباره سراغ ساخت اثر دیگری رفته و مسیرش ادامه پیدا می‌کند.
 

او گفت: باید بدانیم که مستند، مقوله‌ای فراتر از سرگرمی است. درواقع بستری برای آگاهی و شفافیت به حساب می‌آید. بزرگ‌ترین پاداش برای مستندساز همه دیده شدن اثرش است. من در جشنواره‌های خارجی دیدم که دولت برای ترغیب مخاطب به تماشای آوار به آن‌ها بلیت رایگان می‌دهد و جریان مخاطب‌سازی را برای فیلم‌ها ایجاد می‌کند. اما در ایران این خلاءحس می‌شود و نیاز است که دولت از فیلم‌های مستند حمایت بیشتری بکند.

تدارک ویژه «سینماحقیقت» برای مستندسازان استانی/«ملت»‌آماده می‌شود

پردیس سینمایی «ملت» در حالی این روزها آماده میزبانی از شانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» می‌شود که در این دوره شاهد حضور ویژه مستندسازان استانی در محل برگزاری جشنواره خواهیم بود.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از مهر، با نزدیک شدن به ایام برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» پردیس سینمایی ملت، آماده میزبانی از این رویداد می‌شود.

مراحل آماده سازی، طراحی و اجرا و نصب تبلیغات محیطی و غرفه‌ها، از هفته پیش شروع شده است و همچنان ادامه دارد.

این نخستین‌بار است که پردیس «ملت» میزبان جشنواره «سینماحقیقت» خواهد. رویدادهای مختلف این دوره از جمله، نمایش فیلم‌ها، کارگاه‌های انتقال تجربه، مراسم نکوداشت، برنامه‌های جانبی و … در پردیس «ملت» برگزار می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این دوره حضور ویژه بیش از ۱۰۰ مستندساز جوان استانی است که علاوه‌بر حضور در پردیس ملت و استفاده از برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برنامه بازدید از فیلمخانه ملی ایران و چند موزه دیگر برای آن‌ها تدارک دیده شده است.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم اواخر آذرماه ۱۴۰۱ به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود.

نقد و اعتراض داشته باشم با ساخت مستند مطرح می‌کنم

کارگردان مستند «پاییز پنجاه سالگی» معتقد است حرف‌های مستندسازان کمتر شنیده می‌شود و حتی اخطارهایی که در مستندهای خود می‌دهند، نادیده گرفته می‌شود و صدمه آن را به وضوح می‌بینیم.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، محسن اسلانم زاده درباره مستند «هیچکس منتظرت نیست» و نمایش آن گفت: ابتدا قرار بود که در مهرماه این مستند را به نمایش دربیاوریم اما باتوجه به اتفاقات اخیر ترجیح دادم که کمی صبر کنیم و امیدوارم این مستند به زودی روی پرده سینماها برای مخاطبان به نمایش دربیاید. در حال حاضر نیز مشغول برگزاری اکران‌های خصوصی برای جامعه شناسان، فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی و زنان و… هستیم که خداراشکر بازخوردهای خوبی هم گرفته‌ایم. همچنین این مستند در جشنواره کازان روسیه هم حضور داشت و استقبال خوبی از آن شد که همزمان با اکران این مستند، پخش صحبت‌های مخاطبان نیز انجام خواهد شد.
 

کارگردان «هیچکس منتظرت نیست» درباره حضور در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» نیز بیان کرد: با مستند «پاییز پنجاه سالگی» برای حضور در جشنواره «سینماحقیقت» امسال ثبت‌نام کرده‌ام و باید منتظر بمانیم و ببینیم که با اعلام اسامی، این مستند در جشنواره حضور دارد یا خیر. موضوع «پاییز پنجاه سالگی» درباره جنوب شرق کشور و قصه‌ای از شهید جمالی و حاج قاسم سلیمانی است.
 

اسلام‌زاده درباره لزوم تبیین راهبرد برای سینمای مستند توضیح داد: باید هرچه زودتر راهبردی مبنی بر تبدیل شدن حوزه سینمای مستند به یک هنر- صنعت، مثل سینمای داستانی انجام شود. تمام تلاش ما این است که مستند وارد این پروسه شود و باتوجه به اقبال مردمی چنین اتفاقی باید هرچه زودتر به وقوع بپیوندد. اگر در طول سال مستندها به شیوه درست ارایه شوند، نسبت به خود می.توانند گیشه موفقی داشته باشند. باید در نهایت به این نتیجه برسند که یک نگاه حرفه‌ای تری به حوزه مستند داشته باشند و هنر-صنعت‌گونه به تولید مستند نگاه کنند و خروجی آن علاوه بر جدی و هنری بودن، بتواند گیشه موفقی نسبت به هزینه هایش داشته باشد.
 

