«روزهای فیلم روسیه» در بنیاد سینمایی فارابی برگزار می شود

نخستین رویداد «روزهای فیلم روسیه» در ایران از سوم تا پنجم دی ماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود.

به گزارش سنمای خانگی به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در راستای تعاملات سینمایی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه، نخستین رویداد «روزهای فیلم روسیه» طی روزهای شنبه ۳ دی ماه تا دوشنبه ۵ دی ماه در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی از ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.

همچنین آیین افتتاحیه این رویداد سینمایی روز شنبه سوم دی ماه با حضور مسئولان سینمایی ایران، روسیه و مهمانان ویژه از ساعت ۱۶ تا ۱۷ برگزار خواهد شد و پس از آن به نمایش فیلم «بدون ایوان مرا دفن نکنید» اختصاص خواهد داشت.

در این رویداد سه فیلم از محصولات جدید سینمای روسیه به‌نام‌های «آیا شما زنده‌اید؟» به کارگردانی ایلدار یاگافاروف (۲۰۲۲)، «بدون ایوان مرا دفن نکنید» به‌کارگردانی لیوبوف باریسوا (۲۰۲۲) و «سرزمین السا» به‌کارگردانی یولیا کولِسنیک (۲۰۱۹) به نمایش درخواهد آمد.

والری ایواناویچ تونکیخ معاون رئیس اتحادیه سینماگران روسیه، ایوان کیموویچ بولوتنیکوف کارگردان و تهیه‌کننده، آلکساندر آلکساندرویچ سالامونوف تهیه‌کننده سینما، مدیر اجرایی جشنواره‌های بین‌المللی و متخصص ارشد معاونت بین‌الملل اتحادیه سینماگران روسیه و گالینا میخاییلونوا تهیه‌کننده سینما از مدعوین و کارشناسان حاضر در این رویداد خواهند بود.

پنجمین حضور جهانی «چمدان دستی» در ژاپن

فیلمنامه کوتاه «چمدان دستی» نوشته امین مختاری در پنجمین حضور جهانی خود نامزد دریافت بهترین فیلمنامه کوتاه از هفتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کم‌بودجه Bloodstained ژاپن شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، چمدان دستی پیش از این به جشنواره فیلم بریج‌پورت آمریکا و دهمین دوره جوایز Short-filmz راه پیدا کرده و همچنین در بیست و هفتمین فصل جوایز کارناوال جهانی فیلم سنگاپور برنده جایزه دستاورد برجسته فیلمنامه‌ نویسی شده و از رقابت جوایز فیلمنامه هالیوود دیپلم افتخار گرفته بود.

جشنواره بین المللی فیلم‌های کم‌بودجه Bloodstained ژاپن با هدف شناسایی و معرفی فیمسازان مستقل سراسر جهان فعالیت می‌کند.

این جشنواره تشویق و تحسین تلاش افراد برای تحقق رویای خود را به عنوان یک اصل قرار داده و رویکرد خود را در برخورد با آثار فیلمسازان جهان متفاوت از سایر رویدادهای جهانی قلمداد کرده است.

این جشنواره تمامی فیلم‌های راه یافته را در شهر توکیو کشور ژاپن به نمایش می‌گذارد.

امین مختاری فارغ التحصیل کارشناسی فیلمنامه‌نویسی از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران است. از فعالیت‌های هنری وی می توان به نگارش چندین فیلمنامه و همچنین کارگردانی فیلم کوتاه نمایش رادیویی اشاره کرد.

مختاری همچنین آخرین مقاله‌ علمی پژوهشی خود را با محور شخصیت‌پردازی روانشناسانه در نشریه زن در فرهنگ و هنر دانشگاه تهران منتشر کرده و کتاب صنعت سینما در عصر همه‌گیری کرونا را به چاپ رسانده است.

در خلاصه یک خطی این فیلمنامه آمده است: در میانه راه، زوج جوان تصمیم می‌گیرند شب را در خانه‌ی آشنایی در حومه شهر بگذرانند اما هیچ چیز آنطور که باید پیش نمی‌رود.

