در سال، چند فیلم با استاندارد انقلاب و اسلام ساخته می‌شود؟

حمید بهمنی کارگردان سینما در پی اعلام اکران فیلم های خارجی گفت: ما باید فیلم هایی بکر با موضوعات انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت و اسلام تولید کنیم و بدون الگوپذیری و توجه به سینمای خارج سینمای جمهوری اسلامی ایران را به پیش ببریم؛ ما زمانی می توانیم موفق باشیم که بدون نگاه به سینمای خارج، بدون الگوبرداری از فیلم های خارجی، بدون چشمداشت برای جوایز جشنواره های غربی و بدون اکران فیلم های خارجی در کشورمان بتوانیم سینمای تراز انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم.

به گزارش سینمای خانگی، کارگردان فیلم های سینمایی «گلوگاه شیطان» و «آن مرد آمد» در گفتگو با سینماپرس، مدیران سینمایی بهتر است تدبیری برای تغییر ذائقه و نگاه مردم داشته باشند؛ ما باید مخاطب خود را به تماشای فیلم های ارزشی و استراتژیک عادت دهیم و او را از آثاری که فرهنگ بیگانه را تبلیغ و ترویج می کند دور سازیم.

وی ادامه داد: ما موضوعات بسیار ارزشمند، دراماتیک و بکری در حوزه دین و انقلاب داریم که اگر به صورت فیلم تولید شود دنیا برای تماشای آن ها له له خواهد زد؛ این وظیفه ما است که سراغ این قبیل موضوعات برویم و هدف مان را نه فقط روی گیشه و آمار فروش بلکه روی محتوای اسلامی و انسانی و انقلابی متمرکز کنیم.

این سینماگر سپس با انتقاد از مجموع مدیران سینمای ایران طی سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تصریح کرد: مجموعه مدیریت غلط در سینما باعث شده تا سینمای ما نسبت به کل دنیا سینمایی کم رمق و ناتوان باشد؛ متأسفانه سیاست گذاری های ما در تولید موفق نبوده و نیست و به همین علت آثار استراتژیک و مفاهیم انقلابی و ارزشی نتوانستند آنچنان که باید مورد توجه قرار گیرند.

بهمنی خاطرنشان کرد: اما با این همه اگر برخی فیلم های سیاه نما و شبه روشنفکری را کنار بگذاریم بحمدالله سینمای ایران سینمای سالمی است که با خیال راحت خانواده ها می توانند به تماشای آثارش بنشینند.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «گام های شیدایی» متذکر شد: مدیران سینمایی اگر به فکر رونق گیشه هستند و به همین علت تصمیم به اکران فیلم های خارجی گرفته اند باید بدانند این کار شاید در کوتاه مدت بتواند مانند یک مسکن عمل کند اما نجات بخش نیست و از این رو بهتر است به جای این کار با نگاهی به آینده تدبیری داشته باشیم که سینمای ایران بدون افتادن در ورطه فرهنگ شرق و غرب بتواند خوش بدرخشد و مردم از آثارش با جان و دل استقبال کنند.

وی یادآور شد: خوشبختانه ما در همین بیش از ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد فیلم های ارزشی و استراتژیک بسیاری مانند «آژانس شیشه ای»، «لیلی با من است» و… را داشته ایم که بدون سیاه نمایی و بدون روشنفکرنمایی توانسته اند گیشه را فتح کرده و با استقبال خوبی از سوی ملت انقلابی ایران اسلامی روبرو شوند.

بهمنی در پایان این گفتگو تأکید کرد: ما این آزمون ها را طی کردیم اما متأسفانه اصرار داریم سینمای کم مخاطب را دنبال کنیم، این ها درمان سینمای ما نیست؛ به علاوه اینکه میزان مخاطب نمی تواند الگوی مناسبی برای سینما در ایران اسلامی باشد؛ همانطور که انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود باید همه چیز آن از جمله سینمایش نیز فرهنگی باشد. ما باید در ایران اسلامی سینمای استراتژیک و فرهنگی داشته باشیم و این لازمه کار ما است، پس امید است از انجام کارهای بیهوده پرهیز کنیم و تدبیری برای تقویت سینمای تراز انقلاب داشته باشیم.

