سینمای خانگی: نشست رسانهای نخستین جشنواره فرهنگی هنری (اتقان) صبح دیروز یکشنبه 18 شهریور ماه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش سینمای خانگی در این نشست خبری چکشیان، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ محمدرضا باقری دبیر جشنواره حضور داشتند.
در ابتدای این نشست چکشیان با اشاره به اینکه جشنواره از اردیبهشت آغاز شده با بیان اینکه فرهنگ کار يك مولفه است كه در این عرصه نيز فعالیتهایی شده است، اظهار کرد: ما در ابتدای حرکت در این گستره برای آنکه ببینیم فرهنگ کار و تلاش چه نسبتی با موضوعات اساسی کشور دارد؛ یکسری مطالعات کتابخانهای، میدانی و گفتوگوهای نخبگانی ایجاد کردیم تا مسئله فرهنگ کار را به عنوان مساله موشکافی کنیم.
چکشیان با تاکید بر اینکه موضوع فرهنگ کار و تلاش در سالهای اخیر به عنوان اولویت جدی در وزارت تعاون کار و رفاه امور اجتماعی مطرح و مورد توجه بوده است، اظهار داشت: ما در اولین مرحله چرایی، چیستی و چگونگی فرهنگ کار را مطرح کردیم که طی مطالعات انجام شده 24 مؤلفه مانند؛ وجدان کاری، مسدولیتپذیری، اتقانکاری، تعاون و کار گروهی، یادگیرندگی و … احصا شد که هر کدام از اینها قسمتی از فرهنگ کار را مورد توجه خود قرار میدهد.
این مقام مسئول عوامل مؤثر در ارتقای مؤلفهها را به عنوان مبحث بعدی مطرح كرد و گفت: عواملی چون؛ رابطه بین درآمد و مخارج، رابطه بین درآمد و تلاش، رابطه بین سبک رهبری مدیران، رابطه احساس و هویت شغلی در فرهنگ کار داشتن و بسیاری از موضوعات موثر ديگر جزء عوامل موثر در حوزه فرهنگ کار است كه اينها و خيلي مسائل ديگر ميتوانند سبب ارتقاء يا افول عوامل فرهنگ كار شوند.
وي به پيامدهاي فرهنگ كار اشاره كرد و خاطرنشان شد: اگر فرهنگ کار محقق شود جهش اقتصادی رخ میدهد که در پی آن بسیاری از مشکلات اساسي کشور، كه اغلب به موضوع اقتصادي ارتباط دارد، حل میشود.
چكشيان با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري؛ كه يكي از مسائل اصلي كشور را مسائل اقتصادي نام برده بودندگفت: برای حل اين مسئله اقتصادي مهمترين راهبرد تولید و مشارکت مردم است و يكي از مهمترين موضوعاتي كه مردم، كارآفرين وكارگر را در موضوع و جهش تولید مشارکت می دهد، مسئله و مولفههاي فرهنگ کار و تلاش است.
وي با تأكيد بر اينكه خود کار نیز موضوعیت دارد و باعث كاهش آسيبهاي اجتماعي و موجب رشد و تربيت فرد میشود و اثرات تربیتی بر افراد و جامعه دارد در نتیجه بر اساس نظريههايي دريافتي از نظريهپردازان؛ مدل مفهومی اولیهاي بر اساس، سند فرهنگ کار و تلاش به شورای فرهنگ عمومی کشور توسط وزیر کار ابلاغ شد. كه اين سند داراي چند بخش عمده و چهار راهبرد است.
