طرح فیلمنامه اتاقک گلی در خردادماه ۱۴۰۱ برای بررسی به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه شد و بلافاصله در دستور کار کمیسیون هنری قرار گرفت و در نهایت با مشارکت بنیاد در تولید آن موافقت شد.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از مهر، چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر شامگاه روز شنبه ۲۲ بهمن، در سالن همایشهای برج میلاد تهران به کار خود پایان داد.
فیلم سینمایی «اتاقک گلی» نیز از فیلمهایی بود که در این جشنواره سیمرغهای متعددی را از آن خود کرد. ضمن اینکه در بخشهای مختلف نامزد دریافت جایزههای سیمرغ بلورین چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر شد. از آن جمله میتوان به نامزدی دریافت سیمرغ در بهترین طراحی لباس، بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلم، بهترین تدوین و… شد.
این فیلم که روایتی عاشقانه در میانه عملیات مرصاد را روایت میکند، بهخوبی تصویر منحوس و سعایت فرقه مجاهدین خلق را به تصویر میکشد. فیلم اتاقک گلی طبق گفته منتقدان، به معنای واقعی «سینما» است و فرد را مجذوب خود میکند.
سیدمحمد صادق هاشمی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره فیلم اتاقک گلی گفت: فیلم سینمایی اتاقک گلی از آخرین ساختههای بنیاد شهید و امور ایثارگران در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر موفق شد ضمن نامزدی در یازده رشته، سه سیمرغ اصلی از این جشنواره را از آن خود کند.
معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: طرح فیلمنامه اتاقک گلی به کارگردانی محمد عسگری، تهیهکنندگی داوود صبوری و نویسندگی پدرام کریمی در خردادماه ۱۴۰۱ برای بررسی به بنیاد شهید ارائه شد و بلافاصله در دستور کار کمیسیون هنری قرار گرفت که در نهایت با مشارکت بنیاد شهید در تولید آن موافقت شد.
صادقهاشمی در پایان گفت: باغ موزه دفاع مقدس نیز در تهیه و ساخت این پروژه مشارکت داشته است.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درباره لوح هومن برق نورد و حواشی برخی از جوایز اختتامیه فیلم فجر توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد در واکنش به برخی حواشی مطرح شده در فضای مجازی درباره لوحهای اهدایی به برگزیدگان توضیح داد: به دلیل حساسیتهای این دوره و به دلیل لو نرفتن اسامی برگزیدگان، جلسه جمعبندی داوران ساعتی قبل از مراسم اختتامیه برگزار شد که تا دقایقی قبل از مراسم ادامه داشت و به دلیل تکثر جوایز نسخه چک نویس بدون امضای دبیر سهواً در برخی از لوحهای تقدیر قرار گرفت.
مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ادامه داد: امروز (یکشنبه ۲۳ بهمنماه) نسخه نهایی ارسال و از آنها عذرخواهی شد.
وی تاکید کرد: جلسه نهایی داوران در سالهای گذشته یک روز قبل از مراسم انجام میشد و فرصت کافی برای آمادهسازی لوحها وجود داشت که امسال این زمان برای آمادهسازی با توجه به زمان برگزاری جلسه جمع بندی هیأت داوران قبل از اختتامیه محدود بود.
تهیهکننده فیلم سینمایی «اتاقک گلی» ضمن ارائه توضیحاتی درباره موضعگیری خود در اختتامیه جشنواره فجر تأکید کرد که از عبارت کیک و ساندیس در اظهاراتش سوءبرداشت شده است.
به گزارش سینمای خانگی، داوود صبوری تهیهکننده فیلم سینمایی «اتاقک گلی» که موفق به دریافت جایزه ویژه هیأت داوران در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر شد، در گفتگو با مهر، درباره اظهارات خود پس از دریافت این سیمرغ توضیح داد: من خودم این افتخار را دارم که از خانواده شهدا هستم. در سالهای گذشته همایشها و مراسمهای بسیاری برای بزرگداشت شهدا برگزار میشود که بیشتر حالت سنتی و کلیشهای پیدا کرده است. معتقدم رویکرد این بزرگداشتها را باید به سمت ساخت فیلمهای فاخر درباره این شهیدان تغییر دهیم.