«یلدا»؛ دِینی که بر گردن سینمای ایران مانده

سینمای ایران اشتیاق بسیاری برای ورود به رسوم آئینی کهن دارد اما شب یلدا مهجورترین رسمی است که سینما نتوانسته در برابر عظمت و محبوبیت آن، ادای دین شایسته‌ای به عمل بیاورد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، سینمای ایران در کنار پرداخت‌های متنوعی که به رسم‌های آئینی دارد اما رزومه چندان پرباری در حوزه شب یلدا ندارد. این مهجوریت به اندازه‌ای است که سینمای ایران در تاریخ ۱۲۲ ساله خود، هنوز به‌ شکلی مستقیم به آئین باستانی یلدا نپرداخته و هر آن‌چه که در این حوزه دارد، تنها بهانه‌ای بوده برای پرداختن به درازای سال و سیاهی بیشتری که استعاره‌ای از زندگی قهرمان داستان و شرایط او است.

این فقدان در شرایطی رقم خورده که سینمای ایران در برابر دیگر آئین‌های باستانی، چنین انفعالی از خود نشان نداده و در مواردی متعدد به آئین‌هایی چون نوروز، چهارشنبه‌سوری، نذری‌پزان و… پرداخته است.

نخستین فیلمی که با عنوان یلدا در سینمای ایران ساخته شد به سال ۱۳۴۹ بازمی‌گردد که ساموئل خاچیکیان اثری تحت عنوان قصه شب یلدا را جلوی دوربین می‌برد. فیلمی که البته هیچ اشاره مستقیمی به موضوع شب یلدا ندارد و داستان برهه‌ای از زندگی دختری به نام یلدا را روایت می‌کند.

داستان این فیلم درباره مرد جوانی است که دختر دلخواهش را پیدا می‌کند اما بر سر راه ازدواج آنها، مشکلاتی وجود دارد که منجر به خودکشی دختر می‌شود. جوان به موقع دختر را نجات می‌دهد و آن دو پس از یک سلسله ماجرا، سرانجام با هم ازدواج می‌کنند.

اما یلدا را در سینمای ایران با فیلم کیومرث پوراحمد می‌شناسند. فیلمی که در سال ۸۰ ساخته شد و با محوریت یک بازیگر (محمدرضا فروتن) و فضایی محدود، توانست به یکی از آثار ماندگار تاریخ سینمای ایران تبدیل شود.

البته که در این فیلم پوراحمد، هیچ اشاره ضمنی به مراسم و آداب شب یلدا نمی‌شود اما داستانی را روایت می‌کند در یک شب طولانی رقم می‌خورد که در نهایت به برف و سپیدی صبح می‌انجامد.

این فیلم داستان پدری است که همسر و دختر خردسالش را برای جست‌وجوی زندگی بهتر، برای دریافت اقامت، به خارج از کشور می‌فرستد اما همسرش با خیانت به او برای پناهندگی اقدام می‌کند و این مرد که با بحران بزرگی در زندگی‌اش روبرو شده، در شب یلدایی خودساخته فرو می‌رود تا این‌که با ورود زنی تازه به زندگی‌اش، این شب برای او به پایان می‌رسد.

البته که ذکاوت پوراحمد در این فیلم، تقابل تنهایی شخصیت اصلی فیلم با نشاط و دورهمی مربوط به این شب است که استعاره زیبایی از این شب را در ذهن مخاطب زنده کرده و یک انتظار طولانی دراماتیک را تجسم می‌بخشد.

در سال ۹۷، مسعود بخشی، فیلم یلدا را جلوی دوربین می‌برد. این فیلم، بیش از ۲ فیلم دیگر، به موضوع شب یلدا گره می‌خورد اما باز هم اثراتی از رسوم این شب و آئین کهن ایرانی به چشم نمی‌خورد.

این فیلم، داستان زن جوانی به نام مریم کمیجانی است که به دلیل قتل شوهرش، به مرگ محکوم شده است. او در شب یلدا، در استودیوی یک برنامه تلویزیونی پربیننده حاضر می‌شود تا توسط تنها فرزند مقتول، بخشیده شود اما مجموعه اتفاقاتی که در پشت‌صحنه و صحنه این برنامه زنده رخ می‌دهد، هر دو زن جوان را در چالشی جدی برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد.

همان‌گونه که مشاهده شد، تمام داشته یلدایی سینمای ایران، این ۳ فیلم است که این آثار نیز اشاره مستقیمی به آئین کهن ایرانیان نداشته که یا صرفا داستان آنها در این شب به وقوع پیوسته است و یا بیانی استعارین از یک سیاهی طولانی در زندگی قهرمان داستان دارند.