چكشيان در تشريح فضاي شغلي در جامعه و مسائل مرتبط با آن گفت: ما امروز از داستان پیدا کردن فرصت شغلی فاصله گرفتیم در حاليكه هفت درصد آمارها از نرخ بیکاری صحبت میکند، اما آيا این نرخ بیکاری که به هفت درصد رسیده مساله اشتغال در جامعه را حل میکند؟ از سويی کارفرما متقاضي نیروی متخصص است كه انگيزه و مهارت داشته باشد. از طرفي هم نیروی کاری به دنبال کاری است که دستمزدش نسبت به تلاش اش، به صرفه باشد، لذا چالش جدیدی ایجاد میشود و ما در بسياري جاها فرصت شغلي داريم اما نيروي كار براي آنجا نداريم، كه بر اين اساس جريان نهضت مهارتآموزی به عنوان يكي از اين مؤلفهها مطرح ميشود که به شکلهای مختلف آموزشي توسط نهادها و ارگانهاي مختلف زير نظر وزارت تعاون و رفاه امور اجتماعي مورد توجه قرار گرفته است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مساله دیگر ارزش و منزلت کار است، كه اينكه کارخانجات چگونه ميتواند به نيروي كار انگيزه بدهند، لذا اشتغال پذیری مساله اصلی است.
چكشيان افزود: در بحث سند فرهنگ کار که در واقع شورای فرهنگ عمومی به کل سازمانها و دستگاه ها ابلاغ کرد چهار راهبرد ارائه شد، یکی از این راهبردها تقویت پشتوانههای فکری نظری حوزه فرهنگ کار است، اینکه چه عوامل و شاخصههایی ميتوانند مؤثر واقع شوند. دومین مساله ظرفیتسازی و شبکهسازی است که در این راستا سايت فرهنگ كار طراحي كرديم، موضوع خانههای فرهنگ کار را دنبال کردیم، سومین مساله جریانسازی فرهنگی هنری و رسانهای است، يعني اينكه با توليد محتواهاي رسانهاي و هنري با موضوع فرهنگ كار بتواند مخاطب عام، مردم و جامعه آشنا كند. چهارمین موضوع و راهبرد الگوسازی است، یعنی بايستي نمونههای موفق فرهنگ کار از ذهنيت به عينيت تبديل شود یعنی مفاهيم موفق را باید معرفی کرد تا آن فضای ذهنی نظری مطرح قابل ديدن شود.
وي ادامه داد: در اين راستا راهبرد سوم که جریان سازی فرهنگی رسانهای بود منجر به شكلگيري جشنواره فرهنگي هنري شد. لذا همه اين مطالب گفته شد تا برسيم به اينجا كه همه اين امورات انجام شد تا ذيل راهبرد سوم و برگزاري جشنواره فرهنگی هنری اتقان كمكي به توليد محصولات هنری رسانهای شود تا با اكران، توزيع و ترويج آنها بتوانيم اثري بر روي جامعه، نخبگان و هنرمندان ايجاد كنيم. لذا بر اين مبنا کار مشترکی را با دوستان حوزه هنری انقلاب اسلامي آغاز کردیم كه 20 مرداد آخرین مهلت ارسال آثار بود و اکنون در مرحله داوري و جمعبندی براي برگزاري آئين اختتامیه هستیم.
* سطح و كيفيت آثار دريافتي جشنواره در حوزه كار بينظير بود
در ادامه اين نشست محمدرضا باقري دبير جشنواره فرهنگي هنري اتقان نيز با اشاره به تقويم اجرايي جشنواره گفت: هفته آخر اسفند ماه فراخوان جشنواره منتشر شد كه به دلیل شهادت رئیس جمهور و همراهانشان آخرین مهلت ثبت نام و ارسال آثار با مقداری جابهجایی در تقویم اجرایی برنامه همراه بود، كه طبق برنامهريزي صورت گرفته آیین اختتامیه اين جشنواره 26 شهریور ماه 1403 ساعت 15:30 در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد، اما چند مورد برنامه نيز در راستاي اين جشنواره برگزار ميشود كه «در حلقه رندان» يكي از آن برنامههاست که در آن طنزپردازان حوزه نظم و نثر با موضوع تخصصي فرهنگ كار به ارائه آثار خود میپردازند.
باقري خاطر نشان كرد: افتتاح نمايشگاه تجسمي همزمان با معرفي آثار برگزيدگان، نشست تخصصی داستاننویسی در سالن صفارزاده، همچنین عصر شعر اتقان در سالن هراتی حوزه هنری، اجراي نمایشهای خیابانی و صحنهای در تماشاخانه مهر، ماه و محوطه حوزه هنری از جمله برنامههاي مهم اين جشنواره خواهد بود.
