در آستانه دوره چهل‌وسوم؛ لیست فیلم‌های کوتاه موردتأیید «تهران» به دبیرخانه «فجر» تحویل شد

سینمای خانگی: دبیرخانه چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، لیست فیلم‌های واجد شرایط برای حضور در چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر را به دبیرخانه این رویداد تحویل داد.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران؛ در آستانه برگزاری چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، لیست اولیه فیلم‌های انتخابی مورد تایید هیئت انتخاب؛ شامل ۱۲۸ فیلم از بخش داستانی این جشنواره را به دبیرخانه فجر تحویل داد.

طبق فراخوان جشنواره فیلم فجر تا سال گذشته، صرفا فیلم‌های داستانی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، امکان راه‌یابی و رقابت در جشنواره فیلم فجر را داشتند اما پس از تغییرات آیین‌نامه‌ای از دوره چهل و سوم «فیلم‌های معرفی‌شده توسط هیئت انتخاب جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران» واجد پذیرش برای بخش فیلم کوتاه فجر خواهند بود و این فرصت محدود به فیلم‌های راه‌يافته به جشنواره تهران نیست.

بر همین اساس، دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، لیست 128تایی اولیه از فیلم‌های موردتایید هیئت انتخاب خود را به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال کرده و صاحبان این آثار توسط این دبیرخانه برای بررسی وضعیت آثار و تعیین شرایط پذیرش، فراخوانده می‌شوند.

چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری بهمن ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.

انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران جشنواره چهل وسوم فیلم فجر

سینمای خانگی: فراخوان بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، این بخش که مهلت ثبت‌نام آن از۷ لغایت۱۷ آذرماه خواهد بود با هدف شناسایی، معرفی و تشویق آثار و شیوه‌های خلاقانه و موثر درعرصه بازاریابی و پخش آثار سینمایی و به منظور ارتقاء سطح کیفی تبلیغات و اطلاع‌رسانی در عرصه صنعت سینما، در بخش‌های عکس، پوستر، آنونس و تیزر فیلم‌های سینمایی ایرانی برگزار می‌شود.

کلیه متقاضیان شرکت در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران باید از طریق مراجعه به وب‌سایت رسمی جشنواره به نشانی fajrfilmfestival.com ، نسبت به عضویت، ثبت‌نام، تکمیل فرم شرکت در جشنواره و بارگذاری نمونه آثار خود، مطابق بند شرایط اختصاصی مقررات اقدام نمایند.

تمام مواد تبلیغاتی سینمایی (داستانی، پویانمایی و مستند) که از ۱۵ دی۱۴۰۲ لغایت ۱۵ دی۱۴۰۳ در داخل کشور اکران عمومی شده باشند و یا می‌شوند می‌توانند در مسابقه شرکت نمایند.

آثار ارزیابی شده در دور‌ه‌های گذشته پذیرفته نمی‌شود.

دبیرخانه مجاز به استفاده از آثار ارسالی در بخش‌های مختلف رسانه‌ای جشنواره (کتاب، نشریه روزانه، تیزر، فضای مجازی و سایر رسانه‌ها) خواهد بود.

تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات این آیین‌نامه و موضوعات پیشبینی نشده برعهده دبیر جشنواره است.

ارائه نامه رسمی تهیه کننده و یا موسسه پخش کننده، مبنی بر تایید استفاده از نسخه ارائه شده در تبلیغات فیلم برای هر عنوان الزامی است.

شرایط اختصاصی بخش عکس :

فایل عکس‌ها باید با فرمت jpg و حداکثر حجم ۴ مگاپیکسل در وب‌سایت جشنواره بارگذاری شود.

در صورت تعدد آثار، عکس‌های هر فیلم باید به صورت جداگانه در وب‌سایت جشنواره بارگذاری شود.

تعداد آثار ارسالی برای هر عنوان، پنج عکس صحنه و سه عکس پشت صحنه است.

هر گونه دخل و تصرف در عکس به گونه‌ای که اصالت آن‌ را مخدوش کند، موجب کنار گذاشتن عکس از چرخه داوری خواهد شد.

شرایط اختصاصی بخش پوستر :

فایل پوستر باید با فرمت jpg و کیفیت dpi 150 و در قطع ۱۰۰ * ۷۰ در وب‌سایت جشنواره بارگذاری شود.

پوسترهای ارائه شده باید از میان آثار استفاده شده در تبلیغات فیلم دارای مجوز سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشد.

در این بخش، فقط پوستر فارسی فیلم‌ها مورد داوری قرار می‌گیرد.

شرایط اختصاصی بخش آنونس و تیزر :

فایل هر یک از موارد در یک آدرس ابری بارگذاری، سپس لینک اثر در وب‌سایت جشنواره ثبت و در صورت داشتن نام کاربری یا رمز عبور در فرم درج شود.

 در بخش تبلیغات سینمای ایران سیمرغ بلورین بهترین عکس، سیمرغ بلورین بهترین پوستر و سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر اهدا می شود.

مستندهای کوتاه بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شدند

سینمای خانگی: ۱۶ مستند کوتاه در بخش مسابقه بین‌الملل هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» رقابت می‌کنند.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مستندهای کوتاه حاضر در بخش مسابقه بین‌الملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شدند.