برگزیدۀ ایساتیس پاسخ داد/ جشنوارۀ منطقه‌‎ای چه نقشی در استعدادیابی دارد؟

زیور حجتی کارگردان و نویسنده فیلم کوتاه «زنان لجمن» درباره حضور خود در جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران و روند آخرین فیلم کوتاه خود، توضیح داد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، زیور حجتی کارگردان و نویسنده فیلم کوتاه «زنان لجمن» که در 6 بخش از شصت‌و‌پنجمینجشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد –ایساتیس به عنوان نامزد انتخاب شده بود و شب گذشاه نیز در مراسم اختتامیه تندیس طلایی بهترین کارگردان فیلم کوتاه داستانی را دریافت کرد، در گفتگو با خبرنگار انجمن درباره اولین حضور خود در جشنواره منطقه‌ای عنوان کرد: من در اسفند 1396 برای اولین با فیلم کوتاه «آدمک چوبی» در پنجاه‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان کاشان شرکت کردم و سال 1397 هم در جشنواره منطقه‌ای همدان هم با فیلم کوتاه «فنگ‌شوی وارونه» جایزه بهترین تصویربرداری، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را دریافت کردم؛ لازم به ذکر است که حضور مستمر در جشنواره‌های منقه‌ای برای من لذت‌بخش است.

وی با اشاره به اینکه به غیر از سال 1398 که فیلم کوتاه تجربی «گلوله‌های تعمید» را به جشنواره منطقه‌ای ارسال کرده بود، همیشه در بخش فیلم‌های داستانی افزود: به غیر از سه سال اخیر که شرایط کرونا اجازه برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را نمی‌داد، هر سال در جشنواره‌های منطقه‌ای حضور داشتم و  شصت‌و‌پنجمینجشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد –ایساتیس هم با آخرین فیلم کوتاه خودم، «زنان لجمن» شرکت کردم که جازه بهترین کارگردانی را کسب کردم.

کارگردان «زنان لجمن» که با کسب تندیس بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی به بخش رقابتی چهلمین فیلم کوتاه تهران راه یافته است، درباره اهمیت و لزوم برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای تصریح کرد: جشنواره‌های منطقه‌ای بسیار برای من با ارزش و دوست داشتنی است؛ این جشنواره امکانی را فراهم می‌‎کند که فیلم‌سازها و هنرجویان انجمن سینمای جوانان ایران بیشتر با فضای فیلم کوتاه آشنا شوند و با کارشناس‌ها، عوامل و استادان مختلف ارتباط برقرار کنند.

حجتی درباره روند تولید این فیلم کوتاه «زنان لجمن» گفت: فیلم‌نامه این فیلم کوتاه به بهانه فراخوانی که انجمن سینمای دفاع مقدس در سال 1397 برای تولید فیلم کوتاه با محوریت تبعات جنگ منتشر کرده بود، تولید شد که به دلایلی این اتفاق نیافتاد و در نهایت با مشکلاتی که تورم، شرایط کرونایی و… برای تولید پیش آورده بود، «زنان لجمن» در پچینگ انجمن سینمای جوانان ایران تایید شد.

وی درباره عوامل تولید این فیلم کوتاه تصریح کرد: خوشبختانه همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردم و توقع می‌رفت، زحمات تمام عوامل «زنان لجمن» دیه شد و این فیلم توانست که در 6 بخش مختلف نامزد شود و خوشبختانه به دلیل سطح بالای فیلم‌های حاضر در جشنواره، تنها یک جایزه نصیب این فیلم کوتاه شد.

کارگردان «آدمک چوبی» در پایان عنوان کرد: در حال حاضر یک فیلم‌نامه فیلم کوتاه و یک فیلم بلند را نوشته‌ام که آماده تولید هستند که در اولین فرصت و با جذب سرمایه‌گذار و تهیه کننده، این فیلم‌ها تولید خواهم کرد.