وی ادامه داد: فیلمهای مرتبط با شهیدان هم آثار ماندگاری خواهد شد و هم در تاریخ ثبت میشود. خانواده این شهیدان هم میتوانند به پدران و مادران خود بیشتر افتخار کنند. آنچه در آیین اختتامیه جشنواره فجر به آن اشاره کردم، ناظر به همین موضوع بود.
صبوری تأکید کرد: امروز بنیاد شهید به درستی به سمت تولید فیلم درباره شهدا رفته است تا خدمات این شهیدان در سالهای دفاع مقدس را ثبت و ضبط کند. نمونه این رویکرد میشود فیلم «اتاقک گلی» که وقتی مردم در جشنواره آن را دیدند، خیلیها اساساً باور نمیکردند چنین شهدایی را تقدیم کردهایم. شهدایی که خود را سپر مردم قرار دادند.
وی افزود: عرض من این بود که رسالت و شیوه عملکرد فعلی بنیاد شهید درست است و آثار ماندگاری را در تاریخ کشور خواهد داشت. اگر در طول سال هر روز همایش برگزار کنیم و هر روز هم با کیک و ساندیس از مهمانان این همایشها پذیرایی کنیم، نمیتواند تأثیر یکی از این فیلمها را در بزرگداشت شهدا داشته باشد. متأسفانه اشاره من به کیک و ساندیس، در اختتامیه برای برخی دوستان سوءتفاهمهایی را ایجاد کرده است. حرف من تنها این بود که این قبیل بزرگداشتها ماندگاری لازم ندارد. به همین اندازه که همایشها و بزرگداشتهایی از این جنس خوب است، در کنار آنها باید به تولید فیلمهای فاخر و ماندگار هم توجه شود.
این تهیهکننده با اشاره به سوءبرداشت اتفاق افتاده از اظهارات خود گفت: اگر برای برخی دوستان سوءتفاهمی بهوجود آمده، بابت آن عذرخواهی میکنم و تأکید دارم که منظور اصلی من لزوم تصحیح نگاهها نسبت به بزرگداشت شهدا بود.
صبوری درباره برنامهریزی برای اکران «اتاقک گلی» هم گفت: در اولین فرصت این فیلم را اکران میکنیم چرا که فکر میکنم باید داغداغ آن را روانه پرده کنیم. حیف است که جریان استقبال از فیلم سرد شود.باید خدا را شکر کنیم که فیلمی ساختهایم که دوست و دشمن از آن راضی هستند.
وی افزود: فکر میکنم اوایل سال آینده بتوانیم فیلم را اکران کنیم. یک نگاهمان به اکران نوروزی است و برنامه دیگرمان برای عید فطر است. از آنجایی که از ابتدای نوروز ماه رمضان هم آغاز میشود، در حال رایزنی هستیم تا بهترین زمان را برای اکران عمومی فیلم انتخاب کنیم.
الهه طاهایی مدیر بخش بینالملل سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ از استقبال گسترده فیلمسازان خارجی از فراخوان این جشنواره خبر داد.
به گزارش سینمای خانگی، الهه طاهایی مدیر بخش بینالملل سیزدهمین دوره از جشنواره فیلم ۱۰۰ در گفتوگو با مهر، استقبال فیلمسازان و علاقمندان از این جشنواره را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: فراخوان بخش بینالملل سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ از ۲۵ آبان ماه اعلام شد و تا امروز استقبال بسیار خوبی از این فراخوان صورت گرفته است.
الهه طاهایی در ادامه با بیان این نکته که در این دوره از کشورهای مختلفی از سراسر دنیا ثبت فیلم داشتیم گفت: بیشترین ثبتنامها از کشورهای ترکیه، اسپانیا و هند بود. تنوع کشورهای شرکتکننده در جشنواره بسیار زیاد بود و از ۱۲۱ کشور ثبتنام داشتیم.
طاهایی همچنین درباره سازوکار داوری بخش بینالملل جشنواره گفت: قرار است دو داور خارجی در کنار دو داور داخلی فیلمها را داوری کنند. در نهایت سه جایزه برای بهترین فیلم انیمیشن، مستند و داستانی خواهیم داشت.