16 مستند از برزیل، قرقیزستان، فرانسه، هند، مصر، یونان، آمریکا، سوئیس، لهستان، مکزیک، بلژیک، یمن، عراق، کوزوو، استونی و فلسطین در بخش مستندهای کوتاه بین‌الملل، هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور دارند.

«پزشک جوان»، «گسسته»، «نیمه پر لیوان را نگاه کن»، «زردابه»، «سفر با پای برهنه»، «سیل»، «بوکسور در پیست دوچرخه رانی»، «عشق ما، الفسینا»، «ناتوان: یک داستان عاشقانه»، «نبش قبر»، «باشیا: سه داستان کوتاه»، «پسر ماهی»، «خاطرات عمیق»، «سطل»، «بروکسل، در نمای نزدیک» و «سینما گاردین» مستندهای کوتاه این دوره هستند.

هجدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» 18 تا 25 آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

بسیاری از نخبگان سیاسی و فرهنگی در جریان اقدامات ساترا نیستند

سینمای خانگی: مدیر عامل خبرگزاری تسنیم در بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا گفت: بسیاری از مردم و حتی نخبگان جامعه، آگاهی کافی نسبت به مأموریت‌ها و اقدامات ساترا ندارند و بسیاری از نخبگان سیاسی و فرهنگی در جریان اقدامات ساترا نیستند.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر در فضای مجازی(ساترا)، مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم در حاشیه بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا گفت: من، به‌عنوان مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، پیش از این نیز اطلاعاتی کلی از اهم وظایف و مسئولیت‌های مجموعه داشتم و در جریان بسیاری از مأموریت‌های انجام‌شده بودم اما خوشبختانه امروز فرصتی پیش آمد تا این اطلاعات را به‌صورت دقیق‌تر، مستندتر و طبقه‌بندی‌شده دریافت کنم.

وی اضافه کرد: یکی از بخش‌های برجسته بازدید امروز، مشاهده روند کاری در حوزه‌های خاص، به‌ویژه بخش رصد، بود. توضیحاتی که توسط ریاست ساترا ارائه شد، بسیار جامع و ارزشمند بود. به‌نظر من، اقداماتی که در جهت اعمال حاکمیت و حکمرانی در فضای مجازی انجام می‌شود، کاری فوق‌العاده ارزشمند، شایسته و درخور تحسین است. زحمات فراوانی که در این مسیر کشیده می‌شود، نشان‌دهنده اهمیت و حساسیت موضوع است.

قلی‌زاده در ادامه بیان کرد: در گفت‌وگوهایی که با مهندس مقیسه و سایر دوستان داشتیم، به برخی موانع قانونی نیز اشاره شد؛ به‌عنوان یک رسانه، ما وظیفه داریم تا در راستای برطرف‌سازی این موانع تلاش کنیم. این موضوع به‌ویژه در زمینه اعمال دقیق‌تر حکمرانی در فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است. امیدوارم بتوانیم به‌عنوان یک رسانه، بخشی از این زحمات را به جامعه منعکس کنیم و مردم را در جریان این فعالیت‌ها قرار دهیم.

وی درباره زمینه‌های همکاری خبرگزاری تسنیم با ساترا عنوان کرد: به نظر من، یکی از مهم‌ترین وظایف ما در همکاری با ساترا، شناساندن وظایف، جایگاه و ساختار این سازمان به جامعه است. بسیاری از مردم و حتی نخبگان جامعه، آگاهی کافی نسبت به مأموریت‌ها و اقدامات ساترا ندارند و بسیاری از نخبگان سیاسی و فرهنگی در جریان اقدامات ساترا نیستند. ما باید تلاش کنیم این اطلاعات را به‌صورت دقیق و شفاف به جامعه منتقل کنیم، به‌ویژه به آن دسته از نخبگان که در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و هنری فعالیت دارند.

مدیرعامل خبرگزاری تسنیم خاطرنشان کرد: همچنین، موانعی که مانع اعمال حکمرانی در فضای مجازی می‌شود، باید به‌طور جدی بررسی و شناسایی شود. فضای مجازی، امروز دیگر قابل تفکیک از فضای حقیقی نیست و بر زندگی همه اقشار جامعه تأثیرگذار است؛ از دانش‌آموزان تا سالمندان. بنابراین، اعمال حکمرانی در این فضا یک ضرورت است و ساترا می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای قانونی، نقش کلیدی در این حوزه ایفا کند. رسانه‌ها می‌توانند واسطی میان مردم و ساترا باشند تا ارتباطات بهتر برقرار شود و نتیجه این ارتباط، بهبود فضای مجازی و سالم‌سازی آن برای عموم مردم باشد.