فیلم کوتاه «زنانِ لَجمَن» پیشتر نیز در بخش حضور بین‌المللی خود به بخش مسابقه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی Route 66 Film Festival آمریکا، پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم TREASURE COAST INTERNATIONAL FILM FESTIVAL آمریکا که نامزد بهترین فیلم در بخش آگاهی اجتماعی این جشنواره شد و همچنین به دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم Chania Film Festival and Chania Film  Festival Edu یونان در شهر چاینا، بخش مسابقه بیست‌وهشتمین جشنواره James River Short Film آمریکا شد که در ژانویه ۲۰۲۳ در ایالت ویرجینیا و بخش مسابقه چهاردهمین  World Music&Independent Film Festival آمریکا راه یافته است.

جشنوارۀ ایساتیس، سالانه می‌شود؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: امیدواریم این رویداد به عنوان یک رویداد تثبیت شده به میزبانی یزد هر ساله برگزار شود.

به گزارش سینمای خانیگ به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوان ایران، شصت‌وپنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد- ایساتیس با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره و راهیابی فیلم های منتخب به جشنواره کشوری فیلم کوتاه تهران به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره جمعه هفتم بهمن ماه با حضور حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی آذر پندار، مدیر عامل انجمن سینمای جوان، مهران فاطمی، استاندار یزد و جمعی از دیگر مسئولان در سالن شهید آوینی شهرداری یزد برگزار شد.

احسان عابدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم با بیان این که در یزد رویداد سینمایی خاصی نداریم، ابراز امیدواری کرد که این رویداد به عنوان یک رویداد تثبیت شده به میزبانی یزد هر ساله برگزار شود.

این مسئول با اشاره به جریان القائی دشمن در جریانات اخیر برای تهدید هنرمندان و تعطیلی عرصه فرهنگ و هنر، این اقدامات را ظلمی در حق هنرمندان کشورمان خواند.

عابدی در ادامه گفت: خوشبختانه در همین مدت شاهد برگزاری چهار جشنواره هنری به میزبانی یزد با حضور انبوه هنرمندان از سراسر کشور بوده و امیدواریم این فضای یخ زده القا شده به فرهنگ و هنر کشور را گرمابخش باشیم.

شصت‌و‌پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد – ایساتیس، 4 لغایت 7 بهمن‌ماه 1401 در شهر جهانی یزد برگزار شد.

فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی ایثار اعلام شد

فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی ایثار در بخش فیلم و فیلمنامه منتشر شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی این جشنواره، معاونت فرهنگی و آموزشی اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، نخستین جشنواره ایثار را با شعار فرهنگ ایثار و شهادت، همدلی اجتماعی و مقاومت اسلامی از بیست ونهم اردیبهشت الی سوم خرداد ۱۴۰۲ در خراسان رضوی برگزار می‌کند.

برای دریافت فراخوان این جشنواره اینجا کلیک کنید.

بلیت‌فروشی جشنوارۀ فیلم فجر از چه زمانی آغاز می‌‎شود؟

بلیت ‌فروشی فیلم‌های جشنواره فجر ۱۴۰۱ به صورت آنلاین از دوشنبه ۱۰ بهمن ماه آغاز می‌شود.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در کمیته امور نمایش جشنواره، فروش بلیت فیلم‌های جشنواره برای مردم از ساعت ۱۰ روز دوشنبه مورخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.

طبق سال‌های گذشته، فروش بلیت فیلم‌های جشنواره به صورت برخط و از طریق سامانه‌های آی‌تیکت (iticket.ir)، ایران‌تیک (irantic.com) و گیشه هفت (gisheh۷.ir) خواهد بود.

امکان خرید بلیت فیلم‌های جشنواره برای هر شماره تلفن همراه در هر سامانه‌ی فروش بلیت، تعداد ۴ قطعه بلیت از هر فیلم خواهد بود؛ البته لازم به یادآوری است، بلیت‌های خریداری شده امکان ابطال یا تعویض ندارند، بنابراین تماشاگران باید با دقت نظر کافی در زمان خرید بلیت به انتخاب سینما، سالن و سانس نمایش اقدام نمایند.