مدیر بخش بینالملل سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره واکنش فیلمسازان خارجی به رویکرد اخلاق که رویکرد بخش بینالملل این دوره از جشنواره است گفت: در طول زمان ثبت اثر خیلی از فیلمسازان از کشورهای مختلف تماس گرفتند و ایمیل زدند که دقیقاً منظورتان از سینمای اخلاق چیست. ما به خیلیها این توضیح را دادیم که منظورمان هر آنچه به اخلاق مربوط میشود است. استانداردهای اخلاقی بشر در اغلب موارد یکی است و هرچند ممکن است در خردهفرهنگها تفاوتهایی داشته باشد اما اصول یکسانی دارد ولی در کل من فکر نمیکردم اینقدر روی این محور با تنوع موضوعی روبهرو شوم؛ از محیط زیست تا جنگ و صلح و … موضوعاتی بودند که ما درباره آنها فیلمهای بسیار خوبی دریافت کردیم.
طاهایی درباره مهمترین جشنوارههای فیلمهای کوتاه کوتاه (short short film festival) جهان گفت: جشنوارههای فیلمهای کوتاه کوتاه در آمریکا، بلژیک، فرانسه، اسلواکی و تعداد زیاد دیگری از کشورها برگزار میشوند. سرآمد این جشنوارهها جشنواره ژاپن است که اعتبار بسیار زیادی برای فیلمسازانی که فیلم کوتاه کوتاه میسازند دارد.
طاهایی درباره هدف از برگزاری این جشنوارهها گفت: بیشتر بعد هنری این فیلمها اهمیت دارد، چون تو باید در این نوع فیلم بتوانی در زمان کم بیشترین پیام را برسانی. انگلیسیها میگویند هر چه فیلم کوتاهتر است ساختنش سختتر است، چون زمان کم است و خلاقیت زیادی میخواهد، به نظرم بیشتر از بعد هنری به آن نگاه میشود. شاید تجارت در فیلم کوتاه آنقدر مد نظر نباشد ولی بعد هنری و بعد فرهنگی و اهداف آموزشی مهم است. مهمترین بازاری که فیلمهای کوتاه دارند تلویزیونها هستند و یا شبکههای VOD که در مترو و قطارها پخش میشوند. الان هم که بخت و اقبال به پلتفرمها است.
طاهایی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه برنامهای برای اکران فیلمهای برگزیده فیلمسازان ایرانی حاضر در این دوره از جشنواره دارد گفت: طبق رایزنیهایی که با دبیر جشنواره آقای یوسف منصوری داشتیم قرار بر این شد که پخش بینالملل فیلمهای برگزیدگان داخلی جشنواره فیلم ۱۰۰ به طور مستقیم و رایگان در مرکز بینالملل سازمان سینمایی سوره انجام شود. این فرصت بسیار خوبی برای فیلمسازان است چون ما پخش حرفهای انجام میدهیم و قطعاً اتفاقات خوبی برای آنها رخ خواهد داد.
الهه طاهایی در پایان با بیان این نکته که سعی میکنیم فیلمهایی را انتخاب کنیم که مخاطب دوست داشته باشد، گفت: من خودم از دیدن تعدادی از فیلمها و کیفیت ساخت و محتوای آنها غافلگیر شدم و مطمئنم حتماً مخاطبان از دیدن فیلمهای بخش بینالملل این دوره لذت خواهد برد.
سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره، نهم تا دوازدهم اسفندماه برگزار خواهد شد.
جلسه داوری انتخاب برترین فیلمهای محیط زیستی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر برگزار شد.
به گزارش سینمای خانگی به نقل از ایسنا، فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار فیلمهای چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر را به لحاظ پرداختن به موضوعات محیط زیست بررسی کرده است. بر این اساس سه داور مختلف از دیدگاههای محیط زیستی این فیلمها را مورد بررسی قرار دادند و جلسه انتخاب فیلمهای برگزیده صبح امروز در فراکسیون محیط زیست مجلس با حضور هیات داوران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس برگزار شد.
سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این جلسه با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر میتواند به حفظ محیط زیست کمک کند، اظهار کرد: توجه به موضوعات محیط زیستی توسط فیلمسازان میتواند موجب ارتقای فرهنگ زیست محیطی در کشور شود.
وی اظهار کرد: اهدای جایزه محیط زیست به فیلمهای جشنواره فجر بدعتی خجسته است و قطعاً در سالهای آینده نیز ادامه مییابد؛ امیدواریم فیلمسازان نیز نگاه ویژه به موضوعات محیط زیست را در تولیدات آینده خود مورد نظر قرار دهند.
