«بعد از رفتن» با کدام متر، بهترین تهیه‌کنندۀ دنیا را داشت؟

نشست پرسش و پاسخ فیلم «بعد از رفتن» در شرایطی برگزار شد که گروه سازنده این فیلم ،چند دقیقه به قربان صدقه رفتن از یکدیگر مشغول شدند و مدیر جلو های بصیری هم تاکید کرد که اهل کثیف کاری نیست.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایسنا، رضا نجاتی، نویسنده و کارگردان، محمود بابایی، تهیه کننده و بعضی دیگر از گروه سازنده فیلم” بعد از رفتن” عصر امروز ، یکشنبه ۱۶ بهمن ماه بعد از نمایش این فیلم در پردیس سینمایی ملت در جلسه پرسش پاسخ ان حاضر شدند.

در این نشست، نجاتی، نویسنده و کارگردان فیلم گفت که بهترین تهیه کننده جهان را داشته است.

او با ارایه توضیحاتی درباره روند ساخت این فیلم ، مهمترین چالش همه کارگردان ها را انتخاب بازیگر دانست که به دلیل انبوه تولیدات نمایش خانگی، کار را برای فیلمسازان سخت می کند.

نجاتی مساله اصلی فیلمش را خانواده خواند و ادامه داد: از اول قصد داشتم فیلمی شریف بسازم و می خواستم از جریان حال حاضر سینمای ایران دور باشم.

محمود بابایی، تهیه کننده این فیلم نیز گفت: ۶ اذر ماه تازه ساخت فیلم را کلید زدیم و جزو آخرین گروه هایی بودیم که فیلم مان را برای جشنواره آماده کردیم.

او درباره حضور بازیگران چهره در فیلم و در عین حال غیبت آنان در نشست پرسش و پاسخ جشنواره توضیح داد: این اشل کوچکی از دموکراسی است. به آنان برای نشست امروز اطلاع دادیم ولی تلاشی نکردیم که حتما بیایند. درست است که فیلم در دوران التهاب ها ساخته شده و در ان زمان بحث فیلم ساختن و نساختن مطرح بود اما من تاکید داشتم که کار فرهنگی تعطیل بردار نیست و به همین دلیل این فیلم را ساختیم.

محمد برادران، مدیر جلوه های ویژه با انتقاد از وضعیت جلوه های ویژه در چند سال گذشته در سینمای ایران گفت: در این چند سال جلوه های ویژه به دستمالی تبدیل شده بود که نواقص کار را تمیز کند در حالیکه ویژوال باید چیزی به فیلم اضافه کند. به همین دلیل در همه پروژه ها می گفتم اهل کار کثیف نیستم. فرار است جلوه های ویژه به فیلمنامه کمک کند نه اینکه در خدمت جیب تهیه کننده باشد. ارمان فیاض، مدیر فیلمبرداری، امیرحسین حداد، طراح صحنه و میرخانجانی، طراح لباس فیلم هم توضیحاتی درباره همکاری خود با این فیلم ارایه کردند.

 در این نشست که با حضور محمدرضا مقدسیان برگزار شد، پرسش های گوناگونی از سوی اصحاب رسانه درباره پایان بندی این فیلم مطرح شد.

کدام آثار به بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد راه یافتند؟

مسئول گروه سینمایی و سمعی – بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: نمایش ۱۶ فیلم از سری فیلم‌های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در قالب بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۷ بهمن ماه آغاز می شود.

به گزار ش سینمای خانگی، سوسن محمدزاده یکشنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فیلم‌های شماره ۱۰، یادگار جنوب، چرا گریه نمی کنی، عطرآلود، کت چرمی، جنگل پرتقال، سرهنگ ثریا، روایت ناتمام سیما، در آغوش درخت، بعد از رفتن، هوک، آه سرد، اتاقک گلی، پرونده باز است، آنها مرا دوست داشتند، هایپاور از جمله فیلمهایی هستند که در این جشنواره به نمایش درمی آیند.

وی بیان کرد: پردیس های سینمایی هویزه، آفریقا، سیمرغ، ویلاژتوریست، پارک بازار ۱۶ فیلم بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد را در دو سئانس ۱۸ و ۲۰:۳۰ به نمایش می گذارند و پردیس سینمایی برفی هشت فیلم از این مجموعه را فقط در سئانس ۲۰:۳۰ به نمایش خواهد گذاشت.

محمدزاده اظهار داشت: فروش بلیت فیلم‌های جشنواره فجر در مشهد از امشب آغاز می شود و به صورت برخط و از طریق سامانه‌های آی‌تیکت (iticket.ir)، ایران‌تیک (irantic.com) و گیشه هفت (gisheh۷.ir) قابل انجام خواهد بود.

مسئول گروه سینمایی و سمعی – بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: پردیس سینمایی هویزه به عنوان سینمای ویژه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد تعیین شده است و از فردا پذیرای آنان خواهد بود.

بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۷ تا ۲۴ بهمن ماه برگزار می شود.

مهلت ثبت‌نام رویداد 100 در 100 تمدید شد

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 مهلت ارسال ایده و طرح برای شرکت در این رویداد تا بیست‌ودوم بهمن ماه تمدید شد. 

