معرفی 10 مستند ایرانی بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت»

اسامی ۱۰ فیلم مستند ایرانی حاضر در مسابقه بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شدند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، اسامی 10 فیلم ایرانی راه‌یافته به بخش مسابقه بین‌الملل شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که در سه بخش «کوتاه»، «نیمه‌بلند» و «بلند» انتخاب شده‌اند، اعلام شد.

از 10 فیلم را‌ه‌یافته، چهار فیلم در بخش بلند مسابقه بین‌الملل حضور دارند که اسامی آن‌ها عبارتند از:

1. «آقا نعمت» اثر علی تک روستا با مدت زمان 84 دقیقه
2. «خونه مامان شکوه» اثر مهدی بخشی مقدم با مدت زمان 76 دقیقه
3. «سه نهزارم» اثر بهروز نورانی‌پور با مدت زمان 70 دقیقه
4. «غیر مسکونی» اثر مسعود زارعیان با مدت زمان 92 دقیقه

همچنین سه فیلم ایرانی راه‌یافته به مسابقه بین‌الملل، در بخش نیمه‌بلند پذیرفته شده‌اند که اسامی آن‌ها عبارتند از:

1. «آب ما را خواهد برد» اثر محمد احسانی با مدت زمان 56 دقیقه
2. «اسپانک» اثر محمدرضا خوش‌فرمان با مدت زمان 58 دقیقه
3. «واهگ» اثر حدیث جان‌بزرگی با مدت زمان 52 دقیقه

و سه فیلم راه‌یافته به مسابقه بین‌الملل را فیلم‌های کوتاه شامل می‌شوند که اسامی آن‌ها عبارتند از:

1. «کشیم عاشق» اثر امیر آقاعبداللهی با مدت زمان 37 دقیقه
2. «آت اوغلان» اثر هادی شریعتی با مدت زمان 31 دقیقه
3. «یک قایق روی دریا» اثر آرمان قلی‌پور دشتکی با مدت زمان 29 دقیقه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم ۲۰ تا ۲۵ آذرماه در پردیس ملت درحال برگزار است.

چه موضوعاتی برای «مستندسازی تکنفره» مناسب است؟

در موضوعات بحرانی وقتی که زمان محدود است و سوژه در حال از دست رفتن است و نمی توان تیم را همراه خود کرد، ترجیح بر فیلم‌سازی تکنفره است اما در ایران متأسفانه فیلم‌سازان به دلیل مشکلات مالی به سوی فیلمسازی تکنفره می‌روند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از خبرنگار سینمایی ایرنا، دومین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» میزبان اولین کارگاه این رویداد با عنوان «مستندسازی تکنفره» بود که توسط محمدصادق اسماعیلی برگزار شد.

اسماعیلی آغاز این کارگاه گفت: ترجیح من این است که از تجربیات خودم از فیلمسازی یک نفره بگویم زیرا پژوهش های پراکنده ای درباره فیلمسازی تکنفره انجام شده است که نمی توان از این مطالب به عنوان یک مرجع نام برد زیرا معمولا متکی به تجربه شخصی است که بر اساس رویکردهای فیلمسازان متغیر است.

وی با طرح این پرسش که چه فیلم های را باید یک نفره ساخت، چنین پاسخ داد: هیچ قاعده ای وجود ندارد و نمی توان یک فرمول ثابت را ارایه داد. در تعریف فیلمسازی تکنفره گفته می شود زمانی که درون مایه فیلم بحران است و فیلمساز وارد حریم شخصی افراد می شود می توان مدعی شد به دلیل مواجهه بهتر با پرسوناژ فیلمسازی تکنفره مناسب است و شاید بتوان مصادیقی را عنوان کرد ولی این نکته قابل اهمیت است که تشخیص درستی از حضور و عدم عوامل در ساخت فیلم داشته باشیم چون در پروژه های متعددی اولویت بر حضور عوامل است تا فیلم دارای استراکچر باشد.