به گزارش ایسنا، در پایان این جلسه سه فیلم برگزیده شایسته دریافت تندیس و لوح تقدیر هیات داوران مشخص شدند. مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان در بخش تجلی اراده ملی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر ۲۵ بهمن ماه برگزار میشود.
دبیر شورای صنفی نمایش درباره فیلمهای اکران نوروزی و تاریخ احتمالی شروع اکران آن توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش سینمای خانگی،همایون اسعدیان در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه جلسه امروز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه شورای صنفی نمایش مصوبه خاصی برای انتشار نداشته است در پاسخ به اینکه اکران نوروزی فیلمهای سینمایی از چه زمانی آغاز میشود؟ بیان کرد: طبق وعدهای که به صاحبان فیلمهایی که در این مدت اکران شدهاند داده بودیم که اگر فروش مناسبی داشته باشند میتوانند در عید هم نمایش فیلم خود را ادامه دهند و همچنان این قول پابرجاست.
او افزود: برای اکران نوروز فکر میکنم بیشتر از سه یا چهار فیلم (در کنار فیلمهای فعلی) اکران نشود که آن هم به طور طبیعی در بهمن ماه نخواهد بود؛ یعنی درصورتی که پخشکننده مشخص و قرارداد امضا شود احتمالا از نیمه دوم اسفند اکران آنها میتواند آغاز شود.
دبیر شورای صنفی نمایش همچنین گفت: البته فعلاً هیچ فیلمی برای اکران نوروزی متقاضی نشده و باید ابتدا قراداد فیلمها با پخشکنندهها نهایی شود.
پیشتر از سوی سازمان سینمایی اعلام شده بود فیلمهایی در جشنواره فجر حضور دارند، در اولویت اکران ۱۴۰۲ خواهند بود.
در حال حاضر فیلمهای «ملاقات خصوصی»، «چپ راست»، «لوپتو»، «بخارست»، «پالتو شتری» و «جزیره فضایی» از جمله آثار روی پرده سینماها هستند که اکرانشان بعد از جشنواره ادامه دارد.
فهیم در پاسخ به اینکه از جایگاه یک منتقد چه پیشبینی و ارزیابی از فیلمهای این دوره از جشنواره برای سال آینده سینمای ایران دارد؟ گفت: اول باید توجه داشته باشیم که فیلمهای حاضر در این دوره از جشنواره، تمام فیلمهای سینمای ایران نیستند. برای این رویداد حدود ۷۵ فیلم به جشنواره رسید که در نهایت ۲۴ فیلم به بخش مسابقه راه یافتند. ما فقط این ۲۴ فیلم را قضاوت کردیم و به نظرم از نظر جذب مخاطب، سکویی است برای حرکت سینما به سمت مخاطب.
وی ادامه داد: فکر میکنم به لحاظ مؤلفههای استاندارد جهانی امسال یک تعیین تکلیف با ساخت و تولید فیلمها در سالهای آینده رخ داد؛ به این مفهوم که بالاخره از جایی ما باید نسبت خود را با مخاطب روشن میکردیم؛ مخاطبی که پیشتر با انواع فیلمهای آپارتمانی، دارای خرده پیرنگ و شبه روشنفکری مواجه بود یا با فیلمهایی که مخاطب خاص داشتند و برای جشنوارههای جهانی بودند. این مخاطب امسال الگوهایی از سینمای موفق جهانی را شاهد است، یعنی فیلمهایی که قصهگو هستند، قهرمان و ضدقهرمان دارند و مهمتر از همه اینکه برای پرده عریض تولید شدهاند. فیلمی مثل «شماره ۱۰» که حتی ممکن است خودم به آن نقد داشته باشم یا «سینما متروپل» و« اتاقک گلی» و دیگر فیلمها – بهجز دو، سه مورد که با نگاه به جشنوارههای جهانی بودند – عموماً با رویکرد جذب مخاطب ساخته شدهاند و از الگوهای شاهپیرنگ پیروی کرده بودند. به نظرم این اتفاق خوبی است ولی تاکید میکنم، اینکه تصور کنیم الزاماً همین فیلمها در سال آینده موفق خواهد بود درست نیست.