یلدا، مهجورترین رسم آئینی کشور در حوزه سینما است که در کنار تمام جذابیت‌ها و مقبولیت گسترده‌ای که دارد، نتوانسته به سوژه‌ای وسوسه‎ کننده برای فیلمسازان و فیلمنامه‌نویسان ما تبدیل شود.

تعداد آثار شرکت کننده در شصت‌و‌پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان

آمار مشارکت در شصت‌وپنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- یزد- ایساتیس با حضور 422 فیلم کوتاه و 520 عکس اعلام شد.

به‌گزارش سینمای خانگی بخ نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، شصت‌و‌پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان –ایساتیس، با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به‌عنوان یکی از مقوله‌های مهم فرهنگی با رویکرد ایجاد تنوع و تکثر در انواع فیلم کوتاه از طریق تأکید بر ژانرهای سینمایی، از تاریخ سه‌شنبه 20 تا جمعه 23 دی‌ماه 1401 در شهر یزد برگزار می‌شود.

براساس اعلام دبیرخانه شصت‌و‌پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان –ایساتیس، درخواست 422 فیلم کوتاه برای حضور در جشنواره ثبت شده است که از این میان، 320 فیلم کوتاه داستانی، 73 مستند، 13 تجربی و 16 پویانمایی را شامل می‌شوند.

لازم به ذکر است که 357 فیلم کوتاه ثبت شده توسط کارگردان‌های آقا و 65 فیلم کوتاه هم توسط کارگردان‌های خانم به ثبت رسیده است.

همچنین 520 عکس هم برای شرکت در جشنواره ارسال شده است که 304 اثر، به صورت انفرادی و 216 اثر در قالب 31 مجموعه عکس، برای حضور در شصت‌و‌پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان –ایساتیس، بارگذاری شده است.

گفتنی است، 520 عکس ارسال شده، از میان آثار 303 عکاس است که 244 نفر از این عکاسان را آقایان و 59 عکاس را بانوان تشکیل داده‌اند.

شصت‌و‌پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان –ایساتیس با حضور هنرمندان 10 استان (سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، قم، اصفهان، هرمزگان، چهارمحال بختیاری،کرمان و یزد) در دو بخش فیلم کوتاه و عکس برگزار می‌شود و در این دوره با توجه به اهمیت سینمای بومی و فیلم‌های ژنریک، این آثار در اولویت انتخاب و داوری خواهند بود.

شصت‌و‌پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان –ایساتیس 20 تا 23 دی‌ماه 1401 به میزبانی انجمن سینمای جوانان یزد در شهر یزد برگزار می‌شود.

آخرین خروجی شورای صدور پروانه نمایش آثار غیر سینمایی

شورای صدور پروانه نمایش آثار غیرسینمایی با نمایش ۷ عنوان فیلم بلند داستانی، ۴ عنوان فیلم مستند و ۶ عنوان فیلم کوتاه داستانی موافقت کرد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از سینماپرس، شورای پروانه نمایش فیلم‌های غیرسینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش ۷ عنوان فیلم داستانی بلند با عنوان «ناچاری» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا یکانی، «کانی پری» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جلال نصیری، «درد مشترک» به تهیه‌کنندگی شهرام مقصودی و کارگردانی ناصر طاهریان، «جدا افتاده» و «سایه» به تهیه‌کنندگی امین خدام و کارگردانی رضا اصغری نسب، «طبل» به تهیه‌کنندگی مرتضی ذوالفقاری‌نسب و کارگردانی کبری غروی و «خانه‌های بی‌سقف» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید اصغری تتماج موافقت کرد.

همچنین ۴ اثر مستند «خاکجا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی یاسر شاهسواری، «دلداه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی براری، «چاه» و «دیار سپید جامگاه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن اسمعیلی پروانه نمایش آثار غیرسینمایی سازمان سینمایی را اخذ کردند.

در این شورا برای ۶ اثر داستانی کوتاه «گل مرداب» به تهیه‌کنندگی عباس خادم الرسول و کارگردانی مشترک عباس خادم الرسول و محمدحسین پورکیانی، «برای یلدا» به تهیه‌کنندگی ملیحه حسینی و کارگردانی محمد آقامحمدی، «تنهاتر از تنها» به تهیه‌کنندگی رضا پایروند و کارگردانی سوگل خالقی، «ماجراهای حنجره طلا» به تهیه‌کنندگی امیر مومنی اصل و کارگردانی محمود صادق ناطری، «ته آسفالت» به تهیه‌کنندگی امین خدام و کارگردانی رضا اصغری نسب و «سایه‌ها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس خادم الرسول پروانه نمایش صادر شد.