به منظور سهولت در خرید و امکان خدمات‌دهی مطلوب به تماشاگران عزیز، مرکز تماس سامانه‌های فروش بلیت (مندرج در سامانه ها)، روزانه از ساعت ۹ الی ۲۳ پاسخ‌گوی تماس‌های تلفنی مخاطبان خواهند بود. بدیهی است، زمان فروش بلیت فیلم‌های جشنواره در استان‌ها، متعاقباً اعلام خواهد شد.

بلیت جشنوارۀ فجر چند فروخته می‌شود؟

بلیت فیلم‌های جشنواره فجر با قیمت معمول سینماها و بدون تغییر فروخته خواهد شد.

در فاصله چهار روز تا شروع چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر هنوز اطلاعات دقیقی درباره نحوه فروش بلیت در سینماهای مردمی منتشر نشده است چرا که به نظر می‌رسد جدول نمایش هنوز با توجه به تاخیری که برخی فیلم‌ها در مرحله آماده‌سازی داشتند بسته نشده است.

با این حال محمدرضا فرجی -مدیر بخش سینماهای مردمی – درباره قیمت بلیت فیلم‌های این دوره از جشنواره فجر به ایسنا گفت: امسال تغییری در قیمت بلیت‌ها نخواهیم داشت و سینماها با همان سقف قیمت خود بلیت می‌فروشند. به این ترتیب سینماهای مدرن و ممتاز با بلیت‌هایی به قیمت ۴۵ هزار و ۳۵ هزار تومان فیلم‌های چهل‌ویکمین دوره جشنواره فجر را به مخاطبان عرضه خواهند کرد.

درباره زمان پیش فروش بلیت‌های جشنواره هم شنیده می‌شود که احتمالا تا نهم بهمن‌ماه پیش فروش بلیت‌ها آغاز خواهد شد.

فرجی پیش‌تر درباره سینماهای مردمی اعلام کرده بود: ۲۳ مرکز سینمایی در شهر تهران و ۵ مرکز سینما در شهرهای تابعه استان تهران به عنوان سینماهای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر انتخاب شده‌اند.

اسامی این سینماها عبارت است از: پردیس سینمایی آزادی، استقلال، پردیس سینمایی ایران مال، تماشا، پردیس سینمایی زندگی، جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی شهرک، پردیس سینمایی صبا مال، فرهنگ، پردیس سینمایی کیان، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی اطلس مال، پردیس سینمایی گالریا، پردیس سینمایی تیراژه ۲، پردیس سینمایی مگامال، موزه سینما، مهرشاهد، پردیس سینمایی نارسیس، پردیس سینمایی هدیش مال، پردیس سینمایی هروی مال، پردیس سینمایی شمیران سنتر و فرهنگسرای ارسباران در شهر تهران و پردیس سینمایی پرندمال، فجراسلامشهر، نسیم شهر، هنرپیشوا، ورامین و سینما شهرقرچک از شهرهای تابعه استان تهران.

شبکۀ کودک چگونه از جشنوارۀ 100 حمایت می‌کند؟

در حاشیه امضای تفاهم‌نامه میان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ و شبکه کودک و امید سیما خبر اعطای اعتبارنامه ۴ اعتبارنامه ساخت فیلم کودک اعلام شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم ۱۰۰، نشست امضای تفاهم‌نامه میان سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ و شبکه کودک و امید سیما با حضور حمیدرضا جعفریان رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره و مدیر سازمان سینمایی سوره، یوسف منصوری دبیر جشنواره، محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید و پویا و امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره در سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

یوسف منصوری دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ در ابتدای این نشست با بیان این نکته که بخش «کودک و نوجوان» با هدف حمایت از ساخت تولیدات برای مخاطب کودک و نوجوان به جشنواره امسال اضافه شده است، گفت: این بخش در سیاست‌گذاری‌های این دوره به جشنواره فیلم ۱۰۰ اضافه شد و امیدواریم موجب رونق گرفتن ساخت آثار کوتاه برای مخاطب کودک و نوجوان بشود. از این رو این تفاهم‌نامه با مفاد زیر امضا شد.