این منتقد و داور جشنواره چهلویکم فیلم فجر در پایان تاکید کرد: معتقدم اگر این الگو از طریق سیاستگذاران و فیلمسازان دنبال شود و جریان اصلی سینمای ایران با این الگو به تولید برسد، سینمای ایران بالاخره میتواند به جایی برسد که نسبت خود را با مخاطب به تعادل برساند تا شاهد اوضاع بهتری در سینما باشیم.
دبیر شورای صنفی نمایش درباره فیلمهای اکران نوروزی و تاریخ احتمالی شروع اکران آن توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش سینمای خانگی، همایون اسعدیان در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه جلسه امروز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه شورای صنفی نمایش مصوبه خاصی برای انتشار نداشته است در پاسخ به اینکه اکران نوروزی فیلمهای سینمایی از چه زمانی آغاز میشود؟ بیان کرد: طبق وعدهای که به صاحبان فیلمهایی که در این مدت اکران شدهاند داده بودیم که اگر فروش مناسبی داشته باشند میتوانند در عید هم نمایش فیلم خود را ادامه دهند و همچنان این قول پابرجاست.
او افزود: برای اکران نوروز فکر میکنم بیشتر از سه یا چهار فیلم (در کنار فیلمهای فعلی) اکران نشود که آن هم به طور طبیعی در بهمن ماه نخواهد بود؛ یعنی درصورتی که پخشکننده مشخص و قرارداد امضا شود احتمالا از نیمه دوم اسفند اکران آنها میتواند آغاز شود.
دبیر شورای صنفی نمایش همچنین گفت: البته فعلاً هیچ فیلمی برای اکران نوروزی متقاضی نشده و باید ابتدا قراداد فیلمها با پخشکنندهها نهایی شود.
پیشتر از سوی سازمان سینمایی اعلام شده بود فیلمهایی در جشنواره فجر حضور دارند، در اولویت اکران ۱۴۰۲ خواهند بود.
در حال حاضر فیلمهای «ملاقات خصوصی»، «چپ راست»، «لوپتو»، «بخارست»، «پالتو شتری» و «جزیره فضایی» از جمله آثار روی پرده سینماها هستند که اکرانشان بعد از جشنواره ادامه دارد.
فیلمبرداری فیلم کوتاه «سرگیجه» بهکارگردانی پگاه فاضل و تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر نجفآباد و پگاه فاضل در نجفآباد به اتمام رسید.
بهگزارش روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «سرگیجه» بهکارگردانی پگاه فاضل و تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر نجفآباد و پگاه فاضل وارد مرحله تدوین شد.
در این فیلم کوتاه نهال در آخرین روز تمرین تأتر خود قبل از اجرای عموم، متوجه رفتارهای غیرعادی پیمان (کارگردان) و ایرادگرفتنهای مداوم او میشود…
عوامل ساخت فیلم کوتاه سرگیجه:
کارگردان و نویسنده طرح: پگاه فاضل نویسندگان: سحرقربانیفر، زهرا احمدی دستیارکارگردان و مشاور: مهدی کاظمی بازیگران: شراره ادریسی، حمید صناعی، مهشید آیتی فیلمبردار: رضا قلیچ خانی صدابردار: احمد مهری منشی صحنه : پریسا عرب مدیر تولید: محمد آذری
دوره تدوین فیلم با تدریس آیدین افخمی و توسط انجمن سینمای جوانان – دفتر ویژه تهران برگزار میشود.
بهگزارش سینمای خانگی به نقل از روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران، ثبتنام دوره مبانی عکاسی، توسط انجمن سینمای جوانان دفتر ویژه تهران آغاز شد.
این دوره در 44 ساعت آموزشی، برنامهریزی شده است، با شهریه ۱ میلیون و 7۰۰ هزار تومان و با تدریس آیدین افخمی، برای علاقهمندان به این شاخه تخصصی سینما برگزار خواهد شد.
دوره تدوین فیلم در ۱۱ جلسه، برای سه شنبهها عصر از ساعت ۱۵ تا ۱۹ برنامهریزی شده است و در صورت تشدید وضعیت کرونا برخی از جلسات به صلاحدید مدرس آنلاین برگزار خواهد شد. حضور در جلسات مستلزم ارائه کارت واکسن است.