اختتامیه جایزه پژوهش سال سینما/سینماگران در موضع‌گیری عاری از «هیجان» باشند

آیین اختتامیه پنجمین دوره اهدای جایزه پژوهش سال سینمای ایران، با معرفی برگزیدگان این دوره در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایسنا، مراسم اختتامیه پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عصر امروز سه‌شنبه ۲۹ آذرماه در سالن سینما توگراف موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این برنامه امیررضا مافی دبیر این رویداد روی صحنه آمد و گفت: سینمای ایران سینمای بالنده و با هویتی است، آن چیزی که به عنوان میراث فرهنگی از نسل امروز و روزگار امروز ما باقی می‌ماند دیگر بناها و معماری‌های ما نیست بلکه سینماست و یک میراث فرهنگی نیازمند پشتوانه‌ای است که به آن تکیه شود اگر سینما دچار فقدان نظریه‌پردازی باشد در آینده با سینمای مخدوش مواجه خواهیم شد. در سال‌های گذشته پیوند سینما و پژوهش کم شده بود و این جایزه برای همین بنا شد. سینمایی که پشتوانه پژوهشی نداشته باشد سینمایی خواهد بود که در آن اغتشاش جریان خواهد داشت اگر دچار اغتشاش فرهنگی شویم آن میراث میرا خواهد بود.

وی با بیان اینکه سویه پژوهش در این سال‌ها فرمی شده و امروز دانشگاه‌ها به جای تاکید بر محتوا به فرم اهمیت می‌دهند، اظهار کرد: ما دچار فقدان ادبیات بومی سینما هم هستیم و این نیازمند همت همه پژوهشگران است دریچه علوم انسانی به سینما امروز یکی از مهمترین نیازهای ماست. ما امروز در وضعیت خاص اجتماعی هستیم اتفاقاً یکی از چیزهایی که باید به کمک ما می‌آمد سینما بود اگر سینما چارچوب و مبانی نظری مستحکمی می‌داشت حتماً واکنش آن با آن چیزی که امروز در جریان است متفاوت می‌شد، ما می‌خواهیم دست‌اندرکاران سینما عاری از هیجان با پدیده‌های اجتماعی مواجه شوند البته شاید وظیفه آنهاست که موضع‌گیری کنند و سیاسی باشند اما نباید سیاست‌زده باشند؛ این شاید به دلیل نبود همان پژوهش است. فراموش نکنیم که همه ما فرزندان یک سرزمین هستیم آن چیزی که از امروز ما در تاریخ باقی خواهد ماند و یکی از معیارهایی قضاوت ما خواهد بود سینماست، پس همه باید دست به دست دهیم تا سینمایی با پشتوانه غنی اندیشه داشته باشیم.

در ادامه قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: نظام سیاسی جمهوری اسلامی بعد از توفیقات فراوانی که در عرصه علمی به دست آورد به این جمع‌بندی رسید که در کنار رشد علمی در حوزه‌های مختلف، دستگاه‌های اجرایی را به سمتی ببرد که فعالیت‌های آن مبنای علمی و پژوهشی داشته باشد بنابراین قانونی وضع شد که درصدی از بودجه دستگاه‌ها به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص پیدا کند چون اگر هر فعالیتی مبنای پژوهشی داشته باشد درصد خطای آن کمتر و توفیق آن بیشتر است. وزارت ارشاد در عرصه‌های مختلف به این حوزه توجه دارد و پژوهش بخش لاینفک فعالیت‌های آن است.

وی افزود: سازمان سینمایی به دلیل تاثیر زیاد، گستره فعالیت و مخاطب و… حوزه پژوهش و استفاده از خرد جمعی در آن یک اولویت جدی است و قرار شد به حوزه علم و عمل توجه کنیم. این جایزه می‌خواهد از خالقان آثار پژوهشی تجلیل و دانشجویان را به امر سینما تشویق کند. ضمن اینکه امسال در سازمان سینمایی برای روشن شدن اولویت‌ها با دانشگاه‌های مرتبط با سینما مکاتبه کردیم و از آنها خواستیم بگویند اولویت سینمایی چیست، تلاش ما بر این است که به حوزه پژوهش‌های کاربردی توجه کنیم.

در ادامه مینو خانی از اعضای هیات علمی و داوری این رویداد متن بیانیه این هیات را خواند.