وی در مورد آمار تفکیکی نخستین جشنواره اتقان گفت: مجموعا 2545 اثر در بخشهای مختلف دریافت کردیم که از این تعداد 178 اثر پوستر، 285 کارتون، 946 تک عکس و 96 مجموعه عکس که شامل هزار و یک عکس، 96 شعر طنز، 170 شعر، 101 اثر نثر طنز، 205 داستانک، 337 داستان کوتاه، 25 اجرای استنداپ کمدی، 47 اثر تئاتر کوتاه صحنه ای و 60 تئاتر خياباني…. آثار دریافتی را تشکیل میدادند. بیشترین شرکت کنندهها نیز از استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان و كمترين آثار دريافتي از كردستان بود.
باقري در معرفي مدیران بخشهای هنری؛ در بخش پوستر محمدصابر شیخ رضایی، در بخش کارتون محمدرضا زنگنه، در بخش عكس سيدشهاب واجدي، در بخش طنز عباس حسيننژاد، در بخش شعر كاظم رستمي، در بخش داستان و داستانک سارا عرفانی و در بخش هنرهاي نمايشي مريم شعباني را نام بردند.
وي در بخش معرفي داوران جشنواره به سطح و كيفيت بينظير آثار دريافتي جشنواره در حوزه كار اشاره كرد و گفت: در بخش پوستر استاد مسعود نجابتي، كوروش پارسانژاد و محمد صمدي، در بخش كارتون سيدمسعود شجاعي طباطبايي، بهرام عظيمي و محمدعلي خلجي، در بخش عكس کمالالدین شاهرخ، محمود عبدالحسینی و مهدی قاسمی، در بخش داستان کوتاه و داستانک احسان عباسلو، تیمور آقامحمدی و فرزانه فخریان، شعر طنز محمدکاظم کاظمیو امید مهدینژاد، نثر طنز محمدرضا رفیع¬زاده و مهرداد صدیقی، استندآپ کمدی کاوه مهدوی، محسن طاهری و سیدحسام¬الدین شریفی، شعر میلادعرفان¬پور، فاطمه نانیزاده و حسن جمشیدی، هنرهای نمایشی شهرام کرمی، کورش زارعی و لیلی عاج داوران بخشهاي مختلف بودند.
باقری افزود: سرانجام پس از داوري؛ در بخش پوستر 37 اثر، در بخش کارتون 62 اثر، در بخش عکاسی 60 اثر تك عكس و 7 مجموعه اثر به بخش نهایی راه یافتند كه آثار راه يافته به بخش تجسمي به سازمان زيباسازي شهرداري تهران و مترو جهت نمايش در سطح شهر ارسال خواهند شد و به همت وزارت تعاون و رفاه كار اجتماعي در واحدهای تولیدی و کارخانهای سطح كشور نيز به نمايش گذاشته خواهد شد. در بخش داستان کوتاه و داستانک 15 اثر از هر بخش؛ در بخش شعر طنز 3 اثر، در بخش استندآپ كمدي 5 اثر به بخش نهايي راه يافتند كه در ويژه برنامه «در حلقه رندان» اجرا خواهند شد و در آن برنامه هيئت داوران اثر برگزيده را معرفي خواهند كرد. در بخش شعر نیز 3 اثر و در بخش تئاتر خياباني هم 12 اثر از آثار راه یافته در كارخانهها اجرا خواهند داشت. در بخش تئاتر صحنهاي نيز 12 اثر در تماشاخانه مهر و ماه اجرا خواهد شد.
باقري در پايان به كيفيت بالاي آثار اشاره كرد و گفت: در بخشهای مختلف آثار قابل توجهی دريافت شده تا جایی که در بسیاری از بخشها داوران از کیفیت آثار ارسالی متعجب بودند و ما نیز فکر میکردیم که در اولین دوره شاید کیفیت کار پایینتر باشد اما هنرمندان محکم، خوب و با اتقان کاری آثار را ارائه کردند.