تکدرس تدوین فیلم با مرور مباحث و اصول اساسی کارگردانی آغاز شده و در هر جلسه با نمایش و تحلیل فیلمهای کوتاه ایرانی و خارجی، مباحث زیباییشناسی تدوین گفتگو و بیان میشود. همچنین راشهای یک فیلم کوتاه از ابتدای دوره در اختیار هنرجویان قرار گرفته و به صورت عملی پروسه تدوین یک فیلم تا انتهای دوره مورد بررسی قرار میگیرد. در حین انجام تمرینات، کلیات نرمافزار ادوبی پریمیر آموزش داده میشود.
هنرجویانی که دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند مدرک معتبر انجمن سینمای جوان را دریافت میکنند.
علاقمندان برای ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر بایستی با شماره تماسهای دفتر ویژه تهران که شامل ۰۲۱۸۸۸۰۲۸۷۷ و ۰۲۱۸۸۸۹۲۹۴۳ است، در ساعات اداری تماس گرفته و یا به آدرس دفتر به نشانی میدان فردوسی، خ استاد نجات الهی جنوبی (ویلا)، جنب پارک ورشو، کوچه ششم، پلاک یازده مراجعه کنند.
نحوه پرداخت شهریه، با شماره حساب ۴۹۸۶۰۵۶۷۵۳ و شناسه واریز ۹۹۰۰۰۸۰۲۱۲۲ به نام انجمن سینمای جوان از طریق کارت بانک ملت و خودپرداز ملت، اینترنت بانک ملت و یا حضور در شعبه امکان پذیر است و لازم به ذکر است که واریز شهریه به صورت شبا ممکن نیست.
این دوره از ۲۵ بهمنماه آغاز خواهد شد و با توجه به ظرفیت محدود دوره، اولویت با افرادی است که سریعتر مراحل ثبتنام خود را تکمیل نمایند.
چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد که در استانهایی چون گیلان دفتر این جشنواره اندکی با تاخیر و ۲۴ بهمن ماه بسته خواهد شد، جشنواره ای که با وجود منفیبافیها فرصتی برای ظهور نسلی نو در سینمای ایران شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، به اعتقاد کارشناسان این جشنواره امسال در استان از هر سو که بنگری تفاوتهای فاحشی با سالهای پیش از آن دارد یکی از این موارد نمایش ۲۰ مورد از ۲۴ فیلم شرکت کننده در جشنواره است که مخاطب گیلانی سینما توانست از ۱۷ تا ۲۴ بهمنماه در سینماهای ۲۲ بهمن، سپید رود و تالار مرکزی رشت به تماشای فیلم مورد نظر بنشیند.
مسئولان فرهنگی استان نیز تمهیداتی براساس سیاست تمرکززدایی در نظر گرفتند که طبق آن فیلمها را در ۲ نوبت ۱۸:۱۵ و ۲۰:۱۵ به نمایش بگذارند و بلیت ها بدون تغییر قیمت در مقایسه با سال گذشته به مبلغ ۳۵ هزار تومان عرضه شود و در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مردم بصورت نیم بها بلیت تهیه کنند و اهالی رسانه و فرهنگ و هنر(نویسندگان، پژوهشگران، هنرمندان جوان، سینماگران فعال و اصحاب رسانه) نیز مهمانان ویژه جشنواره بودند که این امر واکنش مثبت برنامه سازان گیلانی را در پی داشت.
یک مستندساز گیلانی عملکرد ارشاد استان را برای اختصاص سه سینما برای نمایش فیلمهای جشنواره فجر ستود اما عملکرد صدا و سیما را در پخش برنامههای نقد فیلم مورد انتقاد قرار داد و گفت: پخش این برنامهها از شبکههای مختلف تلویزیون بر تعداد تماشاچیان سالن های سینما تاثیر بسیاری داشت که علاوه بر جوسازی رسانه های بیگانه مزید بر علت شد.
الله کرم رضاییزاده در ادامه کیفیت برخی فیلمهای تولید شده برای جشنواره فیلم فجر را چندان مطلوب ندانست و گفت: امسال فیلم های شرکت کننده کیفیت لازم را نداشت و ای کاش بزرگان سینما حضور بیشتری در این دوره از جشنواره داشتند.
وی در عین حال شرکت تعدادی از سینماگران جوان در این جشنواره را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: این موضوع سبب می شود سینمای ایران نسلی نو با تفکری جدید را تجربه کند.
