در نشست «نور، صدا، دوربین، خنده»، آثار کمدی ایرج طهماسب و حمید جبلی با حضور این دو هنرمند مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، در این نشست بعد از نمایش «زیر درخت هلو» ایرج طهماسب به علاقه اش به مولانا اشاره کرد و گفت: در «زیر درخت هلو» سعی کردم تا مثل «مثنوی معنوی» ابتدا مسأله ای را مطرح کنم و بعد به شوخی با آن بپردازم و در نهایت دوباره به موضوع اصلی برگردم. این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که قصه ای بسازیم تا در تمام دنیا و در همه ادوار زمان قابل نمایش باشد. طهماسب با بیان نکته که هنوز تعریف درستی برای طنز در عرصه سینما وجود ندارد اظهار امیدواری کرد: به مرحله ای برسیم که فیلم هایمان از حالت کمدی که معمولاً روزمرگی را مورد بررسی قرار می دهد به طنز تبدیل شود. وی افزود: ما در آثارمان به ترتیب از خنده کاسته و به سمت شعف حرکت کرده ایم و این کار بسیار دشواری است که امیدواریم بتوانیم آن را به خوبی عملی کنیم. او ادامه داد: از آن جا که مبنای کار هنری بر پایه احساسات گذاشته شده است در ساخت فیلم نیز بایستی به دنبال احساس بود. این احساس من است که می گوید «خوابگاه دختران» یا «کلاه قرمزی» بسازیم و در عین حال بایستی توجه داشت که برای همه قشرها و همه سنین حرفی برای گفتن داشته باشی که رعایت این مسأله نیز بسیار دشوار است.
حمید جبلی هم در بخشی از این جلسه گفت: اگر قرار باشد فیلمی از ابتدا تا انتها کمدی باشد و تنها هدف خنداندن داشته باشد، حتی به عنوان یک فیلم کمدی هم زیبا نخواهد بود و ما حتی در بسیاری از کارهای چاپلین هم شاهد بخش هایی تراژیک هستیم. او با بیان این موضوع که به طور کلی طنز دید عمیق تری نسبت به کمدی دارد افزود: در بسیاری مواقع نیز مخاطب نیازمند فیلم کمدی است و آن هم کمدی ای که سبک باشد و به تفکر کمتر نیاز داشته باشد. این بازیگر در بخش دیگری از این جلسه با بیان اینکه کمدی راحت تر با مخاطب رابطه برقرار می کند و قابل فهم تر است، در عین حال خاطرنشان کرد: اما موفق ترین اثر ما «خوابگاه دختران» است که نشان می دهد اگر در تراژدی هم ملودرام ها به درستی طرح شوند، مخاطب با تراژدی نیز ارتباط خوبی برقرار خواهد کرد. جبلی افزود: فردی که دست به ساخت فیلم تراژیک می زند، نمی تواند خیلی سریع تأثیر گذاری کارش را مورد بررسی قرار بدهد، اما در طنز و کمدی به راحتی می توان میزان رضایت مخاطب را سنجید. سایت آفتاب ۲۹/۹/۸۶