اسامی ۲۰ مستند کوتاه و ۱۵ مستند نیمهبلند راه یافته به بخش مسابقه ملی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اعلام شد.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از سینماپرس، فهرست ۲۰ مستند کوتاه و ۱۵ مستند نیمهبلند حاضر در بخش ملی جشنواره امسال اعلام شدند.
مستندهای کوتاه این دوره عبارتند از:
«اصیل» سعید آلبوعبادی، «ساموراییها در کردستان» مصعب عباسی سر، سرکوت نیکدل، «یک قایق روی دریا» آرمان قلی پور دشتکی، «مه لقا» مریم جمالی، «روایت فرهت» امیراطهر سهیلی، «پرواز بر فراز خانه خورشید» مهدی باقری، «مترسکها میرقصند» محسن شیرزایی، «آت اوغلان» هادی شریعتی، «آنجلینا» رضا دانشپژوه، «کشیم عاشق» امیر آقاعبدالهی، «پیر طاهر» حامد قاسمی، «پسر کوهستان» احسان کمرخانی، «سرخدار» محسن سخا، «ققنوس» مونا شمس، «ماراتن به سوی خط باریک قرمز» کتایون جهانگیری، «آستان خورشید» حمیدرضا محروقی، «رضایت مادر» امین لطفی شهپر، «سنگهای مرز» روحالله اکبری، «فرش عرش» روح الله توکلی و «ماهر» محمد سلیمی راد.
اسامی ۱۵ فیلم راهیافته بخش مستندهای نیمهبلند این رویدادهم به شرح زیر است:
«آب ما را خواهد برد» به کارگردانی محمد احسانی، «جای زخم جنگ» به کارگردانی عرفان علیحسنزاده، «بازمانده» به کارگردانی علیرضا کرمی، «راه پر ستاره» به کارگردانی احمد سیدکشمیری، «خیشی که دشتها را شیار زد» به کارگردانی احسان غیبی حاجیور، «دفک» به کارگردانی بهنام بیرموند، «اپوش» به کارگردانی بهمن ابراهیمی، «جاده استخوان» به کارگردانی بهروز نورانیپور، «اسپانک» به کارگردانی محمدرضا خوشفرمان، «شهر گمشده» به کارگردانی مهدی افشار نیک، «عزیز» به کارگردانی مهدیه سادات محورجعفری، «واهگ» به کارگردانی حدیث جان بزرگی، «بلوار اتحاد» به کارگردانی صادق زارع، «دیوارههای مرز» به کارگردانی فاطمه مرزبانی و «علی مسیو» به کارگردانی مسعود میر.
شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذر برگزار میشود.
سخنگوی انجمن سینماداران از موافقت با تغییر کاربری هفت سالن سینما در پایتخت خبر داد.
محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران در گفتگو با مهر با تأیید خبرهای منتشرشده درباره تغییر کاربری دو سینمای «پارس» و «مرکزی» واقع در میدان انقلاب تهران، گفت: این دو سینما در حال حاضر تعطیل هستند و مالکان آنها به تازگی مجوز تغییر کاربری آن را دریافت کردهاند.
وی بیان کرد: غیر از این دو سینما، پنج سینمای حافظ، عصر جدید، اروپا، استیل و سعدی دیگر سینماهای پایتخت هستند که انجمن سینماداران نامه تغییر کاربری آنها را به ارشاد ارسال کرده و مورد موافقت قرار گرفتهاند. اینها سینماهایی هستند که به طور کامل کاربری خود را در چرخه اکران از دست داده بودند.
محمدمهدی طباطبایینژاد با بیان اینکه مدافع سرسخت تعدد جشنوارهها است، از نقشی که جشنوارههای سینمایی به خصوص جشنوارههای فیلم کوتاه در معرفی استعدادها به سینمای ایران ایفا میکنند، سخن گفت.