ظهور نسل نو در سینمای ایران وجه مشترک نظرات سینماگران گیلانی است بطوریکه فیلمساز و مدیرعامل یک شرکت فیلمسازی دراستان هم در گفتگو با خبرنگار ایرنا، نقطه قوت این جشنواره را جوانگرایی دانست و گفت: چند فیلمساز خوب فیلم کوتاه در این جشنواره شرکت داشتند که برای اولین بار توانستند فیلم بلند بسازند و این امر اتفاق مبارکی است و میتواند محکی باشد برای آنکه چقدر قالبهای فیلم کوتاه، بلند و سینمایی در فیلمسازی می تواند با هم متفاوت باشد.
اسحاق مجیدی بیان کرد: این امر به منزله آن است که بدانیم آیا کسانی که از فیلم کوتاه به ساختن فیلم بلند روی آورده اند تمایل دارند به سمت ساخت فیلم بلند تغییر مسیر دهند یا خیر؟ این خود اتفاق مهمی است که در این جشنواره رقم خورد وغربال خوبی خواهد بود برای کسانی که در این جشنواره حضور یافتند.
وی در خصوص استقبال از این جشنواره نیز گفت: یکی از مهمترین فاکتورهای استقبال از جشنواره استفاده از نامهای آشنا است که این جشنواره تاحدودی نتوانست از نامهای آشنا برای استقبال بهره بگیرد چرا که نامهای چندان آشنایی در آثار ارائه شده نبود.
وی جشنواره فیلم فجر امسال را شروعی برای تربیت نسلی نامآور در سالهای آینده دانست و ادامه داد: آنهایی که با کارگردانان فیلم کوتاه آشنا هستند میدانند که این نامها در فیلم کوتاه و جشنواره فیلم کوتاه بسیار آشنا هستند اما در این دوره از جشنواره اسامی، نتوانستند با خود استقبال کننده بیاورند حال آنکه کسانی که جشنواره امسال را دنبال کردند خواهند دید که سالهای آینده همین نام ها تماشاچیان بسیار را به سالن های سینما می کشاند.
کارگردان و منتقد تئاتر و فیلمساز فیلم کوتاه نیز همسو با سایر اهالی فرهنگ گیلان چهل و یکمین دوره فیلم فجر را فرصتی برای ظهور استعدادهای فیلم اولیها عنوان کرد و افزود: گاه کارگردانان به امید دیده شدن تن به هر اصلاحیه ای می دهند و فیلم را از معرفت واقعی و اندیشه خاص تفکر کارگردان دور می کنند.
سلمان اسماعیل زاده با بیان اینکه مخاطب عادی با توجه به نقدهای ارائه شده فیلم ها را برای تماشا انتخاب می کند، افزود: برخی از فیلمها به بدنه سینما تعلق دارد و تماشاگر ندارند و نمی توانند ارتباط مناسبی بین تماشاگر و فیلم برقرار کنند، تماشاگر از اثر هنری لذتی نمی برد، پس استقبال از این فیلم های خاص تحت شعاع قرار می گیرد.
یک منتقد سینما نیز خلاء فیلم های شرکت کننده را مساله روایت و فیلم نامه در آثار ارائه شده ذکر کرد و افزود : فیلم ها در شخصیت پردازی خلاء داشتند و برای فیلم ساز، مخاطب و اینکه روایت برای مخاطب قابل درک باشد، اهمیت کمتری داشت.
کاوه قادری با بیان اینکه چندان طرفدار سینما مخاطب محور نیستم، گفت: روایتها برای مخاطب باید عرضه شود و نمی توان احساسات بازیگر را با تاویل به ذهن مخاطب تزریق کرد.
سینماگران گیلانی معتقدند بذری که جشنواره چهل و یکم در صنعت سینما کاشت در سالهای آتی میوه های شیرینی می دهد که ثمر آن ساخت فیلم های متفاوت در این صنعت و شرکت در جشنواره های بین المللی خواهد بود.
گیلان در جشنواره چهل و یکم میزبان پخش فیلم های اتاقک گلی، آه سرد، آنها مرا دوست داشتند، بعد از رفتن، پرونده باز است، جنگل پرتقال، چرا گریه نمیکنی؟، در آغوش درخت، روایت ناتمام سیما، سرهنگ ثریا، شماره ۱۰، عطرآلود، غریب، کاپیتان، گُلهای باواردِه، وابل، های پاور، هفت بهار نارنج، هوک و یادگار جنوب بود.