قلی‌زاده راجع به این موضوع که ساترا ضابط قضایی نیست و برای برخی از مطالبات، نیازمند همکاری با مجلس و قوه قضائیه است و خبرگزاری تسنیم چگونه می‌تواند در این زمینه نقش مطالبه‌گری را ایفا کند، توضیح داد: کاری که ما می‌توانیم بکنیم مطالبه‌گری است؛ وظیفه ما به‌عنوان رسانه این است که ابتدا مشکلات و موانع را به‌خوبی شناسایی و سپس با بررسی دقیق، این مشکلات را در سطوح مختلف مطرح کنیم. به‌عنوان مثال، اگر موضوعی نیازمند اصلاح قانون است، باید با کمیسیون‌های تخصصی مجلس، به‌ویژه کمیسیون فرهنگی، وارد مذاکره شویم و این موارد را با دقت مطرح کنیم تا از طریق پیگیری مستمر، راه‌حل مناسبی برای این موانع پیدا شود. انشاءالله با همکاری رسانه‌ها، بتوانیم نقش موثرتری در اعمال حکمرانی و بهبود فضای مجازی داشته باشیم و جامعه از نتایج این تلاش‌ها بهره‌مند شود.

«ملاقات با جادوگر» از سیزدهم آذر در سینما آنلاین فیلم‌نت

سینمای خانگی: بخش «سینما آنلاین» فیلم‌نت با فیلم «ملاقات با جادگر» به‌روز می‌شود. 

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی فیلم‌نت، فیلم سینمایی «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی حمید بهرامیان و نویسندگی امیرمهدی ژوله از سه‌شنبه 13 آذر 1403 ساعت 8 شب در بخش «سینما آنلاین» فیلم‌نت عرضه می‌شود.

«ملاقات با جادوگر» اثری در ژانر کمدی است که در سال ۱۳۹۸ تولید شد و پس از چالش‌های فراوان در نهایت در مرداد ۱۴۰۳ به اکران عمومی رسید. این فیلم به موضوعاتی چون انتقاد اجتماعی و پدیده‌های معاصر پرداخته و با زبان طنز، سعی در روایت داستانی جذاب و متفاوت دارد.

«ملاقات با جادوگر» داستان مردی به نام جناب سرهنگ است که زندگی‌اش با مشکلات متعددی روبه‌رو است. در میان سختی‌ها، او با فردی به نام جادوگر آشنا می‌شود؛ شخصیتی مرموز که ادعا می‌کند توانایی حل مشکلات او را دارد، اما این راه‌حل‌ها شروط عجیبی به همراه دارد…

مانی حقیقی در نقش جناب سرهنگ، امیرمهدی ژوله در نقش جادوگر، هستی مهدوی، نسیم ادبی، علیرضا خمسه، بهرام بهرامیان، سپیده مرادپور، امیرحسین شریعت، حمید فرخ‌نژاد بازیگران فیلم هستند.

فیلمبرداری این پروژه تحت نظر محمدرضا سکوت انجام شده و تدوین آن توسط بهرام دهقانی صورت گرفته است. موسیقی متن «ملاقات با جادوگر» ساخته امیر توسلی با حال و هوای کمدی فیلم هماهنگی دارد.

بخش «سینما آنلاین» فیلم نت ویژه اکران آنلاین فیلم‌ها سینمای ایران است که با بلیت 80 هزار تومانی و بدون اشتراک فیلم‌نت می‌توان در این بخش به تماشای آثار نشست.

جزئیات «چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران» تشریح شد/ ۷۹۸ فیلم ورزشی از ایران و ۷۱ کشور دنیا

سینمای خانگی: دبیرکل کمیته ملی المپیک با بیان اینکه جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران امسال میزبان ۷۹۸ اثر داخلی و ۴۳ فیلم خارجی بود، گفت: در این دوره آثاری از ۷۱ کشور به دبیرخانه ارسال شده است که به نظر من، یک موفقیت بزرگ برای جشنواره محسوب می‌شود.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی جشنواره، نشست خبری «چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران» صبح امروز (یک‌شنبه) با حضور سید مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک، عبدالحمید احمدی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و سیدمجتبی علوی دبیر جشنواره در سالن جلسات پارالمپیک برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید مناف هاشمی ضمن گرامیداشت هفته بسیج با بیان اینکه جشنواره فیلم‌های ورز شی از ۶ تا ۹ آذر برگزار خواهد شد، اظهار داشت: از همه افرادی که در دو سال گذشته بابت ساخت آثار سینمایی، مستند و… تلاش کردند کمال تشکر را دارم. کمیته ملی المپیک در راستای ioc و منشور المپیک و سیاست صلح، دوستی و جوانمردی و حمایت از فیلم‌های ورزشی و تقدیر از تلاشگران این عرصه حمایت خودش را از یک سال و نیم پیش آغاز کرده است.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درخصوص روند برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی گفت: این جشنواره برنامه‌های خود را با حمایت و مشارکت کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان و شهرداری تهران آغاز کرده است. در جلسات سیاست‌گذاری و اجرایی، تأمین مالی و پشتوانه حمایتی این نهاد‌ها مورد توجه قرار گرفت و خوشبختانه توانستیم فعالیت‌های این دوره را با همکاری مطلوب آغاز کنیم. امیدواریم که بتوانیم چهاردهمین دوره جشنواره را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم و نتایج ارزشمندی به دست آوریم.

وی افزود: در این دوره ۷۹۸ اثر بررسی و داوری شده‌اند که از این تعداد، ۴۳ فیلم خارجی به مرحله نهایی راه یافته‌اند و تقدیر از این آثار در طول ایام جشنواره صورت خواهد گرفت. همچنین، فیلم‌هایی از ایران برای جشنواره میلان ارسال شده که این امر نشان‌دهنده اهمیت جهانی جشنواره است. در این دوره آثاری از ۷۱ کشور به دبیرخانه ارسال شده است که به نظر من، یک موفقیت بزرگ برای جشنواره محسوب می‌شود.