محمدمهدی طباطبایینژاد با بیان اینکه مدافع سرسخت تعدد جشنوارهها است، از نقشی که جشنوارههای سینمایی به خصوص جشنوارههای فیلم کوتاه در معرفی استعدادها به سینمای ایران ایفا میکنند، سخن گفت. به گزارش ایسنا، مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره مواجهه خود با استعدادهای خاص در جشنوارههای سینمایی گفت: در جشنواره ۱۰۰ که من در مقطعی سابقه دبیری هنری آن را داشتهام، استعدادهای بسیار شاخصی پیدا شدهاند. مانند انیمیشن «پدر» ساخته محمدرضا خردمندان که بسیار هم بعدها دیده شد و یا چند کار کوتاه ۱۰۰ ثانیهای دیگر که در فضای رسانههای اجتماعی به صورت گسترده بازپخش شد و اثرگذار هم بود. خیلی از بچههای فیلمساز ما از معبر همین جشنوارههایی از جنس جشنواره فیلم ۱۰۰ به سینمای ایران معرفی شدهاند. این مدیر سینمایی همچنین درباره شرایط تولید فیلم کوتاه در کشور تصریح کرد: بحث فیلمنامه یکی از معضلات امروز سینمای کوتاه و اساسا سینمای امروز ماست. این مشکل، مشکل مهمی است اما ریشه آن به مشکل عمیقتری برمیگردد و آن اینکه در سالهای اخیر حوزه نویسندگی و ادبیات ما ضعیف شده است. ما مقاطع تاریخیای را به یاد داریم که نویسندگان استخواندار و قوی، متنهای خوبی را در حوزه ادبیات خلق میکردند و به تبع آن نه فقط در قالب آثار اقتباسی که در همه حوزهها شاهد اتفاقات خوبی بودیم. وی ادامه داد: اساسا زمانی که تنور نویسندگی و نگارش و ادبیات در کشوری داغ میشود، حوزه نگارش فیلمنامه در سینمای آن کشور هم گرم میشود. فیلمنامه بیش از آنکه متعلق به سینما باشد متعلق به حوزه ادبیات است و آبشخور اصلیاش آنجاست. در این سالها بازار داستان، رمان و حتی داستان کوتاه در کشور ما رونق آنچنانی نداشته و چندان گرم نبوده است. البته نه اینکه فعالیتی نداشتهایم و حتی نویسندگان خوبی هم داشتیم که کارهای موفقی ارائه کردهاند اما بازار نویسندگی در کشور ما در این سالها بازار گرمی نبوده است. این نبود گرما، به حوزههای دیگر هم سرایت کرده که مهمترین آنها فیلمنامهنویسی بوده است. این مدیر سابق سینمایی گفت: به همین دلیل است که هر گاه میخواهیم از آسیبهای سینما در حوزههای مختلف آن صحبت کنیم، عمده حرفمان این است که در حوزه فیلمنامه اشکال و ضعف داریم که نکته درستی هم هست. اما باید بدانیم ریشه اصلی آن پررونق نبودن بازار ادبیات ماست. اگر همین امروز ما بخواهیم جریان اقتباس را در سینمای خود داشته باشیم، واقعا منابع اقتباسی چندانی در اختیار نداریم که قابلیت استفاده را داشته باشد. وی افزود: حتی در حوزه شعر هم شاهد این اتفاق هستیم. در دهههای ۶۰ و ۷۰، شعر انقلاب اسلامی یکی از پررونقترین بخشهای هنر بود، زمانی که چهرههایی مانند قیصر امینپور، سیدحسن حسینی، ساعد باقری و سهیل محمودی در این حوزه فعال بودند اما امروز یک غزلسرا به نام فاضل نظری داریم که مردم او را میشناسند. مهمترین اشکال در همین است که حوزه شعر و ادبیات ما از رونق سابق افتاده و دور شده است. طباطبایینژاد تأکید کرد: تمامی بخشهای فرهنگ و هنر، به یکدیگر ارتباط ارگانیک دارند و وقتی در بخشی دچار ضعف میشویم، این ضعف در بخشهای دیگر هم خودش را نشان میدهد. همه بخشها با هم باید تقویت شود. از این منظر فیلمنامهنویسی ما بیشتر از هر چیز از ضعف فعالان حوزه ادبیات لطمه دیده است. وقتی که فیلمنامه دچار ضعف میشود، طبیعتا جریانی مانند جریان فیلم کوتاه ما هم دچار ضعف میشود. بهخصوص که چفتوبست یک فیلمنامه در حوزه سینمای کوتاه، گاهی دشوارتر از سینمای بلند است. مانند گفتن یک رباعی یا دوبیتی خوب است که در واقع میتوان آنها را شعرکوتاه دانست. گفتن یک رباعی خوب گاهی خیلی دشوارتر از سرودن یک قصیده خوب است. این مدیر سینمایی که سابقه دبیری جشنوارههای سینمایی را هم در کارنامه خود دارد، درباره تأثیر جشنوارهها بر ارتقای سطح کیفی فیلمنامهها هم تأکید کرد: جشنوارهها حتما میتوانند تأثیرگذار باشند. حوزه هنر، حوزه ایجاد انگیزه و بازار است و همه عوامل باید دست به دست هم بدهند تا هنرمند با قرار گرفتن در یک جریان طبیعی، انگیزههایش برای فعالیت تقویت شود. او هم باید احساس رقابت داشته باشد و هم مورد تشویق قرار بگیرد و همه این عوامل از مولفههای رشد هنری یک هنرمند هستند.