کارگردان مستند «آدور» در تشریح انتخاب سینمای تکنفره گفت: موقعیت های که فیلمساز ترجیح می دهد تکنفره باشد و امکان ثبت آن به صورت جمعی وجود ندارد. وقتی که زمان محدود است و سوژه در حال از دست رفتن است و نمی توان تیم را همراه خود کرد ترجیح بر فیلمسازی تکنفره است اما در ایران متأسفانه فیلمسازان به دلیل مشکلات مالی به سوی فیلمسازی تکنفره می روند.

وی با اشاره به اهمیت پرتابل بودن در سینمای مستند در راستای استفاده از ابزار پیشنهاد داد: تک پایه رو به جای سه پایه ببرید و از دوربین های سبک استفاده کنید. شاید نتوانید از تنوع لنزها استفاده کرد به همین دلیل به دنبال یک لنز ترکیبی با دیافراگم باز استفاده کرد که پیشنهاد من لنز ۲۴/۱۰۵ است. صدابرداری بسیار اهمیت دارد و یک هاچ آف به پرسوناژ متصل کنید و صدای آمبیانس محیط را با گان از دست ندهید.

کارگردان مستند «آشنگ» گفت: وقتی سینمای تکنفره را انتخاب می کنید چیزهایی را از دست می‌دهید و چیزهایی را به دست می آورید که برای مثال از همفکری عوامل گروه بی بهره می شوید و پیشنهادهای فیلمبردار و صدابردار را از دست می دهید ولی از طرف دیگر ما گاها در نوع برخوردمان با فیلمبردار دچار مشل می شویم و «آنِ» صحنه در زمان دیالوگ با فیلمبردار از دست می رود که سینمای تکنفره این مشکلات را به حداقل می رساند.

اسماعیلی گفت: در فیلمسازی با عوامل، معمولا ۲ روز اول پرت است و سوژه وارد ارتباط نمی شود و پرسونای فیلم مستند چون آدم های معمولی هستند حضور عوامل سبب می شود که به کار لطمه وارد شود و حضور عوامل باید با آگاهی باشد. ولی در فیلمسازی تکنفره در سکانس دوم و سوم فیلم به صورت جدی آغاز می شود.در فیلمسازی با گروه هزینه پروداکشن بالا می رود؛ برای مثال کسایی که به صورت انفرادی در اربعین یک پرسونایی را دنبال می کردند می توانستند در خانه سوژه خود بخوابند و هر زمان که موقعیت مناسبی را می دیدند فیلمبرداری خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اخلاق در سینمای مستند گفت: معمولا حضور دو نفره فیلمساز و پرسونا به نحوی است که به راحتی به حریم شخصی وی راه می یابید و در زمان تدوین بزرگترین مشکل باید و نبایدهای اخلاقی است که تا کجا می توان گفته های پرسونا را در فیلم وارد کرد. مستندساز تکنفره چون وارد لایه های خصوصی و درونی می شود به فیلمساز اطمینان می کند.

اسماعیلی فیلمبرداری را مهمترین دانش فیلمساز مستند عنوان کرد و گفت: فیلم اگر از نظر بضاعت تصویر ساختار نداشته باشد به کل اثر لطمه می زند به همین دلیل مستندساز تکنفره باید تسلط کافی به فیلمبرداری داشته باشد و همچنین صدابرداری بداند و به نورپردازی طبیعی اشراف داشته باشد؛ البته استثناهایی هم وجود دارد که گاها روایت آنقدر قوی است که تصویر ذیل موضوع قرار می گیرد.

در فیلمسازی با یک نگره مولف روبرو هستم چون به تنهایی شیوه روایت را انتخاب می کنیم و در نهایت انتخاب بر اساس جهان بینی شخصی است و نگاه فیلمبردار و صدابردار در آن وجود ندارد. فیلمسازی تکنفره را می‌توان شبیه ماهیگیری دانست چون تو انتخاب می کنی کجا قلاب را بندازی.