این مستندساز در ادامه درباره مشکلات موجود در سینمای مستند بیان کرد: به نظر من هم فیلمساز خوب و هم مخاطب داریم و بزرگترین معضلی که وجود دارد برنامه‌ریزان هستند. من برای اکران مستندم با حوزه هنری همکاری کردم زیرا سیستم و بستری برای پخش و اکران دارند اما اگر جای دیگری مراجعه می‌کردم باید مدت‌ها در صف قرار می.گرفتم و درنهایت هم معلوم نبود که در چه شرایطی فیلم به نمایش دربیاید. درحال حاضر بیشتر مستندها به این صورت است که نهایتا به چند جشنواره بروند و یک بار هم در تلویزیون پخش شوند و تمام. این در حالی است که اگر برای فیلم های منتخب «سینماحقیقت» اکران بگذارند، می‌توان به این باور رسید که با سینمای مستند نیز می‌توان درآمدزایی کرد و تاثیرگذاری داشت.
 

وی افزود: به عنوان مثال می‌توان سیستمی طراحی کرد تا علاوه بر پخش در سینماها به صورت مستمر در دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز مستندها به نمایش دربیایند. مستند، سینمای حقیقت و دغدغه‌مند و مساله‌محور است و چه جایی بهتر از دانشگاه و محیط علمی برای آن وجود دارد؟ به نظر من ضعف ما در مدیریت تولید و توزیع است.
 

کارگردان «میراب» در بخش دیگر صحبت های خود درباره وضعیت سینمای مستند مطرح کرد: علی شریعتی در دعای معروفی که برای اقشار مختلف داشته است، در بخش هنرمندان می‌گوید: خدایا به هنرمندان ما درد عطا کن. سینمای مستند دردمند جامعه و کشور و مسایل مختلف با جزییات بالاست و در اکثر مسایل مانند آب، زنان، سیاست خارجی و… ما فیلمساز تخصصی داریم و چون پایه مستند بر پژوهش است، ما پژوهشگرانی داریم که به طور مصور کار میکنند و تاثیرگذاری خاص خود را دارند. این حرف که سینمای مستند پیشرو است و از جامعه خود عقب نیفتاده، بسیار درست است و شما ببینید حتی در مسایل مختلف مانند کنشگری‌های اجتماعی هم این مستندسازان هستند که در جامعه پیش قدم می‌شوند.
 

وی ادامه داد: صدها مستندساز حرفه‌ای داریم که متاسفانه از آن‌ها در جای درست استفاده نمی‌شود. این در حالی است که در هیچ کدام از کشورهای منطقه چنین ظرفیتی وجود ندارد. متاسفانه حرف‌های مستندسازان کمتر شنیده می‌شود و حتی اخطارهایی که در مستندهای خود می‌دهند، نیز نادیده گرفته می‌شود که بعدتر صدمات آن ها را به وضوح می‌بینیم.
 

محسن اسلام‌زاده در پایان گفت: به عنوان یک مستندساز ترجیح می‌دهم که چیزهایی که به آن‌ها اعتراض یا نقد دارم را از زبان هنر و با ساخت مستند بیان کنم و اعتراضم یک چیز کلی نباشد و روی یک مورد خاص مانند همین مستند «هیچکس منتظرت نیست» که انتقادی به فضای اجتماعی است، بمانم که اگر به نتیجه برسد قطعا مشکل بسیاری از خانم‌هایی که با این معضل مواجه هستند، برطرف خواهد شد. به نظرم تمام بچه‌های هنرمند و مستندساز باید به همین شکل و از طریق هنر خود اعتراض و نقدشان را مطرح کنند.

اسامی فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل پنجاه‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ رشد

فهرست فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد منتشر شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل جشنواره فیلم رشد، فهرست کامل فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل پنجاه‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد منتشر شد. بر این اساس، 104 فیلم در این بخش حضور خواهند داشت و برای دریافت تندیس‌های پویانمایی، مستند و فیلم‌های داستانی به رقابت خواهند پرداخت.