یک جشنواره زمانی که برگزار میشود، چند رویکرد را بهصورت همزمان پیگیری میکند. اول اینکه هنرمندان را گرد هم جمع میکند تا به تماشای آثار یکدیگر بنشینند. دوم اینکه یک فضای رقابتی برای آنها بهوجود میآورد. سوم اینکه آنها را مورد تشویق قرار میدهد تا در فضای کاری خود حرفهایتر شوند و انگیزه ماندن پیدا کنند. دهها مولفه دیگر از این جنس میتوان برای تقویت فعالیت هنرمندان در ساحت هنر، برای یک جشنواره مدنظر داشت. طباطبایینژاد افزود: هیچ فعالیت فرهنگی و هنری در خلا رها نمیشود و همه رویدادهای کوچک و بزرگ، به اندازه خود اثرگذار هستند. رویدادی اگر به درستی برگزار شده باشد، حتما اثر خودش را هم گذاشته است. آنهایی که استمرار دارند و مسیر درستی برای برگزاری پیدا میکنند، میتوانند برای این تأثیرگذاری برنامهریزی بیشتری داشته باشند و به حوزههای دیگر هم ورود داشته باشند. مثلا یک جشنواره میتواند به حوزه ارائه حمایتهای مالی یا اعطای فاوند ورود پیدا کند. یک رویداد متناسب با اهداف و رویکردهای خود میتواند وارد حوزه حمایت مالی از فیلمسازان شود. شناسایی استعدادها هم از دیگر کارکردهای این رویدادهاست. وی تأکید کرد: من همواره جزو طرفداران برگزاری جشنوارهها هستم چرا که معتقدم در فضای فقیر فرهنگی کشور ما، این رویدادها انگیزهبخش و دلگرم کننده هستند. همین رویدادها ایجاد نشاط میکنند و شادابی فضای هنری کشور را به دنبال دارند. معتقدم فضای فرهنگی و هنری کشور، نیاز به این جشنوارهها دارد و در همه دنیا هم همینگونه است. در کشوری مانند فرانسه، چیزی در حدود ۵۰۰ جشنواره سینمایی اعم از محلی و بینالمللی برگزار میشود. حتی خاطرم هست جشنوارهای در حوزه سنگ و سرامیک داشتند! در همه این بخشها بهصورت تخصصی به ظرافت هنر و رسانه توجه میشود. طباطبایینژاد در ادامه درباره تأثیر سینمای کوتاه در زمینه ایجاد فضای گفتگو در جامعه امروز ایران هم توضیح داد: به عقیده من مهمترین رسانه برای ایجاد یک فضای گفتگو و احیای اعتماد عمومی، همین رسانه سینما و بهخصوص فیلمهای کوتاه است. در همین رسانههای اجتماعی، بیش از ۸۵درصد مراجعه مخاطبین، به ویدئوهای کوتاه است. نمیتوان همه را از یک جنس دانست اما این اتفاق در حال رخ دادن است و اگر به شکل هنرمندانه و قابلقبول در این حوزه تولید داشته باشیم، حتما میتواند اثرگذار هم باشد. در همه دنیا همواره فیلمها بیشترین ارتباط را با مخاطبان برقرار کرده و بیشترین تأثیر را هم گذاشتهاند. در شرایط فعلی کشور ما هم همین اتفاق در حال رخ دادن است. امروز شاید فیلمها در فضای مجازی بیشتر کارکرد گزارشی داشته باشند اما میتوان نگاه هنری به این حوزه هم داشت و معتقدم همچنان میتواند بالاترین اثرگذاری را هم داشته باشد
رئیس سازمان سینمایی از برگزاری ۱۰ رویداد سینمایی طی سه ماه پیش رو بر اساس تقویم رویدادهای سازمان سینمایی در مقیاس بینالمللی، ملی و منطقهای خبر داد.
خواهد شد.
توسعه زیرساختهای سینمایی در سطح کشور
به گفته وی با اهتمام صورت گرفته و با حمایت بخشهای خصوصی و دستگاههای اجرایی و استانداران روند اجرای سیاستهای حمایتی از ابتدای دولت سیزدهم در حوزه ارتقای سینماها در تهران و شهرستانها رونق گرفته است، به طوری که از تیر ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد۱۳۰ سالن جدید به بهرهبرداری رسیده یا در آستانه بهرهبرداری است و در حال حاضر نیز ۳۰۰ سالن دیگر هم در مراحل مختلف ساخت قرار دارند.
خزاعی عنوان کرد: سازمان سینمایی از طریق سینماشهر، مجموعه کمکهای بلاعوضی در بخشهای مختلف تجهیزات سینمایی، بازسازی سینما، تعمیر وتعویض قطعات و… به سینماهای مختلفی در استانهای خراسان رضوی، قم، لرستان، مازنداران، اصفهان، سمنان، سیستان وبلوچستان، کردستان، یزد، گلستان، مرکزی، اذربایجان شرقی، کرمان، کرمانشاه، همدان، خوزستان، گیلان و تهران انجام داده است. که این کمکهای حمایتی ادامه خواهد داشت.
۱۰ رویداد مهم در کشور
خزاعی در این جلسه همچنین، از برگزاری ۱۰ رویداد مهم سینمایی در سه ماهه پیش رو در کشور خبر داد.