اسماعیلی متولد ۱۳۶۷ و دانش‌آموخته فیلمسازی با گرایش تدوین در مقطع کارشناسی و تهیه‌کنندگی فیلم مستند در مقطع کارشناسی ارشد است. وی مدرس دانشگاه و انجمن سینمای جوانان ایران، عضو پیوسته انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران و برگزار کننده بیش از ۲۰ کارگاه آموزش مستندسازی در سراسر ایران است. ساخت مستندهای آشنگ، آدور و گیسلو و کسب تندیس و جایزه ویژه هیات داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، جایزه بهترین فیلم از جشنواره تلویزیونی مستند ایران و بهترین فیلم مستند از جشنواره فیلم مستند مسکو از دیگر سوابق این هنرمند است.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از 20 تا 25 آذر به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

«تطبیق» بهترین فیلم سی‌امین دوره جشنواره بارسلونا شد

فیلم کوتاه «تطبیق» به کارگردانی مهرداد حسنی و تهیه‌کنندگی حسن محمدی جایزه بهترین فیلم سی‌امین دوره جشنواره بارسلونا را از آن خود کرد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم کوتاه «تطبیق» به کارگردانی مهرداد حسنی و تهیه‌کنندگی حسن محمدی پس از حضور در چهار جشنواره اسکارکوالیفای (بوسان، ریندنس، اینترفیلم برلین و شیکاگو) و دریافت جایزه بزرگ جشنواره بوسان، موفق شد در آخرین حضور خود برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه سی‌امین دوره جشنواره حقوق بشر بارسلونا شود.

این فیلم کوتاه علاوه بر دریافت این جایزه به تازگی توانسته بود جایزه ویژه در جشنواره کودکان شیکاگو را از آن خود کند.

در خلاصه داستان «تطبیق» آمده است: «شاهرخ کودکی است که تلاش می‌کند خودش را با حقیقت درونش تطبیق دهد.»

در این فیلم کوتاه معید آسوده، منصور نصیری، فاطمه مرادی، حسن خوشحالت، مریم گلدوز، جمشید بهادری، سیدکاظم حسینی و سیدمحمد رضا حسینی ایفای نقش دارند.

فهرست عوامل فیلم کوتاه «تطبیق» عبارت است از تهیه‌کننده: حسن‌محمدی، کارگردان: مهرداد حسنی، نویسنده: فرزاد احمدی، مدیر تصویربرداری: پویان آقابابایی، تدوین: مجید طارمی، طراح چهره پردازی: فریور معیری، صدابردار: سامان شهامت، طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان، طراح لباس: سپیده دستینه، طراح صحنه: مهرداد حسنی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: مرضیه اکبرنژاد، دستیاران صحنه: سیدکاظم حسینی، هادی سلطانی فر، مدیر تولید: رامین گودرزی، جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کریمیان، جلوه ویژه کامپیوتری: افروز توکلی، جانشین تهیه‌کننده: مریم آقابابایی، عکاس: مهسا عباسی، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، مجری طرح: سعید زمانیان، پخش‌بین‌الملل: نشاط باقری. این فیلم محصول موسسه فیلمسازی اتاق تاریک است.

«چوپان‌های عاشق» تالش منتخب آرای مردمی جشنواره تلویزیونی مستند شد

مستند کوتاه «چوپان‌های عاشق» ساخته امیر شکرگزار ناوی منتخب آرای مردمی ششمین جشنواره تلویزیونی مستند شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مستند کوتاه «چوپان‌های عاشق» به تهیه کنندگی و کارگردان امیر شکرگزار ناوی منتخب آرای مردمی ششمین جشنواره تلویزیونی مستند شد.
فیلم «چوپان‌های عاشق» که به زندگی کوه‌نشینان قوم تالش می‌پردازد، در ششمین جشنواره تلویزیونی فیلم مستند در بخش آرای مردمی جایزه و تندیس جشنواره را به خود اختصاص داد.
فیلم‌برداری این مستند کوتاه را امیر شکرگزار ناوی برعهده داشته است و محمد علی‌رخشانی تدوین این اثر را که در انجمن سینمای جوانان تالش تهیه شده، انجام داده است. 
امیر شکرگزار مستندساز تالشی مستندهای دیگری را در ارتباط با طبیعت و قوم تالش در دست ساخت دارد.