در بخش پویانمایی 16 اثر ایرانی و 17 اثر خارجی حضور دارند، همچنین فیلم‌های بخش داستانی بلند شامل هفت فیلم ایرانی و دو فیلم خارجی هستند. در بخش مستندهای بلند نیز 9 فیلم ایرانی و چهار فیلم خارجی حضور دارند و هشت فیلم کوتاه مستند از ایران و هفت فیلم کوتاه مستند از خارج از کشور، با هم به رقابت خواهند پرداخت.

در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه که بیشترین تعداد آثار بخش بین‌الملل جشنواره در آن حضور دارند، 18 فیلم ایرانی و 16 فیلم خارجی به رقابت خواهند پرداخت.

اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره بر اساس برنامه‌ ارائه‌شده در دو نوبت صبح (مخصوص مدارس) و بعدازظهر صورت خواهد گرفت. همچنین کارگاه‌ها و نشست‌هایی تخصصی با موضوعات مرتبط با حوزه آموزش و سینما، به صورت روزانه در این جشنواره برپا می‌شود.

امسال سه هزار و 460 فیلم از ایران و بیش از 100 کشور جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود. جشنواره فیلم رشد از هفتم آذرماه آغاز به کار کرده و قرار است تا 13 آذرماه ادامه داشته باشد. اطلاع‌رسانی خبرها و رویدادهای مربوط به این دوره جشنواره در پایگاه اینترنتی به نشانی eff.roshd.ir صورت می‌گیرد.

«روزهای بی‌خبری» در سه جشنواره بین‌المللی

مستند کوتاه «روزهای بی‌خبری» به سه جشنواره بین‌المللی فیلم در مکزیک، بولیوی و هند راه یافت.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از خانه مستند، مستند کوتاه «روزهای بی‌خبری» در ادامه موفقیت‌های بین‌المللی خود به سه جشنواره‌ بین‌المللی فیلم باخیو در مکزیک، جشنواره Black Cat Awards (جوایز گربه سیاه) بولیوی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فولکلور هند در شهر کرالا راه یافت.

روزهای بی‌خبری روایتگر سرگذشت علی محمد، پیرمرد ۸۴ ساله، آخرین بازمانده از نمدمالان روستایی از توابع شهرستان نیشابور است که به کارگردانی ابوالفضل تاجیک، تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و از تولیدات خانه مستند است.

این مستند پیش از این منتخب جشنواره‌های ملی و جهانی از جمله، بیست‌ویکمین جشنواره جهانی روستایی آپوریا کره جنوبی، نوزدهمین جشنواره جهانی فیلم ایسکیا ایتالیا، سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، ششمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا، پنجاه‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، جشنواره جهانی Luna Lumen آمریکا، جشنواره فیلم REEL Crafted کانادا، جشنواره kino festival «Light of the world» روسیه، دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران، چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی و چهارمین جشنواره ملی فیلم کوتاه طنین مسجد، دومین جشنواره‌ ملی عکس و فیلم مستند کویر و زندگی و.. شده است.

عوامل مستند «روزهای بی‌خبری» عبارتند از نویسنده و کارگردان: ابوالفضل تاجیک، مشاور کارگردان: پیام زین‌العابدینی، تدوین: مجید شتی، تصویربردار و صدابردار: جعفر عمارلو، صداگذاری و ترکیب صدا: آرش قاسمی، صداگذاری: محمد قاسمی، دستیارکارگردان: مجتبی عمادی، مدیر تولید: محمدرضا تاجیک، طراح پوستر: علیرضا بخشی، تیزر: مژگان عبدالهی، تهیه‌کننده: مهدی مطهر.

پایان تصویربرداری ناشناس در مراغه

تصویربرداری فیلم کوتاه «ناشناس» به کارگردانی موسی ملکی در انجمن سینمای جوانان مراغه به پایان رسید و این فیلم وارد مرحله تدوین شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «ناشناس» با ژانر اجتماعی راوی داستان کودکی است که در آرزوی فوتبالیست شدن مسیر پردردسری را پشت سر می‌گذارد…
عوامل فیلم کوتاه «ناشناس» که در انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر دفتر مراغه در حال تولید است، عبارتند از :
نویسنده و کارگردان: موسی ملکی
مشاور تولید: هادی افتخارزاده
تصویربردار: علی آب پاک
صدابردار: حسن سلمانی
برنامه‌ریز: یداله محمودزاده
تدوین: حسن توفیق
گریم: آیلین محمودزاده
تدارکات: فردین بحری
عکاس: آنیل محمودزاده
مربی فوتبال: غلامرضا عبدی