منصوری در ادامه مفاد این تفاهم‌نامه را به این ترتیب بیان کرد:

*یک اعتبارنامه تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال برای یک انیمیشن کوتاه پذیرفته‌شده در جشنواره فیلم ۱۰۰ و منتخب داور معرفی شده از سوی مدیر شبکه کودک

*یک اعتبارنامه تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال برای یک فیلم کوتاه رئال با مخاطب کودک و نوجوان

*دو اعتبارنامه تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال برای ایده‌های منتخب در رویداد پیچینگی که در روزهای جشنواره برگزار خواهد شد.

*همچنین شبکه کودک ده اثر برگزیده مخاطب کودک و نوجوان را در صورت تمایل سازندگان پخش خواهد کرد.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ همچنین استقبال از بخش مخاطب کودک و نوجوان در این دوره از جشنواره را فراتر از پیش‎بینی عنوان کرد و گفت: تا این لحظه از آثار رسیده برای شرکت در بخش سینمای ملی، حدود ۳۰ درصد آثار در بخش کودک و نوجوان هم ثبت شده و این استقبال فراتر از تصور ما بود. اگر این دست حمایت‌ها جدی‌تر در طول سال ادامه پیدا کند، ان‌شالله در آینده این بخش رونق بهتری هم پیدا خواهد کرد.

در ادامه این نشست محمدصادق باطنی مدیر شبکه‌های امید و پویا با بیان این نکته که شروع مجدد جشنواره فیلم ۱۰۰ خبر خیلی خوشحال‌کننده‌ای است، بیان کرد: همانطور که می‌دانید معمولاً جشنواره‌های ما دو دسته هستند، یک دسته جشنواره‌هایی که آثار موجود از سایر جشنواره‌ها را در یک ویترین و شکل جدیدی به نمایش می‌گذارند و یک دسته دیگر جشنواره‌هایی که متفاوت از این جشنواره‌ها هستند، مثل جشنواره فیلم ۱۰۰ که در آن دورانی که در اوج خودش بود واقعاً این ویژگی را داشت که به یک جشنواره در تقویم خیلی از فیلمسازان جوانی که در گام‌های اولیه ورودشان به ساحت فیلم و فیلمسازی بودند، تبدیل شده بود و آنها به طور اختصاصی برای این جشنواره فیلم می‌ساختند.

باطنی در ادامه تصریح کرد: در سال‌های اخیر تعداد افرادی که مستعد و علاقه‌مند به حضور در عرصه تولید فیلم هستند، افزایش پیدا کرده و از سویی هم یک مقدار بحث‌های اقتصادی در تولید فیلم جدی‌تر شده و توان تولید را کمتر کرده، جشنواره فیلم ۱۰۰ در این ایام خیلی جشنواره درست و دقیقی است و می‌تواند فرصت رقابت حرفه‌ای و جدی را در یک پروداکشن خیلی کوچک برای این بچه‌ها فراهم کند.

مدیر شبکه‌های کودک و امید سیما در ادامه با بیان این نکته که فیلم‌هایی که با زمان ۱۰۰ ثانیه ساخته می‌شوند، خیلی با ذائقه کودک و نوجوان متناسب هستند، گفت: با این زیست جدید مخاطبان کودک و نوجوان که به ویژه شبکه‌های اجتماعی آن را توسعه دادند، میل و رغبت فراوانی در تماشای آثار کوتاه بین کودکان و نوجوانان وجود دارد. گرچه تفاوت ذائقه بین دو مقطع سنی کودکی و نوجوانی وجود دارد، اما هر دو مقطع مشتری این جنس آثار هستند.

باطنی ادامه داد: ما هم در شبکه امید در سازمان صداوسیما به شدت مصرف‌کننده این قسم آثار کوتاه هستیم، در قالب فیلرها، تیزرهای فرهنگی، تیزر انیمیشن‌ها و انواع و اقسام آثار کوتاهی که مشتری بسیار زیادی هم روی آنتن دو شبکه دارند و در کنار مشتری داشتن خیلی هم اثرگذار هستند. ما کارهای زیر دو، سه دقیقه فراوانی این سال‌ها داشتیم که بعضی اوقات میزان تماشا و اثرگذاری‌شان بیشتر از کارهای سریالی بوده که در این سال‌ها عرضه شده است.