تولید سه فیلم‌کوتاه با ایده‌های ۱۵ فیلم‌ساز

انجمن سینمای جوانان ایران به میزبانی دفتر اردبیل، سومین دوره فیلم‌سازی «ایده تا تولید» را به مدت یک هفته برگزار می‌کند.

به‌گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، دوره‌ سوم اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» با دعوت از ۱۵ فیلم‌ساز ویژه از دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در منطقه شمال غرب کشور، به میزبانی انجمن سینمای جوانان اردبیل و در شهر پارس آباد «دشت مغان»، به‌مدت یک هفته از تاریخ ۲۸ آذر تا ۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

این اردوی تخصصی فیلم‌سازی فیلم کوتاه، با محوریت سه ژانر «معمایی، پلیسی»، «کمدی» و «ملودرام» برگزار شده و قصد دارد فیلم‌سازان شرکت‌کننده را به شکل کارگاهی با حضور سه مربی هدایت کند تا ایده‌ها و طرح‌های این ۱۵ فیلم‌ساز مورد بررسی و کار تخصصی قرار گرفته و به فیلم‌نامه کوتاه تبدیل شوند.

در پایان این اردو، فیلم‌سازان در گروه‌های ۵ نفره که هر گروه زیر نظر یک مربی و با محوریت یک ژانر فعالیت می‌کند، اقدام به ساخت ‌ سه فیلم کوتاه به صورت گروهی، خواهند کرد.

انجمن سینمای جوانان ایران از تولید این سه فیلم کوتاه تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای هر فیلم، حمایت مالی می‌کند.
دارا بودن ۲۰ تا ۳۵ سال سن، ساخت حداقل یک فیلم کوتاه و گذراندن دوره فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران و ارائه یک طرح چند خطی (لاگ لاین و سیناپس فیلم‌نامه) در یکی از این سه ژانر «معمایی، پلیسی»، «کمدی» و «ملودرام» که قابلیت اجرای دو روزه در شهر اردبیل را داشته باشد به عنوان شروط شرکت در این دوره تخصصی عنوان شده است.
این اردو با حضور ۶ استان اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین و گیلان برپا خواهد شد و ۱۵ فیلم‌ساز شرکت‌کننده در این اردو از انجمن سینمای جوانان شهرهای اردبیل، ارومیه، انزلی، تالش، تبریز، رشت، رودبار، زنجان، قزوین، لاهیجان، مراغه، مشکین‌شهر و مهاباد دعوت می‌شوند.

سه مربی این دوره فیلم‌سازی که قرار است همراه فیلم‌سازان باشند، متعاقبا معرفی خواهند شد و لازم به ذکر است که پیش از این کارگردان‌هایی چون مهدی جعفری، ارسلان امیری و عادل تبریزی به عنوان مربی‌های اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» بوشهر و شهرام مکری، داریوش غریب‌زاده و علی ملاقلی‌پور به عنوان مربی‌های اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» همدان حضور داشته و همراه فیلم‌سازان بودند.
‌ سومین اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» به‌میزبانی انجمن سینمای جوانان اردبیل با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و با حمایت فرمانداری پارس‌آباد مغان، شرکت و صنعت و دامپروری مغان و شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس‌آباد ۲۸ آذر تا ۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند

نامزدهای جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۳ با نامزدی فیلم «بانشی های اینیشرین» ساخته «مارتین مک دونا» در هشت شاخه اعلام شد و در بخش تلویزیونی نیز سریال «دبستان آبوت» با نامزدی در ۵ رشته، بیشترین نامزدی را دریافت کرد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایسنا، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود فهرست نامزدهای جوایز گلدن گلوب را در دو شاخه سینمایی و تلویزیونی اعلام کرد و در کنار فیلم «بانشی های اینشرین» که ۸ نامزدی کسب کرد، فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» به کارگردانی مشترک «دانیل کوان» و «دانیل شاینرت» در ۶ شاخه و فیلم های «فبلمنز» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» و «بابل» ساخته «دامین شزل» نیز هر کدام ۵ نامزدی دریافت کردند. 
در بخش تلویزیونی نیز سریال «دبستان آبوت» با ۵ نامزدی و پس از آن سریال های «تاج»، «دامر – هیولا: داستان جفری دامر»، «فقط قتل‌های داخل ساختمان»، «پم  تامی» و «نیلوفر سفید» هر کدام در ۴ شاخه نامزد دریافت جایزه شدند. 
* فهرست نامزدهای شاخه‌های سینمایی جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۳:
*نامزدهای بهترین فیلم درام
فبلمنز، تاپ گان: ماوریک، الویس، تار، آواتار: راه آب 
*نامزدهای بهترین فیلم کمدی یا موزیکال
بابل، بانشی های اینشیرین، همه چیز همه جا به یکباره، پیاز شیشه ای: رمز و راز چاقو، مثلث غم
*نامزدهای بهترین کارگردانی
جیمز کامرون( آواتار: راه آب)، دانیل کوان، دانیل شاینرت (همه چیز همه جا به یکباره)، باز لورمن (الویس)، مارتین مک دونا (بانشی های اینشیرین)، استیون اسپیلبرگ (فبلمنز)
*نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم درام
آستین باتلر (الویس)، برندان فریزر (نهنگ)، هیو جکمن (پسر)، بیل نای (لیوینگ)، جرمی پوپ (بازرسی)
*نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن فیلم درام
کیت بلانشت (تار)، اولیویا کولمن (امپراتوری نور)، ویولا دیویس (زن پادشاه)، آنا د آرماس (بلوند)، میشل ویلیامز (فبلمنز)
*نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم کمدی یا موزیکال
دیگو کالوا (بابل)، دنیل کریگ (پیاز شیشه ای: رمز و راز چاقو)، آدام درایور (برفک)، کالین فارل (بانشی های اینیشرین)، رالف فاینز (منو)
*نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن کمدی یا موزیکال
لسلی منویل (خانم هریس به پاریس می رود)، مارگو رابی (بابل)، آنیا تیلور جوی (منو)، اما تامپسون (موفق باشی، لئو گرانده)، میشل یئو (همه چیز همه جا به یکباره)
*نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
برندان گلیسون (انشی های اینشیرین)، بری کیوگان (بانشی های اینشیرین)، برد پیت (بابل)، ادی ردمین (پرستار خوب)، کی هو کوان(همه چیز همه جا به یکباره)
*نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل زن
آنجلا باست (پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه)، کری کاندون (بانشی های اینشیرین)، جیمی لی کرتیس (همه چیز همه جا به یکباره)، دالی دی لئون (مثلث غم)، کری مولیگان (او گفت)
*نامزدهای بهترین فیلمنامه
تار، همه چیز همه جا به یکباره، بانشی های اینشرین، حرفهای زنانه، فبلمنز
*نامزدهای بهترین موسیقی اصلی متن
بانشی های اینشرین، پینوکیو، حرفهای زنانه، بابل، فبلمنز
*نامزدهای بهترین فیلم خارجی
همه چیز آرام در جبهه غربی، آرژانتین ۱۹۸۵، نزدیک، تصمیم برای ترک کردن، RRR
*نامزدهای بهترین انیمیشن
پینوکیوی گیلرمو دل تورو، اینو اوه، مارسل صدف کفش به پا، گربه چکمه پوش: آخرین آرزو، قرمز شدن