وی با بیان اینکه ۱۰ رویداد سینمایی طی سه ماه پیش رو بر اساس تقویم رویدادهای سازمان سینمایی در سه در مقیاس بینالمللی، ملی و منطقهای برگزار میشود، عناوین کلی این رویدادها به این ترتیب اعلام کرد: شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، هفته فیلم روسیه در تهران، هفته فیلم چین در تهران، چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در تهران و استانهای مختلف کشور، برگزاری المپیاد دانشآموزی فیلمهای کودکان نوجوانان، برگزاری پنجمین جایزه پژوهش، جشنوارههای منطقهای سینمای جوانان در ۳ استان یزد، کهکلویه و بویر احمد و بوشهر و گردهمایی روسای سینمایی ۳۲ استان کشور.
رئیس سازمان سینمایی افزود: سازمان سینمایی علاوه بر این اقدامات از برگزاری چندین رویداد فرهنگی دیگر نظیر جشنواره فیلم ۱۰۰، جشنواره فیلم رضوی، جشنواره بینالمللی فیلم مقامت و غیره حمایت خواهد کرد.
جهش تولید فیلم
وی با اشاره به افزایش چند برابری تولید در سینما عنوان کرد: در حوزه تولید فیلمهای کوتاه و مستند و فیلمهای سینمایی در انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی و بنیاد فارابی شاهد جهش و رشد چشمگیر هستیم که گزارش عملکرد و عناوین تولیدات این موسسات تا پایان سالجاری اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال مدیران سازمان در خصوص خانه سینما، بیانیهها، موضع گیری برخی صنوف و پرسشها پیرامون موضوع حجاب گفت: در این زمینه در جلسات آینده اعلام نظر خواهیم کرد.
مدیر روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت منصوب شد.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، جواد تمدنی فعال فرهنگی و مدیر رسانه ای، از سال ۱۳۸۸ به مدت ۱۳ سال مدیر روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بوده و پیش از این در ادوار چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم و هفدهم جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در سمتهای مدیریت روابط عمومی و تبلیغات این جشنواره فعالیت داشته است.
عضویت و دبیری شورای سیاست گذاری تئاتر مقاومت، مشاور رسانهای چندین نمایش با موضوعات دفاع مقدس، مذهبی، مقاومت، نگارش چندین مقاله در حوزه مباحث فرهنگی و هنری، مدیریت رسانهای جشنواره سینمایی ققنوس (سینما انقلاب)، مدیریت رسانه خبری جشنواره هنرمقاومت (حوزه هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس) و بازی درفیلم سینمایی ایستاده در غبار، از جمله سوابق وی به شماره می رود.
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به همت انجمن سینمای انقلاب ودفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری دکتر جلال غفاری برگزارخواهد شد.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فهرست رسمی فیلمهای واجد شرایط در شاخه بهترین فیلم بینالمللی، انیمیشن بلند و مستند بلند را منتشر کرد.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایسنا آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فهرست رسمی فیلمهای واجد شرایط در شاخه بهترین فیلم بینالمللی، انیمیشن بلند و مستند بلند را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، آکادمی اسکار پس از بررسی فیلمهای ارسالی در نهایت ۹۲ فیلم در شاخه بهترین فیلم بینالمللی، ۱۴۴ مستند بلند و ۲۷ انیمیشن بلند را برای رقابت در نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار واجد شرایط دانست. در شاخه بهترین فیلم بینالمللی (فیلم غیرانگلیسی زبان)، «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی نماینده رسمی سینمای ایران خواهد بود و فیلم «برندهها» به کارگردانی حسن ناظر با مجموعهای از بازیگران و عوامل ایرانی که در ایران نیز مقابل دوربین رفته، نماینده سینمای انگلیس خواهد بود. «کورساژ» ساخته «ماری کروتزر» به نمایندگی از سینمای اتریش، «آرژانتین ۱۹۸۵» ساخته «سانتیاگو میتره» از آرژانتین، «نزدیک» به کارگردانی «لوکاس دونت» از بلژیک، «باردو» جدیدترین فیلم «الخاندرو گونزالس ایناریتو» از مکزیک، «سنت عمر» ساخته «آلیس دیوپ» از سینمای فرانسه، «تصمیم برای ترک کردن» به کارگردانی «پارک چون ووک» از کروه جنوبی از مهمترین رقبای اسکار ۲۰۲۳ در شاخه فیلم بینالمللی محسوب میشوند. کشور اوگاندا با فیلم «تمبله» برای نخستین بار در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار رقابت میکند. شانسهای اصلی شاخه بهترین مستند بلند نیز شامل «گاو»، «اوالنی»، «خانهای ساخته شده از تراشهها»، ««بازماندگان»ن، سل، «بلک اند بلوز»، «سه دقیقه – طولانی شدن» و «خاطرات میانمار» میشود. در شاخه انیمیشن نیز آثاری چون «مینیونها: ظهور گرو»، «پینوکیو»، «لایتیر»، «دنیای عجیب» و «جانور دریا» رقابت میکنند. فهرست کامل فیلمهای شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۳ از این قرار است: آلبانی، «یک فنجان قهوه و کفش جدید» الجزایر، «برادران ما» آرژانتین، «آرژانتین، ۱۹۸۵» ارمنستان، «طلوع شفق قطبی» استرالیا، «تنها نخواهید بود» اتریش، «کورساژ» آذربایجان، «خالقین» بنگلادش، «هاوا» بلژیک، «نزدیک» بولیوی، «اوتاما» بوسنی و هرزگوین، «تصنیف» برزیل، «مارس وان» بلغارستان، «در قلب ماشین» کامبوج، «بازگشت به سئول» کامرون، «مزرعه کاشتکاران» کانادا، «بهار ابدی» شیلی، «بلانکویئتا» چین، «نمای زیبا» کلمبیا، «پادشاهان جهان» کاستاریکا، «دومینگو و مه» کرواسی، «مکان امن» جمهوری چک، «بوهمی» دانمارک، «عنکبوت مقدس» جمهوری دومینیکن، «بانتو ماما» اکوادور، «نامزئی» استونی، «کالِف» فنلاند، «تصویر دختر» فرانسه، «سنت عمر» گرجستان، «یک استراحت طولانی» آلمان، «در جبهه غربی همه چیز آرام است» یونان، «میدان های مغناطیسی» گواتمالا، «سکوت خائن» هنگ کنگ، «جایی که باد می وزد» مجارستان، «محاصره» ایسلند، «موجودات زیبا» هند، «آخرین نمایش فیلم» اندونزی، «خانه گمشده» ایران، «جنگ جهانی سوم» عراق، «امتحان» ایرلند، «دختر آرام» اسرائیل، «سینما سابایا» ایتالیا، «نوستالژی» ژاپن، پلن 75» اردن، «فرها» قزاقستان، «زندگی» کنیا، «توفان تارا» کوزوو، «به دنبال ونرا» قرقیزستان، «خانه برای فروش» لتونی، «ژانویه» لبنان، «جعبه حافظه» لیتوانی، «زائران» لوکزامبورگ، «ایکاروس» مکزیک، «باردو، وقایعنگاری اشتباه مشتی حقیقت» مولداوی، «کربن» مغولستان، «ماه برداشت» مونته نگرو، «مرثیه لورل» مراکش، «خفتان آبی» نپال، «پروانه روی یک پنجره» هلند، «نارکوزیس» نیوزلند، «مورو» مقدونیه شمالی، «خوشبخت ترین مرد جهان» نروژ، «ملوان جنگی» پاکستان، «جویلند» فلسطین، «تب مدیترانه ای» پاناما، «پسر تولد» پاراگوئه، «ایامی» پرو، «قلب ماه» فیلیپین، «در کار: گمشده ۸» لهستان، «EO» پرتغال، «آلما ویوا» رومانی، «معصوم» عربستان سعودی، «آهنگ ریون» سنگال، «ژاله» صربستان، «تاریکی» سنگاپور، «آجوما» اسلواکی، «قربانی» اسلوونی، «ارکستر» کره جنوبی، «تصمیم به ترک کردن»
اسپانیا، «آلکاراس» سوئد، «توطئه قاهره» سوئیس، «تکهای از آسمان» تایوان، «آسورای لعنتی» تانزانیا، «طناب کشی» تایلند، «یکی برای جاده» تونس، «زیر درختان انجیر» ترکیه، «کر» اوگاندا، «تمبله» اوکراین، «کلوندایک» بریتانیا، «برندهها» اروگوئه، «کارفرما و کارمند» ونزوئلا، «جعبه» ویتنام، «۵۷۸: مگنوم» فهرست نامزدهای اولیه شاخه بهترین فیلم بینالمللی شامل ۱۵ فیلم، در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و پنج نامزد نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی میشوند. مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار میشود.
مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» در چهار بخش افزایش یافت.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، طبق نظر شورای سیاستگذاری، مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» در بخشهای مسابقه ملی، شهید آوینی، جایزه ویژه استعداد نو و جایزه سرباز وطن (یادبود شهید سردار حاج قاسم سلیمانی) افزایش یافت. با توجه به پیشنهاد نمایندگان انجمن صنفی تهیهکنندگان و کارگردانان سینمای مستند در جلسه شورای سیاستگذاری (۲۸ مهرماه ۱۴۰۱) مبنی بر افزایش مبلغ جوایز جشنواره، این موضوع در شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، مطرح و با حمایت دبیر و نظر اکثر اعضا با افزایش مبلغ جوایز موافقت شد، بنابراین مبلغ جوایز این دوره به شرح زیر افزایش یافت: جوایز مسابقه ملی: نشان فیروزه «سینماحقیقت»، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون تومان به بهترین فیلم جشنواره (ویژه تهیهکننده) تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰ میلیون تومان به بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۵ میلیون تومان به بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمهبلند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون تومان به بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون تومان به عنوان جایزه ویژه هیات داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون تومان به عنوان جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (ویژه سرمایهگذار) تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون تومان به بهترین پژوهش فیلم مستند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون تومان به بهترین تدوین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون تومان به بهترین فیلمبرداری تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون تومان به بهترین صدا (با تشخیص هیات داوران جایزه به صدابردار یا صداگذار اهدا خواهد شد.) تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون تومان به بهترین نویسنده یا گوینده گفتار متن (با تشخیص هیات داوران جایزه به نویسنده یا گوینده گفتار متن اهدا خواهد شد.) تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون تومان به بهترین موسیقی متن (موسیقی تولیدی) جایزه شهید آوینی: تندیس طلایی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰ میلیون تومان تندیس نقرهای شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۵ میلیون تومان تندیس برنزی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون تومان جایزه سرباز وطن (یادبود شهید سردار حاج قاسم سلیمانی): تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون تومان جایزه ویژه استعداد نو: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون تومان برای بهترین کارگردان جوان بخش مسابقه ملی و بخش جایزه شهید آوینی (تا ۲۵ سال) شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود.
بنیاد سینمایی فارابی «ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» را در دو بخش «ایده» و خلق شخصیت (کاراکتر) و «فیلم» برگزار میکند.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از فارابی، «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» با در نظر گرفتن لزوم ایجاد بینش اسلامی-ایرانی و تاکید بر ارتقاء روحیه عدالتمحوری، ترویج گفتمان انقلاب؛ با هدف کشف و معرفی استعدادهای موجود، شکوفایی خلاقیت نوجوانان به سوی باروری و رشد فردی و اجتماعی، کمک به ارتقای بینش سینمایی و مهارتهای فیلمسازی نوجوانان، تأمین شرایط مناسب برای حمایت از تولید فیلمهای انساندوستانه نوجوانان مستعد و پرورش نسلی نو در حوزه سینمای کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
شرایط شرکت در المپیاد فیلمسازی:
نوجوانان 12 تا 18 ساله (متولدین 1383 تا 1389) میتوانند در ششمین المپیاد فیلمسازی شرکت کنند.
نکته: نوجوانان ایرانیانی مقیم خارج از کشور که حائز شرایط مطروحه باشند نیز برای نخستینبار میتوانند در المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور حضور پیدا کنند.
بخشهای اصلی المپیاد
الف) بخش ایده و طراحی شخصیت
1- منظور از «ایده» در این المپیاد، طرح اولیه فیلمنامه است که شخصیت اصلی و کشمکش اصلی آن تعریف شده باشد و دارای آغاز، میانه و پایان باشد و میتواند به مثابه یک ایده مناسب برای فیلم داستانی، وبسری، واقعیت مجازی یا مستند نوشته شده باشد.
2- منظور از طراحی شخصیت در این المپیاد، خلق کاراکترهای (شخصیت) جذاب سینمایی است که نوجوانان براساس خلاقیت ذهنی شخصیتهای جذاب را خلق و در نهایت شخصیتهای خلق شده و منتخب، سوژه نگارش فیلمنامه و ساخت یک اثر سینمایی خواهند شد.
هر شرکتکننده میتواند حداکثر 2 ایده (طرح) ارائه دهد.
ایده پذیرفتهشده بعد از انتخاب توسط هیات انتخاب به المپیاد راه یافته و زیر نظر اساتید در کارگاه (تبدیل ایده به فیلمنامه و خلق شخصیت) به فیلمنامه کوتاه تبدیل میشود.
صاحبان ایدههای راه یافته به بخش اصلی المپیاد در کارگاه های «تبدیل ایده به فیلمنامه» شرکت خواهند کرد.
طرحهایی که در کارگاههای تبدیل ایده به فیلمنامه مورد داوری قرار گرفته و پذیرفته میشوند با حمایت دبیرخانه المپیاد و سایر سازمانهای مشارکتکننده به مرحله تولید میرسند.
شرکت کنندگان محدودیتی برای خلق شخصیت در ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ندارند و شخصیتهای برتر خلق شده برای تبدیل به فیلمنامه مکتوب و ساخت فیلم سینمایی توسط بنیاد سینمایی فارابی به ثبت خواهند رسید.
ب) بخش فیلم
در این بخش فیلمهایی با مدت زمان حداکثر 5 دقیقه که بعد از سال 1398 تولید شده باشند، میتوانند در ششمین المپیاد شرکت کنند.
فیلمها میتوانند در قالب داستانی، مستند، پویانمایی یا استاپ موشن باشند.
فیلمهای ساخته شده میتواند توسط دوربین یا تلفن همراه تولید شده باشند.
(نکته: آثار ارائه شده به وسیله تلفن همراه، حتما باید به صورت افقی ارائه شود.)
