سینمای خانگی: برگزاری جشنواره ها علاوه بر رونق تولید آثار در حوزه نمایش، برای آحاد مردم به لحاظ معرفی آثار برگزیده از جذابیت خاصی برخوردار است که همین موضوع زمینه تولید کیفی آثار را به دنبال دارد.
به گزارش سینمای خانگی در جامعه امروز بخش عمده ای اوقات فراغت خانواده ها از طریق آثار تولید شده توسط پلتفرم های نمایش خانگی پر می شود و بخش اعظمی از مردم مخاطب این آثار هستند. این گستردگی مخاطب لزوم برگزاری جشنواره تولید آثار در این بخش از بیش از پیش نمایان کرد.
کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری با درک اهمیت این موضوع برگزاری جشنواره اختصاصی برای بررسی آثار این پلتفرم ها را در دستور کار قرار داد و جشنواره «دیدار» کلید خورد، جشنواره ای که قرار است برای نخستین بار آثار پخش شده در پلتفرم های نمایش خانگی را داوری و آثار برگزیده را معرفی کند.
در این جشنواره شورای سیاست گذاری متشکل از افراد صاحب نام در حوزه تولید آثار نمایشی حضور دارند که علیرضا تابش یکی از آنها است. در گفت و گویی با وی نظرش را در خصوص برگزاري نخستين جشنواره آثار شبكه نمايش خانگي«ديدار» جویا شدیم.
تابش با اشاره به اینکه جشنواره میتواند رابط بین ایدهها و تولیدکنندگان باشد، گفت: من در جلسه شورای سیاستگذاری اين جشنواره نیز گفتم جای این رویداد در بین رویدادهای فرهنگی هنری و رسانهای کشور بسیار خالی بود.»
وی تاکید کرد:«دراقتصاد امروز با دو موضوع مهم مواجه هستیم؛ اقتصاد دیجیتال و اقتصاد خلاق. جشنواره «دیدار» پل ارتباطی و محل ملاقات این دو اقتصاد است. مخاطب نیز تشنه چنین رویدادی است.»
مدیرعامل سابق بنیاد فارابی اضافه کرد:«سکوهای نمایش خانگی (پلتفرمها) از محبوبترین سکوهای نمایش هستند. به این دلیل که به خصوص بعد از بحران کرونا، شاهد استقبالی روزافزون و ویژه خانوادهها و نسلهای متمادی در کنار هم ازاین پلتفرمها و محصولات شان بودیم.»
او تصریح کرد:«یکی از ریشههای این کار در اقتصاد دیجیتال است؛ به این معنا که ما محصول را بر پایه تعدادی پلتفرمِ پایهگذاریشده در دنیای دیجیتال میبینیم. نکته دیگر، تولیدکنندگان محتوا هستند که بهنوعی در حوزه اقتصاد خلاق هنر خود را نمایش میدهند. جشنواره میتواند رابط بین ایدهها و تولیدکنندگان باشد.»
تابش در ادامه پیشنهاد داد:«به نظرمن، یکی از نکاتی که این جشنواره میتواند در دستور کار جدی خود قراردهد، بخش مردمی و استقبال از ایدههای مردم درتولید محتوای سریالها و فیلمها است. ایدههای فراوانی وجود دارد که به دلیل عدم دسترسی به سرمایه و تهیهکننده عملاً هیچوقت دیده نمیشوند و مورد ارزیابی قرار نمیگیرند. اما این جشنواره میتواند سکویی برای دریافت ایدههای بیشمار مردم و مخاطبان گمنام باشند.»
وی در توضیح این پیشنهاد گفت: «مردم میتوانند ایدههای خود را به این جشنواره بفرستند. از سوی دیگر، یک رویداد پیچینگ برگزار شود، صاحبان ایدههای برتر در چند دقیقه به معرفی ایده خود بپردازند؛ تهیهکننده و سرمایهگذار نیز ایده مورد پسند خود را انتخاب کند و به سمت تولید برود. بهعبارتی جشنواره واسطهای بین ایدهها با پلتفرمها، تهیهکنندهها و سازندگان آثار باشد و ایدههای کسب و کاری را توسعه دهد.همچنین به نظر من، این جشنواره میتواند به افزایش کیفیت آثار نمایشی در پلتفرمها کمک بیشتری کند.»
تابش در پایان گفت:«به نظرم جای این جشنواره خیلی خالی بود. اگر نخستین سال این جشنواره سیاستگذاری درستی داشته باشد، درادامه شاهد یک رویداد متفاوت مردمی خواهيم بود که در سپهر فرهنگ و هنرحرفهای جدیدتری خواهد زد».
جشنواره «دیدار» نخستین جشنواره آثار نمایشخانگی است که با هدف معرفی آثار برگزیده به همت کانون رسانه های دیداری و توسط موسسه عصر تکنولوژی پویا برگزار میشود.