** فهرست نامزدهای مهم ترین شاخه‌های تلویزیونی جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۳: 
*بهترین سریال درام
بهتره با ساول تماس بگیری، تاج، خانه اژدها، اوزارک، جدایی
*بهترین سریال کمدی یا موزیکال
دبستان، ابوت، خرس، هکس، فقط قتل های داخل ساختمان، چهارشنبه
*بهترین بازیگر مرد سریال درام 
جف بریجز (پیرمرد)، کوین کاستنر (یلوستون)، دیگو لونا (آندور)، باب اودنکرک (بهتره با سائول تماس بگیری)، آدام اسکات (جدایی)
*بهترین بازیگر زن سریال درام
اما دارسی (خانه اژدها)، لورا لینی (اوزارک)، ایملدا استونتون (تاج)، هیلاری سوانک (خاطرات آلاسکا) زندایا (یوفوریا)
*بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی
پرنده سیاه، هیولا: داستان جفری دامر، پم و تامی، ترک تحصیل، نیلوفر سفید
*بهترین بازیگر زن سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی
جسیکا چستین (جورج و تامی)، جولیا گارنر (اختراع آنا)، لیلی جیمز (پم و تامی)، جولیا رابرتز (گسلیت)، آماندا سیفرید (ترک تحصیل)
*بهترین بازیگر مرد سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی
تارون اگرتون (پرنده سیاه)، کالین فرث (پلکان)، اندرو گارفیلد (زیر پرچم بهشت)، ایوان پیترز (دامر – هیولا: داستان جفری دامر)، سباستین استن (پم و تامی)
*بهترین بازیگر زن مکمل سریال تلویزیونی 
الیزابت دبیکی (تاج)، هانا اینبیندر (هک)، جولیا گارنر (اوزارک)، ژانل جیمز (ابوت ابتدایی)، شریل لی رالف (دبستان ابوت)
مراسم پایانی هشتادمین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب، ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه) برگزار می‌شود.

سوگواری برای نخل‌های غرق‌شده

مستند «اسپانک» ساخته محمدرضا خوش‌فرمان که در بخش فیلم‌های کوتاه شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت شرکت کرده، دغدغه‌های محیط زیستی مردی سالخورده را روایت می‌کند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، در این مستند، انزوا و تنهایی پیرمرد و شکست او در برابر اطرفیان، زنگ خطر را برای دوستداران آب و خاک و درخت و طبیعت به صدا درمی‌آورد.

این فیلم ۶۰ دقیقه‌ای بیانگر احترام ساکنان دره‌ای به نام گودین است به همه عناصر طبیعت از آب و خاک گرفته تا نخلستان‌های حاصلخیز است. در میان این ساکنان نقش و تاثیرگذاری پیرمردی با نام غلام قادر برجسته می‌شود. در زمانی که همه درخت‌ها و کپرهای‌شان را می‌فروشند او تسلیم تهدیدها نمی‌شود و تصمیم به ماندن در گودین می‌گیرد.

مستند اسپانک از یک سو نقش مخرب تکنولوژی بر طبیعت را به تصویر می‌کشد و از سوی دیگر به موضوع بی‌عدالتی علیه سیاهپوستان می‌پردازد. سیاهپوستان به گفته راوی فیلم از امکانات برابر برخوردار نبوده و مدتی تحت ظلم و ستم زندگی کرده‌اند.

او در جایی اشاره می‌کند که سیاهان در گذشته حتی اجازه انتخاب همسر را نداشته‌اند، ولی سعی می‌کردند در بین خودشان عدالت را رعایت کنند. این مستند در نمایش آداب و رسوم مردم منطقه گودین موفق است. قاب‌هایی که از مراسم پایکوبی بچه‌ها در مراسم عروسی و ریختن خرماهای زرد و قرمز داخل دریا می‌بینیم، تصویری از مناسک و سبک زندگی آن منطقه را ارائه می‌دهد.

غلام قادر که نمی‌خواهد سرزمین پدری‌اش را ترک کند، مجبور است به جنگ مهندسان سدساز برود. اما در نهایت مهندسان و مدیران در این جنگ نابرابر پیروز می‌شود و خفگی نخل‌ها را رقم می‌زنند. کپرهای تخریب شده با بولدزور و نخل‌های زیر آب رفته حکایت از شکست پیرمرد و پیروزی تکنولوژی ویرانگر دارند.