هاشمی با اشاره به مشارکت هنرمندان و ورزشکاران در این جشنواره عنوان کرد: برنامه‌ای تحت عنوان تجلیل از چهره‌های برتر در این جشنواره داریم. عزیزانی که در حوزه ورزش و سینما فعالیت داشتند و هنرمندان این حوزه، نقش مؤثری در این دوره ایفا کرده‌اند که از آنها تشکر می‌کنیم. دبیر اجرایی جشنواره نیز در جلسه حضور دارند و به طور دقیق‌تر پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

جشنواره فیلم‌های ورزشی پلی میان ملت‌ها

در ادامه عبدالحمید احمدی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، در این نشست با تأکید بر اهمیت تعامل فرهنگ و ورزش گفت: اگر بخواهیم ورزش را توسعه دهیم، بدون توجه به بخش فرهنگی ورزش و ترویج فرهنگ آن ممکن نیست. سینما، تلویزیون و هنر از ابزار‌های قدرتمند برای این هدف هستند و به همین دلیل جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی سال‌هاست در عرصه جهانی فعالیت می‌کند و یک جریان بزرگ فرهنگی را شکل داده است.

وی افزود: ایران یکی از ۱۶ پایگاه جهانی فدراسیون فیلم‌های ورزشی است و این موقعیت باعث می‌شود که نقش ویژه‌ای در هماهنگی جشنواره‌های کشور‌های مختلف داشته باشد. این جشنواره می‌تواند ابزار مؤثری برای ترویج فرهنگ ورزش، تقویت همبستگی اجتماعی و شناسایی استعداد‌ها باشد. از سوی دیگر، از طریق فیلم‌های ورزشی می‌توان ارزش‌های فرهنگی را بین کشور‌ها تبادل کرد و ارتباطات فرهنگی بین‌المللی را تقویت نمود.

احمدی ادامه داد: جشنواره فیلم‌های ورزشی فرصتی برای معرفی فرهنگ ملی ما، الهام‌بخش نسل جوان برای مشارکت بیشتر در فعالیت‌های ورزشی و ابزاری برای برقراری ارتباط بین فرهنگ‌ها و ملت‌های جهان است. این رویداد فرهنگی، بستری برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی و تقویت هویت فرهنگی از طریق ورزش فراهم می‌کند.

پس از آن سید مجتبی علوی، دبیر جشنواره فیلم‌های ورزشی، در این نشست به تاریخچه جشنواره اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۱ کمیته ملی المپیک ایران عضو IOC شد و در آن سال‌ها ۹ دوره جشنواره فیلم‌های ورزشی برگزار گردید. اما به دلایل نامعلومی این جشنواره پس از ۹ دوره متوقف شد. طبق آیین‌نامه، اگر جشنواره تا سال ۱۳۹۵ از سرگرفته نمی‌شد، ایران از این رویداد بین‌المللی خارج می‌شد.

دبیر جشنواره فیلم‌های ورزشی ادامه داد: پس از گذشت سال‌ها، بخش خصوصی با همت چند فدراسیون وارد میدان شد و تلاش کرد این رویداد دوباره برگزار شود. در نهایت، آقای صالحی امیری اعلام کردند که جشنواره باید به خانه اصلی خود بازگردد و این مسیر خوشبختانه دوباره ادامه پیدا کرد.

تا اینکه این دوره، آقای سید مناف هاشمی با تمام سختی‌ها و چالش‌هایی که در مسیر بود، پای این جشنواره ایستادند و ساخت این دوره را به ثمر رساندند.

وی درخصوص استقبال بیشتر فیلمسازان از این دوره جشنواره بیان کرد: عده‌ای از فیلمسازان از ترس اینکه فیلم‌هایشان درز پیدا نکند می‌ترسیدند آثار را برای ما ارسال کنند، اما امسال امنیت بیشتری ایجاد شده است و افراد بسیاری از این جشنواره استقبال کردند. البته این قضیه با کمک شما اهالی رسانه گسترش پیدا خواهد کرد و اوضاع جشنواره هرسال بهتر خواهد شد.

علوی در ادامه گفت: کارکرد این جشنواره این است که فیلم در حوزه ورزش ساخته شود، اما یک نکته وجود دارد؛ اگر جشنواره خودش تولیدات نداشته باشد و جریان‌ساز و هدایت‌کننده نباشد در واقع ما تنها در حال قضاوت کردن آثار دیگران خواهیم بود. مثلاً شخصی در استان بوشهر فیلم می‌سازد و ما فقط موظف هستیم که داوری کنیم. جشنواره‌ها در سراسر دنیا باید جریان‌ساز باشند.

دبیر جشنواره ادامه داد: متاسفانه بسیاری از جشنواره‌های خارجی به هرچه فیلم ایرانی زیرزمینی که کارکردش ایران‌هراسی است جایزه می‌دهند. اگر فیلم منتخب جشنواره فجر را بفرستید اصلا جایزه نمی‌گیرد. خوشبختانه جشنواره فیلم‌های ورزشی از مسائل سیاسی به دور است و فقط در حوزه ورزش کار می‌کند.

وی افزود: سینما یعنی قهرمان. باید به این نکته اشاره کنم که در طول تاریخ سینمای جهان، اگر ۱۰ فیلم پرفروش را بررسی کنید، می‌بینید که اکثراً حول یک قهرمان محبوب ورزشی می‌چرخند. کلمه سلبریتی شاید واژه‌ی مناسبی نباشد، اما در حقیقت دو قشر سلبریتی جامعه قهرمانان ملی و دیگری سینماگران و بازیگران هستند. این دو گروه نقش مشابهی ایفا می‌کنند و هر دو در جهت یک هدف واحد حرکت می‌کنند.

علوی درباره جوایز جشنواره فیلم‌های ورزشی بیان کرد: بخش جوایز را وزارت ورزش تقبل می‌کند و بخش خارجی را با ارز و بخش داخلی را نقدا پرداخت می‌کنیم. اگر در فراخوان میزان جوایز را اعلام کنیم، باید آن را اجرا کنیم و، چون بودجه مشخص نیست عدد دقیق را اعلام نکرده‌ایم.

وی با اشاره به کمک جشنواره به فیلمسازان برای دوره‌های بعدی توضیح داد: بزرگ‌ترین حرکتی که در این دوره انجام می‌شود، کمک به ساخت فیلم‌های ورزشی است که جشنواره از آنها حمایت می‌کند. این به این معناست که تا ۵۰ درصد از تولید فیلم‌های بعدی از طریق این جوایز مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ بنابراین هدف اول این است که تولیدات سال آینده را حمایت کنیم چرا که ایران یکی از ۱۶ پایگاه جهانی جشنواره فیلم‌های ورزشی است که شامل منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و تمام کشور‌های مربوط به این حوزه می‌شود.

پیش‌بینی حمایت برای تولید فیلم ورزشی

در ادامه احمدی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم‌های ورزشی به بررسی وضعیت حمایت از فیلم‌های ورزشی پرداخت و اظهار کرد: در گذشته فیلم‌هایی با موضوعات مختلف اجتماعی، از جمله فیلم‌های مرتبط با هاکی دختران، ساخته شد، اما در حوزه فیلم‌های ورزشی بعد از آن حرکت حمایتی جدی دیگری نداشتیم؛ بنابراین کارگروه ما قرار است زمینه‌های حمایتی لازم برای ساخت و تولید فیلم‌های ورزشی را با مشارکت دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط فراهم کند. هدف ما این است که سیاست‌های تشویقی و تسهیلاتی را برای حمایت از فیلم‌سازان پیش‌بینی کرده و اعتباراتی را برای این منظور تخصیص دهیم.

وی در پایان تأکید کرد: برای تحقق این اهداف، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حوزه فیلم‌سازی، وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی حوزه ورزش و کمیته ملی المپیک به عنوان متولی جشنواره فیلم‌های ورزشی، قرار است ارکان اصلی این کارگروه را تشکیل دهند. پس از آن، ما باید فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها را نیز همراه کرده و شرایط حمایتی به مراتب بهتری نسبت به گذشته برای فیلم‌های ورزشی ایجاد کنیم.

«سلام آنا» به جشنواره داکا می‌رود

سینمای خانگی: فیلم کوتاه «سلام آنا» ساخته محمدحسین سلیمانی‌فرد به بیست و سومین جشنواره داکا راه یافت.

به گزارش سینمای خانگی، «سلام آنا» عنوان فیلم کوتاهی به کارگردانی محمدحسین سلیمانی‌فرد با نقش آفرینی نیلوفر کوخانی و روایت محمدرضا علیمردانی است.

این فیلم ششمین حضور بين‌المللی خود را در بخش مسابقه فیلم‌های معنوی بیست و سومین جشنواره داکا تجربه می‌کند.

این جشنواره از ۱۱ تا ۱۹ ژانویه در بنگلادش برگزار می‌شود.

«سلام آنا» که اقتباسی از زندگی مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی است، پیش از این جایزه انسانیت جشنواره فیلم هنری ماه ایتالیا را به دست آورده است.

سیما علیپور، ارغوان شعبانی، محمد طاها بهادر، نیما خورشیدی دیگر بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

عوامل فیلم کوتاه «سلام آنا» عبارتند از: کارگردان، نویسنده، تهیه کننده، مدیر فیلمبرداری و تدوین: محمدحسین سلیمانی‌فرد، مشاور تهیه: یاسر جعفری، مجری طرح: ایمان یزدی، طراح صداگذاری و میکس: محمود خرسند، مشاور پروژه و مدیر برنامه‌ریزی: نیما خورشیدی، آهنگساز: حمیدرضا صدری، مدیر هنری و دستیار اول کارگردان: نازنین امینی، اصلاح رنگ و نور: نیکی کوخانی، مدیر تولید: مهدی عبدی‌فرد، عکاس: نیلوفر رضایی نظری، طراح صحنه و لباس: مهدی سلیمانی‌فرد، طراح گریم: مهرناز محوی، دستیار دوم کارگردان:امیر حسین لواف، مدیر تدارکات: مسعود خانی.

پخش بین المللی این اثر برعهده الهه گودرزی (مینروافیلم) است.

در بیستمین جلسه از فصل نهم «پاتوق فیلم کوتاه» چه گذشت؟/ نسلی که سینما را با سینما یاد گرفت

سینمای خانگی: بیستمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، با اکران و بررسی فیلم‌های کوتاه «ماهی»، «زیرده»، «ایز» و «کرم‌چاله» در سینما بهمن تهران برگزار شد.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، بیستمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم‌کوتاه، روز یکشنبه 4 آذرماه ۱۴۰۳ با نمایش ۴ فیلم‌کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.

در این جلسه که به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، فیلم‌های کوتاه «ماهی» به کارگردانی حدیث جان‌بزرگی، «زیرده» به کارگردانی حسین فلاح‌آبادی، «ایز» به کارگردانی وحید معصومی سرای و «کرم‌چاله» به کارگردانی سید احسان طالقانی روی پرده رفت و در ادامه آرش خوشخو، نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی به همراه محمد صابری به‌عنوان مجری‌کارشناس برنامه با کارگردانان این آثار به گفت‌وگو نشستند و به نقد و بررسی آن‌ها پرداختند.

پیچیدگی همراه با منطق، امتیاز فیلم است

حدیث جان بزرگی کارگردان فیلم‌کوتاه «ماهی» در ابتدا گفت: من بیشتر مستند کار می‌کنم اما به دلیل علاقه‌ام به کارهای داستانی پیگیر فیلم‌کوتاه داستانی هم هستم. «ماهی» آخرین کار داستانی و به نوعی بعد از «او یا او» دومین فیلم رسمی من در فضای سینمای کوتاه بود که دو سال پیش و در دو روز ساخته شد.

وی ادامه داد: اسم فیلم با توجه به شخصیت داستان انتخاب شد و از کاراکتر زن داستان که اسمش ماه‌سیما بود و همسرش او را ماهی صدا می‌کرد به اسم فیلم رسیدم. «ماهی» یک فیلم روتین خطی نبود و برایم جالب بود که چنین تجربه‌ای را داشته باشم و زمان فیلم که به جلو می‌رود ما برگشت به گذشته داشته باشیم و به نوعی با دنیای ذهنی شخصیت اصلی مواجه هستیم و مرز بین واقعیت و خیال مشخص نیست.

این کارگردان که با اشاره به تجربه کارگردای مستندهایی مانند «مُغیسف» و «واهگ» در کارنامه خود عنوان کرد: مجموعه داستانی به اسم «رستگاری در کافی شاپ» نوشتم که سال ۹۳ به چاپ رسید و داستانی شبیه به این قصه داشت. همچنین دیدن فیلم‌هایی مانند 21 گرم یا ادبیات داستانی و سبک‌های امپرسیونیسم که در آن‌ها مرز بین واقعیت و خیال از بین می‌رود هم در انتخاب این رویکرد تاثیر داشت.

آرش خوشخو درباره این فیلم‌کوتاه گفت: بخشی که در این فیلم من را گیج می‌کند و هر دوباری که دیدم هم برایم حل نشد این است که متوجه رمزگذاری‌های فیلم نشدم. البته که گاهی پیچیدگی هم امتیازی برای فیلم است، پیچیدگی که از تفسیر فرار می‌کند اما من منطق این فیلم را متوجه نشدم.

این منتقد سینما ادامه داد: تلاقی واقعیت و خیال در روایت جالب بود، فیلمبرداری هم بسیار خوب بود به خصوص پلان‌هایی که در شب فیلم‌برداری شده بود. مسأله حافظه و تداخل خاطره با واقعیت در سینما چالش بزرگی است و کارگردانان بزرگی در این زمینه کار کرده‌اند و جزیی از ذات سینما شده است اما این گونه فیلم‌‌ها داستان و فیلم‌نامه‌ای قوی، دقیق و پر پیچ و خم می‌خواهد. در سینمای ایران هم این جریان سیال ذهن را بسیار کم دیده‌ایم. البته تجربه‌هایی مثل «بدون رویا» یا «تفریق»‌ به این فضا نزدیک شدند.

تمرینی برای همه موقعیت‌های سینمای ایران  

در ادامه نقد و بررسی، حسین فلاح‌آبادی کارگردان «زیر ده» روی صحنه آمد و بیان کرد: از دید من و به‌عنوان یک تماشاچی پاتوق فیلم‌کوتاه یک فضیلت است و خوشحالم که این موقعیت فراهم شده فیلم‌های کوتاه اکران می‌شوند و درباره آن‌ها حرف زده می‌شود. این دومین‌بار است که در پاتوق فیلم کوتاه حضور دارم و بار قبل با فیلم «جایی در میان گاوها» در پاتوق حضور داشتم. «زیرده» آخرین فیلم کوتاه من است.

آرش خوشخو هم درباره «زیرده» گفت: فیلم به لحاظ میزانسن، ورود و خروج شخصیت‌ها و غافلگیری آخر آن کاملا حرفه‌ای بود و به نظرم فیلم تمرینی برای همه موقعیت‌های سینمای ایران محسوب می‌شود؛ دلهره، ترس، مواد مخدر، برخورد با قاچاقچی و حضور پلیس پکیجی از همه موقعیت‌هایی بود که در سینمای ایران نمونه‌های آن را دیده‌ایم.

وی ادامه داد: نکته مهم در این‌گونه فیلم‌ها این است که ما شیمی شخصیت‌ها را دربیاوریم، چیزی که در این فیلم بین دختر و خانم مواد فروش شکل گرفت اما بین دختر و شخصیت پسر شکل نگرفت و به‌نظرم چیزی کم داشت تا این موقعیت را برای ما جذاب‌تر کند.

فلاح‌آبادی با تأکید بر مسأله دغدغه انسانی در فیلم‌هایش گفت: شاید اگر به گذشته برمی‌گشتم این فیلم را به شکل دیگری می‌ساختم به این دلیل که نگاهم به انسان و داستان‌های کوتاه تغییر کرده است و آن زمان خیلی آگاهانه به موضوع نگاه نمی‌کردم و صرفا سعی کردم قصه را به بهترین شکل ممکن روایت کنم. 

آرش خوشخو هم در این باره تصریح کرد: در سینمای اجتماعی دهه نود و آثار کسانی مثل مانی حقیقی، شهرام مکری، حمید، حمید نعمت‌اله رگه‌های موج‌نو فرانسوی دیده می‌شود و یک نوع رهایی در آن‌ها را شاهد هستیم.  چون در سینمای ایران مانند کلیشه‌ها معمولا شامل یک خط داستانی، شخصیت به علاوه یک پیام است. اما فیلم‌های دوستانی که نام بردم یک فرار از پیام دارد که برای من بسیار شیرین و جذاب است.

این منتقد با بیان مثال‌هایی گفت: اگر بخواهم نمونه این نگاه را در سینما تداعی کنم سیسنمای رابرت آلتمن یا جان کاساوتیس که در واقع مبدا و مرجع این جنس سینما هستند و می‌توانیم به آن رجوع کنیم. اگر قرار است به مسائل اجتماعی بپردازیم همانگونه بپردازیم که اریک رومر یا ژاک ریوت می‌پرداخت. 

فلاح‌آبادی نیز در این باره بیان کرد:  ما نسلی هستیم که سینما را از سینما یاد گرفتیم و مخالف این هستم که خودمان را به عنوان فیلمساز مصلح اجتماعی بدانیم و دنبال پیام باشیم.

این فیلم‌ساز درباره مراحل ساخت این فیلم عنوان کرد: 4روز برنامه‌ریزی داشتیم اما در عمل دو روز فیلمبرداری داشتیم. به نظرم اگر یک فیلم درست کار کنیم و آن را دوست داشته باشیم بهتر از این است که چند کار از سر اجبار بسازیم.

ذات سینما حرکت و موسیقی است

فرزاد محمدی دستیار وحید معصومی کارگردان فیلم «ایز» نفر سوم این نشست بود که روی صحنه آمد و درباره این فیلم کوتاه گفت: «ایز» اثر دوم وحید معصومی است و برای ساخت آن ۸ روز فیلم‌برداری داشتیم. ایز در ترکی به معنی رد یا اثر است که با توجه به فضای فیلم این اسم انتخاب شد. این فیلم به اهمیت نهاد خانواده می‌پردازد و با اتفاقی که برای دختر در فیلم می‌افتد می‌خواهد عاقبت فرار از خانواده را بیان کند.

آرش خوشخو درباره این فیلم عنوان کرد: سینما یعنی حرکت و موسیقی. این حرکت و موسیقی در ابتدای فیلم در ابعاد استاندارد استفاده شده و تدوین نماهای خوبی را به مخاطب می‌دهد و به نوعی فرمول‌های سینمای کلاسیک را در فیلم می‌دیدیم که به نظرم جذاب بود. مشکل من با فیلم «ایز» فیلم‌نامه است که تقریبا مشکل همه فیلم‌ها است. به نظرم فیلمبرداری سکانس‌های شب فیلم مخاطب را خسته می‌کند و باید دنبال بازیگر می‌دویدیم و کشف می‌کردیم.

او ادامه داد: به نظرم درون مایه فیلم کمتر از میزان غریزه سینمایی کارگردان بود. درواقع مشخص بود کارگردان یک حس ذاتی از سینما، حرکت، تدوین و کاربرد موسیقی دارد و دینامیتی است که چنین فیلم‌هایی لازم دارد. بازیگر خانم چهره سینمایی خاصی داشت که مناسب این نقش بود و یک حس غیرواقعی به مخاطب می‌داد که به نظرم اتفاق درستی می‌افتاد.

مشکل بزرگ همچنان فیلم‌نامه است!

کارگردان فیلم «کرم‌چاله» در این پاتوق حضور نداشت و آرش خوشخو درباره این فیلم گفت: خط داستانی فیلم خیلی درست نبود خیلی چسب خوبی برای رفت و برگشت بین جنون کاراکتر و واقعیت ایجاد نشده بود. شیمی دو بازیگر خیلی خوب بود، باهم راحت بازی می‌کردند. در مجموع برای چنین داستان‌هایی فیلم‌نامه‌های قوی تری لازم است. مثلا در «اینسپشن» کریستوفر نولان وقتی فیلم نامه را خورد می‌کنیم می‌بینیم چه مکانیسم دقیقی برای این رفت و برگشت رویا و واقعیت دارد. مشکل بزرگ در سینمای ایران دیالوگ‌نویسی و فیلم ‌نامه است و باید به حال آن فکری کنیم.

«شال سیاه» در تورینو رقابت می‌کند/ رونمایی از تیزر

سینمای خانگی: تیزر فیلم کوتاه «شال سیاه» ساخته علیرضا شاه‌حسینی همزمان با رقابت در چهل‌ودومین جشنواره فیلم تورینو در ایتالیا رونمایی شد.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از مشاور رسانه‌ای، فیلم کوتاه «شال سیاه» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا شاه‌حسینی در بخش مسابقه بین‌المللی فیلم کوتاه چهل‌ودومین جشنواره فیلم تورینو در ایتالیا با آثاری از سراسر جهان رقابت می‌کند. 

جشنواره فیلم تورینو (Torino Film Festival) یکی از بزرگترین جشنواره‌های ایتالیا است و اکثر بخش‌های معتبر این جشنواره در طول ۴۲ سال فعالیت خود به یک نقطه مرجع برای فیلمسازان نوظهور و مطرح در سراسر جهان تبدیل شده است. Tff که در سطح بین‌المللی به واسطه علاقه‌اش به سینمای جدید شناخته می‌شود، جشن واقعی سینما است که به دلیل کیفیت برنامه‌هایش و همچنین به دلیل ادای احترام و بازنگری‌هایش مورد تحسین و توجه قرار می‌گیرد. 

چهل‌ودومین دوره جشنواره فیلم تورینو از ۲۲ تا ۳۰ نوامبر برگزار می‌شود. بر اساس اعلام سایت جشنواره، اکران رسمی فیلم کوتاه «شال سیاه» روز ۲۶ نوامبر (۶ آذر) ساعت ۴ بعدازظهر است و ۲۷ نوامبر (۷ آذر) و ۳۰ نوامبر (۱۰ آذر) نیز مجددا روی پرده خواهد رفت. 

همزمان با حضور «شال سیاه» در جشنواره تورینو از تیزر این فیلم رونمایی شد. 

«شال سیاه» پیش از این در جشنواره میلان نیز حضور داشته است. 

تهیه‌کنندگی این فیلم را کمپانی بین‌المللی شاه حسین فیلم بر عهده دارد. 

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: 

تو چیزی راجع به عنکبوت‌ها می‌دانی؟… آنها همسران خود را می‌خورند.

پاشا رستمی، تارا مجیدزاده، لطف‌الله سیفی، محنا سیدی، زنده‌یاد حاتم مشمولی، جواد فلاحتکار، هستی غریب، ایرج عابدی، ناصر معرفت و عرشیا چراغی بازیگران «شال سیاه» هستند. 

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: 

مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: گلناز کاوسی، طراح گریم: سیامک احمدی، طراح صحنه و لباس: رامین محمدیان، عکس: حبیب مجیدی، تدوین: علیرضا شاه حسینی، مشاور تدوین: هایده صفی یاری، دستیار تدوین: فرید براری، مدیر صداگذاری و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، جانشین تهیه‌کننده: مهرداد کلهر، ملیکا کلهر، اصلاح رنگ: علی شعبانی، استودیو شید رنگ، موسیقی: جهانبخش یزدانی، مدیر تولید: محسن اسدی، مدیر صدابرداری: رضا حیدری، منشی صحنه: پروانه جهانگیری طراح پوستر: وحید چمانی، مشاور بین‌الملل: بهنام سپه‌دوست، مشاور تهیه: مجید افشانی، مدیر صحنه: موسی نجوم‌طلب، مدیر تدارکات: جلال شرافتمند، رضا فیروزآبادی، امور مالی: بهنام شاه‌حسینی، ناصر معرفت، مجری طرح: سعید مسرور، پخش: کمپانی شاه حسین فیلم (ایران)، کمپانی لالونا پروداکشن (فرانسه).

در دومین حضور بین‌المللی؛ فیلم سینمایی «احمد» به کانادا می‌رود

سینمای خانگی: فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، در بخش مسابقه پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسلمانان حضور می‌یابد.

به گزارش سینمای خانگی و به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «احمد» به نویسندگی امیرعباس ربیعی و رضا محبی نوری، کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، محصول سازمان سینمایی سوره و موسسه تصویر شهر، به بخش مسابقه پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسلمانان Muslim International Film Festival راه یافت. 

بدین ترتیب این جشنواره از ۲۹ نوامبر تا ۳ دسامبر برابر با ۹ تا ۱۳ آذر در کانادا برگزار می‌شود.

ایده جشنواره بین‌المللی فیلم مسلمانان از آنجایی می‌آید که بنیانگذار جشنواره، هیرا فاروقی، سفر خود را به عنوان یک فیلمساز در سراسر کانادا آغاز کرد. او متوجه شد که داستان‌های او به عنوان یک فیلمساز مسلمان، در این فضاها بازنمایی نمی‌شود و برای تقویت و تجلیل از صدای مسلمانان در کانادا این جشنواره را راه‌اندازی کرد.

پخش بین‌المللی این فیلم سینمایی که در ژانر حادثه‌ای و با روایتی ملتهب از ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم ساخته شده، برعهده مرکز بین‌الملل سوره است.

خروج از نسخه موبایل