به گزارش سینمای خانگی به نقل از خبرگزاری فارس، در پی استقبال علاقمندان از رویداد «پرتاب 100×100» سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 مهلت ارسال ایده و طرح برای شرکت در این رویداد تا بیست‌ودوم بهمن ماه تمدید شد. 

در این رویداد که با هدف نزدیکی سرمایه به علاقه‌مندان و تولیدکنندگان فیلم کوتاه و با حمایت سازمان سینمایی سوره در بخش جنبی جشنواره فیلم 100 برگزار خواهد شد، صاحبان ایده می‌توانند طرح فیلم کوتاه خود را در برابر سرمایه‌گذاران ارائه کرده و در یک فضای شفاف و عادلانه به جذب سرمایه برای تبدیل ایده خود به فیلم بپردازند. شرکت در این رویداد از طریق ارسال طرح بدون محدودیت ژانر و برای فیلم‌های یک تا 40 دقیقه‌ای به آدرس ایمیل 100partab@gmail.com  امکان‌پذیر است. 
همچنین فراخوان ثبت‌نام اهالی رسانه برای حضور در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 از صبح امروز شانزدهم بهمن آغاز شد. براین اساس فعالان این حوزه می توانند تا 25 بهمن ماه با مراجعه به سایت جشنواره و وارد کردن مشخصات خود در بخش ثبت‌نام اهالی رسانه، برای حضور در این رویداد اقدام کنند. 
سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم 100 به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره نهم تا دوازدهم اسفند برگزار خواهد شد.

خزاعی برای نصیریان چه نوشت؟

رییس سازمان سینمایی خطاب به علی نصیریان نوشت: شما در سخت‌ترین شرایط تاریخ معاصر همواره در میدان حضور داشته اید، و امروز نیز، به بهبودی و سلامتی عاجل تان امید داریم تا بار دیگر، شاهد حضورتان در صحنه‌های هنر بوده و ما نیز، افتخار میزبانی شما را در این محفل بزرگ سینمایی داشته باشیم.

به گزارش سینمای خانگی؛ رئیس سازمان سینمایی کشور به مناسبت سالروز تولد استاد علی نصیریان طی یادداشتی ضمن تبریک تولد وی برای این استاد پیشکسوت حوزه فرهنگ و هنر آرزوی سلامتی و بهبودی کرد.

متن کامل یادداشت محمد خزاعی بدین شرح است:

«استاد عزیز

با سلام و ادب

به مناسبت سالروز تولد شما استاد گرانقدر بر خود لازم می‌دانم از صمیم قلب ضمن آرزوی صحت، سلامتی و بهبودی عاجل این روز مبارک را به جنابعالی تبریک بگویم. از خبر کسالت شما که طی یادداشتی به دبیر جشنواره فجر اعلام کردید به حسب ارادت شخصی و وظیفه‌ام متاثر شدم.

سینمای ایران وامدار هنرمندان بزرگی چون شماست. شما اندوخته و سرمایه هنر تصویری این مملکت هستید. مردم ما خاطره‌های بسیار از حضور گرم شما برروی صحنه و جلوی دوربین دارند. وظیفه همه ما اهالی سینماست که جویای مشکلات جسمی و روحی عزیزان و بزرگان فرهنگ و هنر باشیم تا هر چه زودتر به این عرصه بازگردند.

این جشنواره های سینمایی و هنری که سابقه بیش از 40 سال دارند با وجود شما بزرگان خاطره انگیز و جریان ساز بوده و خواهد بود. شهرت و آوازه حضور پرافتخار شما در قلب های مردم و بر تارک چنین رویدادهایی همواره،  ثبت و ضبط است. بدون تردید، نام شما اعتبار هنر و سینمای امروز است و هرگز حذف شدنی نیست.

استاد نصیریان عزیز

از چندی پیش، سخنان زیبا و عمیق شما در عیادت از جنابعالی همچنان، در خاطرم  هست که از دغدغه‌های‌تان برای پیشرفت سینما و جوانان گفتید و ما را به حمایت از استعدادهای جدید و گمنام‌های این عرصه تشویق کردید.

در شرایط کنونی، اگر چه برخی بدشان نمی‌آید دلسوزی ها و حتی، همین خبر کسالت تان را با منافع شخصی و سیاسی خویش گره بزنند ولی جامعه و مردم، هنر شما را در مقاطع مختلف تاریخ این مرز و بوم – در بزنگاه های دوران دفاع مقدس و حتی، در اتفاقات سال های اخیر به خاطر دارند و می دانند همواره، دل تان برای رشد و تعالی فرهنگ ایران زمین می تپد.

به دلیل افتخار همکاری‌ام با جنابعالی در چندین فیلم و جشنواره های سینمایی و نمایشی در سال های دور و نزدیک؛ با عمق نگاه، دغدغه‌ها و دلسوزی‌های ملی و فراملی شما آشنا هستم.

شما در سخت‌ترین شرایط تاریخ معاصر همواره در میدان حضور داشته اید، و امروز نیز، به بهبودی و سلامتی عاجل تان امید داریم تا بار دیگر، شاهد حضورتان در صحنه‌های هنر بوده و ما نیز، افتخار میزبانی شما را در این محفل بزرگ سینمایی داشته باشیم.