در بخش دیگر از این مراسم جوایز اهدا شد.

جایزه پژوهش بصری به مستند «روزنه آبی» ساخته فرزاد فره‌وهشی اهدا شد.

در بخش جستار علمی هیات داوران هیچ اثری را برگزیده ندانستند.

در بخش پایانه‌نامه کارشناسی ارشد لوح تقدیر به «بومی‌سازی ژانرهای سینمایی بر اساس ظرفیت‌های جغرافیایی و فرهنگی خوزستان» اثر سعید سراج‌الدین میرقائد اهدا شد.

دیگر جایزه این بخش به «گفتمان، هویت، روحانیت…» اثر حجت‌الله نظری رسید.

جایزه طرح‌نامه پژوهشی به «اطلس جامع هنر سینمایی با رویکرد تدوین سند الگوی راهبردی توسعه هنر سینما در ایران اسلامی» اثر هادی مومنی تعلق گرفت.

در ادامه یاد امیرحسن ندایی از پژوهشگران برجسته سینمای ایران گرامی داشته شد.

در این بخش محمدعلی صفورا از دوستان امیرحسن ندایی روی صحنه آمد و گفت: برای من تلخ است که از امیرحسن صحبت کنم. من و امیر یک دوستی سی ساله، یک همکاری ۱۵ ساله و یک همسایگی ۱۰ ساله داشتیم. امیر به خاطر جامع‌الاطراف بودن فردی خاص در حوزه آموزش سینما بود و به ما کمک می‌کرد وارد بحث‌های بینارشته‌ای شویم. در پایان‌نامه‌ها که بحث می‌کردیم به زیبایی‌ها می‌رسیدم. ما هم درس می‌دادیم و هم عاشق سینما بودیم و این مسایل حوزه‌ای را که کار می‌کردیم پربار می‌کرد. از دل همه بحث‌ها دائم موضوعات تازه بیرون می‌آمد و این فراموش نشدنی است. ما باید دانش را به سمت سینمای ایران گسیل کنیم تا شاید از این مسیر پر تکرار به سینمای تازه برسیم.

سپس جایزه ویژه دبیر به یادبود دکتر امیرحسن ندایی به «بررسی تطبیقی ویژگی‌های تداخل روایی در سینما و ادبیات» اثر فاطمه احمدی رسید.

در بخش مقاله علمی جایزه به «ارائه نگاشت راهکارهای مرجعیت جشنواره جهانی فیلم فجر» اثر احسان سالمی، مهدی عبدالحمید، فرشاد عسگری‌کیا و معصومه سروندی تعلق گرفت.

در بخش رساله دکتری اثری برگزیده نشد اما لوح تقدیر به «مطالعه تطبیقی مفهوم سینمای ملی در سینمای ایران و مصر با تأکید بر الگوی روایت (مطالعه‌ای بر سه فیلم‌ساز ایرانی و مصری) اثر محمد خیر دریب اهدا شد.

در بخش طرح پژوهشی لوح تقدیر به «مطالعه تجربه مخاطب در مواجهه با فیلم‌های سازمان سینمایی سوره در چهلمین جشنواره فجر: فیلم‌های سینمایی هناس، شادروان، ضد و دسته دختران» اثر سیاوش صلواتیان تعلق گرفت.

اثر برگزیده در این بخش «بهره‌گیری از ظرفیت‌های هاپتیکی هنر ایرانی اسلامی در سینمای ایران» اثر علیرضا صیاد بود.

در پایان با پخش کلیپی یاد و خاطره شهدای حرم شاهچراغ گرامی داشته شد.

«معجزه» آماده نمایش شد

فیلم کوتاه معجزه به نویسندگی و کارگردانی آرش جهانگیری نیز آماده نمایش شد.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایرنا، فیلم کوتاه معجزه به تهیه کنندگی مشترک فرحناز منافی ظاهر و ایمان غفاری نیا، با پشت سرگذاشتن مراحل فیلمبرداری ‌و تدوین و صداگذاری آماده نمایش و ارسال به جشنواره های داخلی و خارجی شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مهم نیست به معجزه اعتقاد داشته باشی، مهم اینه معجزه به همراه خودش امید میاره و همین کافیست.

در فیلم کوتاه معجزه، فرحناز منافی ظاهر، ایمان غفاری نیا، سجاد خدایی، سوگند افشاری، محمد البرزیان، کتایون حافظی، سحر اسدزاده، یونس احدی، حمزه ملکی النا غفاری نیا، علیرضا غفاری نیا و پروین‌ملکی به ایفای نقش پرداخته اند.