محمدصادق باطنی در پایان گفت: جمیع این موارد، لزوم این همکاری و تفاهم را ایجاب می‌کرد که منجر شد به این تفاهم‌نامه و آمادگی این را داریم که بتوانیم از آثار برگزیده بچه‌های مستعد حمایت کنیم در حوزه کودک در این محدوده زمانی گرایش به سمت تیزرانیمیشن‌ها است و در حوزه نوجوان هم فیلم‌های کوتاه رئال که بیشتر در قالب تیزرهای فرهنگی در آنتن صداوسیما معنا دارد. ما این آمادگی را داریم که بتوانیم کارها را روی آنتن داشته باشیم و منجر به کشف استعدادهایی برای سپهر تولیدات هنری و رسانه‌ای با موضوع ویژه کودک و نوجوان در بستر انقلاب اسلامی و در جشنواره فیلم ۱۰۰ باشیم.

در ادامه این نشست امیررضا مافی رئیس مرکز انیمیشن سوره با بیان این نکته که در جشنواره فیلم ۱۰۰ تعداد ثانیه‌هایی که تو با آن اثر را نشان می‌دهی مهم است، بیان کرد: در حقیقت به لحاظ زمانی یک حصری وجود دارد که باعث ایجاز تولیدکننده و مولف در آن روشن شود.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره نهم تا دوازدهم اسفندماه برگزار خواهد شد.

چرا دعوای تهیه‌کنندگان سینما بالا گرفت؟

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران نسبت به صحبت‌های یکی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران واکنش نشان داد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران، اتحادیه تهیه کنندگان شامل چهار تشکل تهیه‌کنندگی ثبت شده و قانونی است. نمایندگان این چهار تشکل هیات مدیره اتحادیه را با آرای مساوی تشکیل می دهند و تصمیمات با حضور حداقل ۶ نفر و پنج رای قانونی و اجرایی است.

در روزهای گذشته فردی از تهیه کنندگان که عضو جامعه صنفی است و به ادبیات خاص و رفتارهای غیرمتعارف شهره است، با بیان مطالبی خلاف واقع، غیرصنفی، غیرمحترمانه و هتاکانه نسبت به تصمیمات اتحادیه و همچنین دو عضو شاخص آن مطالبی مطرح کرده است.

انتخاب نمایندگان اتحادیه در شوراهای مختلف امری است که توسط اکثریت نمایندگان اتحادیه انجام می‌شود.

جناب آقایان منوچهر شاهسواری و محمدمهدی عسگرپور به عنوان نمایندگان اتحادیه تهیه کنندگان برای شورای پروانه فیلمسازی و عضویت درهیات مدیره خانه سینما، با اکثریت آرا به شکل کاملاً قانونی انتخاب و معرفی شده اند.

ضمن اینکه آقایان منوچهر شاهسواری و محمدمهدی عسگرپور در سوابق نمایندگی و مدیریت جاری، با حسن تدبیر و رفتار عقلانی خود در صنوف و خانه سینما، به گواه اکثریت تهیه کنندگان، توانسته اند بخوبی با از خود گذشتگی از کرامت و حقوق مادی و معنوی تهیه کنندگان و حقوق احاد سینما در مواجهه با کلیه نهادهای نظارتی، قضایی و … دفاع کنند.

رفتار و گفتار فرد خاطی با ادبیاتی توهین آمیز و هتاکانه و مستبدانه، نه تنها تصمیمات حقوقی و قانونی صنف تهیه کنندگان را به سخره گرفته است، بلکه با تصمیم گیری فردی مغرضانه به جای همه اعضای محترم جامعه صنفی، حقوق اعضای تشکل نامبرده را نیز در مضیقه جدی قرار داده است.

بنابراین ازانجایی که فرد مذکور نه تنها به اصلاح و پوزش خواهی مبادرت نکرده بلکه درتصویری جدید همان تهدید و توهین ها را مکرر و تشدید کرده است، اعلام می کنیم که برای نمایندگان ۳ تشکل دیگر همکاری صنفی در کنار چنین فردی میسر و ممکن نیست.