دریافت سه جایزه از جشنواره «پنج قاره» ونزوئلا برای «رویا»

فیلم کوتاه «رویا» به‌نویسندگی و کارگردانی محمدرضا محمدی موفق به کسب سه جایزه از جشنواره «پنج قاره» ونزوئلا و حضور در جشنواره‌های «حقوق بشر بارسلونا»  و «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» شد.

 
به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «رویا»، به‌نویسندگی و کارگردانی محمدرضا محمدی و تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر مشهد و محمدرضا محمدی، موفق به کسب سه جایزه از ششمین دوره جشنواره «پنج قاره» ونزوئلا و حضور در نوزدهمین دوره جشنواره «حقوق بشر بارسلونا» اسپانیا و چهارمین دوره جشنواره «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» آمریکا شد.
جشنواره بین‌المللی «پنج قاره» Five Continents یک جشنواره آنلاین و ماهانه بین‌المللی است که در آن فیلم‌های متنوع از سراسر جهان، گرد هم می‌آیند تا برای جوایز مختلف جشنواره به رقابت بپردازند. برگزیدگان هر ماه، به رقابت سالیانه جشنواره نیز راه خواهند یافت. فیلم کوتاه «رویا» در ششمین دوره این جشنواره در ماه اکتبر (آبان) موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه اجتماعی، بهترین فیلم‌نامه و نگاه ویژه تولید فیلم کوتاه شد.
جشنواره بین‌المللی «حقوق بشر بارسلونا»   Barcelona Human Rights Film Festival باهدف نمایش آثاری که افراد را به تفکر وادار، وجدان‌ها را بیدار، بی‌عدالتی را محکوم و تنوع اجتماعی و فرهنگی بشریت را منعکس می‌کند، تأسیس شده است. این جشنواره که یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی حقوق بشر در دنیا‌ست که علاوه بر بخش مسابقه فیلم‌ها، هرسال دارای برنامه‌های مختلفی مثل: مستر کلاس‌ها، بازار و سمینارها و… خواهد بود.
نوزدهمین دوره جشنواره «حقوق بشر بارسلونا» FCDHBCN امسال از تاریخ 1 تا 10 دسامبر (10 تا 19 آذرماه 1401) برگزار خواهد شد .
جشنواره بین‌المللی «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» Asian Film Festival, Los Angeles  Hollywood   باهدف تقویت تبادل و همکاری فیلم و فرهنگ آسیایی و هالیوودی، ترویج توسعه نوآورانه در صنعت فیلم و پرورش خلاقیت در فیلم‌سازی در جهان تأسیس شده است. دفتر مرکزی سازمان غیرانتفاعی این جشنواره در لس‌آنجلس آمریکاست که سعی می‌کند از طریق پروژه‌ها، نمایش آثار برجسته و… به دیده‌شدن فیلم‌ها و فیلم‌سازان کمک کند.
چهارمین دوره جشنواره «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» AFF از تاریخ 18 دسامبر (27 آذرماه 1401) آغاز و فیلم‌ها برای کسب الماس طلایی جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.
فیلم کوتاه «رویا» راوی داستان زوج جوان افغانستانی است که تلاش می‌کنند به‌صورت غیرقانونی راهی اروپا شوند؛ اما با حوادث جبران‌ناپذیری روبرو ‌می‌شوند. این فیلم پیش‌ازاین به‌عنوان بهترین فیلم کوتاه داستانی جشنواره باهیای برزیل شناخته شده و در هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی «مونتکاتینی ایتالیا» و بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «فالودی مجارستان» حضور داشته است. رقیه نیکو، مصطفی تیمور لکزائیان، میلاد زارعی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.
 