فجر چهل‌ویکم، رکورد گیشه را شکست؟

فروش گیشه سینماهای کشور در سه روز تعطیلی هفته گذشته رکورد تازه ای در این حوزه ثبت کرد و به رقم ۵ میلیارد و۷۵۰ میلیون تومان رسید و همچنین یک مدیر سینمایی اذعان کرد : شاید اولین سالی باشد که فیلم های در حال اکران عمومی همزمان فروش خوبی داشتند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با اعلام این مطلب، با توضیح اینکه سه شنبه هفته گذشته پرتماشاگرترین روزسینما در سال ۱۴۰۱ بوده است، گفت: سینمای ایران مخاطبان بالفعل و بالقوه بسیاری در کشور دارد که وقتی فیلم مناسبی اکران شود ، از آن استقبال خواهند کرد. اکران و فروش گیشه سینماها« موتور محرکه» سینما محسوب می شود که برای رونق آن باید برنامه ریزی و اقدامات مناسبی انجام داد. چرا که موضوع «اکران وگیشه فیلم ها» به طور مستقیم به تولید بیشتر ، جذب سرمایه برای ساخت اثار مختلف، و ایجاد اشتغال برای صنوف سینما مربوط است.

 ایل بیگی با اشاره به حضور گسترده مردم در سینماها و استقبال از آثار اکران شده در چند هفته اخیر نیز گفت: در سال های گذشته و در آستانه برپایی جشنواره فیلم فجر، معمولا آثار پرفروش در سینماها اکران نمی شدند، تا جشنواره بتواند از ظرفیت همه سالن های سینما استفاده کند. امسال اما شرایط متفاوت تر بود. به هرحال در چند ماهه اخیر اتفاقاتی روی داد که روی بسیاری از مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور اثر گذاشت که بالطبع این اتفاقات بر روی فروش و اکران فیلم های سینمایی هم تاثیر گذاشت. به همین دلیل سازمان سینمایی با همکاری تهیه کنندگان فیلم های پر مخاطب به توافق رسیدندکه، زمینه را برای حضور مردم در سینما ها و نیز، برگزاری جشنواره فیلم فجر، مهیا کنند که خوشبختانه این امر محقق شد و الان، شاهد هستیم که هم استقبال خوبی از آثار جشنواره فجر صورت می گیرد و هم فیلم های اکران شده مخاطبان خود را دارند.
این مدیر با توضیح اینکه اکران دو فیلم پر مخاطب اجتماعی وکمدی در چند هفته اخیر توانست تحرک خوبی در فروش گیشه سینماها ایجاد کند ، تصریح کرد: شاید اولین سالی باشد که به طور همزمان با برگزاری جشنواره، فیلم ها هم اکران خوب و چشمگیری را تجربه می کنند. این یک اتفاق تازه در حوزه اکران فیلم در ایام جشنواره است. به نظر می آید تعطیلات ماه رجب و ماه شعبان که برای همه، ماه شادی، سرور و بهجت است استقبال مردم از فیلم های روی پرده و فروش گیشه این فیلم ها تداوم داشته باشد.
به گفته ایل بیگی تدبیری اندیشیده شده که، روند اکران فیلم های پر مخاطب ادامه داشته باشد.

کت چرمی، تداعی کدام کاراکتر است؟

یکی از ستون های سینما در جذاب کردن یک اثر، طراحی و ارائه یک شخصیت است که آن را ماندگار می کند و درام را شکل می بخشد. سینمای ما چقدر توانسته است بر بال شخصیت پردازی، حرکت کند؟

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، «کت چرمی»، ساخته حسین میرزامحمدی و نوشته مسعود هاشمی نژاد در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، توانسته است نگاه ها را به خود جلب کند، از خاصیت و نعمت شخصیت، کم بهره است. شخصیت در سینما به آن معناست که ویژگی های یک نقش در فیلم، چند بعد داشته باشد و هر بعدش هم در تناقض با بعد دیگرش دیده شود. در چنین شرایطی است که مخاطب با فیلم ارتباط می گیرد و آنگاه درام شکل می گیرد. این وضعیت، برگرفته از طبیعت و خواص غافلگیرکننده آن است. آدمی که همه زندگی اش را باخته و چیزی برای از دست دادن ندارد، بنابراین برای نجات دیگرانی که بی گناه اند و در دام افتاده اند، دست به هر کاری می زند.

«عیسی فرهمند» شخصیت اصلی کت چرمی، چنین می کند و غیر از این هم از او انتظار نمی رود. نقش های دیگر هم در جایگاه خودشان، چنین اند و خلاف منطق رفتاری شان، عمل نمی کنند. پلیس جایگاه خودش را دارد، مامور اطلاعاتی نقش خودش را دارد، دختران معتاد نقش خودشان را دارند، خانواده مرد مقتول، نقش خودشان را دارند و به همین ترتیب دیگران و دیگران، تیپ هایی هستند که راه های رفته را می روند.