«یک به توان بی‌نهایت» کلید خورد

فیلم کوتاه «یک به توان بی نهایت» به کارگردانی علیرضا صادقی جلوی دوربین رفت.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی باشگاه فیلم سوره، فیلم کوتاه «یک به توان بی‌نهایت» به نویسندگی فاطمه باقری و کارگردانی علیرضا صادقی جلوی دوربین رفت.

این فیلم کوتاه یک ملودرام مادرانه و درمورد زنی به نام رویاست که زندگی خود را وقف خانواده کرده است.

بهار نوحیان، خیام وقارکاشانی، رابعه مدنی و شبنم دادخواه در این فیلم کوتاه ایفای نقش کرده‌اند. «یک به توان بی‌نهایت» محصول همکاری مشترک باشگاه فیلم سوره و انجمن سینمای جوانان است.

سایر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از برنامه ریز: فرزین طاهری، دستیار اول کارگردان: محمدجواد صادقی، مدیر فیلمبرداری: پویان آقابابایی، مدیر صدابرداری: احمد صابری، منشی صحنه: گل کوشان، مدیر تولید: ایمان داوودی، طراح صحنه و لباس: کتایون طاهرخانی، طراح چهره پردازی: امیر قادری، محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و انجمن سینمای جوانان.

میزبانی هلند از ۶ فیلم ایرانی

جشنواره فیلم رتردام هنر از 6 اثر سینماگران ایرانی میزبانی می‌کند.

به گزارش سینمای خانگی به نقل از برنا، پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم رتردام در کشور هلند میزبان نمایش آثار ۶ سینماگر ایرانی خواهد بود.

فیلم سینمایی «عصب‌کشی» ساخته امیر توده‌روستا در اولین نمایش جهانی در بخش مسابقه اصلی (رقابتی تایگر) نماینده سینمای ایران خواهد بود و فیلم «مرزهای بی‌پایان» ساخته عباس امینی و محصول مشترک ایران، جمهوری چک و آلمان در بخش مسابقه پرده بزرگ، « «پشت حصارهای لاله‌زار» ساخته امین فیض‌آبادی در بخش بندرگاه، «خائن‌کشی» ساخته مسعود کیمیایی در اولین نمایش بین‌المللی در بخش بندرگاه، «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی در بخش لایم لایت و فیلم نیمه‌بلند «اتاق‌های عطری» به کارگردانی شاهین دانش‌فر هم در بخش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند به نمایش گذاشته می‌شوند.

پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم رتردام از ۲۵ ژانویه تا ۵ فوریه (۵ تا ۱۶ بهمن) در هلند برگزار خواهد شد.

کاوه صباغ زاده: فیلم 100ثانیه‌ای مصداق کامل ایجاز است

کارگردان فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» گفت: فیلم صد ثانیه‌ای، مصداق کامل ایجاز و یک تخصص است؛ اینکه یک فیلمساز بتواند در این زمان محدود، بدون حتی یک ثانیه اضافه‌تر مفهوم مدنظر خود را به مخاطب برساند، کار بسیار دشواری است.

کاوه صباغ‌زاده فیلمساز، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایرنا در آستانه برگزاری جشنواره فیلم «۱۰۰»، درباره تأثیر برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه بر جریان تولیدات این حوزه گفت:واقعیت این است که چه زمانی که فیلم کوتاه می‌ساختم و چه امروز که فیلم بلند می‌سازم، هیچ‌وقت حضور در یک جشنواره، دغدغه اصلی‌ام نبوده است بلکه بیشتر مخاطب و مردم برایم اهمیت داشته‌اند. تصور من از سینما این است که پدیده‌ای برای مردم است، نه برای منتقدان و جشنواره‌ها. البته که آن‌ها هم اهمیت خود را دارند.

وی ادامه داد: ترجیح شخصی من این است که مردم فیلم‌هایم را ببینند، حالا اگر همزمان فیلمم در جشنواره‌ای هم دیده شد که چه بهتر چرا که به تبلیغات فیلمم کمک می‌شود. این برایم اهمیت دارد که مخاطبان بتوانند با تماشای فیلم من چیزی را تجربه کنند که شاید در زندگی روزمره امکان تجربه آن را نداشته باشند.