فیلمهای برگزیده در این المپیاد، در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به نمایش درخواهند آمد.
به فیلمهای برگزیده در المپیاد مدال المپیاد اهدا خواهد شد.
برگزیدگان این بخش به عضویت باشگاه سینمای کودک و نوجوان فارابی درآمده و از مزایای آن برخوردار خواهند شد.
موضوع ایدهها و فیلمهای المپیاد:
ساخت فیلم یا نگارش ایده، میتواند مبتنی بر یکی از موضوعات زیر باشد
قصههای خانواده من
ایران قدرتمند، پیشرفته و زیبای من
قهرمانان من
دنیای دیجیتال من
نحوه ثبت نام و ارسال آثار:
برای ثبتنام به نشانی https://yfo.icff.ir مراجعه کرده و از بخش ثبتنام نسبت به تکمیل فرم آن اقدام نمایید.
همچنین لینک ثبتنام در وبسایت بنیاد سینمایی فارابی «www.fcf.ir» و وبسایت جشنواره کودک «www.icff.ir» قابل مشاهده است.
تاکید میشود، نام فایل اثر خود را ابتدا به صورت انگلیسی ذخیره و سپس در سامانه بارگذاری نمایید.
(محمد رضا کمالی = mohammad reza kamali (
اگر امکان ارسال اثر به صورت اینترنتی فراهم نبود، اثر را روی DVD کپی کرده و نام و نام خانوادگی، نام اثر و کد ثبتنام که وبسایت به شما اعلام کرده است را روی DVD نوشته و آن را به دبیرخانه المپیاد به نشانی «تهران، خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به توانیر، نبش کوچه لنکران (احتشام سابق)، ساختمان شماره 3 بنیاد سینمایی فارابی، نیم طبقه چهارم غربی، ستاد برگزاری المپیاد فیلمسازی» ارسال نمایید.
DVD میبایست پیش از اتمام مهلت اعلام شده به دبیرخانه رسیده باشد.
گاهشمار:
- شروع ثبت نام و ارسال آثار: 10 مهر 1401
- پایان مهلت ثبتنام و ارسال آثار: چهارشنبه 30 آذر 1401
- تاریخ اعلام راهیافتگان: شنبه 17 دی 1401
- تاریخ برگزاری: جمعه 30 دی تا سه شنبه 4 بهمن 1401
«مومیاییها» و «فلش» دو اثر جدید برادران وارنر ماههای فوریه و ژوئن سال ۲۰۲۳ به سینماها میآیند.
گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، برادران ورنر اعلام کرد که پویانمایی مومیاییها در ۲۴ فوریه سال میلادی آینده اکران محدودی خواهد داشت.
مومیاییها داستان سه مومیایی را دنبال میکند که در لندن امروزی زندگی میکنند. اینها در طی یک سری اتفاقات ناگوار، به لندن امروزی سر میزنند و در جستجوی حلقهای قدیمی متعلق به خانواده سلطنتی که توسط لرد کارنابی باستانشناس طماع دزدیده شده، سفری خندهدار را آغاز میکنند.
این پویانمایی را خوان ژسوس گارسیا گالوچا با تیم صداپیشگی به رهبری شان بین – Sean Bean و هیو بونوئل – Hugh Bonneville کارگردانی میکند.
وارنرز پیکچرز همچنین اعلام کرد که فیلم سینمایی فلش با بازی ازرا میلر در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ به روی پرده سینماها خواهد رفت.
این اثر که توسط برادران وارنر پیکچرز، دیسی فیلمز، دوبل دریم و دیسکو فکتوری تولید و قرار است توسط برادران وارنر پیکچرز توزیع شود را اندی موسکیتی بر اساس فیلمنامهای از کریستینا هادسون کارگردانی میکند.
فلش پیشتر قرار بود ۲۳ ژوئن اکران شود که تاریخ جدید اعلام شده فرصت تنفس بیشتری به این اثر ابرقهرمانی پیش از اکران ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت دیزنی که در سیام ژوئن به پایان میرسد، میدهد.
فلش که بر پایه شخصیتی به همین نام ساخته میشود، چهاردهمین فیلم دنیای توسعهیافته دیسی به شمار میرود.
در این فیلم، ازرا میلر، در نقش بری آلن / فلش در کنار ران لیوینگستون، مایکل کیتون، کرسی کلمونس، مایکل شنون، آنتیه تراوه، ساشا کال و بن افلک ایفای نقش میکنند.
داستان از این قرار است که فلش به گذشته سفر میکند تا جلوی مرگ مادر خود را بگیرد و این کار عواقب ناخواستهای را به دنبال میآورد.
در فلش همچنین مایکل کیتون که برای نخستین بار از سال ۱۹۹۲ به عنوان بتمن بازگشته و بن افلک، که نسخهای از بتمن را نیز بازی میکند، ظاهر میشوند. این فیلم همچنین ساشا کال را به عنوان سوپرگرل معرفی خواهد کرد.
کارگردان و تهیهکننده مستند «اپوش» میگوید: اگر ما به دنبال انتقاد واقعی، پژوهش شده و اصلاحی هستیم محل آن قطعا جشنواره «سینماحقیقت» است.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، بهمن ابراهیمی کارگردان مستند «اپوش» که متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شده است، درباره این اثر و معنی نام انتخاب شده برای آن گفت: «اپوش» به معنای دیو و دشمن خرمی و سرسبزی است و محتوای این مستند نیز درباره شرایط زیستمحیطی کوهستان الوند و خشکسالیهای پیش آمده برای این منطقه است. در این مستند محیط زیستی به مشکلات، تخریبها و کمآبیهای کوهستان الوند میپردازیم.
او ادامه داد: علت انتخاب این نام نیز برای چنین تخریبهایی است، افرادی که با تغییر کاربری زمینها، از بین بردن مراتع و … نقش آن دیوی را دارند که باعث نابودی خرمی و سرسبزی این منطقه شده است. من 10 سال است که در این منطقه مستندهای محیط زیستی، حیات وحش، گردشگری و … ساختهام و الان شاهد این موضوع هستیم، کوهستانی که آب تالاب هورالعظیم در خوزستان و همچنین دریاچه استادان در اصفهان را تامین میکرد، دامنههای خود دچار خشکسالی شده است.
این مستندساز درباره علت ساخت مستندی با چنین موضوعی بیان کرد: به هر صورت همه افراد یک جامعه خواه یا ناخواه درگیر خشکسالی رخ داده میشوند و مستندسازی که در حوزه محیط زیست و حیات وحش فعالیت میکند و همچنین 10 سال در کوهستان الوند تحقیق و پژوهش داشته و فیلم ساخته است قطعا همچنان درگیر ساخت اثری برای محیط زیست این منطقه به ویژه در شرایط خشکسالی خواهد بود.
او افزود: تا امروز هر اثری که درباره کوهستان الوند تولید شده است درباره زیبایی، سرسبزی و خرمی این محدوده بوده است اما این کوهستان در شرایطی قرار گرفته که شاید تا چند سال آینده حیاتی را در دامنههای آن شاهد نباشیم چراکه در سالهای گذشته پوشش گیاهی کوهستان الوند بالای 60 درصد بود اما امروز پوشش گیاهی این منطقه به زیر 18 درصد رسیده است.
به گفته ابراهیمی کارگردان مستند «اپوش»، ساخت این فیلم نزدیک به 2 سال زمان برده و در این میان برای تحقیق و پژوهش از کوهستان الوند به خوزستان نیز سفر کرده است.
این کارگردان درباره چالشها و سختیهایی که هنگام ساخت این مستند با آن درگیر بوده است، توضیح داد: یکی از چالشهایی که در ساخت این مستند با آن درگیر شدم، اتفاق غیرقابل پیشبینی بود که در مسیر سفر به خوزستان مورد هجوم سارقان قرار گرفتم ولی خوشبختانه به خیر گذشت و درنهایت به ادامه روند ساخت مستند بازگشتم. البته که باید بگویم پرداخت به چنین موضوعاتی ممکن است از دید برخی مدیران تلخ و سیاهنمایی به نظر برسد اما باید بدانیم که ساخت این مستندها در راه روشنگری است و علت آن آگاهی بخشی و اطلاعرسانی برای رسیدن به یک راه حل تاثیرگذار است.
او درباره جشنواره «سینماحقیقت» عنوان کرد: من به عنوان فیلمسازی که به صورت اختصاصی در حوزه محیط زیست فعالیت میکنم تا چند سال پیش معتقد بودم این آثار جایگاه باید را در جشنواره «سینماحقیقت» ندارند و شاید آنطور که درخور اهمیت این آثار است، به آنها توجه نمیشود اما خوشبختانه در چند سال اخیر این مشکل برطرف شده و اهمیت ویژهتری به این حوزه مهم مستندسازی داده شده است و در جشنواره «سینماحقیقت» دیده میشوند که من به شدت به این رویکرد جشنواره امیدوار هستم.
ابراهیمی در پایان درباره حضور در جشنواره «سینماحقیقت» برخلاف برخی تحریمها تاکید کرد: من معتقدم اگر ما به دنبال انتقادات واقعی، پژوهش شده و اصلاحی هستیم محل آن قطعا جشنواره «سینماحقیقت» است. من به عنوان یک مستندساز محیط زیست انتقادم را به مدیران و شرایط محیط زیستی پیرامون خود را از طریق فیلمی که میسازم بیان میکنم و دیگر مستندسازان نیز به همین شکل انتقاد خود را عنوان میکنند چراکه آثار مستند در ذات خود نقد و اصلاح را به همراه دارند به همین دلیل این جشنواره میتواند محلی برای گفتگو و بیان نقدهای سازنده باشد و اهمیت آن نیز در ایجاد چنین فضایی است.