با این حال، خواست در نقش اصلی، خواست قدرتمندی است. او می خواهد انتقام همه گرفتاری هایی که سبب از پاشیدگی زندگی اش شده است را از گادفادر ماجرا یعنی آقای «رفیعی» بگیرد. معلوم است که او مقام و منصبی دارد و دست یازیدن بر او، حکم پا گذاشتن به حریم گرگها را دارد. عیسی صلیب رنج ها و گرفتاری های اطرافیان را بر دوش می کشد و آنانی که در یک قدمی مرگ هستند و با دم پرحرارت اش، جان می بخشد. در دام می افتد بدون آنکه یهودایی در کار باشد به جای درودگری، خطاطی بلد است.

از آنجا که محمدحسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردان، در این اثر حضور دارد، می شود شباهت بازی و حتی نقش او با حال و هوای «مرد بازنده» را اتفاقی ندانست.

البته آنارشیسمی که در «عیسی فرهمند» دیده می شود، می تواند بازآفرینی قیصر در فیلم «قیصر» یا ابی در «کندو» یا سید در «گوزن ها» باشد؛ یک شخصیت مدرن، برای روزهایی که دنیا و البته ایران را با تغییرهای فراوان مواجه کرده است و دگره ای از مرد تبر به دستی است که بت های دست نایافتنی را می شکند؛ هر چند ناقص.

نوشته مسعود هاشمی نژاد، پر از بحران، تنش و فراز و فرودهایی است که فیلم میرزامحمدی را جذاب و مخاطب پسند می کند اما همچنان افسوس جای خالی یک شخصیت سینمایی را به جا می گذارد.

سوپراستار پاسخ می‌دهد: فجر می‌تواند پایه‌گذار آشتی ملی باشد؟

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، با بیان اینکه امروز نیازمند آشتی ملی هستیم، گفت: نباید اجازه داد از بیرون برای کشورمان تصمیم بگیرند، اینکه دیگران از کیلومترها خارج از ایران بخواهند برای ما تصمیم‌ بگیرند خوشایند نیست.

به گزارش سینمای خانگی، ابوالفضل پورعرب در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، در حاشیه بازدید از خانه جشنواره چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شامگاه یکشنبه – ۱۶ بهمن ۱۴۰۱- به درخواستش از رهبر معظم انقلاب در برنامه زنده تلویزیون برای عفو برخی از زندانیان حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: بسیار خوشحالم که این اتفاق افتاد و خانواده‌هایی به واسطه لطف ایشان خرسند شدند. امروز بدون تردید با اعلام خبر موافقت رهبری، بخشی از جامعه از این عفو به آرامش می‌رسد.

خوشحالم که به لطف رهبری خانواده‌ها امروز خوشحال شدند

پورعرب با اشاره به دو نکته ای که در برنامه شب یلدا در تلویزیون مطرح کرده بود، افزود: یکی از آن موارد مربوط به همین عفو عمومی بود که امروز اتفاق افتاد، اما نکته دیگری که مطرح کردم درباره آشتی ملی بود. در این شرایط که شیرینی عفو تعداد قابل توجهی از محکومان حوادث اخیر کام جامعه را شیرین کرده است خوب است مردم با مسئولان و مسئولان با مردم آشتی کنند تا بتوانیم به ساختن کشورمان فکر کنیم.

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت:‌با مشکلات فراوانی که کشورمان مثل جنگ تحمیلی هشت ساله، فشارهای سیاسی و تحریم و مسائل اقتصادی پشت سر گذاشته، نباید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمنان سوء استفاده کنند چون تک تک شهدا و جانبازان به گردن ما حق دارند و باید دستاورد رشادت‌های آنها را حفظ کنیم.

پورعرب تاکید کرد: آشتی ملی موجب یکپارچگی و مانع دست‌درازی دشمنان به کشورمان می‌شود و سنگ‌اندازی‌ها کاهش خواهد یافت، ما هرچه داریم از وحدت و یکدلی مردم داریم. مردمی که در غم‌ها و شادی‌ها با هم بودیم، با هم زندگی کردیم اکنون هم باید دست به دست هم بدهیم و در مسیر آبادانی ایران عزیز با هم حرکت کنیم.

«خواهش من این است که به آشتی ملی بیشتر بیاندیشیم و در راه تحقق آن به جِدّ تلاش کنیم تا به امید خدا جامعه‌ای شاداب‌تر و بهتر از گذشته داشته باشیم»

نباید اجازه داد از بیرون برای کشورمان تصمیم بگیرند

پورعرب اظهار داشت:‌ هیج کس نباید در آتش هیجان‌های سیاسی ناخودآگاه بسوزد. نوجوانان این مرز و بوم باید دانشگاه بروند، درس بخوانند، رشد کنند و به آینده و بزرگ فکر کنند تا خودشان مملکت خودشان را بسازند نه اینکه از بیرون برای کشورمان تصمیمی گرفته شود.

