یک تهیه کننده سینما گفت: به نظرم وزارت ارشاد نمی تواند پروانه ساخت صادر نکند اما می تواند تسهیلاتی را در پخش تیزرها و تبلیغات، برای سینمای ایران جست وجو کند چرا که سینمای ما برای بقای حرفه ای اهالی اش هم نیازمند تولید است و هم به پخش مطلوب و مناسب احتیاج دارد. "حبیب اسماعیلی" در گفت وگو با فارس، در مورد رشد صدور پروانه ساخت در یک ماه اخیر با وجود پشت خط ماندن فیلم های نمایش داده نشده و رکود موجود در اکران، گفت: در این سینما، همه در جست وجوی مخاطب، فیلم خود را تولید می کنند و همه می روند فیلم می سازند تا هم با فیلمسازی چرخه تولید این سینما بچرخد و هم فیلم شان پرفروش شود اما گاه با یک شرایطی روبه رو می شوند که یک فیلم فروش آنچنانی نمی یابد که باید نشست و علل عدم فروش فیلم ها را بررسی کرد. وی افزود: با این وجود؛ نمی توان گفت چون فیلم ها فروش نمی کنند، پروانه ساخت هم ندهیم و عملاسال آینده فیلمی نداشته باشیم که بخواهد پرفروش باشد یا نباشد! اسماعیلی گفت: به جای پاک کردن صورت مساله، باید بیائیم بررسی کنیم و ببینیم چه کار باید بکنیم که این فیلم ها، از مخاطبین بیشتری برخوردار باشند... وی گفت: الان شرایط تغییر یافته و با توجه به هزینه های گرانی که تیزرهای تلویزیونی دارند، اصلاسینما به چشم نمی آید. اگر هم بخواهیم از نظر ارقام حساب کنیم، فرض کنید یک تهیه کننده برای تبلیغ فیلمش، با هزینه بیست الی سی میلیون تومان، تیزر پخش می کند، و تیزر در پنج الی ده ثانیه، لابلای برنامه ای می آید و چون بیننده آنچنانی ندارد، نمی تواند جوابگو باشد. اسماعیلی گفت: با توجه به اینکه وضعیتی که به وجود آمده و شهرداری قیمت های بیلبوردهای شهر را بالابرده، فیلم های جدیدی که اکران شده اند از بیلبورد شهری هم محروم هستند و همه این فاکتورها دست به دست هم داده اند تا مردم از اکران فیلم های جدید اطلاع پیدا نکنند و البته خود فیلم هم باید کیفیت بهتری داشته باشد و یک مقدار هم تهیه کننده و هم فیلمساز، شرایط فعلی را درنظر بگیرند و اگر قصدشان این است که فیلمشان هم مخاطب را جذب کند، آن را با کیفیت خوبی عرضه کنند و پیش بینی های لازم را برای جذب تماشاگر سینما داشته باشند. این تهیه کننده اظهار داشت: به نظرم وزارت ارشاد نمی تواند پروانه ساخت صادر نکند. تهیه کننده هایی که جلو می روند و تقاضای پروانه ساخت می کنند، این شرایط را می بینند و شاید یک نوع پیش بینی برای آینده کاری خود می کنند چون می خواهند فیلمی بسازند که فردا از فروش خوبی برخوردار باشد و ضامنی برای بقای خود و سینماگران ایرانی شود. اسماعیلی گفت: به نظرم، اوضاع تولید، مناسب است اما همان قدر که دولت در زمینه سینماسازی فعالیت می کند (تا کیفیت نمایش فیلم ها بهتر شود) خوب است که بیاید یک مقدار در بحث تبلیغات سینمایی در سیما به اهالی سینما کمک کند. همکاران من، جلوی نمایش تیزرها و تبلیغات فیلم های ایرانی در شبکه های خارج از کشور را گرفته اند پس چه خوب است که بیایند تسهیلاتی را برای تبلیغ فیلم ایرانی در شبکه های داخلی در نظر بگیرند و در وهله نخست، قیمت های تبلیغات سینمایی در سیما را پایین در نظر بگیرند.
آفتاب یزد ۵/۸/۸۶