بنابراین انتظار می رود جامعه صنفی جهت تهذیب افکارعمومی تهیه‌کنندگان و اشخاص مورد خطاب وی (جنابان شاهسواری و عسگرپور) و همچنین حفظ وحدت و یکپارچگی نظام تهیه‌کنندگی، ضمن اقدام مقتضی، فرد مناسب دیگری را جهت نمایندگی خود معرفی نموده و از تفرقه پراکنی فرد خاطی و تصمیم گیری فردی وی به جای همه اعضا محترم جامعه صنفی، پرهیز کنند.

بدیهی است برای اقدامات قانونی آتی اتحادیه تا تصمیم جامعه محترم صنفی منتظر خواهیم ماند.

در پایان ضمن تقدیر از تلاش و زحمات جناب آقای سیدضیاء هاشمی در شورای پروانه ساخت، حمایت قاطع وجدی خود را از جناب آقایان منوچهر شاهسواری و محمدمهدی عسگرپور اعلام می داریم و امیدواریم این دست رفتارهای فردی و خلاف ادب و اخلاق، تاثیری در حضور مقتدرانه آنها در نمایندگی تهیه کنندگان و حتی آحاد سینما، ایجاد نکند.

نمایندگان کانون تهیه کنندگان فیلم، انجمن تهیه کننده کارگردانان و انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران: منیژه حکمت، منوچهر محمدی، ابوالحسن داودی، علیرضا رئیسیان، علی آشتیانی پور، محمد احمدی، سید غلامرضا موسوی.

«غزل» چه زمانی نمایش داده می‌شود؟

فیلم کوتاه «غزل» به‌نویسندگی و کارگردانی سیده فاطمه حسینی پس از پایان فیلم‌برداری در مرحله تدوین قرار دارد.

به‌گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سیده فاطمه حسینی به‌عنوان نویسنده و کارگردانم مراحل فیلم‌برداری فیلم کوتاه داستانی «غزل» را به پایان رساند.

در خلاصه داستان «غزل» آمده است: غزل شاعر تاریکی‌ست…

گفتنی‌است، انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر مشهد مجری طرح ساخت این اثر و «سیده فاطمه حسینی» از هنرجویان دوره فیلم‌سازی ورودی پاییز ۱۳۹۵ دفتر مشهد است.

عوامل ساخت این فیلم کوتاه عبارت‌اند از:

نویسنده و کارگردان:فاطمه حسینی

بازیگر:عسل اسدی

برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: محمدرضا حسین نیا

منشی صحنه: زهرا زوار

تصویربردار: یوسف صفایی

دستیاران تصویر: امیرحسین شیرپور، جعفر امیری، فاطمه کیانی

صدابردار: علیرضا صفدری

گریم: مریم رستگار

طراح صحنه و لباس: مهنوش جوادی

دستیار صحنه: حامد اسماعیلی

دستیار لباس: فاطمه قربانی

تدوین:هادی شیبانی

صداگذار: سلمان ابوذر

طراح گرافیست: الیاس کاظمی

عکاس و تصویربردار پشت صحنه: مهرداد حدادیان

مدیر تولید:محمدرضا حسین‌نیا

تدارکات: فاطمه جنگ آزما

مسئول حمل و نقل: حسین شهابی

پشتیانی فنی تصویر: شرکت اندیشه آرت

پشتیبانی فنی صدا: آریا صوت شرق

مجری طرح: انجمن سینمای جوانان ایران_دفتر مشهد و مجموعه هنری کلوزآپ

تهیه‌کننده: سازمان سینمایی سوره

در سینمای ایران، «پدر» منفعل است یا قهرمان؟

حسین سلطان محمدی منتقد سینما در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر گفت: متأسفانه شأن، جایگاه و منزلت «پدر» در آثار سینمایی و تلویزیونی نادیده گرفته می شود و نیاز ضروری است که مدیران فرهنگی هرچه سریع تر نسبت به این مسأله مهم ورود کرده و تلاش کنند تا جایگاه پدر، همسر و مرد خانواده همانطور که در فرهنگ ملی و دین مبین اسلام جایگاهی والا و ارزشمند است در آثار سینمایی و تلویزیونی نیز این چنین به تصویر کشیده شود.