همه باید کار کنند، هر کسی در هر نقش دارد، مثل رسانه‌ها که در حال خبررسانی به مردم هستند، همه ما باید در هر شرایطی کار خودمان را انجام دهیم

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: اینکه دیگران از کیلومترها خارج از ایران بخواهند برای ما تصمیم‌ بگیرند خوشایند نیست و با همان آشتی ملی نباید اجازه دهیم که این اتفاق بیافتد؛ ما به بیگانه نیازی نداریم چرا که خودمان مرد خودمان هستیم. مردان و زنان این مرز و بوم همه از جنس باران هستند.

پورعرب درباره حضور و عدم حضور هنرمندان در جشنواره گفت: همه باید کار کنند، هر کسی در هر نقش دارد، مثل رسانه‌ها که در حال خبررسانی به مردم هستند، همه ما باید در هر شرایطی کار خودمان را انجام دهیم. 
بازیگر سینما و تلویزیون اظهار داشت: خواهش من از رهبر انقلاب خالصانه بود، البته بخش بزرگی از هنرمندان بود که معترضان را ببخشند که امروز شنیدم عده بسیاری بخشیده شدند، این عفو ملی بود اما اکنون زمان آشتی ملی است امیدوارم هر دو اتفاق بیفتد. 

وی گفت: جوانان و مردم باید اجازه بدهند و همراهی کنند تا دولتمردان اشکالات را رفع کنند دولتمردان هم باید انتقادات را بپذیرند، و با ما مردم حرف بزنند خطایی هم اگر می شود در مقابل مردم و مستقیم عذرخواهی کنند تا بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم در غیر این صورت همه چیز مختل خواهد بود. 

دلخوری و دلگیری سینماگران باید شنیده شود

پورعرب خاطرنشان کرد: اعتراض باید شنونده داشته باشد تا بتوان تصمیم گرفت. منظور من آشتی در جامعه بود و در مورد قهر و آشتی سینما حرفی نزدم و تحریم ربطی به سینما ندارد.

وی گفت: سینما یک صنعت است و در حال کار کردن است، مردم در هر شرایطی تفریح و سینما می‌خواهند، و در هر حالتی روند زندگی باید انجام شود. اگر بخواهیم جلوی سینما را بگیریم در واقع سلول‌های زندگی را از بین بردیم، مردم و خانواده ها سینما را دوست دارند و می خواهند در چارچوب امنیت و آرامش به سینما بروند. 

پورعرب گفت:‌ مردم سالها با هنرمندان جامعه خود زندگی کردند و دلشان می‌خواهد آنها را ببینند، به یکباره نمی‌توان گفت به سینما نروید و به دلایلی نتوانند یا نیایند حرف بزنند. بلکه آنها که آگاه‌تر هستند باید بیایند حرف بزنند،  

من تحریم سینما را درک نمی‌کنم، تحریم سینما معنا و مفهوم ندارد. فکر هم نمی‌کنم جدی و از ته دل باشد، اما قطعا دلخوری و دلگیری دارند باید حل شود. نمی‌توان گفت حرفشان بیهوده است، اشکالاتی وجود دارد باید شنیده  و با گفت و گو نشست حل شود.

با تحریم چیزی حل نمی شود /  کوچک مردم کشورم هستم

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون افزود:‌ به جرات سینما یکی از تفریحات اصلی مردم است، حق نداریم آن را از مردم بگیریم. این همه سال تلاش شده تا یک سینمای آبرومند داشته باشیم، اعتراض عده ای مورد قبول است، اما با تحریم و نرفتن چیزی حل نشده است، برزگترین جنگ‌ها هم پای مذاکره حل شده است. خیلی اعتقاد به تحریم سینما نداشتم و دلم می خواست به مردم بگویم که همیشه کوچک مردم هستم و دستشان را ببوسم. 

اجازه حرف زدن به یکدیگر بدهیم / آدم خردمند در کشور کم نداریم

پورعرب اظهار داشت:‌ باید اجازه حرف زدن به یکدیگر بدهیم، از هم نترسیم، این روال صحیح روابط اجتماعی است، جامعه به این گفت‌وگو و آزادی بیان آزادی اجتماعی نیاز دارد. 

تا این لحظه برای حضورم در میان داوران جشنواره مطلبی عنوان نشده است، البته اگر بود می‌گفتند

وی با تاکید بر اینکه قهر خوب نیست، افزود:‌ با قهر و سکوت هیچ چیزی حل نمی شود، از مردم خواهش می کنم که فرصت بدهند، مشکلات را بررسی کنیم اجازه ندهیم دست هایی از خارج بیاید که قطعا به ما آسیب بزند. خودمان حرف بزنیم، آدم خردمند در کشور کم نداریم. 

پورعرب به مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: همه چیز را می‌دانیم و می بینیم مشکلات و اختلاس را می‌بینیم اما خودمان می‌توانیم مسائلمان را حل کنیم. دولت باید اجازه بدهد همه با هم حرف بزنیم.  باب گفتمان باز شود.

در مورد داوری جشنواره با من حرفی نزدند

پورعرب درباره حضورش در هیات داوران جشنواره گفت: تا این لحظه برای حضورم در میان داوران جشنواره مطلبی عنوان نشده است، البته اگر بود می‌گفتند. 