نقطه قوت فیلم نمایش تنهایی پیرمرد در دل یک نخلستان است که در این مسیر جذابیت بصری مناسبی را هم به نمایش می‌گذارد. اسپانک با حذف برخی سکانس‌های زاید و بهره‌گیری از ضرباهنگی سریع‌تر می‌تواند قصه‌اش را روان‌تر برای مخاطب روایت کند.

در خلاصه‌ی داستان این مستند آمده است: غلام قادر از ماهی‌گیران سیاه‌پوست سواحل مکران است که سفیدها اجازه‌ی استفاده از اسکله را به آن‌ها نمی‌دهند. آن‌ها در ساحلی شنی و بدون امکانات به نام ساحل سیاهان روزگار می‌گذرانند.

سه نشست از نبرد روایت‌ها تا مستندسازان و جهان امروز

سه نشست با عنوان «میزحقیقت» با حضور میهمانان بین‌المللی در حاشیه برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار می‌شود.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ستاد خبری جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، روایت ها؛ دور و نزدیک، مستندسازان و جهان امروز و مستندسازی و استراتژی های رسانه‌ای سه نشست تخصصی با عنوان «میز حقیقت» هستند که در حاشیه برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت در پردیس ملت برگزار می شود.

بر این اساس، نشست «مستندسازی و استراتژی‌های رسانه‌ای»، با نگاهی به تقابل هیبریدی در عصر حاضر، روز دوشنبه، ۲۱ آذرماه، نشست «روایت‌ها؛ دور و نزدیک» با نگاهی به رقابت روایت ها و نقش مستند، روز سه شنبه، ۲۲ آذرماه و نشست «مستندسازان و جهان امروز»، با نگاهی به آینده غرب آسیا، نظم نوین جهانی و روابط بین کشورها روز چهارشنبه، ۲۳ آذرماه برگزار می شود.

در این نشست ها، جاوید رعنا (فعال رسانه و مستندساز پاکستانی، کارشناس تلویزیون‌های بین‌المللی)، عماد حمرونی (روزنامه نگارفرانسوی، مدرس ژئوپلتیک در موسسه مطالعات سیاسی پاریس و تحلیلگر شبکه های المیادین، فرانس ۲۴ و…) و لئونید ساوین (مدرس دانشگاه از روسیه، کارشناس رسانه و مسائل ژئوپلیتیک) و کارشناسان رسانه و سینمای مستند از ایران حضور دارند.

این نشست‌ها با حضور مهمانان جشنواره، استادان دانشگاه، دانشجویان و سایر علاقه مندان ساعت ۱۸:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

چوپان‌های عاشق تالش منتخب آرای مردمی جشنواره تلویزیونی مستند شد

مستند کوتاه «چوپان‌های عاشق» ساخته امیر شکرگزار ناوی منتخب آرای مردمی ششمین جشنواره تلویزیونی مستند شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مستند کوتاه «چوپان‌های عاشق» به تهیه کنندگی و کارگردان امیر شکرگزار ناوی منتخب آرای مردمی ششمین جشنواره تلویزیونی مستند شد.

فیلم «چوپان‌های عاشق» که به زندگی کوه‌نشینان قوم تالش می‌پردازد، در ششمین جشنواره تلویزیونی فیلم مستند در بخش آرای مردمی جایزه و تندیس جشنواره را به خود اختصاص داد.

فیلم‌برداری این مستند کوتاه را امیر شکرگزار ناوی برعهده داشته است و محمد علی‌رخشانی تدوین این اثر را که در انجمن سینمای جوانان تالش تهیه شده، انجام داده است. 

امیر شکرگزار مستندساز تالشی مستندهای دیگری را در ارتباط با طبیعت و قوم تالش در دست ساخت دارد.