به گزارش سینمای خانگی، این کارشناس فرهنگی گفت: سینماگران ما اغلب متأثر از فرهنگ و تفکرات غرب گرایانه هستند و به همین علت هم ما در آثارمان کمتر شاهد به تصویر کشیده شدن مردهایی هستیم که بر اساس فرهنگ بومی و ملی خودمان و آموزه های دین مبین اسلام می شناسیم.

وی ادامه داد:پدر در آثار ما اغلب نقش منفعل دارد و این مادر است که بیشتر فعال است؛ البته در برخی فیلم ها به صورت نادر ما شاهد حضور پدرهای فعال هم هستیم به عنوان نمونه در فیلم «مهمان داریم» شخصیتی که پرویز پرستویی ایفای نقشش را بر عهده دارد مردی است که فعال است و نقش جدی در خانواده اش دارد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه حتی در بسیاری از آثار دفاع مقدسی و جنگی ما زنان به عنوان نقش کلیدی به تصویر کشیده می شوند اظهار داشت: از جمله این فیلم ها می توان به «گیلانه» اثر رخشان بنی اعتماد اشاره کرد که باز هم با آنکه روایتگر قصه زندگی یک جانباز است اما مادر فعال است و پیشبرد داستان فیلم بر عهده او است.

سلطان محمدی ضمن تأکید بر لزوم تغییر نگرش تولیدات سینمایی و تلویزیونی متذکر شد: آموزه های اسلامی می گوید پدر مدیریت خانواده را بر عهده دارد و تأمین مایحتاج زندگی بر عهده او است که در اصطلاح عامیانه نان آور قلمداد می شود اما متأسفانه حتی در کمدی ها هم جایگاه مرد خانواده و پدر به درستی به تصویر کشیده نمی شود؛ به عنوان مثال ما در سریالی مانند «خانه به دوش» یا «متهم گریخت» شاهد این هستیم که مرد خانواده منفعل است و زن که مریم امیرجلالی ایفای نقش های شان را بر عهده دارد قدرت اصلی خانواده محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: عجیب است که در بیشتر آثار سینمایی و تلویزیونی به نوعی مادر سرپرست خانواده است و پدر منفعل و آسیب دیده و ناکارآمد مشاهده می شود. فیلم ها و سریال های ما درست شبیه آثار غربی شده که خانواده وجود دارد اما پدر در آن خانواده جایگاهی ندارد.

این منتقد سینما تأکید کرد: این باعث تأسف است که مردها به عنوان تأمین کننده زندگی نقش و جایگاه شان دیده نمی شود. مثلاً در «جدایی نادر از سیمین» شاهد هستیم ساره بیات زنی است که نان آور است و مرد او با بازی شهاب حسینی فردی منفعل و بیکاره است که فقط داد و بیداد می کند و هویت نان آوری ندارد. یا همین اواخر سریالی پخش شد که پسر کار نداشت و تازه نامزد کرده بود اما دختر شاغل بود!

سلطان محمدی تصریح کرد: مردها در آثار سینمایی و تلویزیونی آشفته به تصویر کشیده می شوند و این وظیفه مدیران فرهنگی است که الگودهی کنند. به خصوص نهادهای دولتی و ارگان هایی نظیر بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری، سازمان اوج و… باید نقش کلیدی و ویژه ای را برای این الگودهی ها ایفا کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم هرچه سریع تر در این باره بازنگری شود؛ جنبه های خیر پدر در خانواده باید به تصویر کشیده شود؛ مرد خانواده نباید تو سری خور، منفعل و ضعیف نشان داده شود اما متأسفانه ما سال ها است که شاهد این پدیده تلخ در سینما و تلویزیون کشورمان هستیم به عنوان مثال از سال ها قبل سریال «روزی روزگاری» این چنین بود که در آن خسرو شکیبایی مردی منفعل به تصویر کشیده شده بود و ژاله علو تصمیم گیر، عقل کل و فرد فعال سریال بود.

خروج از نسخه موبایل