وی گفت: جوانان فیلم اولی‌ها؛ هر سال در هر دوره جشنواره بود، اما چون هنرمندان حرفه ای تر بودند، خیلی به چشم نمی‌آمدند اما این دوره برخی یا مسافرت هستند، یا سرکار هستند و حتی رنجیده خاطر شده‌اند بیشتر دیده می‌شوند، و اتفاقا خوش می‌درخشند. 

امروز برای دیدن فیلم آمدم. همواره برای جشنواره ها دعوت می شوم، و هر جا تشخیص می‌دهم که حرف سینما است می‌روم، با فیلم‌هایی که تولید شده حرکت جدیدی در صنعت سینمای کشور شکل گرفته است. 

وی افزود: با کار نکردن و خواباندن سینما مشکلی حل نمی‌شود، سینما یک صنعت است راه خود را پیش می‌رود، تاریخ سینما همین را نشان می دهد. ما از نسل قدیم خود (بهروز و فردین) این صنعت را تحویل گرفتیم و به نسل بعدی خود (شهاب حسینی و نوید محمدزاده ها) تحویل می‌دهیم و این حلقه همچنان ادامه دارد هر نسلی هم باید حرفی برای گفتن داشته باشد. 

ما با هم تاریخ ساختیم پای همه چیز هم می‌ایستیم

پورعرب گفت:‌ ما با مردم خندیدیم، با مردم گریه کردیم، با هم تاریخ ساختیم، در مقابل دشمن جنگیدیم، پای همه چیز ایستادیم. سینما روند خودش را خواهد داشت و این مردم هستند که تصمیم نهایی می گیرند و با آَشتی ملی رفاقت و دوستی هایمان را حفظ می کنیم. 

آیا ردپای حقنه باورهای «نیهیلیستی» و انگاره‌های «پوچ‌انگاری» دیده می‌شود؟

«چرا گریه نمی‌کنی؟» عنوان یکی از تولیدات سینمایی عرضه شده در «بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» است که به صورتی کم سابقه‌ای در قالب یک فیلم سینمایی ایرانی اقدام به ترویج باورهای «نیهیلیستی» می‌نماید.

به گزارش سینمای خانگی، فاطمه سادات ناظمی/ «چرا گریه نمی‌کنی؟» عنوان یکی از تولیدات سینمایی عرضه شده در «بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» است که به صورتی کم‌سابقه‌ای در قالب یک فیلم سینمایی ایرانی اقدام به ترویج باورهای «نیهیلیستی» (Nihilism) می‌نماید. اثری خسته کننده از منظر فُرم سینمایی که البته به صورتی بسیار عریان و شفاف و کاملا در جهت تقابل و مواجهه با «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» مبادرت به تولید تصویر و دیالوگ می‌نماید و مخاطب سینمایی خود را به شدت دچار ناامیدی ساخته و با «حقنه یاس» در عمق جان ایشان سعی می‌کند تا به باورهای «پوچ‌انگاری» (Absurdism) مبتلا و از این مسیر به وادی بی‌بندوباری بکشاند.


«چرا گریه نمی‌کنی؟» کشیده شدن داستانی نیم خطی از زندگی فردی به نام «علی شهناز» است که برادر کوچک خود را به خاطر بیماری از دست داده است. او که شب قبل از مرگ برادرش بسیار گریه کرده و از خدا خواسته تا برادرش را از مرگ نجات دهد، بعد از مرگ او، نسبت به دین و خدا و پیغمبر و… آنچنان بی‌اعتقاد شده که به صورتی هتاکانه بر چنین باورهایی می‌تازد. شخصیتی که اکنون بعد از مرگ برادرش دیگر نمی‌تواند گریه کند و حالا اطرافیانش سعی دارند با هر ترفندی او را به گریه وادارند و …

«چرا گریه نمی‌کنی؟» یک اثر کم‌رمق از لحاظ فُرم سینمایی است که حتی علاقمندان به گونه «سینمای پست‌مدرن» را راضی نکرده و بعضا حتی سرخورده ساخته و با یک رونویسی مجدد از ساخته نخست همین کارگردان یعنی فیلم سینمایی «رضا» مواجه می‌نماید. اثری البته هتاک‌تر نسبت به «شریعت اسلام» که در این مسیر از صراحت لهجه بیشتری نسبت به «رضا» برخوردار است و توانسته با ایده‌های هجو آمیز و بسیار مبتذل خود آنچنان به «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» بتازد که عملا وجاهت روایت‌گری خود را در سطح یک اثر «ضد دین» (Antireligion) تثبیت نماید. اثری که در طول مدت زمان خود، مدام در حال تکرار ضدیت و تقابل با باورهای دینی است و این همه را توانسته با هوشمندی در انتخاب «تهیه‌کننده‌ای با پدرزن پاسدار» بر روی «پرده نقره‌ای سینماهای جمهوری اسلامی» به نمایش بگذارد!