حضور «انگشتر» در سه جشنواره‌ اسپانیایی و آمریکایی

فیلم کوتاه «انگشتر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رهام رسولی به جشنواره‌های سن رافائل و حقوق بشر اسپانیا و هِریتِیج آمریکا راه یافت.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم کوتاه «انگشتر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رهام رسولی، به نوزدهمین جشنواره حقوق بشر بارسلونا، هجدهمین جشنواره سن رافائل اسپانیا و هفدهمین جشنواره هریتیج آمریکا راه یافت.

جشنواره فیلم «حقوق بشر بارسلونا» Barcelona Human Rights Film Festival یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های مستقل و از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی با محوریت حقوق بشر در اسپانیا است.

این جشنواره با هدف نمایش آثاری که افراد را به تفکر وادار، وجدان‌ها را بیدار، بی‌عدالتی را محکوم و تنوع اجتماعی و فرهنگی بشریت را منعکس می‌کند، تاسیس شده است. فیلم کوتاه «انگشتر» در بخش مسابقه آنلاین این جشنواره حضور دارد.

نوزدهمین دوره جشنواره «حقوق بشر بارسلونا» FCDHBCN از تاریخ ١٠ تا ١٩ آذر ١۴٠١ برگزار می‌شود.

جشنواره فیلم کوتاه «سن رافائل» توسط انجمن فرهنگی جزایر قناری Gran Angular و با هدف حمایت از کارگردانان جدید بومی و بین المللی، تشویق و نمایش خلاقیت در آثار آنها در سال ٢٠٠۵ پایه‌گذاری شده است.

این دوره جشنواره با شعار “سینما و کنشگری” میزبان ١٠۶ اثر اجتماعی و حقوق بشری از سراسر دنیاست و منافع حاصل فروش بلیت جشنواره نیز به انجمن حمایت از خانواده کودکان سرطانی اهدا خواهد شد.

هجدهمین دوره جشنواره فیلم سن رافائل San Rafael en Corto از ۴ تا ٢٠ آبان ١۴٠١ در سالن ویکتور خارا شهر سانتالوسیا برگزار می‌گردد.

جشنواره فیلم «میراث» آمریکا Heritage، رویدادی رایگان و مبتنی بر جامعه است که فیلم‌سازان آماتور و حرفه‌ای فیلم کوتاه را با هدف حمایت از تولید و تهیه‌ مستقل فیلم کوتاه گردهم می‌آورد.

این جشنواره هر ساله به صورت حضوری در پرنس جرج مریلند آمریکا برگزار می‌شود ولی در هفدهمین دوره به صورت آنلاین از ٢۶ آبان تا ٢٣ آذر ١۴٠١ میزبان مخاطبان است.

رهام رسولی، پیش از این مدیر تولید فیلم‌های کوتاهی مانند «کت‌وُمَن»، «چپ دست» و «رویا» را به عهده داشته و در اولین تجربه کارگردانی خود به موضوع جنگ و قربانیان آن پرداخته است.

در خلاصه داستان «انگشتر» آمده است: زندگی پیرمردی تنها، تحت‌تأثیر انگشتر گمشده‌اش قرار می‌گیرد.

عوامل «انگشتر» عبارتند از:

نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: رهام رسولی، مدیر فیلم‌برداری: یوسف صفایی، تدوین: هادی شیبانی، طراحی و ترکیب صدا: سلمان ابوذر، بازیگران: محمد جهانپا، سپیده مذهب، طراح صحنه و لباس: محبوبه سلطانی، مدیر صدابرداری: احمد محمدی، مدیر تولید: رهام رسولی، طراح چهره‌پردازی: آناهیتا موسوی، اصلاح رنگ: مهران دوستی، دستیار کارگردان: امیرحسین امینی‌یزدی، سجاد نیکو، برنامه‌ریز: ریحانه مرتضایی‌نیا، منشی صحنه: ملیحه کوروش‌زاده، مدیر تدارکات: حسین عربی، مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.

خروج از نسخه موبایل