عوامل فیلم کوتاه «رویا» عبارت‌اند از:
نویسنده و کارگردان: محمدرضا محمدی، تهیه‌کننده: انجمن سینمای جوانان ایران، محمدرضا محمدی، مدیر فیلم‌برداری: رضا دیدار، صدابردار: مرتضی غیور، تدوین: هادی شیبانی، طراحی و ترکیب صدا: سلمان ابوذر، مدیر تولید: رهام رسولی، دستیار کارگردان: سمیرا گندم‌گون، منشی صحنه: مریم قربانی، طراح لباس: ناهید سروری، تیزر: محمد واحد، کالریست: مهران جبلی، مدیر تدارکات: رضا مرادی، عکاس: محمد حسینی، طراح پوستر: الیاس کاظمی بیدختی، مترجم: نوید جمشیدی، مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.

فیلم سینمایی بام بالا؛ یک تجربه کودکانه متوسط و مقبول

یادداشت جبار آذین به بهانه اکران فیلم

به گزارش رسانه سینمای خانگی؛ جبارآذین در یادداشتی که بهانه اکران فیلم سینمایی بام بالا به کارگردانی سید جمال سید حاتمی نگاشته، آورده است: «در اوضاع نابسامانی که بر فضای فرهنگ و هنر رسمی کشور حاکم است و سینما دوران رکود تولید را می گذراند و ناتوانی و ناکارآمدی مدیران سینما بر ناامیدی مخاطب و سینماگران، دامن زده و بیکاری و خانه نشینی اکثریت اهالی سینما و رفیق و باند و خودی نوازی بر سینما حاکم است و همچنان فاصله میان فرهنگ و هنر رسمی و فرهنگ و هنر ملی و مردمی، دورتر و عمیق تر می شود، تنها نکته ای که باعث می شود به یادمان بیاید روزگاری با تمام نواقص وکاستی هایش، چیزی به نام سینما هم داشته ایم، بخش اکران است که آن هم با حضور مافیا و رفقا و وابسته های سازمانی و نهادی و باج گیری ها، زد و بندها و مناسبات غلط غیراخلاقی و غیر حرفه ای، داستانی تلخ و تراژیک دارد.»

در بخش دیگری از این یادداشت این منتقد سینمایی آمده: « با این همه، در آشفته بازار مکاره سینما و اکران، فیلم هایی شانس نمایش عمومی می یابند که هر چند آثار دندان گیری نیستند و از منظر مضمون و محتوا و ساختار هنری حرف های جدی و جدید در سینمای بیمار، پژمرده و افسرده ندارند، ولی در هر حال اکران می شوند تا با کمک تبلیغات، تماشاگر جذب کرده و بتوانندکمی تا قسمتی از سرمایه خود را باز گردانند. البته این امر بیشتر شامل حال فیلم هایی است که در بخش خصوصی تولید می شوند، و گر نه برای فیلم ها و سینماگران وابسته و خودی، فروش و استقبال و طرح مسائل و زندگی و حرف های مردم در سینما و فیلم، اصلا مطرح نیست، چرا که آنها پیشتر دستمزدهای خود را گرفته و به هنگام تولید، سود هایشان را برده اند. در هر حال، این روزها از آن سو، حوزه هنری، فیلم کودکانه و شادمانه “لوپتو” را درسینماهای خود، در اکران دارد و در این سو هم، یک فیلم کودکانه و شادمانه دیگر به نام”بام بالا” ساخته سیدجمال سیدحاتمی اکران شده است. صرف نظر از این که این دو فیلم، حامی مالی و اکران دارند یا نه که صد البته پشت فیلم لوپتو، حوزه هنری ثروتمند ایستاده و محصول آن یک انیمیشن است، این فیلم درمجموع از بام بالا از نظر محتوا و ساختار و شادی آفرینی، موفق تر است.»

آذین ادامه داده است: «بام بالا، یک فیلم تلویزیونی خانوادگی و کودکانه، با مدیوم های تجربه شده کارگردانش در سیما است. با آنکه، خیر ندیدن سینماگران از مدیران کار نابلد و بی اعتنای سینما به حال سینما و احوال سینماگران، یا علاقه مندی و یا کسب تجربه در عرصه سینمای فراموش شده کودک و نوجوان و شانس آزمایی در گیشه، می توانند انگیزه های رو آوری برخی سینماگران به سینمای کودک باشند، ولی این رویکرد، با تمام مسایل و موانع موجود در این حوزه، قابل تامل است. فیلم بام بالا، با آن که یک اثر درجه یک کودکانه، خانوادگی و نوآور نیست، از نظر محتوای مناسب کودکان، کاری مفرح، سرگرم کننده و شادی آفرین با بازی ها و کارگردانی مقبول است.»

خروج از نسخه موبایل