در مجموع باید توجه داشت که کارکرد اصلی «چرا گریه نمی‌کنی؟» تنها محدود بهترویج هیچ انگاری و یا تعرض آشکار به ذات اقدس الهی و شریعت اسلام و یا فحاشی و هتاکی مستقیم به انسان ایرانی و یا ضدیت با فرزندآوری و مواجهه با سیاست‌های جمعیتی و یا بی‌احترامی به روحانیت شیعه و یا هجو نمودن روضه و مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام و یا توصیه به طلاق آسان و یا ترویج ازدواج سفید و یا آموزش کیفیت در رابطه‌های جنسی متعدد قرار گرفتن آن هم به صورت همزمان و … نبوده و نیست و این حجم از قباحت‌زدایی تنها بخشی از لایه‌های رویین این اثر است! بلکه چالش اصلی در «چرا گریه نمی‌کنی؟» تصویرسازی و ترویج نوعی «سبک زندگی اباحه‌گرایانه» است. سبک زندگی ویژه‌ای که به دنبال تحقق جامعه‌ای است که هنجارهای اجتماعی در آن به صورتی کاملا «لیبرال» درآمده باشد و در حوزه فردی موجب گردد تا آدمی هیچ وظیفه‌ای برای خود و در برابر خالق خود متصور نباشد و از این جهت پایبند به هیچ شریعت و قانونی در زندگی نباشد و حرام را مباح شمارد و مسیر و روش «بی‌قیدی» در پیش گیرد و …


ژانر، زندگی بر مدار تجربه

نگاهی به فیلم سینمایی «کت چرمی» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

مرتضی گازرانی-سینمای خانگی؛ فیلم سینمایی کت چرمی به کارگردانی حسین میرزامحمدی در پنجمین روز جشنواره و در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد. فیلمی که بر قواعد درست ژانر به خوبی پیش رفته است. فیلمنامه ای مهندسی شده، کارگردانی حساب شده، نقش آفرینی حساب شدة بازیگران و موسیقی به قاعدة آن اثری شسته و تمیز را به نمایش می گذارد.

در این فیلم همزمان با سفر بیرونی قهرمان،آغاز  سفری درونی را نیز به تماشا می نشینیم. عیسی با بازی جواد عزتی که زخم خاطره ای از سرنوشت تلخ از دست دادن دختر معتادش دارد،  به عنوان مسئول حراست بهزیستی برای نجات دخترانی از جنس و هم درد دختر خودش وارد عرصه ای می شود که مرد رَه می خواهد و میان خون رفتن. چنانکه در خلاصه فیلم آمده:  «گاهی وقت‌ها باید بین موندن و رفتن، مردن رو انتخاب کرد…».

اما نقطه ضعف فیلمنامه همان زخم خاطره است که القاعده بایستی انگیزة سفر قهرمان نیز باشد. اما زخمی که باید در طول فیلم و به موازات تحول شخصیت پیش برود تنها در نیمة فیلم لحظه ای خود را نشان داده و فراموش می شود. معمولا در ژانر فیلم های پلیسی و معمایی که این فیلم سعی دارد بر مدار آن حرکت کند، زخم خاطره ابتدا به صورت تصاویری مبهم ، ذهن آشفته و خفتة قهرمان را بیدار کرده و پس از اشاره به آن در نیمه فیلم ، ابعاد آن تا پایان اثر باز می شود.  هر آدمی در طول زندگی زخم هایی برمی دارد که اگر با آن منفعلانه مواجه شود نتیجه ای جز سرخوردگی و انزوا به دنبال نخواهد داشت. اما اگر آن را انگیزه ای برای تداوم زندگی و کمک به دیگران تلقی کند ، برکات ارزشمندی،  هم برای خود و هم برای دیگران به دنبال خواهد داشت. بسیار دیده ایم که پدر یا مادری عزیزشان را در اثر بیماری سرطان از دست می دهند، اما همین اتفاق منشأ اقدام نیکوکارانه در تأسیس مرکز حمایت از کودکان سرطانی می شود.

گاه مسائل فرامتنی یک فیلم از خود اثر اهمیت بیشتری می یابد. به عنوان نمونه همین بحث ژانر که نقطة قوت این فیلم می باشد، فی نفسه حاوی نکات ارزشمندی است که جای بررسی دارد. اساسا ژانر در سینما به نوعی پیروی کردن از الگوهای به اصطلاح جواب پس داده است. حتی زندگی بشر از همان ابتدا بر اساس یک سری کهن الگوهایی شکل گرفته که وقتی یک نویسنده در اثرش به آن اشاره می کند، برای مخاطب آشنا به نظر رسیده و از این رو ارتباط عمیقی با آن برقرار می کند. لذا زندگی بر مدار تجربة دیگران نیز نوعی حرکت در مسیر ژانر محسوب می شود. این تجربة فیلمسازی می تواند خود فی نفسه تجربه ای از زندگی باشد. چنانچه در معارف دینی از آن به عنوان اسوه و در زندگی اجتماعی به آن الگو، مدل و یا سبک زندگی اشاره شده است. ما با نگاهی به اطراف و زندگی آدم های موفق پیرامون خود می توانیم با نگاهی ژانریک به تجربیات موفق دیگران، ضمن شناخت دقیق ابعاد آن و پیاده سازی آن الگو در زندگی خود به موفقیت های بزرگی دست یابیم. 

موضع خزاعی دربارۀ غیبت عوامل فیلم‌ها در جشنوارۀ فجر، چیست؟

رئیس سازمان سینمایی درباره غیبت برخی عوامل فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر در نشست رسانه‌ای تأکید کرد این تهیه‌کننده است که باید برای برگزار شدن نشست فیلمش تصمیم بگیرد.