صباغ‌زاده در عین حال با تأکید بر تأثیرگذاری جشنواره‌ها گفت: جشنواره‌ها برای من بیشتر از جنبه تأثیر تبلیغی که برای یک فیلم می‌توانند به همراه داشته باشند، مهم هستند. حضور در جشنواره‌ها قطعا برای مسیر حرکت بچه‌های فیلم کوتاه موثر است و آنچه مطرح می‌کنم صرفاً زاویه نگاه خودم نسبت به این رویدادهاست. به‌طور کلی نمی‌توان تأثیرگذاری جشنواره‌ها را نادیده گرفت و حضور در یک رویداد سینمایی، صددرصد در مسیر آینده یک فیلمساز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

این کارگردان در عین حال گفت: توفیق در یک جشنواره تا حدودی می‌تواند متأثر از شانس هم باشد. به این معنا که ممکن است شما فیلم خوبی ساخته باشید که با سلیقه داوران یک جشنواره منطبق نباشد و به همین دلیل نادیده گرفته شود اما در یک جشنواره دیگر و با سلیقه متفاوت داوران، همان فیلم قدر ببیند و تحسین شود. به همین دلیل اگر فیلمسازی در یک جشنواره مطرح می‌َشود، شانس هم در این فرآیند دخیل بوده؛ شانس از این نظر که چقدر سلیقه و نظر هیأت داوران با آن فیلمساز همراستا بوده یا نبوده است. به همین دلیل هم اگر فیلمی در یک جشنواره دیده نشود و یا رد شود، الزاما به معنای بد بودن آن نیست.

کارگردان فیلم سینمایی ایتالیا ایتالیا درباره نسبت خود با سینمای کوتاه هم گفت: زمانی که اولین دوره‌های جشنواره فیلم «۱۰۰» برگزار می‌شد، من هم علاقه‌مند بودم فیلم کوتاه بسازم و در این زمینه تلاش‌هایی هم کردم.

وی افزود: ساخت فیلم کوتاه به معنای فیلمسازی بر مبنای ایجاز است اما فیلم صد ثانیه‌ای، مصداق کامل ایجاز است. ساخت چنین فیلمی یک تخصص است. اینکه یک فیلمساز بتواند در این زمان محدود، بدون حتی یک ثانیه اضافه‌تر مفهوم مدنظر خود را به مخاطب برساند، کار بسیار دشواری است.

صباغ‌زاده درباره معضل فیلم‌نامه در سینمای کوتاه و بلند ایران هم گفت: در اینکه سینمای ایران به‌شدت ضعف فیلمنامه دارد، هیچ شکی نیست و من این مسئله را کاملا قبول دارم اما به نظرم برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه و یا حتی تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه، نمی‌تواند تأثیری بر رفع این مشکل در سینمای حرفه‌ای بلند داشته باشد. فیلم کوتاه به‌خصوص در سینمای حرفه‌ای دنیا،‌ تعریف خاص خودش را دارد. در خیلی از کشورهای دنیا که سینمای حرفه‌ای دارند، ساخت فیلم کوتاه خودش یک تخصص و حرفه محسوب می‌شود و چنین فیلمسازی نسبت به فیلمسازی که فیلم بلند می‌سازد، در دو دنیای کاملا متفاوت هستند. فضا در آنجا به‌گونه‌ای است که افراد با ساخت فیلم کوتاه می‌توانند امرار معاش کنند و این اتفاقی است که در ایران بسیار کم رخ می‌دهد.

وی افزود: در ایران معمولا افراد فیلم کوتاه می‌سازند تا پلکانی برای ورود آن به سینمای بلند شود اما همچنان این دو دنیا کاملا متفاوت از هم هستند. حتی مخاطب سینمای بلند، متفاوت از مخاطب سینمای کوتاه است.

این کارگردان تأکید کرد: در اینکه فیلمنامه‌های ما به‌شدت ضعیف شده‌اند شکی نیست و متأسفانه بخشی از آن به این مسئله بازمی‌گردد که هم مدیران سینمایی و هم اهالی سینما و فیلمسازان، علاقه‌مند به ساخت فیلم اورجینال و روایت قصه اورجینال هستند. این اصرار، دارد لطمه زیادی را به سینمای ما وارد می‌کند. شما وقتی تیتراژ فیلم‌های خارجی را نگاه می‌کنید، می‌بینید که اکثر این آثار در قالب اقتباس ادبی ساخته شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل