سینمای خانگی: دانش استراتژی در یک تعریف کلی به همه راه و روش های کلان اطلاق می شود که برای دستیابی به وضعیت مطلوب در آینده ترسیم می شوند. ترسیم نقشه راه و تبیین استراتژی مشخص در سینما به عنوان یک رسانه بسیار مهم و اثرگذار در دنیای امروز اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند اهداف کلان دولت ها و حکومت ها را دنبال کند. در این میان نقش فیلم های مستند که بیانگر حقایق در خصوص روایت وقایع و اتفاقات و طرح مباحث کلان و استراتژیک هستند بسیار پررنگ و حائز اهمیت است.
طبیعتاً در تمامی کشورهای دنیا سینمای استراتژیک با تبیین استراتژی در تلاش هستند از طرق مختلف پایداری کشورهای خود را تضمین کنند. آنچه ما امروزه در سینمای کشورمان به آن نیاز داریم نیز تقویت خودباوری ملی، تقویت هویت ملی و قومی، تمرکز زدایی از مرکز، ترسیم و تبیین سبک زندگی ایرانی-اسلامی و نظایر آن است.
مرکز مستند سوره با تکیه بر همین اصول دست به تولید آثاری زده که توانسته اند در جشنواره های اخیر از سینماحقیقت گرفته تا جشنواره مردمی فیلم عمار، رشد و… بدرخشند. آثاری که این مرکز از تولید آن ها حمایت کرده آنقدر حائز اهمیت بوده که توانسته نظرات کارشناسان و داوران از طیف های مختلف سیاسی و جناحی را به سمت خود جلب کند و شاید به همین علت است که فیلمی مانند «سنگر هفت تپه» هم در جشنواره سینماحقیقت خوش درخشیده و هم در جشنواره مردمی فیلم عمار جایزه ای را از آن خود کرده است.
«سنگر هفت تپه» که جزو تولیدات حوزه هنری خوزستان محسوب می شود مسیر درست مطالبه گری در کشور را نشان می دهد و با توجه به اینکه یکی از کارکردها و رسالتهای سینمای مستند پرداختن به مشکلات اجتماعی است، مستندسازان با ورود به موضوعاتی این چنینی به واکاوی و کالبدشکافی یک موضوع بحرانی در جهت روشن شدن افکار عمومی و آسیبشناسی و جلوگیری از اشتباهات مشابه در آینده میکنند؛ این اثر نمونه ای از عدالت خواهی درست و موثر است و قطعاً می توان آن را نقطه عطفی در تاریخ سینمای مستند کشور به شمار آورد.
از سوی دیگر فیلمی مانند «شگرد» که محصول حوزه هنری استان گلستان است و در جشنواره سینماحقیقت بسیار خوش درخشید و توانست نظرات اقشار مختلف مخاطبان از هنرمندان، کارشناسان و منتقدان سینما گرفته تا عموم مردمی که به تماشای آثار این رویداد سینمایی نشسته بودند را جلب کند یکی دیگر از آثار مهم مرکز مستند سوره محسوب می شود. فیلمی امیدوارکننده از تلاش یک مربی کشتی که علیرغم تمامی مصائب و مشکلاتی که در زندگی اش دارد تلاش می کند تا نوجوانان و جوانان اطراف خود را از لغزش و افتادن در مسیر بزه های اجتماعی دور نگه دارد و آن ها را به سمت ورزش و سپس قهرمانی هدایت کند. این فیلم رسماً مروج خودباوری ملی است و موجی از حس وطن پرستی را به مخاطبانش ارائه می کند.
«عالیجنابان معدن» نیز روایتی صریح و آسیب شناسانه نسبت به معضلات پشت پرده معادن کشور است؛ این اثر که در پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از آن رونمایی شد مستندی مطالبه محور است که نشان از رویکرد ویژه و ضد سانسور مرکز مستند سوره نسبت به وقایع مختلف در کشور دارد.
«پشت کوه های علی زنگی» اثر دیگری از مرکز مستند سوره است که هم توانست در هجدهمین جشنواره سینماحقیقت نظرات مثبت مخاطبان را با خود همراه کند و هم در پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به دلیل گفتگو با نسل جدید و بازنمایی هویت ایرانی جایزه مستند بخش «جمهور پیروز» را از آن خود نماید.
آثار مرکز مستند سوره و درخشش شان در جشنواره های مختلف نشان از دوران تحولی و رسیدن به دگردیسی برای رشد و شکوفایی سینمای مستند در این نهاد را نشان می دهد.
مرکزمستند سوره با تمرکز بر روی مستندهای اجتماعی که با تکیه بر خود جامعه و مفاهیمی که هنجارها و ناهنجارهای جامعه را تشکیل میدهند تولید شده، به بررسی دغدغه های انسان ها می پردازد و تلاش دارد بدون قضاوت کردن سوژه فیلم ها تنها از عینک آن ها به وقایع پیرامون شان بنگرد؛ روایت های گاه تلخ اما امیدوارکننده، تابلویی از معضلاتی مانند بزه های اجتماعی، بی عدالتی، مطالبات کارگری و… را به تصویر می کشند که در نهایت با تمهید فیلمساز قدرت برانگیختن احساس همدلی و تقویت غرور و هویت ملی را با خود به همراه دارند. آثار اجتماعی مرکز مستند سوره رسماً بدل به گفتمان سازنده پیرامون مشکلات اجتماعی می شوند و حس همذات پنداری مخاطب را برانگیخته می کنند و هم کارکرد آگاهی رسانی دارند و هم قدرت اثرگذاری خود را حفظ می کنند.
مرکز مستند سوره امروزه به عنوان یک پدیده ارزشمند در سینمای کم رمق مستند محسوب می شود که می تواند در آینده خونی تازه را در رگ های لاغر و خشک شده سینمای مستند به حرکت درآورده و باعث اعتلا و پیشرفت این سینمای بسیار مهم و ارزشمند شود. تولیدات این مرکز نشان از آن دارد که مسیر تحولی به نقطه قابل اتکایی رسیده و می توان زین پس امیدوار بود که به زودی تولیدات شایسته بیشتری را نیز شاهد باشیم.
بدیهی است که سینمای ایران باید قدردان موهبتی مانند «مرکز مستند سوره» باشد که قطعاً در آینده ای نه چندان دور می تواند با آثار متنوع و جذاب خود که برآمده از دل اتفاقات جامعه هستند انبوهی از مخاطبان را متمایل به تماشا و دنبال کردن فیلم های مستند کند.