به گزارش سینمای خانگی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی عصر امروز شنبه در محل پردیس سینمایی ملت حضور داشت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خزاعی در بخشی از صحبت‌های خود درباره فیلم‌هایی که از بخش بین‌الملل انصراف داده‌اند توضیح داد: در حوزه بخش بین‌الملل دست آورده‌ای خوبی داشتیم و اگر اخبار آن منتشر نمی‌شود به دلیل فضایی است که در خارج از کشور وجود دارد و این احتیاط و این برنامه‌ریزی را می‌طلبد که ما کمی دیرتر درباره مهمانان و آثار شاخص حاضر در این دوره از جشنواره اطلاع‌رسانی کنیم. طبیعتاً ورود مهمانان بخش داوری و بازار از فردا و پس فردا آغاز می‌شود و به زودی اسامی آنها اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: نکته جالب این است که امسال بخش بین‌الملل باشکوه‌تر برگزار خواهد شد. تاکید می‌کنم که اسامی مهمانان با ورود به کشور اعلام خواهد شد. درباره فیلم‌های حاضر در این بخش نیز باید بگویم که در تمام جشنواره‌های بین‌المللی وقتی برای یک فیلم فرم پر می‌کنید و حق رایت فیلم ارائه می‌شود دیگر حق حسابی وجود ندارد. در حوزه سینمای داخلی نیز همین است زمانی که تهیه‌کننده فرم حضور را پر می‌کند یعنی پذیرفته که اثر مورد نظر در جشنواره نمایش داده شود و نمی‌توانند از حضور در جشنواره انصراف دهند.

اگر انصرافی‌ها زودتر می‌گفتند، سریع جایگزین می‌کردیم

وی تأکید کرد: اینکه برخی در یک فضایی قرار می‌گیرند و بیانیه صادر می‌کنند، مساله دیگری است و قبل از حضور در این جشنواره تا الان اتفاق مهمی نیفتاده است. صاحبان فیلم‌ها باید در همان زمان تصمیم می‌گرفتند که دوست دارند در جشنواره حضور داشته باشند یا خیر. البته آن دست از فیلم‌هایی که اعلام کرده‌اند در جشنواره حضور نخواهند داشت در بخش رقابتی نبوده و بیشتر جنبه نمایشی داشته است. وگرنه که واقعیت جشنواره فیلم فجر و سیاست‌های آن از ابتدا معلوم بوده است. در این دوره از جشنواره فیلم فجر آنقدر فیلم از کشورهای مختلف ارسال شده بود که اگر دوستان زودتر اعلام می‌کردند ما به سرعت فیلم دیگری جایگزین می‌کردیم و هیچ مشکلی در جایگزینی آثار به خاطر تنوع نداشتیم.

خزاعی درباره برگزاری برخی نشست خبری جشنواره بدون حضور کارگردان هم توضیح داد: طرف حساب ما تهیه‌کننده است، در حقیقت تهیه‌کننده صاحب فیلم است و تصمیم می‌گیرد که چگونه اثرش به نمایش گذاشته شود. در سال ۱۳۹۰ که به عنوان دبیر جشنواره حضور داشتم به تهیه‌کننده می‌گفتیم که شما باید اسامی کسانی که قرار است در نشست حضور داشته باشند را اعلام کنید چرا که این از اختیارات تهیه‌کننده است. یک زمان است که عوامل فیلم با تهیه‌کننده همراهی نمی‌کنند و یا مسافرت هستند، تهیه‌کننده خود در نشست حضور پیدا می‌کند تا فضای رسانه‌ای را کنترل کند و یا بی‌احترامی به اهالی رسانه نداشته باشد و کنفرانس رسانه‌ای را برگزار می‌کند.

در سال‌هایی نشست رسانه‌ای برگزار نمی‌شد و اتفاقی هم نمی‌افتاد

وی بیان کرد: در این چند روز شاید یک یا دو مورد نشست بدون حضور کارگردان داشتیم اما تاکید می‌کنم اختیارات کامل یک اثر سینمایی در عرصه سینما برعهده تهیه‌کننده است. بی‌شک اگر کارگردان و عوامل دیگر هم باشند به سوالات و چالش‌ها پاسخ بهتری داده می‌شود. البته یادآور می‌شوم که در یک سال‌هایی نشست‌ها برگزار نمی‌شد، یعنی به غیر از امسال که سال پرحاشیه تری را پشت سرمی‌گذاریم، سال‌هایی داشتیم که نشست‌ها برگزار نمی‌شد و اتفاقی هم رخ نمی‌داد.

خزاعی در پایان گفت: این اختیار تهیه‌کننده است یعنی اگر تهیه‌کننده به ما اعلام کند که ما نمی‌خواهیم کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنیم قطعاً کنفرانس برگزار نمی‌شود اما اگر بگوید که می‌خواهیم نشست برگزار کنیم ما به عنوان ستاد برگزاری جشنواره نشست را برگزار کنیم.

خروج از نسخه موبایل